Решение по дело №2405/2022 на Административен съд - Варна

Номер на акта: 763
Дата: 31 май 2023 г.
Съдия: Виолета Тодорова Кожухарова
Дело: 20227050702405
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 19 октомври 2022 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ

763

Варна, 31.05.2023 г.

В ИМЕТО НА НАРОДА

Административният съд - Варна - XXI състав, в съдебно заседание на двадесет и втори май две хиляди и двадесет и трета година в състав:

Съдия:

ВИОЛЕТА КОЖУХАРОВА

При секретар АННА ДИМИТРОВА като разгледа докладваното от съдия ВИОЛЕТА КОЖУХАРОВА административно дело № 2405 / 2022 г., за да се произнесе взе предвид следното:

Производството по реда на чл. 145 и сл. от АПК.

Образувано е по жалба от М.К.П. *** срещу отказ за извършване на административна услуга, а именно – издаване на скица за поземлен имот, описан в НА № ****, том *, рег. № ****, дело № *** от *** г., обективиран в писмо изх. № 1997/1/ от 12.10.2022 г. на Кмета на Община Аврен, по заявление вх. № УТ – 1997 от 11.10.2022 г.

Жалбоподателят твърди, че въз основа на правна сделка е собственик на недвижим имот, находящ се в м. „******“, землището на с. ******, община Аврен. След подадено заявление, с оспореното писмо е уведомен за невъзможността за извършване на исканата услуга – издаване на скица за имота, поради липса на одобрен ПНИ. Излагат се подробни съображения за незаконосъобразност на оспорения отказ. Отправено е искане за неговата. Претендира се и присъждане на разноски.

Ответникът – кмет на Община Аврен, депозира писмено становище, в което излага съображения за неоснователност на жалбата. Сочи, че не е налице одобрен план за процесната територия, въз основа на който да възникне задължение за административния орган за издаване на скица за имота. В условия на евентуалност, релевира доводи за правилност и законосъобразност на постановения отказ, с оглед липсата на одобрен ПНИ. Отправено е искане за отхвърляне на жалбата и присъждане на възнаграждение за юрисконсулт.

В съдебно заседание, ответникът, чрез процесуален представител, оспорва жалбата по наведените с писмения отговор съображения.

Съдът, след като взе предвид представените по делото доказателства - по отделно и в тяхната съвкупност, съобрази становищата на страните и нормативните актове, регламентиращи процесните отношения, намира за установено следното от фактическа страна:

Видно от НА № **, том *, рег. № ****, дело № *** от ***, по силата на договор за покупко – продажба, М.К.П. придобива правото на собственост по отношение на следните недвижими имоти, а именно: двуетажна жилищна сграда със застроена площ от 170 кв. м., гараж със застроена площ от 25 кв. м. и второстепенна постройка със застроена площ от 20 кв. м., ведно трайните подобрения и насаждения, ведно с 600 кв. м. идеални части от ПИ с пл. № *** от кад. район **, находящ се м. „******“, землището на с. ******, код по ЕКАТТЕ ******, община Аврен, област Варна.

Приобщено към доказателствения материал по делото е заявление от 11.10.2022 г. от М.К.П., чрез пълномощник, до Кмета на Община Аврен, с искане на издаване на скица да недвижим имот № *** по плана на с. ******.

Към заявлението е приложен и документ за собственост НА № ***, том * от **** г.

Видно от представените писмо от 27.03.2018 г. и техническо задание, от Община Аврен до Областен управител на област с административен център Варна е изпратено техническо задание за извършване на технически дейности за територии по § 4 ПЗР ЗСПЗЗ за м. „******“ ( м. „***“) в землището на с. ******, община Аврен, обл. Варна.

Издадено е оспореното писмо изх. № УТ – 1997 /1/ 12.10.2022 г. от кмет на Община Аврен, относно Заявление с вх. № УТ-1997/ 12.10.2022 г., с което пълномощникът на заявителя е уведомен за следното: Поземлените имоти, находящи се в м. „***“ (м. "******") попадат под разпоредбите на §4 от ПЗР на ЗСПЗЗ. С писмо изх. № изх. № ВО-67 (1) от 27.03.2018 г., във връзка с издаване на планове по § 4 „к“, ал. 1 от ПЗР на ЗСПЗЗ е изпратено техническото задание на областен управител на Областна администрация – Варна относно изработване на ПНИ на м. „*****“. Община Аврен не разполага с наличен действащ план кадастрален план за м. „***“, поради което до одобряване на ПНИ, заявената услуга за издаване на скица не може да бъде извършена.

От заключението на вещото лице по допуснатата в хода на процеса съдебно – техническа експертиза, се установява следното: имотът, описан в НА № ***/ **** г. попада в територия по § 4 ПЗР ЗСПЗЗ; с Решение № 154 по протокол № 10/ 06.07.2000 г. от заседание на Общински съвет Аврен, са определени околовръстни полигони по § 4 ПЗР ЗСПЗЗ, като в землище на с. ****** е включена и м. „******“ („***“) – 271 дка. за селищно образувание; към момента на изготвяне на заключението не е налице съхранен план за процесната територия; въз основа на договор от 21.08.2018 г., от Областна администрация Варна е възложено изработване на ПКП, ПНИ и регистри на имотите към тях, в графичен и цифров вид на НПИ за земи, предоставени на граждани въз основа на актове, посочени в § 4, ал. 1 ПЗР ЗСПЗЗ, на община Аврен, включваща и землище на с. ****** – СО „******“, ПИ с ид. № ******, с обща площ от 271.601 дка по КККР, който план е в процедура по изработване.

Гореустановената фактическа обстановка налага следните правни изводи:

Жалбата е подадена от страна с надлежна процесуална легитимация, адресат на административен акт, в нормативно установения срок, поради което е процесуално допустима.

Обжалвания отказ да се издаде скица за имот е индивидуален административен акт по смисъла на чл.21, ал.3 от АПК.

Съгласно § 4, ал.1, т.1 от ПЗР на ЗКИР (Изм. - ДВ, бр. 36 от 2004 г.), до одобряването на кадастрална карта и кадастрални регистри скиците на недвижимите имоти се издават по досегашния ред. Последният е регламентиран в отменения Закон за административното обслужване на физическите и юридическите лица (ЗАОФЮЛ), (отм. ДВ бр.30/ 2006 г.). Представлява извършване на административна услуга по смисъла на чл. 3, ал. 1, т. 1 от ЗАОФЮЛ (отм.), изразяваща се в издаване на скица по чл. 17, ал.1 . от ЗАОФЮЛ (отм.). Извършва се по искане на заинтересовано лице по чл.12, ал.1 от ЗАОФЮЛ (отм.) и съгласно чл.11, ал.1 от ЗАОФЮЛ (отм.) това е всяко физическо лице, за което административната услуга е от значение за удостоверяване, признаване, предявяване, упражняване или погасяване на негови права или задължения. Съгласно чл. 10, ал. 3 от ЗАОФЮЛ (отм.) се извършва от организацията, която осъществява съответната дейност съобразно естеството на въпросите, във връзка с които е административното обслужване. Съгласно чл.18, ал.1 от ЗАОФЮЛ (отм.) извършването на административна услуга се извършва с мотивиран акт. В този смисъл, след като имот пл. №***, м. „******“, се намира в землището на с. ******, община Аврен, на основание § 4, ал. 1, т. 1 от ПЗР на ЗКИР и § 4, ал. 1 от Наредба № РД-02-20-5 от 15.12.2016 г., оспореният отказ за издаване на скица е издаден от компетентен административен орган.

В съответствие с изискванията на чл. 59, ал. 2, т. 4 от АПК, изложени са мотиви относно отказа - липса на одобрен ПНИ и съответно не е налице възможност за издаване на скица за имота.

От събраните писмени доказателства се установява, че имота, за който се иска издаване на скица, е придобит от оспорващия по силата на покупко-продажба през 2014 г. Същевременно, от експертното заключение, кредитирано като обективно, всестранно и компетентно изготвено, неоспорено от страните, се установява, че процесния имот попада в терен по смисъла на § 4 ПЗР ЗСПЗЗ, както и че е налице висяща процедура за изготвяне на план за новообразуваните имоти за м. „******“, като неговото приемане и одобряване не е от компетентността на кмета на община Аврен. В община Аврен не се съхранява кадастрален план, нито друг подобен план, одобрен и влязъл в сила въз основа на стабилен административен акт.

С оглед изложеното, налага се извода, че към момента на постановяване на оспорения отказ на кмета на община Аврен не са налице законовите предпоставки за извършване на исканата услуга, тъй като в общината не се съхранява и поддържа план, от който да се издаде скица на имот, включен в него, което изрично е посочено в отказа и е установено по делото. При липса на одобрен КП, който да е действащ, законосъобразно е отказано от кмет на Община Аврен да се издаде скица. В този смисъл е съдебната практика - Решение № 12715 от 22.10.2018 г. на ВАС по адм. д. № 7302/ 2017 г., Решение № 7071 от 30.05.2018 г. на ВАС по адм. д. № 3123/ 2017 г., Решение № 11703 от 3.10.2018 г. на ВАС по адм. д. № 7118/2017 г. и др.

По изложените съображения, налага се извод за неоснователност на жалбата, поради което и следва да бъде отхвърлена.

С изхода на спора, на основание чл. 143, ал.3 от АПК жалбоподателят следва да бъде осъден да заплати в полза на Община Аврен сумата от 100 лева, представляваща извършени разноски за юрисконсултско възнаграждение.

Водим от горното, на основание чл. 172, ал. 2 от АПК, съдът

Р Е Ш И :

ОТХВЪРЛЯ жалба от М.К.П., ЕГН: **********, адрес *** срещу отказ за извършване на административна услуга, а именно – издаване на скица за поземлен имот, описан в НА № ***, том *, рег. № ****, дело № *** от **** г., обективиран в писмо изх. № 1997/1/ от 12.10.2022 г. на Кмета на Община Аврен, по заявление вх. № УТ – 1997 от 11.10.2022 г.

ОСЪЖДА М.К.П., ЕГН: **********, адрес *** да заплати на Община Аврен сумата от 100.00 (сто) лева, представляваща извършени по делото разноски, на основание чл. 143, ал. 3 АПК.

Решението подлежи на обжалване пред Върховния административен съд на РБ в 14 - дневен срок от съобщаването му на страните.

Съдия: