РЕШЕНИЕ
№ 1214
Бургас, 30.11.2023 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
Административният съд - Бургас - XI-ти състав, в съдебно заседание на четиринадесети ноември две хиляди и двадесет и трета година в състав:
Съдия: |
ВЕСЕЛИН ЕНЧЕВ |
При секретар ГЕРГАНА СЛАВОВА като разгледа докладваното от съдия ВЕСЕЛИН ЕНЧЕВ административно дело № 20237040700863 / 2023 г., за да се произнесе взе предвид следното:
Производството е по глава десета раздел първи от АПК във връзка с чл. 186
ал. 4 от ЗДДС.
Образувано е по жалба от фондация „Забава 5“ ООД - Бургас с ЕИК ********* и
адрес – град Бургас, улица „Александровска“ № 17, ет. 1, представлявано от
пълномощника адвокат Н.Д. ***, против заповед № ФК - 69 - 0093264/05.05.2023
година на началника на отдел „Оперативни дейности“ - Бургас, в дирекция
„Оперативни дейности“ на главна дирекция „Фискален контрол“ (ГДФК) в ЦУ на НАП.
Със заповедта на основание чл. 186 ал.
1 т. 1, буква
„а“ от Закона за данък върху добавената стойност (ЗДДС) е наложена принудителна
административна мярка (ПАМ) „запечатване на обект” за срок от 14
(четиринадесет) дни – за търговски обект „Дино парк“, намиращ се в град Бургас,
Морската градина, стопанисван от жалбоподателя.
Жалбоподателят твърди, че заповедта е незаконосъобразна.
Цитира решение от 04.05.2023 година по дело С-97/21 на Съда на ЕС по тълкуването на чл. 237 от Директива
2006/112/ЕО и чл. 50 от хартата на основаните права на ЕС и - като се позовава
на него, заявява, че ПАМ е незаконосъобразна. Цитира тълкувателна практика на
ВКС – тълкувателно решение № 3/12.04.2017 година на ОСНК, в което е обсъден
обвързващия характер на решенията на СЕС по отправените преюдициални
запитвания, сочи нормата на чл. 267 от Договора за функциониране на Европейския
съюз, а също се позовава на мотивите на решението по дело № С – 617/10 на Съда
на ЕС, в което са дадени указания националните съдилища да преценяват всеки
казус съобразно принципа на пропорционалност и принципа non
bis in idem. Иска отмяната на ПАМ, предвид нейния
санкционен характер и значителния размер.
Ответникът, чрез писмено становище и участие на процесуален представител в
съдебното заседание, изразява мнение за неоснователност на жалбата. Представя
преписката. Претендира разноски.
Жалбата е процесуално допустима като подадена в срока по чл. 149 ал. 1 от АПК, във връзка с чл. 186 ал. 4 от ЗДДС от надлежна страна, имаща право и
интерес от обжалването.
Фактите
На 03.05.2023 година в 15:20 часа, в търговски обект – „Дино парк“,
стопанисван от жалбоподателя, била извършена проверка от служители на НАП. При
проверката от органите по приходите била извършена контролна покупка – услуга –
два билета за посещение на обща стойност 27,00 лева, заплатена в брой от
проверяващия екип преди легитимация (лист 25). За извършената продажба не била
издадена фискална касова бележка от фискално устройство в обекта, нито ръчна
касова бележка. Сумата е заплатена от инспектор по приходите, а е приета от
Валерия Астахова с ЛНЧ ********** и длъжност „касиер“.
За извършената проверка, в присъствието на касиера и законния представител
на дружеството, бил съставен протокол сер. АА № 0093264/03.05.2023 година (лист
18 - 20).
На 03.05.2023 година за констатираното нарушение в хода на проверката бил
съставен АУАН № F704476/03.05.2023 година (за неиздаване на фискален документ при
продажбата).
На 26.06.2023 година с наказателно постановление началникът на отдел
„Оперативни дейности“ – Бургас в ГД „Фискален контрол“ на ЦУ на НАП наложил
имуществена санкция на дружеството (лист 72 - 73).
На 05.05.2023 година, била издадена заповедта, обжалвана по настоящото
дело. Тази заповед дружеството получило на 09.05.2023 година и я обжалвала по
установения ред.
Като доказателства за компетентността на органа, наложил ПАМ, са
представени заповед № ЗЦУ – 1148/25.08.2020 година на изпълнителния директор на
НАП, както и заповед № 3755/20.10.2022 година на изпълнителния директор на НАП
за назначаването на Димитър Димитров за началник на отдел „Оперативни дейности“
- Бургас на ГДФК в ЦУ на НАП. Според заповедта от 25.08.2020 година,
началниците на отдели „Оперативни дейности“ в дирекция „Оперативни дейности“ на
ГДФК при ЦУ на НАП са оправомощени да издават заповеди за налагане на ПАМ
„запечатване на обект“ по чл. 186 от ЗДДС. С втората цитирана заповед се
установява длъжностното качество на конкретния служител на НАП, наложил ПАМ.
С решение на Съда на ЕС от 04.05.2023 година по дело № С - 97 е даден
отговор на преюдициално запитване. Според диспозитива на решението, чл. 273 от
Директива 2006/112/ЕО от 28 ноември 2006 година относно общата система на данъка
върху добавената стойност (Директивата) и чл. 50 от Хартата на основните права
на Европейския съюз (Хартата) трябва да се тълкуват в смисъл, че не допускат
национална правна уредба, съгласно която за едно и също неизпълнение на данъчно
задължение и след провеждане на отделни и самостоятелни производство, на
данъчнозадължено лице може да бъде наложена мярка „имуществена санкция“ и мярка
„запечатване на търговски обект“, които подлежат на обжалване пред различни
съдилища, доколкото, доколкото посочената посочената правна уредба не осигурява
координиране на производствата, позволяващо да се сведе до стриктно
необходимото допълнителната тежест от кумулирането на посочените мерки, и не
позволява да се гарантира, че тежестта на всички наложени санкции съответства
на тежестта на разглежданото нарушение.
При така установената фактическа обстановка, съдът прави следните правни
изводи.
Съобразно разпоредбата на чл. 168 ал. 1 от АПК, законосъобразността на
оспорения административен акт следва да бъде преценена на всички основания по
чл. 146 от АПК.
Заповедта е издадена от компетентен орган с оглед нормата
на чл. 186 ал. 3 от ЗДДС и правомощията, предоставени му със заповед № ЗЦУ –
1148/25.08.2020 година на изпълнителния директор на НАП.
При издаването на обжалваната заповед от административния
орган не са допуснати съществени нарушения на процесуалните правила. Заповедта
е издадена в писмена форма и съдържа задължителните реквизити – наименование на
органа, който я издава, наименование на акта, адресат, разпоредителна част,
определяща правата и задълженията на адресата, начина и срока на изпълнение на
ПАМ, срокът и реда за обжалване и подпис на физическото лице, персонализиращо
административния орган.
Съгласно чл. 186 ал. 3 от ЗДДС, принудителната
административна мярката се налага с мотивирана заповед от орган по приходите
или от оправомощено от него длъжностно лице. От тази правна норма следва извод,
че заповедта, издадена по този ред, в качеството на индивидуален
административен акт, следва да отговаря на всички законови изисквания по чл. 59
от АПК. Според чл. 59 ал. 2 т. 4 от АПК, административният акт следва да
съдържа фактическите и правни основания за неговото издаване, каквито подробно
са изложени в заповедта.
В случая е налице материалноправната предпоставка за
налагане на ПАМ. Съгласно приложимата материалноправна разпоредба от ЗДДС,
принудителната административна мярка „запечатване на обект“ за срок до тридесет
дни, независимо от предвидените глоби или имуществени санкции, се прилага
на лице, което не спази реда или начина за издаване на съответен документ за
продажба, издаден по установения ред за доставка/продажба.
За налагане на ПАМ е достатъчно констатирано нарушение,
каквото в случая е налице – констатирано е, че за извършена покупка на услуга (посещение на търговския обект) не е
издаден дължимия фискален бон, поради което и при
наличие предпоставките на чл. 186 ал. 1 от ЗДДС, органът е длъжен да издаде
заповед за прилагане на ПАМ, независимо от предвидените глоби или имуществени
санкции. Заповедта е мотивирана именно с наличие предпоставките за прилагане на
ПАМ – нарушение на реда за отчитане продажбите в търговския обект, като
ирелевантен е факта, дали има издадени АУАН и НП и дали постановлението
е влязло в сила, тъй като това не е предвидено от законодателя, като
предпоставка за налагане на ПАМ. По казуса се установява, че АУАН е съставен и
е издадено НП.
Съгласно чл. 3 ал. 1 от Наредба № Н-18/13.12.2006 година за регистриране и
отчитане на продажби в търговските обекти чрез фискални устройства, издадена от
министъра на финансите (Наредбата), всяко лице е длъжно да регистрира и отчита
извършваните от него продажби на стоки или услуги във или от търговски обект
чрез издаване на фискална касова бележка от ФУ или касова бележка от ИАСУТД,
освен когато плащането се извършва чрез внасяне на пари в наличност по платежна
сметка, кредитен превод, директен дебит или наличен паричен превод, извършен
чрез доставчик на платежна услуга по смисъла на Закона за платежните услуги и
платежните системи, или чрез пощенски паричен превод, извършен чрез лицензиран
пощенски оператор за извършване на пощенски парични преводи по смисъла на
Закона за пощенските услуги.
Когато плащането се извършва чрез пощенски паричен
превод, на клиента се предоставя хартиен или в електронен вид документ,
съдържащ най-малко информацията по чл. 26, ал. 1, т. 1, 4, 7 и 8.
В конкретния случай, при извършената проверка, оформена с протокола –
официален удостоверителен документ (съдържащ необходимите реквизити), ползващ се
с материална доказателствена сила по силата на чл. 50 ал. 1 от ДОПК, е
констатирано неиздаването на фискален бон за извършената продажба, т.е. налице
е неотчитане на извършена търговска продажба на клиент, което съставлява пряко
нарушение на закона.
Административният орган – при налагането на ПАМ – действа
в условията на обвързана компетентност и - при наличие на установено нарушение,
няма възможност за избор да наложи или не ПАМ, а е длъжен да го направи.
В разпоредбата на чл. 186 ал. 1 от ЗДДС е предвидена
възможност, принудителната административна мярка запечатване на обект да се
прилага за срок до тридесет дни. В случая запечатването на търговския обект е
постановено за срок от 14 (четиринадесет) дни, който е близък до средно
предвидения в разпоредбата. В заповедта са изложени мотиви по отношение на
продължителността на срока на наложената ПАМ, като административният орган е
посочил целите, които иска да бъдат постигнати с налагането, а именно
преустановяване на незаконосъобразните практики в обекта, необходимото време за
създаване на нормална организация за отчитане на дейността на търговеца, както
и с цел промяна в начина на извършване на дейността в конкретния обект, като
прекият резултат е правилно отчитане на оборота от продажби, а индиректният недопускане
на вреда за фиска.
Наред с всичко изложено дотук, обаче, съдът счита, че
така посочените мотиви на ответника не обосновават в достатъчна степен
правилното определяне на продължителността на наложената мярка.
Търговският обект
(именно „търговски“, предвид предлаганите от
дружеството платени услуги), на който е наложена ПАМ, е обект с неголеми
обороти.
Съгласно чл. 6 ал. 1 – 2 от АПК, административните органи
упражняват правомощията си по разумен начин, добросъвестно и справедливо. Административният
акт и неговото изпълнение не могат да засягат права и законни интереси в
по-голяма степен от най-необходимото за целта, за която актът се издава.
Нормата на чл. 52 от Хартата предвижда, че всяко
ограничаване на правата и свободите, признати от нея, трябва да бъде предвидено
в закон и да зачита основното съдържание на същите права и свободи, като, при
спазване на принципа на пропорционалност, ограничения на посочените права и
свободи могат да бъдат налагани само ако са необходими и ако действително
отговарят на признати от Съюза цели от общ интерес или на необходимостта да се
защитят правата и свободите на други хора.
Съгласно мотивите на решението от 04.05.2023 година по
дело С - 97/21 на Съда на ЕС, спазването на принципа на пропорционалност изиска
кумулирането на процедурите за търсене на отговорност и санкции по националната
правна уредба да не превишават границите на онова, което е уместно и необходимо
за постигане на легитимни цели, преследвани от тази правна уредба, като се има
предвид, че когато съществува избор между няколко подходящи мерки, трябва да се
прибегне до мярката, която създава най – малко ограничения, а породените от нея
неудобства не трябва да са несъразмерни спрямо поставените цели. В решението се
обръща внимание, че кумулирането на различните мерки спрямо нарушителя – като
съвкупно действие в правната му сфера – може да надхвърли тежестта на
извършеното нарушение и да се окаже в противоречие с принципа на
пропорционалност - теза, която настоящият състав приема като указание за
преценка на тежестта на санкциите във всеки конкретен случай.
По този казус съдът счита, че превантивната и възпираща
цели, търсени с наложената ПАМ, биха били постигнати от администрацията и с
продължителност на мярката, близка до минималната. След като нарушението е
констатирано за първи път и са налице обективни данни за инцидентен характер на
деянието в този обект, то степента на обществена опасност не е достатъчно
висока, така че наложената ПАМ от 14 дена, определена към средата на 30 - дневния
възможен срок за ПАМ, да се явява съразмерен и оттам законосъобразен резултат.
При избора на срока на ПАМ са засегнати прекомерно правата и интересите на
дружеството. С оглед събраните данни за поведението на жалбоподателя, целта на
закона и интересите на държавата и обществото биха могли да бъдат защитени и с
прилагане на по-благоприятна мярка в частта на определения срок на действие.
Затова съдът счита, че ПАМ с продължителност от 3 (три) дена е достатъчна за
защита на охраняваните от Наредбата обществени отношения.
С оглед на изложеното, жалбата против заповедта на директора на ТД – Бургас
на НАП е частично основателна и на основание чл. 172 ал. 2 от АПК,
административният акт следва да бъде изменен.
Частичната основателност на оспорването обуславя разпределение на
разноските в производството, съобразно заявленията на страните и степента на
изменение на административния акт, т.е. на уважаване на жалбата. На
жалбоподателя следва да бъдат присъдени частично разноски – 180 (сто и
осемдесет) лева – адвокатско възнаграждение 10 (десет) лева - пропорционална
част от заплатената държавна такса или общо 190 (сто и деветдесет) лева
разноски. На Националната агенция за приходите (юридическото лице, в чиято
структура е органът – ответник) следва да бъдат присъдени разноски в
пропорционален размер – 40 (четиридесет) лева юрисконсултско възнаграждение.
Затова, съдът
Р Е Ш И
ИЗМЕНЯ заповед № ФК - 69 - 0093264/05.05.2023 година на
началника на отдел „Оперативни дейности“ - Бургас, в дирекция „Оперативни
дейности“ на главна дирекция „Фискален контрол“ в ЦУ на НАП в частта, с която е
наложена принудителна административна мярка „запечатване на обект“ за срок от
14 (четиринадесет) дена, като вместо това определя срок на
принудителната административна мярка „запечатване на обект“ – 3 (три) дена.
ОСЪЖДА „Забава 5“ ООД - Бургас с ЕИК ********* и адрес –
град Бургас, улица „Александровска“ № 17, ет. 1 да заплати на Националната
агенция за приходите 40 (четиридесет) лева – разноски, юрисконсултско
възнаграждение.
ОСЪЖДА Националната агенция за приходите да заплати на „Забава 5“ ООД -
Бургас с ЕИК ********* и адрес – град Бургас, улица „Александровска“ № 17, ет.
1, 190 (сто и деветдесет) лева – разноски, пропорционална част от внесена такса
и адвокатско възнаграждение.
Решението подлежи на обжалване с касационна жалба пред Върховен
административен съд в 14 -дневен срок от съобщаването му.
Съдия: |
|