Определение по дело №735/2023 на Административен съд - Бургас

Номер на акта: 1075
Дата: 28 април 2023 г.
Съдия: Веселин Георгиев Белев
Дело: 20237040700735
Тип на делото: Частно административно дело
Дата на образуване: 21 април 2023 г.

Съдържание на акта Свали акта

ОПРЕДЕЛЕНИЕ

1075

Бургас, 28.04.2023 г.

Административният съд - Бургас - XXI-ви състав , в закрито заседание на двадесет и осми април две хиляди и двадесет и трета година в състав:

Съдия:

ВЕСЕЛИН БЕЛЕВ

Като разгледа докладваното от съдия ВЕСЕЛИН БЕЛЕВ административно дело № 20237040700735 / 2023

Производството е образувано по жалба на Сдружение „Организация за закрила на българските граждани“ (сдружението), ЕИК:*********, с адрес гр.Бургас, ул.Оборище 41, ет.3, представлявано от Стефан Петров, срещу разпореждане за допускане на предварително изпълнение на решение на Общински съвет Бургас, взето по т.20 от протокол № 50/11.04.2023г. В жалбата се излагат подробни доводи за наличие на интерес от обжалване на посочения акт именно от сдружението жалбоподател. В тази връзка е посочено, че интереса на сдружението произтича от очертания в учредителния му акт предмет на дейност, включващ осъществяване на мониторинг върху действащите подзаконови нормативни актове, както и на всички други административни актове (индивидуални и общи), приети от общинските съвети в страната, като в случай на незаконосъобразност предприема действия по оспорването им пред съд, ако с тях се нарушават разпоредбите на действащото законодателство, не са приети в интерес на местната общност и засягат пряко, лично и непосредствено законните интереси на сдружението. Правят се и доводи за незаконосъобразност на оспореното разпореждане, като се сочи, че същото не е мотивирано и не са налице материалните основания за допускане на предварително изпълнение по чл.60 от АПК. Иска се съдът да отмени разпореждането. Сочат се доказателства.

Ответникът по оспорването Общински съвет Бургас, излага писмено становище, с което оспорва допустимостта и основателността на жалбата. Прави подробни доводи за липсата на право на жалба в полза на сдружението. Иска съдът да отхвърли жалбата. Не сочи нови доказателства. Представя преписката по проведеното пред него производство.

Възражението за недопустимост на производството съдът приема за основателно, по следните съображения.

Приложено е копие от протокол № 50 от проведено заседание на Общински съвет Бургас на 11.04.2023г., от което се установи, че по т.20 от дневния ред е прието следното решение :

1. На основание чл.21 ал.1 т.11 от ЗМСМА, чл.129 ал.1, вр. с чл.135а ал.1, чл.128 ал.14, чл.134 ал.1 т.3 и ал.2 от ЗУТ, Общински съвет Бургас одобрява проект за изменение на подробен устройствен план – план за регулация (ПУП-ПР) за с.о. Индустриален парк Равнец, с който :

- кв.1, 3, 4, 5, 8 и 9 се преконфигурират, като от тях се обособява нов кв.1, разположен в северната част на селищното образувание и се провежда нова обслужваща улица с габарит 13м., разделяща двата квартала;

- в нов кв.1 се обособява нов УПИ І с функционално отреждане „за инфраструктура (летателни полета), производствени сгради, ОО, смесени многофункционални сгради, общежитие и ТП“, в устройствена зона Пп;

- в нов кв.2 се обособяват нови УПИ ІІ, ІІІ, ІV, V, VІ, VІІ, VІІІ и ІХ, всички с функционално отреждане „за ТП“ и нов УПИ І с функционално отреждане „за производствени сгради, общ.обслужване, общежитие, смесени многофункционални сгради и паркинг“, в устройствена зона Пп, съгласно приложения проект, който е неразделна част от настоящото решение.

2.На основание чл.21 ал.1 т.8 от ЗМСМА, чл.6 ал.1 и ал.3, чл.8 ал.1 от ЗОС :

2.1. Определя за частна общинска собственост новообразувания УПИ І в нов кв.1 с площ 2 296 581 кв.м., отреден „за инфраструктура (летателни полета), производствени сгради, ОО, смесени многофункционални сгради, общежитие и ТП“, в устройствена зона Пп, който съгласно проект за изменение на КК представлява имот с проектен идентификатор 61145.80.79 по КККР на гр.Бургас, с проектна площ 2 296 583 кв.м., ведно с отразените в него сгради с проектни идентификатори 61145.80.79.1, 61145.80.79.2, 61145.80.79.3, 61145.80.79.4 и 61145.80.79.5.

2.2. Дава съгласие след влизане в сила на ПУП-ПР, община Бургас да прехвърли безвъзмездно на Българската държава правото на собственост върху следните недвижими имоти – частна общинска собственост :

- новообразувания УПИ І в нов кв.1 с площ 2 296 581 кв.м., отреден „за инфраструктура (летателни полета), производствени сгради, ОО, смесени многофункционални сгради, общежитие и ТП“, в устройствена зона Пп, който съгласно проект за изменение на КК представлява имот с проектен идентификатор 61145.80.79 по КККР на гр.Бургас, с проектна площ 2 296 583 кв.м., ведно с отразените в него сгради с проектни идентификатори 61145.80.79.1, 61145.80.79.2, 61145.80.79.3, 61145.80.79.4 и 61145.80.79.5. и

- УПИ І в кв.6 с площ 41 176 кв.м., представляващ поземлен имот с идентификатор 61145.80.39 с площ 41 176 кв.м. по КККР на гр.Бургас.

3. На основание мл.21 ал.1 т.8 от ЗМСМА, чл.8 ал.1 от ЗОС, вр. с чл.16 ал.2 от Закона за насърчаване на инвестициите, чл.11а ал.2 от ППЗНИ дава предварително съгласие за учредяване право на строеж за срок от 35 години по реда и при условията на чл.22а ал.1 т.4 от ЗНИ, без търг или конкурс на цена не по-ниска от пазарната, в нов УПИ І в нов кв.2 с площ 831 533 кв.м., на Виртус Инвестмънт АД, за изграждане на инвестиция, заявена пред Българската агенция за инвестиции, за което е получено удостоверение № БАИ-ЗНИ-8/09.03.2022г.

Съгласието по настоящата точка е валидно за срок – срока на валидност на удостоверение № БАИ-ЗНИ-8/09.03.2022г. на Българската агенция за инвестиции.

На основание чл.60 ал.1 от АПК допуска предварително изпълнение на решението.

Подадената от сдружението жалба срещу последната част на решението на Общински съвет Бургас, с която се допуска предварителното му изпълнение, е недопустима, по следните съображения.

За да мотивира доводите си за допустимост на жалбата си сдружението се позовава на целите, за които е създадено и които са вписани в учредителния му акт, включващи оспорване пред съд на всички незаконосъобразни актове на общинските съвети. В тази връзка сдружението счета, че има законен интерес от обжалване на разпореждането.

Така изложените доводи за допустимост на обжалването са несъстоятелни, тъй като наличието на обоснован интерес от оспорване пред съд не е равнозначно на право на жалба. Възможността за обжалване на актове на административни органи пред съда е право, т.е. тя съществува само и доколкото е изрично предвидена от закона. Българският законодател урежда правото на жалба срещу актовете на изпълнителната власт чрез общи и специални норми. Обща норма е тази на чл.120 от Конституцията, съгласно която гражданите и юридическите лица могат да обжалват всички административни актове, които ги засягат освен изрично посочените със закон. Както в самата норма е посочено законодателят може да въвежда изключения от общата обжалваемост чрез специални законови норми. В тези случай право на жалба ще имат само тези субекти, които законът посочва като легитимирани. Всички останали субекти не биха могли да обжалват съответния акт, независимо дали могат да обосноват интерес от оспорване или не. Процесният случай е именно такъв. Касае се за разпореждане за предварително изпълнение, представляващо част от производството по одобряване на подробните устройствени планове и на техните изменения. Право на жалба срещу такива административни актове имат само лицата, посочени в специалната норма на чл.131 от ЗУТ, сред които оспорващата страна не е. В случая не се прилага общата норма за обжалваемост на административните актове, поради което обосноваването на интерес от обжалване е безпредметно и не може да обоснове право на жалба.

Що се отнася до втората част от решение на Общински съвет Бургас, взето по т.20 от протокол № 50/11.04.2023г. (т.2 и т.3), тя представлява обективиране на воля на собственика, свързана с упражняването на правото на собственост и вещни права върху недвижими имоти, притежавани от общината. Касае се за правни действия, които нямат характеристиките на актове по упражняване на публична власт. Такива действия не подлежат на съдебен контрол по реда на административното съдопроизводство, тъй като правоотношенията са между равнопоставени субекти. (В този смисъл – решение № 2330/28.02.2008г. по а.д. № 12061/2007г. на ВАС, Второ отделение.)

Сумирайки изложеното съдът прие, че производството е недопустимо поради наличието на предпоставките по чл.159 т.1 от АПК и следва да се прекрати.

Мотивиран от изложеното Административен съд Бургас

О П Р Е Д Е Л И :

ОСТАВЯ БЕЗ РАЗГЛЕЖДАНЕ жалбата на Сдружение „Организация за закрила на българските граждани“, ЕИК:*********, с адрес гр.Бургас, ул.Оборище 41, ет.3, срещу разпореждане за допускане на предварително изпълнение на решение на Общински съвет Бургас, взето по т.20 от протокол № 50/11.04.2023г.

ПРЕКРАТЯВА производството по а.д. № 735/2023г. на Административен съд Бургас.

Определението подлежи на обжалване с частна жаба пред Върховен административен съд, чрез Административен съд Бургас, в седемдневен срок от съобщението.

Съдия: