Р
Е Ш Е Н И Е
№
Гр.
Добрич, 14.04.2020г..
В ИМЕТО
НА НАРОДА
Добричкият
районен съд, пети съдебен състав, наказателна колегия, в публично съдебно
заседание на десети февруари две хиляди и двадесета година, в състав:
Председател : Минка Кирчева
При
участието на секретаря Парашкева Х., разгледа докладваното от Съдията н.а.х.д.
№ 924 по описа на Добричкия районен съд за 2019г. и за да се произнесе, взе
следното предвид:
Производството
е по реда на чл.59 и сл. от ЗАНН.
Образувано
е по жалба от АИППМП „ Д-р…………….., представлявано от Д. Ж. Т. срещу Наказателно постановление / НП / № 89/27.11.2018г.
издадено от Директора на Регионална здравна инспекция гр. Добрич, с което на Д.
Ж. Т. за нарушение по чл. 1, ал. 2, ал. 3, т. 2 от Наредба № 1 от 9 февруари
2015г. за изискванията към дейностите по събиране и третиране на отпадъците на
територията на лечебните и здравните заведения, на основание чл. 210, ал. 1 от
Закона за здравето е наложено административно наказание „ глоба „ в размер на
500лв. С жалбата се иска отмяна на НП като незаконосъобразно.
В
съдебно заседание жалбата се поддържа изцяло от редовно упълномощеният
процесуален представител на жалбоподателя и наказаното лице, потвърдило
представителната власт и извършените действия на повереникът си в съдебно
заседание, проведено на 10.02.2020г.
Процесуалният
представител на въззиваемата страна пледира НП като законосъобразно и
обосновано да се потвърди.
След преценка поотделно и в съвкупност на събрания по делото доказателствен материал, доводите и становището на наказаното лице, Добричкият районен съд намира за установено следното от фактическа и правна страна:
Жалбата е допустима, като подадена от санкционираното лице в законоустановения 7-дневен срок от връчването на оспорваното НП.
Независимо
от основанията, посочени от въззивника съдът подложи на цялостна преценка
обжалваното наказателно постановление, какъвто е обхватът на въззивната
проверка, при което констатира следното:
АУАН е
съставен от компетентно длъжностно лице в присъствие на нарушителя и двама
свидетели и е надлежно връчен. НП е издадено в рамките на законоустановеният
срок по чл.34 ал.3 от ЗАНН и връчено на нарушителя.
От фактическа страна:
На 24.07.2018г. свидетелите Д.Д. и Х.Х. извършили инспекция на обект АИППМП – Д-р. Д. Т., находящ се в гр…………………. В хода на проверката установили в хладилника налични биопродукти с изтекъл срок на годност: …………годна до април 2018г., и………………, годни до 02.2018г. и 4 ампули - годни до 02.2018г. Резултатите от проверката обективирали в Протокол от извършена инспекция в лечебно заведение от 24.07.2018г. / л. 12-14 /.
С писмо изх. № РД-2973/07.09.2018г., РЗИ – Добрич изискали информация от д-р. Д. Ж. Т. за местонахождението на ваксините / …………изтекъл срок на годност, намерени в хладилното съоръжение при извършената текуща проверка в АИППМП Д-р. Д.Т.на 24.07.2018г. / л. 51 /
В Декларация вх…………., д-р. Д.Т.декларирала, че ваксините с изтекъл срок на годност са унищожени по надлежен ред и извозени от фирмата за опасни отпадъци, с която има договор./л. 52 /
Предвид съдържащата се информация в Декларацията, с изх…………….., РЗИ изискали да бъдат представени в срок до 05.10.2018г.: актуален договор с лицензираната фирма за съхраняване, транспортиране и последващо третиране на опасните отпадъци и идентификационни документи, екземпляри с номера 1 и 6 за цялата 2017г. и до края на м. септември 2018г.
След представяне на изисканите документи и при извършената документална проверка на 05.10.2018г., св. Д. Д. установила, че наличните количества биопродукти / ТД –…………., годни до м. 02.2018г. и………….. установени при проверките на 24.07. и 25.07.2018г. в хладилното съоръжение на д-р. Д. Ж. Т. –………….., са предадени на лицензирана фирма „………., като опасен отпадък. Тъй като ваксините, като лекарствен продукт, не следвало да се предават, като отпадъци на лицензирана фирма, на 25.10.2018г. св. Д.Д. образувала административнонаказателно производство срещу д-р. Д. Ж. Т. в присъствието и на свидетелите Х.Д., и Д.Й., като съставила АУАН № Ф 000248/2018г., и вменила на д-р. Т. административно нарушение по чл. 1, ал. 2, ал. 3, т. 2 от Наредба № 1/2015г. за изискванията към дейностите по събиране и третирането на отпадъците на територията на лечебните и здравните заведения.
Въз основа на акта, за санкциониране на извършителя предвид констатираното по-горе нарушение, на 27.11.2018г. било издадено обжалваното Наказателно постановление № 89 от Директора на РЗИ Добрич, в обстоятелствената част на което административнонаказващият орган възприел описаната в акта фактическа обстановка. В диспозитива на атакуваното наказателно постановление, за нарушението по чл. 1, ал. 2, ал. 3, т. 2 от Наредба № 1 от 9 февруари 2015г. за изискванията към дейностите по събиране и третиране на отпадъците на територията на лечебните и здравните заведения, на основание чл. 210, ал. 1 от Закона за здравето й наложил административно наказание „ глоба „ в размер на 500лв.
В хода на съдебното производство не се установи различна фактическа обстановка от описаната в АУАН, и издаденото въз основа на него наказателно постановление. Разпитани като свидетели в съдебно заседание, актосъставителят Д.М. и свидетелите Х.Д. и Д.Й. потвърждават законосъобразното съставяне на АУАН и констатациите в него. Гореописаната фактическа обстановка се потвърждава и от приобщените към доказателствения материал по делото и кредитирани от съда писмени доказателства и доказателствени средства, а именно: Протокол от извършена инспекция в лечебно заведение от 24.07.2018г; писмо изх. № РД-2973/07.09.2018г. на РЗИ;………... от д-р. Д. Т.; АУАН № Ф 000248/2018г. от 25.10.2018г., НП № 89/27.11.2018г. на Директора на РЗИ – Добрич; Договор № 275 от 01.01.2018г., сключен между…………; Стокова разписка за получени стоково-материални ценности от 27.09.2018г. / л. 56 /, идентификационен документ / л. 57 /.
От правна страна:
Съгласно чл. 6 от ЗАНН: „Административно нарушение е това деяние (действие или бездействие), което нарушава установения ред на държавното управление, извършено е виновно и е обявено за наказуемо с административно наказание, налагано по административен ред.“
В процесния случай на наказаното лице е вменено административно нарушение по чл. 1, ал. 2, ал. 3, т. 2 от Наредба № 1 от 9 февруари 2015г. за изискванията към дейностите по събиране и третиране на отпадъците на територията на лечебните и здравните заведения / Наредбата / - общи норми императивно регламентиращи съответно, че Наредбата не се прилага за дейностите с радиоактивни отпадъци и отпадъци от лекарствени продукти, като дейността по събиране и третиране на отпадъците от лекарствени продукти се извършват в съответствие с изискванията на наредбата по чл. 274, ал. 2 от Закона за лекарствените продукти в хуманната медицина / ал. 3, т. 2 /. Т.е. не става ясно какво точно е вменено на нарушителят: нарушение, с форма на изпълнителното деяние „ действие „, че е приложил Наредбата или „ бездействие „, че не е приложил изискванията на наредбата по чл. 274, ал. 2 от Закона за лекарствените продукти в хуманната медицина.
Както в обстоятелствената част на АУАН, така и в НП не е посочена дата на извършване на вмененото нарушение. В процесния казус не би могло да се приеме за дата на извършване на нарушението, датата на извършване на документалната проверка – 05.10.2018г., тъй като Декларацията, на която се е позовал АНО е от 19.09.2018г., а приложените писмени доказателства за предаване на процесните лекарствени продукти с изтекъл срок на годност са от 27.09.2018г. С оглед обстоятелството, че срокът и на двата лекарствени продукта е изтекъл преди 29.05.2018г., когато са започнали да действат нормите на НАРЕДБА № 4 от 16.05.2018г. за условията и реда за унищожаването, преработването или използването за други цели на лекарствените продукти, издадена на основание чл. 274, ал. 2 от Закона за лекарствените продукти в хуманната медицина, отменящи Наредба № 28 от 2000 г. за условията и реда за унищожаването, преработването или използването за други цели на лекарствата (ДВ, бр. 106 от 2000 г.), настоящият състав е в обективна невъзможност да прецени волята на АНО, кога, кои точно изисквания и на кой нормативен акт наказаното лице не е изпълнило.
Предвид гореизложеното, съдът приема, че при образуване на процесното административнонаказателно производство, а и при издаване на обжалваното НП са допуснати съществени процесуални нарушения от категорията на абсолютните, изразяващи се в неспазване на установените нормативни изисквания на чл. 42, т. 4 и т. 5 от ЗАНН и чл. 57, ал. 1, т. 5 и т. от ЗАНН /Решение № 399 от 21.10.2019 г. на АдмС - Добрич по к. а. н. д. № 451/2019 г./
Така мотивиран съдът счита, че обжалваното НП, като незаконосъобразно следва да бъде изцяло отменено, поради което и на основание чл. 63 ал. 1 от ЗАНН,
Р Е Ш И :
ОТМЕНЯ
НП № 89/27.11.2018г. издадено от Директора на Регионална здравна инспекция гр.
Добрич, с което на Д. Ж. Т. за нарушение по чл. 1, ал. 2, ал. 3, т. 2 от
Наредба № 1 от 9 февруари 2015г. за изискванията към дейностите по събиране и
третиране на отпадъците на територията на лечебните и здравните заведения, на
основание чл. 210, ал. 1 от Закона за здравето е наложено административно
наказание „ глоба „ в размер на 500лв.
Решението
подлежи на обжалване с касационна жалба пред Административен съд гр. Добрич в
14 – дневен срок от уведомяването на страните.
Председател: /М. Кирчева /