Решение по дело №256/2018 на Районен съд - Елин Пелин

Номер на акта: 122
Дата: 11 януари 2019 г. (в сила от 6 декември 2019 г.)
Съдия: Борислав Любомиров Чернев
Дело: 20181820100256
Тип на делото: Гражданско дело
Дата на образуване: 27 март 2018 г.

Съдържание на акта

     Р Е Ш Е Н И Е

 гр.Елин Пелин, 11.01.2019 г.

 

           В  ИМЕТО  НА  НАРОДА

 

    ЕЛИНПЕЛИНСКИЯТ РАЙОНЕН СЪД, 1-ви състав, в публичното си заседание на тринадесети декември две хиляди и осемнадесета  година в състав:

                                             РАЙОНЕН СЪДИЯ:БОРИСЛАВ ЧЕРНЕВ

   при секретаря Любка Костова, като разгледа докладваното от съдията гр.д. № 256 по описа за 2018 г. и за да се произнесе, взе предвид следното:

 

             Депозирана е жалба  от „Е-7“ООД гр. Б,обл. Софийска, с ЕИК …….., против Заповед №161/18.05.2016 година на кмета на О.  Г.М., обл. Софийска, издадена на основание  чл. 44, ал, 1, т. 1 и ал. 2 от Закона за местното самоуправление и местната администрация вр. § 15, ал. 3, вр. с ал.1 от ПЗР на ЗИД на ЗСПЗЗ /бр.61/2015г./, вр. с чл.37и, ал.1 и ал.4 от  ЗСПЗЗ  и чл.15, ал.3, вр. с чл.14, ал.7 от ЗОС, с която са прекратени изцяло Договор № 31/13.05.2013г. и Договор № 40/29.05.2013г. и частично Договор №32/13.05.2015г., сключени с жалбоподателя.

                   С жалбата до съда и по същество на делото  се изтъкват съображения за допуснато нарушения на  административнопроизводствените правила при издаване от кмета на О.  Г.М., обл. Софийска Заповед №161/18.05.2016 година.

 

                   Процесуалният представител на ответника в с.з.  и  в писмени бележи  застъпва становище, че  заповедта е  издадена от компетентен орган и не са налице твърдяните с жалбата до съда съществени процесуални нарушения, обуславящи прогласяване нищожност на индивидуалния административен акт.

Съдът, като взе предвид събраните доказателства, приема за установено следното:

С  Договор № 31/13.05.2013г. О.  Г.М., обл. Софийска е предоставила под наем  за селскостопански нужди на жалбоподателя земеделски имот-публична общинска собственост, който имот индивидуализиран в чл.1 от Договора и при наемна цена установена  в чл.5 от Договора.

 На 13.05.2013 година страните са сключили и друг договор за наем  /само за селскостопански нужди/ на земеделски имоти-публична общинска собственост.  Имотите по  този договор са индивидуализирани  в чл.1, т.т. 1 и 2 от Договора, където е  посочена и началната годишна наемна цена.

На 29.05.2013г.  е сключен между О.  Г.М. и „Е. 7“ ООД- Б. Договор № 40/2013г. за отдаване под наем /само за селскостопански нужди/ на земеделски имот – частна общинска собственост, който имот индивидуализиран  в чл.1 от Договора и при годишна наемна цена 103.05 лева.

Договорите са били сключени  за срок от пет стопански години.

             С Нарочно писмо изх. № 901-00-114(14) от 12.12.2015г. кметът на О.  Г.М. е уведомил жалбоподателя , че  съгласно § 15, ал. 3, вр. с ал.1 от ПЗР на ЗИД на ЗСПЗЗ /бр.61/2015г./  следва да бъдат приведени в съответствие с изискванията на чл.37и, ал.1, ал.4 ЗСПЗЗ Договорите  №№ 31 и 32 от  13.05.2013 година и Договор №40/29.05.2013 година в срок до 01.02.2016 година. На жалбоподателя са били  разяснени  със същото писмо и последиците  от неизпълнение на това изискване, респ. че Общината ще пристъпи към прекратяване на договорите /(1) Ползвателите, сключили договори за наем или аренда на пасища, мери и ливади от държавния и общинския поземлен фонд преди 24 февруари 2015 г., са длъжни в срок до 1 февруари 2016 г. да приведат договорите в съответствие с изискванията на чл. 37и, ал. 1 и 4; (2) Ползвателите, които са одобрени по направлението по чл. 3, т. 3 от Наредба № 4 от 24 февруари 2015 г. за прилагане на мярка 11 "Биологично земеделие" от Програмата за развитие на селските райони за периода 2014 – 2020 г. (ДВ, бр. 16 от 2015 г.), сключили са договори за наем или аренда на пасища, мери и ливади от държавния и общинския поземлен фонд преди 24 февруари 2015 г. и всичките им отглеждани пасищни селскостопански животни и пасища са одобрени за подпомагане, са длъжни в срок до 1 февруари 2016 г. да приведат договорите в съответствие с изискванията на чл. 37и, ал. 1 при спазване съотношението за минимум 0,15 животинска единица на хектар, независимо от категорията] (3) Договорите за наем или аренда на пасища, мери и ливади от държавния и общинския поземлен фонд, които не са приведени в съответствие в срока по ал. 1 или 2, се прекратяват от кмета на общината, съответно директора на областната дирекция "Земеделие"/.

 За така посоченото писмо жалбоподателят е бил уведомен на 16.12.2015 година. Последният е възразил на същото с  Уведомително писмо  от 01.02.2016г., с което   заявил до кмета на О.  Г.М., обл. Софийска, че отговаря на изискванията за  ползвател на пасища , мери и ливади от  общинския поземлен фонд и към писмото е приложил списък   на налични към 29.01.2016г.  в животновъдния му обект  селскостопански животни.

 С последващо писмо с изх. №  91-.00-114(23) от 23.03.2016 година, изд. от О.  Г.М. е пояснено на дружеството-жалбоподател, че след 01.02.2016г. се извършва служебна проверка на процесните договори  по чл.37м, ал.1 ЗСПЗЗ за спазване условията  на чл.37и, ал.4  ЗСПЗЗ в съответствие с разпоредбите на чл.37м, ал.2 ЗСПЗЗ. Указано е било още, че сключените между двете страни договори  подлежат на изменение относно площта на наетата земеделска земя с оглед привеждането им в съответствие с императивните изисквания  на закона. В тази връзка е било указано  на жалбоподателя, че следва да се яви в общината  за подписване споразумение за намаляване  площта на ползваните пасища , мери и ливади- общинска собственост, приравнени към съответния брой животински единици и съответно  да се промени наемната цена съобразно корекцията на квадратурата. За процесното писмо жалбоподателят е бил надлежно уведомен на 30.03.2016 година, видно от приложеното към  административната преписка  известие за доставка, получено  на посочената дата. В последна връзка съдът  не споделя възражението на жалбоподателя, че не е бил надлежно уведомен ,както за процесната  Заповед   така и   за писмата   до него обсъдени по- горе  в настоящото. Това е така, тъй  като  видно  от  доказателствата по административната преписка кореспонденцията с жалбоподателя е осъществявана изцяло на адрес на управление на дружеството в гр. Б., ул. „Ал. С.“ №… който адрес се сочи и от управителя с жалбата до съда от 19.02.2018 година. От друга страна ангажираните във връзка с направеното от жалбоподателя възражения в тази насока доказателства  е видно, че в  списъчния състав на дружеството действително не фигурира лице с име Г., но списъчния състав на дружеството е изведен за нуждите на настоящото производство едва към дата 12.12.2018 година, следователно  не установяващ  актуалност на данните към 20.06.2016г.,16.12.2015 г.  и т.н. , респ. към датите на връчване на процесната кореспонденция   на „Е. 7“ ЕООД-Б. от страна на  О.  Г.М..

 Със Заповед № 161/18.05.2016г. /Заповедта/  изцяло   са прекратени Договор № 31/13.05.13г. и Договор № 40/29.05.2013г. и частично прекратен Договор № 32 / 13.05.2013г.. В Заповедта кметът се е позовал на разпоредбите на чл. 44, ал, 1, т. 1 и ал. 2 от Закона за местното самоуправление и местната администрация, § 15, ал. 3, вр. с ал.1 от ПЗР на ЗИД на ЗСПЗЗ /бр.61/2015г./,  чл.37и, ал.1 и ал.4 от  ЗСПЗЗ  и чл.15, ал.3, вр. с чл.14, ал.7 от ЗОС. В мотивите към Заповедта е отразено, че след изтичане на срока по  ал.2 на §15 от ПЗР на ЗИД на ЗСПЗЗ е последвала служебна проверка  от общинската администрация по чл.37м, ал.1 ЗСПЗЗ, при която  били установени констатациите залегнали в мотивите  на  атакуваната  Заповед. В този смисъл, за да издаде процесната Заповед, кметът на О.  Г.М. се е позовал на разпоредбите, респ. на процедурата по чл.37и от ЗСПЗЗ. От разписаното в правилата по чл.37и ЗСПЗЗ, действащи към  датата на издаване  на  Заповед № 161/ 18.05.2016 година на кмета на общинат следва, че проверката от  общинската администрация при О.  Г.М. / с данни към 01.02.2016г. /, следва да е била извършена  от нарочен орган, какъвто  е комисия установена с чл.37и от  ЗСПЗЗ. Следователно на основание чл.37м от ЗСПЗЗ с нарочна заповед кмета на  общината   е следвало да сформира комисия, чиито състав е ясно разписан в закона /чл.100, ал.1 ППЗСПЗЗ/.  Именно  такъв орган е следвало да извърши  проверка за спазване на изискванията  на § 15, ал. 1,2 от ПЗР на ЗИД на ЗСПЗЗ / Ползвателите, сключили договори за наем или аренда на пасища, мери и ливади от държавния и общинския поземлен фонд преди 24 февруари 2015 г., са длъжни в срок до 1 февруари 2016 г. да приведат договорите в съответствие с изискванията на чл. 37и, ал. 1 и 4; (2) Ползвателите, които са одобрени по направлението по чл. 3, т. 3 от Наредба № 4 от 24 февруари 2015 г. за прилагане на мярка 11 "Биологично земеделие" от Програмата за развитие на селските райони за периода 2014 – 2020 г. (ДВ, бр. 16 от 2015 г.), сключили са договори за наем или аренда на пасища, мери и ливади от държавния и общинския поземлен фонд преди 24 февруари 2015 г. и всичките им отглеждани пасищни селскостопански животни и пасища са одобрени за подпомагане, са длъжни в срок до 1 февруари 2016 г. да приведат договорите в съответствие с изискванията на чл. 37и, ал. 1 при спазване съотношението за минимум 0,15 животинска единица на хектар, независимо от категорията/. Административната преписка не сочи, както възлагателен акт от страна на  кмета по отношение извършването на нарочна проверка по спазване изискванията  по §15, така и  орган, комуто да е било възложено извършването й.  Не са  представени  по делото и доказателства  за съдържанието на извършваната проверка,  както и за резултатите от  нея, в какъвто смисъл те се материализират в  нарочен протокол, съдържащ констатации  по конкретния случай, с оглед спазването на установените изисквания съобразно настъпилите изменения в  закона /ЗСПЗЗ/. От компетентност именно на нарочната комисия е да извърши проверка в информационната система Regix и направи извлечение от официалната справка на БАБХ, както и да направи   преизчисления /в случай на необходимост за това/, на констатациите от проверката с разписаното в чл.37и, ал.4 ЗСПЗЗ, както и да посочи размера на подлежащите на анекс  имоти или части от имоти, като за последното  се изложат  и конкретни мотиви защо преценяваното анексиране следва да обхване едни имоти или части от  тях, а не други имоти или части от тях, когато същите към момента на проверката са отдадени под наем /случая на жалбоподателя/. При евентуално извършена проверка от  назначена от кмета комисия е следвало да се установи колко от  животинските единици са били млеконадойни, каква част   от  ЖИ са  били отглеждани за добив на месо и каква част телета, както и на каква възраст са били тежи животни, което от съществено значение за определяне необходимата площ   земя за изхранване на животинските единици. Липсата  на  конкретни данни  в тази насока и  на последваща обективна преценка   на същите прави необоснована процесната  заповед. Следователно към 01.02.2016год.  не са били установени фактите  от значение  за  определяне  количеството  земеделска земя, която  е следвало да ползва наемателя,  съответно друга, която  да подлежи на корекция. Видно от  съдържанието на обжалваната  Заповед, както и от  материалите по административната преписка, а така и от доказателствата събрани в настоящия процес, липсват мотиви скрепени с надлежни доказателства   в обсъжданата насока. В този смисъл Заповедта, чието прогласяване за нищожна се иска с жалбата до съда, се явява  издадена в нарушение на императивни разпоредби, за което бяха изложени съображения по- горе в настоящото, както и същата се явява немотивирана с оглед  последно изложените съображения. Не се събраха в процеса доказателства, от които да е видно  възложена ли е проверка, от кого и кога спрямо жалбоподателя за изпълнението или не на  изискванията разписани  с  § 15, ал. 1, , ал.2 от ПЗР на ЗИД на ЗСПЗЗ, какъв орган  е извършил проверката-едноличен или колективен и евентуално в какъв състав е бил последния и отговарял ли е   на изискванията на чл.100, ал.1 от ППЗСПЗЗ, има  ли акт или актове  материализиращи  възложената и евентуално извършената проверка, респ.  протоколи на комисията и подписани ли са те от състава на тази комисия, както и не на последно място-какво е конкретното съдържание на изготвения по проверката от комисията протокол и кореспондира  ли неговото съдържание с мотивите  споделени в  Заповед № 161/18.05.2016 година на  кмета на О.  Г.М. , обл. Софийска.

             В този смисъл  формалното спазване на установените императивни норми се явява гаранция за еднаквото прилагане на закона от всеки  органи , както и за еднаквото му прилагане спрямо всички субекти на правоотношенията  произтичащи  от разпоредбите на / в случая/ ЗСПЗЗ, ППЗСПЗЗ /чл.37и, чл.37м, ЗСПЗЗ, чл.99, чл.100,чл.101 ППЗСПЗЗ,  §15 , ал.3, вр. с ал.2, вр. с ал.1 ПЗР на  ЗИД на ЗСПЗЗ , ДВ бр.61/2015 год./.

        

По изложените съображения  настоящият състав намира, че   в хода на издаване на обжалваната заповед е допуснато съществено нарушение на административнопроизводствени правила и нарушение на материални закон, при което се явява  основателно  направеното искане за  прогласяване  за нищожна Заповед № 161/18.05.2016г.  на кмета на О.  Г.М., обл. Софийска.

 

 Тъй като с  жалбата до съда не са заявени претенции за  разноски сторени по настоящото производство, съдът не дължи произнасяне в тази насока.

 

  Предвид горното, съдът

 

                        РЕШИ:

 

ПРОГЛАСЯВА НИЩОЖНОСТ на Заповед №161/18.05.2016 година на кмета на О.  Г. М. обл. Софийска, издадена на основание  чл. 44, ал, 1, т. 1 и ал. 2 от Закона за местното самоуправление и местната администрация вр. § 15, ал. 3, вр. с ал.1 от ПЗР на ЗИД на ЗСПЗЗ /бр.61/2015г./, вр. с чл.37и, ал.1 и ал.4 от  ЗСПЗЗ  и чл.15, ал.3, вр. с чл.14, ал.7 от ЗОС, с която прекратени изцяло Договор № 31/13.05.2013г. и Договор № 40/29.05.2013г. и частично Договор №32/13.05.2015г., сключени с „Е-7“ООД гр. Б,обл. Софийска, с ЕИК …..

 

               Решението подлежи на обжалване с касационна жалба пред Административен съд София област в 14 дневен срок от съобщението.

 

                                                      РАЙОНЕН СЪДИЯ: