РЕШЕНИЕ
№ 2173
Русе, 22.07.2025 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
Административният съд - Русе - III КАСАЦИОНЕН състав, в съдебно заседание на шестнадесети юли две хиляди двадесет и пета година в състав:
Председател: | ЙЪЛДЪЗ АГУШ |
Членове: | ВИЛИАНА ВЪРБАНОВА ДЕСИСЛАВА ВЕЛИКОВА |
При секретар МАРИЯ СТАНЧЕВА и с участието на прокурора ПЛАМЕН ПЕТКОВ като разгледа докладваното от съдия ДЕСИСЛАВА ВЕЛИКОВА канд № 20257200600426 / 2025 г., за да се произнесе взе предвид следното:
Производството е касационно по чл.63в от ЗАНН във вр. с чл. 208 и сл. от глава XII от АПК.
Образувано е по касационна жалба от В. Я. В., срещу решение № 55/14.04.2025 г., постановено по АНД № 71/2025 г. по описа на Районен съд – Бяла, с което е изменен електронен фиш серия К №10167206, издаден от ОД на МВР - Русе, с който на касатора, за нарушение по чл.21, ал.2 вр. с ал.1 от ЗДвП и на основание чл. 189, ал.4 вр. с чл. 182, ал.2, т.4 от същия закон, е наложено административно наказание „глоба“ в размер на 300 лева, като нарушението е преквалифицирано в такова по чл.21, ал.1 от ЗДвП, което не се е отразила на наложената глоба. Като касационни основания се сочат допуснати от въззивната инстанция нарушение на материалния закон и съществено нарушение на процесуалните правила във връзка с оценката на доказателствата. Иска се отмяната на въззивното решение и постановяване на друго, с което електронният фиш да бъде отменен. Претендира присъждането на направените деловодни разноски.
Ответникът по касационната жалба – ОД на МВР – Русе, чрез процесуалния си представител, излага становище за неоснователност на жалбата. Счита, че решението на районния съд е правилно и моли то да бъде оставено в сила. Претендира присъждане на юрисконсултско възнаграждение и прави възражение за прекомерност на разноските на другата страна.
Представителят на Окръжна прокуратура – Русе дава заключение за неоснователност на жалбата и счита, че решението на районния съд следва да бъде оставено в сила.
Съдът, като съобрази изложените в жалбата касационни основания, становищата на страните, събраните по делото доказателства и извърши касационна проверка на оспорваното решение по чл.218, ал.2 от АПК, прие за установено следното:
Касационната жалба е процесуално допустима – подадена е в срок, от надлежна страна, срещу невлязъл в сила съдебен акт, поради което подлежи на разглеждане. Разгледана по същество, тя е неоснователна.
Районният съд е приел, че с издадения от ОД на МВР – Русе електронен фиш серия К №10167206 на касатора, за нарушение по чл.21, ал.2 вр. с ал.1 от ЗДвП и на основание чл.189, ал.4 вр. с чл.182, ал.2, т.4 от същия закон, е наложено административно наказание „глоба“ в размер на 300 лева. Нарушението било установено с автоматизирано техническо средство или система (стационарно преносим уред за контрол на скоростта АТТС № 120ссЬ8) и се изразявало в превишаване на 16.10.2024г. в 14,06ч ч., на максималната разрешена скорост на движение в населено място – в гр.Бяла, Главен път I -5 Русе, в района на км.55, в посока към гр. Велико Търново. Според електронния фиш приложимото ограничение на скоростта от 50 км/ч било въведено с пътен знак В26, а управляваният лек автомобил БМВ И7 ХДРАЙВ 60 с рег.№ [рег. номер], с ползвател фирма „Привиа" АД, с представител касатора се движел, при отчитане на толеранс от минус 3 км/ч, със скорост от 82км/ч, а превишението е 32км/ч.
Материалите по делото сочат, че ЕФ е съставен на 16.10.2024г., като на 07.02.2025г. препис от горепосочения електронен фиш бил връчен на нарушителя.
От правна страна районният съд приел, че в издадения ЕФ са налице всички изискуеми съгласно чл.189, ал.4, изр.2 реквизити. Инстанцията по същество е приела, че към датата на извършване на процесното деяние, нарушения от тази категория могат да се установяват и санкционират с издаване на електронен фиш не само чрез използване на стационарни АТСС, а и чрез мобилни автоматизирани технически средства и системи за контрол, в т. ч. и в присъствието на контролен орган, при спазване условията, предвидени в Наредба № 8121з-532 от 12.05.2015 г. За да измени електронния фиш районният съд приел, че е безспорно установено и доказано извършеното от касатора нарушение на правилата за движение, изразяващо се в превишение на максимално разрешената скорост в населено място, където важат правилата за ограничение на скоростта в населено място по чл.21, ал.1 от ЗДвП и съгласно нормата скоростта, която не трябва да се превишава е 50км/ч, поради което посоченото ограничение с пътен знак В 26 би било приложимо ако със знака е въведено ограничение, различно от 50 км/ч. На тези основания въззивният съд с решението си е преквалифицирал нарушението от такова по чл.21, ал.2, вр. чл. 21, ал.1 от ЗДвП, в такова по чл. 21, ал.1 от ЗДвП, като съобразил, че не е налице основание за изменение в санкционната част.
Решението е правилно.
Касационната инстанция напълно споделя съображенията на въззивната инстанция по тълкуването и прилагането на закона, към които препраща, на основание чл. 221, ал. 2, изр. второ от АПК, във вр. с чл. 63в от ЗАНН
Фактическата обстановка, описана в ЕФ изцяло се подкрепя от събраните по делото пред районния съд доказателства, в това число и снимков материал, който съдържа информация както за процесното МПС, така и за датата, часа и мястото на заснемане, разположението на АТТС, за номера на техническото средство, което е от одобрен тип за измерване и което е преминало съответните проверки, видно от събраните доказателства по делото пред районния съд.
Съгласно чл.189, ал.15 от ЗДвП изготвените с технически средства или системи, заснемащи и записващи датата, точния час на нарушението и регистрационния номер на моторното превозно средство, снимки, видеозаписи и разпечатки са веществени доказателствени средства в административно наказателния процес. По този начин категорично се установява, че на дата 16.10.2024г. е установено и заснето с АТСС управление на процесния автомобил.
Системата за контрол АТТС № 120ссЬ8 е била поставена на 16.10.2024г. с място на контрол ПП I -5 55+100 гр.Бяла-гр.В.Търново, с време на работа 13:00 - 16:00часа, с въведено общо ограничение на скоростта от 50 км/ч, и с разстояние 300 м. от пътния знак с въведеното ограничение 50км/ч до АТСС, видно от представения по делото пред въззивния съд протокол по чл. 10, ал. 1 от Наредба № 8121з-532 от 12.05.2015 г., с рег. номер 247р-8973 от 16.10.2024г.
Съгласно разпоредбата на чл. 189, ал. 4 от ЗДвП, при нарушение, установено и заснето с автоматизирано техническо средство или система, за което не е предвидено наказание лишаване от право да се управлява моторно превозно средство или отнемане на контролни точки, се издава електронен фиш в отсъствието на контролен орган и на нарушител за налагане на глоба в размер, определен за съответното нарушение.
Както и РС – Бяла е посочил в мотивите на решението си, съгласно легалната дефиниция по § 6, т. 65 от ДР на ЗДвП, "автоматизирани технически средства и системи" са уреди за контрол, работещи самостоятелно или взаимно свързани, одобрени и проверени съгласно Закона за измерванията, които установяват и автоматично заснемат нарушения в присъствие или отсъствие на контролен орган и могат да бъдат: а) стационарни – прикрепени към земята и обслужвани периодично от контролен орган; б) мобилни – прикрепени към превозно средство или временно разположени на участък от пътя, установяващи нарушение в присъствието на контролен орган, който поставя начало и край на работния процес.
Съгласно разпоредбата на чл. 2 от Наредба № 8121з-532 от 12.05.2015 г., стационарните и мобилните автоматизирани технически средства и системи /АТСС/ заснемат статични изображения във вид на снимков материал и/или динамични изображения – видеозаписи, с данни за установените нарушения на правилата за движение, а в чл. 3 от същата наредба е регламентирано, че за установените от АТСС нарушения на правилата за движение по пътищата се издават електронни фишове чрез използване на автоматизирана информационна система.
Правилно въззивният съд е приел, че въз основа на посочената нормативна регламентация следва извода, че към датата на нарушението и към настоящия момент нарушенията на правилата за движение по пътищата могат да се санкционират чрез издаване на електронен фиш не само при установяването им при използване на стационарни АТСС, а и посредством мобилни автоматизирани технически средства и системи за контрол в т. ч. и в присъствието на контролен орган.
Неоснователни са възраженията на касатора относно липсата на правомощие на районния съд да измени санкционния акт поради факта, че актът представлявал електронен фиш, а не наказателно постановление. В чл.63, ал.7, т.1 от ЗАНН изрично е посочено, че съдът изменя „акта по чл. 58д“, когато се налага да приложи закон за същото, еднакво или по-леко наказуемо нарушение, без съществено изменение на обстоятелствата на нарушението, т.е. по отношение на правомощието на районния съд за неговото изменение препращането е към всички актове по чл.58д, а сред тях е и електронният фиш – чл.58д, т.4 от ЗАНН. Извършената преквалификация на нарушението не се отразява на санкционната норма.
Правилно въззивната инстанция е приела, че независимо, че в ЕФ АТСС е посочено само със сериен номер, без наименование на преносимия уред, то това нарушение не е съществено, тъй като наименованието на АТСС не е сред задължителните реквизити в ЕФ, тъй като данни за конкретното АТСС се съдържат в протокол по чл. 10, ал. 1 от Наредба № 8121з-532 от 12.05.2015г. и протокол от проверка, които са приложени към адниминстративно-наказателната преписка. Правото на защита на жалбоподателя не е нарушено, тъй като същият е разбрал, че нарушението е заснето посредством АТТС и е имал възможност да се запознае с пълни данни за него от преписката на AНО.
Извън наведените в касационната жалба съображения, настоящата инстанция не установи такива, които да водят до неправилно приложение на материалния закон.
С оглед изложените съображения, настоящият съдебен състав намира, че, районният съд е постановил валиден, допустим и правилен съдебен акт, който следва да бъде оставен в сила.
С оглед изхода на спора, в полза на ответника следва да се присъдят разноски за юрисконсулт за касационната инстанция. Предвид липсата на правна и фактическа сложност на делото, съдът определя възнаграждението в размер на 80 лева на основание чл. 27е от Наредба за заплащането на правната помощ вр. чл. 63д ал. 1, ал. 4 и ал. 5 от ЗАНН, вр. чл. 37 от ЗПП.
Мотивиран така и на основание чл. 221, ал. 2 изр. 1, пр. 1 от АПК, във вр. с чл. 63в от ЗАНН, съдът
РЕШИ:
ОСТАВЯ В СИЛА решение № 55/14.04.2025 г., постановено по АНД № 71/2025 г. по описа на Районен съд - Бяла.
ОСЪЖДА В. Я. В., [ЕГН], в качеството на законен представител на „Привиа" АД, ЕИК *********, гр.София, [улица], вх.А, ет.5, офис 10, да заплати на Областна дирекция на МВР - Русе, с адрес гр. Русе, [улица], сумата от 80 лева - юрисконсултско възнаграждение.
Решението е окончателно.
Председател: | |
Членове: |