ОПРЕДЕЛЕНИЕ
№ 618
гр. Враца, 25.10.2023 г.
АДМИНИСТРАТИВЕН
СЪД – ВРАЦА, втори състав,
в закрито заседание на 25.10.2023г. /двадесет и пети октомври, две хиляди
двадесет и трета година/, в състав:
АДМ. СЪДИЯ:
КРАСИМИР ГЕОРГИЕВ
като разгледа докладваното от съдия
ГЕОРГИЕВ адм. дело № 587 по описа на
АдмС – Враца за 2023 г. и за да се
произнесе, взе предвид следното:
Производството
по делото е образувано по ЖАЛБА на К.Х.К. ***, обл. ***, против Решение от
29.09.2023г. на Комисия за определяне на допълнително трудово възнаграждение на
педагогически специалисти за учебната 2022/2023г. към ** .
Производството е по реда на чл. 145 и
сл. от АПК /Административно-процесуалния кодекс/ във
връзка със Закон за предучилищното и училищното образование /ЗПУО/ и във вр. с
Наредба № 4 от 20.04.2017г. за нормиране и заплащане на труда – Раздел V
„Условия и ред за определяне на допълнително трудово възнаграждение за
постигнати резултати от труда на персонала в институциите“.
В
жалбата се излагат съображения за допустимост и за основателност на жалбата.
Твърди се, че решението е постановено от некомпетентен орган, липсват мотиви и
липсва ясна разпоредителна част. Иска се отмяна на решението и връщане на
преписката на административния орган със задължителни указания по прилагането
на закона.
В
придружителното писмо на Комисията за оценяване на постигнатите резултати от
труда на педагогически специалисти за учебната 2022/2023г. към ** до АдмС
Враца, с приложени жалбата и документите по издаване на оспорения акт, е
изразено становище за недопустимост на жалбата. Излагат се съображения, че
оспореното решение не е административен акт, не е издадено от административен
орган в рамките на административно правоотношение и не подлежи на обжалване по
реда на АПК. Иска се оставяне на жалбата без разглеждане и прекратяване на
съдебното производство.
Съдът, преценявайки приложените към
жалбата и към преписката по издаване на акта писмени доказателства, както и
становищата на страните, намира жалбата за РЕДОВНА – отговаряща на изискванията
на чл. 150 и чл.151 от АПК, но за процесуално НЕДОПУСТИМА поради
обстоятелството, че оспорения акт не подлежи на обжалване - съгласно чл.159 т.1
от АПК.
От
фактическа страна не е спорно, че жалбоподателката К. К. работи по трудово
правоотношение, като ** в ** . За определяне на допълнителното й
възнаграждение като ** е било извършено оценяване на постигнатите от нея
резултати от труда през учебната година от комисия, съставена на основание чл.
27, ал. 2 от Наредба № 4/20.04.2017г. за нормиране и заплащане на труда.
Несъгласна с дадената й оценка, жалбоподателката К. К. е подала възражение по
реда на чл. 28, ал. 4 от Наредба № 4, като по това възражение комисията по чл.
27, ал. 2 от Наредба № 4 се е произнесла с решение по Протокол № * от
28.09.2023г., което съгласно чл. 28, ал. 6 от цитираната наредба е окончателно.
Във връзка с подаденото възражение и това решение на комисията, от страна на
комисията е изготвено и изпратено до жалбоподателката уведомително писмо с вх.
№ 75/29.09.2023г., с което е информирана за резултатите от подаденото
възражение и извършена корекция на нейната оценка, която е завишена с една
точка.
Решението
на комисията по възражението е взето с Протокол № * от 28.09.2023г., а не с
оспореното уведомително писмо вх. № 75/29.09.2023г. В оспореното писмо обаче са
посочени мотивите за неприемането на възражението и мотива за завишаване на
общата оценка с една точка.
Съдът приема от правна страна, че след
като жалбоподателката К. К. работи по трудово правоотношение, всички искания,
адресирани от нея до работодателя й в това му качество или до помощните комисии
назначени от същия, са в сферата на правно регулиране на Кодекса на труда /КТ/
или специалните закони /Закона за предучилищното и училищното образование и
подзаконовите нормативни актове, издадени въз основа на него/. Това се отнася и
за изплащането на допълнително трудово възнаграждение, като процесната жалба е
свързано с неприето възражение срещу оценка на резултатите от трудова дейност,
извършено от помощен орган, назначен от работодателя /чл. 27, ал. 2 от Наредба
№ 4/. След като правоотношението, касаещо искането се отнася до определяне на
трудово възнаграждение, то има частноправен/трудовоправен характер и не е
административно. Между подалата жалбата и неговият адресат не съществува
административно правоотношение, и адресатът в конкретния случай – комисията,
няма качеството на административен орган съгласно § 1, т. 1 от ДР на АПК.
Решението на комисията по чл. 28 ал. 6
от Наредба № 4 от 20.04.2017г. е окончателно и не подлежи на обжалване.
Правилно е становището на комисията,
за недопустимост на жалбата.
Ето защо жалбата като недопустима,
следва да бъде оставена без разглеждане, а производството по делото да бъде
прекратено.
Водим от гореизложеното и на основание
чл. 159, т. 1 от АПК, Адм. съд Враца, втори състав
О П Р
Е Д Е Л И:
ОСТАВЯ
БЕЗ РАЗГЛЕЖДАНЕ ЖАЛБА
на К.Х.К. против писмо от 29.09.2023г. и решение взето с Протокол № * от
28.09.2023г. на Комисия за определяне на допълнително трудово възнаграждение на
педагогически специалисти за учебната 2022/2023г. към *** .
ПРЕКРАТЯВА
производството по адм.
дело № 587/2023г. по описа на Административен съд-Враца.
ОПРЕДЕЛЕНИЕТО подлежи на обжалване с частна жалба,
чрез АдмС-Враца, пред ВЪРХОВНИЯ АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД – гр. София, в 7/седмо/ -
дневен срок от уведомяването.
На
основание чл. 138 АПК
на страните да се изпрати препис от настоящето определение.
|
|
|
|
|
|
|
|
АДМ.
СЪДИЯ :