РЕШЕНИЕ
№ 1614
Пловдив, 19.02.2024 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
Административният съд - Пловдив - XXIII Тричленен състав, в съдебно заседание на деветнадесети януари две хиляди и двадесет и четвърта година в състав:
Председател: |
МАРИАНА ШОТЕВА |
Членове: |
НЕДЯЛКО БЕКИРОВ |
При секретар РУМЯНА АГАЛАРЕВА и с участието на прокурора ТОДОР ПЕНЕВ ПАВЛОВ като разгледа докладваното от съдия МАРИАНА ШОТЕВА кнахд № 20237180703130 / 2023 г., за да се произнесе взе предвид следното:
Производството е по реда на Глава
Дванадесета от Административнопроцесуалния кодекс, във връзка с чл.63в от
Закона за административните нарушения и наказания.
Образувано е по касационна жалба предявена
от Директор на Дирекция „Обслужване” при Териториална дирекция на Националната
агенция по приходите – Пловдив чрез юрисконсулт К.
– И.,
срещу Решение № 1816 от 06.11.2023 г., постановено по а.н.д № 5223 по описа за
2023 г., на Районен съд – Пловдив, XXIV-ти наказателен състав, с което е
отменено Наказателно постановление № 722183-F709370/29.08.2023 г. на директор
на дирекция „Обслужване“ в Териториална дирекция на Националната агенция по
приходите – Пловдив, с което на „ВЕРНАС 2604“ ЕООД, ЕИК *********, със седалище
и адрес на управление гр. Пловдив, ул. „Богомил“ № 30, представлявано от А.А.е
наложено административно наказание „имуществена санкция“ в размер на 500 лв. за
нарушение на чл. 125, ал. 5, вр. чл. 125, ал. 1 от ЗДДС.
Касаторът счита, че обжалваното решение е
неправилно и незаконосъобразно. Оспорва се изводът на районния съд, че в хода
на административното производство е допуснато нарушение на материалния закон.
Твърди се, че нарушителят законосъобразно е санкциониран за две отделни
нарушения, тъй като с действията си е реализирал съставите на чл. 125 и чл. 124
от ЗДДС. Поддържа се, че предвиденият в закона размер на наказанието не
надхвърля необходимото за постигане на целите на административното наказване.
Сочи се, че случаят не разкрива и смекчаващи обстоятелства, които да имат
отношение към наложената санкция. Иска се отмяна на обжалваното съдебно решение
и потвърждаване на издаденото наказателно постановление. Претендира се
присъждане на съдебни разноски и се възразява срещу размера на разноските на
другата страна.
Ответникът по касационната жалба – „ВЕРНАС
2604“ ЕООД, не взема становище по допустимостта и основателността на жалбата.
Представител на Окръжна прокуратура –
Пловдив застъпва становище за неоснователност на така подадената касационна
жалба.
Административен съд – Пловдив, ХХIII състав,
след като разгледа поотделно и в съвкупност, наведените с жалбата касационни
основания и в изпълнение изискването на чл. 218, ал. 2 от АПК, прие за
установено от фактическа и правна страна следното:
Жалбата е подадена от надлежна по чл. 210,
ал. 1 от АПК страна в преклузивния по чл. 211 от АПК срок, поради което е
допустима. Разгледана по същество е основателна.
Предмет на производството пред ПРС е било
Наказателно постановление № 722183-F709370/29.08.2023 г. на директор на
дирекция „Обслужване“ в Териториална дирекция на Националната агенция по
приходите – Пловдив, с което на „Вернас 2604“ ЕООД, е наложена имуществена
санкция в размер на 500 лева за нарушение на чл. 125, ал. 5 във връзка с чл.
125, ал. 1 от ЗДДС.
Наказателното постановление е издадено въз
основа на АУАН № F709370 от 05.06.2023 г., съставен от М.К.Б.– на длъжност
старши инспектор по приходите в ТД на НАП – Пловдив. Обективираните в акта
констатации се свеждат до следното: При извършена служебна проверка в ТД на НАП
– Пловдив на 15.03.2023 г. било установено, че „Вернас 2604“ ЕООД, регистрирано
по ЗДДС лице, не е спазило установения в закона срок за подаване на
справка-декларация по смисъла на чл. 125 от ЗДДС в ТД на НАП - Пловдив за
данъчен период 01.02.2023 г. - 28.02.2023 г. до 14.03.2023 г. включително, с
което била нарушена разпоредбата на чл. 125, ал. 5 от ЗДДС. Нарушението е
извършено за първи път. Констатирано е, че СД по ЗДДС не е подадена към момента
на съставяне на АУАН – нарушение на чл. 125, ал. 5 от ЗДДС, във връзка с чл.
125, ал. 1 от ЗДДС. Административното наказание е наложено при тази фактическа
и правна обстановка, която е възприета и възпроизведена в оспореното пред
районния съд НП.
За да отмени НП, районният съд е приел, че
от събраните доказателства не се установява по несъмнен начин, че дружеството е
осъществило административно нарушение по смисъла на чл. 125, ал. 5 ЗДДС, защото
законодателят е посочил, че справка – декларация се подава заедно с отчетни
регистри, поради което не може при условията на чл. 18 ЗАНН да се приеме, че
неподаването на справка-декларация е самостоятелно административно нарушение.
Допълнително се е обосновал, че санкционирането поотделно на две самостоятелни
административни нарушения - неподаване на справка–декларация и, отделно, на
отчетни регистри води до непропорционалност на наложената санкция и тя се явява
като такава в двоен размер, което неоснователно влошава материалното състояние
на нарушителя. Изхождайки от анализа на посочената правна норма и отнасяйки ги
към разпоредбата на чл. 125, ал. 1 от ЗДДС, районният съд е формирал извод за
липса на основания за прилагане на чл. 18 ЗАНН и за наличие на основание да
отпадне административнонаказателната отговорност поради това, че за едно и също
административно нарушение са определени и наложени две самостоятелни
административни наказания. Затова съдът е направил извод, че обжалваното
наказателно постановление е незаконосъобразно и следва да бъде отменено.
Така постановеното решение е валидно и
допустимо, но неправилно.
С оглед събраните писмени и гласни
доказателства, настоящият съдебен състав приема, че съставеният АУАН е
съобразен с изискванията на закона, нарушението е установено по несъмнен начин,
индивидуализиран е нарушителят и му е дадена възможност да направи възражение
във връзка с констатираните нарушения съгласно чл. 42 - 44 от ЗАНН. Въз основа
на акта е издадено и оспореното наказателно постановление против дружеството,
което е изцяло съобразено с изискванията на чл. 57, ал. 1 от ЗАНН.
При анализ на съдържанието на санкционната
разпоредба на чл. 179, ал. 1 ЗДДС /в действаща редакция към 29.08.2023 г.
преди изм. с ДВ бр. 106 от 22.12.2023 г., в сила от 01.01.2024 г. /,
съпоставена с отделните задължения на регистрирания по ДДС субект – търговец,
следва извод за това, че както неподаването на справка-декларация по ДДС, така
и неподаването на отчетните регистри по чл. 124 ЗДДС, съставляват отделни
административни нарушения, за всяко от които е приложима санкцията по чл. 179,
ал. 1 ЗДДС. Всяко от задълженията – за подаване на справка - декларация /по чл.
125, ал. 1 ЗДДС/ и за подаване на отчетните регистри по чл. 124 ЗДДС /по чл.
125, ал. 3 ЗДДС/ са отделни за задължения субект, относими към декларирането и
съответно към отчитането му. В случая следва да се изхожда от хипотезата на
санкционната разпоредба на чл. 179 ЗДДС, която отграничава две отделни
изпълнителни деяния – както неподаването на справка - декларация по чл. 125,
ал. 1 ЗДДС, така и неподаването на отчетни регистри по чл. 124 ЗДДС, съответно
неподаването им в срок. Изискването да се подават заедно, предвидено в нормата
на чл. 125, ал. 3 ЗДДС, произтича от самия характер на отчетните регистри, въз
основа на които, съгласно чл. 125, ал. 1 ЗДДС, се съставя и справката -
декларация. Поради това са предвидени и две отделни хипотези на нарушения при
неподаване на който и да било от двата документа, респективно неподаването им в
срок. В тази вр. и санкциониране на нарушителя за всяка от посочените в
разпоредбата на чл. 179 ЗДДС отделни хипотези на нарушения не е недопустимо и е
в съответствие с нормата на чл. 18 ЗАНН. Изменението на чл. 179, ал. 1 ЗДДС
потвърждава тезата за прилагане на действащ закон, тъй като ако не бе
предвидена отделна имуществена санкция за неподаване на отчетните регистри,
същата не би била премахната с изменението - ДВ бр. 106 от 22.12.2023 г., в
сила от 01.01.2024 г.
Отделно, не се установява и нарушение на
правилото „не два пъти за едно и също нещо“, като дружеството не е и ангажирало
доказателства друго наказателно постановление по отношение на същото нарушение
да е влязло в законна сила.
Следва да бъде съобразено също така, че
при извършване на преценката относно спазване на принципа на пропорционалност,
който иначе, съгласно практиката на СЕС е задължителен за държавите-членки,
както относно определянето на състава на нарушението, така и относно тежестта
на санкциите, се вземат предвид най-общо „елементите, които могат да бъдат
отчитани при определянето на глобата“ (така Решение от 19 октомври 2016 г., EL
ЕМ 2001, С-501/14, EU: C: 2016: 777, т. 41, Решение от 22 март 2017 г. по
обединени дела С-497/15 и С-498/15, Euro T., т. 43), като строгостта на
санкциите трябва да бъде в съответствие с тежестта на наказваните с тях
нарушения (така Решение от 19 октомври 2016 г., EL ЕМ -2001, С 501/14, EU: C:
2016: 777, т. 40 и Решение по обединени дела С-497/15 и С-498/15, т. 42).
Спазването на този принцип за пропорционалност се осъществява именно чрез
преценката по чл. 28 от ЗАНН. Принципът на пропорционалност е относим
категорично и към формалните нарушения, извършени чрез действие или
бездействие.
В случая на конкретното нарушение, с оглед
на обстоятелствата, при които то е извършено, не може да се обоснове извод, че
същото е с по-ниска степен на обществена опасност от обичайните случаи на
нарушение от този вид. Продължителността на забавата на скрепените със срок
задължения е един от критериите за укоримостта на деянието, а в случая тя е
повече от пет месеца. Следва също да се има предвид, че нарушената законова
разпоредба е предназначена да осигури нормално функциониране на обществените
отношения, свързани с данъчната отчетност, поради което поначало тяхното
нарушаване представлява деяние с по-сериозна степен на обществена опасност в
сравнение с други състави на административни нарушения. Търговските дружества,
поради това и като осъществяват тази дейност по занятие и са регистрирани по
ЗДДС, следва да организират дейността си по такъв начин, че да изпълняват точно
и своевременно завишените законови изисквания към дейността си, предвид
специалната данъчна регистрация. Своевременното деклариране на данните по ЗДДС,
в това число и при нулеви стойности, е от значение за определяне на
задълженията, както на деклариращия, така и на негови контрагенти, като ЗДДС е
с повишени изисквания към отчетността на дейността.
Размерът на наложената имуществена санкция
от 500 лева е определен в долната граница, при съобразяване, че нарушението е
извършено за първи път, както и срокът, в който е било отстранено. В този
смисъл не са налице и предпоставките за прилагане на чл. 28 от ЗАНН.
Изложеното до тук не е съобразено от ПРС
при постановяване на обжалваното в настоящото производство решение. Това има за
последица незаконосъобразността на атакувания съдебен акт. Същият ще следва да
бъде отменен изцяло като съответно наказателното постановление се потвърди.
С оглед изхода от спора, на основание чл.
63д от ЗАНН, във връзка с чл. 228 и чл. 143, ал. 3 от АПК, на НАП се дължат
извършените разноски за осъществената юрисконсултска защита, които се
констатираха в размер на общо 160 лева - по 80 лева за всяка съдебна инстанция,
изчислени съгласно правилото на чл. 27е от Наредбата за заплащането на правната
помощ, издадена на основание чл. 37, ал. 1 от Закона за правната помощ.
Воден от горното и на основание чл. 63в от ЗАНН във връзка с чл. 221, ал. 2 във връзка с чл. 222, ал. 1 от АПК,
Административен съд – Пловдив, ХХIII състав,
Р Е Ш И :
ОТМЕНЯ Решение № 1816 от
06.11.2023 г., постановено по АНД № 5223/2023 г. по описа на Районен съд -
Пловдив, ХХIV н. състав, КАТО ВМЕСТО ТОВА ПОСТАНОВЯВА:
ПОТВЪРЖДАВА Наказателно
постановление № 722183-F709370/29.08.2023 г., издадено от Директор на Дирекция
„Обслужване“ в ТД на НАП – Пловдив, с което на „ВЕРНАС 2604“ ЕООД, ЕИК
*********, със седалище и адрес на управление гр. Пловдив, ул. „Богомил“ № 30,
представлявано от А.А.е наложено административно наказание „имуществена
санкция“ в размер на 500 лв. за нарушение на чл. 125, ал. 5, вр. чл. 125, ал. 1
от ЗДДС.
ОСЪЖДА на „ВЕРНАС 2604“
ЕООД, ЕИК *********, със седалище и адрес на управление гр. Пловдив, ул.
„Богомил“ № 30, представлявано от А. А.,
да заплати на Национална агенция за приходите с адрес на призоваване гр. София,
бул. „Дондуков” № 52 сумата от 160 (сто и шестдесет) лева, представляваща
възнаграждение за осъществената юрисконсултска защита.
Решението е окончателно и не подлежи на
обжалване и/или протест.
Председател: |
|
Членове: |