ОПРЕДЕЛЕНИЕ
№ 1140
гр. Пловдив,
02.07.2020 год.
В ИМЕТО
НА НАРОДА
АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД - ПЛОВДИВ, I отделение, XXVII състав в закрито заседание на втори юли
през две хиляди и двадесета година в състав:
ПРЕДСЕДАТЕЛ:
ПЕТЪР КАСАБОВ
като
разгледа докладваното от Председателя адм. дело № 1172
по описа на съда за 2020 год., за да
се произнесе взе предвид следното:
Производство
е по реда на чл. 145 и сл. от Административнопроцесуалния кодекс /АПК/.
Образувано е по жалба на Е.Д.З., ЕГН **********, с адрес: ***, срещу списък на
проектни предложения по чл. 9в от Закона за подпомагане на земеделските
производители /ЗПЗП/, относно позиция № 2287, рег. № проектно предложение в
ИСУН BG06RDNP001-6.007-2019, по процедура за подбор № BG06RDNP001-6.007 по подмярка
6.3 „Стартова помощ за развитието на малки стопанства“ от мярка 6 „Развитие на
стопанства и предприятия“ от Програмата за развитие на селските райони за
периода 2014 – 2020 г.
От
представената по делото административна преписка се установява следната
фактическа обстановка:
Според
договор № РД50-75/09.04.2015 г. и споразумение № РД50-55/09.05.2016 г. ръководителят
на управляващия орган на Програмата за развитие на селските райони за периода
2014 г. – 2020 г. е делегирал на Държавен фонд „Земеделие“ – Разплащателна
агенция функции по прилагане на подмярка 6.3
„Стартова помощ за развитието на малки стопанства“ от мярка 6 „Развитие на
стопанства и предприятия“.
Е.Д.З. е
подала проектното предложение с рег. № в ИСУН BG06RDNP001-6.007-2019 за участие
по подмярка 6.3, което е разгледано на етап предварителното
оценяване. Комисия по чл. 9в, ал. 2 от ЗПЗП е оценила предложението с 21,16
точки. Недоволна от получения резултата З. е подала възражение вх. №
02-6500/612/26.02.2020 г. до изпълнителния директор на ДФ „Земеделие“ – РА.
Възражението е разгледано по реда на чл. 9в, ал. 5 от ЗСПЗЗ от комисия,
назначена със заповед № РД09-210/25.02.2020 г. на ръководителят на управляващия
орган на Програмата за развитие на селските райони за периода 2014 г. – 2020г.
В хода на административната проверка комисията не е възприела възраженията на
кандидата и е потвърдила резултата от предварителната оценка на комисията по
чл. 9в, ал. 2 от ЗПЗП, като е отразила решението си в доклад № 93-2285 от
24.04.2020г.
Въз основа
на извършената
предварителна оценка и резултатите от дейността на комисията по чл. 9в, ал. 5
от ЗПЗП, комисията по чл. 9в, ал. 2 от същ. закон е изготвила и публикува на
интернет страницата на Държавен фонд "Земеделие" https://www.dfz.bg/bg/prescentar/novini/1-919-6-3-2014-2020-/
списък на: 1. проектните предложения, за финансирането на които е необходим бюджет,
който не надвишава с повече от 30 на сто бюджета, определен в условията за
кандидатстване за съответната процедура, включително проектните предложения,
получили еднакъв брой точки; 2. всички проектни предложения, извън посочените в
т. 1.
Проектно предложение
с рег. № в ИСУН BG06RDNP001-6.007-2019 е включено към т. 2, позиция 2287 от
списъка, извън предложените за финансирани по т. 1. Именно така публикуваният
списък е визиран като предмет на настоящия съдебен контрол. При тази фактическа
обстановка от правна страна съдът съобрази следното:
Според чл.
9в, ал. 2 и ал. 3 от ЗПЗП ръководителят на управляващия орган на Програмата за
развитие на селските райони за периода 2014 – 2020 г., съответно изпълнителният
директор на Държавен фонд "Земеделие" – Разплащателна агенция, за
мерките и подмерките, делегирани с договора по чл.
2д, ал. 2, назначава комисия, която извършва предварителна оценка на проектните
предложения. В едномесечен срок след приключване на периода на прием комисията
оценява и класира проектните предложения по критерии и ред, определени в
условията за кандидатстване. Комисията изготвя списък на всички проектни
предложения, в който се посочва полученият брой точки за всеки проект по всеки
критерий. Списъкът се публикува на интернет страницата на Министерството на
земеделието, храните и горите, съответно на Държавен фонд
"Земеделие".
По реда на чл.
9в, ал. 4 и ал. 5 от ЗПЗП кандидатите могат да подадат възражение до
ръководителя на управляващия орган на Програмата за развитие на селските райони
за периода 2014 – 2020 г. в 14-дневен срок от публикуването на списъка.
Последният назначава комисия за разглеждане на възраженията, която се произнася
в срок от 60 дни от подаване на всяко възражение и уведомява за резултата
съответната комисия, извършила предварителната оценка.
Съгласно чл.
9в, ал. 6 от ЗПЗП, въз основа на извършената предварителна оценка, съответно на
уведомлението по ал. 5 комисията по ал. 2 изготвя и публикува на интернет
страницата на Министерството на земеделието, храните и горите, съответно на
Държавен фонд "Земеделие" списък на: 1. проектните предложения, за
финансирането на които е необходим бюджет, който не надвишава с повече от 30 на
сто бюджета, определен в условията за кандидатстване за съответната процедура,
включително проектните предложения, получили еднакъв брой точки; 2. всички
проектни предложения, извън посочените в т. 1.
Нормата на
чл. 9г, ал. 1 от ЗПЗП предвижда, че процедура чрез подбор на проектни
предложения по реда на глава трета, раздел II от Закона за управление на средствата
от Европейските структурни и инвестиционни фондове /ЗУСЕСИФ/ се извършва за
проектните предложения по чл. 9в, ал. 6, т. 1 до достигане на до 110 на сто от
бюджета. Според ал. 3 на същия текст, проектните предложения по чл. 9в, ал. 6,
т. 2 се оценяват до 110 на сто след оценяване на проектните предложения по ал.
1 и преди класирането им, и при наличие на остатъчен бюджет до 110 на сто.
По смисъла
на чл. 9д от ЗПЗП, за всички останали проектни предложения, извън тези по чл.
9г, ръководителят на управляващия орган на Програмата за развитие на селските
райони за периода 2014 – 2020 г., съответно изпълнителният директор на Държавен
фонд "Земеделие" – Разплащателна агенция, за мерките и подмерките, делегирани с договора по чл. 2д, ал. 2, издава
решение, с което отказва предоставянето на безвъзмездна финансова помощ.
Съгласно чл.
29, ал. 2 от ЗУСЕСИФ в процедурата чрез подбор на проектни предложения се извършва: 1. оценяване на
всяко проектно предложение, което включва: а) оценка на административното
съответствие и допустимостта; б) техническа и финансова оценка; 2. класиране на
одобрените проектни предложения в низходящ ред и 3. определяне на проектни
предложения, за които се предоставя финансиране.
Според чл.
33 и чл. 34 от ЗУСЕСИФ оценяването и класирането на проектните предложения се
извършва от комисия, назначена от ръководителя на управляващия орган в
двуседмичен срок от крайния срок за подаването им. Въз основа на извършената проверка
за административно съответствие и допустимост комисията по чл. 33 изготвя
списък на проектните предложения, които не се допускат до техническа и
финансова оценка. Кандидат, чието проектно предложение е включено в списъка,
може писмено да възрази пред ръководителя на управляващия орган в едноседмичен
срок от съобщаването. Ръководителят на управляващия орган се произнася по
основателността на възражението в едноседмичен срок от неговото получаване,
като: връща проектното предложение за техническа и финансова оценка или прекратява
производството по отношение на кандидата.
Техническата
и финансовата оценка на преминалите фазата на оценка на административното
съответствие и допустимостта предложения се извършва по реда на чл. 35 от
ЗУСЕСИФ. Резултата от оценката се отразява в списъци на: предложените за финансиране
предложения; резервни предложения, по реда на тяхното класиране и предложените
за отхвърляне проектни предложения. По отношение на последните, в хипотезата на чл. 38, т. 13
от ЗУСЕСИФ вр. чл. 9е от ЗПЗП, с мотивирано решение ръководителят
на управляващия орган или изпълнителният директор на Държавен фонд
"Земеделие" – Разплащателна агенция, за мерките и подмерките,
делегирани с договора по чл. 2д, ал. 2, отказват предоставянето на безвъзмездна
финансова помощ.
По смисъла
на чл. 27, ал. 1 вр. ал. 4, пред. 2 от ЗУСЕСИФ
решението за отказ или прекратяване на производството по отношение на кандидата
подлежи на съдебен контрол по реда на АПК.
Според чл.
27, ал. 4, пред. 1 от ЗУСЕСИФ не подлежат на самостоятелно оспорване действията
в производството по предоставяне на безвъзмездна финансова помощ.
При тази
фактическа и правна установеност съда намира, че жалбата, сложила в ход
настоящото съдебно производство, се явява недопустима за разглеждане, тъй като
е насочена срещу действията в производството по предоставяне на безвъзмездна
финансова помощ, които не подлежат на самостоятелен съдебен контрол. За
оспорващия липсва и правен интерес да търси защита спрямо действията на
комисията по чл. 9в, ал. 2 от ЗПЗП, тъй като същите не засягат пряко правната
му сфера, а създават нормативно предвидена положителна процесуална предпоставка
за издаване на окончателен индивидуален административен акт било в хипотезата
на чл. 9г от ЗПЗП, или тази по чл. 34, ал. 4, т. 2 и чл. 38, т. 1 от ЗУСЕСИФ.
Именно срещу крайните за процедурата индивидуални административни актове
неудовлетвореният кандидат може да брани правата си по съдебен ред. Съдът
намира, че този извод не се явява в противоречие с общата клауза за обжалваемост на административните актове, закрепена в чл.
120 от Конституцията, доколкото със
закон - чл. 27, ал. 4, пред. 1 от ЗУСЕСИФ, е предвидено изключение от същата.
За пълнота следва да се отбележи, че по правилото на чл. 122, ал. 1 и ал. 2 от Конституцията
гражданите и юридическите лица имат право на защита във всички стадии на
процеса, като редът за упражняване правото на защита се определя със закон. В случая с нормата на чл. 9в, ал. 4 от ЗПЗП,
за етапа на процесната процедура по предварителна оценка на проектните
предложения, законодателят е предвидил възможността за подаване на възражения
по административен ред, но не и за оспорване действията на комисията по
изготвяне на списъка, респ. самия списък като вид административен акт пред съда.
При това
положение, с оглед разпоредбата на чл. 27, ал. 4, пред. 1 от ЗУСЕСИФ вр. чл. 159, т. 1 и т. 4 от АПК, се констатира, че жалбата
е недопустима, а образуваното производство следва да бъде прекратено.
Разноски не
се претендират, поради което произнасяне в тази насока не се дължи.
Ето защо,
Съдът
ОПРЕДЕЛИ:
ОСТАВЯ БЕЗ РАЗГЛЕЖДАНЕ жалбата на Е.Д.З., ЕГН **********,
с адрес: ***, срещу списък на проектни предложения по чл. 9в от Закона за
подпомагане на земеделските производители /ЗПЗП/, относно позиция № 2287, рег.
№ проектно предложение в ИСУН BG06RDNP001-6.007-2019, по процедура за подбор №
BG06RDNP001-6.007 по подмярка 6.3 „Стартова помощ за
развитието на малки стопанства“ от мярка 6 „Развитие на стопанства и
предприятия“ от Програмата за развитие на селските райони за периода 2014 –
2020 г..
ПРЕКРАТЯВА производството по административно
дело № 1172 по описа за 2020 г. на Административен съд - Пловдив.
Определението
подлежи на обжалване с частна жалба в седмодневен срок от съобщаването пред
Върховния административен съд.
АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ: