Решение по дело №355/2023 на Административен съд - Добрич

Номер на акта: 381
Дата: 1 ноември 2023 г. (в сила от 1 ноември 2023 г.)
Съдия: Силвия Минкова Сандева-Иванова
Дело: 20237100700355
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 9 юни 2023 г.

Съдържание на акта Свали акта

 

Р Е Ш Е Н И Е

№ ………………/01.11.2023 г., гр.Добрич

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

          ДОБРИЧКИЯТ АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД, в открито съдебно заседание на девети октомври през две хиляди двадесет и трета година в състав:

                                                          ПРЕДСЕДАТЕЛ:  СИЛВИЯ САНДЕВА

         

        При участието на секретаря ИРЕНА ДИМИТРОВА разгледа  докладваното от председателя адм. д. № 355/2023 г. по описа на АдмС – Добрич и за да се произнесе, взе предвид следното:

 

         Производството по делото е по чл. 145 и сл. от АПК, във вр. чл. 172, ал. 5 от ЗДвП.

Образувано е по жалба на Д.А.Г., с ЕГН **********,***, срещу Заповед за прилагане на принудителна административна мярка № 23-0851-000155/09.05.2023 г., издадена от началник група в сектор „Пътна полиция“ при ОД на МВР – Добрич, с която на основание чл. 171, т. 2а, б. “а” от ЗДвП на жалбоподателката е наложена принудителна административна мярка – прекратяване на регистрацията на ППС за срок от 190 дни чрез отнемане на СРМПС № ХХХХХХХХХ и 2 броя рег. табели с № ТХХХХХХХ.

В жалбата се излагат доводи за неправилност и необоснованост на оспорената заповед. Твърди се, че описаната в нея фактическа обстановка не отговаря на действителното положение. Сочи се, че жалбоподателката не е знаела, че лицето, на което е предоставила автомобила си, е с отнети пълен брой контролни точки. Самият водач е научил за отнемането на контролните му точки едва когато е спрян за проверка и му е отнето СУМПС. В пледоарията по същество се изразява становище, че самото отнемане на СУМПС поради отнети контролни точки е незаконосъобразно като противоречащо на правото на ЕС. Излагат се допълнителни доводи, че в случая не е налице нито една от хипотезите на чл. 171, т. 2а, б. „а“ от ЗДвП, поради което неправилно е приложена процесната принудителна административна мярка. По тези съображения се иска отмяна на оспорената заповед.  

Ответникът – началник група в сектор “ПП” при ОД на МВР – Добрич, не изразява становище по жалбата.        

Добричкият административен съд, като взе предвид становищата на страните и след преценка на събраните по делото доказателства, приема за установено следното от фактическа  и правна страна:

Жалбата е подадена в срок, от легитимирано лице, срещу годен за обжалване индивидуален административен акт, поради което е процесуално допустима, а разгледана по същество е неоснователна по следните съображения:

Със заповед за прилагане на принудителна административна мярка № 23-0851-000155/09.05.2023 г. на началник група към ОД на МВР – Добрич, сектор “Пътна полиция”, на Д.А.Г. е наложена принудителна административна мярка – прекратяване на регистрацията на ППС за срок от 190 дни чрез отнемане на СРМПС № ХХХХХХХХХ и два броя рег. табели с № ТХХХХХХХ. Принудителната административна мярка е наложена на основание чл. 171, т. 2а, б. “а” от ЗДвП за това, че на 09.05.2023 г. жалбоподателката е допуснала П.И. П., с ЕГН **********, да управлява собствения ѝ лек автомобил марка „Пежо“ с рег. № ТХХХХХХХ, без да притежава съответното свидетелство за управление. В мотивите към заповедта е посочено, че на водача е съставен АУАН. Заповедта за прилагане на ПАМ е съобщена на Д.Г. на 16.05.2023 г., видно от приложената към нея разписка за връчване и картон на ЗППАМ (л.16).

От данните по административната преписка се установява, че срещу водача П.И. П. е съставен АУАН серия GA № 959854 от 09.05.2023 за това, че на 09.05.2023 г., в 11,21 часа, в гр.Добрич по бул. „Добруджа“, в посока център, до бензиностанция ЕКО, е управлявал лек автомобил „Пежо“ с рег. № ТХХХХХХХ, след като са му отнети всички контролни точки и е загубил правоспособност да управлява МПС, респективно не е изпълнил задължението си да върне СУМПС в поделение на МВР. Деянията са квалифицирани като нарушения на чл. 150, ал. 1 от ЗДвП и чл. 157, ал. 4 от ЗДвП. При проверката като доказателства са иззети СУМПС № *********, контролен талон № 3792360 и СРМПС № ХХХХХХХХХ.    

От приложената и неоспорена в хода на процеса справка за нарушител/водач (л.7-10) е видно, че към датата на съставяне на АУАН водачът П.И. П. е с отнети 39 контролни точки от влезли в сила НП и общо отнети 68 контролни точки. 

Съгласно справка за собственост и заверено копие на СРМПС № ХХХХХХХХХ жалбоподателката се легитимира като собственик на процесния лек автомобил с рег. № ТХХХХХХХ.

Не се спори по делото, че със заповед № 357з-924/07.04.2022 г. на директора на ОД на МВР – Добрич (л.34), издадена на основание чл. 172, ал. 1 от ЗДвП и чл. 43, ал. 4 от ЗМВР, началниците на групи в сектор „Пътна полиция“ при ОД на МВР – Добрич са оправомощени да прилагат принудителни административни мерки по чл. 171, т. 2а от ЗДвП на цялата територия, обслужвана от ОД на МВР – Добрич.      

Въз основа на така установената фактическа обстановка съдът намира от правна страна следното :

Обжалваната заповед е издадена от компетентно длъжностно лице по смисъла на чл. 172, ал. 1 от ЗДвП, в кръга на предоставените му правомощия, в необходимата писмена форма и при спазване на  административнопроизводствените правила. Принудителната административна мярка е приложена, след като срещу водача на МПС е съставен АУАН за извършено нарушение по чл. 150, ал. 1 от ЗДвП. Заповедта е фактически мотивирана включително чрез препращане към съдържанието на съставения акт. Цитирана е и приложимата правна разпоредба, обуславяща налагането на процесната принудителна административна мярка.  

Заповедта съответства на материалноправните разпоредби и на целта на закона. 

Разпоредбата на чл. 171 от ЗДвП регламентира, че за осигуряване на безопасността на движението по пътищата и за преустановяване на административните нарушения се прилагат предвидените в закона принудителни административни мерки, една от които е прекратяване на регистрацията на пътно превозно средство на собственик, чието моторно превозно средство е управлявано от лице, което е неправоспособен водач – чл. 171, т. 2а, б. „а“, предложение първо от ЗДвП.

Следователно необходимата материалноправна предпоставка за налагане на мярката на собственика на съответното МПС е установяването по надлежен ред на управление на МПС от неправоспособен водач, без оглед на причините за неговата неправоспособност, т.е. водачът може изобщо да няма придобита правоспособност или да е имал такава, но да я е изгубил. В случая е безспорно, че водачът на процесния автомобил е загубил правоспособността си съгласно чл. 157, ал. 4 от ЗДвП, тъй като са му отнети всички 39 контролни точки с влезли в сила наказателни постановления, т.е. към момента на проверката и съставянето на АУАН е бил неправоспособен водач, с оглед на което правилно е приложена нормата на чл. 171, т. 2а, б. „а“ от ЗДвП. Действително в мотивите към заповедта е посочено, че П.И. П. не притежава съответното свидетелство за управление, но от установените фактически обстоятелства става ясно, че органът е имал предвид първата хипотеза на цитираната норма. Съгласно трайната съдебна практика липсата на съответното свидетелство за управление е равнозначно на липсата на правоспособност (изначална или последваща), поради което обосновано и законосъобразно е прието, че са налице предпоставките за прилагане на процесната принудителна административна мярка.   

Ирелевантни са възраженията на жалбоподателката, че не е знаела, че е предоставила автомобила си на лице, което е било със загубена правоспособност поради отнемане на пълния брой контролни точки. Принудителната административна мярка няма санкционен характер и не изисква наличието на вина у лицето, спрямо когото се прилага. Хипотезата на чл. 171, т. 2а, б. “а“ от ЗДвП предвижда, че принудителната административна мярка се налага на собственика, чието МПС е управлявано от неправоспособен водач, като законодателят не се интересува от това дали собственикът е допуснал или предоставил управлението на собственото си МПС със или без знанието, че водачът е неправоспособен. Формата на изпълнителното деяние и вината на собственика на МПС са без правно значение за прилагане на обжалваната мярка, защото нейното основно предназначение е да преустанови извършването на нарушението и да предотврати настъпването на вредни последици от него, независимо от това кой е нарушителят.     

Ирелевантни са и възраженията на жалбоподателката, направени в хода на устните състезания, че изземването на СУМПС поради отнемане на всички контролни точки на водача е в нарушение на правото на ЕС, защото това не е предмет на обжалваната заповед, а на една евентуална заповед за налагане на ПАМ по реда на чл. 171, т. 4 от ЗДвП, която подлежи на самостоятелен съдебен контрол.

Единственият правнорелевантен факт за спора е, че притежаваният от лицето автомобил е управляван от неправоспособен водач, което задължава административния орган да упражни правомощието си по чл. 171, т. 2а, б. „а“ от ЗДвП. В тези случаи органът действа при условията на обвързана компетентност и няма право на преценка дали да наложи ПАМ или не.  

Следователно оспореният административен акт е законосъобразен по същество, като прилагането на ПАМ е фактически и правно обосновано. Съставеният срещу водача АУАН по чл. 150, ал. 1 от ЗДвП е достатъчен, за да се издаде процесната заповед, защото с него са установени всички правнорелевантни факти и обстоятелства по случая. С прекратяването на регистрацията на МПС е изпълнена непосредствената цел на закона да се преустанови шофирането от неправоспособно лице и да се осигури безопасността на движението по пътищата, като се предотвратят по-нататъшни нарушения от същия вид. Конкретният срок на действие на мярката е определен към законоустановения минимум, поради което не противоречи на принципа на съразмерност, установен в чл. 6 от АПК. ПАМ с предписаното от закона съдържание е допустимо ограничение в правната сфера на нейния адресат както с оглед на вида, така и на продължителността на предизвиканата с нея промяна.

С оглед на изложеното съдът приема, че обжалваната заповед е правилна и законосъобразна, поради което жалбата срещу нея следва да бъде отхвърлена като неоснователна. 

         Водим от изложеното и на основание чл. 172, ал. 2 от АПК, съдът

 

                                                   Р   Е   Ш   И  :

 

ОТХВЪРЛЯ жалбата на Д.А.Г., с ЕГН **********,***, срещу Заповед за прилагане на принудителна административна мярка № 23-0851-000155/09.05.2023 г., издадена от началник група в сектор „Пътна полиция“ при ОД на МВР – Добрич. 

         РЕШЕНИЕТО не подлежи на обжалване.

 

 

 

                                               Административен съдия: