Решение по дело №1377/2019 на Административен съд - Хасково

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 13 февруари 2020 г. (в сила от 5 март 2020 г.)
Съдия: Антоанета Вълчева Митрушева
Дело: 20197260701377
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 16 декември 2019 г.

Съдържание на акта

Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е

 

№114

 

гр. Хасково, 13.02.2020г.

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

Административен съд - Хасково

в открито съдебно заседание на единадесети февруари две хиляди и двадесета година, в състав:

 

                                               СЪДИЯ: АНТОАНЕТА МИТРУШЕВА

 

при участието на секретаря Гергана Мазгалова

и прокурора Цвета Пазаитова,

като разгледа докладваното от съдия А.Митрушева

исково адм.д. № 1377 по описа на Административен съд - Хасково за 2019г.

за да се произнесе, взе предвид следното:

 

Производството е по реда на чл. 203 и сл. от Административнопроцесуалния кодекс (АПК) във връзка с чл. 1, ал. 1 от Закона за отговорността на държавата и общините за вреди (ЗОДОВ).

 

Образувано е по искова молба, подадена от И.И.М. ***, срещу Областна Дирекция на МВР – Хасково, за присъждане на обезщетение в размер на 300 лева за претърпени имуществени вреди, изразяващи се в направени разноски – платен адвокатски хонорар по АНД № 280/2019г. по описа на Районен съд - Харманли, с решението по което е отменено Наказателно постановление № 19-0271-000603/12.06.2019г., издадено от ВПД Началник на РУ – Харманли към ОД на МВР - Хасково.

 

В депозираната искова молба ищецът твърди, че на 31.03.2019г. му бил съставен Акт за установяване на административно нарушение Серия АА № 12**** от мл.автоконтрольор към ОДМВР - Хасково, РУ - Харманли, за извършено нарушение по чл. 140, ал. 1 от ЗДвП. Въз основа на акта било издадено Наказателно постановление № 19-0271-000603 от 12.06.2019г. на ВПД Началник на РУ - Харманли към ОДМВР - Хасково, за това, че на 31.03.2019г. в 11:20 часа в гр.Харманли на ул."Македония" до магазин "ЛИДЛ" в посока гр.Хасково, И.И.М. управлявал лек автомобил "Фолксваген" модел "Пасат" с peг.№ X 3*** BX, собственост на М.Е. А., като при извършена справка в системата на МВР е установено, че МПС-то е с прекратена регистрация по чл. 14З, ал. 15 от ЗДвП, поради което и на основание чл. 5З от ЗАНН, чл. 175, ал. 1, т. З, пр.първо от ЗДвП  му били наложени административни наказания "Глоба" в размер на 300 лв. и лишаване от право да управлява МПС за срок от 6 месеца.

Гореописаното наказателно постановление било обжалвано в срок пред Районен съд - Харманли, в който съд било образувано АНД № 280/2019г. С постановеното по това дело Решение № 190/05.11.2019г. било отменено изцяло като незаконосъобразно наказателното постановление. Решението влязло в законна сила на 20.11.2019г.

В хода на съдебното производство ищецът направил разноски в общ размер на 300 лева, представляващи заплатен хонорар за един адвокат.

Така описаната фактическа обстановка обосновавала правния му интерес от завеждане на делото.

Изтъква, че съгласно разпоредбата на чл. 1 от ЗОДОВ: "Държавата и общините отговарят за вредите, причинени на граждани и юридически лица от незаконосъобразни актове, действия или бездействия на техни органи и длъжностни лица при или по повод изпълнение на административна дейност." В случая били налице фактическите и правни предпоставки за реализиране на отговорността на Държавата на основание горецитираната правна норма.

Цитираното наказателно постановление съставлявало акт на административен орган, издаден при изпълнението на нормативно възложени на същия задължения, свързани с административната му компетентност. Този акт, макар и да пораждал наказателноправни последици, бил резултат от санкциониращата административна дейност на издателя му и пряко рефлектирал върху правната сфера на засегнатото лице.         Незаконосъобразността на наказателното        постановление била установена посредством влязлото в сила съдебно решение, с което то било отменено. В хода на съдебното производство по обжалване на наказателното постановление жалбоподателят направил разходи, свързани със заплащането на адвокатски хонорар в размер, адекватен на полаганите от процесуалния представител усилия и характера на делото. Тези разходи несъмнено съставлявали имуществени вреди за същия, тъй като са довели до напускане на активи от неговия патримониум.

Несъмнена била и причинната връзка между претърпяните вреди и отмененото наказателно постановление. Първите били пряка и непосредствена последица от признатия за незаконосъобразен акт на административния орган, тъй като сключването на договора за правна защита и съдействие с адвоката било породено от необходимостта лицето да се защитава срещу издаденото по отношение на него наказателно постановление.

Вредите били причинени при упражняване на законно признати права на ищеца. Съгласно разпоредбата на чл. 59 от ЗАНН, наказателните постановления подлежали на обжалване пред районния съд, в района на който е извършено нарушението, тоест законодателно било предвидено съдебно оспорване на наказателните постановления, в което осъществяването на адекватна защита се осигурявала чрез упълномощаването на адвокат. Възнаграждението на последния за осъществяване на представителство и защита на ищеца било заплатено. Налице била пряка причинно-следствена връзка между отмененото наказателно постановление и претърпяната имуществена вреда.

Отговорността по чл. 1 , ал. 1 от ЗОДОВ била обективна и безвиновна и за нейното реализиране не било необходимо изследване на действията и вината на длъжностното лице, пряк издател на наказателното постановление.

По силата на чл. 7 от ЗОДОВ пасивно легитимирана да отговаря по исковата претенция била ОД на МВР - Хасково, доколкото чрез незаконни актове и действия на своите органи и длъжностни лица станала причина за воденето на АНД № 280/2019г. на РС - Харманли и намиращите се в причинна връзка с делото имуществени вреди.

С оглед на така изложеното, ищецът моли съдът да постанови решение,  с което да осъди ответника да му заплати сумата от 300 лв., представляваща обезщетение за причинените му имуществени вреди от отмененото като незаконосъобразно Наказателно постановление № 19-0271-000603/12.06.2019г., издадено от ВПД Началник на РУ – Харманли към ОД на МВР – Хасково, изразяващи се в направени разноски по воденето на АНД  № 280/2019r. на Районен съд - Харманли, ведно със законната лихва върху тази сума, считано от датата на подаване на исковата молба в съда до окончателното й изплащане.

Моли на основание чл. 10, ал. 3 от ЗОДОВ ответникът да бъде осъден да  заплати на ищеца направените по делото разноски за държавна такса и адвокатско възнаграждение.

 

ОТВЕТНИКЪТ ОБЛАСТНА ДИРЕКЦИЯ на МВР - ХАСКОВО, депозира по делото писмен отговор, в който посочва, че предявеният иск е допустим, а разгледан по същество – основателен.

 

ОКРЪЖНА ПРОКУРАТУРА – ХАСКОВО, чрез представителя си в съдебно заседание, заявява, че предявеният иск е доказан по основание и размер и счита, че същият следва да бъде уважен.

 

Съдът, като прецени доводите на страните и събраните по делото доказателства, намира за установено от фактическа страна следното:

 

С Решение № 190 от 05.11.2019г., постановено по АНД № 280/2019г. по описа на Районен съд - Харманли, влязло в законна сила на 20.11.2019г., е отменено Наказателно постановление № 19-0271-000603/12.06.2019г., издадено от ВПД Началник на РУ – Харманли към ОД на МВР – Хасково, с което на И.И.М. с ЕГН : ********** *** за нарушение на чл. 140, ал. 1 от ЗДвП, на основание чл. 175, ал. 3, пр. 1 от ЗдвП е наложено административно наказание „глоба“ в размер на 300 лева и „лишаване от право да управлява МПС“ за срок от 6 месеца.

Видно от АНД № 280/2019г. по описа на РС - Харманли, приложено като доказателство по делото, в съдебното производство по обжалване на наказателното постановление ищецът е бил представляван от адвокат Г. Г., член на АК – Хасково, упълномощена с пълномощно от 26.08.2019г. - л. 37 от АНД № 280/2019г. по описа на РС – Харманли. За процесуалното представителство по делото ищецът е платил договорен хонорар в размер на 300 лева, която сума е получена от адвоката в брой на 26.08.2019г., видно от отразеното в Договора за правна защита и съдействие.

 

Така установената фактическа обстановка налага следните правни изводи:

 

Съгласно разпоредбата на чл. 203 от АПК, гражданите и юридическите лица могат да предявяват искове за обезщетение на вреди, причинени от незаконосъобразни актове, действия и бездействия на административни органи и длъжностни лица. Исковата защита е възможна при условията на чл. 1 от ЗОДОВ, като исковете се разглеждат по реда на чл. 203 и сл. от АПК, към който препраща и изричният текст на чл. 1, ал. 2 от ЗОДОВ. Според чл. 4 от ЗОДОВ, държавата в лицето на своите органи дължи обезщетение за всички имуществени и неимуществени вреди, които са пряка и непосредствена последица от увреждането, независимо от това дали са причинени виновно от длъжностното лице, поради което отговорността се характеризира като обективна и безвиновна. Във фактическия състав на отговорността на държавата се включват следните елементи: незаконосъобразен акт, действие или бездействие на орган или длъжностно лице на държавата или общината, при или по повод изпълнение на административна дейност, отменени по съответния ред; вреда от такъв административен акт; причинна връзка между постановения незаконосъобразен акт, действие или бездействие и настъпилия вредоносен резултат. При липсата на който и да е от елементите на посочения фактически състав не може да се реализира отговорността на държавата или общината по реда на чл. 1, ал. 1 от ЗОДОВ.

В случая от доказателствата по делото се установява наличието на всички предпоставки за ангажиране отговорността на ответната страна – Областна дирекция на МВР – Хасково. Налице е незаконосъобразен акт – наказателно постановление, което е отменено с влязло в законна сила съдебно решение. Незаконосъобразният акт е издаден от орган в структурата на ответната страна - Областна дирекция на МВР – Хасково, която е юридическо лице съгласно чл. 37, ал. 2 от Закона за Министерството на вътрешните работи и следователно е пасивно легитимирана да отговаря по така предявения иск, съгласно чл. 205 от АПК.

Налагането на административни наказания от органите на администрацията за извършени административни нарушения е санкционираща управленска дейност, израз на държавната наказателна репресия. Тя непротиворечиво се определя като форма на административна(изпълнителна) дейност, както въз основа на властническия метод на правно регулиране, прилаган от административно наказващите органи, така и с оглед административната правосубектност на последните. Независимо че наказателното постановление не е административен акт по смисъла на чл. 21, ал. 1 от АПК, определящо обстоятелство за правното основание на иска за обезщетение за вреди от незаконосъобразните наказателни постановления като такъв по чл. 1, ал. 1 от ЗОДОВ е, че той е издаден от административен орган и представлява властнически акт на органите на администрацията, въпреки че поражда наказателно-правни последици. Неговото издаване е резултат от изпълнението на нормативно възложени задължения, от упражняването на административна правосубектност, което по своето съдържание представлява изпълнение на административна дейност. Административната дейност е изпълнителна дейност и наред със съдебната и законодателната дейности е основна проява на държавната власт. Дейността по налагане на административните наказания, свързана с издаване на наказателно постановление, както и извършените в нейните рамки действия или бездействия, се отличава от правозащитната дейност, вредите от която подлежат на обезщетение по реда на чл. 2 от ЗОДОВ, именно по упражнената от административните органи в този конкретен случай изпълнителна (административна) функция в рамките на държавната власт. Административният характер на дейността по издаване на наказателните постановления, както и на действията или бездействията по налагане на административните наказания, при или по повод на която са причинени вреди на гражданите или юридическите лица, определя правното основание на иска за вреди от незаконосъобразните наказателни постановления, действия или бездействия като такова по чл. 1, ал. 1 от ЗОДОВ. В този смисъл е и Тълкувателно постановление № 2 от 19.05.2015г. на ВКС по т.д. № 2/2014г., ОСГК и Първа и Втора колегия на ВАС. С оглед на това, съдът приема, че исковата претенция за обезщетяване на имуществени вреди, претърпени вследствие на незаконосъобразното Наказателно постановление № 19-0271-000603/12.06.2019г. на ВПД Началник на РУ – Харманли към ОД на МВР – Хасково, е процесуално допустима.

По отношение доказването на елементите от фактическия състав на чл. 1 ал. 1 от ЗОДОВ, съдът приема, че безспорно в случая е налице незаконосъобразна дейност на административен орган, претърпени от ищеца имуществени вреди и наличие на причинно-следствена връзка между незаконосъобразната административна дейност и настъпилия вредоносен резултат, тоест имуществената щета, като влязлото в сила Решение № 190/05.11.2019г., постановено по АНД № 280/2019г. по описа на Районен съд - Харманли, с което се отменя наказателното постановление, следва да се приеме като безспорно доказателство за наличието на незаконосъобразна дейност на административния орган.

По отношение на претендираното обезщетение за имуществени вреди в размер на 300 лева, представляващи заплатената от ищеца сума за правна защита и съдействие и за процесуално представителство по АНД № 280/2019г. по описа на Районен съд – Харманли, съдът намира, че от събраните доказателства действително се установява заплащането на тази сума от страна на ищеца, като фактът на плащането не се оспорва и от страна на ответника. В приложения по делото договор е вписано, че същият се сключва за защита и представителство по административно-наказателно дело № 280/2019г. по описа на РС - Харманли, като договорът е неразривно свързан с Пълномощното от 26.08.2019г.(съставен на гърба на бланката на същото), представено в оригинал по АНД № 280/2019г. по описа на Районен съд – Харманли, с отбелязване „да представлява и защитава по АНД № 280/2019г. по описа на РС – Харманли“ подписаният И.И.М.. Това дело е образувано по повод на подадена жалба против Наказателно постановление № 19-0271-000603/12.06.2019г., издадено от ВПД Началник на РУ – Харманли към ОД на МВР – Хасково, от името на настоящия ищец, поради което следва да се приеме, че договарянето и заплащането на сумата от 300 лева касае точно това дело. От данните по АНД № 280/2019г. се удостоверява също така, че от страна на адв.Георгиева действително има ефективно реализирана дейност в насока осъществяване на процесуално представителство в полза на ищеца по настоящото дело. Тоест в случая е налице отмяна по съдебен ред на наказателно постановление, както и претърпени от ищеца имуществени вреди, като безспорно същите са пряка и непосредствена последица от постановеното незаконосъобразно наказателно постановление. В този смисъл е и Тълкувателно решение № 1 от 15.03.2017г. на ВАС по т.д. № 2/2016г., ОСС, I и II колегия, в което се постановява, че при предявяване пред административните съдилища на искове по чл. 1, ал. 1 от ЗОДОВ за имуществени вреди от незаконосъобразни наказателни постановления, изплатените адвокатски възнаграждения в производството по обжалването и отмяната им представляват пряка и непосредствена последица по смисъла на чл. 4 от този закон. Ето защо, съдът приема, че е налице и третата кумулативно изискуема предпоставка от фактическия състав на чл. 1, ал. 1 от ЗОДОВ, а именно наличие на причинна връзка между постановения незаконосъобразен акт и настъпилия вредоносен резултат.

Въз основа на изложеното се налага изводът, че предявеният иск е основателен, като ответникът следва да бъде осъден да заплати на ищеца сумата в размер на 300 лева, представляваща обезщетение на причинени имуществени вреди от незаконосъобразното Наказателно постановление № 19-0271-000603/12.06.2019г., издадено от ВПД Началник на РУ – Харманли към ОД на МВР – Хасково, ведно със законната лихва върху тази сума така, както се претендира от ищеца, от датата на предявяване на исковата претенция – 16.12.2019г., до окончателното изплащане на сумата.

С оглед изхода на делото следва да бъде уважено и искането на ищеца за присъждане на направените в настоящото производство съдебни разноски, възлизащи на сумата от 10 лв. - държавна такса и 300 лв. - заплатено адвокатско възнаграждение.

 Водим от изложеното и на основание чл. 203 и сл. от АПК, съдът

 

Р    Е    Ш    И    :

 

ОСЪЖДА ОБЛАСТНА ДИРЕКЦИЯ НА МВР – ХАСКОВО, гр.Хасково бул.“България“ № 85, да заплати на И.И.М. с ЕГН : ********** ***, сумата в размер на 300 лева(триста лева) - представляваща обезщетение за причинени имуществени вреди в резултат от незаконосъобразно Наказателно постановление № 19-0271-000603/12.06.2019г., издадено от ВПД Началник на РУ – Харманли към ОД на МВР – Хасково, отменено с влязло в сила Решение № 190/05.11.2019г., постановено по АНД № 280/2019г. по описа на Районен съд – Харманли, изразяващи се в заплатени съдебни разноски за адвокатско възнаграждение в съдебното производство по обжалване на наказателното постановление, ведно със законната лихва върху тази сума, считано от 16.12.2019г. до окончателното й изплащане.

 

ОСЪЖДА ОБЛАСТНА ДИРЕКЦИЯ НА МВР – ХАСКОВО, гр.Хасково бул.“България“ № 85, да заплати на И.И.М. с ЕГН : ********** ***, деловодни разноски в размер на 310 лева(триста и десет лева).

 

Решението подлежи на обжалване пред ВАС в 14-дневен срок от получаване на съответното съобщение.

 

Решението да се съобщи на страните чрез изпращане на преписи от същото.

 

 

 

                                                                       СЪДИЯ: