Решение по дело №467/2020 на Районен съд - Царево

Номер на акта: 260018
Дата: 12 февруари 2021 г. (в сила от 6 април 2021 г.)
Съдия: Мария Атанасова Москова
Дело: 20202180200467
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 11 декември 2020 г.

Съдържание на акта

Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е

 

 

№:                          12.02.2021г.                              гр.Царево,

 

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

Царевският районен съд,                                                 наказателен състав

На четиринадесети януари                      две хиляди двадесет и първа година

В публично заседание в следния състав:

 

    Председател: Мария Москова

 

Секретар: Нели Стоянова

като разгледа докладваното от съдия Москова  НАХД № 467/2020г.  по описа на съда , за да се произнесе взе пред вид следното:

 

Производството е по чл.59 и сл. от ЗАНН.

Образувано е по жалба на А.Г.С. с ЕГН  ********** ***, ТЕЦ София 4 вх.Б ет.2 ап.22 , против Наказателно постановление № 20-4635-000303/14.08.2020г. на Началника на РУП- Приморско, с което за нарушение за нарушение по чл.140 ал.1 от ЗДвП му е наложена глоба в размер на 200 лева и право да управлява МПС за срок от 6 месеца на основание чл.175 ал.3 пр.1 от ЗДвП. С жалбата се моли за отмяна изцяло на НП като неправилно и незаконосъобразно. Жалбоподателят не оспорва, че след като е закупил в края на 2019г.  процесния автомобил, не го е  регистрирал на свое име в срок пред органите на КАТ, като твърди, че това е станало по непредпазливост, а не умишлено, поради което иска отмяна на НП.

В с.з. жалбоподателя, редовно уведомен, не се явява и не се представлява.

 АНО, редовно уведомен, не изпраща процесуален представител.

След като обсъди оплакванията на жалбоподателя, събраните по делото писмени и гласни доказателства и взе предвид становищата и доводите на страните намери за установено следното:

На 28.06.2020 г. в 23:45 часа вгр.Приморско, на ул.“Трети март“ св.Д.П. *** / и колегата му Ан.Б. /полицай в РУП-Приморско/,  спрели за проверка движещия се по ул.“Трети март“ в посока към ул.“Иглика“ лек автомобил „Форд фиеста“ с рег****, управляван от жалбоподателя А.Г.С.. В хода на проверката полицейските служители установили, че процесния лек автомобил  е бил собственост на М. П. Ч. като водачът А.Г.С.  бил закупил процесния автомобил от  същата с договор за ПП на МПС с нотариална заверка на подписите, но не бил регистрирал същия  в определения за това срок в сектор „Пътна полиция“ на СДВР-София, поради което регистрацията на автомобила била служебно прекратена. Въз основа на така установеното, св.Д.П. съставил на място против жалбоподателя Акт за установяване на административно нарушение с бланков № 93723/28.06.2020г. , като приел, че жалбоподателят управлява процесния автомобил без същия да е регистриран по надлежния ред, с което е извършил нарушение по чл.140 ал.1 от ЗДвП. Препис от акта е връчен лично на жалбоподателя и подписан от него без възражения /л.8/.

Въз основа на така съставения АУАН и след преценка на всички събрани доказателства, АНО е издал на 14.08.2020г. обжалваното НП № 20-4635-000303/14.08.2020г. на Началника на РУП- Приморско, с което за нарушение по чл.140 ал.1 от ЗДвП му е наложена глоба в размер на 200 лева и право да управлява МПС за срок от 6 месеца на основание чл.175 ал.3 пр.21от ЗДвП.

Препис от НП е връчен на жалбоподателя на 27.11.2020г., видно от инкорпорираната в НП разписка за връчване/л.29/, а жалбата е подадена чрез куриер на  04.12.2020г., видно от разписката за приемането й /л.10/.

Изложената фактическа обстановка бе безспорно установена от събраните по делото писмени доказателства и не се оспорва от жалбоподателя.

При така установената фактическа обстановка, съдът прие от правна страна следното:

Жалбата е подадена в преклузивния 7 - дневен срок за обжалване, изхожда от надлежна страна и е насочена срещу подлежащ на обжалване акт, поради което се явява процесуално допустима. Разгледана по същество, същата е  неоснователна поради следните съображения:

Актът за установяване на нарушението е съставен от мл.автоконтрольор - служител на РУП-Приморско, а атакуваното наказателно постановление е издадено от Началника на РУП-Приморско, оправомощен със Заповед №8121з-515/14.05.2018г.  на Директора на ОД на МВР-Бургас, т.е. от компетентни органи в съответствие с разпоредбите на чл. 37 и чл. 47 от ЗАНН.  Актът за установяване на административно нарушение е издаден при спазване на процедурата, предвидена в чл.40 и чл.43 от ЗАНН. АУАН и наказателното постановление съдържат изискваните в чл.42 и чл.57, ал.1 от ЗАНН реквизити.

Съгласно разпоредбата на чл.140 ал.1 от ЗДвП, по пътищата, отворени за обществено ползване, се допускат само моторни превозни средства и ремаркета, които са регистрирани и са с табели с регистрационен номер, поставени на определените за това места. Нарушаването на това правило е обявено за наказуемо с административно наказание по чл. 175, ал. 3, предл. първо от ЗДвП според който текст, наказва се с лишаване от право да управлява моторно превозно средство за срок от 6 до 12 месеца и с глоба от 200 до 500 лв. водач, който управлява моторно превозно средство, което не е регистрирано по надлежния ред.

 В настоящият случай е безспорно по делото, че жалбоподателят е управлявал на инкриминираните място и време процесното МПС, което е  било със служебно прекратена регистрация, тъй като жалбоподателят след закупуването му не го е бил регистрирал своевременно в сектор КАТ при СДРВ-София, поради което наказващият орган правилно е заключил, че с това деяние жалбоподателят  е нарушил разпоредбата на  чл.140 ал.1 от ЗДвП. Разпоредбата на чл.140, ал.1 от ЗДвП е императивна, което ясно личи от липсата на законодателни отклонения и изключения от нея, т.е. след като МПС се намира на път, отворен за обществено ползване, какъвто безспорно е настоящия случай, е следвало да бъде надлежно регистрирано.

Съгласно поред нормата на чл. 145, ал. 2 от ЗДвП приобретателят на регистрирано пътно превозно средство е длъжен в срок до един месец да регистрира придобитото превозно средство в службата за регистрация на пътни превозни средства по постоянния адрес или адрес на регистрация на собственика, освен когато пътното превозно средство е придобито от търговец с цел продажба. В този контекст, трябва да се отбележи, че съобразно определението по §2, т. 4 от ДР на Наредба № I-45 от 24.03.2000 г. за регистриране, отчет, спиране от движение и пускане в движение, временно отнемане, прекратяване и възстановяване на регистрацията на моторните превозни средства и ремаркета, теглени от тях, и реда за предоставяне на данни за регистрираните пътни превозни средства – „Регистрация“ е административно разрешение за превозното средство да участва в пътното движение, включващо идентификацията на превозното средство и издаването на табели с регистрационен номер.

Според чл. 4, ал. 1 от Наредба № I-45 от 24.03.2000 г., собственикът е длъжен да представи превозното средство и необходимите документи в определения срок за извършване на регистрация, промяна в регистрацията или прекратяване на регистрацията. Това ще рече, че след валидно осъществена промяна на собствеността върху превозното средство и непредприемане на действия от страна на новия собственик в срок до един месец да регистрира придобитото превозно средство в съответната служба за регистрация, същото следва да бъде квалифицирано като моторно превозно средство, което не е регистрирано по надлежния ред, по смисъла на чл. 140, ал. 1 от ЗДвП. Казано с други думи, статуса „не регистрирано по надлежния ред моторно превозно средство“ е пряка последица от неизпълнение в срок на задължението по 145, ал.2  от ЗДвП. Принципа „Ignorantia legis non excusat“ налага, приобретателя на моторно превозно средство, което той не е регистрирал по реда и в срока по 145, ал.2  от ЗДвП, да знае, че това превозно средство не е регистрирано по надлежния ред и съответно не е  снабдено с административно разрешение да участва в пътното движение.  Тоест, нерегистрирането на превозното средство по реда на 145, ал.2  от ЗДвП, само по себе си е пречка, то да бъде управлявано по пътищата, отворени за обществено ползване. Ясно е при това положение, че последващото служебно прекратяване на регистрацията на автомобила по реда на чл. 145, ал. 15 от ЗДвП и чл. 18, ал. 2, във връзка с чл. 18б, ал. 1, т. 10 от Наредба № I-45 от 24.03.2000 г., не променя по никакъв начин, възникналата вече недопустимост, същото превозно средство да бъде управлявано по пътищата, отворени за обществено ползване. Възраженията на жалбоподателя, че нотариуса му казал, че служебно ще изпрати договора за покупко-продажбата на съответна служба КАТ, са ирелевантни, тъй като те не могат да заместят дължимото от него поведение с активни действия като собственик на процесното МПС да извърши в определения срок регистрацията на  процесното МПС пред КАТ и да се снабди със свидетелство за регистрация на МПС, което той  като правоспособен водач на процесното МПС е длъжен да носи със себе си при управлението на процесния автомобил. Умисълът се извежда от действията на извършителя и в случая той е налице, тъй като жалбоподателят не е регистрирал процесното МПС в законово определения срок, а близо шест месеца след това е управлявал процесното МПС по път, отворен за обществено ползване в населено място, което се намира на разстояние  над 360 км.  от постоянното му местоживеене, порази което възраженията му липса на умисъл са неоснователни. В случая не са налице предпоставките за приложение на чл.28 от ЗАНН, тъй като фактическите обстоятелства, свързани с настоящия случай, не указват на маловажност по смисъла на чл. 28 от ЗАНН. За да е налице "маловажен случай" на административно нарушение, то следва извършеното нарушение с оглед на липсата или незначителността на вредните последици или с оглед на други смекчаващи обстоятелства да представлява по-ниска степен на обществена опасност в сравнение с обикновените случаи на нарушение от съответния вид. В конкретния случай обществената опасност на деянието не е по-ниска от нарушенията от този вид. Липсата на вредни последици от деянието, при положение, че нарушението е формално и настъпването на вреди не е елемент от фактическия му състав,  макар и смекчаващи отговорността обстоятелства, не могат да допринесат за квалифициране на деянието като маловажен случай по смисъла на чл.28 от ЗАНН, с по-ниска степен на обществена опасност от обикновените случаи на нарушения от този вид. Факта, че жалбоподателят е регистрирал процесното МПС в КАТ два месеца след установяването на нарушението, не може да оправдае същия и да го освободи от административно-наказателната отговорност за извършеното нарушение.

Съгласно разпоредбата на чл.175 ал.3 пр.1 от ЗДвП, водач,който управлява моторно превозно средство, което не е регистрирано по надлежния ред, се наказва с лишаване от право да управлява моторно превозно средство за срок от 6 до 12 месеца и с глоба от 200 до 500 лв.

В конкретния случай, АНО законосъобразно и в съответствие с приложимата санкционна разпоредба на чл.175 ал.3 пр.1 от ЗДвП, е наложил на жалбоподателя наказание глоба в размер на 200 лева и лишаване от право да управлява моторно превозно средство за срок от 6 месеца, и доколкото размерите на наложените наказания са в минималните такива, определени в закона, то и размера на същите не подлежи на изменение от съда.

         Мотивиран от горното и на основание чл. 63, ал. 1 от ЗАНН, съдът

 

Р     Е     Ш     И   :

 

ПОТВЪРЖДАВА  Наказателно постановление № 20-4635-000303/ 14.08.2020г. на Началника на РУП- Приморско, с което на А.Г.С. с ЕГН  ********** ***, , за нарушение по чл.140 ал.1 от ЗДвП му е наложена глоба в размер на 200 лева и право да управлява МПС за срок от 6 месеца на основание чл.175 ал.3 пр.1 от ЗДвП.

 

Решението подлежи на касационно обжалване пред Административен съд – Бургас в 14-дневен срок от получаване на съобщението за изготвянето му на основанията, предвидени в НПК и по реда на Глава XII от АПК.

                                     

 

Районен съдия :