Р Е Ш
Е Н И Е № 64/5.4.2021
г.
гр. Ямбол
В ИМЕТО НА НАРОДА
Ямболският административен съд, пети състав, в публично заседание на 23 март две хиляди двадесет и
първа година в състав:
Председател: В.Бянова-Нейкова
Секретар:В.Митева
разгледа докладваното от съдията адм.д № 281 по описа за 2020 г. и за да се произнесе, взе
предвид следното:
Производството е образувано след връщане на адм.д.№55/2019г. на Административен съд Ямбол с Решение
№13130/22.10.2020г. по адм.д.№11011/2019г. на ВАС, за
ново разглеждане на жалбата на ЕТ“Т.Ф.“, ЕИК *********, представляван от Т.К.Ф.,
против Решение №28/121/06802/3/01/04/01 с изх.№01-6500/6841 от 20.12.2018г. на
Изпълнителния директор на Държавен фонд Земеделие, за определяне на финансова
корекция в размер на 542 640.76лв. С жалбата се иска отмяна на акта по
съображения за
неправилно приложение на материалния закон, като се счита че не е налице основание
по чл. 70, ал. 1, т. 4, т. 7 и т. 10 от ЗУСЕСИФ.
В съдебно
заседание жалбоподателят ЕТ“Т.Ф.“ се представлява от адв.
К., която поддържа жалбата. Счита, че в производството пред съда е установено,
че за проверявания период са били налице обективни обстоятелства, извън
контрола на жалбоподателя, които са възпрепятствали надлежното изпълнение на
бизнес плана му. Веднага след отпадане на тези обстоятелства от пролетта на
следващата 2018 г. стопанството е започнало да функционира и да реализира
продажби, и съответно да изпълнява бизнес плана. Заключенията в обжалвания акт
за липса на жизнеспособност на проекта не отговарят на действителното
положение. Претендира направените разноски, изразяващи се в заплатени държавна
такса, адвокатски хонорар и депозит за вещо лице, в общ размер от 16 300 лева.
В предоставения от съда срок са представени писмени
бележки с развити съображения за това, че за да
функционира надлежно процесното гъбно стопанство е
необходимо да бъде създадена специфична микросреда, което да позволи
оптимизиране на реколтата. Това е видно и от вида и размера на направената
инвестиция в частта относно финансираното оборудване. По конкретния спор, са
настъпили обективни обстоятелства, извън контрола на лицето, които са
възпрепятствали реализирането на бизнес плана. Видно от представения по делото
Констативен протокол № 314682 от 02.11.2016г. на EVN,
стопанството е било присъединено към електрическата мрежа и е започнало да
получава ел.енергия едва в края на първата година на бизнес плана - 2016 г.. ЕТ
„Т.Ф.” е направил всичко необходимо за да осигури навременното електроподаване, като в т.ч. е сключил с „ЕВН България
Електроразпределение” ЕАД Предварителен договор № ********** още през 2014 г.,
впоследствие още през 2015 г. е подписал и окончателен Договор за
присъединяване към електроразпределителната мрежа № **********. Видно от
естеството на проекта, а и от спецификата на отглежданата култура - култивирани
гъби, в т.ч. и печурка, за функционирането на стопанството е необходимо
поддържане на специфична микросреда - температура,
влажност, проветривост, за което е необходимо
специфично оборудване, захранвано с ел.енергия.През цялата 2016 г. поради
липсата на ел. захранване стопанството не е било в състояние да функционира
адекватно и направените опити за отглеждане на гъби за били обречени на
неуспех. Липсата на добра микросреда е довела и до заразяване на стопанството с
едно от най-често срещаните в България и най-упорити заболявания по
култивираните гъби - т.нар. зелена плесен. В хода на съдебното дирене
посредством гласни доказателства -
свидетелски показания на един от най-опитните в България агрономи, г-н Д.М., се счита за доказано наличието
на твърдяния проблем в процесното
стопанство. Видно от показанията на свидетеля, които са безпристрастни и
обективни, през пролетта на 2017 г., е установил наличието на зелена плесен в
гъбното стопанство на ЕТ „Т.Ф.”. Препоръчано е лечение чрез изкореняване на
всички четири клетки поради лесното предаване на болестта и в
незаразени помещения и напръскването им с препарат. Впоследствие през есента на
2017г., след като е установил, че жалбоподателят е спазил дадените препоръки, е
разрешил пробно зареждане на малка част от клетките, а през
пролетта на 2018 г. е позволил и стопанството да заработи. От представените от жалбоподателя
фактури за продажба е видна реализацията на малки
количества продукция през пролетта и лятото на 2017 г. — реколтата от двете
незаразени клетки, обрана преди третирането с препарат; реализацията
на малки количества продукция в края на 2017 г. — реколтата от пробното
зареждане на малка част от стопанството след извършеното третиране; първата
фактура от 2018 г. - месец май 2018 г., след като агрономът е разрешил през
пролетта на 2018 г. да бъде заложена нова реколта. Веднага след отпадане на
обективните за ЕТ „Т.Ф.” пречки, от пролетта на 2018 г., той постепенно е
започнал възстановяването на гъбното стопанство, което е довело и до реализиране
в по-голяма степен на заложените в бизнес плана прогнози. Видно от приетата по
делото съдебно-икономическа експертиза, през 2018 г. е налице изпълнение на
бизнес плана в размер на 17,55%, като този процент дори не се отнася до цялата
финансова 2018 г.
Съгласно
разпоредбата на чл. 31, ал.2 от приложимата Наредба № 8 от 03.04.2008 г. за
условията и реда за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ по мярка
"Модернизиране на земеделските стопанства" от Програмата за развитие
на селските райони за периода 2007 - 2013 г. (Наредба № 8), решението за
одобряване на заявлението за подпомагане следва да бъде взето въз основа на
съответствието на подаденото от кандидата заявление и в съответствие с целите,
дейностите и изискванията на Наредба № 8 и
гарантираните бюджети и критериите за оценка, посочени в приложение № 8.
Следователно, преценката за изпълнение на проекта не може да се основава само и
единствено на изпълнението на финансовите показатели като цифрово изражение.Мярката
"Модернизиране на земеделските стопанства" има за цел подобряване
конкурентоспособността на земеделието в Република България чрез преструктуриране
и развитие на наличните материални мощности в стопанствата и насърчаване
въвеждането на нови технически решения. Не могат да бъдат възприети изложените
в обжалваното решение изводи за неизпълнение на съответните цели. Освен че е
налице извършената одобрена инвестиция, т .нар. модернизиране на стопанството,
то видно от събраните по делото доказателства, веднага след преодоляване на
обективните обстоятелства, попречили изпълнението на бизнес плана, стопанството
е стартирало производство и е започнало да реализира заложените финансови
показатели. В този смисъл, изводите на изпълнителния директор на ДФ „Земеделие”
за липса икономическа жизнеспособност на проекта се считат за неправилни.
Ответната
страна по делото, Изпълнителният директор на Държавен фонд „Земеделие“ - София,
редовно призован, не изпраща представител. Депозирал е писмена молба с искане
съдът да постанови решение, с което да отхвърли жалбата на ЕТ „Т.Ф.“ като
неоснователна и за присъждане на разноски за платен депозит от 200 лева и юрисконсултско възнаграждение от 150 лева. В условията на
евентуалност е направено възражение на прекомерност на заплатеното от
насрещната страна адвокатско възнаграждение.
Като взе
предвид становищата на страните и събраните по делото доказателства, съдът намира
за установено следното:
Между ДФ
„Земеделие“(Фондът) и ЕТ „Т.Ф.“, (ползвател), е сключен Договор № 28/121/06802 от
15.08.2014 г. за отпускане на финансова помощ по мярка 121 „Модернизиране на
земеделските стопанства“ от Програмата за развитие на селските райони за
периода 2007 - 2013 г., подкрепена
от Европейския земеделски фонд за развитие на селските райони, за изпълнение на
дейностите по проект №28/121/06802 „Изграждане на предприятие за производство и
преработка на гъби“. Съобразно уговореното с договора, първоначално одобрената
безвъзмездна финансова помощ е в размер на 543 165,76 лева, съгласно
Таблицата за одобрените инвестиционни разходи(Приложение 1), и представлява 50
% от одобрените и реално извършени от ползвателя разходи, свързани с
осъществяването на проекта. С Анекс I от 07.10.2014 г. към договора размерът на
първоначално одобрената безвъзмездна финансова помощ е променен, като е
определен размер от 542 640,76 лева. Със Заявка за плащане №
28/121/06802/3/01 от 14.10.2015 г. ползвателят е заявил окончателно плащане по
договора. С Писмо за оторизация на плащането №
28/121/06802/3/01N01 от 02.12.2015 г. заявената финансова помощ в размер на 542
640,76 лева е оторизирана, като 80% (434 112,61 лева) от нея са
финансирани от Европейски земеделски фонд за развитие на селските райони
(ЕЗФРСР), а 20 % (108 528,15 лева) – са национално съфинансиране.
С Уведомителни писма за одобрение изх. № 01-6500/976 от 18.01.2016 г. и изх. №
01-6500/1383 от 22.01.2016 г. на Заместник-изпълнителния Директор на ДФЗ ЕТ „Т.Ф.“
е уведомен за извършено плащане на оторизираната сума в размер на
542 640,76 лева, като е посочено, че плащането е осъществено на 11.12.2015
г.
В
стопанството е извършена проверка на
място от двама експерти, въз основа на Заповед № 355744/17.08.2018 г. на
началник-отдел Регионален технически инспекторат в ОД на ДФ“Земеделие“-Ямбол.Според
отразените констатации в контролния лист от проверката, Раздел II
„Административен контрол на място на заложени параметри/показатели в бизнес
плана“ по т. 1 и по т.2 - ползвателят не е реализирал прогнозните стойности на
приходи от продажби на продукцията/услуги, заложени в бизнес плана и не е
достигнал прогнозните стойности/нива в бизнес плана, свързани с натовареност,
капацитет, производствена програма. В приложения към КЛ Работен лист в графа
„Приходи от продажби на продукция/услуги“ към Таблица 1 е отбелязано, както
следва: при заложени за 2016 г., 2017 г. и 2018 г. в бизнес плана приходи от
продажба на гъби в размер на 735 000 лева за всяка от годините (разпределени
съответно: за пресни гъби печурки - 240 000 лева, и за сушени такива - 495 000
лева), са реализирани от продажби: за приключилата пълна финансова 2016 година
- общо нула лева приходи; за приключилата пълна финансова 2017 година - общо 1
820 лева приходи от продажба на пресни гъби печурки; за проверявания период до
31.08.2018 г. са реализирани приходи от продажбата на пресни гъби печурки – 480
лева, и на сушени гъби печурки – 60 000 лева. Констатациите са отразени и
в Докладна записка изх. № 05-2-282/303 от 05.09.2018 г. на Началник на Отдел
РТИ-Ямбол и в Докладна записка вх. № 02-6500/1066 от 21.09.2018 г. на Директора
на Дирекция „Противодействие на измамите“.
С
Уведомително писмо изх. № 01-282-6500/328 от 20.09.2016 г. на Началник на Отдел
РТИ-Ямбол ползвателят е уведомен, че при извършена проверка на място са
констатирани несъответствия, детайлно описани в приложения контролен лист
(доклад за проверка); дадена е възможност на лицето да направи своите забележки
и възражения в писмен вид в рамките на 14 дни от датата на получаване на
писмото. Ползвателят е депозирал възражение, адресирано до Директора на
Дирекция „Технически инспекторат“, Отдел „Контролни проверки“, заведено във
входящия регистър на ДФЗ под № 01-282-6500/18.10.2018 г., в което е изразено
несъгласие с направените заключения при извършената проверка на място след
плащане.
С писмо изх.
№ 01-6500/6841 от 11.10.2018 г. на Изпълнителния директор на ДФ „Земеделие“, на
основание чл. 73, ал. 2 от ЗУСЕСИФ, жалбоподателят е уведомен, че се открива
производство по налагане на финансови корекции. В писмото е указано, че
производството се открива във връзка с направените констатации по подадена от
ЕТ заявка № 28/121/06802/3/01 от 14.10.2015 г. за окончателно плащане по мярка
121 „Модернизиране на земеделски стопанства“ от ПРСР 2007-2013 г., като при
извършена в периода 21.08.2018 г. – 04.09.2018 г. проверка на място след
плащане по проекта е установено неизпълнение на заложените в бизнес плана
финансови нива за две пълни финансови години - 2016 г. и 2017 г.: за периода
01.01.2016 г. – 31.12.2016 г. е установено 0 %
изпълнение на прогнозните финансови параметри, а за финансовата 2017 година –
0,26 % изпълнение на заложените в бизнес плана финансови показатели. Съгласно
Таблица 12 от предоставения от бенефициента бизнес план, заложените приходи от
негова страна за двете финансови години са 735 000 лева, а след преизчисление на етап договориране на заложените приходи от
страна на ДФЗ одобрените финансови показатели са в размер на 700 000 лева
за всяка от двете години – при проверката на място за финансовата 2016 г. са
установени приходи в размер на нула лева, което представлява 0 % изпълнение на
заложените в бизнес плана финансови показатели, а за финансовата 2017 г. са
установени приходи в размер на 1 820 лева, което представлява 0,26 %
изпълнение на заложените в бизнес плана финансови показатели.С оглед тези
констатации, за целия проверяван период, представляващ две пълни финансови
години, е установено изпълнение от 0,13 % от заложените в бизнес плана приходи.
В писмото е указано, че предвид констатираното неспазване и съгласно т. 30 от
разработената и утвърдена от Изпълнителния директор на ДФЗ във връзка с
разпоредбата на чл. 51, ал. 2 от Наредба № 8 от 03.04.2008 г. Методика за определяне
на санкциите след плащане по проекти по Програмата за развитие на селските
райони 2007-2013 г.- когато ползвателят не изпълнява одобрения проект – не са
постигнати нивата на показателите, предвидени в бизнес плана, и реализираните
приходи от подпомаганата дейност, изчислени средноаритметично за всички
проверявани пълни финансови години, са под 20 % от предвидените приходи
съгласно одобрения бизнес план, изчислени средноаритметично за същия период и
времетраенето на неизпълнението е продължило две или повече финансови години,
следва да се наложи санкция в размер на 100 % от предоставената финансова помощ
по договора, като размерът на финансовата корекция е определен на
542 640,76 лева. На ползвателя на помощта е дадена възможност за
представяне на писмено възражение по основателността и размера на финансовата
корекция в 14-дневен срок. Същият е депозирал две възражения, идентични по
съдържание - в ДФЗ и в МЗХГ –с обяснения, че новоизграденото
предприятие за производство и преработка на гъби не е работило в периода от
12.10.2015 г. до 22.11.2016 г. поради обстоятелството, че не е разполагало с
електрически ток (в подкрепа на това твърдение е приложен Протокол №
314682/22.11.2016 г. на EVN за свързване в електрическата мрежа); че е направен
опит за работа на генератор, което е довело до проблеми с производството и
заедно с получен некачествен компост е станало
заразяване със „зелена плесен“; възстановяването на технологичния процес е
отнело 8-10 месеца, а производствения капацитет на новоизграденото
предприятие е напълно възстановен и към 30.10.2018 г. е близо 30 % над
заложения в бизнес плана и до края на 2019 г. ще компенсира изоставането за
2016 г. и 2017 г. Във възражението изрично се сочи(т.3), че ползвателят не е
уведомил ДФЗ за възникналите проблеми поради факта, че това не е залегнало като
задължително условие по договора за безвъзмездна финансова помощ.
С Решение №
28/121/06802/3/01/04/01 с изх. № 01-6500/6841/20.12.2018 г., на основание чл.
51, ал. 1 и 2 от Наредба № 8/03.04.2008 г. и т. 8.1 от Договор № 28/121/06802
от 15.08.2014 г., предложение първо, във връзка с т. 4.18, т. 4.22 и т. 4.33 от
същия договор, чл. 16, ал. 2 и чл. 55, ал. 2 от Наредба № 8/2008 г., чл. 70,
ал. 1, т. 4, т. 7 и т. 10 от ЗУСЕСИФ, вр. чл. 72, ал.
1 и чл. 73, ал. 1 и чл. 1, ал. 2 от с.з. и § 4, ал. 3 от ДР на ЗУСЕСИФ, на ЕТ „Т.Ф.“
е определена финансова корекция в размер на 542 640,76 лева, съставляваща
100 % от предоставената финансова помощ по договора в съответствие с
разписаното в т. 30 от Методиката. Решението е връчено на 28.12.2018 г.,
жалбата против него е подадена до съда чрез куриер - пощенски оператор на
11.01.2019г..
С Решение № 167/12.07.2019г.
по адм.д.№55/2019г. Ямболски административен съд е
отменил Решение №28/121/06802/3/01/04/01 с изх.№01-6500/6841 от 20.12.2018г. на
Изпълнителния директор на Държавен фонд Земеделие, с което на жалбоподателя е
определяна финансова корекция в размер на 542 640.76лв. Съдът е приел, че
е налице основание за налагане на финансова корекция, но с аргумент, че методиката,
въз основа на която е определен размера на санкцията е обявена за нищожна е
приел че липсва законово основание за издаване на решението и е отменил същото.
С Решение №13130/22.10.2020г. по адм.д.№11011/2019г.
на ВАС първоинстанционният съдебен акт е отменен
поради допуснати съществени процесуални нарушения и спорът е върнат за ново
разглеждане.
В
производството при повторното
разглеждане на спора се назначи съдебно-икономическа експертиза, дала
заключение за следното:
В
производствената програма на бизнес-плана по проект с УИН 28/121/06802 е
заложено приходите да се формират от продажба на пресни и сушени гъби печурки.
Според заложеното в Таблица 12 от бизнес-плана приходите от пресни и сушени
гъби печурки за първата година са 735 000,00 лв. През втората и третата години
са заложени приходи от пресни и сушени гъби печурки също за по 735 000,00 лв.
На етап договориране са одобрени от ДФ „Земеделие“ финансови приходи по 700
000,00 лв. за всяка една от трите пълни финансови 2016 г., 2017 г. и 2018 г.
Съобразно показателите,
заложените в производствената програма в одобрения от фонда бизнес-план по
проекта:
През 2016
г.(първата пълна финансова година), реализираните приходи от продажба пресни и
сушени гъби печурки са 0,00 лв., т.е. няма приходи от продажби на пресни и
сушени гъби печурки.
През втората
пълна финансова година -2017 г., са отчетени приходи от продажба на пресни гъби
за 1820,00 лв.
През третата
2018 г. към датата на проверката на място са отразени приходи от продажба на
пресни и сушени гъби печурки в размер на 60 480,00 лв.При справката в ЕТ „Т.Ф.”
на експертизата е предоставена фактура № ********** от 12.12.2018
г. за извършена продажба на сушени гъби на стойност 62 400 лв. Получател на
доставката е *** о.о sp.k. с ДДС № PL6970011183.
Предоставени са и дневници за покупките и продажбите за данъчен период м.
12.2018 г., както и Справка-декларация за ДДС за м. 12.2018 г. Фактурата е
отразена в Дневника за продажбите за м. 12.2018 г. и в Справка-декларация за
ДДС за м. 12.2018 г.С предоставената фактура № ********** от 12.12.2018 г. приходи от продажба на пресни и сушени гъби
печурки през третата 2018 г. са общо в размер на 122 880 лв.
Обобщено
вещото лице дава заключение, че:
1.Жалбоподателят
е реализирал приходи от продажби на гъби за всяка от финансовите години: 2016
г. - 0,00 лв., 2017 г. - 1820,00 лв. и 2018 г. - 122 880,00 лв.
2.Процентът
на изпълнение на заложените по бизнес-плана приходи на едноличния търговец,
одобрен от фонда за финансовите години е както следва: за 2016-0.00%; за
2017-0.26%; за 2018-17.55%.
Съобразно
заключението на вещото лице, се потвърждават констатациите от проверката на
място за неизпълнение на бизнес плана за 2016 и 2017 година в частта му за
финансови приходи.Средно аритметично за двете финансови години установеното
изпълнение от 0,13 % от заложените в бизнес плана приходи.
Жалбоподателят
ангажира свидетелски показания на лице, посетило стопанството (Д.М.), които
сочат, че е било установено заболяване по гъбите „зелена плесен“ през 2017г.,
както и писмени доказателства за това,
че стопанството не е било присъединено към мрежа за електрическо захранване до
края на 2016 година - Констативен протокол № 314682 от 02.11.2016г. на EVN .
Съобразно
установеното от фактическа страна, съдът формира следните правни изводи:
Жалбата е
процесуално допустима, като подадена в законоустановения
14-дневен срок от връчване на решението, от надлежна страна - адресат на акта,
неблагоприятно засегнат, и против акт,
подлежащ на съдебен контрол.
Разгледана
по същество, жалбата е неоснователна.
Решение
№28/121/06802/3/01/04/01 на Изпълнителния директор на Държавен фонд Земеделие,
с изх.№01-6500/6841 от 20.12.2018г., е
издадено от компетентен орган. Съгласно чл. 73, ал. 1 от ЗУСЕСИФ, финансовата корекция
се определя по основание и размер с мотивирано решение на ръководителя на
управляващия орган, одобрил проекта. В чл. 9, ал. 5 от ЗУСЕСИФ е предвидено, че
управляващите органи отговарят за цялостното програмиране, управление и
изпълнение на програмата, както и за предотвратяването, откриването и
коригирането на нередности, включително за извършването на финансови корекции,
като ръководител на управляващия орган е ръководителят на администрацията или
организацията, в чиято структура се намира управляващият орган, или определено
от него лице, а правомощията на ръководител на управляващия орган по този закон
може да се упражняват и от овластено от него лице.
Според § 4, ал. 1 от ДР на ЗУСЕСИФ за Програмата за развитие на селските райони
функциите на органи за управление, контрол и администриране по този закон се
изпълняват от Министерството на земеделието, храните и горите и от Държавен
фонд „Земеделие“ – Разплащателна агенция, както това е предвидено в Закона за
подпомагане на земеделските производители и в актовете по неговото прилагане.
Съгласно чл. 51, ал. 1 от НАРЕДБА № 8 от
3.04.2008 г. за условията и реда за предоставяне на безвъзмездна финансова
помощ по мярка "Модернизиране на земеделските стопанства" от
Програмата за развитие на селските райони за периода 2007 - 2013 г.(Наредба №
8/2008 г.), в случай че ползвателят на помощта не изпълнява свои нормативни или
договорни задължения след изплащане на финансовата помощ, РА може да поиска
връщането на вече изплатени суми заедно със законната лихва върху тях и/или да
прекрати всички договори, сключени с ползвателя на помощта. С оглед на това
правомощие да иска връщане на изплатени суми за подпомагане чрез налагане на
финансови корекции по ПРСР 2007 – 2013 има Разплащателната агенция, която на
основание чл. 20а, ал. 1 и 2 от ЗПЗП се ръководи от Изпълнителния директор на
ДФЗ. В случая, със Заповед № 03-РД/5177
от 17.12.2018 г., (съдържаща се на лист 542 от делото), издадена на основание
чл. 11, ал. 3, вр. чл. 10, т. 1 от Устройствения правилник на ДФ“Земеделие“, вр. чл. 20а от ЗПЗП, Изпълнителният директор на ДФ“Земеделие“
е възложил на Заместник-изпълнителния директор И.М., за времето от 20.12.2018
г. до 21.12.2018г. включително, да го замества в съответствие с действащото в
страната законодателство и вътрешните устройствени
актове на ДФ“Земеделие“ при осъществяване на всички правомощия на Изпълнителния
директор, свързани с дейността на фонда. С оглед на това решението е издадено
от материално компетентен орган с надлежно удостоверена представителна власт.
Не са налице
нарушения по смисъла на чл.73, ал.1 и ал.2 от ЗУСЕСИФ. Обжалваното решение
отговаря на изискването за форма на административния акт, обективирано
е в писмена форма с излагане на мотиви от фактическа и правна страна.
Неспазването на заложените финансови показатели е обосновано с извършената
проверка на място, резултатите от нея са съобщени на ползвателя на помощта, той
е упражнил правото си на възражение, поради което в производството не са
допуснати съществени процесуални нарушения, които да са ограничили правото му
на защита.
Решението е
съответно на установените обстоятелства от проверката в стопанството. Наложената
финансова корекция в размер на 542 640.76 лева е поради установено
неизпълнение на заложените в бизнес плана финансови показатели за две пълни
финансови години – 2016 г. и 2017 г. За финансовата 2016 г. установените
приходи са в размер на нула лева, което съставлява 0 % изпълнение на заложените
в бизнес плана финансови показатели, а за финансовата 2017 г. са установени
приходи в размер на 1 820 лева, което представлява 0,26 % изпълнение на
заложените в бизнес плана приходи. С оглед на тези констатации е направен
извод, че за целия проверяван период, представляващ две пълни финансови години,
е установено изпълнение от 0,13 % от заложените в бизнес плана приходи. В
решението изрично е посочено, че сумата на определената финансова корекция
съставлява 100 % от предоставената финансова помощ по сключения между
ползвателя и ДФЗ договор и че същата е определена, след като е взето предвид
възражението на едноличния търговец и представените с него доказателства. Приложена
е т. 30 от Методиката за определяне на санкциите след плащане по проекти от
ПРСР 2007 – 2013 г., в която е заложено, че когато ползвателят не изпълнява
одобрения проект – не са постигнати нивата на показателите, предвидени в бизнес
плана, и реализираните приходи от подпомаганата дейност, изчислени
средноаритметично за всички проверявани пълни финансови години, са под 20 % от
предвидените приходи съгласно одобрения бизнес план, изчислени
средноаритметично за същия период и времетраенето на неизпълнението е
продължило две или повече финансови години, се налага санкция в размер на 100 %
от предоставената финансова помощ по договора.
Съответен на
констатациите от проверката е извода, че след като ползвателят не е постигнал
предвидените от него финансови показатели, реално нанася вреда на бюджета на
Общността, тъй като не работи в посока подобряване конкурентоспособността на
земеделието в България, съобразно заложените в чл. 2, ал. 2 от Наредба № 8/2008
г. цели по мярка 121 „Модернизиране на земеделските стопанства“. Сочените от
жалбоподателя обстоятелства - липса на електрозахранване през първата година и
появило се заболяване не представляват форсмажорни по смисъла на §1, т.44 от чл.
55, ал. 1 от горната наредба, освен това задължение на ползвателя съобразно
разписаното в чл.55, ал.2 от наредбата и по т. 4.22 от договора е да информира
фонда за наличието на такива обстоятелства и да представи съответни
доказателства за това, което в случая не е сторено.
Оспореното
решение е издадено на валидни правни основания-чл. 20а, ал.2 от ЗПЗП, чл. 51,
ал. 1 и 2 от Наредба № 8/03.04.2008 г., и на постигнатите договорки по т. 8.1
от Договор № 28/121/06802 от 15.08.2014 г., предложение първо, във връзка с т.
4.18, т. 4.22 и т. 4.33 от същия договор, чл. 16, ал. 2 и чл. 55, ал. 2 от
Наредба № 8/2008 г., направено е и позоваване на чл. 70, ал. 1, т. 4, т. 7 и т.
10 от ЗУСЕСИФ, вр. чл. 72, ал. 1 и чл. 73, ал. 1,
като са изложени и конкретни съображения в тази насока.
Съобразно
правилото на чл. 51, ал. 1 от Наредба № 8 от
3.04.2008 г., в случай,
че ползвателят на помощта не изпълнява свои нормативни или договорни задължения
след изплащане на финансовата помощ, РА може да поиска връщането на вече
изплатени суми заедно със законната лихва върху тях и/или да прекрати всички
договори, сключени с ползвателя на помощта, а съгласно ал. 2 на същия текст,
размерът на намалението на помощта се определя, като се взема предвид вида,
степента и продължителността на неизпълнението.
В т.1.2 от
договора изрично е уговорено, че фондът изплаща помощта при условие, че
ползвателят е извършил инвестицията съобразно одобрения проект, условията и
сроковете, определени по договора, анексите към него и действащите в
съответната област нормативни актове. Съобразно разписаното в т. 4.18, т. 4.22
и т. 4.33 от същия договор, ползвателят е задължен да извърши изцяло одобрената
инвестиция в срока по договора и в съответствие с одобрения бизнес план и
Таблицата за одобрените инвестиционни разходи, да изпълнява одобрения проект за
срок от 5 години, считано от датата на сключването му, като при настъпване на
обстоятелства от значение за изпълнението на договора, ползвателят е длъжен
незабавно да уведоми писмено фонда.
Съгласно § 1, т. 12 от ДР на Наредба №
8/2008 г.,
„проект“ е заявлението за подпомагане заедно с всички изискуеми документи,
както и съвкупността от материални и нематериални активи и свързаните с тях
разходи, заявени от кандидата и допустими за финансиране по ПРСР. Според
изискванията на чл. 16 от Наредбата, към заявлението задължително се прилага
изготвен от кандидата бизнес план, който трябва да показва значително
подобряване на цялостната дейност на земеделското стопанство на кандидата чрез
постигане на една или повече цели съгласно чл. 2, ал. 2 и чл. 3, както и да
доказва икономическата жизнеспособност на стопанството. Според § 1, т.17 от ДР на
Наредба № 8/2008, „икономическа
жизнеспособност“ е генерирането на доходи от дейността, гарантиращи устойчивост
на земеделското стопанство за периода на бизнес плана. От събраните по делото
доказателства се установява, че дружеството не е изпълнило заложените в бизнес
плана показатели, свързани с размера и стойността на произведената и съответно
реализирана продукция през проверените две години - 2016 и 2017 г., което води
до извод за неизпълнение на заложения ангажимент за изпълнение на предвидената
при кандидатстването икономическа жизнеспособност на инвестицията, а от там и
на целите, заложени в чл. 2 от Наредбата. След като при извършената проверка е
установено, че за период от две години бизнес плана е изпълнен съответно на 0 %
и на 0,26 % (или общо за проверявания период е налице изпълнение от 0,13 % от
заложените в бизнес плана приходи), то безспорно е налице нарушение на поетия
ангажимент по т. 4.18 от Договора, изразяващ се в непостигане на предвидените
финансови показатели, а с това се нанася вреда на бюджета на Общността, тъй
като не се постигат заложените цели по мярката - подобряване
конкурентоспособността на земеделието в Република България чрез
преструктуриране и развитие на наличните материални мощности в стопанствата и
насърчаване въвеждането на нови технически решения. С оглед на това, административният
орган правилно е установил основанието за налагане на финансовата корекция,
като е определил същата в размер на 100 %, тъй като ползвателят не изпълнява
одобрения проект – не са постигнати нивата на показателите, предвидени в бизнес
плана, и реализираните приходи от подпомаганата дейност, изчислени
средноаритметично за всички проверявани пълни финансови години, са под 20 % от
предвидените приходи съгласно одобрения бизнес план, изчислени
средноаритметично за същия период и времетраенето на неизпълнението е
продължило две финансови години.
При издаване
на решението за налагане на финансова корекция административният орган се е
позовал на разпоредбите на чл. 70, ал. 1, т. 4, т. 7 и т. 10 от ЗУСЕСИФ.Съобразно
чл. 70, ал. 1, т. 4 ЗУСЕСИФ, финансовата подкрепа може да бъде отменена за
нарушаване на изискването за дълготрайност на операциите в случаите и сроковете
по чл. 71 от Регламент (ЕС) № 1303/2013 г. В чл. 71, § 1, (в) от Регламента за
дълготрайност на операциите е посочено, че операциите, включващи инвестиции в
инфраструктура или производствени инвестиции, възстановяват приноса от
европейските структурни и инвестиционни фондове, ако в срок от пет години от
крайното плащане към бенефициера или в рамките на
периода от време, определен в правилата за държавна помощ — когато е приложимо
— подлежат на значителна промяна, която засяга естеството, целите или условията
за изпълнение и която би довела до подкопаване на нейните първоначални цели.
Целта на финансирания проект по мярка 121 е подобряване конкурентоспособността
на земеделието в Република България чрез преструктуриране и развитие на
наличните материални мощности в стопанствата и насърчаване въвеждането на нови
технически решения и получилият финансова помощ за осъществяването ѝ
следва да положи усилия да постигне заложените от него финансови показатели в
бизнес плана.
Финансовата
подкрепа може да бъде отменена и за неизпълнение на одобрени индикатори - чл.
70, ал. 1, т. 7 от ЗУСЕСИФ. Според
разпоредбата на чл. 37, ал. 3, т. 2 от същия закон решението за предоставяне на
безвъзмездна финансова помощ се обективира в
административен договор с бенефициера, като
задължителна част от неговото съдържание са и индикатори, период и срокове за
изпълнение на проекта и др. Видно от т. 4.18 и т. 4.33 от сключения договор,
ползвателят ЕТ „Т.Ф.“ е длъжен да извърши изцяло одобрената инвестиция в срока
по договора в съответствие с одобрения бизнес план и Таблицата за одобрените
разходи и да изпълнява одобрения проект за срок от 5 години, считано от датата на
сключване на договора. Следователно заложените в бизнес плана финансови
показатели са индикатори за изпълнение на проекта и непостигането им води до
възможност за коригиране на размера на финансовата помощ.
Финансовата
подкрепа със средства от ЕСИФ може да бъде отменена изцяло или частично чрез
извършване на финансова корекция и на основание чл. 70, ал. 1, т. 10 от ЗУСЕСИФ
и за друга нередност, съставляваща нарушение на приложимото право на
Европейския съюз и/или българското законодателство, извършено чрез действие или
бездействие от страна на бенефициера, което има или
би имало за последица нанасянето на вреда на средства от ЕСИФ. В случая
административният орган е установил конкретно бездействие на ЕТ „Т.Ф.“-неизпълнение
на финансовите показатели на одобрения бизнес план, което не съответства на
целите, дейностите и изискванията на мярка 121, определени в Наредба № 8 от
2008 г.
Предвид горното,
административният орган обосновано и законосъобразно е приел нарушение на чл.
70, ал. 1, т. 4, т. 7 и т. 10 от ЗУСЕСИФ.
При
определяне размера на финансовата корекция, който в случая възлиза на 100 % от
одобрената финансова помощ, административният орган се е позовал на т. 30 от Методиката
за определяне на санкции след плащане по проекти от ПРСР 2007-2013 г.,
утвърдена от Изпълнителния директор на ДФЗ, съгласно която когато ползвателят
не изпълнява одобрения проект – не са постигнати нивата на показателите,
предвидени в бизнес плана, и реализираните приходи от подпомаганата дейност,
изчислени средноаритметично за всички проверявани пълни финансови години, са
под 20 % от предвидените приходи съгласно одобрения бизнес план, изчислени
средноаритметично за същия период и времетраенето на неизпълнението е
продължило две или повече финансови години, се налага санкция в размер на 100 %
от предоставената по договора финансова помощ. Действително цитираната методика
е обявена за нищожна, но това не се отразява на законосъобразността на
финансовата корекция, наложена с решението, тъй като разпоредбите на чл. 51,
ал. 1 и ал. 2 от Наредба № 8/2008 г. дават самостоятелно основание за налагане
на финансовата корекция. Критериите за определяне размера на намалението на
помощта също са посочени в чл. 51, ал. 2 от Наредба № 8 - вида, степента и
продължителността на неизпълнението. Степента на неизпълнението по даден проект
зависи от неговите последици за дейността като цяло. Продължителността на
неизпълнението зависи от времето, през което траят последиците, или
възможността за отстраняване на тези последици по приемлив начин. В случая е
установена висока степен на неизпълнение на проекта(под един процент),
продължителността на неизпълнението е от две години, което прави невъзможно
преодоляването на последиците от неспазването на договорните и нормативни
задължения на ползвателя. При отчитане на критериите, регламентирани в чл. 51,
ал. 2 от Наредба № 8/2008 г., законосъобразно е разпоредено
с процесното решение връщане на пълния размер на
изплатените суми по предоставената финансова помощ.В случая следва да се отбележи, че от изслушаната по
делото съдебно-икономическа експертиза се установява, че и през следващата 2018
година ползвателят на помощта не изпълнява заложените в бизнес плана финансови
показатели. Заложени са финансови приходи по 700 000.00 лв. за всяка една
от трите пълни финансови 2016 г., 2017 г. и 2018 г.Процентът на изпълнение на
заложените по бизнес-плана приходи на ползвателя на помощта е както следва: за
2016г.-0.00%; за 2017г.-0.26%; за 2018г.-17.55%, т.е. изпълнението и за 2018
година е под 20 %, средноаритметично за трите финансови години 5.93%, което
сочи на извод, че стопанството не е жизнеспособно - не генерира доходи, гарантиращи
устойчивост на земеделското стопанство за периода на бизнес плана.
Мотивиран от
изложеното настоящият съдебен състав счита, че жалбата е неоснователна и следва
да се отхвърли. При този изход на спора в
полза на насрещната страна се следват направените разноски за заплатен депозит за вещо лице,
както и претендираното юрисконсултско
възнаграждение в размер на 150лв., което е в рамките на предвиденото по чл.25
от Наредбата за заплащане на правната помощ.
Водим от
горното, съдът
РЕ Ш И :
ОТХВЪРЛЯ
като неоснователна жалбата на ЕТ“Т.Ф.“, ЕИК *********, представляван от Т.К.Ф.,
против Решение №28/121/06802/3/01/04/01 с изх.№01-6500/6841 от 20.12.2018г. на
Изпълнителния директор на Държавен фонд Земеделие, за определяне на финансова
корекция в размер на 542 640.76лв.
ОСЪЖДА ЕТ“Т.Ф.“,
ЕИК *********, представляван от Т.К.Ф., да заплати на Държавен фонд“Земеделие“, гр.София, бул“Цар Борис ІІІ“ №136, направените
разноски общо в размер на 350лв.(триста
и петдесет лева), представляващи заплатен депозит за вещо лице в размер
на 200лв. и юрисконсултско възнаграждение в размер на
150 лв.
Решението
подлежи на обжалване в 14-дневен срок пред Върховния административен съд.
СЪДИЯ: /п/
не се чете