Решение по дело №5257/2019 на Районен съд - Пловдив

Номер на акта: 1907
Дата: 23 октомври 2019 г. (в сила от 14 февруари 2020 г.)
Съдия: Николай Захариев Петров
Дело: 20195330205257
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 26 август 2019 г.

Съдържание на акта

 

Р   Е   Ш   Е   Н   И   Е

 

1907 гр.Пловдив, 23.10.2019г.

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

Пловдивският районен съд, XVI н.с., в публичното заседание на 22.10.2019г. в състав:

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ:  НИКОЛАЙ ПЕТРОВ

 

при секретаря Иванка Пиронкова, като разгледа докладваното от съдията АНД №5257/2019г. по описа на ПРС, XVI н.с., за да се произнесе взе предвид следното:

         Производството е по реда на чл. 59 и сл. от ЗАНН.

          Обжалвано е Наказателно постановление /НП/ №448354-F483038/15.07.2019г. на Началник отдел „Оперативни дейности”-Пловдив в ЦУ на НАП-Пловдив, с което на „Апид-2000” ООД с ЕИК ********* със седалище гр.Пловдив, ул.Скопие 14, ет.1 на основание  чл.185, ал.2, изречение второ вр. с ал.1 от Закон за данък върху добавената стойност /ЗДДС/, е наложено административно наказание – имуществена санкция в размер на 500 /петстотин/ лева за нарушение на чл.118, ал.6 от ЗДДС вр. с чл.3, ал.3 от Наредба Н-18/13.12.2006г. на МФ.

            Жалбоподателят атакува наказателното постановление като незаконосъобразно и моли същото да бъде отменено.В съдебно заседание жалбоподателят, редовно и своевременно призован се явява представлява от представителя му Х. Д..

             В съдебно заседание въззиваемата страна, редовно призована, се представлява от юрисконсулт, който счита наказателното постановление за правилно и законосъобразно и моли съда да го потвърди.

           Съдът въз основа на събраните по делото доказателства, преценени поотделно и в тяхната съвкупност, приема за установено от фактическа и правна страна следното:

           Жалбата е подадена в преклузивния 7-дневен срок за обжалване, изхожда от надлежна страна /санкционираното лице/, поради което е допустима. Разгледана по същество същата е НЕОСНОВАТЕЛНА.

           Съдът като се запозна с приложените по делото доказателства, обсъди доводите изложени в жалбата и служебно провери правилността на атакуваното постановление, намери, че са налице основания за неговото потвърждаване по следните съображения:

             При извършена оперативна проверка на 27.02.2019 г. в 16:40 ч. на обект - бензино- газстанция ,.Д2", нзходящ се в гр. Перущица, обл. Пловдив, стопански двор, стопанисван от "АПИД- 2000" ООД с ЕИК: ********* е констатирано, че дружестаото в качеството си на лице, което извършва продажби на течни гориеа по чл. 3, ал.2 от Наредба Ns Н - 18 от 13.12.2006 г. на МФ за регистрирэне и отчитане чрез фискалки устройства на продажбите в търговските обекти. Изискванията към софтуерите за управлението им и изисквания към лицата, които извършват продажби чрез електронен магазин не е спазено, като е допуснато нарушение на разпоредбите на наредбата, тъй като не са се предавали данни към НАП по установената дистанционна връзка, а именно данни, които дават възможност за определяне на наличните количества горива в резервоарите за съхранение в горепосочения обект за търговия на течни горива .

             В обекта - бензино- газстанция „А2" се изполэва нивомерна измервателна система (НИС) Optilevei за обем на течни горива с информационен изход за свързване към централно регистриращо устройство на ЕСФП модел „Дайс KL" с на ФУ DS004247 и №ФП 35004247.

              В хода на проверката се установило също, че съгласно документ №5931 /05.02.2019г. към Акцизен данъчен документ №00001119177 от 05.02.2019г. с УКН№0000000004333536/05.02.2019г. на 05.02.2019г. в бензино-газстанцията е получена доставка на гориво „Дизелово гориво ''Б6'' с код по КН :27102011 с количество 3000 л. Направена е справка в ИС на НАП модул „Постьпили и проточени горива в обекти с ЕСФП'', при която се установява, че наличното в обекта ЕСФП с нивомерна система не е изпратило данни от НИС за получената доставка по дистанционна връзка на Националната агеиция за приходите - данни, които дават възможност за определяне на наличните количества горива в резервоарите за съхранение в обектите за търговия на течни горива.

           Нарушението било констатирано на 27.02.2019г., при извършени проверка, документирана с протокол сер АА№ 0408014/27.02.2019т.

           При така установеното свидетеля по делото С.Ч. съставил на дружеството горецитирания АУАН, въз основа на който е издадено и обжалваното наказателно постановление.

           Горната фактическа обстановка съдът прие за установена въз основа на събрания по делото доказателствен материал - АУАН, възражение против констатации по проверка, оправомощителна заповед и др.В подкрепа на писмените доказателства са и гласните такива на св.Ч., които съдът кредитира като единни и безпротиворечиви и изцяло кореспондиращи с писмените доказателства.Съдът кредитира и всички писмени доказателства, които не се оспорват от страните.

           Въз основа на изложената фактическа обстановка, съдът достигна до следните правни изводи:

           Не е оспорена по делото, а и от приложената по делото Заповед с която се установява компетентността на административно наказващия орган и на актосъставителя.

           При съставянето на АУАН и НП не са допуснати съществени процесуални нарушения, довели до ограничаване правото на защита на жалбоподателя. Фактическата обстановка, изложена в АУАН, изцяло кореспондира на тази посочена в НП. Както в АУАН, така и в НП подробно са изброени съставомерните обективни признаци на допуснатите нарушения и нарушените правни норми. Спазени са законоустановените реквизити на АУАН и НП.

           При съставянето на АУАН и издаването на НП не са нарушени сроковете, предвидени в чл. 34 ЗАНН.

           Въз основа на правилно установена фактическа обстановка, съвсем законосъобразно административно наказващия орган е счел, че с действията си жалбоподателят е допуснал нарушение на чл.118, ал.6 от ЗДДС вр. с чл.3, ал.3 от Наредба Н-18/13.12.2006г. на МФ.

            Приложена е и правилната санкционна норма на чл. 185, ал.2, изречение второ вр. с ал.1 от ЗДДС, която словесно и числово препраща именно към нарушението по чл.118, ал.6 от ЗДДС вр. с чл.3, ал.3 от Наредба Н-18/13.12.2006г. на МФ. Наложената имуществена санкция е в минималния установен от закона размер-500 лв. предвиден в чл.185, ал.1 от ЗДДС, тъй като наказващия орган е преценил, че нарушението не води до неотразяване на приходи и следва да се наложи именно по леката санкция, а не тази по чл.185, ал.2 от ЗДДС.

             Неоснователни са доводите в жалбата, че случаят бил маловажен по смисъла на чл. 28 ЗАНН.

             Доколкото в ЗАНН няма легално определение на понятието "маловажен случай", предвид препращащата норма на чл. 11 от ЗАНН, следва да намери приложение легалната дефиниция на това понятие, дадена в нормата на чл. 93, т. 9 от НК, като се приеме, че маловажен случай на административно нарушение е налице, когато извършеното административно нарушение, с оглед липсата на вредни последици или незначителността им и с оглед другите смекчаващи отговорността обстоятелства, представлява по-ниска степен на обществена опасност в сравнение с обикновените случаи на нарушения от съответния вид.

             Съгласно ТР № 1 от 12.12.2007 г. на тълк. н. д. № 1/2005 г., НК, преценката на административно наказващия орган за "маловажност" на случая по чл. 28 ЗАНН се прави по законосъобразност и подлежи на съдебен контрол. Разпоредбите на ЗАНН /чл. 6, 12, 27, 28/ налагат извод, че за всеки конкретен случай е необходимо да се подхожда индивидуално. Понятието "вредни последици", употребено в НК, е по-широко от понятието "вреди". В обхвата на "вредните последици" се включват, както имуществените вреди, така и всички други негативни имуществени последици, както и такива, които нямат имуществен характер. Тоест, преценката за степента на обществена опасност на нарушението, изисква да се обсъдят всички обстоятелства, свързани с обективното отрицателно въздействие, което деянието е оказало или може да окаже спрямо обекта на посегателство. За маловажния случай административно наказващия орган не налага наказание, а отправя писмено или устно предупреждение, доколкото с оглед спецификата на конкретните обстоятелства, характеризиращи нарушението, се оказва така, че и най-лекото предвидено в закона наказание не съответства на степента на обществена опасност на извършеното и на извършителя.

          В настоящия случай съдът намира, че такива обстоятелства, които да обуславят маловажност на случая не са налице и случаят не се отличава по нищо от останалите.Напротив, стигнало се до неотчитане на получена доставка на течни горива в НАП.Освен това дружеството вече е било предупреждавано по чл.28 от ЗАНН за идентично нарушение.   

          В тази връзка следва да се отбележи, че съгласно трайната съдебна практика отговорността на ЮЛ е обективна, безвиновна. Това означава, че за да се ангажира тяхната отговорност не е необходимо да се констатира вина от страна на ръководството на предприето или на някой от служителите. От значение за налагане на имуществена санкция е само обстоятелството, че закона е възложил на определено юридическо лице дадено задължение и то обективно не е изпълнено, с което е създадено едно обективно съществуващо противоправно състояние.

            В този изричен смисъл Решение № 266 от 09.02.2018 г. по к. адм. н. д. № 3183 / 2017 г. на XXII състав на Административен съд – Пловдив, Решение № 780 от 19.04.2016 г. по н. д. № 432/2016 г. на Административен съд – Пловдив, Решение № 475 от 02.03.2016 г. по н. д. № 3211/2015 г. на Административен съд – Пловдив.

          Наложената санкция в рамките за законоустановения минимум от 500 лева изцяло съответства на тежестта на нарушението и факта, че е първо по ред.

             Ето защо съдът счита, че наказателното постановление е правилно и законосъобразно и като такова следва да бъде потвърдено, поради което и на основание  чл. 63, ал.1 от ЗАНН

 

                                                        Р Е Ш И:

 

                ПОТВЪРЖДАВА Наказателно постановление /НП/ №448354-F483038/15.07.2019г. на Началник отдел „Оперативни дейности”-Пловдив в ЦУ на НАП-Пловдив, с което на „Апид-2000” ООД с ЕИК ********* със седалище гр.Пловдив, ул.Скопие 14, ет.1 на основание  чл.185, ал.2, изречение второ вр. с ал.1 от Закон за данък върху добавената стойност /ЗДДС/, е наложено административно наказание – имуществена санкция в размер на 500 /петстотин/ лева за нарушение на чл.118, ал.6 от ЗДДС вр. с чл.3, ал.3 от Наредба Н-18/13.12.2006г. на МФ.

           Решението подлежи на обжалване в 14- дневен срок от съобщаването му на страните пред Административен съд - Пловдив.

 

                             РАЙОНЕН СЪДИЯ:

вярно с оригинала : И.П.