Решение по дело №68/2024 на Районен съд - Брезник

Номер на акта: 44
Дата: 28 октомври 2024 г.
Съдия: Роман Тодоров Николов
Дело: 20241710200068
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 19 август 2024 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ
№ 44
гр. Брезник, 28.10.2024 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – БРЕЗНИК, I -РИ НАКАЗАТЕЛЕН СЪСТАВ, в
публично заседание на трети октомври през две хиляди двадесет и четвърта
година в следния състав:
Председател:РОМАН Т. НИКОЛОВ
при участието на секретаря МАРИЯНА Р. ГИГОВА
като разгледа докладваното от РОМАН Т. НИКОЛОВ Административно
наказателно дело № 20241710200068 по описа за 2024 година
Производството е по реда на чл. 59 и сл. от ЗАНН.
По изложените в жалбата на Държавно предприятие „Управление и стопанисване
на язовири“, с ЕИК: *********, със седалище и адрес на управление: гр. София, район
„Средец“, ул. „Княз Александър I“, № 12, представлявано от Г. Д. М. – Изпълнителен
директор съображения, се моли да бъде отменено наказателно постановление №
НЯСС-111 от 16.07.2024 г. издадено от Е. С. С., Председател на Държавна агенция за
метрологичен и технически надзор (ДАМТН) гр. София, с което на основание чл. 201,
ал. 12 и чл. 200, ал. 1, т. 39 от Закона за водите и чл. 83, ал. 1 от ЗАНН на
жалбоподателя е наложено административно наказание „Имуществена санкция“ в
размер на 1000 лв. (хиляда лева), за неизпълнение на задължение по чл. 190а, ал. 2 във
връзка с чл. 190а, ал. 1, т. 3 от Закона за водите.
Иска се отмяна на обжалваното постановление, като се сочат доводи за
незаконосъобразност. Излагат се съображения за неспазването на срока по чл. 34, ал. 1
и 3 от ЗАНН, нарушения на чл. 52, ал. 4 и чл. 54, ал. 1, т. 2 от ЗАНН.
В открито съдебно заседание жалбоподателят редовно призован, представител не
изпраща. Не се сочат нови доказателства.
Административно наказващия орган редовно призован, представител не изпраща.
Не се сочат нови доказателства.
В хода на съдебното следствие в качеството на свидетел беше разпитан
актосъставителят С. В. М..
Жалбата е депозирана в преклузивния срок за обжалване на наказателното
постановление по чл. 59, ал. 2 от ЗАНН, съдържа изискуемите от закона реквизити и
производството пред БРС е редовно образувано.
Съдът, като прецени доказателствата по делото и съобрази закона, в контекста на
1
правомощията си по съдебния контрол, намира за установено от фактическа и правна
страна следното:
На 31.01.2024 г. е извършена проверка на язовир „Конска“, находящ се в поземлен
имот с идентификатор № 41126.17.166 в землището на с. Конска, община Брезник.
Същият, съгласно Акт за публична държавна собственост № 4289 от 13.12.2019 г. е
собственост на предприятието жалбоподател. За извършената проверка е съставен
констативен протокол № 02-03-3/31.01.2024 г. Вследствие на проверката, чрез обход и
оглед на малка язовирна стена и съоръженията към нея и преглед на документацията
от експлоатацията е установено, че не са монтирани рейки за измерване на водното
ниво в язовирното езеро и за преливните водни количества и за изпусканите водни
количества, т. е. че не е изпълнено от собственика на язовир „Конска“ задължителното
предписание, дадено в констативен протокол № 02-03-23/22.06.2023 г. на Главна
дирекция „Надзор на язовирните стени и съоръженията към тях“, а именно: „Да се
монтират рейки за измерване на водното ниво в язовирното езеро, за преливни водни
количества и за изпускани водни количества“, със срок на изпълнение 20.10.2023 г.
На 18.03.2024 г., в гр. София, е съставен АУАН № 02-006 за това, че на 21.10.2023
г. Държавно предприятие „Управление и стопанисване на язовири“, с ЕИК: *********
не е изпълнило даденото с КП № 02-03-23/22.06.2023 г. предписание по чл. 190а, ал. 1,
т. 3 от Закона за водите, а именно: „Да се монтират рейки за измерване на водното
ниво в язовирното езеро, за преливни водни количества и за изпускани водни
количества.“, със срок за изпълнение 20.10.2023 г., с което е извършило нарушение на
чл. 190а, ал. 2 от Закона за водите.
В срока по чл. 44, ал.1 ЗАНН са били направени писмени възражения.
Като е взел предвид АУАН и направените писмени възражения по него, както и
събраните по делото писмени доказателства, административнонаказващият орган е
издал атакуваното НП на 16.07.2024 г., с което на жалбоподателя е наложена
„Имуществена санкция“ в размер на 1000 лв. (хиляда лева), за неизпълнение на
задължение по чл. 190а, ал. 2 във връзка с чл. 190а, ал. 1, т. 3 от Закона за водите.
Горната фактическа обстановка се доказа по несъмнен начин от показанията на
разпитаните по делото свидетели актосъставителят М., както и от писмените
доказателства приобщени в хода на съдебното следствие.
Както актът, така и наказателното постановление са издадени от компетентни
органи в кръга на правомощията им по закон. От външна страна и двата акта съдържат
изискуемите от закона реквизити по чл. 42 и чл. 57 от ЗАНН.
Съдът е на мнение, че направеното възражение в жалбата за неспазването на
преклузивния 3-месечния срок по чл. 34, ал. 1, изр. 2, пр. 1 от ЗАНН е основателно.
Срокът е давностен и започва да тече от откриване на нарушителя. Предметът на
делото изключва приложението на по-дългите давностни срокове по чл. 34, ал. 1, изр.
3 и ал. 2 от ЗАНН. В ЗАНН липсва легална дефиниция на термина „откриване на
нарушителя“, но докрината и съдебната практика безпротиворечиво приемат, че
откриване има, когато компетентния орган разполага с данните, въз основа на които да
установи нарушението и да идентифицира извършителя му. Това е моментът, в който
необходимите за това материали и/или информация са налични в съответната
администрация, защото от тогава фактически и юридически съществува възможност
овластения за това орган да определи субекта на нарушението, времето и мястото на
извършването му, ведно със съществените му признаци от обективна и субективна
страна по определения състав. Затова 3-месечния срок ще започне да тече от момента,
2
в който съществуват условия за такава преценка от длъжностното лице на база
получени достатъчно данни за нарушението и неговия автор. С оглед на изложеното,
на 21.10.2023 г. е първият възможен момент, от който да бъде установен нарушителят.
След като дадените предписания е следвало да бъдат изпълнени до определен срок –
20.10.2023 г., за контролния орган възниква задължение по силата на чл. 190, ал. 4, т. 1
от ЗВ, след тази дата да установи дали същите са изпълнени. При това положение, 3-
месечният срок за съставяне на АУАН е изтекъл на 21.01.2024 г., поради което
издаването на АУАН на 18.03.2024 г. е осъществено в нарушение на императивно
уредения в ЗАНН давностен срок. Съгласно указанията в т. 1 от ТП № 1/27.02.2015 г.
по т. д. № 1/2014 г. на ОСНК на ВКС и ОСС на Втора колегия на ВАС, сроковете по чл.
34 от ЗАНН са давностни и с тяхното изтичане се погасява възможността да бъдат
реализирани правомощията на административнонаказващия орган. За тези срокове
съдът следи служебно. Издадения АУАН при изтекъл 3-месечен давностен срок
представлява съществено нарушение на процедурата по административно наказване и
е самостоятелно основание за отмяна на НП. Съдът не следва да следи за изтичане на
по-дългия 1-годишен срок от извършване на нарушението, тъй като двата срока се
намират в условия на субсидиарност помежду си. Това ще рече, че при безспорно
установен автор на деянието, както е в настоящия случай, по-дългия давностен срок не
следва да се прилага.
В този смисъл според настоящата инстанция НП се явява незаконосъобразно и
като такова следва да бъде отменено изцяло.
При този изход на делото, право на присъждане на разноските за производството
се поражда само за жалбоподателя. за юрисконсултско възнаграждение. Съгласно чл.
63, ал. 5 от ЗАНН, във вр. с чл. 37 от Закона за правната помощ, във вр. с чл. 27е от
Наредбата за заплащане на правната помощ, съдът намира, че Въззиваемата Агенция
следва да заплати на предприятието жалбоподател, сумата от 100 лв. за
юрисконсултско възнаграждение.
Мотивиран от изложените съображения и на основание чл. 63, ал. 1 предложение
трето от ЗАНН, районен съд Брезник
РЕШИ:
ОТМЕНЯ наказателно постановление № НЯСС-111 от 16.07.2024 г. издадено от Е.
С. С., Председател на „Държавна агенция за метрологичен и технически надзор“ гр.
София, с което на основание чл. 201, ал. 12 и чл. 200, ал. 1, т. 39 от Закона за водите и
чл. 83, ал. 1 от ЗАНН на Държавно предприятие „Управление и стопанисване на
язовири“, с ЕИК: *********, със седалище и адрес на управление: гр. София, район
„Средец“, ул. „Княз Александър I“, № 12, представлявано от Г. Д. М. – Изпълнителен
директор е наложено административно наказание „Имуществена санкция“ в размер на
1000 лв. (хиляда лева), за неизпълнение на задължение по чл. 190а, ал. 2 във връзка с
чл. 190а, ал. 1, т. 3 от Закона за водите.
ОСЪЖДА на основание чл. 63д, ал. 1 ЗАНН вр. чл. 143, ал. 1 АПК „Държавна
агенция за метрологичен и технически надзор“ гр. София, да заплати на Държавно
предприятие „Управление и стопанисване на язовири“, с ЕИК: *********, сумата от
100 лв. за юрисконсултско възнаграждение.
3
РЕШЕНИЕТО подлежи на обжалване в 14 дневен срок от съобщаването му на
страните пред Административен съд в гр. Перник.
Съдия при Районен съд – Брезник: _______________________
4