№ 117
гр. София, 11.02.2025 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
АПЕЛАТИВЕН СЪД - СОФИЯ, 1-ВИ ГРАЖДАНСКИ, в публично
заседание на тридесети януари през две хиляди двадесет и пета година в
следния състав:
Председател:Елизабет Петрова
Членове:Катерина Рачева
Михаил Малчев
при участието на секретаря Росица Й. Вьонг
като разгледа докладваното от Катерина Рачева Въззивно гражданско дело №
20241000502766 по описа за 2024 година
за да се произнесе, взе предвид следното:
Производството е по реда на чл. 294 от ГПК след отменително решение на ВКС,
ВТОРО ТО, пети състав № 147 от 07.10.2024 г. по т.д. 2139/2023 г., с което е отменено
решение 1052/31.07.2023 г. на САС по в.гр.д. 2828/2022 г.
Предмет на разглеждане пред настоящата инстанция е въззивна жалба вх. №
298884/04.08.2022 г., подадена от Сдружение "Европа утре", чрез адв. Ю. Г., против решение
№ 262418/15.07.2022 г. по гр.д. № 3143/2021 г. на СГС, ГО I - 17 състав, В ЧАСТТА МУ, с
която Сдружение "Европа утре" е осъдено на основание чл. 55, ал.1, предложение трето от
ЗЗД да заплати на ищеца "Център за развитие на човешките ресурси", сумата от 24 640 евро,
получени на отпаднало основание - развален договор за отпускане на финансова подкрепа за
проект по Програма "Еразъм+" № 2017-3-BG01-КА105-046836 от 23.08.2018 г., ведно със
законната лихва, считано от 09.03.2021 г. до окончателното изплащане на задължението,
както и в частта, в която въззивникът е осъден да заплати на ищеца сумата от 3 284,51 лв. за
разноски за производството.
Твърди се неправилност и необоснованост на решението в осъдителната част. В
производството не било установено по несъмнен начин наличието на свързаност между
лицата А. П. и Д. К. с ответното сдружение и неговия управител Х. Б., както и между Х. Б. и
"Адванс Проджект консулт"ЕООД. Липсвало ограничение в броя на проектите, по които
едно и също лице може да участва като оценител. Поетите задължения са изпълнени пълно и
коректно, включително по отношение на изискванията за липса на "конфликт на интереси".
Сдружението-ответник не било наясно кое е лицето, което ще бъде оценител по проекта, по
който е получил финансиране, тъй като такава информация не е достъпна за самите
кандидати или бенефициери по програмата "Еразъм+". Самият ищец е неизправна страна по
договора, тъй като е превел 80% от бюджета на проекта, при пълно изпълнение на
задълженията на бенефициера. Съдът необосновано е приел, че между А. П. и Д. К. са били
установени лични и икономически отношения още през 2017 г. Не е налице "конфликт на
1
интереси" по смисъла на чл.II.1 от ОУ на ЦРЧР. Не се установява ответникът да допуснал
или извършил съществени грешки, нередности или измами във връзка с изпълнението на
договорните си задължения, поради което съдът неправилно е приел, че е налице основание
за едностранно разваляне на договора от ищеца. Ответникът не е пасивно легитимиран да
отговаря по претенцията на ищеца, тъй като аргументите за свързаност са насочени към
физическите лица П. и К..
Подаден е отговор на въззивната жалба вх.№304023/27.09.2022 г. от "Център за
развитие на човешките ресурси", чрез адв. Н. Н., в който се поддържа неоснователност на
въззивната жалба. Поддържа се, че от представените доказателства се установява по
категоричен начин, че въззивникът е нарушил чл.II.5.2 от Приложение I - Общи условия към
процесния договор. Част от финансирането на проектното предложение е следвало да бъде
предоставено на партньорската организация, представлявана от Д. К., поради което тя
придобива качеството на бенефициер, и координатора-кандидат, както и партньорската
организация, в качеството им на бенефициери, са имали задължението да уведомят НА за
създадените условия за конфликт на интереси, с оглед наличните лични отношения и
обвързаности, което не е сторено. Установеният конфликт на интереси по процесния договор
е довел до оценка на проект в условията на недопустимост, при допуснати нередовности и
измама в рамките на процедурата за предоставяне на средствата, което води до начална
недопустимост на разходите. Констатации в този смисъл са направени и от ИА ОСЕС,
обективирани в нарочни доклади, с дадени задължителни препоръки на НА. Аналогични
препоръки са дадени и от ЕК. Наличието на конфликт на интереси е самостоятелно
основание за недопускане до финансиране, а когато такова е отпуснато /както в този случай/,
същото следва да бъде възстановено. С оглед на подробно изложени в отговора съображения
се поддържа, че договорът за финансова помощ е надлежно развален, с което е отпаднало
основанието за получаването на претендираните суми. По отношение на твърденията, че
дейностите по проекта са реално изпълнени, според въззиваемата страна това обстоятелство
е извън предмета на спора по настоящото производство. Процесният договор е развален във
връзка с обективно установено неизпълнение на задължението за уведомяване на
Националната агенция за наличие на конфликт на интереси. Наред с това, изпълнението на
дейностите не е доказано, тъй като то се удостоверява единствено с оценка на краен отчет
по проекта, каквато не е поставяна - изпълнението на процесния договор е спряно с нарочни
писма, а след това е прекратено, преди извършването на оценка на краен отчет.
Жалбата е подадена в срок и е допустима. Не са направени доказателствени искания от
страните и въззивният съд не е събирал нови доказателства.
В становище за заседанието въззивният жалбоподател чрез своя процесуален
представител моли за уважаване на жалбата и присъждане на разноски. В съдебно заседание
ответникът по жалбата чрез своя процесуален представител моли за потвърждаване на
решението на СГС и присъждане на разноски за първото производство пред САС и за
производството пред ВКС.
При извършената служебна проверка на основание чл.269 от ГПК, съдът намира, че
обжалваният съдебен акт е постановен от законен състав на родово компетентния съд, в
изискуемата от закона форма, по допустим иск, предявен от и срещу процесуално
легитимирани страни, поради което е валиден и допустим.
По правилността на обжалвания акт във връзка с оплакванията и доводите на страните
въззивният съд намира следното.
Твърденията на ищеца са, че ответникът Сдружение „Европа утре“, в качеството си на
юридическо лице с нестопанска цел, е получил на 25.01.2018 г. от ищеца парични средства в
размер на 24 640.00 евро /двадесет и четири хиляди шестстотин и четиридесет евро/,
представляващи авансово плащане в размер на 80% от максималния размер на
безвъзмездните средства, които ищеца, в качеството му на Национална агенция по програма
„Еразъм+“, се е съгласил да предостави на ответника по договор за предоставяне на
безвъзмездна финансова подкрепа от Европейската комисия по програма „Еразъм+“, с №
2
2017-3-BG01-KA105-046836 от 23.01.2018 г., за изпълнение на одобрено проектно
предложение с № 2017-3-BG01-KA105-046836 от 04.10.2017 г. Твърди се, че след
одобряването на проекта, сключването на договора, и превеждането на авансовото плащане
на 80% от одобреното безвъзмездно финансиране, след извършена проверка от НА в
периода май-август 2018 г. била установена нередност, опорочила процедурата по
предоставяне на безвъзмездните средства. Оценителят на проектното предложение А. Д. П.
не е обявила наличието на конфликт на интереси, - съществуването на близки лични
отношения с Д. К. – мажоритарен собственик на капитала, председател и представляващ
посочената в проектното предложение с № 2017-3-BG01-KA105-046836 от 04.10.2017 г.
партньорска организация London Mobility Company 2000 Ltd. /“Лондон Мобилити къмпани
2000“/, като двамата няколко месеца по-късно – на 16.06.2018 г. са сключили граждански
брак. Както в приложимото европейско законодателство, така и в самите договори за
финансова подкрепа изрично е предвидено, че при установени нередности, измами,
конфликт на интереси или други подобни, опорочили процедурата по предоставяне на
финансиране, то следва да бъде възстановено към НА, респективно – към бюджета на
Съюза. В нарушение на правилата за оценяване на проектните предложения, както и на
поетите от нея задължения по сключения от нея с ЦРЧР договор №ЧР-02-39/09.03.2017 г. с
предмет оценка на проектни предложения по Програма „Еразъм+“ за 2017 г., действайки в
условията на конфликт на интереси, без да го декларира в подадените от нея декларации за
предотвратяване на конфликт на интереси, оценителят А. П. не се е оттеглила от
оценителния процес, а е участвала в оценяването на проекта. На 27.11.2017 г. тя е поставила
висока качествена оценка на този проект, въз основа на която той е бил одобрен за
финансиране, а на 23.01.2018 г. бил сключен договор № 2017-3-BG01-KA105-046836 между
ЦРЧР от една страна, и сдружение „Европа утре“ от друга страна, в качеството му на
координатор на проекта, при одобрено участие на партньорската организация – бенефициер
по проекта London Mobility Company 2000 Ltd., управлявана и представлявана от Д. К..
Установено е, че същото чуждестранно юридическо лице с управител Д. К., е партньор в
общо 8 проектни предложения, оценявани от А. П.. Установено било още, че управителят на
Сдружение „Европа утре“ и представляващ сдружението Х. Б., по време на подаване на
проектното предложение е участвала и като оценител в процедурата за оценяване на
проектните предложения по Програма „Еразъм+“, като е извършила оценяването на две
други проектни предложения на лицето Д. К., както и на неговият баща В. Д. К.. Х. Б., в
качеството си на управляваща и представляваща ответното Сдружение „Европа утре“, както
и в качеството на оценител на проектни предложения по Програма „Еразъм+“, също не е
декларирала наличието на конфликт на интереси. Опорочена е процедурата по оценяването
за общо над 20 проекта, оценявани от А. П. и Х. Б., с участието на Д. К., по които са били
предоставени средства от Европейската комисия на обща стойност 867 710,00 евро, в това
число и спорният по настоящото дело. Въз основа на резултатите от извършените проверки
и установения конфликт на интереси, с писмо от 15.02.2019 г. координаторът по проекта е
уведомен за инициираната процедура за спиране на проекта, като му е дадена възможност да
заяви становище. На 14.03.2019 г. е постъпило становище от ответника, който заявява, че е
изправна страна по договора и е изпълнил всички дейности по проекта, като прави искане за
балансово плащане по договора. На 15.04.2019 г. ответникът е уведомен, че изпълнението на
договора се спира. Одитен доклад на ИА „ОСЕС“ от 13.03.2019 г. установява наличие на
конфликт на интереси по посочените от Дирекция „АМП“ проекти, в това число и на
процесния, поради отношенията между А. П. и Д. К., и дава препоръка за прекратяването им
и изискване за възстановяване на сумите към НА. В тази връзка до ЦРЧР е изпратена
дебитна нота от 13.12.2019 г. от Европейската комисия за сумата от общо 867 710,00 евро, в
това число и на средствата по процесния проект, като същата е била възстановена от
бюджета на ЦРЧР на Европейската комисия. Предвид дадените задължителни препоръки на
ЕК, ЦРЧР инициира процедура по прекратяване на общо 19 договора, сключени в условията
на конфликт на интереси, включително процесния. Предвидената в общите условия
процедура за прекратяване изисква изпращането на две нарочни писма до координатора. С
първото от тях следва да бъде уведомен за намерението за прекратяване на договора, и да му
3
бъде дадена възможност за предоставяне на коментари, каквото е изпратено до координатора
на 30.01.2020 г. по пощата, както и на 10.02.2020 г. по електронен път. Второто писмо
съдържа официално уведомление за прекратяване на договора и уведомление за задействане
на процедура по искане на средства за възстановяване, като е изпратено на 01.06.2020 г., но е
върнато с отразяване, че получателят не е потърсил пратката. С последващо писмо от
30.07.2020 г. до ответника е отправено искане за възстановяване на дължимата сума по
договора, явяваща се направеното до момента авансово плащане в размер на 24 640.00 евро,
с поставен срок до 31.08.2020 г. за възстановяване на средствата, като е посочена конкретна
банкова сметка, по която да бъде извършено плащането. Това писмо също е върнато с
отбелязване, че пратката не е била потърсена от получателя. Всички писма са били
изпратени на посочения от ответника адрес за кореспонденция в договора и са били
надлежно оформени, поради което следва да се считат за надлежно връчени на ответника.
Според ищеца е налице „конфликт на интереси“ по смисъла на чл.II.5 от Приложение I –
общи условия към договора. Неинформирането на НА за възникналия конфликт на интереси
съставлява не само нарушение на чл.II.5 от Приложение I – Общи условия към договора, но
и по смисъла на чл. 57 от Регламент № 966/2012 г. (отм.2018 г.) и по смисъла на чл.61 от
действащия Регламент (ЕС, Евратом) 2018/1046. Описаните нередности в процедурата по
оценяване на проектното предложение отговарят и на определението за „измама“ в рамките
на приетите между страните термини в общите условия, както и дадените в националното
законодателство понятия за „нередност“ и „измама“ по отношение на разходване на
средства с произход Европейски съюз, съгласно пар.6 и пар.7 от Закона за финансовото
управление и контрол в публичния сектор. Посоченият конфликт на интереси и обвързаност
между оценител и един от партньорите по проекта или свързано с него лице е самостоятелно
основание за недопускане до финансиране, а когато такова е отпуснато, то подлежи на
възстановяване.
Претенцията срещу ответника е да възстанови на ЦРЧР, в качеството му на
Национална агенция по програма „Еразъм+“, така получените от ответника средства, в
размер на 24640 евро, като получени на отпаднало основание. Описаните обстоятелства са
самостоятелно основание за прекратяване на договора по смисъла чл.II.17.3.1, б.“ж“ от
Приложение I – Общи условия към договора, като ищецът е направил извънсъдебно
изявление до ответника по реда, уреден в договора, въз основа на което се претендира, че
договорът за финансова помощ е надлежно извънсъдебно развален от ищеца. При условията
на евентуалност, същата сума се претендира на основание чл.79, ал.1 във вр. чл.82 от ЗЗД
като обезщетение за нанесените на бюджета на Съюза вреди от неизпълнение на задължение
по договора, изразяващо се в недекларирането от бенефициера на конфликта на интереси,
при наличието на предпоставките за това, като са получени средства от ответника в
условията на допуснати нередности и измама.
Предявени са искове с правно основание чл. 55, ал. 1, предложение трето във връзка с
чл. 87, ал. 2 ЗЗД и при условията на евентуалност искове с правно основание чл. 79, ал. 1 от
ЗЗД и чл. 86, ал. 1 от ЗЗД
Пред въззивната инстанция не е спорно, че ищецът е държавно учреждение –
юридическо лице в сферата на държавната власт към Министерството на образованието и
науката, създадено с ПМС №277/06.12.2013 г., обн. ДВ бр. 107 / 13.12.2013 г.,
представляващо административна структура по смисъла на чл.60, ал.1 от Закона за
администрацията – второстепенен разпоредител с бюджетни средства към министъра на
образованието и науката, поради което същият притежава самостоятелна правосубектност.
Дейността на ЦЛЧР се финансира със средства от държавния бюджет, средства от бюджета
на Европейския съюз и собствени приходи. Съгласно чл.5, т.1 от Правилника за
устройството и дейността му, той е Национална агенция по програма „Еразъм+“ на
Европейския съюз. Съгласно чл. 2 от ПМС № 277/06.12.2013 г., Центърът администрира,
насърчава, консултира, организира и координира участието на Република България в
Програма „Еразъм +" на Европейския съюз в областта на образованието, обучението,
младежта и спорта, както и в други европейски и международни образователни програми и
4
инициативи. Програмата „Еразъм+“ е създадена по силата на Регламент (ЕС) 1288/2013 на
Европейския Парламент и на Съвета от 11.12.2013 г. /„Регламент 1288/13“/, и съгласно чл.1,
т.1 и т.2 от същия, представлява програма за действие на Съюза за изпълнение на проекти в
областта на образованието, обучението, младежта и спорта, която се изпълнява в периода от
01.01.2014 г. до 31.12.2020 г. В Глава VIII от Регламент 1288/13 е регламентирана системата
за управление и одит на средствата, които се предоставят за изпълнение на програмата.
Съгласно чл.26, на равнището на Съюза програмата се изпълнява от Европейската комисия
/ЕК/, а на национално равнище – от националните агенции в държавите по програмата. В
чл.28 са регламентирани правомощията на Националната агенция, като й е вменена
отговорността за управлението на всички етапи от жизнения цикъл на проектите, в
съответствие с член 58, параграф 1, буква в), подточки V) и VI) от Регламент (ЕС, Евратом)
№ 966/2012 и с член 44 от Делегиран регламент (ЕС) № 1268/2012, по направление
„образователна мобилност за граждани“. Съгласно пар.5 от разпоредбата, НА отпуска
безвъзмездни средства на бенефициерите посредством споразумение за отпускане на
безвъзмездни средства или решение за отпускане на безвъзмездни средства, в съответствие с
посоченото от Комисията за съответното действие по програмата. В качеството си на
Национална агенция по програма „Еразъм+“ на Европейския съюз, ЦРЧР администрира
подадените проектни предложения и сключени договори за финансова подкрепа по
Програма „Еразъм+“, като отчита дейността си пред Европейската комисия, като пряко
финансиращ орган и принципал на Програма „Еразъм+“.
Пред въззивната инстанция не са спорни установените от първата инстанция факти. На
04.10.2017 г. ответното дружество Сдружение „Европа утре“ е подало проектно
предложение № 2017-3-BG01-KA105-046836 по отворена процедура за кандидатстване по
програма „Еразъм+“ Като координатор е посочен чуждестранен партньор, който дава своето
съгласие за участие с нарочно мандатно писмо - London Mobility Company Ltd.,
представлявано от Д. В. К.. Като представител на посочения чуждестранен партньор К.
подписал мандатното писмо на 25.09.2017 г. Проектът подлежал на качествена оценка,
извършена на 27.11.2017 г. от оценителите А. Д. П. и С. А., които подписали декларация за
липса на конфликт на интереси. Липса на такъв конфликт подписал и представителят на
партньорската организация Д. К.. В резултат на извършената оценка, на 23.01.2018 г. между
Центъра и Сдружение „Европа утре“ е сключен договор за финансова подкрепа № 2017-3-
BG01-KAI05-046836, а на 25.01.2018 г. по сметка на координатора била преведена сумата от
24 640 евро, представляваща 80% от минималния размер на безвъзмездните средства.
Неразделна част от договора са шест приложения, като първото от тях представлява
приложимите към договора общи условия. На 11.09.2018 г. експерти от дирекция
„Акредитация, мониторинг и проверки“ са сезирали изпълнителния директор на Центъра за
съмнение за наличие на конфликт на интереси в проекти, финансирани от Програма
„Еразъм+“, сред които проект № 2017-3-BG01-KA105- 046836 на Сдружение „Европа утре“,
представлявано от Х. Б. Б., чуждестранен партньор London Mobility Company Ltd.,
представлявано от Д. В. К. и оценител А. П.. С писмо от 15.02.2019 г. Центърът е уведомил
Сдружение „Европа утре“ за намерението си да спре дейността по одобрения проект, тъй
като проектното предложение е оценено от външен оценител, който се намирал в
съпружески отношения с лице, представляващо партньора London Mobility Company Ltd. - Д.
В. К.. Предвид възникналото съмнение на наличие на „конфликт на интереси“ по смисъла на
общите условия, неразделна част от договора от 23.01.2018 г., на Сдружение „Европа утре“ е
даден 30-дневен срок за представяне на коментар. Независимо от подаденото на 14.03.2019
г. възражение, с писмо от 15.04.2019 г. Центърът е уведомил Сдружение „Европа утре“ за
взетото решение процедурата по спиране на изпълнението да бъде продължена. На
13.03.2019 г. е изготвен одитен доклад на Националната агенция по Програма „Еразъм+“
2014-2020 - Център за развитие на човешките ресурси, в който са описани констатации
относно установени нередности по Програма „Еразъм+“ за 2018 г. Дадени са препоръки
Националната агенция да оттегли от годишните отчети за 2017 г. и за 2018 г. недопустими
разходи на обща стойност в размер на 867 710 евро, тъй като се отнасят до проекти, избрани
в условията на конфликт на интереси. Препоръчано е извършване на проверки във връзка с
5
конфликта на интереси и предприемане на мерки за защита на финансовите интереси на ЕС.
На 06.12.2019 г. от Европейската Комисия, ГД „Образование, младеж, спорт и култура“
до изпълнителния директор на Центъра е потвърдено съгласие на Комисията със
становището на независимия одитен орган за установен конфликт на интереси и за наличие
на достатъчно основания за прекратяване на проектите и възстановяване на съответните
суми. Тъй като Националната агенция е отговорна относно редовността на етапа на подбор
по време на процедурата за отпускане на безвъзмездни средства, нейна е отговорността да
предприеме подходящи мерки за предотвратяване на нередности и измами и при
необходимост да заведе дела за възстановяване на средствата по програмата, които са
изгубени, неправилно изплатени и неправилно използвани от бенефициерите на възмездни
средства. Сумата от 867 710 евро е възстановена на ЕК от Центъра с дебитно известие от
27.01.2020 г. С писмо от 30.01.2020 г. ищецът официално е уведомил ответника за
намерението си да прекрати договора за отпускане на финансова подкрепа от 23.01.2018 г.,
като е указал на координатора, че разполага с 45 календарни дни за представяне на
коментари от името на всички бенефициери. На 01.06.2020 г. Центърът официално е
уведомил Сдружението за прекратяване на договора за отпускане на финансова подкрепа от
23.01.2018 г. Партньорската организация получавала част от финансирането по договора, с
което придобивала качеството на бенефициер и съответно имала задълженията по чл. II.5 от
общите условия към договора - да вземе мерки за предотвратяване наличието на конфликт
на интереси. Взаимоотношенията между оценителя на проекта А. П. и представителя на
чуждестранния партньор - Д. К. довели до оценка на проект в условията на конфликт на
интереси, което правело разходите изначално недопустими. Центърът е посочил, че
уведомлението за прекратяване на договора има характер на изявление за неговото
разваляне по смисъла на националното законодателство. На 30.07.2020 г. е изпратено писмо
за събиране на средствата по договора - 24 640 евро в срок, не по-късно от 31.08.2020 г. Това
писмо е изпратено с обратна разписка, но е върнато като непотърсено от адресата.
При тези факти въззивният съд приема следното.
Според действалите към момента на одобряване на проекта и сключването на договора
Регламент /ЕС/ № 1288/2013 за създаване на "Еразъм+" - програма на Съюза в областта на
образованието, обучението, младежта и спорта, а също Регламент /ЕС, Евратом/ № 966/2012
относно финансовите правила, приложими за общия бюджет на Съюза „конфликт на
интереси“ съществува, когато безпристрастното и обективно упражняване на функциите на
финансов участник или друго лице, участващо в изпълнението и управлението на бюджета,
включително в подготвителни действия за това, в одита или контрола, е опорочено по
причини, свързани със семейството, емоционалния живот, политическата или националната
принадлежност, икономически интерес или всякакъв друг интерес, който е общ с този на
получателя. (чл. 57, § 2 вр. § 1 от Регламент № 966/2012).
Съгласно чл. II.5.2. от Общите условия бенефициерите следва да уведомяват незабавно
Комисията за всяка ситуация, която представлява конфликт на интереси или която има
вероятност да доведе до конфликт на интереси. В чл. II.17.3.1., б. „ж” от Общите условия
неизпълнението на това задължение е предвидено като основание за прекратяване на
договора от Националната агенция, като това прекратяване е свързано със задължение на
бенефициера да върне получените суми. Ето защо, прекратяването на основание
необявяване на вероятност за конфликт на интереси има смисъла на разваляне поради
виновно неизпълнение на задължението, което още при сключване на договора е преценено
като съществено.
Координатор по проекта е Сдружение „Европа утре“. По отношение на координатора се
прилагат едни и същи правила за избягване на конфликта на интереси. Ето защо, следва да
се очаква, както от бенефициера, така и от координатора да уведомят Националната агенция
за всеки случай, който би могъл да бъде тълкуван като конфликт на интереси.
Възззивните доводи за недоказан конфликт на интереси, заради който ищецът да има
право да отправи изявление за прекратяване на договора и е предявил претенция за връщане
6
на получените суми на отпаднало основание, са неоснователни по следните съображения.
Безспорно е, че на 16.06.2018 г. А. П. (оценител на проекта) и управителят на
търговското дружество-координатор „London Mobility Company 2000” Ltd - Д. К., са
сключили граждански брак. Следва да се установи дали към 27.11.2017 г. те са били в
конфликт на интереси. Неоснователни са твърденията във въззивната жалба, че не е доказана
връзката между А. П. и Д. К. преди брака им, както и на двамата с ответника и неговия
управител Х. Б.. От една страна, житейски логично е да се предположи, че няколко месеца
преди сключването на брак вече са съществували близки отношения между тях. От друга
страна, в периода 17.10.2016 г. - 20.03.2018 г. управител и едноличен собственик на капитала
на „Адванст Проджект Консултинг“ ЕООД е А. Д. П., а след 20.03.2018 г. - В. Д. К., баща на
Д. В. К.. Адресът по седалището на това дружество също е на адрес гр. ***, бул. „***“ №
****, вх. *, ет. *, ап. 1**
Център за професионално обучение „Профишънси“ към Адванст Проджект Консултинг
ЕООД е самостоятелен кандидат по проектно предложение с партньор European Strategic
Parthnerships Ltd. с управител Д. К. за безвъзмездно финансиране. Х. Б. е посочена от Адванс
Проджект Консулт ООД, на което до 13.03.20218 г. собственик и управител е А. П..
Оценител по процедурата е отново г-жа П..
В одитен доклад на ИА „ОСЕС“ от 13.03.2019 г. към МФ, изготвен от длъжностни лица
в кръга на службата им, съгласно закон за вътрешния одит в публичния сектор, по
установените форма и ред, поради което съставлява доказателство, ползващо се с
материална доказателствена сила относно извършените проверки и направени констатации
на основание чл. 179, ал. 1 от ГПК са записани следните констатации, които съдът приема за
установени факти. На 20.03.2017 г. е приет устав на Сдружение „Надежди и мечти“, чийто
управител е представителят на London Mobility Company Ltd. - Д. В. К.. Адресът на
управление на това сдружение е в гр. София, бул. „Симеоновско шосе“ № 113А, вх. Б, ап.
12. Това е и адресът на оценителя А. П., посочен в договор № ЧР-02- 39/09.03.2017 г.,
сключен с ищеца за оценка на проектни предложения по Програма „Еразъм+“ за 2017 г., със
срок на действие до 31.03.2018 г. През 2017 г. и 2018 г. оценителят А. П. е участвала в
оценяването на 14 проекта получили финансиране - всичките обект на Докладна записка от
11.09.2018, Одитен доклад на ИА „ОСЕС“ от 13.03.2019 г. и Писмо № EAC.R.2/FF/JRYP/vm
Ares (2019) на г-н А. К. Б. /Arturo Caballero/, по които пряко като кандидат или чрез
собствените си чуждестранни партньорски организации участва и нейният съпруг Д. К. –
управител и мажоритарен собственик на тези партньорски организации.
Нередността при сключване на договора се изразява в това, че Националната агенция
не е уведомена за наличието на конфликт на интереси и процедурата по оценка на
кандидатите е опорочена, което несъмнено се отразява на бюджета на ЕС, тъй като
европейски средства са усвоени в разрез с принципите за прозрачност и ефективност.
Въззивният съд приема за доказано, че г-н Д. К., действащ като управител на
партньорската организация London Mobility Company 2000 Ltd. е познавал и законния
представител на въззивника г-жа Х. Б. и двамата са развивали съвместна и свързана дейност
в областта на неправителствения сектор и свързаните с това програми за безвъзмездно
финансиране от Европейския съюз. Познанството им и съвместната им работа по други
проекти обосновава наличието на общи икономически и финансови интереси. Икономически
интерес е налице и между Х. Б., управител на „Европа утре“ и бащата на Д. К. - В. К., като
двамата са учредители на сдружение „Надежда за светло бъдеще“, съгласно устав на
сдружението от 24.03.2017 г. Този факт също представлява конфликт на интереси по
смисъла на чл. II. 1 от общите условия към процесния договор от 23.01.2018 г.
Според констатациите в одитния доклад на ИА „Одит на средствата от ЕС“, А. Д. П. е
подала шест декларации за предотвратяване на конфликт на интереси и разкриване на
информация в периода март - май 2018 г. От друга страна е била оценител на проектни
предложения, по които координатор (Сдружение „Надежди и мечти“) или бенефициери
(European Strategic Partnerships Ltd и London Mobility Company Ltd.) ca били организации,
7
представлявани от Д. В. К.. Не са подадени декларации за предотвратяване на конфликт на
интереси, въпреки че тази нередност е безспорна след 16.06.2018 г.
Неоснователни са оплакванията, че не са доказани съществени грешки, нередности или
измами, които да обосноват претенцията за връщане на получените суми. А. П. е
извършвала оценки на проекти на свързани с пея лица, без да декларира свързаност и
конфликт на интереси и без да се оттегли от оценителния процес, а бенефициерите от своя
страна също не са декларирали свързаността си с оценителя и наличието на конфликт на
интереси. А. П. е оценявала проектни предложения, в които лицето Д. В. К. участва в
качеството си на управител на дружества - партньори, вкл. London Mobility Company 2000
Ltd. и European Strategic Partnership Ltd. Видно от електронни извлечения от фирмения
регистър на Обединеното кралство г-н К. като собственик на 75 % от капитала им се явява
лице, което упражнява пряк контрол върху дружествата. Партньорска организация по
процесния договор е именно London Mobility Company 2000 Ltd.
В чл. 17.3.1, б. „ж“ от общите условия е уредено основание за прекратяване на
договора, ако Националната агенция разполага с доказателства, че бенефициер или свързано
с него лице са извършили съществени грешки, нередности или измама в рамките на
процедурата по предоставяне на средствата или по време на изпълнение на договора,
включително когато този бенефициер или свързано с него лице са подали невярна
информация или не са подали изисканата информация. Това условие е реализирано,
доколкото оценителят, представителят на бенефициера и на координатора са се намирали в
отношения, породили нередност от съществуващ конфликт на интереси в процеса на
сключване и изпълнение на процесния договор. Правилно ищецът е преценил, че е налице
основание за развали договора, като на основание чл. 11.25.4 от общите условия намали
размера на безвъзмездните средства.Ето защо, независимо дали бенефициерът-координатор
е знаел за конфликта на интереси, както и дали има такъв по отношение на Х. Б., в какъвто
смисъл са въззивните доводи, е налице основание за прекратяване на договора по чл. 17.3.1,
б. „ж“. Конфликт на интереси по отношение на А. П. и Д. К. е достатъчен, за да се приеме
съществено неизпълнение на договора, което оправомощава кредитора да го развали.
Главният иск за връщане на даденото на отпаднало основание - сумата от 24 640 евро,
представляваща авансово плащане по договор № 2017-3-BG01-KA105-046836 от 23.01.2018
г., е основателен.
Поради съвпадане на изводите на двете инстанции решението следва да бъде
потвърдено. Предвид оставянето на въззивната жалба без уважение на ответника по нея се
дължат разноски съобразно представения списък и доказателства за извършването им за
въззивната инстанция по в.гр.д. 2828/2022 на САС в размер на 2370,90 лева за адвокатски
хонорар. и за касационната инстанция по к.гр.д. 2139/2023 на ВКС в размер на 933,83 лева за
държавна такса и 4053,60 лева за адвокатски хонорар. Възражението за прекомерност на
адвокатския хонорар от 2370,90 лева с ДДС, направено при първото гледане на делото пред
въззивната инстанция, е неоснователно предвид материалния интерес, подробния отговор на
въззивна жалба, явяването в с.з. на процесуален представител на страната и подадената от
него писмена защита.
С тези мотиви, Апелативен съд – София, 1 състав
РЕШИ:
ПОТВЪРЖДАВА решение № 262418/15.07.2022 г. по гр.д. № 3143/2021 г. на СГС, ГО I
- 17 състав в обжалваната част.
ОСЪЖДА Сдружение "Европа утре“ ЕИК ********* да заплати на "Център за развитие
на човешките ресурси" ЕИК *********, на основание чл. 78, ал. 1 ГПК разноски за
въззивната инстанция по в.гр.д. 2828/2022 на САС в размер на 2370,90 лева за адвокатски
хонорар. и за касационната инстанция по к.гр.д. 2139/2023 на ВКС в размер на 933,83 лева за
8
държавна такса и 4053,60 лева за адвокатски хонорар.
РЕШЕНИЕТО може да се обжалва в едномесечен срок от връчването му на страните
пред ВКС по реда на чл.280 от ГПК.
Председател: _______________________
Членове:
1._______________________
2._______________________
9