Решение по дело №158/2019 на Районен съд - Първомай

Номер на акта: 3
Дата: 27 януари 2020 г. (в сила от 28 февруари 2020 г.)
Съдия: Спасимир Спасов Здравчев
Дело: 20195340200158
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 3 юли 2019 г.

Съдържание на акта

 

№ 3

 

град Първомай, 27.01.2020 година

 

 

Районен съд - Първомай, първи съдебен състав, в открито заседание на петнадесети октомври две хиляди и деветнадесета година със

Съдия докладчик Спасимир Здравчев

при секретаря Венета Хубенова,

разгледа докладваното от съдията АНД № 158 по описа на Съда за 2019 година и за да се произнесе, взе предвид следното:

Производството е по реда на чл. 59 и следващите от ЗАНН.

Обжалвано е Наказателно постановление № 19-0325-000151 / 27.03.2019 година на Началника на Районно управление към Областна дирекция на МВР - Пловдив, Районно управление - Първомай, с което на С.К.Н., ЕГН **********, с адрес: ***, са наложени:

·  глоба в размер на 50 (петдесет) лева на основание чл. 183, ал. 4, т. 7, предложение 1. от Закона за движение по пътищата за нарушение по чл. 137а, ал. 1 от същия закон, и на основание Наредба № Iз-2539 / 2012 година на Министъра на вътрешните работи са отнети 6 контролни точки;

·  глоба в размер на 20 (двадесет) лева на основание чл. 185 от Закона за движение по пътищата за нарушение по чл. 70, ал. 3 от същия закон.

В Жалбата си С.К.Н. моли Наказателното постановление да бъде отменено като необосновано, а алтернативно – да се приложи разпоредбата на чл. 28 от ЗАНН; редовно уведомен, жалбоподателят не се явява в съдебно заседание по същество.

Въззиваемата страна – Районно управление на МВР - Първомай – редовно призована чрез Началника, не изпраща представител и не взема становище по Жалбата.

След преценка на събраните по делото доказателства във връзка с направеното оплакване и съобразно задължението си по чл. 314 от НПК във връзка с чл. 84 от ЗАНН в качеството си на въззивна инстанция да провери изцяло правилността на обжалваното наказателно постановление, независимо от основанията, посочени от страните, Съдът намира от фактическа и правна страна следното:

Жалбата е депозирана в срока по чл. 59, ал. 2 от ЗАНН и е процесуално допустима, а разгледана по същество е неоснователна.

 

От фактическа страна:

 

От 08:30 часа до 17:30 часа на 01.03.2019 година актосъставителят Г.П.К. (младши автоконтрольор при РУ на МВР - Първомай) и колегата му К.Н.Н. (младши експерт при РУ на МВР - Първомай) са дежурен автопатрул и в изпълнение на задълженията си по контрол на безопасността на движението са на установъчен пункт на кръстовището на улица „Христо Ботев” с улица „Стефан Стамболов” в град Първомай, област Пловдив. Служебният им автомобил с отличителни знаци на полицията е паркиран на улица „Христо Ботев”, а двамата полицаи са униформени със светлоотразителни жилетки.

Към 15:20 часа на инкриминираната дата младшият автоконтрольор, застанал прав пред служебното моторно превозно средство, вижда по улица „Стефан Стамболов” да се задава лек автомобил „Опел Корса” с ДК № ***, без включени светлини, и го спира за проверка, но докато опелът минава покрай него, преди да преустанови движението си, актосъставителят забелязва, че водачът е без поставен обезопасителен колан.

Установява се, че водач е С.К.Н., на когото Г.К. обяснява за извършените нарушения и последиците, след което чрез служебния РСОТ таблет съставя на място Акт за установяване на административно нарушение серия АА № 171725, разпечатва го на мобилен принтер в служебния автомобил в три екземпляра и връчва единия на жалбоподателя.

Въз основа на Акта е издадено атакуваното Наказателно постановление.

 

Горната фактическа обстановка Съдът приема за безспорно установена от показанията на разпитаните в съдебно заседание на въззивната инстанция в качеството на свидетели полицейски служители, които се кредитират като обективни и логични, от приетите по съответния по НПК ред писмени доказателства и от приложената административнонаказателна преписка.

 

От правна страна:

 

Правилно от наказващия орган се сочи нарушение по чл. 137а, ал. 1 от Закона за движение по пътищата, чийто текст визира: Водачите и пътниците в моторни превозни средства от категории M1, M2, M3 и N1, N2 и N3, когато са в движение, използват обезопасителните колани, с които моторните превозни средства са оборудвани, и в случая не се спори, че „Опел Корса” с ДК № *** спада към категория М1 по смисъла на чл. 149, ал. 1, т. 2, буква А от Закона за движение по пътищата и е оборудван с обезопасителен колан, който към датата на проверката жалбоподателят не използва при движение.

Точно е вменено в отговорност и другото нарушение по чл. 70, ал. 3 от Закона за движение по пътищата, съгласно който През деня моторните превозни средства се движат с включени светлини за движение през деня или с къси светлини, а по време на управление на 01.03.2019 година от Н. моторното му превозното средство е без включени светлини.

Съобразени са и следващите се санкционни норми – за нарушението по чл. 137а, ал. 1 от Закона за движение по пътищата наказанието е определено на основание чл. 183, ал. 4, т. 7, предложение 1. от същия Закон: Наказва се с глоба 50 лв. водач, който не изпълнява задължението за използване на предпазен колан, а за нарушението по чл. 70, ал. 3 от Закона за движение по пътищата наказанието е наложено по чл. 185 от Закона за движение по пътищата: За нарушение на този закон и на издадените въз основа на него нормативни актове, за което не е предвидено друго наказание, виновните се наказват с глоба 20 лв., а за неспазване на императива на чл. 70, ал. 3 в Закона за движение по пътищата не е посочено нарочно наказание.

Спазена е разпоредбата на чл. 27 от ЗАНН – всяка от глобите е в рамките на закона, като размерът й е конкретно определен и административнонаказващият орган не може да го преценя.

Съгласно чл. 157 от Закона за движение по пътищата, контролните точки служат за отчет на извършваните нарушения и се отнемат съобразно допуснатото нарушение, което е фактическо действие с контролно-отчетен характер, извършвано от наказващия орган в условията на обвързана компетентност, като в случая отнетите с Наказателното постановление 6 контролни точки за нарушението във връзка с чл. 183, ал. 4, т. 7, предложение 1. от Закона за движение по пътищата е в съответствие с чл. 6, ал. 1, т. 10 от Наредба № Iз-2539 от 17.12.2012 г. за определяне максималния размер на контролните точки, условията и реда за отнемането и възстановяването им, списъка на нарушенията, при извършването на които от наличните контролни точки на водача, извършил нарушението, се отнемат точки съобразно допуснатото нарушение, както и условията и реда за издаване на разрешение за провеждане на допълнително обучение.

И двете нарушения, описани в Акта за установяване на административно нарушение и Наказателното постановление, са конкретизирани по време, място и извършител и са изпълнени всички други изисквания на чл. 42, чл. 43 и чл. 57 от ЗАНН, като и двата документа са издадени от компетентен орган, съгласно Заповед № 8121з-515 / 14.05.2018 година на Министъра на вътрешните работи, и са несъстоятелни възраженията на жалбоподателя за допуснати процесуални нарушения и за незаконосъобразни и неправилни действия от страна на контролните органи при проверката.

Предвид целите по чл. 1, ал. 2 от Закона за движение по пътищата случаят не следва да се определя като маловажен по смисъла на чл. 28 от ЗАНН – изискването за използване на обезопасителен колан при движение по отворен за обществено ползване път е свързано с безопасността на водачите на автомобили и пътниците за опазване на здравето и дори живота им при евентуален инцидент, а императивът да се управлява моторно превозно средство с включени и през деня светлини е за подобряване на възприемането и видимостта на предната част на пътно превозно средство при движението му (аргумент от § 6, т. 59 от Допълнителните разпоредби на Закона за движение по пътищата), т.е. за заостряне на вниманието на другите участници в движението с оглед на сигурността им.

Мотивиран от изложеното и на основание чл. 63, ал. 1 от ЗАНН, Районен съд - Първомай, първи съдебен състав

 

РЕШИ:

 

Потвърждава Наказателно постановление № 19-0325-000151 / 27.03.2019 година на Началника на Районно управление към Областна дирекция на МВР - Пловдив, Районно управление - Първомай, с което на С.К.Н., ЕГН **********, с адрес: ***, са наложени:

·  глоба в размер на 50 (петдесет) лева на основание чл. 183, ал. 4, т. 7, предложение 1. от Закона за движение по пътищата за нарушение по чл. 137а, ал. 1 от същия закон, и на основание Наредба № Iз-2539 / 2012 година на Министъра на вътрешните работи са отнети 6 контролни точки;

·  глоба в размер на 20 (двадесет) лева на основание чл. 185 от Закона за движение по пътищата за нарушение по чл. 70, ал. 3 от същия закон.

 

Решението подлежи на касационно обжалване пред Административен съд – Пловдив в 14-дневен срок от съобщението до страните за постановяването му.

 

Районен съдия:                   (п)               

СЗ