№ 3
град Първомай, 27.01.2020 година
Районен съд - Първомай, първи съдебен състав, в
открито заседание на петнадесети октомври две хиляди и деветнадесета година със
Съдия докладчик Спасимир
Здравчев
при
секретаря Венета
Хубенова,
разгледа
докладваното от съдията АНД № 158 по описа на Съда за 2019 година
и за да се произнесе, взе предвид следното:
Производството е по реда на чл. 59 и следващите от ЗАНН.
Обжалвано е Наказателно постановление № 19-0325-000151
/ 27.03.2019 година на Началника на Районно управление към Областна дирекция на
МВР - Пловдив, Районно управление - Първомай, с което на С.К.Н., ЕГН **********,
с адрес: ***, са наложени:
·
глоба в размер на 50
(петдесет) лева на основание чл. 183,
ал. 4, т. 7, предложение 1. от Закона за движение по пътищата за нарушение по чл.
137а, ал. 1 от същия закон, и на основание Наредба
№ Iз-2539 / 2012 година на Министъра на вътрешните работи са отнети 6
контролни точки;
·
глоба в размер на 20
(двадесет) лева на основание чл. 185
от Закона за движение по пътищата за нарушение по чл. 70, ал. 3 от същия закон.
В Жалбата си С.К.Н. моли Наказателното постановление да
бъде отменено като необосновано, а алтернативно – да се приложи разпоредбата на
чл. 28 от ЗАНН; редовно уведомен, жалбоподателят не се явява в съдебно
заседание по същество.
Въззиваемата страна – Районно управление на МВР - Първомай – редовно призована чрез Началника, не изпраща представител и не взема становище по Жалбата.
След преценка на събраните по делото доказателства
във връзка с направеното оплакване и съобразно задължението си по чл. 314 от НПК във връзка с чл. 84 от ЗАНН в качеството си на въззивна инстанция да
провери изцяло правилността на обжалваното наказателно постановление,
независимо от основанията, посочени от страните, Съдът намира от фактическа и
правна страна следното:
Жалбата е депозирана в срока по чл. 59, ал. 2 от ЗАНН и
е процесуално допустима,
а разгледана по същество е неоснователна.
От фактическа страна:
От 08:30 часа до 17:30 часа на 01.03.2019 година актосъставителят
Г.П.К. (младши автоконтрольор при РУ на МВР - Първомай) и колегата му К.Н.Н. (младши
експерт при РУ на МВР - Първомай) са дежурен автопатрул и в изпълнение на
задълженията си по контрол на безопасността на движението са на установъчен
пункт на кръстовището на улица „Христо Ботев” с улица „Стефан Стамболов” в град
Първомай, област Пловдив. Служебният им автомобил с отличителни знаци на
полицията е паркиран на улица „Христо Ботев”, а двамата полицаи са униформени със
светлоотразителни жилетки.
Към 15:20 часа на инкриминираната дата младшият
автоконтрольор, застанал прав пред служебното моторно превозно средство, вижда
по улица „Стефан Стамболов” да се задава лек автомобил „Опел
Корса” с ДК № ***, без включени светлини, и го спира за проверка, но докато
опелът минава покрай него, преди да преустанови движението си, актосъставителят
забелязва, че водачът е без поставен обезопасителен колан.
Установява се, че водач е С.К.Н., на когото Г.К.
обяснява за извършените нарушения и последиците, след което чрез служебния РСОТ
таблет съставя на място Акт за установяване на административно нарушение серия
АА № 171725, разпечатва го на мобилен принтер в служебния автомобил в три
екземпляра и връчва единия на жалбоподателя.
Въз основа на Акта е издадено атакуваното Наказателно
постановление.
Горната фактическа обстановка Съдът приема за
безспорно установена от показанията на разпитаните в съдебно заседание на
въззивната инстанция в качеството на свидетели полицейски служители, които се
кредитират като обективни и логични, от приетите по съответния по НПК ред
писмени доказателства и от приложената административнонаказателна преписка.
От правна страна:
Правилно
от наказващия орган се сочи нарушение
по чл. 137а, ал. 1 от Закона за движение по пътищата, чийто текст визира: Водачите
и пътниците в моторни превозни средства от категории M1, M2, M3 и N1, N2 и N3,
когато са в движение, използват обезопасителните колани, с които моторните
превозни средства са оборудвани, и в случая не се спори, че „Опел Корса” с
ДК № *** спада към категория М1 по смисъла на чл. 149, ал. 1, т. 2, буква А от
Закона за движение по пътищата и е оборудван с обезопасителен колан, който към
датата на проверката жалбоподателят не използва при движение.
Точно е вменено в отговорност и другото нарушение по чл.
70, ал. 3 от Закона за движение по пътищата, съгласно който През деня
моторните превозни средства се движат с включени светлини за движение през деня
или с къси светлини, а по време на управление на 01.03.2019 година от Н.
моторното му превозното средство е без включени светлини.
Съобразени са и следващите се санкционни норми – за
нарушението по чл. 137а, ал. 1 от Закона за движение по пътищата наказанието е
определено на основание чл. 183, ал. 4, т. 7, предложение 1. от същия Закон:
Наказва се с глоба 50 лв. водач, който не изпълнява задължението за използване
на предпазен колан, а за нарушението по чл. 70, ал. 3 от Закона за движение
по пътищата наказанието е наложено по чл. 185 от Закона за движение по
пътищата: За нарушение на този закон и на
издадените въз основа на него нормативни актове, за което не е предвидено друго
наказание, виновните се наказват с глоба 20 лв., а за неспазване на
императива на чл. 70, ал. 3 в Закона за движение по пътищата не е посочено
нарочно наказание.
Спазена е разпоредбата на чл. 27 от ЗАНН – всяка от
глобите е в рамките на закона, като размерът й е конкретно определен и
административнонаказващият орган не може да го преценя.
Съгласно чл. 157 от Закона за движение по пътищата,
контролните точки служат за отчет на извършваните нарушения и се отнемат
съобразно допуснатото нарушение, което е фактическо действие с
контролно-отчетен характер, извършвано от наказващия орган в условията на
обвързана компетентност, като в случая отнетите с Наказателното постановление 6
контролни точки за нарушението във връзка с чл. 183, ал. 4, т. 7, предложение 1.
от Закона за движение по пътищата е в съответствие с чл. 6, ал. 1, т. 10 от Наредба № Iз-2539 от 17.12.2012 г. за определяне максималния размер на
контролните точки, условията и реда за отнемането и възстановяването им,
списъка на нарушенията, при извършването на които от наличните контролни точки
на водача, извършил нарушението, се отнемат точки съобразно допуснатото
нарушение, както и условията и реда за издаване на разрешение за провеждане на
допълнително обучение.
И двете нарушения, описани в Акта за установяване на
административно нарушение и Наказателното постановление, са конкретизирани по
време, място и извършител и са изпълнени всички други изисквания на чл. 42, чл.
43 и чл. 57 от ЗАНН, като и двата документа са издадени от компетентен орган,
съгласно Заповед № 8121з-515 / 14.05.2018 година на Министъра на вътрешните
работи, и са несъстоятелни възраженията на жалбоподателя за допуснати
процесуални нарушения и за незаконосъобразни и неправилни действия от страна на
контролните органи при проверката.
Предвид целите по чл. 1, ал. 2 от Закона за движение
по пътищата случаят не следва да се определя като маловажен по смисъла
на чл. 28 от ЗАНН – изискването за използване на обезопасителен колан при
движение по отворен за обществено ползване път е свързано с безопасността на
водачите на автомобили и пътниците за опазване на здравето и дори живота им при
евентуален инцидент, а императивът да се управлява моторно превозно средство с
включени и през деня светлини е за подобряване на възприемането и видимостта на
предната част на пътно превозно средство при движението му (аргумент от § 6, т.
59 от Допълнителните разпоредби на Закона за движение по пътищата), т.е. за
заостряне на вниманието на другите участници в движението с оглед на
сигурността им.
Мотивиран от изложеното и на основание чл. 63, ал. 1
от ЗАНН, Районен съд - Първомай, първи съдебен състав
РЕШИ:
Потвърждава Наказателно
постановление № 19-0325-000151 / 27.03.2019 година на Началника на Районно
управление към Областна дирекция на МВР - Пловдив, Районно управление -
Първомай, с което на С.К.Н., ЕГН **********, с адрес: ***, са наложени:
·
глоба в размер на 50
(петдесет) лева на основание чл. 183,
ал. 4, т. 7, предложение 1. от Закона за движение по пътищата за нарушение по чл.
137а, ал. 1 от същия закон, и на основание Наредба
№ Iз-2539 / 2012 година на Министъра на вътрешните работи са отнети 6
контролни точки;
·
глоба в размер на 20
(двадесет) лева на основание чл. 185
от Закона за движение по пътищата за нарушение по чл. 70, ал. 3 от същия закон.
Решението подлежи на касационно обжалване пред
Административен съд – Пловдив в 14-дневен срок от съобщението до страните за
постановяването му.
Районен съдия: (п)
СЗ