Р Е Ш Е Н И Е
Номер -373 16.10.2019 год. Гр.Бургас
В ИМЕТО НА
НАРОДА
Бургаският окръжен съд , първо
гражданско и търговско отделение
На осемнадесети
септември, две хиляди и деветнадесетата година
В
публично заседание в следния
състав
Председател: Кирил Градев
Секретар: Жанета Граматикова
Прокурор: _________________
Като разгледа докладваното от съдията
Кирил Градев
Търговско дело № 255 по описа
за 2019 година
И за да се произнесе взе в предвид
следното:
Производството е по чл.25 ал.4 от ЗЮЛНЦ.
Делото е образувано по исковата молба на Г.П.Я.
от гр. Б. , А.Б.М. от гр. А. и И.В.Д. от гр.А. с правно основание чл.25 ал.4 от ЗЮЛНЦ против Ловно – рибарско дружество „Сокол“ ЕИК ********* със седалище и
адрес на управление – гр.Айтос, представлявано от председателя на УС. Тримата ищци се
легитимират като пълноправни членове на ответното сдружение , а така също
и като членове на ловна дружина –
с.Малка поляна , която е част от състава на ЛРД „Сокол“. Ищците сочат, че на
20.04.2019 г. в гр.Айтос е било проведено
общо отчетно събрание на членовете на МРД „Сокол“, протокола от който са
получили на 05.05.2019 г. Дневния ред е
бил от 10 точки като под номер 9 , по
които са възраженията на ищците е „Коригиране на землищни граници и ловни райони, граничещи със землището на
гр.Айтос съгласно чл.7 от ЗЛОД. Взетото решение по тази точка от дневния ред
ищците оспорват като нищожно , тъй като е прието от некомпетентен орган – в
противоречие с чл.7 от ЗЛОД във вр. с чл.3а ал.1,2 и 3 от Правилника за
прилагане на лова и опазване на дивеча и противоуставно – противоречи на чл.29
т.6 от Устава на сдружението. Съгласно чл.7 от ЗЛОД ловната площ на страната се
разделя на ловностопански райони на отделните ловни дружинки като промяната на
границите между тези райони се прави от
Министъра на земеделието, храните и горите по предложение на изпълнителния директор на ИАГ. Според чл.3а
от Правилника за прилагане на ЗЛОД е уредена изрично и императивната процедура
по промяна на границите между ловностопанските райони на ловните дружини като
се предвижда , че предложения за
изменение на границите се инициират от една или повече ловни дружини в състава
на сдружението по чл.30 от ЗЛОД , а
предложенията на ловните дружини се
внасят за разглеждане в УС на сдружението, придружени с 1.протокол от общото събрание на ловната
дружина, съдържащ решение за изменение на границите на района, взето с обикновено мнозинство от
членовете на дружината. Решението на УС за изменение на границите на ловностопанския район на
сдружението се представя в съответното държавно горско стопанство или държавно
ловно стопанство за изготвяне на предложенията по чл.3 ал.2. В случая приетото от
ОС на ЛРД „Сокол“ решение по т.9
противоречи на всички разпоредби, отнасящи се до регламента на
въпросната процедура в ЗЛОД и ППЗЛОД. На първо място - решението не е взето от компетентен орган –
общото събрание на ЛРД не може да взема валидно решение за коригиране границите
на ловностопанските райони на ловните дружинки. В този смисъл взетото решение
на първо място е нищожно като прието от некомпетентен орган. Компетентен орган
да приема и изобщо да разглежда подобни решение за промяна на съществуващи
ловностопански район на ловна дружина от състава на сдружението е единствено УС
на сдружението , а не общото събрание на същото. От друга страна предложения за изменение на границите на
ловностопанските райони по чл.7 от ЗЛОД се инициират единствено от една или
повече ловни дружини от състава на сдружението по чл.30 от ЗЛОД , а не от
Общото събрание на сдружението. Следва да бъдат налице и други формални
законови условия – да е налице предложенията на ловните дружини за промяна на
съществуващите граници на съответния ловностопански район, задължително
придружени с протокол от общото събрание на самата ловна дружина, инициираща
промяната, съдържащ решение за изменение
на границите на района , взето с обикновено мнозинство от членовете на
дружината. В процесния случай е видно , че
при проведените разисквания по т.9 е имало противопоставяне от страна на
делегати на събранието изобщо по включване в дневния ред на събранието за гласуване на коригирането на
границите, но тези основателни и
обосновани възражения не са били взети предвид.
Приетото решение освен това
изцяло противоречи и на
действащия Устав на ЛРД „Сокол“. УС
на сдружението е единствения оправомощен орган , който валидно и
законосъобразно може да прави предложения за промяна на границите на райони на
ловни дружини, а не общото събрание на същото. Решението по т.9 е неясно и
объркващо , тъй като в него не се сочи
коя или кои изобщо ловни дружини следва да коригират границите на районите си.
В частта си с която е прието да се коригират дори землищни граници – то и в
тази част решението е нищожно, тъй като липсва законова норма , която да
предоставя на ловното сдружение право да се приемат решения за коригиране на
землищни граници, граничещи със землището на гр.Айтос. По изложените съображения
се моли да се отмени като нищожно, алтернативно като незаконосъобразно приетото по т.9 от дневния ред решение на ОС на ЛРД „Сокол“, обективирано в
протокол от 20.04.2019 г. Претендира се и заплащане на направените по делото
разноски. Моли се за задължаване на ЛРД да представи цялостната документация,
свързана с насрочването , провеждането на процесното събрание. Приложени са
доказателства по опис в седем пункта. Ищците поддържат иска си пред съда лично и чрез процесуален
представител – адвокат.
С отговора на исковата молба по чл.131 от ГПК Сдружението с нестопанска цел – Ловно – рибарско
дружество „Сокол“ – гр.Айтос, ЕИК *********
оспорва исковата претенция за нищожност и незаконосъобразност на взетото
решение по т.9 от дневния ред на ОС. Иразява се становище , че поради изострените отношения между съседни ловни
дружини по повод подобни въпроси той е поставен за разглеждане от ОС , за да
не бъде обвинен УС в пристрастия. Според ответника няма проблем въпрос от
компетенцията на УС да бъде решен от Общото събрание като върховен орган на
сдружението. Чл.3а ал.2 от ППЗЛОД действително регламентира реда , но за точно
определено ловно поле, а в процесния случай не става въпрос за някакво
конкретно предложение. В случая по никакъв начин не се решава въпрос за разделяне на ловни площи или за промяна на граници между
ловни дружини. Поради това твърденията в исковата молба са несъстоятелни. В
самата искова молба ищците посочват,
че в решението по т.9 не се сочи коя или кои изобщо ловни
дружини следва да коригират границите си Решението е принципно и не касае по
никакъв начин никоя ловна дружина или ловно поле в обхвата на ЛРД „Сокол“. В
отговора се посочва , че ищците всъщност
нямат правен интерес да водят иска, тъй като с решението по т.9 по никакъв начин не се засягат техни права или законни
интереси. Моли се за оставяне без
уважение на исковата молба като неоснователна и да се зачете волята на ОС.
Претендират се разноските по делото. Прилагат се писмени доказателства.
Ищците не са се възползвали от възможността за депозиране на допълнителна
искова молба, поради което размяната на книжата е преустановена.
Между страните е безспорно, че на
20.04.2019 г. е било проведено редовно
общо отчетно събрание на
членовете на ЛРД „Сокол“, а също така
и че на това събрание под номер 9 в дневния ред е била разгледан въпрос
и прието решение за „Коригиране на землищни граници и ловни райони , граничещи
със землището на гр.Айтос съгл. Чл.7 от ЗЛОД“
Съгласно чл. 25, ал. 4 ЗЮЛНЦ, решенията на общото събрание на ЮЛНЦ
подлежат на съдебен контрол относно тяхната законосъобразност и съответствие с
устава. С оглед диспозитивното начало в гражданския процес, съдът се произнася
само по наведените от ищеца в исковата молба пороци на обжалваното решение. В
исковата молба, ищците най-общо са направили два вида възражения – за нищожност
на приетото решение поради приемането
му от некомпетентен орган и при условията на евентуалност – за неговата
незаконосъобразност поради несъобразяването на приемането на решението на разпоредби от ЗЛОД , ППЗЛОД, както и на Устава на сдружението.
В отговора на исковата молба от страна на ЛРД“Сокол“ се оспорва наличието
на правен интерес у ищците за водене на иска поради липса на засягане на техни права и законни интереси. В тази връзка
следва да бъде указано на ищците да обосноват евентуален правен интерес от
тяхна страна с оглед допустимостта на
исковата претенция – какви права са засегнати с приемането на решението
по т.9 от дневния ред.
Ищците се легитимират като членове на
ответното сдружение , за което се представят копие на членски карти / л.26 –
л.29 по делото/, същевременно – и членове на ловна дружина – с.Малка поляна,
която е част от състава на ЛРД „Сокол“ – Айтос. Тези обстоятелства не се
оспорват от страните. Съдът намира иска за допустим – за ищците е безспорно
налице правен интерес от оспорване на
решението на Общото събрание по т.9 от дневния ред – за коригиране
на граници на ловни райони. Макар и да
липсва конкретика на взетото решение /
не се сочат конкретни граници и ловностопански райони/,така взето то касае общо
всички ловностопански райони , включващи се в обхвата на ЛРД „Сокол“ – в т.ч. и
този на село Малка поляна. Липсата на
каквато и да е яснота в това решение безспорно потенциално засяга и района на
ищците , поради което за тях е налице обоснован правен интерес от
законосъобразността на взетото решение.
Както и в ОИМ се сочи – волята на УС на сдружението е била именно да се вземе
принципно / общо , неконкретизирано/ решение за коригиране на границите на ловни райони от общото събрание.
Оспорваното решение касае коригиране / промяна/ на граници на ловни
райони – т.е. – на ловностопанските райони на
ловните дружинки / по смисъла на чл.7 ал.5 т.1 от Закона за лова и
опазване на дивеча / ЗЛОД/ от ЛРД „Сокол“. Процедурата за промяна на въпросните ловностопански райони е
регламентирана в Правилника за прилагане на ЗЛОД - чл. Чл. 3а. (Нов - ДВ, бр. 41 от 2003 г., изм., бр. 15 от 2009
г.) (1) (Доп. - ДВ, бр. 80 от 2010 г.) Предложения за изменение на границите на
ловностопанските райони по чл. 7, ал. 5, т. 1 от Закона за лова и опазване на
дивеча се инициират от една или повече ловни дружини в състава на сдружението
по чл. 30 от Закона за лова и опазване на дивеча.
(2) Предложенията по ал. 1 се
внасят за разглеждане в управителния съвет на ловното сдружение, придружени
със:
1. протокол от общото събрание на
ловната дружина, съдържащ решение за изменение на границите на района, взето с
обикновено мнозинство от членовете на дружината;
2. (отм. - ДВ, бр. 48 от 2011 г., в
сила от 24.06.2011 г.).
(3) (Изм. - ДВ, бр. 80 от 2010 г.)
Решението на управителния съвет на ловното сдружение по чл. 30 от Закона за
лова и опазване на дивеча за изменение на границите на ловностопанския район на
сдружението се представя в съответното държавно горско стопанство или държавно
ловно стопанство за изготвяне на предложение по чл. 3, ал. 2. По – нататък - изпълнителният
директор на ИАГ изготвя предложението по ал. 1 въз основа на мотивирано писмено
предложение от директора на съответното държавно горско стопанство или държавно
ловно стопанство като в крайна сметка границите
на ловностопанските райони се утвърждават със заповед на министъра на
земеделието, храните и горите именно по изготвеното предложение на
изпълнителния директор на Изпълнителната агенция по горите (ИАГ). Следователно
субектите , които са оторизирани с инициирането на предложение за действията
по т.9 от дневния ред на събранието на ЛРД „Сокол“ са ловните дружини и
управителния съвет на ловното сдружение, а по-нататък съответното ДГС или ДЛС
внасят предложение пред директора на ИАГ. Никъде в регламентираната процедура в
ЗЛОД и ППЗЛОД не се предоставят права на общото събрание на сдружението. Видно от гореизложеното
процедурата по коригирането на границите на ловностопанския район по чл.7
ал.5 т.1 от ЗЛОД представлява сложен
фактически състав , при който се наслагват действия на различни правни субекти в последователен ред като
началото се поставя с решение на общо
събрание на ловна дружинка – една или повече , които вземат решение не за коригиране , а за предложение за
коригиране. Съответното предложение се пренася поетапно първоначално в УС на
сдружението / в процесния случай - ЛРД „Сокол“/, а впоследствие – решението се
внася за изготвяне на мотивирано предложение в ДГС или ДЛС , ИАГ и накрая - пред Министъра за издаване на съответния легитимен
акт. Общото събрание на сдружението нито е предвиден като орган да се
произнася, нито са му предоставени каквито и да са компетенции в тази насока.
Поради това оспорваното решение по т.9 от дневния ред на Общото събрание на ЛРД „Сокол“ за коригиране
на граници е нищожно и с оглед на това
исковата претенция на Г.Я., А.М. и И.Д. следва да бъде уважена като тази
нищожност следва да бъде прогласена , както е предявено в петитума на исковата
молба. Доводите на ответната страна – че поради конфликт на интереси и
потенциална възможност за обвинения в пристрастност на УС е било решено ОС като
по-висш орган на сдружението да се произнесе по този въпрос са несъстоятелни.
Липсва правна възможност в нормативната уредба в ЗЛОД и ППЗЛОД такива права да
се предоставят на Общото събрание и по
този начин са накърнени правата на ловните дружини, чиито райони евентуално ще
бъдат засегнати с измененията, още повече , че начина по който е взето решението
/ без конкретика относно точно кои ловностопански райони са корекциите/ внася
неяснота и в тази насока.
На основание чл.78 ал.1 от ГПК с оглед
основателността на предявената претенция и уважаването на същата съдът намира ,
че в полза на ищците следва да бъдат
присъдени направените от тях разноски по делото – заплатена държавна такса в
размер на 80 лв. Списък с разноски по чл.80 от ГПК от ищцовата страна не е представен по делото. Съобразно
съдържанието на договора за правна помощ
между ищците и процесуалния представител
е договорена сума в размер на 650 лв. за адвокатско възнаграждение , но не е
отразено тази сума да е платена реално, не се представя и друг документ /
евентуално банков превод/ за реалното плащане на сумата – т.е. – не може да се
направи обоснован извод от съдържанието на текста на договора или други
представени доказателства по делото, че ищците реално са направили разход във
връзка с воденото производство и поради това
други разноски освен платената
държавна такса не следва да бъдат присъждани.
На основание гореизложеното и
чл.25 ал.4 от ЗЮЛНЦ , Бургаският окръжен съд
Р Е Ш И:
ПРОГЛАСЯВА за нищожно
приетото по т.9 от
дневния ред Решение на Общото събрание на Ловно рибарско дружество „Сокол“ –
гр.Айтос, ЕИК ********* обективирано в Протокол от 20.04.2019 г. от събранието
на дружеството, а именно: „Коригиране на землищни граници и ловни райони,
граничещи със землището на гр.Айтос съгл. чл.7 от ЗЛОД“.
ОСЪЖДА ЛРД „Сокол“ – гр.Айтос,
ЕИК ********* , представлявано от
председателя Евгени Георгиев Петров да
заплати на ищците Г.П.Я. от гр. Б. , А.Б.М. от гр. А. и И.В.Д. от гр. А. сумата от 80 / осемдесет/ лева - направени по делото разноски – заплатена държавна такса.
Решението може да се обжалва с въззивна жалба пред Апелативен съд –
гр.Бургас в двуседмичен срок от уведомяването му на страните.
Окр. съдия: