Решение по дело №253/2021 на Административен съд - Ямбол

Номер на акта: 213
Дата: 1 декември 2021 г. (в сила от 1 декември 2021 г.)
Съдия: Вълко Драганов Драганов
Дело: 20217280700253
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 14 септември 2021 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е № 213/1.12.2021 г.

 

01.12.2021г., гр. Ямбол

 

В  ИМЕТО НА НАРОДА

 

Ямболският АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД   втори административен     състав

На седемнадесети ноември                                                          2021 година

В открито съдебно заседание в следния състав:

 

                                                   ПРЕДСЕДАТЕЛ: ВЪЛКО ДРАГАНОВ

 

Секретар  Велина Митева

Прокурор

като разгледа докладваното от съдия В. Драганов

Административно дело № 253 по описа на 2021 година.

               За да се произнесе, взе предвид следното:       

 Производството е образувано по жалба  на Сдружение с нестопанска цел „Криейтив клуб“, със седалище и адрес на управление гр. *, *, представлявано от А.Ж.К. - член на УС, чрез адв. Е.С.Д.-***, офис 2  против Решение № 2801-18147/27.08.2021г. на Секретаря на Община Ямбол, в частта му в която формулиран мълчалив отказ по заявление  за предоставяне на достъп до обществена информация с рег. № 2801-16730/06.08.2021 г. 

          В жалбата са развити доводи за незаконосъобразност на оспореното решение в частта му, в която е формулиран мълчалив отказ досежно датите, на които кмета на Община Ямбол В.Р. е ползвал отпуск за периода 2020г.- август 2021 г., както и датите, посетените места, използвания транспорт, целите и разходите за командировки за всички негови служебни пътувания в страната и чужбина за периода 2020г.- август 2021г. Твърди се, че заявителят има право на достъп до исканата от него обществена информация, с която задълженият субект разполага. Иска се съдът да отмени оспорения мълчалив отказ  и преписката да бъде върната със съответните указания на административния орган със задължение да предостави исканата информация, с присъждане на направените по делото разноски.

        В съдебно заседание жалбоподателят, редовно призован,  не изпраща процесуален представител.  С представената писмена молба  от адв. Д. с вх. № 2276/08.10.2021 г. жалбата се поддържа изцяло на основанията, изложени в същата. Представя се списък на направените разноски.

       За ответникът по делото, своевременно и редовно призован, се явява М. К., началник отдел „Правни дейности“ при община Ямбол, редовно упълномощена, която оспорва жалбата и  претендира за отхвърлянето й с  присъждане на направените разноски.  Подробни съображения излага в писмен отговор.

    След цялостна преценка на събраните по делото доказателства поотделно и в тяхната съвкупност, ЯАС приема за установена следната  фактическа обстановка:

    С писмено заявление с peг. № 2801-16730 от 06.08.2021 г.,  оспорващия Сдружение с нестопанска цел „Криейтив клуб“, на основание чл.24, ал.1 от Закона за достъп до обществена информация /ЗДОИ/, е поискал предоставянето на достъп до обществена информация,  като е посочил, че иска предоставяне на  такава за: „всички отпуски, използвани от кмета на община Ямбол В.Р. от 2020 г. до август 2021 г., по дати и продължителност и всички служебни пътувания в страната и чужбина на кмета за същия период по дати, посетени места, използван транспорт, цели, продължителност и разходи за командировка". В заявлението е посочен и начинът, по който се иска да бъде предоставена информацията –  писмен отговор  на посочената  електронна поща.

   С Решение № 2801-18147/27.08.2021г.  Секретаря на Община Ямбол, упълномощен със Заповед № РД/02-00307 от 06.04.2020 г. на кмета на общината за длъжностно лице, което да взема решения за предоставяне или отказ от предоставяне на обществена информация  е посочил, че исканата информация, „която заявителят желае да получи съгласно разпоредбата на чл. 11 от Закона за достъп до обществена информация попада в категорията на служебна обществена информация, тъй като включва информация, която се събира, създава и съхранява по повод дейността на администрацията“  и е разрешил достъп до обществена информация „в обем и по начин пожелан от заявителя“. Предоставена е информация за „всички отпуски, използвани от кмета на община Ямбол В.Р. от 2020 г. до август 2021 г., по дати и продължителност", както следва: „Използван отпуск за 2020 г. - 5 дни; до 10.08.2021 г. - 1 ден". Към решението е приложена  справка в табличен вид за направените разходи за командировки от 01.01.2020 г. до 31.07.2021 г. с посочване на номерата на командировъчните заповеди, конкретните изплатени суми и съответно датите на плащането им. Данни относно   дати, посетени места,   използван транспорт, цели  и продължителност на пътуването, не са посочени.

     С оглед така установената фактическа обстановка, съдът прави следните правни изводи:

    Жалбата е подадена в законоустановения срок, от надлежна страна и против акт, подлежащ на съдебен контрол, с оглед на което е допустима.                

       Разгледана по същество жалбата се преценя като основателна по следните съображения:

       В съответствие с разпоредбата на чл. 168 от АПК, вр. чл. 142 от АПК, съдът проверява законосъобразността на оспорения административен акт към момента на издаването му на всички основания по чл. 146 от АПК, без да се ограничава само с тези, посочени от оспорващия, като установяването на нови факти от значение за делото след издаването на акта се преценява към момента на приключване на устните състезания. За да е законосъобразен един административен акт, е необходимо да са налице в тяхната съвкупност всички изисквания за валидност, а именно: да е издаден от компетентен орган, в изискуемата форма, при спазване на административнопроизводствените правила, да не противоречи на материалноправните разпоредби и да е в съответствие с целта на закона. Липсата на някое от посочените изисквания за законосъобразност опорочават административния акт и предпоставят неговата отмяна.

     Оспореното в настоящото производство Решение № 2801-18147/27.08.2021г. е издадено от материално компетентен адм. орган, предвид представената и посочена по горе Заповед № РД/02-00307 от 06.04.2020 г. на кмета на Община Ямбол, с която секретаря на последната е определен за длъжностно лице, което да взема решения за предоставяне или отказ от предоставяне на обществена информация. Процесното решение е в изискуемата от закона писмена форма и  съдържа всички предвидени в разпоредбата на чл.59, ал.2 от АПК реквизити, включително и фактически и правни основания за издаването му.

    Значимостта на правото на достъп до информация произтича от регламентирането му  като основно право в чл. 41, ал. 1 и ал. 2 от Конституцията на Република България. Конституционният съд, в   Решение № 7 от 04.06.1996 г. по к.д. № 1/1996 г.  изрично сочи, че нормата на чл. 41, ал. 2 от КРБ гарантира на гражданите достъп до информация от държавен орган по въпроси, които представляват за тях законен интерес. Квалификацията  „законен“  служи, за да обозначи правото на гражданите да търсят съответната информация и предоставя нормативна регламентация на хипотезите, в които това право може да се осъществи на базата на конституционното изискване.

    В съответствие с конституционната разпоредба и даденото от Конституционния съд нейно тълкуване, законодателят е предвидил различни правни средства за достъп до информация, с оглед на произход, съдържание и значение на информацията за правните субекти. Така ЗДОИ регламентира един от правните способи за упражняване на конституционното право на достъп до информация.

    В чл. 2, ал. 1 от ЗДОИ законодателят е дал легална дефиниция на понятието „обществена информация“ и съгласно същата такава е всяка информация, свързана с обществения живот в Република България и даваща възможност на гражданите да си съставят собствено мнение относно дейността на задължените по закона субекти. Следователно, една информация е обществена когато са налице визираните в правната норма кумулативни предпоставки – да е свързана с обществения живот на страната и да дава възможност на гражданите да си съставят собствено мнение относно дейността на задължените по закона субекти. В ЗДОИ не се съдържа легално определение на понятието обществен живот, но като такъв следва да се счита животът на обществото като група от хора. Видно от разпоредбата на чл. 3, ал. 1 от ЗДОИ, задължените да предоставят тази информация субекти са държавните органи, техните териториални звена и органите на местното самоуправление в Република България. Това тяхно задължение и съответно правото на гражданите на достъп до обществена информация, е гарантирано чрез изричната разпоредба на чл. 40, ал. 1 от ЗДОИ,   която установява правото на съдебно оспорване на решенията на задължените по чл. 3 ЗДОИ субекти за предоставяне на обществена информация или за отказ да се предостави достъп до такава информация.  Основанията за отказ за предоставяне на обществена информация са уредени в разпоредбата на чл. 37, ал. 1 от ЗОДОИ, а чл. 38 от същия закон регламентира съдържанието на решението за отказ. При тази законодателна уредба е ясно, че единствената призната от закона възможност за процедиране на задължения субект е да постанови решение за предоставяне или за отказ от предоставяне на достъп до исканата информация, като уведоми писмено молителя за това свое решение. Мълчалив отказ по ЗДОИ е недопустим, поради което същият подлежи на отмяна само на това основание.

      За субектите по чл. 3, ал. 1 от ЗОДОИ, какъвто е и кмета на общината, съществува задължение да предоставят информация, която е в кръга на тяхната компетентност и е налична. В случаите, в които задължените по закон субекти не се произнесат в  предвидения от закона срок по подадено до тях заявление за достъп до обществена информация е налице мълчалив отказ. В този смисъл, дори и да е налице решение да предоставяне на достъп в законоустановения срок, щом задълженият субект не се е произнесъл по цялото  искане, то по същество е налице мълчалив отказ за предоставяне на достъп в частта, в която няма произнасяне по заявлението.  

      В случая със заявление с peг. № 2801-16730 от 06.08.2021 г.,  оспорващия е поискал предоставянето на достъп до обществена информация,  за: „всички отпуски, използвани от кмета на община Ямбол В.Р. от 2020 г. до август 2021 г., по дати и продължителност и всички служебни пътувания в страната и чужбина на кмета за същия период по дати, посетени места, използван транспорт, цели, продължителност и разходи за командировка". С оспореното решение е разрешен достъп до обществена информация  само по отношение на броя дни, през които  кмета на Община Ямбол  В.Р. е използвал отпуск, а именно за 2020 г. - 5 дни, до 10.08.2021 г. - 1 ден, като са посочени и номерата на заповедите за командироване, сумите за командировки и датите на плащане. В  решението обаче не се съдържа информация нито за датите, на които е ползван отпускът, нито пък относно посетените места, използвания транспорт, целите и продължителността на командировките. Липсва и отказ от предоставяне на обществена информация по тази част от искането, т.е., налице е мълчалив отказ, какъвто обаче, както вече бе посочено по-горе, е недопустим по ЗДОИ.

       С оглед изложеното съдът намира, че жалбата е основателна и мълчаливият отказ следва да бъде отменен, а преписката – върната на задължения субект за произнасяне по заявлението с надлежен акт, удовлетворяващ изискванията за съдържание по чл. 28, ал. 2 от ЗДОИ, като при хипотеза на отказ по чл. 38 от ЗДОИ следва да се посочи кои са фактическите и правни основания, поради които не се предоставя достъп до търсената информация.

            При този изход на делото своевременно направеното от процесуалния представител на оспорващия искане за присъждане на разноски  е основателно.  Ответникът следва да заплати на  оспорващия направените в производството разноски в размер на 510/ петстотин и десет/ лева, от които 10 лева внесена държавна такса и 500 лева  адвокатско възнаграждение, съгласно договор за правна защита и съдействие серия ВТ № 3819 от 08.08.2021г.

 

Водим от гореизложеното и на основание чл. 172, ал. 2 и чл. 173, ал.2  от АПК,  ЯАС, втори административен състав

 

                                   Р   Е   Ш   И:

 

          ОТМЕНЯ по  жалба на  Сдружение с нестопанска цел „Криейтив клуб” Решение № 2801-18147/27.08.2021г. на Секретаря на Община Ямбол, в частта му в която е формулиран мълчалив отказ по заявление  за предоставяне на достъп до обществена информация с рег. № 2801-16730/06.08.2021 г.  относно датите на които кмета на Община Ямбол е ползвал отпуск за периода 2020г. –август 2021г.  и относно датите, посетените места, използвания транспорт, целите и продължителността на всички служебни пътувания в страната и чужбина на кмета на Община Ямбол за същия период от време.

 

         ВРЪЩА делото като преписка на Община Ямбол за произнасяне при спазване на указанията, дадени от съда по тълкуване и прилагане на закона.

 

           ОСЪЖДА Община Ямбол да заплати на Сдружение с нестопанска цел „Криейтив клуб”, ЕИК *********, седалище и адрес на управление гр.****, представлявано от А.Ж.К.-член на УС направените по делото разноски в размер на 510 (петстотин и десет) лева. 

          Решението на основание чл. 40, ал. 3 от ЗДОИ  е окончателно.

 

          Решението да се съобщи на страните по реда на чл. 138, ал.1 от АПК.

 

                                     АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ:/п/ не се чете