Решение по дело №163/2021 на Административен съд - Сливен

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 10 януари 2022 г. (в сила от 27 януари 2022 г.)
Съдия: Иглика Василева Жекова
Дело: 20217220700163
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 26 март 2021 г.

Съдържание на акта

 

Р Е Ш Е Н И Е  № 262

 

Гр. Сливен, 10.01.2022 г.

 

 

 

В  И М Е Т О  Н А  Н А Р О Д А

 

 

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД СЛИВЕН, в публично заседание на четиринадесети декември две хиляди двадесет и първа година в състав:

 

 

Административен съдия: Иглика Жекова

 

 

при участието на прокурора.........................

и при секретаря Николинка Йорданова, като разгледа докладваното от съдия Иглика Жекова административно дело № 163 по описа на Административен съд гр. Сливен за 2021 година, за да се произнесе съобрази следното:

 

Производството е по реда на чл. 145 и сл. от Административно-процесуалния кодекс (АПК).

Образувано е по жалба от С.В.А., ЕГН **********, с адрес ***, УРН 640003 срещу Заповед № РД 09-155/23.02.2021 г. на Министъра на земеделието, храните и горите (обн. ДВ, бр. 20/09.03.2021 г.), с която са одобрени окончателни специализирани слоеве „Физически блокове“ и „Площи, допустими за подпомагане“ за кампания 2020 г., като част от Системата за идентификация на земеделските парцели (СИЗП) чрез дешифрация на нова цифрова ортофото карта на страната по самолетно и сателитно заснемане от 2020 г., отразяване на резултатите от теренни проверки от областните и общински структури на МЗХГ и проверки на място по чл. 37 ал. 3 и 4 от Закона за подпомагане на земеделските производители (ЗПЗП), както и чрез проверка на получени възражения срещу обхвата на проекта на специализирания слой „Площи, допустими за подпомагане“, одобрен със Заповед № РД 09-1023 от 15.12.2020 г. на министъра на земеделието, храните и горите в частта, с която са изключени от подпомагане части и цели парцели с общ брой 14, стопанисвани от жалбоподателя и заявени за финансово подпомагане по схемите и мерките за директни плащания на площ за кампания 2020 г.

В жалбата са наведени доводи за материална и процесуална незаконосъобразност на оспорената административна заповед. Твърди се, че са напълно неизвестни причините, поради които имотите са изключени от окончателния специализиран слой, поради обстоятелството, че жалбоподателят не е уведомен за това чрез получаване на уведомително писмо. Актът бил немотивиран, тъй като не била изложена фактическа обстановка и не било посочено в какво се състои недопустимостта на определения слой. Моли съда да отмени атакуваната заповед в оспорената й част.

В открито съдебно заседание оспорващият редовно и своевременно призован, се явява лично и с надлежно упълномощен адв. М. С., който поддържа жалбата и моли съда за отмяна на административния акт в оспорената му част. От събраните по делото писмени и гласни доказателства се установявало, че е извършена необходимата сезонна обработка и парцелите отговарят на изискванията за допустим слой. Не претендира разноски. В писмено становище поддържа жалбата с анализ на гласните доказателства.  

В открито съдебно заседание административният орган – Министър на земеделието, храните и горите, редовно призован, се представлява от надлежно упълномощен юрк П. К., която оспорва жалбата и моли съда да я отхвърли, с претенция за сторените разноски и юрисконсултско възнаграждение. В писмени бележки заявява материална и процесуална законосъобразност на оспорената заповед. В случая съображенията за невключване в одобрените окончателни специализирани слоеве „Физически блокове“ и „Площи, допустими за подпомагане“ за кампания 2020 г. на заявени за подпомагане от А. парцели се съдържали в констатациите от извършените специализирани теренни проверки и снимките от тях с GPS. От доказателствата се установявала коректността на данните в СИЗП и конкретно обхвата на окончателния слой ПДП за кампания 2020 г. по отношение на заявените от А. площи. Свидетелските показания от своя страна били дадени от лица без необходимите познания и технически средства за определяне на площи, като единият от тях познавал само парцел 39030-44-1-1, който след разглеждане на възражението е изцяло допустим за подпомагане. Моли съда да отхвърли жалбата, с претенция за сторените по делото разноски.

Въз основа на всички събрани по делото доказателства, съдът прие за установено следното от фактическа страна:

Оспорващият С.В.А. бил регистриран като земеделски производител с УРН 640003, като за кампания 2020 г. подал заявление за подпомагане с УИН 20/180520/28388, със заявени за подпомагане 74 парцела.  

Със Заповед № РД 09-1023/15.12.2020 г. министърът на земеделието и храните одобрил проект на специализиран слой „Площи, допустими за подпомагане“ за кампания 2020 г., като част от СИЗП, обновен за 2020 г. чрез дешифрация (разчитане) на нова цифрова ортофото карта (ЦОФК) на страната по самолетно и сателитно заснемане от 2020 г. и чрез отразяване на резултатите от теренни проверки, проведени през годината от страна на областните и общински структури на МЗХГ. С акта било разпоредено създаване на организация за запознаване на земеделските стопани с обхвата на специализираните слоеве. Съгласно заповедта, в срок до 08.01.2021 г. земеделските стопани могат да подават възражения относно граници и начин на трайно ползване на физическите блокове и непопадането на конкретни заявени за подпомагане земеделски парцели или части от тях в проекта на специализиран слой „ПДП“ за кампания 2020. Издателят на заповедта в т. VII от същата разпоредил въз основа на подадените възражения дирекция „Идентификация на земеделските парцели“ да извършат проверки на физически блокове с оглед коректното определяне на обхвата на специализираните слоеве „Физически блокове“ и „Площи, допустими за подпомагане“ за кампанията, като проверките следва да включват преглед на коректността на дешифрация (разчитането) на новата ЦОФК по заснемане 2020 г. и правилното нанасяне на резултатите от теренни проверки за актуализация на СИЗП.

На 30.12.2020 г. настоящият оспорващ С.В.А. подал Възражение вх. № РД-12-05-342 с посочени в същото 14 земеделски парцела с молба за преразглеждане в тази част.  

Със Заповед № РД 09-155/23.02.2021 г. Министърът на земеделието, храните и горите (обн. ДВ, бр. 20/09.03.2021 г.) одобрил окончателни специализирани слоеве „Физически блокове“ и „Площи, допустими за подпомагане“ за кампания 2020 г., като част от Системата за идентификация на земеделските парцели (СИЗП) чрез дешифрация на нова цифрова ортофото карта на страната по самолетно и сателитно заснемане от 2020 г., отразяване на резултатите от теренни проверки от областните и общински структури на МЗХГ и проверки на място по чл. 37 ал. 3 и 4 от Закона за подпомагане на земеделските производители (ЗПЗП), както и чрез проверка на получени възражения срещу обхвата на проекта на специализирания слой „Площи, допустими за подпомагане“, одобрен със Заповед № РД 09-1023 от 15.12.2020 г. на министъра на земеделието, храните и горите.

От писмените доказателства по преписката и графичния материал (извадки от ЦОФК и земни снимки от специализирани теренни проверки), приложен в същата се установява, че за кампания 2020 г. настоящият оспорващ А. е заявил за подпомагане 74 парцела, като е възразил по отношение на изключени от специализирания слой ПДП 14 от тях. Единият – този с № 39030-44-1-1 изцяло попада в слоя ПДП след разглеждане на подаденото възражение. Досежно останалите 13 парцела административният орган е приел следното:

- На парцел с № 29283-36-1-1 в землище на с. Жеравна са извършени специализирана теренна проверка на ФБ на 04.09.2020 г. и самолетно заснимане на 28.08.2020 г., респ. дешифрация на актуализирана ЦОФК, в резултат на които от заявената за подпомагане площ от 0.20 ха, извън окончателния слой ПДП остават 0.04 ха, с посочени в протокола от ТП причини за недопустимост – чл. 4 и чл. 10 ал. 2 т. 1 от Наредба № 2/2018 г. (площта е неизползвана/пустееща земя) и чл. 8 ал. 2 т. 1 от същата наредба (повече от допустимите дървета/ храсти);

- На парцели с № 36681-112-1-1 и 36681-146-1-1 в землище на с. Катунище е извършено самолетно заснемане на 28.08.2020 г., респ. дешифрация на ЦОФК, със следните констатации на контролните органи: за първия от тях от заявената за подпомагане площ на от 0.12 ха, извън окончателния слой ПДП остават 0.05 ха, като част от парцела е недопустима за подпомагане на основание чл. 3 ал. 1 т. 1, чл. 8 ал. 2 и чл. 10 ал. 1 т. 1 и ал. 2 т. 1 от Наредба № 2/2018 г. – полски път, неподдържани площи, без следи от земеделска дейност (косене), заети от множество гъсто разположени храсти и тръни, както и дървета; за втория от посочените парцели от заявената за подпомагане площ от 1.17 ха извън специализирания слой ПДП са останали 1.07 ха, като причина за недопустимост е посочено: чл. 8 ал. 2 и чл. 10 ал. 1 т. 1 и ал. 2 т. 1 от Наредба № 2/2018 г. – неподдържани площи, без следи от земеделска дейност (косене), заети от множество гъсто разположени храсти и дървета;

- На парцел № 47528-109-3-1 в землище на с. Медвен е извършена специализирана теренна проверка на ФБ № 47528-109 на 10.09.2020 г., като в протокола от ТП за целия физически блок е посочено, че е изоставена земеделска площ с причина за недопустимост чл. 11 ал. 3 от Наредба № 2/2018 г. -линеен елемент над 2 м., чл. 8 ал. 2 т. 1 – повече от допустимите храсти/дървета, чл. 2 и чл. 10 ал. 1 т. т. 1, 2 и 4 – площта е непригодна за земеделска дейност/заета от трайно недопустими елементи/нежелана растителност. От заявената за подпомагане площ на парцела от 0.36 ха, целият е приет от административния орган като недопустим за подпомагане и е изключен от специализирания слой ПДП;

- На парцел № 00045-18-2-2 в землище на с. Мокрен е извършена специализирана теренна проверка на ФБ № 00045-18 на 29.09.2020 г., като в протокола за ТП е отразено, че площта е неземеделска, с причина за недопустимост чл. 2 и чл. 10 ал. 1 т. т. 1 и 4 от Наредба № 2/2018 г. – площта е непригодна за земеделска дейност/заета от трайно недопустими елементи, от заявена за подпомагане площ от 0.24 ха извън окончателния специализиран слой ПДП остават 0.06 ха;

- На парцел № 24270-2-1-1 в землище на с. Дъбова е извършена специализирана теренна проверка на ФБ № 24270-2 на 25.08.2020 г., като в протокола от ТП е отразено, че е изоставена земеделска площ, като причината за недопустимост е по чл. 4 и чл. 10 ал. 2 т. 1 от Наредба № 2/2018 г. – площта е неизползвана/пустееща земя, от заявена за подпомагане площ на парцела 1.83 ха, извън окончателния специализиран слой ПДП остават 0.44 ха;

- На парцел № 24270-16-2-3 в землище на с. Дъбова е извършена специализирана теренна проверка на ФБ № 24270-16 на 17.11.2020 г., като в протокола от ТП е отразено, че площта е неземеделска – пустееща земя без земеделска култура; от заявена за подпомагане площ на парцела 6.73 ха, извън одобрения специализиран слой ПДП остават 3.46 ха;

- На парцел № 36854-26-1-1 в землище на с. Кипилово е извършена специализирана теренна проверка на ФБ № 36854-26 на 01.09.2020 г., като в протокола за ТП се сочи – изоставена земеделска земя, с причина за недопустимост чл. 4 и чл. 10 ал. 2 т. 1 от Наредба № 2/2018 г. – площта е неизползвана/пустееща земя; от заявена за подпомагане площ на парцела от 0.38 ха, площта на парцела извън окончателния специализиран слой ПДП е 0.00, а площта на парцела в неподходящ за подпомагане НТП на ФБ в окончателния слой ФБ за 2020 г. е 0.37 ха;

- На парцел № 36854-128-5-1 в землище на с. Кипилово е извършена специализирана теренна проверка на ФБ № 36854-128 на 01.09.2020 г., като в протокола за ТП е посочено „Изоставена земеделска площ“, с причина за недопустимост – чл. 4 и чл. 10 ал. 2 т. 1 от Наредба № 2/2018 г. – площта е неизползвана/пустееща земя; от заявена за подпомагане площ на парцела от 0.22 ха, извън окончателния специализиран слой остават 0.19 ха;

- На парцел № 36854-131-28-1 в землище на с. Кипилово е извършена специализирана теренна проверка на 26.10.2020 г. на ФБ № 36854-131, като според протокола за ТП е посочено „Неземеделска площ“ и „Изоставена земеделска площ“, а причина за недопустимост чл. 3 ал. 1, чл. 4 и чл. 10 ал. 2 т. 1 от Наредба – неземеделски площи, площта е неизползвана/пустееща земя; от заявена за подпомагане площ на парцела от 0.22 ха, цялата е изключена от окончателния специализиран слой ПДП;

- На парцел № 36854-281-1-1 в землище на с. Кипилово е извършена специализирана теренна проверка на 09.09.2020 г., като в протокола за ТП е вписана причина за недопустимост чл. 2 ал. 1 от Наредба № 2/2018 г. – неземеделски площи; от заявена за подпомагане площ на парцела 0.35 ха, цялата е изключена от окончателния специализиран слой ПДП и 0.35 ха е посочената площ на парцела в неподходящ за подпомагане НТП на ФБ в окончателния слой ФБ за 2020 г.;

- На парцел № 36854-546-29-3 в землище на с. Кипилово е извършена специализирана теренна проверка на ФБ № 36854-546 на 23.09.2020 г., като в протокола за ТП е посочено „Неземеделска площ“, а причина за недопустимост чл. 3 ал. 1 от Наредба № 2/2018 г. – неземеделски площи; от заявена за подпомагане площ на парцела от 0.17 ха, извън одобрения специализиран слой ПДП остават 0.03 ха, като цялата площ от 0.17 ха е посочена като площ на парцела в неподходящ за подпомагане НТП на ФБ в окончателния слой ФБ за 2020 г.;

- На парцел № 36854-282-1-1 в землище на с. Кипилово е извършена специализирана теренна проверка на ФБ № 36854-546 на 23.09.2020 г., като в протокола за ТП се сочи причина за недопустимост чл. 3 ал. 1 от Наредба № 2/2018 г. – неземеделски площи, от заявената за подпомагане площ на парцела от 0.22 ха, 0.00 ха е площта на парцела извън окончателния специализиран слой ПДП, като 0.22 ха е площ на парцела в неподходящ за подпомагане НТП на ФБл в окончателния слой ФБ за 2020 г.

По делото към протоколите, обективиращи данните от извършените специализирани теренни проверки е приложен и приобщен снимков материал от същите на процесните парцели, като земни снимки липсват единствено за парцел с идентификатор 36854-546-29-3 в землището на с. Кипилово, такива са налични за физическия блок.

По делото са разпитани като свидетели И. Б. и К. К.. Първият от тях заявява, че при почистване на земите си помагат с А.; ходил е на парцелите на А. в селата Мокрен, Дъбова, Медвен и Кипилово, както и в гр. Котел и познавал земите, попаднали извън слоя; парцелът в с. Дъбова бил край гората, целият парцел бил обхождан и почистван, нямало снимка, която да е в центъра на имота, снимките били в краищата на парцела; папратта на снимки 7 и 8 се виждало, че е покосена; не разполагали с GPS, а теглели имотите от сайта на ДФЗ и с любителско приложение на телефона се ориентирали при косенето; на снимка 10 вдясно било борова гора, а вляво – обработена площ; за процесната кампания отчасти участвал в почистването; според вида на папратта, същата избила след косенето и снимките счита, че са правени след октомври, а и имало дата 17.11.2020 г., което е следващата стопанска година; папратта след месец вече излизала по 30 см.; изразява съмнение по отношение на снимките за парцела в с. Жеравна, доколкото там нямало гора и това на снимките не били процесните имоти; имотите в това село били почистени през 2020 г.; имотът на сн. 15 в с. Кипилово не бил на А., за този имот снимката била правена на 01.09.2020 г. и било нормално към тази дата вече да има такъв тревостой; за парцел 36854-131-28-1 снимките били правени на 31.08.2020 г. и било нормално като се покоси в началото, след това да е по – рехава папратта; имотите в с. Медвен били добре поддържани, не се ползвали за паша на животни; присъствал на почти всеки един имот при почистването, след което растителността остава около 10-15 см. Свид. К. заявява, че познава имотите в гр. Котел и те са в добро земеделско състояние; в практиката си имал случаи да коси орлова папрат по четири пъти годишно; при самото косене имали период от 1 месец да работят имота.

Настоящият съдебен състав не кредитира показанията на свидетелите, доколкото свид. К. свидетелства за парцел с идентификатор 39030-44-1-1 в землище на гр. Котел, попадащ с цялата си декларирана площ в окончателния специализиран слой ПДП след разглеждане на подаденото от А. възражение. От друга страна свид. Б. заявява, че при обработката на парцелите ползват телефонно приложение, което само по себе си не може да се приеме като специализирано техническо средство, с каквото се извършват специализираните теренни проверки на място, а и показанията на същия са дадени от лице без специализирани познания и експертиза в областта на дешифрация на земеделски парцели и GNSS измервания.

Към доказателствата по преписката са приложени протоколи от извършени специализирани теренни проверки на физическите блокове, в които са разположени процесните 13 парцела, ведно със земни снимки с нанесени координати на точките, датата и посоката на заснемане. От същите се установява, че такива са извършени на ФБ № № 00045-18, 24270-2, 24270-16, 36854-26, 36854-128, 36854-131, 36854-282, 36854-546 и 47528-109. За ФБ № № 36681-112 и 36681-146 границите на слоя ПДП са определени чрез дешифриране на актуална за 2020 г. ЦОФК, в резултат на извършено на 28.08.2020 г. самолетно заснимане, а за ФБ № 29283-36 границата на слоя ПДП е определена както по резултати от специализирана теренна проверка, така и чрез дешифриране на актуална ЦОФК.  

По делото е извършена инженерно – техническа експертиза от вещо лице със специалност по геодезия и картография, приета като неоспорена от страните, която съдът кредитира като изготвена компетентно, безпристрастно и подкрепена от останалия, събран по делото доказателствен материал. Съгласно заключението на вещото лице, специализираните теренни проверки на място не се отнасят до отделен парцел, а се извършват с цел определяне границите на слоя ПДП за ФБ; определянето на допустимата и недопустимата площ за всеки един от парцелите се извършва в ДФЗ – РА след получаване и въвеждане на окончателните специализирани слоеве „Физически блокове“ и „Площи, допустими за подпомагане“, като при сравняването се наслагват заявените за подпомагане площи на парцелите и слоя ПДП, сечението на тези площи е допустимата за подпомагане площ на всеки един парцел; всички парцели с недопустима за подпомагане площ са заявени с код култура 315000 и култура „Ливади за косене“. Експертът дава следното заключение по парцели: Парцел с идентификатор 00045-18-2-2 с. Мокрен, заявен за подпомагане с площ 0.24 ха, като след извършената специализирана теренна проверка като допустима за подпомагане площ е определена 0.18 ха, а извън слоя ПДП остават 0.06 ха; Парцел с идентификатор 24270-2-1-1 с. Дъбова, заявен за подпомагане с площ 1.83 ха, като след извършената специализирана теренна проверка като допустима за подпомагане площ е определена 1.39 ха, а извън слоя ПДП остават 0.44 ха; Парцел с идентификатор 24270-16-2-3 с. Дъбова, заявен за подпомагане с площ 6.73 ха, след извършената специализирана теренна проверка като допустими за подпомагане са определи 3.27 ха, а извън слоя остават 3.46 ха; Парцел с идентификатор 29283-36-1-1 с. Жеравна, заявен за подпомагане с площ 0.20 ха, като за изчертаване слоя ПДП са извършени специализирана теренна проверка и дешифрация на ЦОФК, след които като допустими за подпомагане са определени 0.16 ха, а извън слоя ПДП остават 0.04 ха; Парцели с идентификатори 36854-26-1-1, заявен за подпомагане с площ 0.38 ха и 36854-282-1-1, заявен за подпомагане с площ 0.22 ха в землището на с. Кипилово нямат площи извън слоя ПДП, но са разположени във ФБ с НТП 10 - „Обработваеми земи“, а самите парцели са заявени за подпомагане с код 315000, култура „Ливади за косене“; Парцел с идентификатор 36854-128-5-1 с. Кипилово, заявен за подпомагане с площ 0.22 ха, като след извършване на специализираната теренна проверка като допустими за подпомагане са определени 0.03 ха, а звън слоя ПДП остават 0.19 ха; парцел с идентификатор 36854-131-28-1 с. Кипилово, заявен за подпомагане с площ 0.22 ха, след извършената специализирана теренна проверка целият парцел е определен като недопустим; парцел с идентификатор 36854-281-1-1 с. Кипилово, заявен за подпомагане с площ 0.35 ха, след извършената специализирана теренна проверка целият парцел е определен като недопустим; парцел с идентификатор 36854-546-29-3 с. Кипилово, заявен за подпомагане с площ 0.17 ха, след извършената специализирана теренна проверка, извън слоя ПДП остават 0.03 ха, а допустимата площ на парцела е определена на 0.14 ха; парцел с идентификатор 39030-44-1-1 гр. Котел, заявен за подпомагане с площ 0.33 ха, допустим с цялата си площ; парцел с идентификатор 47528-109-3-1 с. Медвен, заявен за подпомагане с площ 0.36 ха, след извършената специализирана теренна проверка извън слоя ПДП остава целият парцел.  В парцел с идентификатор 36854-546-29-3 с. Кипилово няма направени земни снимки по преписката, специализираната теренна проверка е извършена за определяне слоя ПДП във ФБ, а не в отделен парцел. Вещото лице заключава, че на приобщените към протоколите земни снимки, броят на точките с определени с GPS координати отговаря на броя на местата на заснемане, като в една точка са заснемани в кръгова панорама от 2 до 4 земни снимки; всички снимки имат необходимите атрибути – дата и час на заснемане, координати на точката и посока на заснемане. Според експертизата, за всички парцели с изключение на посочения по – горе има направени земни снимки на недопустимата за подпомагане площ, доказващи причината за нейната недопустимост. Парцели 36854-546-26-1-1 и 36854-282-1-1 нямат декларирани за подпомагане площи извън слоя ПДП. Границите на слоя ПДП за ФБ 29283-36 с. Жеравна, 36681-112 и 36681-146 с. Катунище, в които се намират част от процесните парцели за Кампания 2020 г. са определени чрез дешифриране на ЦОФК, след извършено на 28.08.2020 г. самолетно заснимане и обновяване на ЦОФК. За ФБ 29283-36 с. Жеравна е извършена и специализирана теренна проверка на място. Представените извадки от ЦОФК са в М 1:500 и 1:1000 с размер на пикселите за центровете на извадките от ЦОФК за ФБ, както следва: 29283-36 – 0.43 м., 36681-112- 0.42 м. и 36681-146 – 0.34 м. Заключението на експерта е, че използваните за дешифриране и определяне границите на слоя ПДП извадки от ЦОФК отговарят на определените изисквания. От извършеното дешифриране на представените по преписката актуални за 2020 г. извадки от ЦОФК експертът дава следното заключение за горните три парцела: за парцел 29283-36-1-1 с. Жеравна в източната част на парцела извън слоя са останали 375 кв.м., като върху тази площ се наблюдават 14 храста с височина по – голяма от 0.50 м., приведено към тази площ (100 дървета и храсти в мозаечно разположение в 1 ха) са допустими до 4 храста, т.е. броят на храстите е значително по – голям; в северния край на парцела са изключени дървета в слята повърхност, с извод, че тези части от парцела правилно са изключени от слоя ПДП, а изводите от специализираната теренна проверка потвърждават тази констатация; за парцел 36681-112-1-1 с. Катунище – от изток е ограничен и граничи с пътя, а на запад граничи с Котленска река, ако от площта му бъдат изключени сервитутите на пътя и реката, то и без дешифриране парцелът ще остане по – малък от допустимия за подпомагане, като недопустими за подпомагане са определени средните части на парцела, които са обрасли с дървета и храсти с слята повърхност, в слоя ПДП са останали 0.07 ха, което е по – малко от минималната допустима за подпомагане площ от 0.1 ха и правилно цялата площ на парцела е определена като недопустима за подпомагане; за парцел 36681-146-1-1 с. Катунище 0.52 ха или около 44 % от площта на парцела е заета от дървета и храсти в слята повърхност, в останалата недопустима за подпомагане площ от 0.55 ха се наброяват над 80 храста в мозаечно разположение (повече от допустимите 55 храста), голяма част от парцела е оголена или представлява вървище на животни, извън слоя са останали 1.07 ха от площта на парцела, а в слоя – по – малко от 0.1 ха, следователно – целият парцел е недопустим за подпомагане.

Съгласно експертното заключение, при извършените специализирани теренни проверки не са допуснати технически грешки при попълването на протоколите, а броят на точките с определени координати и съответно – координатите на снимките съответстват, като във всяка от точките са направени 2-4 снимки в различни направления. Приложените по преписката снимки доказват основанието за всяка една от точките и съответно – площите да не бъдат включени в слоя ПДП. Като цяло всички определени като недопустими за подпомагане площи представляват оголени, ерозирали участъци, площи, заети от дървесна и храстовидна растителност над допустимите норми, площи с вредна растителност – папрати, изоставени площи, следи от извършване на стопанска дейност. Като причина заявените площи да не бъдат допустими за подпомагане вещото лице посочва: недопустимата част от парцелите не е обработвана, липсват следи от каквато и да е стопанска дейност с цел поддържането на площите в добро земеделско състояние; площи с дървета и храсти в слята повърхност или в мозаечно разположение, но с рой дървета и храсти по – високи от 0.5 м. по – голям от допустимия брой 100 бр./ха; оголени  ерозирали площи; площи, заети от вредна растителност (папрат) и площи, заети от полски пътища с ширина, по – голяма от 2 м.

Въз основа на горната фактическа обстановка, съдът формира следните правни изводи:

Жалбата е процесуално допустима. Подадена е в предвидения в чл. 149, ал. 1 от АПК преклузивен срок, от надлежна страна, при наличие на правен интерес и срещу индивидуален административен акт, който подлежи на съдебен контрол за законосъобразност.

Разгледана по същество, жалбата се преценява от настоящата съдебна инстанция като неоснователна.

Оспореният акт е издаден от Министъра на земеделието и храните, с правно основание чл. 25 ал. 4 от Закона за администрацията и чл. 33а ал. 2 от Закона за подпомагане на земеделските производители и чл. 16г ал. 4 от Наредба № 105/2006 г. за условията и реда за създаване, поддържане, достъп и ползване на ИСАК. Административният акт е издаден от материално компетентен орган и в изискуемата писмена и предметна форма и съдържание, като при неговото издаване настоящият съдебен състав преценява, че не са допуснати съществени нарушения на административнопроизводствените правила и противоречие с материалния закон. Оторизирането на заявените за подпомагане площи се извършва след административна проверка чрез Интегрираната система за администриране и контрол (ИСАК). Тази проверка представлява пространствено съпоставяне на данните от заявленията за подпомагане с данните от Системата за идентификация на земеделските парцели (СИЗП). Съгласно чл. 33а ал. 1 от ЗПЗП, Министерството на земеделието, храните и горите създава в системата за идентификация на земеделските парцели специализиран слой "Площи, допустими за подпомагане", който включва площите, допустими за подпомагане в рамките на всеки физически блок, въз основа на критериите, определени в наредбата по чл. 40. Съгласно чл. 33а ал. 2 ЗПЗП, данните в Системата за идентификация на земеделските парцели, които се отнасят до физическите блокове и обхвата на специализирания слой "Площи, допустими за подпомагане", се одобряват със заповед на министъра на земеделието, храните и горите по ред, определен в наредбата по чл. 30 ал. 6. Заповедта се обнародва в "Държавен вестник". По законовата делегация на чл. 30 ал. 6 от ЗПЗП министърът на земеделието и храните определя с наредба условията и реда за създаване, поддържане, достъп и ползване на системите, в която връзка е приета Наредба № 105/2006 г. Съгласно чл. 15 ал. 2 от последната, в приложимата й редакция, цифровите географски и атрибутивни данни за референтни парцели – физически блокове, слой "Площи, допустими за подпомагане" и екологично насочени площи, се обновяват ежегодно с цел отразяване на реалното състояние и ползване на площите чрез: 1. дешифриране на актуална ЦОФК, изготвена чрез самолетно или сателитно заснемане; 2. отразяване на резултати и констатации от специализирани теренни проверки на референтни парцели по чл. 33а ал. 2 от ЗПЗП; 3. отразяване, след анализ и при съществуваща техническа възможност за това, на резултатите от проверките на място по чл. 37 ал. 3 от ЗПЗП, които предоставят допълнителна, различна и непротиворечива информация спрямо съществуващите към момента данни в СИЗП. В процесния случай са извършени както специализирани теренни проверки, така и дешифриране на данни от актуализирана чрез самолетно заснемане ЦОФК на парцелите, заявени за подпомагане от настоящия оспорващ А..

Видно от доказателствата по делото, със Заповед № РД 09-1023/15.12.2020 г. министърът на земеделието и храните е одобрил проект на специализиран слой „Площи, допустими за подпомагане“ за кампания 2020 г., като част от СИЗП, обновен за 2020 г. чрез дешифрация (разчитане) на нова цифрова ортофото карта (ЦОФК) на страната по самолетно и сателитно заснемане от 2020 г. и чрез отразяване на резултатите от теренни проверки, проведени през годината от страна на областните и общински структури на МЗХГ, с която заповед е указана възможност в срок до 08.01.2021 г. земеделските стопани да подават възражения относно граници и начин на трайно ползване на физическите блокове и непопадането на конкретни заявени за подпомагане земеделски парцели или части от тях в проекта на специализиран слой ПДП за кампания 2020. В т. VII от този акт изрично е разпоредено въз основа на подадените възражения дирекция „Идентификация на земеделските парцели“ да извършат проверки на физически блокове с оглед коректното определяне на обхвата на специализираните слоеве „Физически блокове“ и „Площи, допустими за подпомагане“ за кампанията, като проверките следва да включват преглед на коректността на дешифрация (разчитането) на новата ЦОФК по заснемане 2020 г. и правилното нанасяне на резултатите от теренни проверки за актуализация на СИЗП. На 30.12.2020 г. настоящият оспорващ С.В.А. подал Възражение вх. № РД-12-05-342 за 14 земеделски парцела с молба за преразглеждане в тази част. В разпоредителната част на горната заповед ясно е посочено посредством какви способи следва да се извърши проверката по постъпили възражения – преглед на коректността на извършената дешифрация и правилно нанасяне резултатите от теренни проверки. Така разпореденото от компетентния административен орган е напълно съобразено с действащата нормативна уредба (чл. 16г ал. 2 от Наредба № 105/2018 г.). Постъпилото от А. възражение е разгледано и по отношение на един от заявените парцели – този с идентификатор 39030-44-1-1 гр. Котел същото е уважено и цялата площ на парцела е включена в окончателния специализиран слой ПДП. Горните факти се установяват от съдържащата се конкретна информация в заповедта на министъра на земеделието, храните и горите, с която е одобрен окончателния слой ПДП, чиято законосъобразност е предмет на разглеждане в настоящото съдебно производство. Видно от приложените по преписката писмени доказателства, в т.ч. и в табличен вид, по повод постъпилото възражение и извършен преглед на първоначалната дешифрация и резултатите от извършените специализирани теренни проверки, при която последваща проверка е констатирано, че единствено горният парцел е допустим за подпомагане в цялата си площ.

Ето защо съдът в настоящия му състав приема, че при издаване на оспорената заповед не са допуснати съществени нарушения на административнопроизводствените правила.  Освен валидна и процесуално законосъобразна, атакуваната административна заповед в нейната оспорена част се преценява от съда и като постановена в съответствие с относимите материалноправни норми, при следните съображения:

В чл. 33а ал. 1 от ЗПЗП, в релевантната й редакция, е разписано правомощието на Министерството на земеделието, храните и горите да създава в СИЗП специализиран слой "Площи, допустими за подпомагане", който включва площите, допустими за подпомагане във всеки физически блок, въз основа на критериите, определени в наредбата по чл. 40 от ЗПЗП, а това е Наредба № 2/26.03.2018 г. Както се отбеляза по – горе, в чл. 33а ал. 2 от ЗПЗП е посочено, че данните в СИЗП, които се отнасят до физическите блокове и специализирания слой "Площи, допустими за подпомагане", се обновяват ежегодно чрез дешифриране (компютърно разчитане) на актуална цифрова ортофото карта, чрез извършване на специализирани теренни проверки на референтни парцели и чрез отразяване на резултатите от проверките на място по чл. 37 с цел отразяване на реалното състояние и ползване на площите.

Съгласно чл. 2 ал. 1 от Наредба № 2/26.03.2018 г., като земеделски площи се класифицират тези части от територията на страната, които притежават природни дадености, правещи ги пригодни за извършване на земеделска дейност. В чл. 3 ал. 1 от Наредбата са посочени териториите, които не са земеделски площи, като според т. 1 това са необработваемите площи, непригодни за извършване на земеделска дейност – захрастени територии, дерета, оврази, полски пътища, прокари и просеки. Съгласно ал. 2 и ал. 3 от нормативния текст, тези площи се включват в СИЗП, но като трайно неподходящи за подпомагане не се включват в слой "Площи, допустими за подпомагане". Според чл. 4 ал. 1 т. 1 от Наредба № 2, площите допустими за подпомагане се поддържат в състояние, годно за производство, трябва да отговарят на изискванията на чл. 5, 6 и 9. Съгласно чл. 8 ал. 2 от наредбата, допустими за подпомагане са постоянно затревените площи по ал. 1, когато на тях: 1. има не повече от 100 бр. дървета и/или храсти на хектар с височина над 0, 5 м (за видовете от чл. 10, ал. 1, т. 2 – независимо от височината), които са с мозаечно разположение; 2. има мозаечно разположени сгради, съоръжения, скали, скални участъци, ерозирали или оголени терени, които заемат не повече от 10 % от общата площ, след изключване на неподходящите за подпомагане площи по чл. 10, ал. 1, т. 4; 3. следите от паша или косене са разпознаваеми през цялата календарна година.

Съгласно чл. 10 ал. 1 от Наредба № 2/2018 г., трайно неподходящи за подпомагане са земеделските площи или части от тях, заети от: 1. дървесна и храстовидна растителност; 2. нежелана растителност - орлова папрат (Pteridium aquilinum), чемерика (Veratrum spp.), айлант (Ailanthus altissima), къпина (Rubus spp.), клек (Pinus mugo), хвойна (Juniperus spp.), аморфа (Amorpha fruticosa); 3. бързорастящи дървесни видове с кратък цикъл на ротация извън изброените в приложение № 1 на Наредба № 3 от 2015 г. за условията и реда за прилагане на схемите за директни плащания (ДВ, бр. 16 от 2015 г.); 4. сгради, съоръжения, скали, скални участъци, ерозирали или оголени терени. Според чл. 10 ал. 2 т. 1 от Наредба № 2 временно неподходящи за подпомагане са земеделските площи или части от тях, за които в календарната година се установи, че: са изоставени - земеделски площи без наличие на земеделска дейност (производство на продукция или поддържане в състояние, годно за производство), които могат да бъдат приведени в състояние, годно за подпомагане чрез стандартни земеделски мероприятия или чрез премахване на камъни, дървесна, храстовидна и друга нежелана растителност.

Във връзка с горните нормативни изисквания и при анализ на доказателствата по делото, в т.ч. и заключението на неоспорената съдебна инженерно – техническа експертиза, която съдът кредитира като компетентно и безпристрастно изготвена и съответна на останалия доказателствен материал се установява следното:

- Парцел с № 29283-36-1-1 в землище на с. Жеравна  - извършени са специализирана теренна проверка на ФБ на 04.09.2020 г. и самолетно заснемане на 28.08.2020 г., респ. дешифрация на ЦОФК, в резултат на които от заявената за подпомагане площ от 0.20 ха, извън окончателния слой ПДП остават 0.04 ха, с посочени в протокола от ТП причини за недопустимост – чл. 4 и чл. 10 ал. 2 т. 1 от Наредба № 2/2018 г. (площта е неизползвана/пустееща земя) и чл. 8 ал. 2 т. 1 от същата наредба (повече от допустимите дървета/ храсти). От приложените земни снимки се установява, отнасящи се до източната част на парцела (според експертизата), е видно наличие на висок тревостой и храстовидна и дървесна растителност, липсват следи от паша или косене. Съгласно експертното заключение, в източната част на парцела извън слоя ПДП остават 275 кв.м., като върху тази площ се наблюдават 14 храста с височина по – голяма от 0.50 м., приведено към тази площ (100 дървета и храсти в мозаечно разположение в 1 ха) са допустими до 4 храста, т.е. броят на храстите е значително по – голям; в северния край на парцела са изключени дървета в слята повърхност, с извод, че тези части от парцела правилно са изключени от слоя ПДП, а изводите от специализираната теренна проверка потвърждават тази констатация. Това мотивира съда да приеме, че изводите на административния орган досежно този парцел са съответни на материалния закон;

- Парцели с № 36681-112-1-1 и 36681-146-1-1 в землище на с. Катунище -  извършено самолетно заснемане на 28.08.2020 г., респ. дешифрация на актуализирана ЦОФК, със следните констатации на контролните органи: за първия от тях от заявената за подпомагане площ на от 0.12 ха, извън окончателния слой ПДП остават 0.05 ха, като част от парцела е недопустима за подпомагане на основание чл. 3 ал. 1 т. 1, чл. 8 ал. 2 и чл. 10 ал. 1 т. 1 и ал. 2 т. 1 от Наредба № 2/2018 г. – полски път, неподдържани площи, без следи от земеделска дейност (косене), заети от множество гъсто разположени храсти и тръни, както и дървета; за втория от посочените парцели от заявената за подпомагане площ от 1.17 ха извън специализирания слой ПДП са останали 1.07 ха, като причина за недопустимост е посочено: чл. 8 ал. 2 и чл. 10 ал. 1 т. 1 и ал. 2 т. 1 от Наредба № 2/2018 г. – неподдържани площи, без следи от земеделска дейност (косене), заети от множество гъсто разположени храсти и дървета. Съгласно приетото експертно заключение, като недопустими са приети средните части на парцела, които са обрасли с дървета и храсти в слята повърхност, поради което в слоя са останали 0.07 ха (по-малка от допустимата за подпомагане площ от 0.1 ха), поради което парцелът правилно е изключен от специализирания слой ПДП. Досежно втория от посочените парцели, съгласно експертното заключение, 0.52 ха или около 44 % от площта на парцела е заета от дървета и храсти в слята повърхност, в останалата недопустима за подпомагане площ от 0.55 ха се наброяват над 80 храста в мозаечно разположение (повече от допустимите 55 храста), голяма част от парцела е оголена или представлява вървище на животни, извън слоя са останали 1.07 ха от площта на парцела, а в слоя – по – малко от 0.1 ха, следователно – правилно целият парцел е приет като недопустим за подпомагане.   

- Парцел № 47528-109-3-1 в землище на с. Медвен - извършена е теренна проверка на ФБ № 47528-109 на 10.09.2020 г., като в протокола от ТП за целия физически блок е посочено, че съставлява изоставена земеделска площ, с причина за недопустимост чл. 11 ал. 3 от Наредба № 2/2018 г. -линеен елемент над 2 м., чл. 8 ал. 2 т. 1 – повече от допустимите храсти/дървета, чл. 2 и чл. 10 ал. 1 т. т. 1, 2 и 4 – площта е непригодна за земеделска дейност/заета от трайно недопустими елементи/нежелана растителност. От заявената за подпомагане площ на парцела от 0.36 ха, целият е приет от административния орган като недопустим за подпомагане и е изключен от специализирания слой ПДП. Видно от снимковия материал, изготвен при специализираната теренна проверка и заключението на експертизата, заснетите площи сочат на висок тревостой, гъсто разположени храсти и дървета, без следи от паша или косене, което потвърждава констатациите на контролните органи и обуславя материалната законосъобразност на оспорения акт досежно този парцел. 

- Парцел № 00045-18-2-2 в землище на с. Мокрен - извършена е специализирана теренна проверка на ФБ № 00045-18 на 29.09.2020 г., като в протокола за ТП е отразено, че площта е неземеделска, с причина за недопустимост чл. 2 и чл. 10 ал. 1 т. т. 1 и 4 от Наредба № 2/2018 г. – площта е непригодна за земеделска дейност/заета от трайно недопустими елементи, в резултат на което от заявена за подпомагане площ от 0.24 ха извън окончателния специализиран слой ПДП остават 0.06 ха. Видно от снимковия материал, съпътстващ протокола от ТП и заключението на вещото лице, средната част от парцела е с оголени и ерозирали участъци, което потвърждава констатациите на контролните органи при извършената проверка, респ. – изводите на административния орган по отношение на този парцел. 

- Парцел № 24270-2-1-1 в землище на с. Дъбова - извършена е специализирана теренна проверка на ФБ № 24270-2 на 25.08.2020 г., обективирана в протокол, съгласно който недопустимата част от парцела е изоставена земеделска площ, с причина за недопустимост - чл. 4 и чл. 10 ал. 2 т. 1 от Наредба № 2/2018 г. – площта е неизползвана/пустееща земя, от заявена за подпомагане площ на парцела 1.83 ха, извън окончателния специализиран слой ПДП остават 0.44 ха. От снимковия материал и експертизата е видно, че в средата на южната част парцелът е с висок тревостой и множество храстовидна и дървесна растителност, без следи от паша или косене, което потвърждава констатациите на контролните органи и съответно – изводите на административния орган досежно недопустимата за подпомагане площ от този парцел.

- Парцел № 24270-16-2-3 в землище на с. Дъбова - извършена е специализирана теренна проверка на ФБ № 24270-16 на 17.11.2020 г., обективирана в протокола, в който е описано, че площта е неземеделска – пустееща земя без земеделска култура; от заявена за подпомагане площ на парцела 6.73 ха, извън одобрения специализиран слой ПДП остават 3.46 ха. Видно от приложените снимки от южната и северната част на парцела сочат на наличие на висока храстовидна и дървесна растителност, орлова папрат, без никакви следи от паша или косене. Това потвърждава констатациите на контролните органи и съответно – извода на административния орган досежно недопустимата за подпомагане площ от този парцел.

- Парцел № 36854-26-1-1 в землище на с. Кипилово - извършена е теренна проверка на ФБ № 36854-26 на 01.09.2020 г., като в протокола за ТП се сочи – изоставена земеделска земя, с причина за недопустимост чл. 4 и чл. 10 ал. 2 т. 1 от Наредба № 2/2018 г. – площта е неизползвана/пустееща земя; от заявена за подпомагане площ на парцела от 0.38 ха, площта на парцела извън окончателния специализиран слой ПДП е 0.00, а площта на парцела в неподходящ за подпомагане НТП на ФБ в окончателния слой ФБ за 2020 г. е 0.37 ха. Съгласно приложената по преписката таблица и заключението на вещото лице, парцелът попада във ФБ с неподходящ начин на трайно ползване спрямо заявената култура и мярка – НТП с код 10, ОЗ (Обработваеми земи).

- Парцел № 36854-128-5-1 в землище на с. Кипилово - извършена е теренна проверка на ФБ № 36854-128 на 01.09.2020 г., като в протокола за ТП е посочено „Изоставена земеделска площ“, с причина за недопустимост – чл. 4 и чл. 10 ал. 2 т. 1 от Наредба № 2/2018 г. – площта е неизползвана/пустееща земя; от заявена за подпомагане площ на парцела от 0.22 ха, извън окончателния специализиран слой остават 0.19 ха. От приложения по преписката снимков материал, неразделна част от протокола, обективиращ извършената специализирана теренна проверка е видно, че голямата му част е заета от път, оголени участъци и ерозирали площи, висок тревостой и храстовидна растителност, без следи от паша или косене. Това потвърждава констатациите на контролните органи и съответно – извода на административния орган за недопустимост на площта в процесната заповед.

- Парцел № 36854-131-28-1 в землище на с. Кипилово - извършена е специализирана теренна проверка на 26.10.2020 г. на ФБ № 36854-131, като в протокола е посочено „Неземеделска площ“ и „Изоставена земеделска площ“, а причина за недопустимост чл. 3 ал. 1, чл. 4 и чл. 10 ал. 2 т. 1 от Наредба – неземеделски площи, площта е неизползвана/пустееща земя; от заявена за подпомагане площ на парцела от 0.22 ха, цялата е изключена от окончателния специализиран слой ПДП. Видно от снимковия материал и експертизата, парцелът е без следи от обработка – косене или паша, с висок тревостой – орлова папрат и храсти, което потвърждава констатациите на контролните органи и извода на административния орган за недопустимост на площта.

- Парцел № 36854-281-1-1 в землище на с. Кипилово - извършена е специализирана теренна проверка на 09.09.2020 г., като в протокола е вписана причина за недопустимост чл. 2 ал. 1 от Наредба № 2/2018 г. – неземеделски площи; от заявена за подпомагане площ на парцела 0.35 ха, цялата е изключена от окончателния специализиран слой ПДП и 0.35 ха е посочената площ на парцела в неподходящ за подпомагане НТП на ФБ в окончателния слой ФБ за 2020 г. Видно от снимковия материал, парцелът е без следи от паша или косене, с висок тревостой, храстовидна и дървесна растителност, както и оголени и ерозирали участъци. Едновременно с това, парцелът попада и във ФБ с неподходящ за подпомагане начин на трайно ползване, което потвърждава констатациите на контролните органи и съответно – извода на административния орган за недопустимост на площта за подпомагане;  

- Парцел № 36854-546-29-3 в землище на с. Кипилово: извършена е теренна проверка на ФБ № 36854-546 на 23.09.2020 г., като в протокола за ТП е посочено „Неземеделска площ“, а причина за недопустимост чл. 3 ал. 1 от Наредба № 2/2018 г. – неземеделски площи; от заявена за подпомагане площ на парцела от 0.17 ха, извън одобрения специализиран слой ПДП остават 0.03 ха, като цялата площ от 0.17 ха е посочена като площ на парцела в неподходящ за подпомагане НТП на ФБ в окончателния слой ФБ за 2020 г. За парцела няма представени земни снимки, като приложените по преписката са за физическия блок, но съдът няма основание да се съмнява в извършените от проверяващите констатации, обективирани в Протокол № 1/23.09.2020 г., доколкото същият обективира извършена по надлежния ред от компетентни лица и с необходимото техническо устройство проверка, като протоколът е валидиран от съответните длъжностни лица в ОДЗ – Сливен;

- Парцел № 36854-282-1-1 в землище на с. Кипилово: извършена е теренна проверка на ФБ № 36854-546 на 23.09.2020 г., като в протокола за ТП се сочи причина за недопустимост чл. 3 ал. 1 от Наредба № 2/2018 г. – неземеделски площи, от заявената за подпомагане площ на парцела от 0.22 ха, 0.00 ха е площта на парцела извън окончателния специализиран слой ПДП, като 0.22 ха е площ на парцела в неподходящ за подпомагане НТП на ФБ в окончателния слой ФБ за 2020 г. От този протокол се установява, а и се потвърждава от вещото лице, че парцелът попада във физически блок с неподходящ за подпомагане начин на трайно ползване спрямо заявените култура и мярка за кампания 2020 г. Видно от доказателствата и експертизата, които съдът кредитира изцяло, ФБ № 36854-546 е с НТП код 10, ОЗ (Обработваеми земи).   

Съгласно приетото по делото като неоспорено експертно заключение, изготвено от компетентно, безпристрастно и подкрепено от останалия, събран по делото доказателствен материал, за всички площи извън слой ПДП предоставеният снимков материал убедително доказва състоянието на парцела към датата на извършване на специализираната теренна проверка. При извършване на проверките не са допуснати технически грешки, а броят на точките с определени координати и съответно - координатите на снимките съответстват, като във всяка от точките са направени 2-4 снимки в различни направления. Според експерта, за всички извършени проверки са съставени протоколи в нужната форма и с всички изискуеми реквизити, броят на точките с определени координати с GPS отговаря на броя на местата на заснимане, като в една точка са заснимане в кръгова панорама 2 – 4 земни снимки. Последните имат необходимите атрибути – дата и час на заснимане, координати на точката и посока на заснимане.

Освен изложеното, приложените протоколи за извършените специализирани теренни проверки са официален документ, съставен от лицето, извършило проверката и валидирани от директора на ОДЗ - Сливен. Тяхната доказателствена сила не е оборена, не са опровергани и констатациите в тях с ангажираните от жалбоподателя гласни доказателства. При тези съображения съдът приема, че констатациите в протоколите от специализираните теренни проверки не са оборени, поради което следва да зачете тяхната доказателствена сила - истинност и авторство. От това следва, че при извършената теренна проверка на физическите блокове не са допуснати нарушения на административнопроизводствените правила и на материалния закон, които са относими и за обжалваната част от заповедта на министъра на земеделието и храните. (Решение № 6880 от 28.05.2018 г. на ВАС по адм. д. № 4570/2018 г.,  Решение № 3258 от 2.03.2020 г. на ВАС по адм. д. № 127/2020 г.)

С оглед изложеното, жалбата относно процесните парцели е неоснователна и следва да се отхвърли. Изключването на посочените парцели или част от тях е обосновано с обстоятелството, че същите не представляват подходящи за подпомагане земеделските площи, съобразно критериите посочени в Наредба № 2/26.03.2018 г. Тези изводи са подкрепени от събраните по делото доказателства, поради което административния орган правилно е приложил материалния закон.

При този изход на правния спор ответникът по оспорването има право на сторените по делото разноски, съставляващи депозит за експертиза в размер на 140,00 (сто и четиридесет) лева, както и юрисконсултско възнаграждение в размер на 100,00 (сто) лв., определено по реда на чл. 24 от Наредба за заплащането на правната помощ.

 

Водим от горното, съдът

 

Р Е Ш И :

 

ОТХВЪРЛЯ жалбата на С.В.А., ЕГН **********, с адрес ***, УРН 640003 срещу Заповед № РД 09-155/23.02.2021 г. на Министъра на земеделието, храните и горите (обн. ДВ, бр. 20/09.03.2021 г.), с която са одобрени окончателни специализирани слоеве „Физически блокове“ и „Площи, допустими за подпомагане“ за кампания 2020 г., като част от Системата за идентификация на земеделските парцели (СИЗП) чрез дешифрация на нова цифрова ортофото карта на страната по самолетно и сателитно заснемане от 2020 г., отразяване на резултатите от теренни проверки от областните и общински структури на МЗХГ и проверки на място по чл. 37 ал. 3 и 4 от Закона за подпомагане на земеделските производители (ЗПЗП), както и чрез проверка на получени възражения срещу обхвата на проекта на специализирания слой „Площи, допустими за подпомагане“, одобрен със Заповед № РД 09-1023 от 15.12.2020 г. на министъра на земеделието, храните и горите в частта, с която са изключени от подпомагане части и цели парцели с общ брой 14, стопанисвани от жалбоподателя и заявени за финансово подпомагане по схемите и мерките за директни плащания на площ за кампания 2020 г.

 

ОСЪЖДА С.В.А., ЕГН **********, с адрес *** да заплати на Министерството на земеделието, храните и горите направените по делото разноски, в размер на 240,00 (двеста и четиридесет) лв.

 

Решението подлежи на касационно обжалване в 14- дневен срок от съобщаването му на страните, чрез връчване на препис от същото, пред Върховния Административен съд.

 

 

Административен съдия: