Решение по дело №290/2020 на Районен съд - Берковица

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 12 ноември 2020 г. (в сила от 15 март 2021 г.)
Съдия: Юлита Николова Георгиева Трифонова
Дело: 20201610200290
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 28 август 2020 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е 

                         ГР.БЕРКОВИЦА, 12.11.2020г.

 

                            В ИМЕТО НА НАРОДА

 

РАЙОНЕН…СЪД…..гр.Берковица………………………………… в публично заседание на 03 ноември..…..………………………………………… през две хиляди и двадесета година………….....………………………в състав:

 

                                                       ПРЕДСЕДАТЕЛ: Юлита Георгиева

 

при секретаря Таня Йорданова………………………………и в присъствието на прокурора………………..като разгледа докладваното от съдията Георгиева……….…………………………….АНД №290 по описа за 2020г………………..……………..и за да се произнесе взе предвид следното:

 

Производството е по реда на чл.59 и следващите от ЗАНН.

          Жалбоподателят  Г.  К.П. *** и с ЕГН **********  обжалвал наказателно постановление № 20-0370-000575/17.08.2020 г.  на Началник   РУ-Вършец към  ОД МВР гр. Монтана  , с което на основание чл.53 ЗАНН и чл. 185 ЗДвП е санкциониран с  административно наказание глоба в размер на 20/двадесет / лева .

        В жалбата се отрича нарушението, като се сочи, че  жалбоподателят не е знаел ,че  регистрационните табели на караваната не са по стандарт . Твърди се, че караваната е била на друго лице,а жалбоподателя  е бил помолен само с лекия си автомобил да я изтегли  до гр.Вършец. Ремаркето /каравана/ е предоставено на Бисер Мирчев от благотворителна организация за ползване , поради което същото нямало актуална регистрация и регистрационния талон и табели не са по стандарт.Това обстоятелство не е било известно на жалбоподателя.

       В съдебно заседание жалбоподателят  се явява лично и се  представлява от упълномощен адвокат, който  поддържа жалбата и  доразвива доводите в нея.

        Наказващият орган   е  взел становище по жалбата и не е изпратил представител. В съпроводителното писмо, изпращащо преписката в съда се иска потвърждаване на НП.

         Жалбата е подадена в срока по чл. 59, ал. 2 ЗАНН, от надлежна страна, отговаря на изискванията на чл. 84 ЗАНН, вр. чл. 320 НПК, поради което се явява процесуално допустима. Разгледана по същество жалбата е неоснователна, поради следното:

При съставянето на Акта за установяване на административно нарушение и издаването на обжалваното Наказателно постановление не са допуснати съществени процесуални нарушения на нормите на ЗАНН, водещи до неговата отмяна.

Съгласно разпоредбата на чл. 140, ал. 1 ЗДвП по пътищата, отворени за обществено ползване, се допускат само моторни превозни средства и ремаркета, които са регистрирани и са с табели с регистрационен номер, поставени на определените за това места. Според ал. 2 на цитираната правна норма условията и редът за регистриране, отчет, пускане в движение и спиране от движение на моторните превозни средства и ремаркета, теглени от тях, се определя с Наредба на министъра на вътрешните работи, съгласувано с министъра на транспорта, информационните технологии и съобщенията и министъра на отбраната. На моторните превозни средства и теглените от тях ремаркета при първоначална регистрация се извършва преглед за техническата им изправност /без новите пътни превозни средства/ и тяхното комплектоване от специализираните органи на Министерството на вътрешните работи. Спрените от движение моторни превозни средства и теглените от тях ремаркета се пускат в движение от същите органи след отстраняване на причината за тяхното спиране.

От събраните по делото доказателства по категоричен начин се установява, че регистрационите табели, поставени на тегленото от управлявания на 07.08.2020 г., от жалбоподателя  ремарке /каравана/  С 7240 не са отговаряли на Българския държавен стандарт .В тази насока са и показанията на актосъставителя: К.К. и на свид . М., които пряко са възприели нарушението и от които става ясно, че тези табели са били поставени на караваната,но те не са били по стандарт,поради което са приели,че това се равнява на липса на такива.
       
Според чл. 24, ал. 1 от Наредба № I-45/24.03.2000г. за регистриране, отчет, пускане в движение и спиране от движение на моторните превозни средства и ремаркета, теглени от тях, и реда за предоставяне на данни за регистрираните пътни превозни средства, при постоянна регистрация на моторните превозни средства и ремаркета, теглени от тях, свидетелството за регистрация е без срок за валидност, а регистрационният номер се състои от: 1. графично изображение на българския идентифициращ код "BG" и националното знаме на син фон или европейското знаме от дванадесет жълти звезди на син фон съгласно Регламент (ЕО) № 2411/98 на Съвета от 3 ноември 1998 г.; 2. буквен код за месторегистрация; 3. пореден номер - четирицифрена комбинация на числата от 0 до 9; 4. серия - една или комбинация от две букви. Съгласно разпоредбата на чл. 23, ал. 1 , регистрационният номер се състои от цифри и букви, като цифрите са арабски, а буквите – главни, а според ал. 2 на посочената норма графичните знаци на регистрационния номер се нанасят с черен цвят на бял светлоотразителен фон.

Настоящият съдебен състав намира за неоснователни възраженията на жалбоподателя. В тяхна подкрепа не са ангажирани никакви доказателства, с които да бъде оборена доказателствената сила на АУАН.  Съгласно нормата на чл.189, ал.2 от ЗДвП редовно съставените актове по този закон имат доказателствена сила до доказване на противното. Не се спори между страните, че АУАН  е редовно съставен, поради което тежестта на доказване на твърдените благоприятни за него факти лежи върху жалбоподателя П.. Нито пред АНО,нито пред съда жалбоподателят  е ангажирал подобни доказателства, от които да се установи, че фактическата обстановка е неправилно установена от актосъставителя и административно-наказващия орган. От текста на НП и АУАН недвусмислено се установява какъв е  състава на установеното нарушение – теглене на ремарке, на което липсва регистрационния номер, тъй като наличния такъв не е по стандарт,поради което не е накърнено правото на нарушителя да разбере административното обвинение.

Правилна е преценката на АНО, че за  това нарушенние  по чл.140, ал.1 от ЗДвП, приложение следва да намери санкционната разпоредба на чл.185 от ЗДвП,а не тази по чл.175, ал.1, т.1 от ЗДвП. Видно от диспозитива на чл.175, ал.1, т.1 от ЗДвП, със съответните наказания се санкционира водач, който управлява моторно превозно средство, на което табелите с регистрационния номер не са поставени на определените за това места. В случая обаче, без регистрационни табели е бил не автомобила , който е моторното превозно средство, а ремаркето/каравана/, което не може да се квалифицира като МПС, защото няма собствен двигател за придвижване (вж. легалното определение в § 6, т.11 от ДР на ЗДвП). Затова правилна е преценката на административно-наказващия орган да санкционира това нарушение по чл.185 от ЗДвП.

 

Поради всичко изложено съдът намира за правилно и законосъобразно Наказателното постановление да бъде потвърдено .

Водим от горното, съдът

 

                                                          Р  Е  Ш  И  :

 

 

          ПОТВЪРЖДАВА Наказателно постановление № 20-0370-000575/17.08.2020 г.  на Началник   РУ-Вършец към  ОД МВР гр. Монтана  , с което на Г.  К.П. *** и с ЕГН **********  на основание чл. 185 ЗДвП е санкциониран с  административно наказание глоба в размер на 20/двадесет / лева като ЗАКОНОСЪОБРАЗНО.

          РЕШЕНИЕТО подлежи на касационно обжалване пред АС-Монтана в 14-дневен срок от съобщението на страните.

 

                                                          

 

                                                       ПРЕДСЕДАТЕЛ :