Решение по дело №420/2019 на Районен съд - Горна Оряховица

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 18 септември 2019 г. (в сила от 17 октомври 2019 г.)
Съдия: Пламен Станчев
Дело: 20194120200420
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 13 юни 2019 г.

Съдържание на акта

 

Р Е Ш Е Н И Е

№ 322

 

град Горна Оряховица, 18.09.2019 година

 

В   И М Е Т О   Н А   Н А Р О Д А

 

РАЙОНЕН СЪД-ГОРНА ОРЯХОВИЦА, четвърти състав, в публично заседание на единадесети септември две хиляди и деветнадесета година в състав:

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ: ПЛАМЕН СТАНЧЕВ

 

при секретаря Анита Личева и в присъствието на прокурора ...................…, разгледа докладваното от съдията Станчев АНД № 420 по описа за 2019 година и за да се произнесе, взе предвид следното:

 

Производство по реда на чл.59 и сл. от ЗАНН

 

ЖАЛБОПОДАТЕЛЯТ И.Н.И. е останал недоволен и обжалва електронен фиш серия К № 1876982, издаден от ОД на МВР-Велико Търново, с който на основание чл.189, ал.4 във вр. с чл.182, ал.2, т.2 от ЗДвП му е наложено административно наказание глоба в размер на 50 лв. за нарушаване на разпоредбата на чл.21, ал.2 във вр. с ал.1 от същия закон. Посочва, че в преписката няма доказателства участъкът от пътя, на който е заснето нарушението, да е бил означен с пътен знак Е24 съобразно действащата към датата на заснемането разпоредба на чл.7 от Наредба № 8121з-532 от 12.05.2015 г. за условията и реда за използване на автоматизирани технически средства и системи за контрол на правилата за движение по пътищата (по-нататък Наредба № 8121з-532). Фишът бил връчен на жалбоподателя на 09.05.2019 г., т.е. повече от година и половина след извършване на нарушението. Връченият на жалбоподателя фиш не бил придружен от снимка на нарушението и от копие от протокола за проверка по чл.10 от Наредба № 8121з-532. Предвид изложеното моли съда да отмени обжалвания електронен фиш.

В допълнително становище поддържа, че представеният протокол за метрологична проверка на техническото средство не удостоверявал дали същото е отговаряло на метрологичните изисквания към датата на установяване на нарушението. Издателят на фиша ОДМВР-Велико Търново не направил опит да връчи същия на жалбоподателя. Липсвали доказателства фишът да е изпратен на жалбоподателя с препоръчано писмо с обратна разписка.

ЗАЩИТНИКЪТ адв. А.А. *** поддържа жалбата по изложените в нея доводи. Моли съда да отмени обжалвания електронен фиш.

ОБЛАСТНА ДИРЕКЦИЯ НА МИНИСТЕРСТВОТО НА ВЪТРЕШНИТЕ РАБОТИ-ВЕЛИКО ТЪРНОВО, редовно призована, не изпраща процесуален представител и не изразява становище по съществото на жалбата.

РАЙОННА ПРОКУРАТУРА-ГОРНА ОРЯХОВИЦА, редовно призована, не изпраща представител и не изразява становище по жалбата.

СЪДЪТ, след като прецени събраните доказателства поотделно и в тяхната съвкупност, приема за установено от фактическа страна следното:

На 13.10.2017 г. в 14:42 часа при км 161+900 на път I-4 бил заснет с мобилна система TFR1-М с рег. № 604 лек автомобил „М.” с рег. № ***, движещ се в посока към град София със скорост 81 км/ч при въведено в този участък с пътен знак В26 ограничение на скоростта от 60 км/ч. За установеното с автоматизираното техническо средство нарушение против жалбоподателя И.Н.И. в качеството му на собственик на автомобила бил издаден обжалваният електронен фиш серия К № 1876982, в който било прието, че в момента на заснемането автомобилът се е движел със скорост 78 км/ч.

Електронният фиш бил връчен на жалбоподателя срещу разписка на 09.05.2019 г. (л.16). На 21.05.2019 г. защитникът на жалбоподателя адв. А. изпратила по пощата жалбата против фиша, която била заведена в деловодството на ОДМВР-Велико Търново на 22.05.2019 г. (пощенския плик на л.29 и щемпела с входящ номер на л.3).

Изложената по-горе фактическа обстановка съдът установи, след като прецени поотделно и в тяхната съвкупност приетите писмени доказателства, подробно описани в протоколите за проведените съдебни заседания.

Въз основа на така установените факти по делото съдът достига до следните правни изводи:

Жалбата е подадена пред компетентен съд чрез наказващия орган в срока по чл.189, ал.8 от ЗДвП от лице, което има право да обжалва електронния фиш, поради което е процесуално допустима.

Разгледана по същество, жалбата е неоснователна.

Спазени са процесуалните правила за издаване на обжалвания електронен фиш.

Фишът е издаден по одобрения образец и съдържа законоустановените реквизити – данни за териториалната структура на Министерството на вътрешните работи, на чиято територия е установено нарушението, мястото, датата, точния час на извършване на нарушението, регистрационния номер на моторното превозно средство, собственика, на когото е регистрирано превозното средство, описание на нарушението, нарушените разпоредби, размера на глобата, срока и сметката, по която да се извърши доброволното ѝ плащане.

Доводите на жалбоподателя, че участъкът от пътя, на който е заснето нарушението, не е бил обозначен с пътен знак Е24 съгласно изискванията на чл.7, ал.1 и 2 от Наредба № 8121з-532, нямат отношение към въпроса за процесуалната законосъобразност на обжалвания електронен фиш. Цитираната от жалбоподателя наредба е подзаконов нормативен акт по прилагането на Закона за движение по пътищата в частта относно регламентираните в този закон правила за условията и реда за използване на автоматизирани технически средства и системи за контрол на правилата за движение (така изрично чл.165, ал.3 от ЗДвП). С § 1, т.2, б.“а“ и „б“ от Закона за изменение на ЗДвП (ДВ, бр.54 от 2017 г., в сила от 09.07.2017 г.) е изменена разпоредбата на чл.165, ал.2, т.7 от ЗДвП и е отменена изцяло разпоредбата на чл.165, ал.2, т.8 от същия закон. Съпоставката на новата редакция на чл.165, ал.2, т.7 от ЗДвП (обн. ДВ, бр.54 от 2017 г., в сила от 09.07.2017 г.) и съответно изменената и отменената разпоредба на чл.165, ал.2, т.7 и т.8 от ЗДвП (ред. съотв. ДВ, бр.69 от 2008 г., и ДВ, бр.19 от 2015 г.) налага извода, че с посоченото изменение на закона са отменени изискванията за обозначаване с пътен знак и оповестяване на интернет страницата на МВР на местата за контрол с автоматизирани технически средства и системи. Съгласно разпоредбата на чл.13, ал.1 от Закона за нормативните актове актът по прилагане на закон губи изцяло или отчасти сила едновременно с пълното или частичното отменяване на закона съобразно обсега на отменяването. В процесния случай с отмяната на установените в ЗДвП изисквания за обозначаване с пътен знак и оповестяване на интернет страницата на МВР на местата за контрол с автоматизирани технически средства и системи и по силата на цитираната разпоредба от ЗНА са загубили сила и разпоредбите на чл.7, ал.1 и ал.2 от Наредба № 8121з-532, регламентиращи същите две изисквания. Посочените разпоредби от наредбата са загубили сила от датата на отмяната на съответните изисквания, регламентирани в закона, а именно от 09.07.2017 г. Поради това тези разпоредби от наредбата не са били в сила към датата на заснемане на процесното нарушение (13.10.2017 г.), независимо от обстоятелството, че формалната отмяна на тези разпоредби е извършена след тази дата. Ето защо съдът приема за неотносими към преценката за процесуалната законосъобразност на обжалвания електронен фиш доводите, че участъкът от пътя, на който е заснето нарушението, не е бил обозначен с пътен знак съобразно изискванията на цитираните по-горе разпоредби на чл.7, ал.1 и ал.2 от Наредба № 8121з-532.

От приетото като писмено доказателство удостоверение 10.02.4835, издадено от Българския институт по метрология (л.12), се установява, че е одобрен типът на мобилната система за видеоконтрол на нарушенията на правилата за движение TFR1-M, с която е заснет процесният лек автомобил и е измерена скоростта му в момента на заснемането. Срокът на валидност на удостоверението за одобряване на типа средство за измерване е от 24.02.2010 до 24.02.2020 г. и включва датата на заснемане на процесното нарушение.

От протокол за проверка № 5-6-17/22.02.2017 г. (л.15) е видно, че използваната в конкретния случай мобилна система за видеоконтрол TFR1-М с № 604 е преминала последваща метрологична проверка, при която е установено съответствие с изискванията за това средство за измерване.

Неоснователен е доводът, че от протокола за последваща метрологична проверка не се установявало, че използваното автоматизирано техническо средство е отговаряло на метрологичните изисквания към датата на заснемане на нарушението. Съгласно чл.43 от Закона за измерванията съответствието на средствата за измерване с метрологичните изисквания се проверява периодично с последващи проверки, като периодичността на тези проверки се определя със заповед на председателя на ДАМТН, обнародвана в „Държавен вестник“. Съгласно т.29 от приложимата за процесния случай Заповед № А-333/29.05.2014 г. на ДАМТН (обн. ДВ, бр.49 от 13.06.2014 г.) за радарните скоростомери е определена периодичност на последващите проверки от една година. При това положение извършената на 22.07.2017 г. последваща проверка е удостоверявала съответствието с метрологичните изисквания на мобилната система TFR1-М за целия период от 22.07.2017 до 22.07.2018 г., включващ и датата на заснемане на процесното нарушение – 13.10.2017 г.

Видно от протокола за използване на автоматизирано техническо средство или система на л.17 от делото, използването на мобилната система за видеоконтрол TFR1-M с рег. № 604 на посочените във фиша време и място на процесното нарушение е удостоверено съобразно изискванията на чл.10, ал.1 от Наредба № 8121з-532.

Соченото от защитника обстоятелство, че обжалваният фиш не е изпратен на жалбоподателя с препоръчано писмо с обратна разписка, не съставлява нарушение на процесуалните правила. Съгласно чл.189, ал.5 от ЗДвП издаденият електронен фиш се връчва на наказаното лице с препоръчано писмо с обратна разписка или чрез длъжностните лица от определените от министъра на вътрешните работи служби за контрол. От разписката на л.16 от делото се установява, че процесният електронен фиш е връчен на жалбоподателя чрез длъжностно лице от службите за контрол. С извършването на това действие е изпълнено задължението за връчване на фиша по един от регламентираните в закона два алтернативни начина. Следва да се отбележи също така, че нарушенията, допуснати при връчването на фиша на наказаното лице, нямат отношение към процесуалната законосъобразност на фиша, а имат значение единствено за преценката относно началния момент на регламентираните в чл.189 от ЗДвП срокове, в т.ч. на срока за обжалване на фиша пред съда. В процесния случай е безспорно, че жалбата срещу фиша е подадена в законния срок, поради което доводите за нередовности при връчването на фиша са неотносими към предмета на спора.

От справката на л.13 се установява, че фишът е издаден на 31.12.2017 г., т.е. преди изтичане на 6-месечния срок по чл.34, ал.3 от ЗАНН, броен от заснемането на нарушението.

Към настоящия момент не е изтекла и предвидената в чл.80, ал.1, т.5 от НК тригодишна преследвателна давност, която по силата на чл.11 от ЗАНН намира приложение и за процесното административно нарушение (в този смисъл задължителните указания в т.2 от Тълкувателно постановление № 1/27.02.2015 г. на ОСС от НК на ВКС и ОСС от II колегия на ВАС по тълк.д. № 1/2014 г.) Посочената давност е започнала да тече на 13.10.2017 г., когато е извършено нарушението. На основание чл.81, ал.2 от НК във вр. с чл.11 от ЗАНН същата е прекъсната на 31.12.2017 г., когато е издаден обжалваният електронен фиш (справката л.13). От това прекъсване е започнала да тече нова тригодишна преследвателна давност, прекъсната на 09.05.2019 г. с връчването на фиша на наказаното лице (разписката на л.16). Започналата да тече на 09.05.2019 г. нова тригодишна преследвателна давност не е изтекла към момента на настоящото произнасяне. Към момента на настоящото произнасяне не е изтекла и регламентираната в чл.81, ал.3 във вр. с чл.80, ал.1, т.5 от НК във вр. с чл.11 от ЗАНН абсолютна преследвателна давност от четири години и половина, започнала да тече на датата на извършване на нарушението 13.10.2017 г.

Предвид изложеното по-горе без значение за изхода на делото е соченото от защитника обстоятелство, че електронният фиш е връчен на жалбоподателя повече от една година и половина след заснемане на нарушението.

Не съставлява нарушение на процесуалните правила и обстоятелството, че едновременно с връчването на фиша на жалбоподателя не са връчени снимката на нарушението и протокола по чл.10 от Наредба № 8121з-532. Съгласно разпоредбите на чл.189, ал.5, изр.1 и ал.8, изр.3 от ЗДвП на наказаното лице се връчва само електронният фиш, а в случай на подадена жалба на районния съд се изпраща обжалваният фиш с цялата преписка по неговото издаване. В процесния случай на жалбоподателя е връчен екземпляр от фиша, а ведно с подадената жалба против фиша в районния съд е изпратена цялата преписка по неговото издаване. Към изпратената в съда преписка е приложена фотоснимката, на която е заснето нарушението, както и протокола по чл.10 от Наредба № 8121з-532, в който е удостоверено използването на техническото средство за заснемане на процесното нарушение.

Предвид изложеното по-горе съдът приема, че при издаване на обжалвания електронен фиш не са допуснати съществени нарушения на процесуалните правила.

Обжалваният електронен фиш е законосъобразен и по същество.

От приложената към преписката разпечатка от изготвения на основание чл.165, ал.2, т.6 от ЗДвП клип № 7404 (л.10), представляваща веществено доказателствено средство по смисъла на чл.189, ал.15 от същия закон, и от данните от паметта на техническото средство, възпроизведени на същия материален носител, се установява, че на 13.10.2017 г. в 14:42 часа при км 161+900 на път I-4 лек автомобил „М.” с рег. № *** се е движел в посока към град София със скорост 81 км/ч. Видно от приетата като писмено доказателство схема на вертикалната сигнализация и хоризонталната маркировка на път I-4 в участъка от км 161+000 до км 163+000 (л.38), посоченото във фиша място на нарушението при км 161+900 за движещите се превозни средства в указаната във фиша посока към град София попада в зоната на действие на пътен знак В26, поставен при км 162+160, с който е въведено ограничение на скоростта от 60 км/ч.

Предвид изложеното съдът приема, че фактът на извършване на нарушението е установен по несъмнен начин.

От справката за регистрацията и собствеността на заснетия автомобил (л.11) се установява, че жалбоподателят е собственикът, на когото е регистрирано посоченото във фиша моторно превозно средство. Видно от писмените материали по преписката, в законния срок жалбоподателят не е представил декларация с данни за лицето, управлявало собствения му автомобил по времето и на мястото, посочени в електронния фиш. Поради това законосъобразно и в съответствие с разпоредбата на чл.188, ал.1, предл.1 от ЗДвП за извършеното с автомобила нарушение е ангажирана отговорността на жалбоподателя в качеството му на собственик на това моторно превозно средство.

Описаното в електронния фиш деяние е квалифицирано правилно като административно нарушение по чл.182, ал.2, т.2 от ЗДвП, като на жалбоподателя е наложено абсолютно определеното в закона по вид и размер административно наказание глоба от 50 лв.

Извършеното редуциране на фактически измерената скорост с 3 км/ч до приетата за установена скорост от 78 км/ч е в интерес на жалбоподателя, тъй като изключва възможните неблагоприятни за него последици от грешката на измерване с мобилната система, посочена в т.3 от цитирания по-горе протокол за последваща метрологична проверка. Така извършеното редуциране на фактически измерената скорост е в съответствие с основния принцип в административнонаказателното право, че наказание може да бъде наложено само тогава, когато нарушението е установено по несъмнен начин.

Съдът приема за правилно решението в конкретния случай да не се прилага разпоредбата на чл.28 от ЗАНН. Приетото за установено превишение на скоростта от 18 км/ч надвишава значително границата от 10 км/ч, над която деянието съставлява административно нарушение по чл.182, ал.2 от ЗДвП. Поради това не може да се приеме, че конкретното нарушение представлява по-ниска степен на обществена опасност в сравнение с обикновените случаи на административни нарушения по чл.182, ал.2 от ЗДвП, поради което случаят е маловажен.

Предвид изложеното по-горе съдът приема, че обжалваният електронен фиш е законосъобразен и следва да бъде потвърден.

Така мотивиран, съдът

 

Р Е Ш И :

 

ПОТВЪРЖДАВА електронен фиш серия К № 1876982, издаден от Областна дирекция на МВР-Велико Търново, с който на И.Н.И., ЕГН **********, с адрес ***, със съдебен адрес ***, *** – адвокат А.А. ***, е наложено административно наказание глоба в размер на 50 лв. (петдесет лева) на основание чл.189, ал.4 във вр. с чл.182, ал.2, т.2 от Закона за движение по пътищата за нарушаване на чл.21, ал.2 във вр. с ал.1 от същия закон.

Решението подлежи на касационно обжалване пред Административен съд-Велико Търново в 14-дневен срок от връчване на съобщението, че е изготвено и обявено.

 

 

 

РАЙОНЕН СЪДИЯ: ………………….