Решение по дело №419/2021 на Окръжен съд - Бургас

Номер на акта: 29
Дата: 27 май 2021 г. (в сила от 14 юни 2021 г.)
Съдия: Яни Георгиев Гайдурлиев
Дело: 20212100200419
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 27 април 2021 г.

Съдържание на акта


РЕШЕНИЕ
№ 29
гр. Бургас , 27.05.2021 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
ОКРЪЖЕН СЪД – БУРГАС в публично заседание на двадесет и седми май,
през две хиляди двадесет и първа година в следния състав:
Председател:Яни Г. Гайдурлиев
при участието на секретаря Карина Г. Трендафилова
в присъствието на прокурора Христина Димчева Дамянова (ОП-Бургас)
като разгледа докладваното от Яни Г. Гайдурлиев Административно
наказателно дело № 20212100200419 по описа за 2021 година
На основание чл. 378, ал. 4, т. 1 от НПК
РЕШИ:
ПРИЗНАВА Д. А. Й., роден на *** г. в гр. ***, обл. ***, с постоянен
адрес: **********, българин, български гражданин, със средно образование,
женен, земеделски производител, неосъждан, ЕГН **********
ЗА ВИНОВЕН В ТОВА, че на 15.05.2018 г., чрез Общинска служба
„Земеделие“ гр. Айтос, пред Областна дирекция - гр. Бургас на
Разплащателна агенция при Държавен фонд „Земеделие“, представил неверни
сведения в Общо заявление за подпомагане 2018 - форма за физически лица
по чл. 41, ал. 2, вр. чл. 32, ал. 1 от Закона за подпомагане на земеделските
производители /ЗПЗП/ с уникален регистрационен номер /УРН/ ****** и
Уникален идентификационен номер /УИН/ 02/***/***, ведно с приложените
като неразделна част към него таблица за използваните парцели за 2018 г.,
таблица за заявените площи по схеми и мерки за 2018 г. и декларация за
запознаване с определенията за нередност, а именно, че ползва, обработва и
поддържа в добро земеделско и екологично състояние, както и че към датата
1
на кандидатстване, заявените площи отговарят на условията за допустимост
на земеделските площи за подпомагане по схеми и мерки за плащане на площ,
земеделски площи от общо 1,62 ха, намиращи се в землището на с. ***, общ
Айтос, обл. Бургас, представляващи следните парцели - земеделски парцел с
композитен номер №***, с площ 0,55 хектара, в землището на. **********,
със заявена култура лук и земеделски парцел с композитен номер №***, с
площ 1,07 хектара, в землището на **********, със заявена площ угари, без
действително да обработва така заявените площи, за да получи средства от
фондове, принадлежащи на Европейския съюз и предоставени от
Европейския съюз на българската държава по Схема за единно плащане на
площ /СЕПП/, Схема за обвързано подпомагане за зеленчуци - основна СЗ
/основна/, Мярка 13 „Плащания за райони с природни или други специфични
ограничения“ Мярка 13.2/НР2 - престъпление по чл. 248а, ал. 2, вр. ал. 1 от
НК, като на основание чл. 78а, ал. 1 от НК го ОСВОБОЖДАВА ОТ
НАКАЗАТЕЛНА ОТГОВОРНОСТ и му НАЛАГА
АДМИНИСТРАТИВНО НАКАЗАНИЕ – ГЛОБА в размер на 1 000
/хиляда/ лева.
Решението може да бъде обжалвано и/или протестирано пред
Апелативен съд гр. Бургас в 15 - дневен срок от днес.
Съдия при Окръжен съд – Бургас: _______________________
2

Съдържание на мотивите


Мотиви към решение № 29/27.05.2021 г. по АНД № 419/2021 г. по
описа на Окръжен съд - Бургас.

Производството по делото е по реда на чл. 375 и сл. от НПК, във вр.
чл. 78а НК и е образувано по внесено постановление на прокурор при
Окръжна прокуратура – Бургас, с което се предлага обв. Д. А. Й., роден на
*** г. в гр. ***, област ***, с постоянен адрес: ***, община ***, област ***,
български гражданин, женен, със средно образование, земеделски
производител, неосъждан, ЕГН **********, да бъде освободен от наказателна
отговорност по реда на чл. 78а от НК за извършено от него престъпление по
чл. 248а, ал. 2, вр. ал. 1 от НК.
В съдебно заседание представителят на Окръжна прокуратура -
Бургас поддържа предложението. Изразява становище, че обвинението е
доказано по категоричен начин от обективна и субективна страна. Пледира за
освобождаване на обвиняемия Й. от наказателна отговорност за извършеното
от него престъпление и налагане на административно наказание глоба в
размер на 1 000 лева.
Обвиняемият Д.Й., редовно призован, не се явява.
След поотделната и съвкупна преценка на събраните по делото
доказателства, съдът намира за установена следната фактическа обстановка,
съответстваща на фактическите положения, посочени в постановлението, а
именно:
Процедурата по кандидатстване на земеделските производители за
подпомагане по схеми и мерки, финансирани от Европейския съюз е
регламентирана подробно в Регламент (ЕС) № 1305/2013 на Европейския
парламент и на Съвета от 17 декември 2013 година относно подпомагане на
развитието на селските райони от Европейския земеделски фонд за развитие
на селските райони (ЕЗФРСР) и за отмяна на Регламент (ЕО) № 1698/2005 на
Съвета; Регламент (ЕС) № 1306/2013 на Европейския парламент и на Съвета
от 17 декември 2013 година относно финансирането, управлението и
мониторинга на общата селскостопанска политика и за отмяна на регламенти
(ЕИО) № 352/78, (ЕО) № 165/94, (ЕО) № 2799/98, (ЕО) № 814/2000, (ЕО) №
1290/2005 и (ЕО) № 485/2008 на Съвета; Регламент (ЕС) № 1307/2013 на
Европейския парламент и на Съвета от 17 декември 2013 година за
установяване на правила за директни плащания за земеделски стопани по
схеми за подпомагане в рамките на общата селскостопанска политика и за
отмяна на Регламент (ЕО) № 637/2008 на Съвета и и Регламент (ЕО) №
73/2009 на Съвета; Закон за подпомагане на земеделските производители
(ЗПЗП), Наредба № 5 от 27.02.2009 г. за условията и реда за подаване на
1
заявления по схеми и мерки за подпомагане на площ (ред. ДВ, бр. 17 от
23.02.2018 г., в сила от 23.02.2018 г.); Наредба № 2 от 26.03.2018 г. за
критериите за допустимост на земеделските площи за подпомагане по схеми
и мерки за плащане на площ (ДВ, бр. 29 от 30.03.2018 г., в сила от 30.03.2018
г.).
Правният режим, установен в цитираните нормативни актове,
допуска едновременното подпомагане на едни и същи площи по повече от
една схема. За да бъде отпусната парична помощ по този ред, задължително
условие е земите, за които се кандидатства, да бъдат използвани, обработвани
и поддържани в добро земеделско и екологично състояние през текущата
стопанска година. Кандидатстването за подпомагане се осъществява отделно
за всяка стопанска година чрез подаване на нарочни заявления за
подпомагане чрез Общинските служби по земеделие. Кандидатите, наричани
още и бенефициенти, посочват в заявленията си за кои земеделски площи
желаят да бъдат подпомогнати, какви са техните размери, границите им,
местонахождението и предназначението им за ползване, какъв е видът на
отглежданите на тях култури, по кои мерки желаят финансово подпомагане.
Сведенията за тези обстоятелства следва да бъдат достоверни и за невярното
им отразяване в заявленията кандидатите – бенефициенти носят наказателна
отговорност.
Обвиняемият Д.Й. се занимавал със земеделие от 2015 г. и бил
регистриран като земеделски производител. Обработвал земеделски земи,
като произвеждал различни селскостопански култури, в т.ч. лук, домати,
малини. Във връзка с тази си дейност, Й. кандидатствал за финансово
подпомагане по мерки и схеми, субсидирани от фондове на Европейския
съюз.
На 15.05.2018 г. обвиняемият Д.Й., лично подал пред Общинска
служба „Земеделие“ – Айтос, при Областна дирекция на ДФ „Земеделие“ -
Бургас заявление за подпомагане 2018 г. - форма за физически лица по чл. 41,
ал. 2, вр. чл. 32, ал. 1 от Закона за подпомагане на земеделските
производители (ЗПЗП), ведно с подписана от него таблица на използваните
парцели през 2018 г., таблица за заявените площи по схеми и мерки за 2018 г.
(л. 78-80 ДП).
Обвиняемият Й. заявил следните парцели в землището на село ***,
община ***, област Бургас с композитни номера: № 72727-61-5-2 с площ 0,46
ха, № 72727-61-6-1 с площ 0,20 ха, № 72727-61-6-2 с площ 0,28 ха, № 72727-
61-7-1 с площ 0,14 ха, № 72727-79-5-2 с площ 1,07 ха, № 72727-450-1-2 с
площ 2,04 ха и № 72727-487-1-1 с площ 0,55 ха, с обща заявена площ за
подпомагане 4,74 ха. В таблицата на парцелите били включени заявените от
обвиняемия площи, индивидуализирани по физически блок, площ, основание
за ползване, код на културата и мярка за подпомагане. Като неразделна част
към заявлението били приложени и карти на блоковете на земеделското
2
стопанство, подписани от обвиняемия Й. в качеството на декларатор на
отразените в тях данни (л. 85-90 от ДП).
Обработката на данните била извършена от свидетелката В. Г. А. –
старши експерт в Общинска служба „Земеделие“ - Айтос. След
окончателното индивидуализиране на площите, които бенефициентът заявил
за подпомагане през стопанската 2018 г., с посочване на начина на трайното
им ползване, св.А. приключила преписката с издаване на „Заявление за
подпомагане 2018“, което било предявено за подпис на обв.Й.. Заявлението
било заведено с вх. № 18832697/15.05.2018 г., УРН 639133, УИН
02/120618/29616.
Обвиняемият Д.Й. кандидатствал по Схема за единно плащане на
площ (СЕПП), Схема за преразпределително плащане (СПП), Схема за
плащане на селскостопански практики, които са благоприятни за климата и
околната среда – зелени директни плащания (ЗДП), Схема за обвързано
подпомагане на плодове (основна група) – СП (основна), Схема за обвързано
подпомагане на зеленчуци (основна група) – СЗ (основна), Схема за
обвързано подпомагане на оранжерийни зеленчуци (СЗо), Схема за преходна
национална помощ за земеделска земя на хектар (ПНДП) и Мярка 13 -
„Плащания за райони, изправени пред природни или други специфични
ограничения“ (Подмярка 13.2/НР2).
Обвиняемият положил подписа си с дата 15.05.2018 г. на всяка от
страниците на заявлението за подпомагане, включващо и декларация за
запознаване с определенията за нередност. Декларирал, че е запознат с
изискването за цялата си селскостопанска дейност и през цялата календарна
година да извършва земеделска дейност върху декларираните площи и да
спазва правилата за кръстосано съответствие, съгласно чл. 91 и чл. 93 и
Приложение II от Регламент (ЕС) № 1306/2013, както и че към датата на
подаване на същото, заявените площи отговарят на условията за допустимост
на земеделските площи за подпомагане по схеми и мерки за плащане на площ
по смисъла на Наредба № 2 от 17 февруари 2015 г. (отм.). Декларирал също,
че е запознат с изискванията на схемите и мерките, за които кандидатства за
подпомагане и се задължава да спазва през кампанията изискванията на ЗПЗП
и съответните наредби.
Посочената декларативна част от заявлението изисква истинност на
информацията, която кандидатът отразява, във връзка с отговорността му по
чл. 248а и чл. 313 от НК. Тази информация е правнозначима и относима към
преценката за допустимост на финансирането на подсъдимия със средства от
еврофондовете. За информираността си относно последиците от невярно
деклариране, кандидатът подписва нарочна декларация, която също е част от
заявлението за подпомагане. В този смисъл, отговорността за предоставянето
на неверни данни в декларацията е единствено и само за декларатора.
3
За проверка достоверността на данните, посочени от обв. Й. в
подаденото от него Общо заявление за подпомагане 2018 с вх. №
18832697/15.05.2018 г., УРН 639133, УИН 02/120618/29616, и в изпълнение
на Правилника за дейността на отдел „Технически инспекторат“, на
02.08.2018 г. на св.С. И. Я. – главен експерт в отдел „Регионален технически
инспекторат“ на ДФ „Земеделие“ – Благоевград, била разпределена заявка №
357380 за извършване на проверка чрез дистанционен метод, тъй като
заявените земеделски парцели попадали в зоната за Дистанционен контрол -
Айтос. При този метод проверката се осъществява чрез софтуерен географско
информационен продукт „Геомедия“, при който се използват сателитни
изображения на парцелите, направени за съответната година. Снимките за
зона за дистанционен контрол – Айтос били заснети на 28.05.2018 г. При
извършената на 03.08.2018 г. проверка било установено, че всички заявени от
обв. Й. земеделски парцели, с изключение на парцели с композитни номера №
72727-487-1-1, който попадал извън зоната за Дистанционен контрол – Айтос
и този с № 72727-79-5-2, за който сателитната снимка не давала достатъчно
информация, били допустими с цялата си площ.
На тези два парцела, съобразно разпоредбата на чл. 28а, ал. 1 от
ЗПЗП и в изпълнение на Заповед № 03-РД/3258 от 20.08.2018 г., издадена от
зам.-изпълнителния директор на ДФ „Земеделие“ – София и Заповед №
367351/04.09.2018 г. на началник отдел „Регионален технически инспекторат“
– Ямбол на ДФ „Земеделие“, била извършена бърза проверка на място от
свидетеля М. П. И. – старши експерт в ДФ „Земеделие“, РТИ – Разград. За
предстоящата проверка обв. Й. бил уведомен на 11.09.2018 г. на посочения в
заявлението за подпомагане телефонен номер. Същият е бил информиран, че
проверката на място ще бъде извършена само на горепосочените два парцела,
тъй като за останалите е извършена проверка от Дистанционен контрол.
Проверката била извършена на 12.09.2018 г. В хода на
осъществяването й св. И. извършил замерване с помощта на GPS устройство,
направил и снимки. Установил, че земеделски парцел с композитен номер №
72727-487-1-1, находящ се в землището на ***, общ. ***, със заявена площ
0,55 ха и декларирана култура код 144010 – лук, заявен за подпомагане по
Схема за единно плащане на площ (СЕПП), Схема за обвързано подпомагане
на зеленчуци (основна група) – СЗ (основна) и Мярка 13 - „Плащания за
райони, изправени пред природни или други специфични ограничения“
(Подмярка 13.2/НР2), няма следа от обработка и остатъци от декларираната
култура, съгласно чл. 7 от Наредба № 2 от 26.03.2018 г. Същият бил силно
затревен, а на места - обрасъл с храсти, т.е. не отговарял на условията за
допустимост за подпомагане по цитираните схеми и мерки, за които обв. Й.
кандидатствал.
По отношение на земеделски парцел с композитен номер № 72727-
79-5-2, находящ се в землището на ***, със заявена площ 1,07 ха и
4
деклариран код 190000 – площ с угари, заявен за подпомагане по Схема за
единно плащане на площ (СЕПП) и Мярка 13 - „Плащания за райони,
изправени пред природни или други специфични ограничения“ (Подмярка
13.2/НР2), при проверката е установено, че няма видими следи от обработки –
изораване или дисковане, съгласно чл. 6, т. 1 от Наредба № 2 от 26.03.2018 г.,
които трябва да са разпознаваеми през цялата календарна година. Същият бил
зает от тревиста растителност, надвишаваща 0,5 м, съгласно чл. 10, ал. 2, т. 2,
б.“а“ от Наредбата, т.е. и този парцел не отговарял на условията за
допустимост за подпомагане по цитираните схеми и мерки, за които
обвиняемият е кандидатствал.
Резултатите от извършените от свидетелите С. Я. и М. И. проверка
на място и чрез дистанционно наблюдение били отразени в Доклад за
проверка на площи, в който подробно описали констатираните обстоятелства
(л. 111 от ДП). Обвиняемият не упражнил правото си да депозира възражения
в законоустановения срок.
В резултат на проверката, от заявените общо 4,74 ха като допустими
за подпомагане по цитираните схеми и мерки, за които обв. Й. кандидатствал,
били приети 3,12 ха, а като над декларирани и недопустими за подпомагане
били определени 1,62 ха. Процентът на наддекларираните площи, видно от
предоставената справка писмо изх. № 02-020-1400/119#2 (л. 99-101 от ДП),
бил 51,92 % от установените площи, поради което на обвиняемия били
наложени административни санкции, като одобрените субсидии били
намалени.
Горната фактическа обстановка се установява от показанията на
свидетелите В. А. (л. 61 от ДП), С. Я. (л. 47-48 от ДП), М. И. (л. 53-55 от ДП)
и Р. М. (л. 68-72 от ДП), обясненията на обвиняемия Д.Й. (л. 34-35 и л. 39-40
от ДП), както и от приложените по делото писмени доказателства, в това
число заявление за подпомагане 2018, таблица за използваните парцели за
2018 г., таблица за заявените площи по схеми и мерки за 2018 г., декларация
за запознаване с определенията за нередност (л. 78-81 от ДП) и карти на
блоковете на земеделското стопанство (л. 85-90 от ДП), доклад за проверка на
площи (л. 111-122 от ДП), уведомително писмо за резултатите от проверката
(л. 123-124 от ДП), справка за съдимост (л. 38 от ДП), и не се оспорва от
обвиняемия. Същият потвърждава, че лично е подал заявление за
подпомагане, форма за физически лица 2018 г., както и че от общо заявените
седем земеделски парцела, не е обработил два парцела, тъй като не разполагал
с необходимата техника, поради отказ на банката да му отпусне кредит за
закупуване на такава и неосигуряване на достъп до процесните парцели от
св.М. – собственик на съседните на тях парцели, за което бил подал жалба в
Община Айтос.
Видно обаче от писмо изх. № 0911-16-003554 от 02.11.2020г. от
„Уникредит Булбанк“ АД, в банката не е постъпвало искане за отпускане на
5
кредит за закупуване на селскостопанска техника от името на обв. Й. (л. 128
от ДП).
От показанията на св. Р. М. става ясно, че такъв спор между двамата
не е имало, както и че достъпът до двата парцела не е бил ограничен (л. 68-73
от ДП). Не е подавана и жалба от обв. Й. до Община Айтос, видно от писмо
изх. № 2400-7454/1/ от 06.10.2020 г. (л. 126 от ДП).
При така установените фактически положения съдът прие, че
деянието на обвиняемия Й. е съставомерно по чл. 248а, ал. 2 вр. ал. 1 НК.
Налице са всички признаци за обективна съставомерност на деянието по
посочения фактически състав от НК.
На 15.05.2018 г., чрез Общинска служба „Земеделие“ гр. Айтос, пред
Областна дирекция - гр. Бургас на Разплащателна агенция при Държавен
фонд „Земеделие“, представил неверни сведения в Общо заявление за
подпомагане 2018 - форма за физически лица по чл. 41, ал. 2, вр. чл. 32, ал. 1
от Закона за подпомагане на земеделските производители /ЗПЗП/ с уникален
регистрационен номер /УРН/ 639133 и Уникален идентификационен номер
/УИН/ 02/120618/29616, ведно с приложените като неразделна част към него
таблица за използваните парцели за 2018 г., таблица за заявените площи по
схеми и мерки за 2018 г. и декларация за запознаване с определенията за
нередност, а именно, че ползва, обработва и поддържа в добро земеделско и
екологично състояние, както и че към датата на кандидатстване, заявените
площи отговарят на условията за допустимост по смисъла на Наредба № 2 от
26.03.2018 г. за критериите за допустимост на земеделските площи за
подпомагане по схеми и мерки за плащане на площ, земеделски площи от
общо 1,62 ха, намиращи се в землището на ***, общ ***, обл. Бургас,
представляващи следните парцели - земеделски парцел с композитен номер
№ 72727-487-1-1, с площ 0,55 хектара, със заявена култура лук и земеделски
парцел с композитен номер № 72727-79-5-2, с площ 1,07 хектара, със заявена
площ угари, без действително да обработва така заявените площи.
Освен коментираните обективни признаци на разгледаното деяние, в
случая са налице и субективните елементи на престъплението по чл. 248а от
НК – специална цел и пряк умисъл. Несъмнено е установено, че обв. Й. е
представил лично на компетентните органи тези неверни сведения с пряката
цел да получи средства от фондове, принадлежащи на Европейския съюз и
предоставени от Европейския съюз на българската държава по Схема за
единно плащане на площ /СЕПП/, Схема за обвързано подпомагане за
зеленчуци - основна СЗ /основна/, Мярка 13 „Плащания за райони с природни
или други специфични ограничения“ Мярка 13.2/НР2.
От субективна страна престъплението е осъществено с пряк умисъл
по смисъла на чл. 11, ал. 2 НК, тъй като обвиняемият е имал ясни представи,
че заявените от него земеделски площи не отговарят на изискванията на
6
схемите за подпомагане.
За престъплението по чл. 248а, ал. 2 НК е предвидено наказание
лишаване от свобода до три години и глоба от хиляда до пет хиляди лева.
Обвиняемият Й. не е осъждан, не е освобождаван от наказателна
отговорност по реда на Глава осма, раздел ІV от НК. От деянието не са
причинени имуществени вреди. Налице са всички предпоставки по чл. 78а
НК, поради което съдът освободи обвиняемия от наказателна отговорност за
извършеното от него престъпление и му наложи административно наказание.
При определяне размера на наложената санкция, съдът съобрази
ниската степен на обществена опасност на деянието, предвид относително
малкия размер на заявената площ, с която Д.Й. е кандидатствал за субсидия.
Ниска е и обществената опасност на дееца – същият е с утвърдени трудови
навици, прави признания, до настоящия момент не е извършил друго
противообществено деяние.
Предвид превантивната и превъзпитателна функция на
административното наказание по отношение на личността на дееца, съдът
прие за съответно на тежестта на престъплението и неговия автор
административно наказание глоба в минималния, предвиден в чл. 78а, ал. 1
НК размер, а именно 1000 лева. Едновременно с това, административното
наказание като вид и конкретен размер съдържа достатъчен потенциал да
постигне в нужната степен предупредителния, превъзпитателен и възпиращ
ефект, указан в разпоредбата на чл. 12 ЗАНН. Така отмерената санкция ще
спомогне обв. Й. да преосмисли извършеното и да коригира поведението си
занапред, като предупреди и превъзпита него и останалите граждани в насока
спазване на законоустановения ред.
Мотивиран от горните съображения и на основание чл. 378, ал. 4, т.
1 от НПК съдът постанови решението.


ОКРЪЖЕН СЪДИЯ:




7