Р А З
П О Р Е Ж
Д А Н Е
Номер 12227 Година 19.11.2019 Град С.
СТАРОЗАГОРСКИЯТ
РАЙОНЕН СЪД
XII ГРАЖДАНСКИ СЪСТАВ
На
деветнадесети ноеМ.и
Година 2019
в
закрито съдебно заседание в следния състав:
ПРЕДСЕДАТЕЛ: И. Р.
Секретар:
Прокурор:
като
разгледа докладваното от съдията Р. гражданско дело номер 5274 по описа за 2019
година и за да се произнесе взе предвид следното:
След като се запозна с подадения в срока по чл. 131, ал. 1 ГПК отговор,
съдът намери, че следва да внесе и насрочи делото за разглеждане в открито
съдебно заседание и изготви писмен доклад (чл. 312, ал. 1, т. 1-3 ГПК).
За изясняване на делото от фактическа страна, следва да се уважи
искането на ищеца и задължи ответникът да представи, най-късно в срока по чл.
312, ал. 2 ГПК, посочените в поправената искова молба документи (чл. 190 ГПК).
За изясняване на делото от фактическа страна, следва да се уважи
искането на ищеца и назначи по делото съдебно - икономическа експертиза, която
да даде отговор на поставените от него въпроси в исковата молба, за отговор на
които съдът не разполага със специални знания в областта на счетоводната
отчетност, което обуславя назначаването й (чл. 195, ал. 1 ГПК). За изготвянето
й следва да се определи депозит и задължи поискалият назначаването й ищец да го
внесе, защото с нормата на чл. 126 ЗДСл същият е освободен само от държавна
такса, но не и от разноски за настоящото производство (чл. 76 ГПК).
Следва да се даде на ответника исканата в отговора възможност,
най-късно в срока по чл. 312, ал. 2 ГПК да посочи и представи доказателства,
каквито не е посочил и представил с него.
Следва да се укаже на страните, че настоящото производство ще се
разглежда по реда на Глава 25 от ГПК „Бързо производство” (чл. 314, ал. 2 ГПК).
На ищеца следва да се изпрати препис от отговора на ответника (чл. 312,
ал. 2 ГПК). Препис от настоящото разпореждане следва да се връчи на страните,
като им се укаже в едноседмичен срок от получаването му да вземат становище във
връзка с дадените указания и доклада на делото, и предприемат съответни
процесуални действия, както и за последиците от неизпълнение на указанията (чл.
312, ал. 2 ГПК).
Воден от горните мотиви и на основание чл. 312 ГПК, съдът
Р А
З П О
Р Е Д И :
ВНАСЯ делото в открито съдебно заседание и го НАСРОЧВА за 06.12.2019 г.
от 9.40 часа.
ДОКЛАДВА делото, както следва: обстоятелствата, от които произтичат
претендираните от ищеца вземания, са посочени в поправената му искова молба и
изразяват по същество в това, че бил държавен служител в М. от 1993 г., като от
април 2014 г. бил държавен служител на сектор О. С. към З. К. при Д. в
ответната Г. - М. С.. Назначен бил на длъжност -. През трите предхождащи
настоящата искова претенция години, изпълнявал служебните си задължения на
сменен режим на работа, като полагал труд на смени по график с продължителност
от 12 часа. Така положеният от него труд на смени бил както през светлата част
на деня, така и през нощта от 20.00 часа до 08.00 часа. В този смисъл било
налице полагане на нощен труд от 22.00 часа до 06.00 часа. Обичайното
местоизпълнение на служебните му задължения било в С.. Служебното му
правоотношение се уреждало от ЗМ., който се явявал специален по отношение на
ЗДСл, по аргумент от чл. 142, ал. 2 ЗМ.. Разпоредбата на чл. 187, ал. 3 ЗМ.
регламентирала, че работното време на държавните служители се изчислявало в
работни дни – подневно, а за работещите на 8-, 12- или 24-часови смени -
сумирано за тримесечен период. Според чл. 187, ал. 5 ЗМ. работата извън
редовното работно време се компенсирала с допълнителен платен годишен отпуск за
работа в работни дни и с възнаграждение за извънреден труд за работа в почивни
и празнични дни - за служителите на ненормиран работен ден; и с възнаграждение
за извънреден труд за отработени до 70 часа на тримесечен период - за
служителите, работещи на смени. С оглед характера на заеманата от него длъжност
през процесния период, полагал труд през нощта (22:00 - 06:00 часа), като
отработеното работно време се изчислявало сумирано. Отношенията между страните
следвало да се уреждат съобразно чл. 187, ал. 5-6 ЗМ., който предвиждал
компенсиране на работата извън редовното работно време с възнаграждение за
извънреден труд за служителите на смени. В случая следвало да приложи чл. 9,
ал. 2 от Наредбата за структурата и организацията на работната заплата, която
предвиждала преизчисление на положения нощен труд. В тази връзка, според чл.
187, ал. 9 ЗМ., редът за организацията и разпределянето на работното време, за
неговото отчитане, за компенсирането на работата на държавните служители извън
редовното работно време, режимът на дежурство, времето за отдих и почивките за
държавните служители, се определяли с наредба на министъра на вътрешните
работи. За периода от 19.08.2014 г. до 01.04.2015 г. действала Наредба № 8121з-
407/11.08.2014 г. (ДВ, бр. 69 от 19.08.2014 г., в сила от 19.08.2014г, отм.,
бр. 40 от 02.06.2015 г., в сила от
01.04.2015 г.). От 01.04.2015 г. до 29.07.2016 г. действала Наредба №
8121з-592/25.05.2015 г., която била отменена с решение № 8585 от 11.07.2016 г. на ВАС по адм. д. № 5450/2016 г., обн. в
ДВ бр. 59 от 29.07.2016 г. От 02.08.2016 г.
и понастоящем действала Наредба № 8121з-776 от 29.07.2016 г. (обн., ДВ, бр. 60
от 02.08.2016 г., в сила от 02.08.2016 г.). Текстовете на чл. 3, ал. 3 и в
трите наредби били идентични, като гласели, че при работа на смени било
възможно полагането на труд и през нощта между 22:00 и 6:00 ч., а работните
часове не следвало да надвишават средно 8 часа за всеки 24-часов период.
Съобразно чл. 31, ал. 2 от Наредба № 8121з-407/11.08.2014 г. (ДВ, бр. 69 от
19.08.2014 г., отм. ДВ, бр. 40 от 02.06.2015 г., в сила от 01.04.2015 г.отм.),
при сумирано отчитане на отработеното време, общият брой часове положен труд
между 22:00 и 6:00 ч. за отчетния период, се умножавал по 0,143. В следващите
две Наредби № 8121з-592/25.05.2015 г. и № 8121з-776/29.07.2016 г., които били
приложими към процесния период от 14.10.2016 г. до 14.10.2019 г., липсвала
изрична регламентация за преизчисляване на нощния труд в дневен. Липсата на
изрична норма обаче, не следвало да се тълкува като законово въведена забрана
за преизчисляване на положените от служителите в М. часове нощен труд в дневен,
а представлявало празнота в уредбата на реда за организацията и разпределянето
на работното време, за неговото отчитане, за компенсирането на работата извън
редовното работно време, режима на дежурство, времето за отдих и почивките на
държавните служители в М.. Била налице непълнота в специалната уредба, която
касаела служителите в М.. В този смисъл следвало субсидиарно да се приложи
разпоредбата на чл. 9, ал. 2 НСОРЗ, която гласяла, че при сумирано изчисляване
на работното време, нощните часове се превръщали в дневни с коефициент, равен
на отношението между нормалната продължителност на дневното и нощното работно
време, или 1,143. Предвид, че основното му трудово възнаграждение било в размер
на 890 лева, а почасовото му възнаграждение било в размер на 05.36 лева,
ответникът не му бил изплатил възнаграждение за положен извънреден труд, който
бил формиран след преизчисляване на положения нощен труд с коефициент 1.143 /8
часа нощен труд х 1.143 = 9.144 часа дневен/ и съответното му увеличаване с 50
% /чл. 187, ал. 6 ЗМ./, както и мораторна лихва за същия. Организацията и
разпределението на работното време, както и неговото отчитане и компенсиране на
работата извън редовното време, за процесния период се уреждали от Наредба
8121з-776/29.07.2016 г. Съгласно чл. 18 ал. 3 от същата Наредба, в случаите,
когато служител, работещ на смени, при обичайно изпълнение на служебните си
задължения, надвишал нормативно установения брой часове за отчетен едномесечен
период, този труд се компенсирал като труд извън редовното работно време и се
отчитал с протокол /приложение 1/, без да се издавала заповед по ал. 1, който
се изготвял и утвърждавал по реда на чл. 23. Съгласно чл. 24, ал. 2, положения
труд извън редовното работно време от държавните служители работещи на смени,
се отчитал в часове за месеца, през който бил положен, с протокол /приложение
3/. На основание чл. 31, ал. 1 от Наредбата, отработеното време между 22.00
часа до 06.00 часа ... се отчитало с протокол /приложение 6/. В изпълнение на
разпоредбата на чл. 33, ал. 1 от Наредбата, възнаграждението за труд извън
работното време се включвало в месечното възнаграждение и се изплащало в
месеца, който следвал този, в който бил положен трудът, при своевременно
предоставяне на протокол във финансова служба. В този смисъл ответникът, при
едно коректно изпълнение на приравняването на отработеното от ищеца време за
периодите от 22.00 часа до 06.00 часа, следвало да отчете и му заплати
отработеното време над редовното, като това следвало да се извърши в месеца, в
който този труд бил положен и съответно следвало същият да се заплати с
дължимото му възнаграждение за положен труд през месеца, следващ този, в който
бил положен извънредния труд. Ответникът бил изпаднал в забава от изтичането на
месеца, следващ този, в който бил положен труда и от първо число на следващия
месец му дължал обезщетение за това, а именно, за 2016 г.: по 7 смени месечно с
продължителност 12 часа. През октоМ.и 2016 г., от 14.10.2016 г. положил нощен
труд от 22.00 часа до 06.00 часа в размер на 24 часа, след преизчисляването им
с коефициент 1.143, бил налице положен извънреден труд размер на 3 часа.
Почасовото му възнаграждение било в размер на 05.36 лева, а след увеличението
му с 50 % било в размер на 8 лева. Дължимото му се възнаграждение възлизало на
24 лева, която следвало да му бъде начислена и изплатена до 30-то число на
месец ноеМ.и и ответникът изпаднал в забава, считано от 01.12.2016 г., като до
подаване на исковата претенция му дължал мораторна лихва 8.47 лева. През ноеМ.и
2016 г. положил нощен труд от 22.00 часа до 06.00 часа в размер на 56 часа,
след преизчисляването на които с коефициент 1.143, бил налице положен
извънреден труд от 8 часа. Почасовото му възнаграждение било в размер на 5.36
лева, а след увеличението с 50 % било 8 лева. Дължимото му се от ответника
възнаграждение възлизало на 64 лева, които следвало да бъдат начислени и
изплатени до 31-во число на декеМ.и и ответникът бил изпаднал в забава, считано
от 01.01.2017 г., като до подаване на иска му дължал мораторна лихва 21.39
лева. През декеМ.и 2016 г. положил нощен труд от 22.00 часа до 06.00 часа в
размер на 56 часа, след преизчисляването на които с коефициент 1.143, бил
налице положен извънреден труд 8 часа. Почасовото му възнаграждение било 5.36
лева, а след увеличението му с 50 % било 8 лева. Дължимото му се възнаграждение
възлизало на 64 лева, които следвало да му бъдат начислени и изплатени до 31-во
число на януари 2017 г. и ответникът изпаднал в забава, считано от 01.02.2017
г., като до подаване на иска му дължал 21.06 лева мораторна лихва. През 2017 г.,
по 7 смени месечно с продължителност 12 часа. През януари 2017 г. положил нощен
труд от 22.00 часа до 06.00 часа в размер на 56 часа, след преизчисляването на
които с коефициент 1.143, бил налице положен извънреден труд размер на 8 часа.
Почасовото му възнаграждение било 5.36 лева, а след увеличението му с 50 % било
8 лева. Дължимото му се възнаграждение било 64 лева, които следвало да бъдат
начислени и платени до 28-мо число на
февруари 2017 г. и ответникът изпаднал в забава, считано от 01.03.2017 г., като
до иска му дължал 20.66 лева мораторна лихва. През февруари 2017 г. положил
нощен труд от 22.00 часа до 06.00 часа в размер на 56 часа, след
преизчисляването им с коефициент 1.143, бил налице положен извънреден труд 8
часа. Почасовото му възнаграждение било 5.36 лева, а след увеличението му с 50
% било 8 лева. Дължимото му се от ответника възнаграждение било 64 лева, които
следвало да му бъдат начислени и платени до 31-во число на март 2017 г. и
ответникът изпаднал в забава, считано от 01.04.2017 г., като до иска му дължал
19.99 лева мораторна лихва. През март 2017 г. положил нощен труд от 22.00 часа
до 06.00 часа в размер на 56 часа, след преизчисляването на който с коефициент
1.143, бил налице положен извънреден труд 8 часа. Почасовото му възнаграждение
било 5.36 лева, а след увеличението с 50 % било 8 лева. Дължимото му се
възнаграждение било 64 лева, които следвало да му се платят до 30-то число на
април 2017 г. и ответникът изпаднал в забава, считано от 01.05.2017 г., като до
иска му дължал 19.34 лева мораторна лихва. През април 2017 г. положил нощен
труд от 22.00 часа до 06.00 часа в размер на 56 часа, след преизчисляването на
които с коефициент 1.143, бил налице положен извънреден труд 8 часа. Почасовото
му възнаграждение било 5.36 лева, а след увеличението му с 50 % било 8 лева.
Дължимото му се възнаграждение било 64 лева, платимо до 31-во число на май 2017
г. и ответникът изпаднал в забава, считано от 01.06.2017 г., като до иска му
дължал 18.68 лева мораторна лихва. През май 2017 г. положил нощен труд от 22.00
часа до 06.00 часа в размер на 56 часа, след преизчисляването на които с
коефициент 1.143, бил налице извънреден труд 8 часа. Почасовото му възнаграждение
било 5.36 лева, а след увеличението му с 50 % било 8 лева. Дължимото му се
възнаграждение било 64 лева, платимо до 30-то число на юни 2017 г. и ответникът
изпаднал в забава, считано от 01.07.2017 г., като до иска му дължал 18.03 лева
мораторна лихва. През юни 2017 г. положил нощен труд от 22.00 часа до 06.00
часа в размер на 56 часа, след преизчисляването на които с коефициент 1.143 бил
налице извънреден труд 8 часа. Почасовото му възнаграждение било 5.36 лева, а
след увеличението му с 50 % било 8 лева. Дължимото му се възнаграждение било 64
лева, платимо до 31-во число на юли 2017 г. и ответникът изпаднал в забава,
считано от 01.08.2017 г., като до иска му дължал 17.36 лева мораторна лихва.
През юли 2017 г. положил нощен труд от 22.00 часа до 06.00 часа в размер на 56
часа, след преизчисляването на които с коефициент 1.143 бил налице извънреден
труд 8 часа. Почасовото му възнаграждение било 5.36 лева, а след увеличението
му с 50 % било 8 лева. Дължимото му се възнаграждение било 64 лева, платимо до 31-во
число на август 2017 г. и ответникът изпаднал в забава, считано от 01.09.2017
г., като до иска му дължал 16.69 лева мораторна лихва. През август 2017 г.
положил нощен труд от 22.00 часа до 06.00 часа в размер на 56 часа, след
преизчисляването на който с коефициент 1.143 бил налице извънреден труд 8 часа.
Почасовото му възнаграждение било 5.36 лева, а след увеличението му с 50 % било
8 лева. Дължимото му се възнаграждение било 64 лева, платимо до 31-во число на
септеМ.и 2017 г. и ответникът изпаднал в забава, считано от 01.10.2017 г., като
до иска му дължал 16.04 лева мораторна лихва. През септеМ.и 2017 г. положил 56
часа нощен труд, след преизчисляването на който бил налице 8 часа извънреден
труд, почасовото му възнаграждение било 5.36 лева, а след увеличението му с 50
% било 8 лева и дължимото му се възнаграждение било 64 лева, платимо до 31-во
число на октоМ.и 2017 г. и ответникът изпаднал в забава, считано от 01.11.2017
г., като до иска му дължал 15.37 лева мораторна лихва. През октоМ.и 2017 г. положил
56 часа нощен труд, след преизчисляването на който бил налице 8 часа извънреден
труд, като почасовото му възнаграждение било 5.36 лева, а след увеличението му
– 8 лева, като дължимото му се възнаграждение било 64 лева, платимо до 30-то
число на ноеМ.и 2017 г. и ответникът бил изпаднал в забава, считано от
01.12.2017 г., като до иска му дължал 14.73 лева мораторна лихва. През ноеМ.и
2017 г. положил 56 часа нощен труд, след преизчисляването на който бил налице 8
часа извънреден труд, като почасовото му възнаграждение било 5.36 лева, а след
увеличението му с 50 % било 8 лева, като дължимото му се възнаграждение било 64
лева, платимо до 31-во число на декеМ.и 2017 г. и ответникът изпаднал в забава,
считано от 01.01.2018 г., като до иска му дължал 14.06 лева мораторна лихва.
През декеМ.и 2017 г. положил 56 часа нощен труд, след преизчисляването на който
бил налице 8 часа извънреден труд. Почасовото му възнаграждение било 5.36 лева,
а след увеличението му с 50 % било 8 лева, като дължимото му се възнаграждение
било 64 лева, платимо до 31-во число на януари 2018 г. и ответникът изпаднал в
забава, считано от 01.02.2018 г., като до иска му дължал 13.39 лева мораторна
лихва. За 2018 г. по 7 смени месечно с продължителност 12 часа. През януари
2018 г. положил 56 часа нощен труд, след преизчисляването на който бил налице 8
часа извънреден труд. Почасовото му възнаграждение било 5.36 лева, а след
увеличението му с 50 % било 8 лева. Дължимото му се възнаграждение било 64
лева, платимо до 28-мо число на февруари 2018 г. и ответникът бил изпаднал в
забава, считано от 01.03.2018 г., като до иска му дължал 12.79 лева мораторна
лихва. През февруари 2018 г. положил 56 часа нощен труд, след преизчисляването
на който бил налице 8 часа извънреден труд. Почасовото му възнаграждение било
5.36 лева, а след увеличението му - 8 лева. Дължимото му се възнаграждение било
64 лева, платимо до 31-во число на март 2018 г. и ответникът изпаднал в забава,
считано от 01.04.2018 г., като до иска му дължал 12.12 лева мораторна лихва. През март 2018 г. положил 56 часа нощен труд,
след преизчисляването на които бил налице 8 часа извънреден труд. Почасовото му
възнаграждение било 5.36 лева, а след увеличението му - 8 лева. Дължимото му се
възнаграждение било 64 лева, платимо до 30-то число на април 2018 г. и
ответникът изпаднал в забава, считано от 01.05.2018 г., като до иска му дължал
11.47 лева мораторна лихва. През април 2018 г. положил 56 часа нощен труд, след
преизчисляването на които бил налице 8 часа извънреден труд. Почасовото му
възнаграждение било 5.36 лева, а след увеличението му с 50 % било 8 лева.
Дължимото му се възнаграждение било 64 лева, платимо до 31-во число на май 2018
г. и ответникът изпаднал в забава, считано от 01.06.2018 г., като до иска му
дължал и 10.81 лева мораторна лихва. През май 2018 г. положил 56 часа нощен
труд, след преизчисляването на които бил налице 8 часа извънреден труд.
Почасовото му възнаграждение било 5.36 лева, а след увеличението му - 8 лева.
Дължимото му се възнаграждение било 64 лева, платимо до 30-то число на юни 2018
г. и ответникът изпаднал в забава, считано от 01.07.2018 г., като до иска му
дължал и 10.16 лева мораторна лихва. През юни 2018 г. положил 56 часа нощен
труд, след преизчисляването на които бил налице 8 часа извънреден труд.
Почасовото му възнаграждение било 5.36 лева, а след увеличението му - 8 лева.
Дължимото му се възнаграждение било 64 лева, платимо до 31-во число на юли 2018
г. и ответникът изпаднал в забава, считано от 01.08.2018 г., като до иска му
дължал 9.49 лева мораторна лихва. През юли 2018 г. положил 56 часа нощен труд,
след преизчисляването им бил налице 8 часа извънреден труд. Почасовото му
възнаграждение било 5.36 лева, а след увеличението му - 8 лева. Дължимото му се
възнаграждение било 64 лева, платимо до 31-во число на август 2018 г. и
ответникът изпаднал в забава, считано от 01.09.2018 г., като до иска му дължал
8.82 лева мораторна лихва. През август 2018 г. положил 56 часа нощен труд, след
преизчисляването им бил налице 8 часа извънреден труд. Почасовото му
възнаграждение било 5.36 лева, а след увеличението му - 8 лева. Дължимото от
работодателя възнаграждение било 64 лева, платимо до 30-то число на септеМ.и
2018 г. и ответникът изпаднал в забава, считано от 01.10.2018 г., като до иска
му дължал 8.17 лева мораторна лихва. През септеМ.и 2018 г. положил 56 часа
нощен труд, след преизчисляването на който бил налице 8 часа извънреден труд.
Почасовото му възнаграждение било 5.36 лева, а след увеличението му - 8 лева.
Дължимото му се възнаграждение било 64 лева, платимо до 31-во число на октоМ.и
2018 г. и ответникът изпаднал в забава, считано от 01.11.2018 г., като до иска
му дължал 7.50 лева мораторна лихва. През октоМ.и 2018 г. положил 56 часа нощен
труд, след преизчисляването на който бил налице 8 часа извънреден труд. Почасовото
му възнаграждение било 5.36 лева, а след увеличението му - 8 лева. Дължимото му
се възнаграждение било 64 лева, платимо до 30-то число на ноеМ.и 2018 г. и
ответникът изпаднал в забава, считано от 01.12.2018 г., като до иска му дължал
6.86 лева мораторна лихва. През ноеМ.и 2018 г. положил 56 часа нощен труд, след
преизчисляването на който бил налице извънреден труд 8 часа. Почасовото му
възнаграждение било 5.36 лева, а след увеличението му - 8 лева. Дължимото му се
възнаграждение било 64 лева, платимо до 31-во число на декеМ.и 2018 г. и
ответникът изпаднал в забава, считано от 01.01.2019 г., като до иска му дължал
6.19 лева мораторна лихва. През декеМ.и 2018 г. положил 56 часа нощен труд,
след преизчисляването на който бил налице извънреден труд 8 часа. Почасовото му
възнаграждение било 5.36 лева, а след увеличението му - 8 лева. Дължимото му се
възнаграждение било 64 лева, платимо до 31-во число на януари 2018 г. и
ответникът изпаднал в забава, считано от 01.02.2018 г., като до иска му дължал
5.52 лева мораторна лихва. През 2019 г. по 7 смени месечно с продължителност 12
часа. През януари 2019 г. положил 56 часа нощен труд, след преизчисляването му
бил налице 8 часа извънреден труд. Почасовото му възнаграждение било 5.36 лева,
а след увеличението му - 8 лева. Дължимото му се възнаграждение било 64 лева,
платимо до 28-мо число на февруари 2019 г. и ответникът изпаднал в забава,
считано от 01.03.2019 г., като до иска му дължал 4.91 лева мораторна лихва.
През февруари 2019 г. положил 56 часа нощен труд, след преизчисляването им бил
налице 8 часа извънреден труд. Почасовото му възнаграждение било 5.36 лева, а
след увеличението му - 8 лева. Дължимото му се възнаграждение било 64 лева,
платимо до 31-во число на март 2019 г. и ответникът изпаднал в забава, считано
от 01.04.2019 г., като до иска му дължал 4.25 лева мораторна лихва. През март
2019 г. положил 56 часа нощен труд, а след преизчисляването му бил налице
извънреден труд 8 часа. Почасовото му възнаграждение било 5.36 лева, а след
увеличението му - 8 лева. Дължимото му се възнаграждение било 64 лева, платимо
до 30-то число на април 2019 г. и ответникът изпаднал в забава, считано от
01.05.2019 г., като до иска му дължал 3.60 лева мораторна лихва. През април
2019 г. положил 56 часа нощен труд, след преизчисляването на който бил налице 8
часа извънреден труд. Почасовото му възнаграждение било 5.36 лева, а след
увеличението му - 8 лева. Дължимото му се възнаграждение било 64 лева, платимо
до 31-во число на май 2019 г. и ответникът изпаднал в забава, считано от
01.06.2019 г., като до иска му дължал 2.93 лева мораторна лихва. През май 2019
г. положил 56 часа нощен труд, след преизчисляването на който бил налице 8 часа
извънреден труд. Почасовото му възнаграждение било 5.36 лева, а след
увеличението му - 8 лева. Дължимото му се възнаграждение било 64 лева, платимо
до 30-то число на юни 2019 г. и ответникът изпаднал в забава, считано от
01.07.2019 г., като до иска му дължал 2.28 лева мораторна лихва. През юни 2019
г. положил 56 часа нощен труд, след преизчисляването на който бил налице 8 часа
извънреден труд. Почасовото му възнаграждение било 5.36 лева, а след
увеличението му - 8 лева. Дължимото му се възнаграждение било 64 лева, платимо
до 31-во число на юли 2019 г. и ответникът изпаднал в забава, считано от 01.08.2019
г., като до иска му дължал 1.62 лева мораторна лихва. През юли 2019 г. положил
56 часа нощен труд, след преизчисляването на който бил налице 8 часа извънреден
труд. Почасовото му възнаграждение било 5.36 лева, а след увеличението му - 8
лева. Дължимото му се възнаграждение било 64 лева. През август 2019 г. положил
56 часа нощен труд, след преизчисляването на който бил налице 8 часа извънреден
труд. Почасовото му възнаграждение било 5.36 лева, а след увеличението му - 8
лева. Дължимото му се възнаграждение било 64 лева. През септеМ.и 2018 г.
положил 56 часа нощен труд, след преизчисляването на който бил налице 8 часа
извънреден труд. Почасовото му възнаграждение било 5.36 лева, а след
увеличението му - 8 лева. Дължимото му се възнаграждение било 64 лева. През
октоМ.и 2019 г., до 14.10.2019 г., положил 24 часа нощен труд, след
преизчисляването на който бил налице 3 часа извънреден труд. Почасовото му
възнаграждение било 5.36 лева, а след увеличението му - 8 лева. Дължимото му се
възнаграждение било 24 лева. За изчисляване на размера на обезщетението за
забава използвал достъпен в интернет калкулатор, а за момент за изпадане в
забава на ответника била взета първата дата на месеца, след този последващ
полагането на труда.
След частичното прекратяване на делото с определение № 3802/22.10.2019
г., искането е да се осъди ответника да заплати на ищеца сумата от 24 лева за
главница от неплатено възнаграждение за извънреден труд от 14.10.2016 г. до
31.10.2016 г., със 7.44 лева мораторна лихва от 01.12.2016 г. до 14.10.2019 г.,
сумата от 64 лева за главница от неплатено възнаграждение за извънреден труд от
01.11.2016 г. до 30.11.2016 г., с 18.38 лева мораторна лихва от 01.01.2017 г.
до 14.10.2019 г., сумата от 64 лева за главница от неплатено възнаграждение за
положен извънреден труд от 01.12.2016 г. до 31.12.2016 г., със 17.83 лева
мораторна лихва от 01.02.2017 г. до 14.10.2019 г., сумата от 64 лева за
главница от неплатено възнаграждение за положен извънреден труд от 01.01.2017
г. до 31.01.2017 г., със 17.33 лева мораторна лихва от 01.03.2017 г. до
14.10.2019 г., сумата от 64 лева за главница от неплатено възнаграждение за
положен извънреден труд от 01.02.2017 г. до 28.02.2017 г., с 16.78 лева
мораторна лихва от 01.04.2017 г. до 14.10.2019 г., сумата от 64 лева за
главница от неплатено възнаграждение за положен извънреден труд от 01.03.2017
г. до 31.03.2017 г., с 16.24 лева мораторна лихва от 01.05.2017 г. до
14.10.2019 г., сумата от 64 лева за главница от неплатено възнаграждение за
положен извънреден труд от 01.04.2017 г. до 30.04.2017 г., с 15.69 лева
мораторна лихва от 01.06.2017 г. до 14.10.2019 г., сумата от 64 лева за
главница от неплатено възнаграждение за положен извънреден труд от 01.05.2017
г. до 31.05.2017 г., с 15.16 лева мораторна лихва от 01.07.2017 г. до
14.10.2019 г., сумата от 64 лева за главница от неплатено възнаграждение за
положен извънреден труд от 01.06.2017 г. до 30.06.2017 г., с 14.61 лева
мораторна лихва от 01.08.2017 г. до 14.10.2019 г., сумата от 64 лева за
главница от неплатено възнаграждение за положен извънреден труд от 01.07.2017
г. до 31.07.2017 г., с 14.06 лева мораторна лихва от 01.09.2017 г. до
14.10.2019 г., сумата от 64 лева за главница от неплатено възнаграждение за
положен извънреден труд от 01.08.2017 г. до 31.08.2017 г., с 13.53 лева
мораторна лихва от 01.10.2017 г. до 14.10.2019 г., сумата от 64 лева за
главница от неплатено възнаграждение за положен извънреден труд от 01.09.2017
г. до 30.09.2017 г., с 12.97 лева мораторна лихва от 01.11.2017 г. до
14.10.2019 г., сумата от 64 лева за главница от неплатено възнаграждение за
положен извънреден труд от 01.10.2017 г. до 31.10.2017 г., с 12.44 лева
мораторна лихва от 01.12.2017 г. до 14.10.2019 г., сумата от 64 лева за
главница от неплатено възнаграждение за положен извънреден труд от 01.11.2017
г. до 31.11.2017 г., с 11.89 лева мораторна лихва от 01.01.2018 г. до
14.10.2019 г., сумата от 64 лева за главница от неплатено възнаграждение за
положен извънреден труд от 01.12.2017 г. до 31.12.2017 г., с 11.34 лева
мораторна лихва от 01.02.2018 г. до 14.10.2019 г., сумата от 64 лева за
главница от неплатено възнаграждение за положен извънреден труд от 01.01.2018
г. до 31.01.2018 г., с 10.84 лева мораторна лихва от 01.03.2018 г. до
14.10.2019 г., сумата от 64 лева за главница от неплатено възнаграждение за
положен извънреден труд от 01.02.2018 г. до 28.02.2018 г., с 10.29 лева
мораторна лихва от 01.04.2018 г. до 14.10.2019 г., сумата от 64 лева за
главница от неплатено възнаграждение за положен извънреден труд от 01.03.2018
г. до 31.03.2018 г., с 9.75 лева мораторна лихва от 01.05.2018 г. до 14.10.2019
г., сумата от 64 лева за главница от неплатено възнаграждение за положен
извънреден труд от 01.04.2018 г. до 30.04.2018 г., с 9.20 лева мораторна лихва
от 01.06.2018 г. до 14.10.2019 г., сумата от 64 лева за главница от неплатено
възнаграждение за положен извънреден труд от 01.05.2018 г. до 31.05.2018 г., с
8.67 лева мораторна лихва от 01.07.2018 г. до 14.10.2019 г., сумата от 64 лева
за главница от неплатено възнаграждение за положен извънреден труд от
01.06.2018 г. до 30.06.2018 г., с 8.12 лева мораторна лихва от 01.08.2018 г. до
14.10.2019 г., сумата от 64 лева за главница от неплатено възнаграждение за
положен извънреден труд от 01.07.2018 г. до 31.07.2018 г., със 7.57 лева
мораторна лихва от 01.09.2018 г. до 14.10.2019 г., сумата от 64 лева за
главница от неплатено възнаграждение за положен извънреден труд от 01.08.2018
г. до 31.08.2018 г., със 7.04 лева мораторна лихва от 01.10.2018 г. до
14.10.2019 г., сумата от 64 лева за главница от неплатено възнаграждение за
положен извънреден труд от 01.09.2018 г. до 30.09.2018 г., с 6.48 лева
мораторна лихва от 01.11.2018 г. до 14.10.2019 г., сумата от 64 лева за
главница от неплатено възнаграждение за положен извънреден труд от 01.10.2018
г. до 31.10.2018 г., с 5.95 лева мораторна лихва от 01.12.2018 г. до 14.10.2019
г., сумата от 64 лева за главница от неплатено възнаграждение за положен
извънреден труд от 01.11.2018 г. до 30.11.2018 г., с 5.40 лева мораторна лихва
от 01.01.2019 г. до 14.10.2019 г., сумата от 64 лева за главница от неплатено
възнаграждение за положен извънреден труд от 01.12.2018 г. до 31.12.2018 г., с
4.85 лева мораторна лихва от 01.02.2019 г. до 14.10.2019 г., сумата от 64 лева
за главница от неплатено възнаграждение за положен извънреден труд от
01.01.2019 г. до 31.01.2019 г., с 4.36 лева мораторна лихва от 01.03.2019 г. до
14.10.2019 г., сумата от 64 лева за главница от неплатено възнаграждение за
положен извънреден труд от 01.02.2019 г. до 28.02.2019 г., с 3.80 лева
мораторна лихва от 01.04.2019 г. до 14.10.2019 г., сумата от 64 лева за
главница от неплатено възнаграждение за положен извънреден труд от 01.03.2019
г. до 31.03.2019 г., с 3.27 лева мораторна лихва от 01.05.2019 г. до 14.10.2019
г., сумата от 64 лева за главница от неплатено възнаграждение за положен
извънреден труд от 01.04.2019 г. до 30.04.2019 г., с 2.72 лева мораторна лихва
от 01.06.2019 г. до 14.10.2019 г., сумата от 64 лева за главница от неплатено
възнаграждение за положен извънреден труд от 01.05.2019 г. до 31.05.2019 г., с
2.19 лева мораторна лихва от 01.07.2019 г. до 14.10.2019 г., сумата от 64 лева
за главница от неплатено възнаграждение за положен извънреден труд от
01.06.2019 г. до 30.06.2019 г., с 0.62 лева мораторна лихва от 01.08.2019 г. до
14.10.2019 г., сумата от 64 лева за главница от неплатено възнаграждение за
положен извънреден труд за юли 2019 г., сумата от 64 лева за главница от
неплатено възнаграждение за положен извънреден труд за август 2019 г., сумата
от 64 лева за главница от неплатено възнаграждение за положен извънреден труд
за септеМ.и 2019 г., и сумата от 24 лева за главница от неплатено
възнаграждение за положен извънреден труд за октоМ.и 2019 г., и законна лихва
върху главниците от подаване на исковата молба в съда до изплащането им, както
и сторените по делото разноски.
Правна квалификация на предявените
от ищеца искове за главници е нормата на чл. 178, ал. 1, т. 3 ЗМ., а на
исковете за мораторни лихви - нормата на чл. 86, ал. 1 ЗЗД.
С подадения в срок отговор ответникът заема становище, че оспорвал
изцяло предявените искове като неоснователни и недоказани, поради което моли да
бъдат отхвърлени изцяло. Същите били неоснователни по следните съображения:
Изложеното в исковата молба очертавало следния предмет на спора: следвало ли
положеният от ищеца нощен труд за процесния период да се преизчислявал като
дневен. Относимите нормативни актове, регламентиращи разпределянето на
работното време, отчитането и компенсирането му за процесния период, действали
в следната последователност: Наредба № 8121з-407/11 август 2014 г. за реда за
организацията и разпределянето на работното време, за неговото отчитане, за
компенсирането на работата извън редовното работно време, режима на дежурство,
времето за отдих и почивките на държавните служители в М. (отм. с Наредба №
8121з-592/25 май 2015 г., в сила от ДВ, бр. 40/2015 г., в сила от 01.04.2015
г.); Наредба № 81213-592/25 май 2015 г. за реда за организацията и
разпределянето на работното време, за неговото отчитане, за компенсирането на
работата извън редовното работно време, режима на дежурство, времето за отдих и
почивките на държавните служители в М. (обн. ДВ, бр. 40 от 2015 г., в сила от
01.04.2015 г., отменена с решение № 8585 от 11 юли 2016 г. по административно
дело № 5450 от 2016 г. на ВАС - ДВ, бр. 59/2016 г., в сила от 29.07.2016 г.);
Наредба № 8121з-407/11 август 2014 г., след отмяната на Наредба № 8121з-592/25
май 2015 г. - от 29.07.2016 г. (отмяната с решение на ВАС) до 02.08.2016 г.
(влизането в сила на сега действащата Наредба № 8121з-776/29 юли 2016 г.);
Наредба № 8121з-776/29 юли 2016 г. за реда за организацията и разпределянето на
работното време, за неговото отчитане, за компенсирането на работата извън
редовното работно време, режима на дежурство, времето за отдих и почивките на
държавните служители в М. (обн. ДВ, бр. 60 от 2 август 2016 г., в сила от
02.08.2016 г.); Наредба № 8121з-908/02.08.2018 г. за условията и реда за
изплащане на допълнителни възнаграждения на държавните служители в М. за научна
степен, за полагане на труд през нощта от 22.00 до 6.00 часа, за полагане на
труд на официални празници, за времето на разположение и за изпълнение на
специфични служебни дейности (обн. ДВ бр. 67 от 14.08.2014 г., в сила от същата
дата). От посочените наредби, единствено в чл. 31, ал. 2 от Наредба №
8121з-407/11 август 2014 г. било предвидено, че при сумирано отчитане на
отработеното време, общият брой часове положен труд между 22.00 ч. и 6.00 ч. за
отчетния период, се умножавал по 0.143. Полученото число се сумирало с общия
брой отработени часове за отчетния период. В другите наредби, които били
относими към процесния период, било предвидено при отчитане на часове нощен
труд, техният брой да се посочвал само в цяло число. В ЗМ. и в Наредба №
8121з-908/02.08.2018 г. било предвидено, че за полагане на труд през нощта от
22.00 до 6.00 ч., на държавния служител се изплащало допълнително
възнаграждение (чл. 179, ал. 1 ЗМ. и чл. 1, т. 2 от посочената наредба).
Законодателят императивно бил предвидил заплащане на допълнително
възнаграждение за положен нощен труд, а не преизчисляване на часовете нощен
труд с числото 0.143, като служителят нямал правна възможност да избира как да
му бъдел заплатен положеният от него нощен труд. По отношение на държавните
служители в М. обаче, подобна разпоредба не съществувала. Уредбата се съдържала
в ЗМ., като приложението на КТ и подзаконовите нормативни актове по неговото приложение
било изключено с чл. 187, ал. 9 ЗМ.. Тоест, не били налице предпоставките за
субсидиарно приложение на НСОРЗ, на която се позовавал ищецът. За нощния труд
на държавните служители в М., предвиден и уреден в чл. 187, ал. 1 и 3 ЗМ., не
следвало да се прилага субсидиарно посочената разпоредба на чл. 9 от тази
наредба. За нейното приложение било необходимо да бъдели изпълнени кумулативно
четири предпоставки: подневно отчитане на работното време; работа на смени;
продължителност на нощно работно време по-малка от продължителността на
дневното; и трудово възнаграждение, заработено по трудови норми. От посочените
предпоставки третата и четвъртата не били налице, тъй като съгласно чл. 187,
ал. 1 и 3 ЗМ., дневното и нощното работно време били с една и съща
продължителност от 8 часа и не била налице работа по трудови норми за
определяне на трудовото възнаграждение по КТ. В тази връзка ищецът в исковата
си молба навеждал неоснователен довод, че била налице празнота в уредбата и
следвало да се приложи по аналогия НСОРЗ (обн. ДВ, бр. 9/2007 г., в сила от
01.07.2007 г.). За да бил приложим този тълкувателен способ, било необходимо
даден въпрос в относимия нормативен акт да не бъдел уреден. В случая това не
било така, защото по отношение на нощния труд имало подробна уредба в ЗМ.
(т.напр. в чл. 179, чл. 181, ал. 3, чл. 187, ал. 3 и др.) и редица подозаконови
нормативни актове, като в Наредба № 8121з-776/29.07.2016 г., на нощния труд бил
отделен цял раздел. Това, че нормите не били идентични при сравнение с други нормативни
актове уреждащи същия въпрос, не означавало, че била налице празнота. По тази
причина претенцията била неоснователна. Следвало да се има предвид, че ЗМ. бил
специален закон по отношение на другите закони, регламентиращи
трудовите/служебни правоотношения на служителите и предвиждал издаването на
наредба от министъра на вътрешните работи за определяне на ред за организацията
и разпределянето на работното време, за неговото отчитане, за компенсирането на
работата на държавните служители извън редовното работно време, режимът на
дежурство, времето за отдих и почивките на държавните служители в М. и за
условията и реда за изплащане на допълнителни възнаграждения на държавните
служители в М. за научна степен, за полагане на труд през нощта от 22.00 до
6.00 ч., за полагане на труд на официални празници, за времето на разположение
и за изпълнение на специфични служебни дейности. В този смисъл НСОРЗ била
неприложима, тъй като за служителите на М. бил издаден акт, по силата на
законовата делегация и не била налице липса на уредба. От друга страна ЗМ. не
препращал към разпоредбите на КТ и подзаконовите нормативни актове за
прилагането му по отношение на нощния труд. В този смисъл всички нормативни
актове по прилагането на КТ били неотносими за извънредния/нощния труд, полаган
от държавните служители в М., защото съдържал специфична нормативна уредба.
Тези различия се виждали и от различните понятия, с които боравел законодателя
в КТ и ЗМ. - в КТ и в подзаконовите нормативни актове по прилагането му - нощен
труд, в ЗМ. и подзаконовите нормативни актове по прилагането му - труд през
нощта от 22.00 до 6.00 ч. Моли иска, предявен на основание чл. 86 ЗЗД, за
заплащане на лихва за забава, като акцесорен, също да бъде отхвърлен като
неоснователен и недоказан.
Тежестта за доказване на твърдените от страните горепосочени
обстоятелства, се разпределя между тях по делото, както следва: ищецът носи
тежестта да докаже всички обстоятелства, твърдени в поправената му искова
молба, тъй като на тях е основал предявените искове, а ответникът носи тежестта
да докаже твърдените в отговора му обстоятелства, тъй като на тях е основал
възраженията си срещу основателността на тези искове.
ЗАДЪЛЖАВА ответника, най-късно в срока по чл. 312, ал. 2 ГПК да
представи по делото заверен препис от цялото намиращо се у него досие на ищеца,
както и заверени копия от графиците за полагане на труд и справка, както за
положения от ищеца труд по график от 22.00 часа до 6.00 часа за исковия период,
така и за това кога и колко дни полагаем се платен годишен отпуск и такъв при
временна неработоспособност е ползвал за същия период, КАТО МУ УКАЗВА, че
непредставянето им в този срок, съдът ще прецени съгласно чл. 190, ал. 2, във
вр. с чл. 161 ГПК.
ДАВА ВЪЗМОЖНОСТ на ответника, най-късно в срока по чл. 312, ал. 2 ГПК
да посочи и представи доказателства, каквито не е посочил и представил с
отговора.
НАЗНАЧАВА по делото съдебно - икономическа експертиза, като за вещо
лице определя Г.Д.К., което след като се запознае с доказателствата по делото,
извърши проучване при ответника и там, където това стане необходимо, да
представи по делото заключение, с което да отговори на всички поставени от
ищеца въпроси към тази експертиза в исковата му молба, при депозит в размер на
50 лева, вносим от ищеца по сметка на Старозагорския районен съд в 3-дневен
срок от получаване на призовката с препис от настоящото определение, и
представяне в същия срок по делото на документа, удостоверяващ внасянето му,
като му указва, че ако в дадения му срок депозита не бъде внесен в цялост,
експертизата няма да бъде изготвена, а той ще загуби възможността да поиска
назначаването на друга такава по-късно в процеса, освен ако пропускът му се
дължи на особени непредвидени обстоятелства.
УКАЗВА на страните, че делото ще се разглежда по реда на Глава ХХV от
ГПК „Бързо производство”, по реда на което не може да се предявяват насрещни
искове, да се привличат трети лица и да се предявяват искове срещу тях.
УКАЗВА на страните в едноседмичен срок
да вземат становище във връзка с дадените указания и доклада на делото, както и
да предприемат съответни процесуални действия, като ги предупреждава, че ако в
дадения срок не изпълнят указанията на съда в настоящото разпореждане, ще
загубят възможността да направят това по-късно в процеса, освен ако пропускът
им се дължи на особени непредвидени обстоятелства.
ЗА НАСРОЧЕНОТО съдебно заседание да се призоват страните, както и
вещото лице след внасяне от ищеца на определения от съда депозит за изготвяне
на експертизата.
ПРЕПИС от настоящото разпореждане да
се връчи на страните, а на ищеца да се връчи и препис от отговора на ответника.
ДЕЛОТО да се докладва при постъпване
на искания от страните във връзка с указанията и доклада.
РАЗПОРЕЖДАНЕТО не подлежи на
обжалване.
РАЙОНЕН СЪДИЯ: