Решение по дело №454/2020 на Административен съд - Русе

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 23 ноември 2020 г. (в сила от 1 януари 2021 г.)
Съдия: Вилиана Стефанова Върбанова Манолова
Дело: 20207200700454
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 14 август 2020 г.

Съдържание на акта Свали акта

РЕШЕНИЕ

 

 

№ ..........

 

гр. Русе, 23.11.2020 г.

 

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

 

Административен съд - Русе, V състав, в публично заседание на 22 октомври, през две хиляди и двадесета година, в състав:

 

 

            СЪДИЯ: ВИЛИАНА ВЪРБАНОВА

 

 

при секретаря БИСЕРКА ВАСИЛЕВА          като разгледа докладваното от съдия ВЪРБАНОВА адм. дело 454 по описа за 2020 година, за да се произнесе, съобрази следното:

Производството е по реда на АПК във вр. чл. 107, ал. 2 от Закона за автомобилните превози (ЗАвП).

Образувано е по жалба на А. Ю. И. против Заповед за прилагане на принудителна административна мярка №РД-14-1740/03.08.2020г. на Директора на Регионална дирекция "Автомобилна администрация" Русе, с която е приложена принудителна административна мярка (ПАМ) по чл. 106а, ал. 1, т. 1 б"а", т.4, б“б“ и ал. 2, т. 1 и т.3 от ЗАвП - временно спиране от движение на МПС Фолксваген Каравел от категория М1 с рег.№Р0346КН, собственост на Б.Б.Р., до отстраняване на нарушението, на за не повече от дванадесет месеца, чрез сваляне и отнемане на 1 брой табела с рег.№Р0346КН и временно отнемане на свидетелство за регистрация, изд. на 23.12.2019 г. и по  чл. 106а, ал. 1, т. 4, б "б" и ал. 2, т. З ЗАвП-временно отнемане на свидетелство за правоуправление на МПС № ********* на жалбоподателя, издадено на 12.04.2019г. в Гърция - до отстраняване на нарушението, но за не повече от една година.

В жалбата и по същество се излагат доводи, че тази заповед е незаконосъобразна, като издадена при допуснати съществени процесуални нарушения и в противоречие с материалния закон; иска се отмяната й.

Ответникът по делото не взема становище по жалбата.

От събраните по делото доказателства съдът приема от фактическа страна следното:

При извършена на 01.08.2020 г. проверка от служители на РД "Автомобилна администрация" – Русе се установява, че жалбоподателят А. Ю. И., управлявайки лек автомобил от категория М1, модел "Фолксваген Каравел" с рег.№Р0346КН, собственост на Б.Б.Р., извършва международен обществен превоз на  седем пътници от Германия до Република България срещу заплащане. За това МПС няма издадено заверено копие към лиценза на Общността. При тези данни проверяващите са приели, че се извършва неправомерен обществен превоз на седем пътници в нарушение на чл. 6, ал. 1 от ЗАвтП.  Срещу водача е съставен АУАН № 276724/01.08.2020 г. Видно от разписката, този АУАН е предявен на нарушителя и подписан от него без възражения. Към преписката са приложени писмени обяснения от пътуващите лица, които сочат, че превозът се извършва срещу заплащане. При тези данни е издадена оспорената Заповед №РД-14-1740/03.08.2020г. на Директора на Регионална дирекция "Автомобилна администрация" Русе, с която са приложени две принудителни административни мерки – по отношение на собственика на МПС Б.Б.Р., по чл. 106а, ал. 1, т. 1 б"а"  ЗАвП - временно спиране от движение на МПС Фолксваген Каравел от категория М1 с рег.№Р0346КН, до отстраняване на нарушението, на за не повече от дванадесет месеца, чрез сваляне и отнемане на 1 брой табела с рег. рег.№Р0346КН и по отношение на водача А. Ю. И., по чл.106а, ал.1, т.4, б“б“ от ЗАвП -временно отнемане на свидетелство за правоуправление на МПС № ********* на жалбоподателя, издадено на 12.04.2019г. в Гърция - до отстраняване на нарушението, но за не повече от една година. Заповедта е оспорена едновременно пред административния съд и горестоящия административен орган. Към датата на насрочване на делото в открито съдебно заседание производството по оспорване по административен ред е било приключило с Решение №РД-14-1740/26.08.2020г., с което жалбата на И. е отхвърлена.

Заповед за прилагане на принудителна административна мярка №РД-14-1740/03.08.2020г. е оспорена пред съда в цялост.

Съдът намира, че жалбата в частта, в която се оспорва прилагането на принудителната мярка „временно спиране от движение на МПС Фолксваген Каравел от категория М1 с рег.№Р0346КН, до отстраняване на нарушението, на за не повече от дванадесет месеца, чрез сваляне и отнемане на 1 брой табела с рег.№Р0346КН“ е недопустима. Тази мярка пряко засяга друго лице – собственика на МПС, тъй като ограничава правото му да използва по предназначение  лекия автомобил, т.е. правен интерес от оспорване на акта в тази му част има Р., а не жалбоподателя И.. Поради това жалбата срещу Заповед №РД-14-1740/03.08.2020г. в тази част е подадена от лице без правен интерес и производството по нея, на осн. чл.159, т.4 от АПК, следва да се прекрати.

В останалата част жалбата, като подадена в срок /заповедта е връчена на 03.08.2020г., а жалбата срещу нея е депозирана в АС Русе на 14.08.2020г./ и от лице с правен интерес е допустима и подлежи на разглеждане.

Съдът намира, че оспореният акт е валиден, постановен от компетентен орган, съобразно правомощията му, произтичащи от разпоредбата на чл. 107, ал. 1, предл. 2 от ЗАвП и приложената Заповед №РД-01-43/23.01.2020 г., с която изпълнителният директор на Изпълнителна агенция "Автомобилна администрация" е упълномощил директорите на РД "АА" да издават заповеди, с които налагат ПАМ по чл. 106 и чл. 106а от ЗАвП.

Заповедта е издадена в надлежна писмена форма, като в нея са изложени фактическите и правни основания, обосновали административния орган да приложи ПАМ. В хода на административното производство не са допуснати съществени нарушения на процесуалните правила и норми.

Съгласно чл. 6, ал. 1 ЗАвП, обществен превоз на пътници и товари се извършва от превозвач, който притежава лиценз за извършване на превоз на пътници или товари на територията на Република България, лиценз за извършване на международен превоз на пътници или товари - лиценз на Общността, удостоверение за регистрация за извършване на "Пътна помощ" или удостоверение за регистрация - за извършване на таксиметрови превози на пътници, и документи, които се изискват от този закон. Изпълнителна агенция "Автомобилна администрация" води регистър към лицензите на Общността и лицензите за извършване на превоз на пътници или товари на територията на Република България. Регистърът съдържа: № на лиценза, наименование и правна форма на превозвача, ЕИК, адрес на управление на превозвача, имената на професионално компетентното лице, брой копия или удостоверения към съответния лиценз, издадените наказателни постановления, списък на превозните средства, с които превозвачът извършва дейността.

С оспорения акт е предвидено на осн.  чл. 106а, ал. 1, т. 4, б "б" и ал. 2, т. З ЗАвП - временно отнемане на свидетелство за правоуправление на МПС на жалбоподателя, но за не повече от една година.

Съгласно чл. 106а, ал (1), т.4, б "б"  от ЗАвП, за преустановяване на административните нарушения се прилага принудителна административна мярка временно отнемане на свидетелството за управление на моторно превозно средство на водач, който извършва обществен превоз на пътници или товари с моторно превозно средство, без да има издадено удостоверение за обществен превоз на пътници или товари или не е включено в списък към удостоверение за регистрация за извършване на таксиметров превоз на пътници, или без да има заверено копие към лиценз на Общността - до отстраняване на нарушението, но за не повече от една година.

Видно от ал. 2, прилагането на ПАМ по ал. 1, т. 4 се осъществява от органите по контрол чрез отнемане на свидетелството за управление на моторно превозно средство и контролния талон към него. Законът е регламентирал налагането на мярката да е до отстраняване на нарушението, но за не повече от една година. Не е необходима каквато и да е допълнителна конкретизация на този срок чрез посочване от страна на административния орган.

В случая се касае за автомобилен превоз на пътници, което е дейност с повишен риск за живота и здравето на хората. Това е наложило законодателят да установи специални изисквания, гарантиращи определено ниво на професионална компетентност и благонадеждност на водачите, техническа изправност и пригодност на моторното превозно средство. Значимостта на ценностите, върху които тази професионална дейност рефлектира, е обусловила подробна регламентация на национално и на европейско ниво. В тази връзка законодателят в чл. 6, ал. 1 от ЗАвтП императивно е посочил, че тези превози могат да се извършват само от превозвачи, които притежават лиценз или удостоверение за регистрация. Извършването на която и да е от формите на регламентираната и контролирана дейност от ЗАвтП без надлежно разрешение, лиценз или регистрация е въздигнато в административно нарушение съгласно нормата на чл. 93, ал. 1 от ЗАвП. За съставомерността на това деяние, съгласно новата редакция на текста, е достатъчно да се установи, че водачът на моторното превозно средство извършва обществен превоз или превоз за собствена сметка на пътници и товари без издадено за моторното превозно средство удостоверение за обществен превоз на пътници или товари, заверено копие на лиценз на Общността, разрешение, документ за регистрация или други документи, които се изискват от регламент на европейските институции Тези факти са достатъчни за да обусловят и налагането на ПАМ.

Легалното определение на понятията "обществен превоз" и "обществен превоз на пътници" се съдържа в ДР § 1, т. 1 и т. 2 ЗАвП: "Обществен превоз" е превоз, извършван за чужда сметка или срещу заплащане или икономическа облага, който се извършва с моторно превозно средство и т. 2 "Превоз на пътници" е дейност на лице, което извършва услуги по извършване на превоз на пътници с моторно превозно средство за чужда сметка или срещу заплащане или икономическа облага. Събраните в хода на производството доказателства установяват, че с процесното МПС е извършван неправомерен обществен превоз на пътници, тъй като за тази дейност няма издадено заверено копие от лиценз на Общността. Тези обстоятелства се установяват от снетите писмени обяснения на пътниците и водача на лекия автомобил и съставения АУАН. В конкретния случай от събраните по делото доказателства безспорно се установява, че водачът е извършвал превоз на пътници срещу заплащане. Дадените пред административния орган писмени обяснения са годно доказателствено средство предвид разпоредбата на чл. 39, ал. 1 АПК.

Оспорващият не е ангажирал доказателства, които да ги опровергаят. С оглед на това съдът намира, че са били налице фактическите и правни основания, възприети и обосновали административния орган за да постанови своя акт. В тези случаи той действа в условията на обвързана компетентност, поради което при надлежно установено нарушение е длъжен да приложи и съответната ПАМ. Спазена е и преследваната от закона цел. ПАМ са инструмент на държавата за обезпечаване на законосъобразното осъществяване на определени правоотношения чрез налагане на държавната принуда. Те имат превантивен характер, като тяхното предназначение е да се осуети възможността на дееца да извърши други подобни нарушения и да се предотвратят неблагоприятните последици от това. Именно, с оглед непосредствената цел за ограничаване на евентуално противоправно поведение и обезпечаване на обществения интерес, е наложена и процесната ПАМ, която има ограничено по време действие само в рамките на нормативноопределения срок.

Неоснователни са наведените от жалбоподателя доводи за материална незаконосъобразност на оспорения акт. На първо място, те касаят първата от приложените принудителни мерки - временно спиране от движение МПС до отстраняване на нарушението, но за не повече от дванадесет месеца, чрез сваляне и отнемане на 1 брой табела, която не е предмет на настоящето производство. На следващо място, неправилен е изводът, че субект на дейността „обществен превоз на пътници“ следва да е търговец, а жалбоподателят не е такъв. Нормата на чл.106а, ал.1, т.4 от ЗАвП изрично визира качество „водач“ и доколкото жалбоподателят е именно такъв, той е годен субект на ПАМ.

Въз основа на така изложените съображения съдът намира, че предявената жалба следва да бъде отхвърлена.

Водим от горното и на основание чл. 172, ал. 2 от АПК съдът

 

РЕШИ:

 

ПРЕКРАТЯВА производството по жалба на А. Ю. И. против Заповед за прилагане на принудителна административна мярка №РД-14-1740/03.08.2020г. на Директора на Регионална дирекция "Автомобилна администрация" Русе в частта, в  която е приложена принудителна административна мярка по чл. 106а, ал. 1, т. 1 б"а" от ЗАвП - временно спиране от движение на МПС Фолксваген Каравел от категория М1 с рег.№Р0346КН, собственост на Б.Б.Р., до отстраняване на нарушението, но за не повече от дванадесет месеца, чрез сваляне и отнемане на 1 брой табела с рег.№Р0346КН. В тази част решението може да се обжалва с частна жалба в 7-дневен срок от съобщаването му пред Върховен административен съд.

ОТХВЪРЛЯ жалбата на А. Ю. И. против Заповед за прилагане на принудителна административна мярка №РД-14-1740/03.08.2020г. на Директора на Регионална дирекция "Автомобилна администрация" Русе Решението може да се обжалва с касационна жалба в 14-дневен срок от съобщаването му пред Върховен административен съд.

 

                                                                              Съдия: