Решение по дело №113/2020 на Районен съд - Елин Пелин

Номер на акта: 260043
Дата: 4 декември 2020 г. (в сила от 25 февруари 2021 г.)
Съдия: Петко Русев Георгиев
Дело: 20201820200113
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 16 април 2020 г.

Съдържание на акта

 

Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е

 

гр. Елин Пелин, 04.12.2020 година.

 

В        И М Е Т О      Н А     Н А Р О Д А

 

Елинпелинският районен съд, четвърти състав, в открито заседание на седми октомври две хиляди и двадесета година в състав:

 

  РАЙОНЕН СЪДИЯ: ПЕТКО Г.

 

при секретаря ЦВЕТАНКА НИКОЛОВА, като разгледа докладваното от съдията АНД № 113 по описа на съда за 2020 година, за да се произнесе взе предвид следното:

 

Производството е по чл. 59 и следващите от ЗАНН.

Образувано е по жалбата на Е.Г.А., ЕГН **********, с адрес: ***, срещу наказателно постановление № 19-0262-000740/ 08.10.2019 г. на Началника на група към ОДМВР София, РУ Елин Пелин, с което за извършено нарушение на чл. 140, ал. 1 от Закона за движение по пътищата /ЗДвП/ на основание чл. 175, ал. 3, пр. 1 ЗДвП му са наложени наказания глоба в размер на 200 лева и лишаване от право да управлява МПС за срок от 6 месеца; както и на основание Наредба № Із-2539 на МВР са му отнети 10 контролни точки.

В жалбата се сочи незаконосъобразност на атакуваното наказателно постановление, като се иска отмяната му.

В съдебното заседание жалбоподателят чрез адв. М. излага доводи за незаконосъобразност на наказателното постановление. Твърди, че мотоциклетът е кросов и не подлежи на регистрация. Твърди, че няма доказателства мотоциклетът да е бил управляван по пътищата, като е бил открит в тревните площи извън пътя.

Въззиваемата страна не изразява становище по жалбата.

РП Елин Пелин не изразява становище по жалбата.

Съдът след като служебно провери атакуваното наказателно постановление, доводите на страните и събраните доказателства поотделно и в тяхната съвкупност, приема за установено следното от фактическа страна:

На 14.04.2019 г. свидетелите В.А.С. и Д.Г.Й.,***, били изпратени на сигнал за ПТП в с. Лесново. Свидетелят В.А.С. разговарял с пострадалото момче, което му разказало, че се ударило в някакъв стълб, а на една поляна свидетелят В.А.С. видял мотоциклет. Свидетелят Д.Г.Й. не помни за случая.

Свидетелят Ангел Г.Й. сочи, че бил за риба, когато съпругата му се обадила и му казала, че племенникът му Е. е паднал от неговия кросов мотоциклет. С протокол за доброволно предаване Ангел Г.Й. предал мотоциклет Ямаха с рама JTACG18C14A005510.

 Срещу жалбоподателя e бил съставен акт за установяване на административно нарушение (АУАН) на 14.04.2019 г. с бланков номер 919152, серия Д,  от В.А.С., мл. автоконтрольор при РУ Елин Пелин, за това, че на 14.04.2019 г. около 18.00 ч. в с. Лесново, ул. Седма пред дом 2 с посока на движение ул. Девета управлявал мотоциклет Ямаха с неустановен модел с рама JTACG18C14A005510 без поставена регистрационна табела, като след справка се установило, че мотоциклетът не е регистриран по законоустановения ред, с което е нарушил чл. 140, ал. 1 ЗДвП. Актът е бил подписан от актосъставителя В.А.С., свидетеля при установяване на нарушението Д.Г.Й., като не е отбелязано да е връчен на нарушител.

 Жалбоподателят Е.Г.А. получил препис от АУАН на 21.05.2019 г. и не е вписал възражения. Не са представени възражения в срока по чл. 44, ал. 1 ЗАНН.

Изисканите са прокурорски преписки № 878/2019 г., № 379/2019 и № 380/ 2019 г., всички на РП Елин Пелин. С постановление от 31.07.2020 г. на прокурор от РП Елин Пелин е прекратил досъдебно производство № 109/2019 г. по описа на РУ Елин Пелин, пр. пр. № 380/2019 г. на РП Елин Пелин за престъпление по чл. 345, ал. 2, вр. ал. 1 НК. По пр. пр. № 109/2019 г. на РП Елин Пелин са извършени разпити на свидетелите В.А.С. и Д.Г.Й., приложен е протокол за доброволно предаване от 14.04.2019 г. и справки. С постановление от 02.10.2019 г. на прокурор от РП Елин Пелин е отказано да се образува досъдебно производство за извършено престъпление по чл. 345, ал. 2, вр. ал. 1 НК срещу Е.Г.А. и е прекратена пр. пр. № 878/2019 г. на РП Елин Пелин. По пр. пр. № 878/2019 г. на РП Елин Пелин е приложен АУАН от 14.04.2019 г., като са събирани сведения и справки. С постановление за прекратяване на наказателното производство от 27.11.2019 г. прокурор от  РП Елин Пелин е прекратил наказателното производство по ДП № 99/2019 г. по описа на РУ Елин Пелин, пр. пр. № 379/2019 г. на РП Елин Пелин, водено срещу неизвестен извършител за престъпление по чл. 343, ал. 1, б. б, пр. 1 вр.чл. 342, ал. 1 НК. Видно е от материалите по пр. пр. № 379/2019 г. на РП Елин Пелин, че са извършени разпити на свидетелите Е.Г.А., Ангел Г.Й., В.А.С. и Д.Г.Й., но не е бил извършен оглед на местопроизшествие. Видно е от приложения договор за продажба от 29.03.2017 г., че Ангел Г.Й. е купил мотоциклет Yamaha YZ250F с рама JTACG18C14A005510 т. е. мотоциклетът е за мотокрос, не подлежи на регистрация и не следва да се управлява по пътища.

Срещу жалбоподателя е съставено наказателно постановление № 19-0262-000740/ 08.10.2019 г. на Началника на група към ОДМВР София, РУ Елин Пелин, с което за извършено нарушение на чл. 140, ал. 1 от Закона за движение по пътищата /ЗДвП/ на основание чл. 175, ал. 3, пр. 1 ЗДвП му са наложени наказания глоба в размер на 200 лева и лишаване от право да управлява МПС за срок от 6 месеца; както и на основание Наредба № Із-2539 на МВР са му отнети 10 контролни точки за това, че на 14.04.2019 г. около 18.00 ч. в с. Лесново, ул. Седма пред дом 2 с посока на движение ул. Девета управлявал мотоциклет Ямаха с неустановен модел с рама JTACG18C14A005510 без поставена регистрационна табела, като след справка се установило, че не мотоциклетът е регистриран по законоустановения ред, като е извършил следното: управлява МПС, което не регистрирано по надлежен ред. Представена е заповед с рег. № 8121з-515/ 14.05.2018 г. на министъра на вътрешните работи относно компетентността на актосъставителя и на административнонаказващия орган.

Горната фактическа обстановка се установява от посочените писмени доказателства, както и събраните гласни доказателства в съдебно заседание чрез разпита на свидетелите В.А.С.,  Д.Г.Й. и Ангел Г.Й., чиито показания съдът кредитира за горепосочените обстоятелства. Свидетелите В.А.С. и Д.Г.Й. не са очевидци, поради което не могат да установят къде и как се движил пострадалият. Показанията на свидетеля В.А.С. не са конкретни относно местонахождението на мотоциклета, а свидетелят Д.Г.Й. не помни обстоятелства.

Въз основа на така възприетата фактическа обстановка, съдът прави следните правни изводи:

По допустимостта на жалбата, съдът намира, че същата е допустима, тъй като е подадена в срока по чл. 59 и сл. от ЗАНН срещу наказателно постановление, което подлежи на обжалване. Няма данни за връчван на наказателното постановление а същото е било обжалвано на 08.04.2020 г.

Разгледана по същество жалбата е основателна по следните съображения:

При съставянето на АУАН е нарушена разпоредбата на чл. 40, ал. 3 ЗАНН, тъй като в случая актосъставителят и свидетелят по акта не са очевидци на нарушението, поради което актосъставителят е следвало да осигури присъствието на двама свидетели, което обстоятелство изрично е следвало да се отбележи в акта.

При издаване на наказателното постановление са нарушени регламентираните в чл. 57, ал. 1, т. 5 и 6 ЗАНН изисквания за точно: описание на нарушението, датата и мястото, където е извършено, обстоятелствата, при които е извършено; законните разпоредби, които са били нарушени виновно.  Според чл. 140, ал. 1 от Закона за движение по пътищата по пътищата, отворени за обществено ползване, се допускат само моторни превозни средства и ремаркета, които са регистрирани и са с табели с регистрационен номер, поставени на определените за това места. По пътищата, включени в обхвата на платената пътна мрежа, се допускат само пътни превозни средства, за които са изпълнени задълженията по установяване на размера и заплащане на пътните такси по чл. 10, ал. 1 от Закона за пътищата. Цитираният текст от чл. 140, ал. 1  ЗДвП съдържа две основни хипотези, които съдържат в себе си отделни подхипотези, които административнонаказващият орган не е прецизирал, и не е посочил коя точно е приел, че е осъществена. В разпоредбата на чл. 175, ал. 3 ЗДвП е предвидил наказание за водач на МПС, което не е регистрирано по надлежния ред или е регистрирано, но е без табели с регистрационен номер. Никъде в АУАН и наказателно постановление не е посочен какъв е надлежния ред, разпоредбата на чл. 175, ал. 3 ЗДвП е бланкетна и следва да бъде конкретизирана със съответната разпоредба на закона или подзаконовия нормативен акт. Такъв подзаконов акт е наредба № I-45 от 24.03.2000 г. за регистриране, отчет, спиране от движение и пускане в движение, временно отнемане, прекратяване и възстановяване на регистрацията на моторните превозни средства и ремаркета, теглени от тях, и реда за предоставяне на данни за регистрираните пътни превозни средства (Загл. изм. и доп. - ДВ, бр. 105 от 2002 г., изм., бр. 67 от 2012 г., бр. 20 от 2018 г.), която определя условията и реда за регистриране, отчет, спиране от движение и пускане в движение, временно отнемане, прекратяване и възстановяване на регистрацията на моторните превозни средства и ремаркетата, теглени от тях, собственост на български физически и юридически лица, както и реда за служебно предоставяне и за предоставяне срещу заплащане на данни за регистрирани пътни превозни средства. Липсата на конкретизация отнема възможността на жалбоподателя да узнае в цялост параметрите на претендираната спрямо него отговорност и съответно го поставя в невъзможност да осъществи защитата си, с оглед разпоредбата на чл. 44, ал. 1 ЗАНН. Тъй като се касае за особено съществени нарушения, довели до нарушения на императивни разпоредби на ЗАНН и ограничили правото на защита на наказаното лице, наличието на тези нарушения обуславя отмяна на атакуваното наказателно постановление.

По същество не може да направи извод, че жалбоподателят е нарушил горепосочената разпоредба на чл. 140, ал. 1 ЗДвП, тъй като не са налице доказателства изобщо жалбоподателят да е управлявал МПС по пътната мрежа на Република България, респ. по път, отворен за обществено ползване. Свидетелите В.А.С. и Д.Г.Й. не са очевидци, а са отишли след подаден сигнал за пострадал. Не е извършен оглед на местопроизшествие, чрез който да установят косвени данни за евентуалното движение на процесния мотоциклет Ямаха.

С оглед изложеното, съдът намира, че издаденото наказателното постановление е незаконосъобразно и като такова следва да бъде отменено в частта, с която на жалбоподателя за извършено нарушение на чл. 140, ал. 1 от Закона за движение по пътищата /ЗДвП/ на основание чл. 175, ал. 3, пр. 1 ЗДвП са наложени наказания глоба в размер на 200 лева и лишаване от право да управлява МПС за срок от 6 месеца.

Относно отнемането на контролни точки на основание Наредба № Із-2539 на МВР:

Съдът намира жалбата за недопустима – отнемането на контролни точки не е административно наказание и не е част от производството по налагане, съответно обжалване на наложено административно наказание. По съществото си актът в частта по отнемането на контролни точки, макар да е отразен в наказателното постановление, съставлява вид регистрационен режим за контролно отчитане чрез точки на нарушенията, извършени от водачите на моторни превозни средства. Отнемането на контролни точки е фактическо действие с контролно-отчетен характер, което изпълнява предупредителна (по отношение на водачите) и информационно-статистическа (за контролните органи) функция. Контролните точки се отнемат само въз основа на влязло в сила наказателно постановление. По изложените съображения, съдът следва да постанови прекратяване на производството в частта му, в която се обжалва отнемането на контролни точки.

Мотивиран от изложеното съдът и на основание чл. 63, ал. 1 ЗАНН

 

Р  Е  Ш  И:

 

ОТМЕНЯ наказателно постановление № 19-0262-000740/ 08.10.2019 г. на Началника на група към ОДМВР София, РУ Елин Пелин В ЧАСТТА, в която на Е.Г.А., ЕГН **********, с адрес: ***, за извършено нарушение на чл. 140, ал. 1 от Закона за движение по пътищата /ЗДвП/ на основание чл. 175, ал. 3, пр. 1 ЗДвП му са наложени наказания глоба в размер на 200 лева и лишаване от право да управлява МПС за срок от 6 месеца.

ПРЕКРАТЯВА производството по делото в частта, с която на жалбоподателя са отнети контролни точки по Наредба № І-з 2539, като недопустимо.

Решението може да бъде обжалвано в четиринадесетдневен срок от съобщението за изготвянето му пред Административен съд - София област по реда на глава ХІІ-та на АПК.

 

                       РАЙОНЕН  СЪДИЯ: