Решение по дело №561/2022 на Административен съд - Стара Загора

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 20 декември 2023 г.
Съдия: Райна Димова Тодорова
Дело: 20227240700561
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 8 август 2022 г.

Съдържание на акта Свали акта

Р   Е   Ш   Е   Н   И   Е

 

459

 

Стара Загора, 20.12.2023г.

 

 

                        В    И  М  Е  Т  О    Н  А    Н  А  Р  О  Д  А

 

 

            Старозагорският административен съд, V състав, в публично съдебно заседание на петнадесети ноември през две хиляди двадесет и трета година, в състав:

 

                                

                                                                                  СЪДИЯ: РАЙНА ТОДОРОВА

       

 

при секретар   Пенка Маринова                                                                         и с участието

            на прокурор                                                                                                      като разгледа

            докладваното от съдия Р. ТОДОРОВА административно дело № 561 по описа за 2022г.,  за да се произнесе, съобрази следното:                                                       

                       

            Производството е по реда на чл. 145 и сл. Административнопроцесуалния кодекс /АПК/ във връзка с чл.219, ал.1 във вр. с чл.215 от Закона за устройство на територията ЗУТ/.  

 

Образувано е по жалба на В.П.М. и Х.Р.М. и двамата с постоянен адрес ***, подадена чрез пълномощника им адв. Р.А. ***, срещу Заповед № 10-00-1468 от 08.07.2022г., издадена от Кмета на Община Стара Загора, с която е разпоредено спиране изпълнението на строеж „Жилищна сграда“ (изграждане на еднофамилна жилищна сграда с гараж, със застроена площ 210.00 кв.м, разгъната застроена площ 539.00кв.м, бруто площ 632.00кв.м), находящ се в ПИ с идентификатор 68850.258.19 по кадастралната карта, местност „Събореният мост“, землище на гр. Стара Загора.

В жалбата са изложени доводи за незаконосъобразност на оспорената заповед, по съображения за постановяването й при допуснати съществени нарушения на административно-производствените правила, в противоречие и при неправилно приложение на материалния закон, както и в несъответствие с целта на закона. Жалбоподателите поддържат, че в нарушение на изискването по чл.26 от АПК, не са били уведомени, в качеството им на заинтересовани страни, за образуваното производство по чл.224а от ЗУТ, съответно не им е била предоставена възможност за представяне на доказателства във връзка с изпълнението на строежа. Твърдят, че не е доказана компетентността на длъжностните лица, съставили и подписали Констативен акт № 6 от 14.04.2022г. с правомощия на служители по чл.223, ал.2 от ЗУТ. Считат, че е налице противоречие между съставения констативен акт и обстоятелствената част на заповедта, тъй като липсва еднозначно обосноваване дали се касае за незаконен строеж или за строеж, изпълнен в отклонение от издаденото разрешение за строеж. Поддържат, че в нарушение на формалните изисквания за съдържанието на административния акт, в оспорената заповед не е обосновано нито от фактическа, нито от правна страна, в коя от хипотезите по чл.154, ал.2, т.5 от ЗУТ попадат констатираните отклонения при изпълнение на строителството. Твърдят, че всички строително-монтажни работи, констатирани по време на проверката от Община Стара Загора и квалифицирани като отклонения от одобрения инвестиционен проект за строежа, представляват допустими несъществени отклонения по см. на чл.154, ал.3 от ЗУТ, свързани с изпълнението на строежа и отразени в заповедната книга на строежа. Обосновават, че разпоредените от компетентния проектант строителни работи не изменят основната конструкция на сградата, като доказателство, че не са налице отклонения в конструкцията на строежа, е издаденият на 11.03.2022г. Акт образец № 14 за приемане на конструкцията, подписан от правоспособни лица, установяващ съответствие на конструктивните елементи на строежа с инвестиционния проект и промените, предписани от проектанта в заповедната книга. По подробно изложени съображения за материалната и процесуалната незаконосъобразност на оспорения административен акт, вкл. такива за несъответствието му с целта на закона и противоречието му с принципа на съразмерността по чл.6 от АПК, е направено искане за отмяна на обжалваната Заповед № 10-00-1468 от 08.07.2022г. на Кмета на Община Стара Загора.

 

            Ответникът по жалбата -  Кмет на Община Стара Загора, чрез процесуалния си представител по делото, оспорва жалбата като неоснователна и моли да бъде отхвърлена. Поддържа, че обжалваната заповед, като издадена от компетентен орган, в съответствие и при правилно приложение на ЗУТ и при спазване на процесуалните правила, е правилна и законосъобразна. Обосновава, че заповедта е постановена при наличието на законово регламентираната материалноправна предпоставка по чл.224, ал.1, т.2 от ЗУТ, тъй като констатираните отклонения от одобрения проект представляват съществени отклонения по см. на чл.154, ал.2, т.5 от ЗУТ.

 

            Въз основа на съвкупната преценка на събраните по делото доказателства, съдът приема за установено следното от фактическа страна по административно-правния спор:

           

С Разрешение за строеж № 19-59 от 31.01.2019г. /л.33 по делото/, на жалбоподателите в настоящото производство - В.П.М. и Х.Р.М., в качеството им на възложители, е разрешено да извършат строителство на: Жилищна сграда (изграждане на еднофамилна жилищна сграда с гараж, със застроена площ 210.00кв.м, разгъната застроена площ 422.00кв.м, бруто площ 515.00кв.м, строеж пета категория), находящ се в поземлен имот с идентификатор 68850.258.19 по кадастралната карта, местност „Съборената кюприя“, гр. Стара Загора, въз основа на виза за проектиране и съгласуван и одобрен технически проект по части: „Архитектурна“, „Конструктивна“, „Водоснабдяване и канализация“, „Електрическа“, „Геодезическа“, „Енергийна ефективност“ и „Паркоустрояване и благоустрояване“. Със Заповед № 19-24-58 от 03.09.2020г. на Главния архитект на Община Стара Загора, е допуснато допълване на Разрешение за строеж № 19-59 от 31.01.2019г., на основание чл. 154, ал.5 във вр. с чл.154, ал.2 от ЗУТ и чл.59 от ЗУТ, във връзка с оползотворяването на подпокривното пространство, като се променя покрива и стълбището стига до кота +6.35, съотв. променя се РЗП – 530.00кв.м и бруто площ 632.00кв.м. (л.34).

 

Във връзка с постъпили в Община Стара Загора сигнал вх. № 10-01-693/ 03.02.2022г. от ДНСК – София и Разпореждане вх. № 10-02-1012/ 11.02.2022г. от прокурор в Районна прокуратура – Стара Загора, за възлагане извършването на проверка относно законността на изпълнявани СМР в ПИ с идентификатор 68850.258.19 по КККР, местност „Събореният мост“, землище на гр. Стара Загора, работна група от служители на общинска администрация – Стара Загора, е извършила проверка на място и по документи на строеж: „Жилищна сграда (изграждане на еднофамилна жилищна сграда с гараж със застроена площ 210.00 кв.м, разгъната застроена площ 539.00 кв.м, бруто площ 632.00кв.м), находящ се в ПИ с идентификатор 68850.258.19 по кадастралната карта, местност „Събореният мост“, землище на гр. Стара Загора. За резултатите от извършената проверка е съставен Констативен акт № 6 от 14.04.2022г. (л.67 и сл.), в който са описани издадените за строежа строителни книжа; констатациите относно изпълнените СМР, както и съдържанието на вписаните в Заповедната книга за строежа заповеди за промени по време на строителството. При извършената проверка по документите е установено, че вписаните в Заповедната книга заповеди за промени по време на строителството, се свързват със съществени отклонения от одобрения инвестиционен проект към Разрешение за строеж № 19-59/ 31.01.2019г., Заповед № 19-25-8/ 14.02.2019г. и Заповед № 19-24-58/ 03.09.2020г., като за тези промени липсва одобрен инвестиционен проект и заповед по чл.154, ал.5 за допълване на издаденото разрешение за строеж. Промените, определени от извършилите проверката длъжностни лица като представляващи съществени отклонения по см. на чл.154, ал.2, т.5 от ЗУТ, са свързани с: 1. Извършена промяна на кота било на +9.70=294.55 (+9.34=293.69 по одобрения технически проект); 2. Изпълнен надзид в подпокривния етаж, с което по северната фасада кота корниз става +8.55=293.40 (в одобрения проект котата на монтаж на столици е +6.25 и не е предвиден надзид); 3. Изпълнен надзид в подпокривния етаж, с което по южната фасада кота корниз става +8.75=293.60 (в одобрения проект котата на монтаж на столици е +6.25 и не е предвиден надзид); 4. Противоречие между Заповед № 4 и Заповед № 4А от заповедната книга, като съгласно едната, кота било се променя на +9.70, а в другата билните столици е указано да се монтират на кота +9.70, като съгласно одобрения инвестиционен проект кота било е +9.34 и столиците е предвидено да се монтират на кота +9.03; 5. Изпълнен е покрив с наклон 10%, а в одобрения проект наклонът е 25%. и 6. Отпадат или променят разположението си греди и столици, като фасада юг е прибрана до ос „В“. Въз основа на направените констатации за изпълнени СМР, представляващи съществени отклонения от одобрения инвестиционен проект по см. на чл.154, ал.2, т.5 от ЗУТ (промяна в наклона на покрива; промяна на кота било и кота корниз; отпадане или променено разположение на греди и столици), е прието, че строежът е незаконен по см. на чл.224, ал.1, т.2 от ЗУТ във вр. с чл.224а, ал.1 и ал.2 от ЗУТ, като предвид установените нарушения, констативният акт е основание за започване на административно производство по реда на чл.224а от ЗУТ за спиране на строежа. Към Констативния акт са приложени извадки от одобрения технически проект за строежа и съответно измененията в проектната документация съгласно  вписаните в Заповедната книга заповеди за промени по време на строителството. 

С вх. № 10-04-118 от 28.04.2022г. от В.М. и Х.М. е подадено възражение срещу съставения Констативен акт № 6 от 14.04.2022г. С възражението са оспорени законността на извършената проверка, компетентността на длъжностните лица, извършили проверката, както и обосноваността и достоверността на обективираните в акта фактически констатации.

            С оспорената в настоящото съдебно производство Заповед № 10-00-1468 от 08.07.2022г., издадена от Кмета на Община Стара Загора, на основание чл.224а, ал.1 и ал.2 и чл.223, ал.1, т.2 от ЗУТ, е разпоредено спиране изпълнението на строеж „Жилищна сграда“ (изграждане на еднофамилна жилищна сграда с гараж, със застроена площ 210.00 кв.м, разгъната застроена площ 539.00 кв.м, бруто площ 632.00кв.м), находящ се в ПИ с идентификатор 68850.258.19 по кадастралната карта, местност „Събореният мост“, землище на гр. Стара Загора. Със заповедта е определен и 30 дневен срок, в който да се премахнат установените несъответствия на изпълнените СМР с одобрения инвестиционен проект, като е постановено и че строителството може да продължи след отстраняване на причините, довели до спирането. От фактическа страна обжалваният административен акт е обоснован с констатациите, съдържащи се в съставения Констативния акт № 6/ 14.04.2022г., а именно че при извършена проверка на място и по документи на строеж: „Жилищна сграда (изграждане на еднофамилна жилищна сграда с гараж със застроена площ 210 кв.м, разгъната застроена площ 539.00 кв.м, бруто площ 632.00кв.м)“, находящ се в ПИ с идентификатор 68850.258.19 по кадастралната карта, местност „Събореният мост“, землище на гр. Стара Загора, е установено, че изпълненото строителство е в отклонение от одобрения инвестиционен проект, като: извършена е промяна на кота 0.00 = 284.80 на строежа (съгласно одобрения инвестиционен проект кота 0.00=284.35); извършена е промяна на кота било на +9.70=294.55 (съгласно  одобрения инвестиционен проект кота било е +9.34=293.69) т.е кота било е завишена с общо 86см. спрямо данните по одобрения технически проект; изпълнен е надзид в подпокривния етаж, с което по северната фасада кота корниз става +8.55=293.40 (по одобрения технически проект кота корниз е +6.25 и не е предвиден надзид); изпълнен е надзид в подпокривния етаж, с което по южната фасада кота корниз става +8.75=293.60 (в одобрения технически проект кота корниз е +6.25 и не е предвиден надзид); променен е наклона на покрива на 10%, а съгласно одобрения инвестиционен проект предвиденият наклон на покрива е 25%; преместена е Греда 1 от покривната конструкция по ос „4“ и са премахнати конзоли 1 и 2, като промяната касае конструктивен елемент; монтираните билни столици и столици по северната и по южната фасада са на коти, несъответстващи на предвидените в одобрения проект коти за монтиране на столиците като фасадата е прибрана до ос „В“, с което съществено се променя вида и конфигурацията на покривната конструкция.  Прието е, че констатираните отклонения представляват съществени отклонения по см. на чл. 154, ал.2, т.5 от ЗУТ, за които липсва одобрен инвестиционен проект и издадена заповед по чл.154, ал.5 за допълване на Разрешение за строеж № 19-59 от 31.01.2019г. Направен е извод, че строежът се изпълнява с нарушения по см. на чл.224, ал.1, т.2 от ЗУТ, като основание за издаване на заповед по чл.224а, ал.1 от ЗУТ.

 

            По делото са допуснати, назначени и изпълнени две комплексни съдебно-технически експертизи.  Съгласно заключението на първата СТЕ (л.345 и сл.), изпълнена от вещо лице – инженер-геодезист и вещо лице – строителен инженер, височината на сградата съгласно одобрения инвестиционен проект и издаденото разрешение за строеж за строеж: „Жилищна сграда (изграждане на еднофамилна жилищна сграда с гараж със застроена площ 210.00 кв.м, разгъната застроена площ 539.00 кв.м, бруто площ 632.00кв.м), находящ се в ПИ с идентификатор 68850.258.19 по кадастралната карта, местност „Събореният мост“, землище на гр. Стара Загора, е 7.20м, при следните проектни коти: кота 0,00 = 284.35; кота било +9.34= 293.69 и кота корниз +6.35=290.60. Предвиденият по проекта наклон на покрива е 25%. Покривната конструкция е двускатна, без стрехи, лягаща в двата края по стоманобетонните греди на фасадите, като по проекта не е предвид надзид под покривния етаж. Съответно височината на сградата по см. на чл.24 от ЗУТ на изпълнения на място строеж, е 10.00м., с надвишение 2.80м от одобрения проект, като изпълнените коти са следните: кота +-0,00 = 284.80; кота било: 294.40 и кота корниз: 293.40. Наклонът на изпълнения на място покрив е 10%. Покривната конструкция е двускатна, без стрехи, лягаща в двата края по стоманобетонните греди на фасадите, като покривът е отдръпнат от южната фасада. Изпълнен е надзид под покривния етаж с височина 2.20м на фасада север и 2.10м на фасада юг. Съгласно заключението, налице е разлика между проектната и действително изпълнената височина на сградата при надвишение 2.80м от одобрения проект, което води до увеличаване височината на строителната конструкция, като изпълнените надзидове в подпокривния етаж с височина 2.20м. и върху които ляга покривната конструкция, следва да се укрепят със стоманобетонна конструкция, а именно колоните по фасада север се удължават с 2.20м и над тях се изпълнява стоманобетонна греда (или пояс). По фасади изток и запад колоните в подпокривното пространство също увеличават височината си, следвайки наклона на покрива. Според изпълнилите СТЕ вещи лица, извършените СМР, които са в отклонение от одобрения проект и издаденото разрешение за строеж, водят до необходимост от изграждането на нови конструктивни елементи - стоманобетонни колони и греди по фасадите в подпокривния етаж. Отдръпването навътре на подпокривния етаж на южната фасада, изместването на Греда 1 от покривната конструкция в ос 4 и отпадането на конзолни греди 1 и 2, като фасадният зид ляга върху плочата на кота +6.25, вещите лица свързват с промяна на натоварването на строежа, като изпълнените отклонения от одобрения инвестиционен проект засягат конструктивни елементи – колони, греди, етажни маси и са съществени изменения по см. на чл.1524 ал.2, т.5 от ЗУТ. Изпълнението на вписаните в заповедната книга Заповед № 1, Заповед № 4 и Заповед № 4а за изменения по време на строителството, засягат конструкцията на сградата и натоварването върху нея. Съгласно заключението, с изпълнените СМР в отклонение от одобрения проект, не се превишава допустимата по ЗП за поземления имот допустима височина на сградата – Жм – 10м.

            В заключението на втората комплексна съдебно-техническа експертиза (л.487 и сл.), изпълнена от вещо лице – строителен инженер, вещо лице – инженер – геодезист и вещо лице – архитект, подробно са описани проектните коти (кота 0.00, кота стреха и кота било), както и височината на сградата по чл.24, ал.1 от ЗУТ, по одобрения инвестиционен проект и издаденото Разрешение за строеж № 19-59 от 31.01.2019г. и по проект за промяна по време на строителството на сградата, одобрен със Заповед към РС № 19-24-58 от 03.09.2020г. Въз основа на направените измервания на място вещите лица са установили изпълнените коти (измерена кота 0.00: 284.90м.; измерена кота стреха: 293.56м и измерена кота било: 294.50м.) и съответно височината на сградата по южната, северната, източната и западната фасади. Установено е и че наклонът на изпълнения на място покрив е 10%, изпълнената покривна конструкция е двускатна с метална конструкция, лягаща в двата края по стоманобетонните греди на фасадите, като покривната конструкция е по-къса в план в сравнение с одобрения проект. По южната фасада е изпълнена обрамчваща стоманобетонна рамка от греди и колони, която се предполага, че ще бъде остъклена. По северната фасада е изпълнен надзид с височина 2.10м. По източната и по западните фасади е изпълнен надзид с променлива височина от 2.15м до 3.10м. Според заключението, налице е разлика между проектната и действително изпълнената височина на сградата, както следва: по южната фасада – по проект: 9.15м, измерена на място – 11.56м – надвишение 2.41м; по северната фасада – по проект:  6.35м, измерена на място – 8.76м – надвишение 2.41м; по източната фасада – по проект: 10.28м, измерена на място – 10.54м. – надвишение 0.26м и по западната фасада – по проект: 9.84м., измерена на място – 10.10м – надвишение 0.26м. Надвишенията са реализирани в таванския етаж вследствие на завишаване на кота стреха, допуснато със Заповед № 4 и Заповед № 4а от 18.10.2021г. от Заповедната книга за строежа, което автоматично води до промяна на височината на конструктивните елементи – колони и греди. В заключение, в резултат на извършените проучвания и измервания експертизата е констатирала, че изпълненото на място строителство над кота +6.25м., в отклонение от одобрения инвестиционен проект и издаденото Разрешение за строеж № 19-59 от 31.01.2019г., вкл. в отклонение от одобрената проектна документация по допълненото със Заповед № 19-24-58 от 03.09.2020г.  на Главния архитект на Община Стара Загора разрешение за строеж, а именно: изпълнените по южната и по северната фасада надзидове, които не са предвидени по проекта, както и изпълненото превишение на надзида по източната и по западната фасади; променения наклон на покрива от 25% на 10%); изместването на Греда 1 от покривната конструкция по ос 4 и отпадането на конзоли и столици, водят до промяна на строителната конструкция и на вида на част от конструктивните елементи над кота +6.25, поради което представляват съществени отклонения по см. на чл.154, ал.2, т.5 от ЗУТ. По отношение на извършената промяна чрез завишаване на  кота 0.00 е прието, че няма съставени достатъчно строителни книжа за доказване на съществени отклонения по време на строителството по см. на чл.154, ал.2, т.5 от ЗУТ.

 

            Съдът, като обсъди събраните по делото доказателства във връзка с направените в жалбата оплаквания, доводите и становищата на страните и като извърши цялостна проверка на законосъобразността на оспорения административен акт на основание чл. 168, ал.1 във връзка с чл.146 от АПК, намира за установено следното:

 

            Оспорването, като направено в законово установения срок /Заповед № 10-00-1468 от 08.07.2022г. е връчена на В.М. и на Х.М. на 14.07.2022г. - л.39/, от легитимирани лица с правен интерес и против административен акт, подлежащ на съдебно обжалване и контрол за законосъобразност, е процесуално допустимо.

 

            Заповед № 10-00-1468 от 08.07.2022г., с която на основание чл.224а, ал.1 от ЗУТ, за нарушения по см. на чл.224, ал.1, т.2 от ЗУТ, е разпоредено спиране изпълнението на строеж: „Жилищна сграда“ (изграждане на еднофамилна жилищна сграда с гараж със застроена площ 210.00 кв.м, разгъната застроена площ 539.00 кв.м, бруто площ 632.00кв.м), находящ се в ПИ с идентификатор 68850.258.19 по кадастралната карта, местност „Събореният мост“, землище на гр. Стара Загора, е издадена от материално и териториално компетентния административен орган – Кмета на Община Стара Загора.

 

Оспореният административен акт е постановен в предвидената от закона форма и съдържа изискуемите се реквизити по чл.59, ал.2 от АПК. Посочено е както правното основание за упражненото административно правомощие /чл.224а, ал. 1 от ЗУТ/, така и релевантните факти и обстоятелства за обосноваване на възприетото наличие на материалноправните предпоставки за разпореденото спиране изпълнението на строежа, извършван с нарушения по см. на чл. 224, ал. 1, т.2 от ЗУТ. В заповедта е посочено в какво се изразяват констатираните отклонения на строителството от одобрения инвестиционен проект и издаденото разрешение за строеж и квалифицирането им съществени съгласно чл.154, ал.2, т.5 от ЗУТ. Липсата на конкретизация в коя от трите хипотези по чл.154, ал.2, т.5 от ЗУТ попадат констатираните отклонения, противно на твърдяното от жалбоподателите, не може да обуслови извод за необоснованост от фактическа и/или от правна страна на разпореденото спиране изпълнението на строежа, още повече че както от съставения Констативен акт № 6/ 14.04.2022г., така и от издадената въз основа на него Заповед № 10-00-1468 от 08.07.2022г. на Кмета на Община Стара Загора, еднозначно се извлича, че квалифицирането на отклоненията като съществени по см. на чл.154, ал.2, т.5 от ЗУТ е обвързано с извършена в хода на строителството  промяна на строителната конструкция и на вида на конструктивните елементи на строежа спрямо предвиденото в одобрения инвестиционен проект. 

 

Обжалваната заповед е издадена след надлежно проведена процедура, при спазване както на регламентираните в ЗУТ специални процесуални изисквания и правила, така и на общите такива по АПК. Административното производство е образувано на основание Констативен акт № 6/ 14.04.2022г., съставен и подписан от длъжностни лица по чл.223, ал.2 от ЗУТ, осъществяващи контрол по строителството в Община Стара Загора, преките задължения на които служители от Дирекция „Общински проекти и контрол по строителството“ (съгласно представените длъжностни характеристики), включват и такива по извършване на проверки и съставяне на констативни актове при констатирани нарушения на одобрени строителни книжа или констатирано незаконно строителство във връзка с чл.223 от ЗУТ. Противно на твърдяното в жалбата, извършилите проверката и съставили Констативен акт № 6/ 14.04.2022г. длъжностни лица по чл.223, ал.2 от ЗУТ от общинска администрация – Стара Загора, не са физически лица по см. на чл.229, ал.1 от ЗУТ, за да е необходимо за доказване на компетентността им за осъществяване на контролната дейност по чл.223, ал.2 от ЗУТ да се представят и прилагат документи за техническата им правоспособност по см. на чл.229, ал.3 от ЗУТ. Доколкото административното производство по чл.224а от ЗУТ се образува със съставянето на констативен акт по чл.224а, ал.2 от ЗУТ и в случая съставеният Констативен акт № 6/ 14.04.2022г. е бил надлежно съобщен на заинтересованите лица В.М. и Х.М. (л.54), като същите са упражнили правото си да подадат възражение (л.43), неоснователно е твърдяното от жалбоподателите, че в нарушение на изискването по чл.26 от АПК не са били уведомени за образуването на административното производство, съотв. че са били лишени от възможността за представяне на доказателства във връзка с изпълнението на строежа. С констативния акт са установени и удостоверени релевантните факти и обстоятелства за приетото наличие на изпълняван строеж в съществени отклонения от одобрения инвестиционен проект по см. на чл.154, ал.2, т.5 от ЗУТ. Неоснователно е и възражението на жалбоподателите, че обективираното в констативния акт заключение е за установен незаконен строеж, извършен без издадено разрешение за строеж. Позоваването на жалбоподателите на посоченото в заключителната част на констативния акт, че е „налице безспорно установен незаконен строеж“, е извадено извън контекста на направеното обвързване на така приетото с разпоредбата на чл.224, ал.1, т.2 от ЗУТ и с обуславящите този извод констатации, съдържащи се обстоятелствената част на констативния акт, за изпълнени СМР, представляващи съществени отклонения от одобрения инвестиционен проект по см. на чл.154, ал.2, т.5 от ЗУТ, за които липсва издадена заповед по чл.154, ал.5 от ЗУТ за допълване на издаденото разрешение за строеж. Съответно с посочването, че съставеният Констативен акт № 6/ 14.04.2022г. е основание за започване на административно производство по чл.224а от ЗУТ за спиране изпълнението на строежа, несъмнено е, че констативният акт е такъв по чл.224а, ал.2 от ЗУТ за установяване на обстоятелства по чл.224, ал.1 от ЗУТ, а не акт по чл.225а, ал.2 от ЗУТ за констатиране на незаконно строителство по см. на чл.225, ал.2 от ЗУТ.  При произнасянето си решаващият административен орган е изпълнил задължението си по чл. 35 от АПК да издаде акта след като обсъди всички факти и обстоятелства от значение за случая. С оглед на което съдът приема, че при издаването на обжалваната заповед не са допуснати съществени нарушения на административно-производствените правила и съответно не е налице отменителното основание по чл. 146, т.3 от АПК.

 

 Съдебният контрол за материална законосъобразност на обжалвания административен акт обхваща преценката налице ли са установените от административния орган релевантни юридически факти /изложени като мотиви в акта/ и доколко същите се субсумират в посочената като правно основание за неговото издаване норма и респ. следват ли се разпоредените с акта правни последици. С оглед нормативното предписание на чл.224а, ал.1 във вр. с чл.224, ал.1, т.2 във вр. с чл.154, ал.2, т.5 от ЗУТ, съдът приема, че оспорената заповед за спиране изпълнението на строежа е издадена в съответствие и при правилно приложение на материалноправните разпоредби на ЗУТ, като съображенията за това са следните:

 

 Съгласно разпоредбата на чл.224а, ал.1 от ЗУТ, Кметът на общината или упълномощено от него длъжностно лице с мотивирана заповед спира изпълнението и забранява достъпа до строеж или до част от строеж от четвърта до шеста категория с нарушения по смисъла на чл. 224, ал. 1 от ЗУТ. Едно от регламентираните в чл.224, ал.1, т.1 – т.8 от ЗУТ, като материалноправни предпоставки за упражняване на правомощието по чл.224а, ал.1 от ЗУТ, нарушения, се свързва с извършването на строежа при съществени отклонения по см. на чл. 154, ал. 2, т. 5 - 8 от ЗУТ /чл.224, ал.1, т.2 от ЗУТ/. Съответно нормата на чл.154, ал.2, т.5 от ЗУТ определя като съществено отклонение от инвестиционния проект промяната на строителната конструкция и вида на конструктивните елементи и/или натоварванията.

 

    В случая, разпореденото на основание чл.224а, ал.1 от ЗУТ, за нарушения по см. на чл.224, ал.1, т.2 във вр. с чл.154, ал.2, т.5 от ЗУТ, спиране изпълнението на строеж „Жилищна сграда“ (изграждане на еднофамилна жилищна сграда с гараж, със застроена площ 210.00кв.м, разгъната застроена площ 539.00 кв.м, бруто площ 632.00кв.м), находящ се в ПИ с идентификатор 68850.258.19 по кадастралната карта, местност „Събореният мост“, землище на гр. Стара Загора, е в хипотезата на съществено отклонение на строежа от инвестиционния проект, свързано с промяната на строителната конструкция във височина и с промяна на вида на конструктивните елементи. Наличието на такова отклонение по несъмнен начин се установява от заключенията и на двете изпълнени по делото СТЕ. В заключението на втората СТЕ (л.487 и сл.), подробно са описани проектните коти (кота 0.00, кота корниз и кота било); височината на сградата по чл.24, ал.1 от ЗУТ по одобрения инвестиционен проект и издаденото Разрешение за строеж № 19-59 от 31.01.2019г. и по проект за промяна по време на строителството на сградата, одобрен със Заповед към РС № 19-24-58 от 03.09.2020г., както и изпълнените на място коти (измерена кота 0.00: 284.90м.; измерена кота стреха: 293.56м и измерена кота било: 294.50м.) и съотв. височината на изпълнения строеж по см. начл.24, ал.1 от ЗУТ, като при съпоставянето на проектните коти и изпълнените на място такива вещите лица са дали заключение, че е налице разлика между проектната и действително изпълнената височина на сградата, както следва: по южната фасада – по проект: 9.15м, измерена на място – 11.56м – надвишение 2.41м; по северната фасада – по проект:  6.35м, измерена на място – 8.76м – надвишение 2.41м; по източната фасада – по проект: 10.28м, измерена на място – 10.54м. – надвишение 0.26м и по западната фасада – по проект: 9.84м., измерена на място – 10.10м – надвишение 0.26м. Надвишенията са реализирани в таванския етаж вследствие на завишаване на кота стреха, допуснато със Заповед № 4 и Заповед № 4а от 18.10.2021г. от Заповедната книга за строежа, което съгласно заключението автоматично води до промяна на височината на конструктивните елементи – колони и греди и съответно до промяна на височината на строителната конструкция. Установените от СТЕ разлики между проектните и действително изпълнените височини, надвишенията при които по северната и по южната фасада достигат до 2.41м., и констатациите на вещите лица, че наклонът на изпълнения на място покрив е 10% (при предвиден по проект наклон на покрива 25%), при което  изпълнената покривна конструкция е по-къса в план в сравнение с одобрения проект; че по южната и по северната фасада са изпълнени надзидове, които не съществуват по одобрения технически проект (изпълнена по южната фасада обрамчваща стоманобетонна рамка от греди и колони и изпълнен по северната фасада надзид с височина 2.10м).; че по източната и по западните фасади е изпълнено надвишение на надзида с променлива височина от 2.15м до 3.10м. както и че е налице изместване на Греда 1 по ос 4 от покривната конструкция и отпадат на конзоли и столици, без съмнение се свързват с промяна на строителната конструкция (промяна на носещата конструкция на сградата във височина) и с изменение на част от конструктивните елементи (колони, греди, столици). Съответно тези изменения представляват съществени отклонения от одобрения инвестиционен проект по смисъла на чл.154, ал.2, т.5 от ЗУТ. В този смисъл е и заключението на втората СТЕ – че констатираните отклонения на кота +6.25 водят до промяна на строителната конструкция и на вида на конструктивните елементи и като такива са съществени отклонения по см. на чл.154, ал.2, т.5 от ЗУТ.

            Упражненото административно правомощие по чл.224а, ал.1 от ЗУТ с издадената от Кмета на Община Стара Загора Заповед № 10-00-1468 от 08.07.2022г. и съотв. разпореденото със заповедта спиране изпълнението на строежа поради извършването му с нарушения по чл. 224, ал.1, т.2 във вр. с чл.154, ал.2, т.5 от ЗУТ, е обосновано и с констатацията за извършена промяна на кота 0.00 = 284.80 на строежа (по одобрения инвестиционен проект кота 0.00= 284.35). Действително изпълнената втора СТЕ констатира, че със Заповед № 1 от 26.02.2020г. от Заповедната книга на строежа, е разпоредено кота 0.00 да се счита като геодезична 284.80 вместо 284.35 т.е кота +-0.00 е задигната с 45 см., като от извършените на място измервания е установено, че кота +-0.00 фактически е задигната с 0.55м. Към момента на изпълнение на СТЕ проектът за вертикална планировка не е бил реализиран относно проектния терен, като по отношение на извършената промяна чрез завишаване на кота +-0.00 в заключението е прието, че няма съставени достатъчно строителни книжа за доказване на съществени отклонения по време на строителството по см. на чл.154, ал.2, т.5 от ЗУТ. Всъщност извършената промяна на кота +-0.00 води единствено до вдигане на нивото на сградата (нивото на гаража остава по-високо от нивото на улицата), без това да води до промяна на сградата във височина и без да променя строителната конструкция, вида на конструктивните елементи или натоварванията, като промяната на кота нула не се отразява на стойностите на котираните в инвестиционния проект височини спрямо кота +- 0.00 /кота корниз и кота било/. Ето защо процедираното по време на строителството изменение на кота +-0.00 чрез издаването на Заповед № 1 от 26.02.2020г. в Заповедната книга на строежа, не представлява съществено отклонение от одобрения инвестиционен проект по см. на чл.154, ал.2, т.5 от ЗУТ, тъй като не се свързва с промяна на строителната конструкция и вида на конструктивните елементи и/или натоварванията. Следва да се отбележи, че в съставения Констативен акт № 6/ 14.04.2022г., ако и да е констатирана извършената със Заповед № 1 от 26.02.2020г. в Заповедната книга промяна на кота +-0.00, това изменение на кота нула не е определено като промяна, представляваща съществено отклонение по см. на чл.154, ал.2, т.5 от ЗУТ и съотв. като нарушение по см. на чл.224, ал.1, т.2 от ЗУТ. В този смисъл необосновано и при неправилно приложение на закона направеното изменение в хода на строителството на кота +-0.00, е квалифицирано от решаващия административен орган като съществено отклонение от одобрения инвестиционен проект по см. на чл. 154, ал.2, т.5 от ЗУТ и съотв. незаконосъобразно е определен срок за премахването на това несъответствие, като условие да бъде разрешено продължаването на строителството. Включването в заповедта на извършената промяна на кота +-0.00 като основание за спиране на строителството и съотв. като причина, довела до спирането, която следва да бъде отстранена, не само че е необосновано и недоказано от гл.т определянето на това изменение на кота нула като нарушение по см. чл.224, ал.1, т.2 във вр. с чл.154, ал.2, т.5 от ЗУТ, но е и несъответно на разпоредбите на чл.6, ал.2 и ал.5 от АПК, регламентиращи като проявления на принципа на съразмерността изискването административният акт и неговото изпълнение да не засягат права и законни интереси в по-голяма степен от необходимото за целта, за която актът се издава и задължението на административните органи да се въздържат от актове и действия, които могат да причинят вреди, явно несъизмерими с преследваната цел. В случая изискваното със заповедта „премахване“ на извършената промяна на кота+-0.00, като условие за продължаване на строителството, фактически се свързва с премахването на целия строеж, която последица се явява както несъответна на самото съдържание на упражненото административно правомощие за спиране изпълнението на строежа, така и несъразмерна от гл.т на необходимото за постигане на целта на закона.

 

С оглед на гореизложеното съдът приема, че по делото по несъмнен начин се явява установено и доказано наличието на отклонения от одобрения инвестиционен проект на изпълненото на място строителство над кота +6.25 (изпълнени на непредвидени по проекта надзидове по северната и по южната фасади на сградата и надвишения на предвидените по проекта надзидове по източната и западна фасади, при надвишение на действително изпълнената височина на сградата спрямо проектната, достигащо 2.41м по северната и по южната фасади; промяната на наклона на покрива; преместването на Греда 1 от покриваната конструкция с изместване на ос 4; отпадането на конзоли и столици). Тези фактически установявания обуславят извод за извършена при изпълнение на строителството промяна на строителната конструкция на сградата във вертикално отношение и за промяна на вида на конструктивните елементи над кота +6.25, което се субсумира в хипотезата на съществени отклонения от одобрения инвестиционен проект по см. на чл.154, ал.2, т.5 от ЗУТ. Съгласно чл.154, ал.5 от ЗУТ, след издаване на разрешението за строеж, изменения в одобрения инвестиционен проект в обхвата на съществените отклонения по ал. 2, т. 5, 6, 7 и 8 се допускат по искане на възложителя въз основа на одобрен инвестиционен проект към издаденото разрешение за строеж, като тези изменения се отразяват със заповед за допълване на издаденото разрешение. В случая, ако и за промяната на кота нула да е било достатъчно вписването на заповед в Заповедната книга на строежа (тъй като както беше посочено, промяната на кота нула не се свързва с промяна на строителната конструкция или на вида на конструктивните елементи и/или натоварванията, а само с промяна на нивото на сградата/, то за промяната на носещата сградна конструкция във вертикално отношение – увеличаването, чрез изградения надзид, на височината на строителната конструкция от гл. т на стойностите на котираните в инвестиционния проект височини до било и до корниз, както и за промените спрямо одобрения технически проект при изпълнението на покрива, покривната конструкция и във вида и разположението на част от конструктивните елементи над кота +6.25, е било необходимо възложителите да изпълнят процедурата по чл.154, ал.5 от ЗУТ. В случая това не е сторено, което сочи на извършване на строителството при съществени отклонения от одобрения инвестиционен проект по см. на чл.154, ал.2, т.5 от ЗУТ, което съставлява материалноправна предпоставка по чл.224а, ал.1 във вр. с чл.224, ал.1, т.2 от ЗУТ за постановяване на заповед за спиране изпълнението на строежа. Не води до друг извод обстоятелството, че за строежа има съставен акт образец 14 от 11.03.2022г. за приемане на конструкцията, подписан от техническия ръководител на строежа, проектанта по част „Конструктивна“, строителния надзор и представител на строителя. Обективираните в този акт констатации, че конструктивните елементи на частите от строежа са изпълнени в съответствие с одобрените проекти и промените, предписани от проектанта в заповедната книга, нямат и не могат да имат обвързваща сила или доказателствено значение за упражняване на административното правомощие по чл.224а, ал.1 от ЗУТ и при извършваната от решаващия орган преценката дали строителството се изпълнява при съществени отклонения от одобрения инвестиционен проект по см. на чл.154, ал.2, т.5-т.8 от ЗУТ, съотв. при допуснато нарушение по см. на чл.224, ал.1, т.2 от ЗУТ. Още повече че именно изпълнението на предписаните от проектанта промени - вписаните в заповедната книга на строежа Заповед № 4 и Заповед № 4а от 18.10.2021г., се свързват с констатираните съществени отклонения от инвестиционния проект по см. на чл.154, ал.2, т.5, за допускането на които промени е било необходимо издаването на заповед по чл.154, ал.5 от ЗУТ за допълване на разрешението строеж, а не да се процедура чрез заповеди за промени по време на строителството.

 

            Предвид така установеното по делото съдът намира, че е налице основанието по чл.224а, ал.1 във вр. с чл. 224, ал.1 от ЗУТ, с което законът свързва издаването от кмета на общината на заповед за спиране изпълнението на строежа. Административният орган обосновано, в съответствие и при правилно приложение на закона е приел наличието на нарушения по см. на чл.224, ал.1, т.2 от ЗУТ - извършване на строителство при съществени отклонения от одобрения инвестиционен проект по см. на чл.154, ал.2, т.5 от ЗУТ, без да е направено изменение на проекта съгласно изискванията по чл.154, ал.5 от ЗУТ, допускането на което нарушение съставлява материалноправна предпоставка за упражненото с оспорената заповед правомощие. Разпореденото спиране на изпълнението процесния строеж, се явява и съответно на целта на закона – строежите да се изпълняват съобразно одобрените инвестиционни проекти, като измененията в одобрения инвестиционен проект в обхвата на съществените отклонения по чл.154, ал. 2, т. 5 от ЗУТ след издаване на разрешението за строеж, да се допускат само въз основа на заповед за допълване на издаденото разрешение за строеж. По изложените по-горе съображения за необосновано и неправилно квалифициране на извършената в хода на строителството промяна на кота +-0.00 като съществено отклонение по см. на чл. 154, ал.2 т.5 от ЗУТ, обжалваната заповед следва да бъде отменена  в частта й, с която е определен срок 30 дневен срок за премахването на това отклонение, като условие да бъде разрешено продължаването на строителството, като отмяната на заповедта в тази й част би било и в съответствие с принципа на съразмерността по чл.6 от АПК – административният акт да не засяга права и законни интереси в по-голяма степен от необходимото за целта, за която актът се издава. 

 

           Предвид изхода на делото и на основание чл.143, ал.3 от АПК, искането на ответника за присъждане на разноски следва да бъде уважено, като в тежест на жалбоподателите В.М. и Румен М. следва да бъде възложено заплащането на възнаграждение за осъществената от юрисконсулт правна защита на административния орган, определено в размер на 100лв., съгласно чл.24 от Наредбата за заплащането на правната помощ във вр. с чл.37 от ЗПП.

 

            Водим от горните мотиви и на основание чл.172, ал.2 от АПК, Старозагорският административен съд 

 

                                                      Р     Е     Ш     И     :

 

ОТХВЪРЛЯ  жалбата на В.П.М. и Х.Р.М. и двамата с постоянен адрес ***, срещу Заповед № 10-00-1468 от 08.07.2022г., издадена от Кмета на Община Стара Загора, с която на основание чл.224а, ал.1 от ЗУТ е разпоредено спиране изпълнението на строеж „Жилищна сграда“ (изграждане на еднофамилна жилищна сграда с гараж, със застроена площ 210.00кв.м, разгъната застроена площ 539.00кв.м, бруто площ 632.00кв.м), находящ се в ПИ с идентификатор 68850.258.19 по кадастралната карта, местност „Събореният мост“, землище на гр. Стара Загора, като неоснователна. 

 

ОТМЕНЯ по жалба на В.П.М. и Х.Р.М. и двамата с постоянен адрес ***, Заповед № 10-00-1468 от 08.07.2022г., издадена от Кмета на Община Стара Загора, в частта й, с която е определен 30 дневен срок, в който да се премахнат посочените в обстоятелствената част на заповедта съществени отклонения в частта относно отстраняването на определената като съществено отклонение по см. на чл.154, ал.2, т.5 от ЗУТ промяна в хода на строителството на кота +-0.00 (като кота 0.00 се счита като геодезична 284.80 вместо 284.35) на строеж: „Жилищна сграда“ (изграждане на еднофамилна жилищна сграда с гараж, със застроена площ 210.00кв.м, разгъната застроена площ 539.00кв.м, бруто площ 632.00кв.м), находящ се в ПИ с идентификатор 68850.258.19 по кадастралната карта, местност „Събореният мост“, землище на гр. Стара Загора.

 

            ОСЪЖДА В.П.М. с ЕГН ********** и Х.Р.М. с ЕГН ********** и двамата с постоянен адрес ***, да заплатят на Община Стара Загора общо сумата от 100 /сто/ лева – юрисконсултско възнаграждение.

 

            Решението подлежи на обжалване с касационна жалба пред Върховния административен съд в 14 дневен срок от съобщаването му на страните.  

 

 

                                                                      СЪДИЯ: