Решение по дело №799/2024 на Административен съд - Пловдив

Номер на акта: 6256
Дата: 10 юли 2024 г.
Съдия: Мариана Шотева
Дело: 20247180700799
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 16 април 2024 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ

№ 6256

Пловдив, 10.07.2024 г.

В ИМЕТО НА НАРОДА

Административният съд - Пловдив - VII Състав, в съдебно заседание на първи юли две хиляди двадесет и четвърта година в състав:

Съдия: МАРИАНА ШОТЕВА
   

При секретар ХРИСТИНА НИКОЛОВА като разгледа докладваното от съдия МАРИАНА ШОТЕВА административно дело № 20247180700799 / 2024 г., за да се произнесе взе предвид следното:

Производството е по реда на чл. 145 и сл. от Административнопроцесуалния кодекс (АПК).

Образувано е по жалба на „ИЙСТЪРН СТАФ ЕЙДЖЪНСИ“ ООД, ЕИК *********, със седалище и адрес на управление гр. Пловдив, ул. „Р.Д.“ № **, представлявано от А.С.Т. – прокурист, против Заповед № 396 от 02.04.2024 г., издадена от Заместник-министър на труда и социалната политика, с която е прекратена регистрацията на дружеството с Удостоверение № 3354/29.06.2022 г. за извършване на посредническа дейност по наемане на работа за други държави. В жалбата се навеждат доводи за незаконосъобразност на административния акт и се иска неговата отмяна от съда. Допълнителни съображения са изложени в депозирани по делото писмени бележки.

Ответникът по жалбата – Заместник-министър на труда и социалната политика, чрез процесуален представител юриск. Ш., е на становище, че жалбата е неоснователна и като такава следва да бъде отхвърлена. Поддържа се, че оспореният административен акт е законосъобразен, като подробни съображения излага в писмени бележки.

Административен съд – Пловдив, Второ отделение, Седми състав, след като прецени поотделно и в съвкупност, събраните в настоящото производство доказателства, намира за установено следното.

С оспорената в настоящото производство Заповед № 396 от 02.04.2024 г., Заместник-министър на труда и социалната политика е прекратил регистрацията на дружеството-жалбоподател с Удостоверение № 3354/29.06.2022 г. за извършване на посредническа дейност по наемане на работа за други държави.

За да постанови този резултат, органът е приел, че при извършена проверка на 12.01.2023 г. от служители на Дирекция „Инспекция по труда“ – Кърджали е установено, че „ИЙСТЪРН СТАФ ЕЙДЖЪНСИ“ ООД, в качеството си на посредник по наемане на работа, е предоставил посредническа услуга информиране и консултиране на търсещо работа лице, на 21.11.2022 г. Търсещото лице е регистрирано от дружеството-посредник с документ с наименование „Формуляр за кандидатстване при новоназначения (без конкурсна процедура)“. Дружеството е насочило търсещото работа лице за започване на работа в Германия, в гр. Берлин, хотел „Алфа 24“. На 01.12.2022 г. лицето е сключило трудов договор за работа като камериерка в същия хотел и на 02.12.2022 г. е постъпило на работа съгласно договора. На 03.12.2022 г. търсещото работа лице е било принудително изведено от предоставената квартира в Германия, на 04.12.2022 г. напуска принудително Германия и се връща в България. В изпълнение на чл. 28, ал. 3, т. 1 от Закон за насърчаване на заетостта (ЗНЗ) е посочено, че лицата, предоставящи посреднически услуги по смисъла на чл. 28, ал. 2 от ЗНЗ следва да сключат посреднически договор с търсещите работа лица, като с разпоредбата на чл. 23, ал. 2 от Наредбата за условията и реда за извършване на посредническа дейност по наемане на работа (НУРИПДНР) е регламентирано съдържанието на посредническия договор, а именно: данни за посредника, включително за лицето, упълномощено да подпише договора от името на посредника, и за търсещото работа лице; права и задължения на посредника и на търсещото работа лице, включително задължението на посредника, извършващ посредническа дейност по наемане на работа в чужбина или на моряци, да възстанови изцяло разходите за престой и транспорт на изпратените от него лица в случаите, когато не са спазени изискванията на чл. 32 и чл. 37 от НУРИПДНР; срок на договора; финансовите условия за предоставяне на посредническата услуга съгласно изискванията на чл. 4 от НУРИПДНР; условия за предсрочно прекратяване на договора; отговорност на лицата по посредника и на търсещото работа лице при неизпълнение; други условия. В хода на извършената проверка е установено, че дружеството, в качеството си на посредник по наемане на работа, не е сключило посреднически договор с търсещото работа лице. Въз основа на констатираното неизпълнение на нормативно установените задължения, от страна на „ИЙСТЪРН СТАФ ЕЙДЖЪНСИ“ ООД, е издадено Наказателно постановление № 09-2300014/13.02.2023 г. от Директора на Дирекция „Инспекция по труда“ – Кърджали на основание чл. 85, ал. 4 във връзка с чл. 81, ал. 2 от ЗНЗ. Наказателното постановление е връчено на 13.03.2023 г. и не е обжалвано по съдебен ред. Наложената имуществена санкция е платена на 17.03.2023 г. Цитирана е разпоредбата на чл. 79б, ал. 1 от Закона за административните нарушения и наказания (ЗАНН), съгласно която, в случай, че нарушителят не желае да обжалва наказателното постановление в частта относно наложената глоба, може да заплати в 14-дневен срок от връчване на наказателното постановление 80 на сто от нейния размер, освен ако специален закон предвижда намален размер на глобата. Посочено е, че в изпълнение на чл. 79б, ал. 2 от ЗАНН наказателното постановление влиза в сила в частта относно наложената глоба от датата на плащането, а в случай, че нарушителят е обжалвал наказателното постановление и в срока по чл. 79б, ал. 1 от ЗАНН е заплатил глобата, производството по разглеждане на жалбата в тази част се прекратява на основание чл. 63г от ЗАНН. Предвид на това е прието, че Наказателно постановление № 09-2300014/13.02.2023 г. е влязло в сила на датата на извършване на плащането – 17.03.2023 г. на основание чл. 79б от ЗАНН. Посочено е, че на основание чл. 15, ал. 1, т. 3 от НУРИПДНР регистрацията за извършване на посредническа дейност по наемане на работа се прекратява, когато посредникът има влязло в сила НП за налагане на административно наказание за нарушение на чл. 28, ал. 3, т. 1 от ЗНЗ и чл. 23, ал. 1, т. 1 от НУРИПДНР. С оглед гореизложеното и в изпълнение на чл. 15, ал. 1, т. 3 от НУРИПДНР е прието, че регистрацията на „ИЙСТЪРН СТАФ ЕЙДЖЪНСИ“ ООД за извършване на посредническа дейност по наемане на работа за други държави, следва да бъде прекратена.

На следващо място е прието, че при извършена проверка на 12.01.2023 г. от служители на Дирекция „Инспекция по труда“ – Кърджали е установено, че „ИЙСТЪРН СТАФ ЕЙДЖЪНСИ“ ООД, в качеството си на посредник по наемане на работа, е регистрирало търсещо работа лице. Дружеството е насочило търсещото работа лице за започване на работа в Германия, в гр. Волфсбург като чистач/хигиенист в хотел. На 30.11.2022 г. дружеството е организирало превоза/транспорта на лицето от България до Германия с пътнически бус, пристигнал в гр. Берлин на 01.12.2022 г., където лицето е оставено за започване на работа. На 01.12.2022 г. лицето е сключило с работодателя в Германия трудов договор за работа като камериерка в хотел „Алфа 24“ в гр. Берлин и на 02.12.2022 г. е постъпило на работа по трудовия договор в същия хотел, с работно време от 05,00 часа до 16,00 часа, по данни на лицето, представени пред контролния орган. На 03.12.2022 г. лицето е било принудително изведено от предоставената квартира в Германия, на 04.12.2022 г. напуска принудително Германия и се връща в България. От събраните по административнонаказателната преписка доказателства е прието, че „ИЙСТЪРН СТАФ ЕЙДЖЪНСИ“ ООД не е предоставило на търсещото работа лице, преди заминаването й от Република България подписан индивидуален договор за наемане на работа от работодателя (или от упълномощено от него лице да подписва индивидуални договори за наемане на работа) и превод на договора на български език. Дружеството-посредник не разполага и с подписана от търсещото работа лице декларация, която да удостовери предоставянето на индивидуалния трудов договор. В изпълнение на чл. 32, ал. 1, изр. първо от НУРИПДНР е посочено, че посредникът предоставя на търсещото работа лице преди заминаването му от Република България подписан индивидуален договор за наемане на работа от работодателя или от упълномощено от него лице да подписва индивидуални договори за наемане на работа, както и превод на договора на български език. С разпоредбата на чл. 32, ал. 2 от НУРИПДНР е посочено, че е определено съдържанието на индивидуалния договор за наемане на работа, а именно: датата и мястото на сключване на договора; срока на договора; данни за длъжностните, на които ще бъдат наемани лицата, срока на наемането; работното време; почивките; отпуските; трудовото възнаграждение; битовите условия; здравното осигуряване; обезщетението при трудова злополука, временна и трайна неработоспособност, смърт; предсрочното прекратяване на трудовия договор; транспортните разходи на устроените на работа лица до работното място при пристигането, ползването на годишен отпуск и при окончателното им завръщане в България, включително при предсрочно прекратяване на трудовия договор; разрешенията за работа; задължението на работодателя да сключи за своя сметка застраховка, покриваща рисковете заболяване, злополука, смърт, хоспитализация, медицински разходи, загуба или намаляване на работоспособността на наетите на работа лица преди тяхното заминаване от Република България, действаща на територията на съответната чужда държава, за срока на сключения индивидуален договор за наемане, както и за времето за пътуване. Предвид неизпълнението на разпоредбите на чл. 32, ал. 1 и ал. 2 от НУРИПДНР от страна на „ИЙСТЪРН СТАФ ЕЙДЖЪНСИ“ ООД, е издадено Наказателно постановление № 09-2300015/13.02.2023 г. от Директора на Дирекция „Инспекция по труда“ – Кърджали на основание чл. 85, ал. 4 във връзка с чл. 81, ал. 2 от ЗНЗ. Наказателното постановление е връчено на 13.03.2023 г. и не е обжалвано по съдебен ред. Наложената имуществена санкция е платена на 17.03.2023 г. Цитирана е разпоредбата на чл. 79б, ал. 1 от ЗАНН, съгласно която в случай, че нарушителят не желае да обжалва наказателното постановление в частта относно наложената глоба, може да заплати в 14-дневен срок от връчване на наказателното постановление 80 на сто от нейния размер, освен ако специален закон предвижда намален размер на глобата, като в изпълнение на чл. 79б, ал. 2 от ЗАНН наказателното постановление влиза в сила в частта относно наложената глоба от датата на плащането, а в случай, че нарушителят е обжалвал наказателното постановление и в срока по чл. 79б, ал. 1 от ЗАНН е заплатил глобата, производството по разглеждане на жалбата в тази част се прекратява на основание чл. 63г от ЗАНН. Предвид на това е прието, че Наказателно постановление № 09-2300015/13.02.2023 г. е влязло в сила на датата на извършване на плащането – 17.03.2023 г. на основание чл. 79б от ЗАНН. Посочено е, че на основание чл. 15, ал. 1, т. 3 от НУРИПДНР регистрацията за извършване на посредническа дейност по наемане на работа се прекратява, когато посредникът има влязло в сила НП за налагане на административно наказание за нарушение на чл. 32 от НУРИПДНР. С оглед гореизложеното и в изпълнение на чл. 15, ал. 1, т. 3 от НУРИПДНР е прието, че регистрацията на „ИЙСТЪРН СТАФ ЕЙДЖЪНСИ“ ООД за извършване на посредническа дейност по наемане на работа за други държави, следва да бъде прекратена.

Прието е също така, че при извършена проверка на 05.01.2023 г. от служители на Дирекция „Инспекция по труда“ – Кърджали, е установено, че дружеството-жалбоподател в качеството си на посредник по наемане на работа, не съхранява в офиса си следните документи: договори за посредничество с регистрираните в офиса търсещи работа лица; копия на посреднически договори с работодатели; заявки на работодатели за сключване на договори, съгласно трудовото законодателство в Република България и/или съгласно международен договор за обмен на работна сила, по които Република България е страна; документи предоставени от посредника на търсещите работа лица, удостоверено с подписа на търсещото работа лице; копия на предоставен от посредника на търсещото работа лице преди заминаването му от Република България подписан индивидуален договор за наемане на работа от работодателя и превод на договора на български език, удостоверено с подписа на търсещото работа лице. Посочено е, че в изпълнение на чл. 41, ал. 1 от НУРИПДНР при извършване на посредническата дейност посредникът води и съхранява във всеки открит офис договорите за посредничество с търсещите работа лица, регистрирани в съответния офис; копия на посредническите договори с работодатели, включително корабопритежатели; заявки на работодатели по чл. 27 от НУРИПДНР; документи по чл. 31, ал. 2 и ал. 3 от НУРИПДНР; копия на документите по чл. 32 и чл. 37 от НУРИПДНР. С оглед неспазване на разпоредбата на чл. 41, ал. 1 от НУРИПДНР е издадено Наказателно постановление № 09-2300013/13.02.2023 г. от Директора на Дирекция „Инспекция по труда“ – Кърджали на основание чл. 85, ал. 4 във връзка с чл. 81, ал. 2 от ЗНЗ. Наказателното постановление е връчено на 13.03.2023 г. и не е обжалвано по съдебен ред. Наложената имуществена санкция е платена на 17.03.2023 г. Цитирана е разпоредбата на чл. 79б, ал. 1 от ЗАНН, съгласно която в случай, че нарушителят не желае да обжалва наказателното постановление в частта относно наложената глоба, може да заплати в 14-дневен срок от връчване на наказателното постановление 80 на сто от нейния размер, освен ако специален закон предвижда намален размер на глобата и е посочено, че в изпълнение на чл. 79б, ал. 2 от ЗАНН наказателното постановление влиза в сила в частта относно наложената глоба от датата на плащането, а в случай, че нарушителят е обжалвал наказателното постановление и в срока по чл. 79б, ал. 1 от ЗАНН е заплатил глобата, производството по разглеждане на жалбата в тази част се прекратява на основание чл. 63г от ЗАНН. Предвид на това е прието, че Наказателно постановление № 09-2300013/13.02.2023 г. е влязло в сила на датата на извършване на плащането – 17.03.2023 г. на основание чл. 79б от ЗАНН. Посочено е, че по отношение на „ИЙСТЪРН СТАФ ЕЙДЖЪНСИ“ ООД са издадени и влезли в сила три наказателни постановления за налагане на административно наказание по чл. 81, ал. 2 от ЗНЗ, а именно НП № 09-2300013/13.02.2023 г., НП № 09-2300014/13.02.2023 г. и НП № 09-2300015/13.02.2023 г., а на основание чл. 15, ал. 1, т. 6 от НУРИПДНР регистрацията за извършване на посредническа дейност по наемане на работа се прекратява, когато посредникът има влезли в сила три или повече наказателни постановления за налагане на административно наказание по чл. 81, ал. 2 от ЗНЗ в период от три години. С оглед гореизложеното и в изпълнение на чл. 15, ал. 1, т. 6 от НУРИПДНР е прието, че регистрацията на „ИЙСТЪРН СТАФ ЕЙДЖЪНСИ“ ООД за извършване на посредническа дейност по наемане на работа за други държави, следва да бъде прекратена.

При така установеното от фактическа страна, съдът формира следните правни изводи.

Жалбата е процесуално ДОПУСТИМА, но разгледана по същество е НЕОСНОВАТЕЛНА, като съображенията за това са следните:

Съгласно чл. 15, ал. 1, т. 3 от НУРИПДНР регистрацията на посредника се прекратява, когато посредникът има влязло в сила наказателно постановление за налагане на административно наказание за нарушение на чл. 28, ал. 3, т. 1 и 2 от Закона за насърчаване на заетостта или на чл. 6, ал. 2, чл. 20, 22а, чл. 23, ал. 1, чл. 24, 25, чл. 26, ал. 1 и 3, чл. 27, 29, 30, чл. 31, ал. 2, чл. 32, 35, 36 и 37.

Между страните не е спорно, а и от приетите и неоспорени доказателства, в.ч. в електронен вариант, се установява, че дружеството-жалбоподател има влязло в сила наказателно постановление за налагане на административно наказание за нарушение на чл. 28, ал. 3, т. 1 от ЗНЗ, а именно НП № 09-2300014/13.02.2023 г., поради което и фактическият състав от хипотезата на чл. 15, ал. 1, т. 3 от НУРИПДНР е бил надлежно установен от административния орган и при условията на обвързана компетентност, той е издал законосъобразен административен акт, съответстващ на целите на закона.

Съответно, съгласно чл. 15, ал. 1, т. 6 от НУРИПДНР регистрацията на посредника се прекратява, когато посредникът има влезли в сила три или повече наказателни постановления за налагане на административно наказание по чл. 81, ал. 2 от ЗНЗ в период три години.

Между страните не е спорно също така и че дружеството-жалбоподател има влезли в сила три наказателни постановления за налагане на административни наказания по чл. 81, ал. 2 от ЗНЗ в период от три години, а именно НП № 09-2300013/13.02.2023 г., НП № 09-2300014/13.02.2023 г. и НП № 09-2300015/13.02.2023 г., поради което и фактическият състав от хипотезата на чл. 15, ал. 1, т. 6 от НУРИПДНР също е бил надлежно установен от административния орган и при условията на обвързана компетентност, той е издал законосъобразен административен акт, съответстващ на целите на закона.

Констатира се също така, че оспорената заповед е издадена от компетентен орган. Това е така, защото съгласно разпоредбата на чл. 74м, ал. 1 от ЗНЗ, регистрацията се прекратява със заповед на министъра на труда и социалната политика или на упълномощено от него длъжностно лице. По делото е представена с административната преписка Заповед № РД-03-28/20.12.2023 г. на Министъра на труда и социалната политика, с която на основание чл. 26, ал. 2 от Закона за администрацията, чл. 7, ал. 2 от Устройствения правилник на Министерството на труда и социалната политика, чл. 28, ал. 5, чл. 74з, ал. 1, чл. 74к, ал. 1 и чл. 74м, ал. 1 от Закона за насърчаване на заетостта, чл. 9, ал. 1 и чл. 13 от Наредба за условията и реда за извършване на посредническа дейност по наемане на работа, във връзка с чл. 28, ал. 8, т. 2 от Закона за насърчаване на заетостта и във връзка със Заповед № КВ-194 от 09.06.2023 г. на министър-председателя на Република България за назначаването на Г. Н. М.-С. за заместник-министър на труда и социалната политика, е оправомощен заместник-министъра на труда и социалната политика да прекратява регистрацията за извършване на посредническа дейност по наемане на работа и регистрацията на предприятията, които осигуряват временна работа (т. 7 от заповедта).

Оспореният индивидуален административен акт е издаден и в надлежната писмена форма, като в него се съдържат изискуемите реквизити по чл. 59, ал. 2 от АПК. В самата заповед, при излагане на фактическите и правни основания за издаването й, административният орган се е позовал на фактическата обстановка, приета за установена в хода на административнонаказателното производство.

Ето защо, като издадена от компетентен орган, в съответствие с материалноправните разпоредби и целта на закона, при липсата на съществени нарушения на административнопроизводствените правила и на изискванията за форма на акта, оспорената в настоящото производство заповед, е валиден и законосъобразен административен акт, жалбата против който е неоснователна и като такава следва да бъде отхвърлена.

Воден от горното, Административен съд – Пловдив, II отд., VII състав,

Р Е Ш И :

ОТХВЪРЛЯ жалбата на „ИЙСТЪРН СТАФ ЕЙДЖЪНСИ“ ООД, ЕИК *********, със седалище и адрес на управление гр. Пловдив, ул. „Р.Д.“ № **, представлявано от А.С.Т. – прокурист, против Заповед № 396 от 02.04.2024 г., издадена от Заместник-министъра на труда и социалната политика, с която е прекратена регистрацията на дружеството с Удостоверение № 3354/29.06.2022 г. за извършване на посредническа дейност по наемане на работа за други държави.

Решението подлежи на касационно обжалване пред Върховния административен съд в 14-дневен срок от получаване на съобщението до страните.

 

Съдия: