Определение по дело №464/2022 на Административен съд - Плевен

Номер на акта: 1191
Дата: 14 юни 2022 г.
Съдия: Недялко Митев Иванов
Дело: 20227170700464
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 6 юни 2022 г.

Съдържание на акта Свали акта

 

ОПРЕДЕЛЕНИЕ

1191

гр.Плевен, 14.06.2022 г.

 

Административен съд – Плевен, осми състав, в закрито заседание на четиринадесети юни две хиляди двадесет и втора година, в състав:

                                         

Съдия: Недялко Иванов

като разгледа докладваното от съдията административно дело № 464 по описа за 2022 година на Административен съд - Плевен, за да се произнесе взе предвид следното:

 

Административното дело е образувано по жалба на НЧ „Тракия 2013“, гр. П., НЧ „Цветан Спасов- 1959“, гр. П., НЧ „Развитие“, гр. П., НЧ „Асен Златаров 1939“ с. К., НЧ „Херион 1926“ с. Г. и НЧ „Пробуждане 1897“ с. П. чрез адв. Р.М.- В.,***, офис  срещу решение от 16.05.2022 година на Временната комисия по чл. 23 от ЗНЧ при Община Плевен за разпределение на държавна субсидия за 2022 година. С жалбата е направено искане за спиране изпълнение на решението по чл. 166, ал.1 и ал. 2 от АПК.

Поради нередовност на жалбата, същата е оставена без движение и с оглед искането по чл. 166 от АПК на оспорващите е предоставен срок до 12,00 часа на 09.06.2022г., да отстранят нередовностите на жалбата, а именно: да бъдат представени доказателства за съществуване и представителство на оспорващите, да посочат адрес по чл. 150, ал. 1 т. 2 от АПК, който е задължителен, независимо от посочването на съдебен адрес, да се представят пълномощни за адв. Р.М.- В. да представлява НЧ „Херион 1926“ с. Г. и НЧ „Пробуждане 1897“ с. П., тъй като такива не са представени с преписката или жалбата да се подпише лично от представляващите тези читалища, да бъде внесена държавна такса от всеки от оспорващите в размер на 10 лева по сметка на Административен съд Плевен и да бъде представена вносна бележка в деловодството на съда, да посочат кое точно решение/ решения се оспорват, в цялост ли обжалват или в отделна негова част относно определената им субсидия, тъй като не могат да защитават чужди права в процеса, да посочат причини поради които считат, че допуснатото предварително изпълнение ще им причини значителна или трудно поправима вреда, като на оспорващите е указано, че при неотстраняване на нередовностите в срок или в цялост, жалбата ще бъде оставена без разглеждане

В същия срок съдът е указал на Временната комисия по чл. 23 от ЗНЧ при Община Плевен чрез С.Г. – директор на Дирекция „Хуманитарни дейности“ в Община Плевен и председател на комисията, да представи административната преписка в цялост – включително всички документи за всички читалища за разпределение на субсидията за 2022г., както и доклади за проверки описани в административната преписка, като същите да се представят по опис.

Определение № 1116 от 07.06.2022г. е връчено на адв. Р.М.- В. на 07.06.2022г, както и на Временната комисия по чл. 23 от ЗНЧ при Община Плевен чрез С.Г. – директор на Дирекция „Хуманитарни дейности“ в Община Плевен и председател на комисията на 07.06.2022г.

С писмо №3368 от 09.06.2022 г. С.Г. – директор на Дирекция „Хуманитарни дейности“ в Община Плевен и председател на Временната комисия по чл. 23 от ЗНЧ при Община Плевен е представила по опис административната преписка.

С молба вх. №3372 от 09.06.2022г. адв. Р.М.- В.,***, офис  е представила доказателства за внесена д.т. от 50 лева, както и пълномощно за представителство на НЧ „Херион 1926“ с. Г. По отношение на оспорващия НЧ „Пробуждане 1897“ с. П. не е представена платена д.т. и пълномощно, като се моли това читалище да бъде заличено от списъка на оспорващите. С молбата се уточнява, че се оспорва решение от 16.05.2022 година на Временната комисия по чл. 23 от ЗНЧ при Община Плевен в неговата цялост, съответно се иска да бъде отменена и Заповед №РД-10-472 от 12.05.2022г. на кмета на Община Плевен, с която е определена комисия със задача извършване на разпределение на държавната субсидия за 2022г. за читалищата на територията на Община Плевен.

След подаване на молба вх. №3372 от 09.06.2022г. адв. Р.М.- В.,***, съдът констатира, че не са изпълнени в цялост указанията за отстраняване на нередовностите на жалбата, като с оглед уточняващата молба на адв. Р.М.- В. е необходимо повторно да укаже на оспорващата нередовностите, които следва да бъдат отстранени,

С определение № 1148 от 09.06.2022г. и с оглед искането за спиране по чл. 166, ал.1 и ал. 2 от АПК на изпълнението на Решението на Временната комисия от 16.05.2022г., съдът е предоставил повторна възможност за отстраняване на нередовностите на жалбата, като е предоставил нов срок и е указал на НЧ „Тракия 2013“, гр. П., НЧ „Цветан Спасов- 1959“, гр. П., НЧ „Развитие“, гр. П., НЧ „Асен Златаров 1939“ с. К., НЧ „Херион 1926“ с. Г. и НЧ „Пробуждане 1897“ с. П. чрез адв. Р.М.- В.,***, офис  в срок до 12,00 часа на 14.06.2022г., да посочат адрес по чл. 150, ал. 1 т. 2 от АПК, който е задължителен, независимо от посочването на съдебен адрес, да се представи пълномощно за адв. Р.М.- В. да представлява НЧ „Тракия 2013“, гр. П.

Указано е на НЧ „Пробуждане 1897“ с. П. чрез адв. М. и на адрес на читалището, че в срок до 12,00 часа на 14.06.2022г., че следва представляващ читалището да заяви писмено, потвърждава ли действия на адв М. по подаване на жалбата срещу решение от 16.05.2022 година на Временната комисия по чл. 23 от ЗНЧ при Община Плевен за разпределение на държавна субсидия за 2022 година или не и да представи пълномощно или прави отказ от жалбата срещу решението, като в случай че потвърди действията, да внесе в гореуказания срок държавна такса в размер на 10 лева по сметка на Административен съд Плевен и представи вносна бележка в деловодството на съда.

Указано е на НЧ „Тракия 2013“, гр. П., НЧ „Цветан Спасов- 1959“, гр. П., НЧ „Развитие“, гр. П., НЧ „Асен Златаров 1939“ с. К., НЧ „Херион 1926“ с. Г. чрез адв. Р.М.- В.,***, офис  в срок до 12,00 часа на 14.06.2022г., с оглед обжалване на заповед № РД-10-472/12.05.2022 година на кмет на Община Плевен, всеки от оспорващите да внесе държавна такса в размер на 10 лева и да бъде представена вносна бележка в деловодството на Административен съд Плевен и да се посочи, в какво се изразява незаконосъобразност на заповедта.

Съдът е указал на оспорващите, че при неотстраняване на нередовностите в срок или в цялост, жалбата ще бъде оставена без разглеждане.

Определение №1148 от 09.06.2022г е връчено на адв. Р.М.- В. на 10.06.2022г., на НЧ „Пробуждане 1897“ с. П. на 10.06.2022г., както и на Временната комисия по чл. 23 от ЗНЧ при Община Плевен чрез С.Г. – директор на Дирекция „Хуманитарни дейности“ в Община Плевен и председател на комисията на 10.06.2022г.

С молба вх. № 3448/13.06.2022г. от НЧ „Пробуждане 1897“ с. П. са заявили, че не са упълномощавали адв. Р.М.- В. да представлява читалището по това дело, заявяват че не потвърждават действията на адвоката, като се заявява отказ от жалбата срещу решение от 16.05.2022 година на Временната комисия по чл. 23 от ЗНЧ при Община Плевен за разпределение на държавна субсидия за 2022 година и Заповед № РД-10-472/12.05.2022г. на Кмета на Община Плевен.

Със заявление вх. №3472/14.06.2022г. С.Г. като председател на Временната комисия по чл. 23 от ЗНЧ при Община Плевен е изпълнила указанията на съда и е представила доказателства във връзка с приемането на решенията на комисията, като е уточнила, че съгласно действащата нормативна уредба, свързана с читалищната дейност, няма вменено задължение да уведомява допълнително читалищата за решение, което самите те са приели.

С молба вх. № 3494/14.06.2022г. адв. Р.М.- В. е отстранила нередовностите на жалбата.

С жалбата се иска спиране по чл. 166, ал.1 и ал. 2 от АПК на изпълнението на допуснатото от комисията предварително изпълнение на решението на Временната комисия от 16.05.2022г., поради опасност от настъпване на значителна или трудно поправима вреда.

Оспорващите считат, че значителна вреда може да настъпи в случай, че при условие на висящ процес бъдат изплащани месечните субсидии за всички читалища. В случай, че бъде уважена жалбата на читалищата -оспорващи, с влязло в сила решение, ще се наложи сформирането на нова работна група, която да утвърди критерии за оценка на дейността на читалищата, сформирането на нова Комисия по чл.23 ЗНЧ и тъй като оценката на дейността е обвързана с точки, а според точките се определят финансовите параметри на субсидията, то при евентуална промяна в оценката на дейността на всяко читалище, финансовите параметри също ще се променят, което ще наложи връщане, или евентуално доплащане на средства от страна на Община Плевен, а от страна на читалищата връщането на предоставени средства ще е невъзможно.

С изпращането на административната преписка от кмет на Община Плевен е изразено становище, че искането за спиране е неоснователно и следва да бъде оставено без уважение, тъй като видно от протокола на комисията от 16.05.2022г., същата единодушно е допуснала предварително изпълнение на своите решения. Комисията е изложила мотиви, че спирането на изпълнението при евентуално оспорване на решението би довело до трудно поправими вреди, изразяващи се в спиране изобщо на дейността на читалищата до влизане в сила на съдебното решение. Уточнява се, че получаваната по реда на ЗНЧ държавна субсидия е основен източник на средства за читалищата и без нея те не могат да функционират, като спирането на дейността им, в резултат на спиране на субсидирането, ще засегне важни държавни и обществени интереси, предвид възложените им с чл. 2, ал.1 от ЗНЧ функции на традиционни самоуправляващи се български културно-просветни сдружения в населените места, които изпълняват и държавни културно- просветни задачи. Това становище съдът не приема, тъй като кметът не е страна в производството.

Предмет на оспорване в настоящото производство е решение от 16.05.2022 година на Временната комисия по чл. 23 от ЗНЧ при Община Плевен.

Съгласно чл.166, ал.2 от АПК, при всяко положение на делото до влизане в сила на решението по искане на оспорващия съдът може да спре допуснатото предварително изпълнение, допуснато с влязло в сила разпореждане на органа, издал акта по чл. 60, ал.1, ако то би могло да причини на оспорващия значителна или трудно поправима вреда.

Законът за народните читалища не регламентира основанията, при които съдът може да спре изпълнението на административния акт, поради което е приложима нормата на чл. 166, ал. 2 от АПК и за да спре допуснатото  предварително изпълнение на решението, съдът следва да установи, че то би могло причини на оспорващия значителна или трудно поправима вреда.

В случая разпореждането за предварително изпълнение е прието с приемането на самото решение на комисията, като в изпълнение на чл. 60, ал.2 от АПК, комисията се е мотивирала, че спирането на изпълнението при евентуално оспорване на решението би довело до трудно поправими вреди, изразяващи се в спиране изобщо на дейността на читалищата, като това налага незабавна необходимост от допускане на предварително изпълнение, тъй като за читалищата основен източник на средства е субсидията от държавните и общинските бюджети и без тази субсидия, всяко едно читалище ще трябва да преустанови дейността за неопределен период от време. Посочено е, че спирането на дейността на читалищата ще засегне важни държавни и обществени интереси, тъй като съгласно чл. 2, ал.1 от ЗНЧ, те изпълняват и държавни културно- просветни задачи.

В искането за спиране на оспорващите се посочва, че с допуснатото предварително изпълнение има опасност от настъпване на значителна или трудно поправима вреда, като значителна вреда може да настъпи в случай че при условие на висящ процес бъдат изплащани месечните субсидии за всички читалища. В случай, че бъде уважена жалбата на читалищата-жалбоподатели, с влязло в сила решение, ще се наложи сформирането на нова работна група, която да утвърди критерии за оценка на дейността на читалищата, сформирането на нова Комисия по чл.23 ЗНЧ и тъй като оценката на дейността е обвързана с точки, а според точките се определят финансовите параметри на субсидията, то при евентуална промяна в оценката на дейността на всяко читалище, финансовите параметри също ще се променят, което ще наложи връщане, или евентуално доплащане на средства от страна на Община Плевен, а от страна на читалищата връщането на предоставени средства ще е невъзможно.

Съдът намира, че искането за спиране на допуснатото предварително изпълнение на решение от 16.05.2022 година на Временната комисия по чл. 23 от ЗНЧ при Община Плевен за разпределение на държавна субсидия за 2022 година е допустимо, но неоснователно.

С допуснатото предварително изпълнение се осигурява нормалното финансиране, функциониране и подсигуряване на дейността на 36 читалища на територията на Община Плевен, до решаването на спора, с влязъл в сила съдебен акт.

Искането за спиране е направено от 5 от общо 36 читалища на територията на община Плевен, като четири от оспорващите читалища - НЧ „Цветан Спасов- 1959“, гр. П., НЧ „Развитие“, гр. П., НЧ „Асен Златаров 1939“ с. К., НЧ „Херион 1926“ с. Г. – са гласували за приемане на това решение, т.е. единствено НЧ „Тракия 2013“, гр. П. не е гласувало за предварително изпълнение на решението, поради недопускане до участие в заседанието.

В настоящият случай, според съда, водещ е държавният и обществен интерес, който не се изразява в спиране дейността на читалищата, напротив, при положение, че за читалищата основен източник на средства е субсидията от държавните и общинските бюджети и без тази субсидия всяко едно читалище е възможно да преустанови дейността за неопределен период от време, то спиране на предварителното изпълнение е неоснователно, а и две от читалищата-оспорващи също се ползват от предварителното изпълнение и ще получат средства, необходими за функционирането им. Оспорващите не доказват настъпването на вреди от предварителното изпълнение на решението, а напротив спирането на дейността на читалищата при неосигуряване на средства ще засегне важни държавни и обществени интереси, като съгласно чл. 2, ал.1 от ЗНЧ, читалищата изпълняват и държавни културно- просветни задачи. Наведеният довод от оспорващите, че при евентуална незаконосъобразност на решението ще се извърши ново преразпределение на средствата, е неоснователно, тъй като изходът на правния спор не е определящ като вреда.

Поради горното, искането за спиране на допуснатото предварително изпълнение на решение от 16.05.2022 година на Временната комисия по чл. 23 от ЗНЧ при Община Плевен за разпределение на държавна субсидия за 2022 година следва да бъде оставено без уважение.

С оглед, заявеният от НЧ „Пробуждане 1897“ с. П. отказ от оспорването на решение от 16.05.2022 година на Временната комисия по чл. 23 от ЗНЧ при Община Плевен за разпределение на държавна субсидия за 2022 година на основание чл. 155 вр. чл. 159 т. 8 от АПК жалбата спрямо тях следва да се остави без разглеждане, а съдебното производството спрямо НЧ „Пробуждане 1897“ с. П. – прекратено.

Мотивиран от изложеното чл. 166 , ал. 3 от АПК, Административен съд – Плевен, осми състав,

 

ОПРЕДЕЛИ:

 

Оставя без разглеждане жалба на НЧ „Пробуждане 1897“ с. П. срещу решение от 16.05.2022 година на Временната комисия по чл. 23 от ЗНЧ при Община Плевен за разпределение на държавна субсидия за 2022 година.

Прекратява съдебното производството по адм. дело № 464 по описа за 2022 година в тази част.

Определението да се съобщи на НЧ „Пробуждане 1897“ с. П..

Определението в тази част подлежи на обжалване с частна жалба пред Върховен административен съд в 7-дневен срок от съобщаването му.

 

Оставя без уважение искането на НЧ „Тракия 2013“, гр. П., НЧ „Цветан Спасов- 1959“, гр. П., НЧ „Развитие“, гр. П., НЧ „Асен Златаров 1939“ с. К., НЧ „Херион 1926“ с. Г. чрез адв. Р.М.- В.,***, офис   за спиране на предварителното изпълнение на решение от 16.05.2022 година на Временната комисия по чл. 23 от ЗНЧ при Община Плевен за разпределение на държавна субсидия за 2022 година

Определението да се съобщи оспорващите чрез адв. Р.М.- В. и на Временната комисия по чл. 23 от ЗНЧ при Община Плевен чрез С.Г. – директор на Дирекция „Хуманитарни дейности“ в Община Плевен и председател на комисията.

Определението подлежи на обжалване с частна жалба пред Върховен административен съд в 7-дневен срок от съобщаването му.

 

 

СЪДИЯ: /п/