Решение по дело №83/2019 на Районен съд - Тутракан

Номер на акта: 83
Дата: 19 юни 2019 г. (в сила от 3 декември 2019 г.)
Съдия: Спас Маринов Стефанов
Дело: 20193430200083
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 20 март 2019 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е

 

№ 83

 

гр. Тутракан, 19.06.2019 г.

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

 Тутраканският районен съд в публично заседание на двадесети май, две хиляди и деветнадесета година, в състав:

 

                                           ПРЕДСЕДАТЕЛ : СПАС СТЕФАНОВ

 

при секретаря Людмила Петрова, като разгледа докладваното от Председателя АНД № 83 по описа за 2019 год., за да се произнесе взе предвид  следното :

Производството е по реда на чл. 60 от ЗАНН.

С Наказателно постановление Директора на Регионална дирекция на горите гр. Русе, е наложил на Д.Г.В., с ЕГН ********** ***, за нарушение на чл. 213, ал. 1, т. 2 от  Закона за горите /ЗГ/ и на основание чл. 275, ал. 1, т. 2 от ЗГ и чл. 53, ал. 1 и ал. 2 от ЗАНН, административно наказание „глоба” в размер на 100 лв.

Недоволен от издаденото наказателно постановление е останал жалбоподателят В., който го обжалва в срок. Моли съдът да отмени НП като незаконосъобразно.

Въззиваемата страна – Директора на Регионална дирекция по горите гр. Русе, не се явява в съдебно заседание. Представлява се от Гл. юрисконсулт Б. Я.. Същия моли НП да бъде потвърдено като правилно и законосъобразно.

Районна прокуратура гр. Тутракан, не се представлява и не взима становище по спора.

Съдът, като прецени събраните по делото доказателства поотделно и в тяхната съвкупност, намира за установено следното:

На 13.12.2018 г., в 14:30 часа, актосъставителят В.М.Р. и свидетелят Н.А.Н. ***, извършвали обход на територията на ДЛС „Каракуз“ – Дулово.На горски път между отдел 77 и дивечова нива в отдел 45, те спрели за проверка движещ се товарен автомобил „МАН“ с рег. № ***, управляван от жалбоподателя Д.Г.В.. При проверката било установено, че последният транспортира 20 пр. куб. метра дърва за огрев от дървесен вид „цер“, непридружени с превозен билет.Водачът обяснил,че транспортира дървата от временен склад до „тир станция”.

 

 

Актосъставителят Р. приел, че жалбоподателят В. е допуснал административно нарушение и в качеството си на служител на РДГ - Русе съставил АУАН № 102 /по регистър/ серия ГООА 2016 г. бл. № 091997/13.12.2018 г., за допуснато нарушение на разпоредбата на чл. 213, ал. 1, т. 2 от ЗГ. Той описал допуснатото от жалбоподателя нарушение като: „транспортира с товарен камион „МАН“ зелен на цвят с рег. № *** 20 пр. куб. м. дърва за огрев от вид „цер“ без превозен билет от сечище до тир станция”.

Акта бил съставен на място, в присъствието на жалбоподателя и на свидетеля Н.А.Н..

Жалбоподателят е бил запознат със съдържанието на АУАН, Същият подписал акта без възражения. По надлежния ред му е бил връчен препис от АУАН.

По образуваното със съставянето на 13.12.2018 г. АУАН административно производство, Директорът на РДГ гр. Русе е издал Наказателно постановление № 102 от 22.02.2019 г., като е възприел изцяло отразената в АУАН фактическа обстановка. След като посочил нарушената разпоредба от Закона за горите  - чл. 213, ал. 1, т. 2 от Закона за горите и на основание чл. 275, ал. 1, т. 2 от  ЗГ и чл. 53, ал. 1 и ал. 2 от ЗАНН е наложил на жалбоподателя Д.Г.В. административно наказание „глоба” в размер на 100 лв.

На 08.03.2019 г. жалбоподателят е получил препис от НП.

Горната фактическа обстановка съдът извежда от събраните доказателства по делото:гласни- показанията на разпитаните актосъставител В.М.Р. и свидетел Н.А.Н. и писмени такива –констативен протокол и доклад,които съдът кредитира,като последователни,логични и непротиворечащи си.

При така установената от съда фактическа обстановка, анализирайки доказателствата, съдът достига до следните правни изводи:

Жалбата е подадена в срока по чл. 59 ал. 2 от ЗАНН и от лице, страна в производството, имащо правен интерес. Като такава тя е допустима. Разгледана по същество жалбата е частично основателна.

АУАН,с който е поставено началото на административно-наказателното производство,е съставен от лице,имащо съответните правомощия за това.Акта съдържа всички изискуеми от чл.42 от ЗАНН реквизити и е съставен при стриктно спазване на правилата,съдържащи се в раздел II на цитирания закон.

Атакуваното НП също е издадено от длъжностно лице,притежаващо съответните правомощия за това по силата на делегирана компетентност. Постановлението съдържа всички изискуеми от чл.57 от ЗАНН реквизити, с оглед неговата принципна законосъобразност.

Съдът намира,че деянието,за което е било повдигнато със съставянето на АУАН обвинение на жалбоподателя В.,е осъществено от него и е доказано по безспорен начин.Лично актосъставителя Р. и свидетеля Н. са възприели,че жалбоподателя В.,с управлявания от него автомобил,е транспортирал дърва за огрев.Актосъставителя и свидетеля,в качеството си на длъжностни лица и имащи съответните познания,лично са измерили и изчислили кубатурата на превозваните дърва и са определили дървесния вид.

Незаконосъобразно е твърдението на жалбоподателя,че актосъставителя е допуснал особено съществено процесуално нарушение, обуславящо отмяната на атакуваното НП,тъй като не предоставил преписката в посочения в чл.44 ал. 3 от ЗАНН двуседмичен срок на административно-наказващия орган,което било видно от АУАН.Последния  е бил съставен на 13.12.2018г.,а е бил предаден на АНО на 15.02.2019г. Срокът визиран в чл.44 ал. 3 от ЗАНН е инструктивен,а не давностен или преклузивен. Ето защо дори и да е бил нарушен,това не е особено съществено процесуално нарушение,обуславящо отмяната на атакуваното НП. Отделно от това твърдението на жалбоподателя не почива на фактите, доказани в административно-наказателното производство.Не е ясно откъде жалбоподателя е стигнал до заключението,че преписката е била предадена на АНО на 15.02.2019г.Той сочи,че това било видно от АУАН.Такава дата няма вписана в акта.Има посочена дата на вписано в АУАН заключение на наказващия орган,която е 20.02.2019г. но не и 15.02.2019г. Това не е датата на предаване на преписката на АНО.Отделно от това ЗАНН не задължава АНО да дава „заключение” по АУАН,което да вписва в същия и да го датира.В административно-наказателната преписка е приложено заверено копие от докладна справка на актосъставителя Р.,*** т.е. до АНО,с която го уведомява за извършената проверка и съставени на жалбоподателя два АУАН,между които и този, предмет на настоящото производство.Актосъставителя е датирал справката си с дата 14.12.2018г.Същата е входирана в РДГ-Русе на 18.12.2018г. т.е. преписката по съставения АУАН,е била предадена на АНО преди да е изтекъл посочения в чл.44 ал. 3 от ЗАНН двуседмичен срок.

Незаконосъобразно е и твърдението на жалбоподателя В. за липса на осъществен състав на административно нарушение по смисъла на чл.213 ал. 1 т. 2 от ЗГ.Всяко транспортиране на дървесни и недървесни горски продукти,извън сечището и временния склад,следва да е придружено с превозен билет с попълнени всички изискуеми от закона реквизити. Няма значение дали транспортирането се извършва в близост или не до временния склад,до тъй наречената от жалбоподателя „тир-станция” или е по горски пътища на „горска” територия.В § 1 т.6 на ДР на Закона за горите е посочено определението за „временен склад”:терен, утвърден с технологичния план за сеч и извоз,подходящ за складиране на добитата от сечището дървесина преди транспортирането й.В § т.38 от Наредба № 8/05.08.2011т. за сечите в горите,се съдържа определението за понятието „извоз на дървесина”:преместването на дървесината от сечището до временен склад.Както закона за горите,така и Наредба № 8 за сечите в горите няма определение и не се борави с понятие „тир станция”.Отделно от това св.Н. в показанията си пред съда посочва,че всички временни складове за добитата дървесина от сечища на територията на ТП ДЛС „Каракуз” се намират в самите сечища т.е. не е необходимо да бъде транспортирана добита от сечище дървесина от сечище до временен склад или да се извършва тъй наречения „извоз”. Ето защо съдът счита,че жалбоподателя е извършвал „транспортиране” на дървесина по горски път,а не „извоз” и актосъставителя правилно е квалифицирал деянието му.

Съдът счита,че не е допуснато процесуално нарушение при съставянето на АУАН и по-точно при описание на деянието,както твърди жалбоподателя.За разлика от жалбоподателя съдът счита,че актосъставителя не се е позовал на съставения от св.Н. на същата дата констативен протокол и съставения АУАН не се основава на констатациите в КП.Той само е упоменал съставянето на КП,след като лично е възприел извършеното от жалбоподателя и е описал деянието в АУАН.Упоменаването на съставения КП по-скоро има информативен характер,а не констативен.Ето защо различията в съдържанието на АУАН,с който е било поставено началото на настоящото производство и съставения на същото место и по същото време КП,не съставляват процесуално нарушение или различно интерпретиране на извършеното от жалбоподателя.Следва да се отбележи и това,че при съставянето на АУАН актосъставителя е конкретизирал в достатъчна степен мястото на извършване на деянието,макар и по различен начин от този,който е използвал св.Н. при съставянето на КП.Различията между АУАН и КП не се изчерпват само с различния начин на посочване на местото на извършеното от жалбоподателя деяние.АУАН е съставен само за това,че жалбоподателя е транспортирал дървесина без тя да е придружена с превозен билет. В КП освен това деяние са описани и други:липса на контролна горска марка върху превозваната дървесина,липса на достъп на товарния автомобил на горска територия с наличните към момента на проверката, регистрационни номера и др.

Съдът намира твърдението на жалбоподателя за допуснато процесуално нарушение и неправилно прилагане на материалния закон при  определяне от АНО на паричната равностойност на липсващите вещи,предмет на нарушението.На първо место незаконосъобразно АНО е приел,че превозваната от жалбоподателя дървесина, без тя да е придружена с превозен билет, в конкретния случай е липсваща вещ.Такова обстоятелство не е упоменато в АУАН,а е недопустимо АНО да приема за установени нови обстоятелства,за които няма предявено обвинение. Отделно от това такова становище противоречи на обективната истина за деянието,установена от актосъставителя.В АУАН той е посочил,че „вещите не са задържани поради причини”.Обстоятелството,че актосъставителя не е упражнил своите правомощия по чл.197 т.4 от Закона за горите „поради причини” и по този начин е лишил АНО да упражни своите правомощия по чл.273 ал. 1 от ЗГ,по никакъв начин не оправомощава АНО да определи и вещите,предмет на административното нарушение и не може да влошава положението на нарушителя,тъй като бездействието на актосъставителя не е по причини породени от него.

На следващо место АНО не е посочил по какъв начин е изчислил обезщетението за „липсващите„ вещи,предмет на деянието и съдът е поставен в невъзможност да провери законосъобразността на определянето на размера на обезщетението. Ако АНО е използвал Наредбата за определяне размера на обезщетенията за щети върху гори и земи от горския фонд,приета с ПМС № 86 от 30.04.2004г.обн.ДВ 39 от 12.05.2004г в сила от 12.05.2004г.,то обезщетението би следвало да бъде определено в размер на 500 лв. /20 пр. куб. м. по 25 лв.-ред 4 вертикална графа 6 от приложението по чл.5 /,а не 897.60 лв.Настоящия състав на съда счита,че тази Наредба в конкретния случай е неприложима,тъй като  в раздел IV чл. 5 от същата e посочено,че  приложението,към което препраща чл.5 е за определяне на обезщетението за щети върху гори и земи от горския фонд при сеч и извоз на дървесина,но не е при определяне на липсващи вещи при транспортиране на дървесина и/или други нарушение на разпоредбите на ЗГ.

На следващо место,правното основание,посочено от АНО за  определянето на паричната равностойност, а именно чл.275 ал. 2 от ЗГ,регламентира разпределението на сумите,събрани от глоби, имуществени санкции,сумите от продажба на отнети вещи или паричната равностойност на липсващите вещи-предмет и/или средство на нарушението.Независимо,че нормата регламентира къде се внасят  събраните суми от паричната равностойност на липсващите вещи-предмет и/или средство на нарушението,тя не създава правомощия на АНО да определя паричната равностойност на липсващи вещи.

Ето защо съдът намира,че атакуваното НП следва да бъде потвърдено в частта,с която на жалбоподателя,за извършено административно нарушение на чл.213 ал. 1 т. 2 от ЗГ, е наложено административно наказание глоба в размер на сто лева,като законосъобразно и обосновано и следва да отменено в частта за определяне на паричната равностойност на липсващите вещи,предмет на административното нарушение,която жалбоподателя следва да заплати.

 

Водим от горното, съдът

   

Р     Е     Ш     И:

 

ПОТВЪРЖДАВА Наказателно постановление № 102 от 22.02.2019 г., в частта, с която Директорът на Регионална дирекция по горите гр. Русе е наложил на Д.Г.В.,***, с ЕГН ********** за нарушение на чл. 213, ал. 1, т. 2 от  Закона за горите /ЗГ/, на основание чл. 266 ал. 1 от ЗГ и чл. 53, ал. 1 и ал. 2 от ЗАНН, административно наказание „глоба” в размер на 100 лв.,като законосъобразно и обосновано.

ОТМЕНЯ Наказателно постановление № 102 от 22.02.2019 г., в частта, с която Директорът на Регионална дирекция по горите гр. Русе е определил Д.Г.В., с ЕГН ********** ***, за нарушение на чл. 213, ал. 1, т. 2 от  Закона за горите /ЗГ/, на основание чл. 275 ал.2 от ЗГ, да заплати паричната равностойност на липсващи вещи- на нарушението в размер на 897.60 лв./осемстотин деветдесет и седем лева и шестдесет стотинки/,като незаконосъобразно и необосновано.

 

       РЕШЕНИЕТО може да бъде обжалвано в 14-дневен срок от датата на съобщаването за изготвяне на решението, пред Административен съд гр. Силистра, по реда на глава дванадесета от АПК.

 

 

 

                                               РАЙОНЕН СЪДИЯ: