Р Е Ш E Н И Е
№487
Гр. Перник, 20.11.2019
година.
В И М Е Т
О Н А
Н А Р О Д А
Административен съд – Перник, в публично съдебно заседание проведено на двадесет и осми
октомври през две хиляди и деветнадесета година, в състав:
Съдия: Ивайло Иванов
при
съдебния секретар А. М., като разгледа докладваното от съдия Ивайло Иванов административно
дело № 390 по описа на съда за 2019 година, за да се произнесе взе предвид
следното:
Производството
е по реда на с чл.
145 – чл. 178
от Административнопроцесуалния кодекс /АПК/,
във връзка с чл. 41, ал. 2 от Закона за общинската собственост /ЗОС/.
Образувано
е по жалба на Д.П.С. – К. с ЕГН **********
*** против Решение № 860 по Протокол №
6 от 22.05.2019 на Общински съвет Брезник, с което е утвърдена пазарна оценка
на имот, представляващ УПИ ***-**, кв. *** по РП на с. Н., с площ от 975 кв.м в размер на 9 317.20 лева или 9.56 лева на 1
кв.м без ДДС.
Жалбоподателят твърди, че на
15.10.2018 година е инициирала административна процедура по закупуване на процесния УПИ, върху който е построена сграда с отстъпено
право на строеж, в режим на съпружеска имуществена общност. Заявява, че обжалваното
решение, с което е утвърдена пазарната оценка на имота е незаконосъобразно,
като твърди, че приетата пазарна оценка е прекомерно завишена. Моли съда да
отмени оспореното решение в тази част, като го измени до справедливата пазарна
оценка.
В проведеното съдебно заседание на 28.10.2019
година жалбоподателят Д.П.С. – К. редовно
призован се явява лично и моли съда да уважи жалбата. Подробни съображения
развива в представените писмени бележки. Претендира присъждане на направените
съдебни разноски по приложен списък.
В
проведеното съдебно заседание на 28.10.2019 година ответника по жалбата редовно
призован се представлява от юрисконсулт М. М. изразява становище за
неоснователност на жалбата и моли съда да я отхвърли. Претендира присъждане на юрисконсултско възнаграждение.
В проведеното съдебно
заседание на 28.10.2019 година заинтересованата
страна М.Д.К. редовно призован не се явява, представлява се от процесуалния си
представител адвокат Д.П.С. – К. ***, която моли съда да уважи жалбата по
изложените в нея съображения.
Административен
съд – Перник, в настоящия съдебен състав,
след като обсъди доводите на страните и прецени по реда на чл. 235, ал. 2 от ГПК,
във връзка с чл. 144 от АПК приетите по делото писмени доказателства, приема за
установено от фактическа страна следното:
Жалбата
е допустима, като подадена от надлежна страна – адресат на индивидуален
административен акт и в преклузивния процесуален срок.
Производството
пред административния орган е започнало по повод подадено заявление вх. №
9400-2711 от 15.10.2018 година от Д.П.С. – К. /настоящ
жалбоподател/, с което е заявила желание да изкупи правото на собственост върху
земята на имот **, парцел ***, кв. *** по плана на с. Н., като притежава отстъпено
право на строеж върху двуетажна масивна жилищна /вилна/ страда с площ от 45
кв.метра.
Видно от нотариален акт за продажба на недвижим имот №152,
том І, рег. № 451, дело № 147 от 19.07.2017 година Д.П.С.
– К. /настоящ жалбоподател/ и М.Д.К.
/заинтересована страна/ са придобили правото на собственост върху
двуетажна масивна жилищна /вилна/ страда със застроена площ от 45 кв.м, заедно
с отстъпено право на строеж върху урегулиран поземлен имот, построена върху УПИ
*** -**, в квартал *** по регулационния план на с. Н. с площ от 975 кв.м., при
граници на УПИ по скица: УПИ І-***, УПИ ІІ-***, УПИ ХХІІ-***, улица с о.т.
42а-49 и улица с о.т. 4-49.
С Възлагателно писмо кмета
на община Брезник е възложил на Я. П. А. – оценител недвижими имоти да определи
пазарната стойност на следните недвижими имоти: т. 2 – УПИ ХХІІІ-54, в квартал
10 по регулационния план на с. Ноевци с площ от 975, застроен.
С Доклад за оценка на недвижими имот, изготвен от Я. П.
А. е установено, че урегулиран поземлен имот /застроен/ УПИ ***-**, в квартал ***
по регулационния план на с. Н. с площ от 975 кв.м. към 11.05.2019 година е с
пазарна стойност 9 317.20 лева, без ДДС
С Докладна записка изх. № 61-00-86 от 14.05.2019
година кмета на община Брезник е предложил на общински съвет Брезник да вземе
решение на основание чл. 21, ал. 1, т. 8 от ЗМСМА, във връзка с чл. 41, ал. 2
от ЗОС, чл. 23, ал. 1, ал. 2 и ал. 3, б. „а“ и чл. 33 от НПРУРОИ, с което да
утвърди пазарната оценка на имот: УПИ ***-**, в квартал *** по регулационния
план на с. Н. с площ от 975 кв.м., застроен, /акт за общинска собственост №
5235/18.04.2019 година/ с размер на 9 317.20 лева или 9.56 лева на 1
кв.м., като сумата се облага с ДДС.
С
Решение № 860 по Протокол № 6 от
22.05.2019 на общински съвет Брезник /предмет на съдебен контрол/ на основание
чл. 21, ал. 1, т. 8 от ЗМСМА, във връзка с чл. 41, ал. 2 от ЗОС, чл. 23, ал. 1,
ал. 2 и ал. 3, б. „а“ и чл. 33 от НПРУРОИ е утвърдена пазарна оценка на имот,
представляващ УПИ ***-**, кв. *** по РП на с. Н., с площ от 975 кв.м. в размер
на 9 317.20 лева или 9.56 лева на 1 кв.м. без ДДС. Предмет на
оспорване е размера на определената пазарна оценка, като страните не спорят по
хода на процедурата на извършеното оценяване.
Пред
настоящата съдебна инстанция, с оглед пълното изясняване на спора от фактическа
страна, по делото е прието, но оспорено от жалбоподателя основното и
допълнително заключение по извършената съдебно-оценителна експертиза, изготвено
от вещото лице В.М.В., от което се установява, че пазарната стойност на парцела
е 8 272.00 лева към 15.10.2018 година /дата на подаване на заявлението/ или
8.48 лева на 1 кв.м. При определяне на посочената оценка вещото лице е взело
предвид характеристиките на парцела, а именно: разположен в северната част на
с. Ноевци, района е застроен с еднофамилни жилища, терена е равнинен, достъпа
до имота е по път с трайна настилка, парцела е ограден – стопанисва и се
поддържа, има засадени плодови дръвчета, на около 1 км. от центъра на селото,
няма подпочвени води, има ток, вода и телефон, няма свлачище
в района на имота, няма екологични замърсители. Вещото лице при определяне на
оценката е приложила метода на пазарните сравнения /аналози/, като предлагането
в с. Ноевци и близките села е ограничено. Така представеното заключение
настоящият съдебен състав го кредитира, като обективно, компетентно и кореспондиращо
на писмените доказателства по административната преписка.
При така
установените факти, настоящият съдебен състав на Административен съд – Перник
като извърши по реда на чл. 168, ал. 1 от АПК цялостна проверка за
законосъобразността на оспорения индивидуален административен акт на всички основания по
чл. 146 от АПК достигна до следните правни изводи:
Разгледана по същество жалбата е основателна по
следните съображения:
Спорният по делото въпрос, който
определя пределите на съдебния контрол и обуславя законосъобразността на
обжалвания акт е свързан с размера на определената пазарна оценка на имота.
Решението на общински съвет Брезник,
в оспорената им част, която е предмет на съдебен контрол, е постановено от
компетентен орган, определен в чл.
21, ал. 1, т. 8 ЗМСМА и е в рамките на неговата материална,
функционална и териториална компетентност.
От посочените в оспореното решение
фактически и правни основания за издаването му стават ясни юридическите факти,
от които органът черпи упражненото от него публично субективно право, тоест
следва да се приеме, че е спазена установената форма на акта, определена в чл.
59, ал. 2 АПК. В случая не се установяват съществени
нарушения на административнопроизводствените правила,
които да обосновават отмяна на оспорвания акт в обжалваната му част. Решението
е взето при наличие на кворум – 13 гласа „за“, каквато е числеността на общински
съвет Брезник.
Съгласно чл. 41, ал. 2 от ЗОС, разпоредителните сделки с имоти
или с вещни права върху имоти – общинска собственост, следва да се извършват по
пазарни цени, но не по – ниски от данъчните им оценки, като пазарните цени на
имотите и на вещните права се определят от общинския съвет въз основа на
пазарни оценки, изготвени от оценители, определени по реда на чл. 22, ал. 3, освен ако в закон е предвидено друго.
В случая липсва друго предвиждане, поради което е приложим редът по чл.
22, ал. 3 от ЗОС – кметът на общината възлага определянето на
пазарната стойност на имота на оценители, отговарящи на изискванията на Закона за независимите оценители.
В настоящия случай, кмета на община Брезник, в съответствие с посочената
нормативна уредба, е възложил на оценител, отговарящ на изискванията на Закона за независимите оценители
изготвянето на пазарна оценка на имот –
УПИ ***-**, в квартал *** по регулационния план на с. Н. с площ от 975 кв.м., като назначения оценител е
определил пазарна оценка в размер на 9 317.20 лева. Така определената от
оценителя по възлагането от кмета пазарна цена за процесния
имот, която е и одобрена от общински съвет Брезник е неправилна с оглед
установеното по делото.
Видно от приетото допълнително заключение
по извършената съдебно – оценителна експертиза се установява, че пазарната цена
в района на оценяемия имот е 8.48 лева на 1 кв.м.,
като въз основа на това извежда заключение, че пазарната стойност на поземления
имот с площ от 975 кв.м. е 8 272.00 лева. Следва да се отбележи, че въпреки
затрудненията при изготвянето на оценката, тъй като липсват множество сделки с
недвижими имоти, които да бъдат ползвани като аналог, вещото лице е извършило
обстойна проверка на пазара на недвижими имоти и е дало едно обективно
заключение, което се кредитира изцяло от настоящият съдебен състав, който
приема, че реалния размер на оценката на процесния
поземлен имот е 8 272.00 лева. В тази връзка настоящият съдебен
състав счита за необходимо да посочи, че имотите, които са ползвани от вещото
лице за изготвяне на експертизата са в близост до оценявания, като имат еднакво
конкретно или преобладаващо предназначение, притежават еднакъв характер на
застрояване със същите или близки показатели на устройство и застрояване и/или
установен начин на трайно ползване, което е основание да се приеме, че
определената от вещото лице пазарна стойност следва да се кредитира, тъй като е
определена и в съответствие с § 1, т. 2 и т. 3 ДР ЗОС. Пак в тази връзка следва
да се отбележи, че обстоятелството, че сравнимите имоти не са в едно и също населено
място /село/ с процесния е ирелевантно
за спора, тъй като изготвената експертиза дава отговор на поставените въпроси
след съпоставка с имоти, които попадат в една и съща ценова зона с процесния имот, а и както се установи по–горе предвид
липсата на реален пазар и сделки не е налице възможност да се даде различно заключение
на поставените задачи на вещото лице.
Както се посочи оценката на имота е
елемент от материалната законосъобразност на административния акт, тъй като
обуславя фактическите основания, представляващи материалноправните
предпоставки за издаване на административния акт в частта относно размера му.
Несъответствието между оценката за имота, определена в административното
производство и неговата пазарна цена, установена от приетото по делото и
кредитирано от настоящия съдебен състав експертно заключение води до извода за материалноправна незаконосъобразност на оспореното решение
– отменително основание по чл.
146, т. 4 от АПК.
Предвид гореизложените съображения, настоящият
съдебен състав, счита, че обжалваното решение в определения размер на определената
пазарна оценка на имот, представляващ УПИ
***-**, кв. *** по РП на
с. Ноевци, с площ от 975 кв.м. в размер на 9 317.20 лева или 9.56 лева
на 1 кв.м. без ДДС е незаконосъобразна както се посочи по–горе, поради което ще
следва същата да се измени, като се намали размерът на пазарната оценка от 9 317.20
лева на 8 272.00 лева, така, както е посочено в
допълнителното заключение на вещото лице.
С оглед изхода на спора и на
основание чл.
143, ал. 1 от АПК, ответникът по жалбата следва да бъде
осъден да заплати на жалбоподателя Д.П.С.
– К. с ЕГН ********** ***
направените съдебни разноски в общ размер на размер 700 лева, от които 200 лева платено възнаграждение за вещо лице и
500 лева адвокатско възнаграждение на основание чл. 8, ал. 3 от Наредба № 1 от
09.07.2004 година за минималните размери на адвокатските възнаграждения, във
връзка с чл. 38, ал. 1, т. 3, във връзка с чл. 36, ал. 2 от Закона за
адвокатурата.
С оглед изхода от
спора следва да се остави без уважение искането на процесуалния представител на
ответника по жалбата юрисконсулт М. М. за присъждане на юрисконсултско
възнаграждение.
Мотивиран
от гореизложеното и на основание чл.
172, ал. 2 от АПК, настоящия съдебен състав на
Административен съд – Перник
Р Е Ш И :
ИЗМЕНЯ Решение № 860 по Протокол № 6 от 22.05.2019 на
Общински съвет Брезник, с което е утвърдена пазарна оценка на имот,
представляващ УПИ ***-**, кв. *** по РП на с. Н., с площ от 975 кв.м. в размер
на 9 317.20 лева или 9.56 лева на 1
кв.м. без ДДС, КАТО намалява размера на пазарната оценка от 9 317.20 лева
на 8 272.00 лева.
ОСЪЖДА Община Брезник, със седалище и адрес на управление гр. Брезник, ул. „***“ № ** да заплати на Д.П.С. – К. с ЕГН **********
*** сумата в размер на 700 /седемстотин/ лева, представляваща разноски по
делото.
РЕШЕНИЕТО може да се
обжалва пред Върховния административен съд на Република България в 14 дневен
срок от връчването му на страните.
Съдия:/п/