Решение по дело №203/2019 на Районен съд - Ловеч

Номер на акта: 223
Дата: 29 юли 2019 г. (в сила от 25 септември 2019 г.)
Съдия: Галя Ангелова Маринова
Дело: 20194310200203
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 18 февруари 2019 г.

Съдържание на акта

Р   Е   Ш   Е   Н   И   Е

гр. Ловеч, 29.07.2019 год.

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

ЛОВЕШКИЯТ РАЙОНЕН СЪД, трети наказателен състав в открито заседание на втори май две хиляди и деветнадесета година, в състав:

 

                                 ПРЕДСЕДАТЕЛ: ГАЛЯ МАРИНОВА

 

при секретаря ТАТЯНКА ГАВАЗОВА, като разгледа докладваното от съдията НАХД №203 по описа за 2019 година и за да се произнесе, съобрази:

 

С Електронен фиш Серия К №2449210 на ОД на МВР-Ловеч за налагане на глоба за нарушение, установено с автоматизирано техническо средство на основание чл.182 ал.2 т.4 от ЗДвП на А.Н.Ц. с ЕГН ********** *** е наложена глоба в размер на 300 лева за извършено нарушение на чл.21 ал.2 от ЗДвП за това, че на 05.10.2018 год. в 11:20 часа на ПП І-4 км. 65+700, бензиностанция „Петрол”, посока гр.Варна, землището на с.Малиново, извън населено място, при въведено ограничение на скоростта с ПЗ В-26 /60 км/ч, заснето с автоматизирано техническо средство тип стационарна SITRAFFIC LYNX и отчетен толеранс минус 3% с МПС Хюндай И30 с регистрационен номер ** **** **е извършено нарушение за скорост, установено и заснето с автоматизирано техническо средство №003059047ВВВ. Посочено е, че при разрешена скорост от 60 км/ч е установена скорост от 99 км/ч, като е налице превишаване на разрешената скорост с 39 км/ч.

Недоволен от Електронния фиш останал жалбоподателя А.Ц., който го обжалва в срок, като го счита за неправилен,  незаконосъобразен и постановен при съществени процесуални нарушение. Моли съда при произнасянето си да вземе предвид, че в електронният фиш не е описано точното място на извършване на нарушението - описаното е крайно недостатъчно, а мястото на нарушението е задължителен реквизит, съобразно изискванията на чл.189 ал.4 от ЗДвП. Счита, че липсата на точното му описание нарушава правото му на защита и е основание за отмяна на електронния фиш. Сочи, че е налице и друга предпоставка за отмяна на Електронния фиш, като цитира разпоредбата на чл.189 ал.4 ЗДвП/в изменението и с ДВ бр.19 от 13.03.2015г./, която към датата на извършване на процесното нарушение е в сила, съгласно която „При нарушение, установено и заснето с автоматизирано техническо средство или система, в отсъствието на контролен орган и на нарушител се издава електронен фиш за налагане на глоба в размер, определен за съответното нарушение”. Пояснява, че със същото изменение на закона е приета и новата разпоредба на §6 т.65 от ДР на ЗДвП (Нова - ДВ, бр.19 от 2015г.), с която се е въвело легално определение на понятието и съобразно която „Автоматизирани технически средства и системи” са уреди за контрол, работещи самостоятелно или взаимно свързани, одобрени и проверени съгласно Закона за измерванията, които установяват и автоматично заснемат нарушения в присъствие или отсъствие на контролен орган и могат да бъдат: а) стационарни - прикрепени към земята и обслужвани периодично от контролен орган; б) мобилни - прикрепени към превозно средство или временно разположени на участък от пътя, установяващи нарушение в присъствието на контролен орган, който поставя начало и край на работния процес.” Твърди, че с новата ал.3 на чл.165 от ЗДвП, приета също с посоченото изменение обн. ДВ бр.19 от 2015г. в съответствие именно на мотивите на Тълкувателно решение №1 от 2б.02.2014г. на ОС на ВАС /съгласно мотивите към проекта на Закона за изменение и допълнение на Закона за движението по пътищата № 454-01-62 от 11.12.2014г., 43-то НС/, на Министъра на вътрешните работи е вменено задължение да приеме Наредба за реда за използване на автоматизирани технически средства и системи за контрол на правилата за движение по пътищата и именно в изпълнение на законовата разпоредба е издадена Наредба №8121з-532 от 12.05.2015г. на Министъра на вътрешните работи (обн. ДВ, бр.36 от 19.05.2015г.), с която са уредени условията и редът за използване на автоматизирани технически средства и системи (АТСС) за контрол на правилата за движение по пътищата, като тези условия и ред обхващат, както стационарните, така и мобилните АТСС. Пояснява, че съгласно чл.2 от подзаконовия нормативен акт, стационарните и мобилните АТСС заснемат статични изображения във вид на снимков материал и/или динамични изображения - видеозаписи, с данни за установените нарушения на правилата за движение, а по силата на чл.3 от същата, за установените от АТСС нарушения на правилата за движение по пътищата се издават електронни фишове чрез използване на автоматизирана информационна система, т.е. с изменението на закона и приемането на Наредба № 8121з-532 от 12.05.2015г. са приети ясни правила за използване на мобилни технически средства и за обстоятелствата, при които контролните органи имат право да ги използват, с което на практика е преодоляна констатираната в мотивите на TP №1 от 26.02.2014г. на ОС на ВАС празнота, което именно е в основата на даденото със същото тълкуване на материалния закон, или към датата на извършване на процесното нарушение на правилата за движение по пътищата е налице детайлна нормативна уредба на правилата във връзка с използването на мобилни технически средства, които са достатъчно ясни и подробни, както и процедура, регулираща действията на контролните органи при използването на мобилни технически средства, поради което и следва да се приеме, че нарушенията от този вид могат да се установяват и санкционират с издаване на електронен фиш не само чрез използване на стационарни АТСС, обозначени със съответен пътен знак и оповестени по законово определения начин, а и чрез мобилни автоматизирани технически средства и системи за контрол, при спазване разбиране са на всички нормативни изискванията на посочената нормативна уредба. Отбелязва в тази връзка, че следва от находящите се в преписката на ОДМВР - Ловеч писмени доказателства да се установи наличието на съставен Протокол по чл.10 ал.1 от Наредба № 8121з-532 от 12.05.2015г., съгласно одобреното с Наредбата приложение, който би следвало да е доказателство относно мястото за контрол, посоката на движение на контролираните МПС, ограничението на скоростта, мястото на пътния знак за ограничение, автомобила на който е поставено мобилното АТСС, поставен ли е или не знак Е24 и други обстоятелства, необходими да бъде извършена преценка за законосъобразността на издадения електронен фиш. Посочва чл.7 ал.1 и ал.2 от цитираната Наредба и счита, че трябва да се установи от вписаните данни в Протокола /ако е изготвен такъв/, а и от документираното заснемане на поставения знак дали в случая са спазени всички специфични изисквания по последно споменатата Наредба - дали знакът е разположен непосредствено преди началото на обхвата на АТСС и дали са били изпълнени и изискванията за типоразмер, отстояние от пътното платно, а това за фон счита, че на практика не може да се прецени въобще с оглед черно-белия характер на извършваното фотозаснемане.

В съдебно заседание жалбоподателят, редовно призован – не се явява и не взема допълнително становище по жалбата.

Ответникът – ОД на МВР Ловеч, редовно призовани, не изпращат представител.

При така установената фактическа обстановка, съдът намира, че жалбата е процесуално допустима, но по същество е неоснователна.

При издаването на обжалвания електронен фиш за налагане на глоба за нарушение, установено с автоматизирано техническо средства не са допуснати сочените в жалбата нарушения.

Видно от събраните писмени доказателства, нарушението е установено не с мобилна, а със стационарна видео-радарна системата за наблюдение и регистрация на пътни нарушения тип SITRAFFIC ERS 400, която е одобрен тип средство за измерване и на 13.04.2018 година й е била извършена последваща техническа проверка, което се доказва от приложения Протокол за проверка №11-С-ИСИ/13.04.2018 година на БИМ. Според представената схема за организация на движението на път І-4 в участъка от км 65+250 до км 66+350, на км 65+315 преди камерата за наблюдение посока Варна има поставен знак В26 с ограничение на скоростта – 60 км/ч и допълнителна указателна табела, че ограничението важи за района на бензиностанцията, а на км 65+460 е поставен и знак Е24.

Съдът намира, че възражението за неконкретизиране мястото на нарушението също е неоснователно, тъй като в самия ЕФ подробно е описано до метри по дължината на ПП І-4, че се намира извън населено място, в землището на село Малиново, като е посочен и конкретен крайпътен обект – бензиностанция „Петрол”, а върху приложения снимков материал, в горния ляв ъгъл също е изписано по разбираем начин мястото на нарушението „с.Малиново. 1-4. #. km 65. посока 3. Страна дясна”, от което става ясно, че нарушението е извършено на ПП І-4, при 65-ти км  съгласно Списъка на републиканските пътища в Република България в района на село Малиново, Ловешка област.

Правилна е и квалификацията на нарушението, тъй като именно разпоредбата на чл.21 ал.2 от ЗДвП е специалният текст, въз основа на който се санкционират водачите на МПС за управление с превишена скорост при забрана за превишаване на определена скорост, въведена с пътен знак, което изрично е отразено и при описание на нарушението в ЕФ.

Съдът намира за неоснователни и възражения относно допуснати нарушения на чл.10 от Наредба №8121з-532 от 12.05.2015г. на МВР, тъй като тези разпоредби касаят използването на мобилно АТСС за контрол, а  в случая установяването и заснемането на нарушението е осъществено със стационарно техническо средство, което е предварително обозначено и функционира автоматизирано в отсъствие на контролен орган, като в тази връзка са приетите и вложени по делото писмени доказателства.

Нарушението е безспорно установено от приложената разпечатка от техническото средство - снимков материал, като същата е годно доказателствено средство.

Наложената глоба е съобразена с предвидения в чл.182 ал.2 т.4 от ЗДвП размер, тъй като превишението на скоростта е с 39 км/ч.

С оглед на така изяснената фактическа обстановка, съдът намира, че възраженията на жалбоподателя са неоснователни и недоказани, а издаденият електронен фиш е законосъобразен, поради което същият следва да бъде потвърден.

Водим от гореизложеното и на основание чл.63 ал.1 от ЗАНН, съдът

                                

Р   Е   Ш   И   :

 

ПОТВЪРЖДАВА Електронен фиш Серия К №2449210 на ОД на МВР-Ловеч за налагане на глоба за нарушение, установено с автоматизирано техническо средство, с който на основание чл.182 ал.2 т.4 от ЗДвП на А.Н.Ц. с ЕГН ********** *** е наложена глоба в размер на 300 лева за извършено нарушение на чл.21 ал.2 от ЗДвП като ОБОСНОВАН и ЗАКОНОСЪОБРАЗЕН.

Решението подлежи на касационно обжалване пред Ловешки административен съд по реда на глава дванадесета от АПК в 14 дневен срок от съобщението на страните, че е изготвено.

 

 

РАЙОНЕН СЪДИЯ :