Р Е Ш Е Н И Е
№ 378/10.5.2021г.
гр. Пазарджик
В И М Е Т О Н А
Н А Р О Д А
АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД ПАЗАРДЖИК, VІІI състав, в
открито съдебно заседание на осми април две хиляди двадесет и първа година в
състав:
ПРЕДСЕДАТЕЛ: СВЕТОМИР БАБАКОВ
при секретаря Янка Вукева, като разгледа
докладваното от съдия Бабаков адм. дело № 1313 по описа на съда за 2020 г., за
да се произнесе, взе предвид следното:
Производството е по
реда на чл. 145 от АПК, във връзка с чл. 61, ал. 11, вр. ал. 6 от Закона за
здравето и е образувано по жалба на
К.Б.В. *** против Предписание за поставяне под карантина №
578/04.11.2020 г. на Директора на
дирекция „НЗБ“ при РЗИ Пазарджик.
В жалбата са изложени доводи за неправилност и незаконосъобразност на
предписанието, издаването му при съществени нарушения на
административно-производствените правила, в противоречие с материалноправните
разпоредби и при несъответствие с целта на закона. Иска се неговата отмяна.
Претендират се разноски.
В съдебно заседание, процесуалният представител на жалбоподателя устно и в
писмена защита поддържа жалбата. Ангажира гласни и писмени доказателства.
Представя списък на разноските.
Ответникът по жалбата – Директор на дирекция „НЗБ“ при РЗИ Пазарджик в
съдебно заседание, чрез процесуалния си представител, оспорва жалбата,
включително и в писмено становище. Счита, че атакуваният административен акт е
правилен и законосъобразен.
Административен съд Пазарджик,
като прецени събраните по делото
доказателства в тяхната съвкупност и поотделно и обсъди доводите на страните,
прие за установено от фактическа и правна страна следното:
Жалбата срещу оспореното предписание е подадена от активно легитимирана
страна – адресат на акта, за който той поражда задължения, при наличието на
правен интерес от търсената защита срещу годен за обжалване индивидуален
административен акт, в законоустановения срок за обжалване, пред компетентния
съд и е процесуално допустима.
Разгледана по същество жалбата е основателна.
От приложените материали се установи следната
фактическа обстановка:
Въз основа на данните, съдържащи се в Националната информационна система за
борба с Covid-19 (въведена в експлоатация със Заповед № РД-01-184/06.04.2020 г.
на Министъра на здравеопазването), Директорът на РЗИ – Пазарджик е издал
Предписание за изолация в домашни условия № 22-397156/577/04.11.2020 г. на Б. К. В.- син на жалбоподателя.
Във връзка с издаденото предписание на Б. К. В., било издадено и оспореното
в настоящото производство Предписание 578/04.11.2020 г. на Директора на
дирекция „НЗБ“ при РЗИ Пазарджик, с което било предписано на контактен със
заразено лице- К.Б.В. да бъде поставен под карантина за десет дена, считано от
02.11.2020 г. на адрес гр. Пазарджик, ул. „Цар Калоян“ № 97. Като правни
основания за издаване на акта са посочени чл. 61, ал. 6 от Закона за
здравето (ЗЗ) и Заповед № РД-01-610/22.10.2020 г. на Министъра на
здравеопазването). С предписанието са указани изискванията/задълженията на
изолираното лице, както и че актът подлежи на предварително изпълнение.
Предписанието е връчено на адресата си срещу подпис на 05.11.2020 г.
От представената по делото Извадка от
електронната система Ковид-19 се установява, че на дата 01.11.2020 г. Б. К. В.
е извършил лабораторно изследване с PCR тест в СМДЛ „РАМУС“ ООД, гр. София, ЖК
„Дружба“, резултатът от което е положителен за Covid-19. На 02.11.2020 г. В.
извършва нови две изследвания – бърз тест за наличие на антитела клас IgM и бърз тест за наличие на антитела IgG, резултатите от които били отрицателни. На дата 02.11.2020 г. Б. В.
извършил още едно лабораторно изследване с PCR тест, чиито резултат също бил
отрицателен.
По делото в качеството на свидетели са
разпитани Б. К. В. и Г.Д. Д.. От показанията им се установява, че изследванията
на Б. В. за коронавирус са направени във
връзка с предстоящо първенство по джудо в Хърватия. Пробите на всички
участници, треньорът и К.В., който трябвало да придружава делегацията били
направени в един коридор, без да се вземат предпазни мерки. На жалбоподателят
пробата била отрицателна, а на св. В. и Д. излязла положителна. Симптоми-
кашлица и температура имал само св. Д..
Св. В. се чувствал добре през цялото време, впоследствие направил още тестове,
които излезли отрицателни.
Показанията на св. Д. се обективни,
последователни и незаинтересовани, поради което съдът ги кредитира изцяло. Тези
показания са допълват и от показанията на св. Б. В., които макар и да са
заинтересовани, предвид близката му родствена връзка с жалбоподателя, също се
ценят от съда като достоверни.
При така установеното се налагат следните правни изводи:
Оспореният административен акт е издаден от компетентен административен
орган - Директора на дирекция „НБЗ“ при РЗИ Пазарджик, която е оправомощено
длъжностно лице да издава предписания за поставяне под карантина, съгласно
заповед № РД-01-217/15.05.2020 г. на Директора на РЗИ Пазарджик.
Оправомощителната заповед е издадена на основание чл. 61 ал. 6 от ЗЗ /в
приложимата редакция/. Самото
предписание е постановено в изискуемата писмена форма и съобразно чл. 61,
ал. 9 от ЗЗ /в приложимата редакция/ по образеца одобрен от Министъра на
здравеопазването (Приложение № 5 към т. 13 от цитираната по-горе негова Заповед
№ РД-01-610/22.10.2020 г.), но при издавеното му са допуснати съществени
нарушения на административнопроизводствените правила.
На първо място, издадения административен акт не е мотивиран съгласно
изискванията на чл.59 ал.1 т.4 от ЗЗ- а именно в същия не се съдържат
фактически основания за издаването му. Съгласно чл. 61 ал.2 вр. ал.1от ЗЗ/ в
приложимата редакция/, на задължителна карантина подлежат лица, контактни с
лица, които са болни и заразоносители на изчерпателно изредени инфекциозни
заболявания, между които и ковид-19. В този реда на мисли, предписанието за
задължителна карантина на контактно лице трябва да съдържа причината за
поставянето на карантина, а в същата насока е и образеца към Приложение № 5 към
т. 13 от Заповед № РД-01-610/22.10.2020 г. на МЗ. В оспореното предписание е
посочено като причина за карантината на жалбоподателя, контакта му със заразено
лице, без дори да е посочено кое е това лице. Освен това, както вече се посочи,
в нормата на чл. 61 ал.1 от ЗЗ фигурират различни видове инфекциозни
заболявания, обуславящи задължителна изолация на заразените лица, като с оглед
упражняване на правото на защита на жалбоподателя, административният орган е
длъжен да посочи кое точно инфекциозно заболяване е продиктувало поставянето на
контактното лице под задължителна карантина. Липсата на посочване в
административния акт на фактическите обстоятелства свързани с основните
предпоставки на фактическия състав за
издаването му- личността на заразеното лице и вида на инфекциозното заболяване,
налагащо карантината са достатъчно основание за отмяната на оспореното предписание
като немотивирано.
На следващо място, съгласно разпоредбата на чл. 61 ал.7 от ЗЗ/в приложимата
редакция/, срокът на задължителната карантина на лицата по ал.2 се определя от
министъра на здравеопазването по предложение на държавния здравен инспектор в
съответствие с епидемичния риск за разпространение на заразната болест. Този
срок е определен в т.13 от Заповед № РД-01-610/22.10.2020 г. на МЗ и е
десетдневен, считано от последния контакт с потвърдения случай. Анализът на посочените текстове сочи, че за
да бъде законосъобразно предписанието за поставяне под карантина на контактно
лице, следва да е осъществен фактически
състав, включващ потвърден случай на
Ковид- 19, както и контакт на адресата на предписанието със заразеното лице.
Доказателствената тежест за осъществения фактически състав, съгласно
разпоредбата на чл. 170 от АПК лежи върху административния орган и той не успя
да се справи с нея и по- специално не бяха ангажирани доказателства, че
жалбоподателя е бил в контакт с лице, по отношение на което е налице потвърден
случай на ковид-19. Съгласно т. 2 от цитираната по- горе заповед, на 14- дневна
изолация в домашни условия, от датата на потвърдителното лабораторно
изследване подлежат заразоносители
/асимптомни/ лица, както и лица с леки клинични оплаквания. Тази изолация се
извършва, по силата на т.3 по предложение на лекуващия лекар въз основа на
извършена оценка на съществуващия епидемичен риск. Ако се твърди, че
заразоносител е Б. В.- син на жалбоподателя, то следваше административният
орган да докаже този факт. По делото в тази насока е представено от ответника извлечение от Националната
информационна система за борба с Covid-19, в което Б. В. е вписан с положителен резултат от
направеното му изследване за Covid-19 на 01.11.2020 г. Това само по себе си
обаче не е достатъчно да обоснове извод за потвърден случай на ковид-19, още
повече, че от същото извлечение е видно, че Б. В. е направил още три
изследвания след 01.11.2020 г./едното с PCR тест/, резултатите от които са били
отрицателни. Именно заради възможността от различно разчитане на лабораторните
резултати и съществуващата вероятност от неточност на някои от тях, е въведено
изискването задължителната изолация на лицето да бъде направено по предложение
на лекуващия лекар/т.4 от Заповедта/. Няма как без експертните знания на медицински
специалист да се разчитат лабораторни резултати и да се квалифицира даден
случай на положителен резултат от единично лабораторно изследване като
потвърден такъв. По делото не са представени доказателства, за предложение на
лекуващ лекар за изолация на Б. В., в което предложение иманентно би се
включвало и медицинската преценка, че последния е диагностициран с Ковид-19.
При това положение не може да се приеме, че в хода на развилото се
административно производството, административният орган е изпълнил задължението
си по чл. 35 от АПК да изясни фактите и обстоятелствата от значение
за случая, а именно тези, които биха могли да установят по категоричен начин,
че Б. В. е заразоносител на Covid-19. Още повече и при наличието на три други
теста в следващите два дни, които са отрицателни.
Гореизложените съображения обосновават крайния извод за незаконосъобразност
на оспорения административен акт. Това има за последица неговата отмяна.
С оглед изхода на делото и предвид направеното своевременно искане от процесуалния
представител на жалбоподателя, на основание чл. 143, ал. 1 от АПК, ответникът ще следва да бъде осъден да му заплати сторените по делото
разноски в размер на 510 лева, от които 10 лева – държавна такса и 500 лева –
адвокатски хонорар, за които са представени и писмени доказателства по делото –
вносна бележка, договор за правна защита и съдействие и банково нареждане.
Останалите посочени в списъка разходи за куриерски услуги не следва да се
присъждат, тъй като не са в пряко следствие на виновно поведение от страна на
ответника във връзка с издаването на атакувания незаконосъобразен акт, а са
направени по избор от страна на процесуалния представител на жалбоподателя във
връзка с начина, който е избрал да подаде възражението и жалбата.
Водим от горното и на основание чл. 172, ал. 2 от АПК, Административен съд
Пазарджик, VII състав
Р Е Ш И:
ОТМЕНЯ по жалба
на К.Б.В. *** Предписание за поставяне
под карантина № 578/04.11.2020 г. на Директора на дирекция „НЗБ“ при РЗИ Пазарджик.
ОСЪЖДА Регионална здравна инспекция - Пазарджик да заплати на К.Б.В. ***
сторените по делото разноски в размер на 510 (петстотин и десет) лева.
Решението подлежи на обжалване с касационна жалба чрез Административен съд
Пазарджик пред Върховен административен съд на Република България в 14-дневен
срок от съобщението на страните, че е изготвено.
СЪДИЯ:/п/
Решение
№ 13153 / 22.12.2021 г. по АД № 7889/2021- ОСТАВЯ
В СИЛА Решение № 378/10.05.2021г., постановено по адм. дело № 1313/2020 г. по
описа на Административен съд – Пазарджик.
ОСЪЖДА Регионална
здравна инспекция – Пазарджик да заплати на К. Б. В. съдебни разноски в размер
на 600 лева (шестстотин лева) – възнаграждение за един адвокат.
Решението е
окончателно.