Определение по дело №94/2020 на Административен съд - Русе

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 15 юли 2022 г.
Съдия: Спас Костов Спасов
Дело: 20207200700094
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 5 февруари 2020 г.

Съдържание на акта

ОПРЕДЕЛЕНИЕ

 

№ 21

 

гр. Русе, 15.07.2022 г.

 

В  ИМЕТО  НА  НАРОДА

 

Административен съд-Русе,  в открито заседание на 29 юни през две хиляди двадесет и втора година в състав:                                                                                   

 

                                                          Председател: ЙЪЛДЪЗ АГУШ

       Членове: ДИАНА КАЛОЯНОВА

                                                               СПАС СПАСОВ

 

 

при участието на секретаря Мария Станчева и прокурора Радослав Градев, като разгледа докладваното от съдия Спасов адм. д. № 94 по описа за 2020 г., за да се произнесе, взе предвид следното:

 

 

Производството е по реда на чл. 179 и сл. от Административнопроцесуалния кодекс (АПК).

Образувано е по жалба на В. Ц. К.,***, срещу решение № 25, взето с т. 5 от протокол № 3 от 20.12.2019 г. на VIII Общински съвет – Две могили за приемане на план-сметка по чл. 66, ал. 3 от Закона за местните данъци и такси (ЗМДТ).

В жалбата се излагат доводи за допуснати съществени нарушения на административнопроизводствените правила при издаване на административния акт и нарушение на материалния закон. Твърди се, че издаденият акт не е бил съобщен надлежно, не е бил оповестен проектът на обжалвания акт като по този начин са били лишени от право заинтересованите лица да участват в производството. Подадени са били предложения/възражения от жалбоподателя по реда на чл. 69, ал. 2 от АПК но няма данни дали е била изпълнена процедурата по чл. 71 АПК – дали са били обсъдени депозираните предложения. Иска се отмяна на административния акт. Претендират се разноски.

Ответникът – Общински съвет – Две могили, в съдебно заседание чрез юрк. М. оспорва жалбата като неоснователна.

Представителят на Окръжна прокуратура – Русе дава становище за неоснователност на оспорването.

Административен съд - Русе, като обсъди събраните по делото доказателства, поотделно и в тяхната съвкупност, съобрази доводите на страните и извърши цялостна проверка на оспорения акт и във връзка с правомощията си по чл. 168, вр. чл. 184 АПК, приема за установено следното:

С уведомление от 19.11.2019 г. (л. 13 от делото), публикувано на сайта на община Две Могили кметът на общината е посочил, че на основание чл. 66, ал. 1 и 2 АПК, вр. чл. 66, ал. 1 ЗМДТ, община Две могили уведомява всички заинтересовани лица, че открива производство по издаване на общ административен акт. Община Две могили предлага общинския съвет да вземе решение, с което да одобри план-сметката на такса за битови отпадъци за всички населени места за 2020 г. В план-сметката се включват необходимите разходи за услугите, които ще се предоставят през 2020 г. по събиране и извозване на битовите отпадъци в депо и тяхното обезвреждане, разходите по осъществяване на дейността по поддържане на чистотата на териториите за обществено ползване, както и ще се определи основата за облагане. За осигуряване на дейностите по управление на битовите отпадъци в план-сметката за 2020 г. са предвидени средства в размер на 773468 лв., в т.ч. от тях: 172555 лв. за събиране, вкл. разделно на битовите отпадъци и транспортирането им до депата или другите инсталации и съоръжения за третирането им; 231282 лв. за проучване, проектиране, изграждане, поддържане, експлоатация, закриване и мониторинг на депата за битови отпадъци или други инсталации или съоръжения за обезвреждане, рециклиране и оползотворяване на битови отпадъци, вкл. отчисленията по чл. 60 и чл. 64 от Закона за управление на отпадъците и погасителна вноска по заем от ПУДООС; 369632 лв. – за поддържане чистота на териториите за обществено ползване.

Посочено е, че съгласно ЗУО общината заплаща и такси по чл. 60 от ЗУО – 5,40 лв./тон и по чл. 64 от ЗУО  - 95 лв./тон (определени с наредба).

Посочен е начинът, по който заинтересованите лица могат да вземат участие. Посочен е линк към докладна записката относно приемането на план-сметка за разходите по сметосъбиране, сметоизвозване, обезвреждане на битови отпадъци и поддържане на териториите за обществено ползване за 2020 г. Докладна записката е приложена по делото (л. 14-15).

Жалбоподателят се е възползвал от възможността по чл. 69, ал. 1 АПК и е подал, адресирано до кмета на общината и до компетентния орган – Общинския съвет, „заявление-предложение“, заведено с вх. № 5744/02.12.2019 г. (л. 59-61) в което предлага размерът на таксата за битови отпадъци по чл. 11, ал. 2, т. 1 от Наредба № 5 да бъде намален еднократно за 2020 г. на 1,8 ‰ или на 2,6 ‰ за периода от следващите 3 години най-малко, за да се компенсира надвзетата сума от гражданите за неполучена услуга в пълен обем и излага съображения. Предлага се промяна на структурирането и размера на отделните компоненти на таксата за битови отпадъци, посочени в чл. 11, ал. 2, т. 1-3 от Наредба № 5 като размерът на таксата по т. 2 бъде променен на 0,5 ‰ най-малко за периода до изграждане на новото депо, а таксата по т. 3 да бъде намалена на 1 ‰ за следващите години като е изложил и конкретни съображения.

По така направеното предложение кметът е изготвил становище вх. № 400/13.12.2019 г. (л. 99-101), адресирано до Общинския съвет, в което мотивирано посочва да не се приема предложението, направено от г-н К..

Приложена е справка (л. 102) в която се посочва, че предложения или възражения по процедурата са постъпили само от В.К., както и че предложението не е прието по мотиви, представени в становище от кмета на общината.

На 20.12.2019 г. е взето решение № 25 по протокол № 3/20.12.2019 г. на ОС – Две могили, с което е приета план-сметка за разходите по сметосъбиране, сметоизвозване, обезвреждане на битови отпадъци и поддържане на териториите за обществено ползване за 2020 г. В мотивите по приемане на решението (представляващи разисквания) е посочено, че докладна-записката на кмета на общината е разгледана на заседание на комисията и становището е да се приеме (от ОС) във вида, в който се предлага. Решението е взето с пълен кворум. При съпоставяне с предложената план-сметка от кмета на общината се констатира идентичност с приетото предложение.

При така установеното от фактическа страна съдът обосновава следните правни изводи:

Жалбата е недопустима. Подадена е срещу акт, който няма характеристиките на индивидуален, общ или нормативен административен акт, както и при липса на правен интерес.

Съобразно разпоредбата на чл. 66, ал. 2 и ал. 3, т. 2 от Закона за местните данъци и такси всички относими за календарната година разходи на общината за извършване на дейности по предоставяне на услугите по чл. 62 се включват в план-сметка за годината за всяка от услугите по чл. 62 и по източници на финансиране. План-сметката за годината се одобрява с решение на общинския съвет преди изтичането на срока по чл. 84, ал. 4 от Закона за публичните финанси, като проектът на решение за одобряване на план-сметката заедно с проектите на доклад на вносителя и на план-сметката се публикуват за обществено обсъждане на интернет страницата на общината в срока по чл. 69, ал. 2 от Административнопроцесуалния кодекс; в случай че законът за държавния бюджет за съответната година не бъде приет до 25 декември на предходната година от Народното събрание, план-сметката се приема в срок до 15-и януари.

Одобряването/приемането на план-сметките е част от производството по издаване на решението за определяне на размера на такса битови отпадъци и не може да бъде предмет на самостоятелен съдебен контрол. Тя е междинен акт по смисъла на чл. 21, ал. 5, предл. второ АПК. На оспорване подлежи крайният акт - решението, с което се определя размерът на таксата битови отпадъци.

Съобразно чл. 9 от ЗМДТ Общинският съвет приема наредба за определянето и администрирането на местните такси и цени на услуги. Чл. 11, ал. 2 от Наредба № 5 (Наредба № 5) за определянето и администрирането на местните такси и цени на услугите, предоставяни на физически и юридически лица на територията на Община Две могили, област Русе, приета с Решение № 271 по Протокол № 24 от 21.11.2008 г. на Общински съвет Две могили съдържа идентична разпоредба, която предвижда, че размерът на таксата се определя в годишен размер за всяко населено място с решение на общинския съвет въз основа на одобрена план-сметка, която в случая се явява процедурен акт по приемането на крайния такъв. В чл. 13, ал. 1 на Наредба № 5 е предвидено, че когато до края на предходната година ОС не е определил размер на таксата за битови отпадъци за текущата година, таксата се събира на база действащия размер към м. декември на предходната година, който предходен размер в случая е определен с изменения текст на ал. 2, т. 1-3 от Наредбата, изменени през 2017 г. (вместо с решение).

Жалбоподателят сам посочва в жалбата си, че след като ОС е приел план-сметката не е приел решение, с което да утвърди нови ТБО, а е приложил правилото на чл. 13, ал. 1 от Наредбата. В тази връзка г-н К. е обжалвал и разпоредбите на чл. 13, ал. 2, т. 2 и т. 3 от Наредба № 5 за определянето и администрирането на местните такси и цени на услугите, предоставяни на физически и юридически лица на територията на Община Две могили, област Русе, приета с решение № 271 по Протокол № 24 от 21.11.2008 г. на Общински съвет Две могили, изменяна и допълвана с решения, последното от които е решение № 839 по Протокол № 42 от 28.09.2018 г. на Общински съвет Две могили, които са били отменени с влязло в сила решение на ВАС № 1704/23.02.2022 г. по адм. д. № 8319/2021 г., І отд.

Приета план-сметка се явява акт, който не засяга пряко и непосредствено правната сфера на жалбоподателя, защото от една страна въз основа на нея не е било прието решение, с което да се приемат нови ТБО, а от друга страна прилагането на разпоредбата на чл. 13, ал. 1 от Наредба № 5 предвижда размери на ТБО, уредени изрично в ал. 2, които са различни от тези в приетата план-сметка.

Вярно е, че съгласно чл. 66, ал. 3 от ЗМДТ проектът на план-сметката следва да се публикува на интернет страницата на общината (заедно с докладна записката и проектът на решение) за провеждане на обществено обсъждане, но доводите за нарушение на чл. 71 от АПК следва да се релевират при обжалване на крайния акт. А проект на решение за определяне на ТБО не е бил обсъждан, гласуван и приеман.

Не се касае и за едновременно приемане на план-сметка и решение за ТБО, както твърди жалбоподателят. Диспозитивът на обжалваното решение гласи „Приема план-сметка за разходите по сметосъбиране, сметоизвозване, обезвреждане на битови отпадъци и поддържане на териториите за обществено ползване за 2020 г.“. С него не се определя размер на ТБО. Съобразно чл. 67, ал. 3 ЗМДТ размерът на таксата за единица основа се определя в левове за всяка календарна година и се приема с решението на общинския съвет по чл. 66, ал. 3, т. 2 за одобряване на план-сметката, но такъв не е бил приет и гласуван по конкретната обжалвана точка.

При тези съображения жалбата се явява недопустима и производството следва да бъде прекратено на осн. чл. 159, т. 1 и т. 4, вр. чл. 184 от АПК.

Претенцията на ответника за присъждане на юрисконсултско възнаграждение е направена несвоевременно, едва с депозиране на писмени бележки и извън срока по чл. 80 от ГПК, вр. чл. 144 от АПК, поради което следва да се остави без уважение.

Воден от горното и на осн. чл. 159, т. 1 и 4 АПК Административен съд – Русе, тричленен състав

 

ОПРЕДЕЛИ:

 

ОТМЕНЯ определението, с което е даден ход по същество на делото в открито съдебно заседание на 29.06.2022 г.

ОСТАВЯ БЕЗ РАЗГЛЕЖДАНЕ жалба на В. Ц. К., с адрес ***, срещу решение № 25, взето с т. 5 от протокол № 3/20.12.2019 г. на VIII Общински съвет – Две могили.

ПРЕКРАТЯВА производството по делото

ОСТАВЯ БЕЗ УВАЖЕНИЕ искането на Общински съвет – Две могили за присъждане на юрисконсултско възнаграждение.

Определението може да се обжалва в 7-дневен срок от съобщаването му на страните пред Върховен административен съд

 

 

 

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ:

 

 

ЧЛЕНОВЕ: 1.

 

 

                  2.