ОПРЕДЕЛЕНИЕ
№ 21
гр. Русе, 15.07.2022 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
Административен съд-Русе, в открито заседание на 29 юни през две хиляди
двадесет и втора година в състав:
Председател: ЙЪЛДЪЗ АГУШ
Членове: ДИАНА КАЛОЯНОВА
СПАС СПАСОВ
при участието на секретаря Мария Станчева и
прокурора Радослав Градев, като разгледа докладваното от съдия Спасов адм. д. № 94 по
описа за 2020 г., за да се произнесе,
взе предвид следното:
Производството е по реда на чл. 179
и сл. от Административнопроцесуалния кодекс (АПК).
Образувано е по жалба на В. Ц. К.,***,
срещу решение № 25, взето с т. 5 от протокол № 3 от 20.12.2019 г. на VIII
Общински съвет – Две могили за приемане на план-сметка по чл. 66, ал. 3 от Закона
за местните данъци и такси (ЗМДТ).
В жалбата се излагат доводи за
допуснати съществени нарушения на административнопроизводствените правила при
издаване на административния акт и нарушение на материалния закон. Твърди се,
че издаденият акт не е бил съобщен надлежно, не е бил оповестен проектът на
обжалвания акт като по този начин са били лишени от право заинтересованите лица
да участват в производството. Подадени са били предложения/възражения от
жалбоподателя по реда на чл. 69, ал. 2 от АПК но няма данни дали е била
изпълнена процедурата по чл. 71 АПК – дали са били обсъдени депозираните
предложения. Иска се отмяна на административния акт. Претендират се разноски.
Ответникът – Общински съвет – Две
могили, в съдебно заседание чрез юрк. М. оспорва жалбата като неоснователна.
Представителят на Окръжна
прокуратура – Русе дава становище за неоснователност на оспорването.
Административен съд - Русе, като обсъди събраните
по делото доказателства, поотделно и в тяхната съвкупност, съобрази доводите на
страните и извърши цялостна проверка на оспорения акт и във връзка с
правомощията си по чл. 168, вр. чл. 184 АПК, приема за
установено следното:
С уведомление от 19.11.2019 г. (л.
13 от делото), публикувано на сайта на община Две Могили кметът на общината е
посочил, че на основание чл. 66, ал. 1 и 2 АПК, вр. чл. 66, ал. 1 ЗМДТ, община
Две могили уведомява всички заинтересовани лица, че открива производство по
издаване на общ административен акт. Община Две могили предлага общинския съвет
да вземе решение, с което да одобри план-сметката на такса за битови отпадъци
за всички населени места за 2020 г. В план-сметката се включват необходимите
разходи за услугите, които ще се предоставят през 2020 г. по събиране и
извозване на битовите отпадъци в депо и тяхното обезвреждане, разходите по
осъществяване на дейността по поддържане на чистотата на териториите за обществено
ползване, както и ще се определи основата за облагане. За осигуряване на
дейностите по управление на битовите отпадъци в план-сметката за 2020 г. са
предвидени средства в размер на 773468 лв., в т.ч. от тях: 172555 лв. за
събиране, вкл. разделно на битовите отпадъци и транспортирането им до депата
или другите инсталации и съоръжения за третирането им; 231282 лв. за проучване,
проектиране, изграждане, поддържане, експлоатация, закриване и мониторинг на
депата за битови отпадъци или други инсталации или съоръжения за обезвреждане,
рециклиране и оползотворяване на битови отпадъци, вкл. отчисленията по чл. 60 и
чл. 64 от Закона за управление на отпадъците и погасителна вноска по заем от
ПУДООС; 369632 лв. – за поддържане чистота на териториите за обществено
ползване.
Посочено е, че съгласно ЗУО общината
заплаща и такси по чл. 60 от ЗУО – 5,40 лв./тон и по чл. 64 от ЗУО - 95 лв./тон (определени с наредба).
Посочен е начинът, по който
заинтересованите лица могат да вземат участие. Посочен е линк към докладна
записката относно приемането на план-сметка за разходите по сметосъбиране,
сметоизвозване, обезвреждане на битови отпадъци и поддържане на териториите за
обществено ползване за 2020 г. Докладна записката е приложена по делото (л.
14-15).
Жалбоподателят се е възползвал от
възможността по чл. 69, ал. 1 АПК и е подал, адресирано до кмета на общината и
до компетентния орган – Общинския съвет, „заявление-предложение“, заведено с
вх. № 5744/02.12.2019 г. (л. 59-61) в което предлага размерът на таксата за
битови отпадъци по чл. 11, ал. 2, т. 1 от Наредба № 5 да бъде намален
еднократно за 2020 г. на 1,8 ‰ или на 2,6 ‰ за периода от следващите 3 години
най-малко, за да се компенсира надвзетата сума от гражданите за неполучена
услуга в пълен обем и излага съображения. Предлага се промяна на
структурирането и размера на отделните компоненти на таксата за битови
отпадъци, посочени в чл. 11, ал. 2, т. 1-3 от Наредба № 5 като размерът на
таксата по т. 2 бъде променен на 0,5 ‰ най-малко за периода до изграждане на
новото депо, а таксата по т. 3 да бъде намалена на 1 ‰ за следващите години
като е изложил и конкретни съображения.
По така направеното предложение
кметът е изготвил становище вх. № 400/13.12.2019 г. (л. 99-101), адресирано до
Общинския съвет, в което мотивирано посочва да не се приема предложението,
направено от г-н К..
Приложена е справка (л. 102) в която
се посочва, че предложения или възражения по процедурата са постъпили само от В.К.,
както и че предложението не е прието по мотиви, представени в становище от
кмета на общината.
На 20.12.2019 г. е взето решение №
25 по протокол № 3/20.12.2019 г. на ОС – Две могили, с което е приета
план-сметка за разходите по сметосъбиране, сметоизвозване, обезвреждане на
битови отпадъци и поддържане на териториите за обществено ползване за 2020 г. В
мотивите по приемане на решението (представляващи разисквания) е посочено, че
докладна-записката на кмета на общината е разгледана на заседание на комисията
и становището е да се приеме (от ОС) във вида, в който се предлага. Решението е
взето с пълен кворум. При съпоставяне с предложената план-сметка от кмета на
общината се констатира идентичност с приетото предложение.
При така установеното от фактическа страна съдът обосновава
следните правни изводи:
Жалбата е недопустима. Подадена е срещу
акт, който няма характеристиките на индивидуален, общ или нормативен
административен акт, както и при липса на правен интерес.
Съобразно разпоредбата на чл. 66,
ал. 2 и ал. 3, т. 2 от Закона за местните данъци и такси всички относими за
календарната година разходи на общината за извършване на дейности по
предоставяне на услугите по чл. 62 се включват в план-сметка за годината за всяка
от услугите по чл. 62 и по източници на финансиране. План-сметката за годината се
одобрява с решение на общинския съвет преди изтичането на срока по чл. 84, ал.
4 от Закона за публичните финанси, като проектът на решение за одобряване на
план-сметката заедно с проектите на доклад на вносителя и на план-сметката се
публикуват за обществено обсъждане на интернет страницата на общината в срока
по чл. 69, ал. 2 от Административнопроцесуалния кодекс; в случай че законът за
държавния бюджет за съответната година не бъде приет до 25 декември на
предходната година от Народното събрание, план-сметката се приема в срок до
15-и януари.
Одобряването/приемането на
план-сметките е част от производството по издаване на решението за определяне
на размера на такса битови отпадъци и не може да бъде предмет на самостоятелен
съдебен контрол. Тя е междинен акт по смисъла на чл. 21, ал. 5, предл. второ АПК. На оспорване подлежи крайният акт - решението, с което се определя
размерът на таксата битови отпадъци.
Съобразно чл. 9 от ЗМДТ Общинският
съвет приема наредба за определянето и администрирането на местните такси и
цени на услуги. Чл. 11, ал. 2 от Наредба № 5 (Наредба № 5) за определянето и
администрирането на местните такси и цени на услугите, предоставяни на
физически и юридически лица на територията на Община Две могили, област Русе,
приета с Решение № 271 по Протокол № 24 от 21.11.2008 г. на Общински съвет Две
могили съдържа идентична разпоредба, която предвижда, че размерът на таксата се
определя в годишен размер за всяко населено място с решение на общинския съвет въз основа на одобрена план-сметка, която
в случая се явява процедурен акт по приемането на крайния такъв. В чл. 13, ал.
1 на Наредба № 5 е предвидено, че когато до края на предходната година ОС не е
определил размер на таксата за битови отпадъци за текущата година, таксата се
събира на база действащия размер към м. декември на предходната година, който
предходен размер в случая е определен с изменения текст на ал. 2, т. 1-3 от
Наредбата, изменени през 2017 г. (вместо с решение).
Жалбоподателят сам посочва в жалбата
си, че след като ОС е приел план-сметката не е приел решение, с което да
утвърди нови ТБО, а е приложил правилото на чл. 13, ал. 1 от Наредбата. В тази
връзка г-н К. е обжалвал и разпоредбите на чл. 13, ал. 2, т. 2 и т. 3 от
Наредба № 5 за определянето и администрирането на местните такси и цени на
услугите, предоставяни на физически и юридически лица на територията на Община
Две могили, област Русе, приета с решение № 271 по Протокол № 24 от 21.11.2008
г. на Общински съвет Две могили, изменяна и допълвана с решения, последното от
които е решение № 839 по Протокол № 42 от 28.09.2018 г. на Общински съвет Две
могили, които са били отменени с влязло в сила решение на ВАС № 1704/23.02.2022
г. по адм. д. № 8319/2021 г., І отд.
Приета план-сметка се явява акт,
който не засяга пряко и непосредствено правната сфера на жалбоподателя, защото
от една страна въз основа на нея не е било прието решение, с което да се
приемат нови ТБО, а от друга страна прилагането на разпоредбата на чл. 13, ал.
1 от Наредба № 5 предвижда размери на ТБО, уредени изрично в ал. 2, които са
различни от тези в приетата план-сметка.
Вярно е, че съгласно чл. 66, ал. 3
от ЗМДТ проектът на план-сметката следва да се публикува на интернет страницата
на общината (заедно с докладна записката и проектът на решение) за провеждане
на обществено обсъждане, но доводите за нарушение на чл. 71 от АПК следва да се
релевират при обжалване на крайния акт. А проект на решение за определяне на ТБО
не е бил обсъждан, гласуван и приеман.
Не се касае и за едновременно приемане
на план-сметка и решение за ТБО, както твърди жалбоподателят. Диспозитивът на обжалваното
решение гласи „Приема план-сметка за разходите по сметосъбиране,
сметоизвозване, обезвреждане на битови отпадъци и поддържане на териториите за
обществено ползване за 2020 г.“. С него не се определя размер на ТБО. Съобразно
чл. 67, ал. 3 ЗМДТ размерът на таксата
за единица основа се определя в левове за всяка календарна година и се
приема с решението на общинския съвет по чл. 66, ал. 3, т. 2 за одобряване на
план-сметката, но такъв не е бил приет и гласуван по конкретната обжалвана
точка.
При тези съображения жалбата се
явява недопустима и производството следва да бъде прекратено на осн. чл. 159,
т. 1 и т. 4, вр. чл. 184 от АПК.
Претенцията на ответника за
присъждане на юрисконсултско възнаграждение е направена несвоевременно, едва с
депозиране на писмени бележки и извън срока по чл. 80 от ГПК, вр. чл. 144 от АПК, поради което следва да се остави без уважение.
Воден от
горното и на осн. чл. 159, т. 1 и 4 АПК Административен съд – Русе, тричленен
състав
ОПРЕДЕЛИ:
ОТМЕНЯ определението, с което е даден
ход по същество на делото в открито съдебно заседание на 29.06.2022 г.
ОСТАВЯ
БЕЗ РАЗГЛЕЖДАНЕ жалба на В. Ц. К., с адрес ***, срещу решение
№ 25, взето с т. 5 от протокол № 3/20.12.2019 г. на VIII Общински съвет – Две
могили.
ПРЕКРАТЯВА производството по
делото
ОСТАВЯ БЕЗ УВАЖЕНИЕ искането на Общински
съвет – Две могили за присъждане на юрисконсултско възнаграждение.
Определението може да се обжалва в 7-дневен срок
от съобщаването му на страните пред Върховен административен съд
ПРЕДСЕДАТЕЛ:
ЧЛЕНОВЕ:
1.
2.