Решение по дело №781/2023 на Районен съд - Оряхово

Номер на акта: 121
Дата: 17 юни 2024 г.
Съдия: Борислав Методиев Методиев
Дело: 20231460100781
Тип на делото: Гражданско дело
Дата на образуване: 29 декември 2023 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ
№ 121
гр. Оряхово, 17.06.2024 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – ОРЯХОВО в публично заседание на шести юни през
две хиляди двадесет и четвърта година в следния състав:
Председател:Борислав М. Методиев
при участието на секретаря Вержиния Ив. Иванова
като разгледа докладваното от Борислав М. Методиев Гражданско дело №
20231460100781 по описа за 2023 година
Делото е образувано по искова молба на „Б....“ ЕООД, с ЕИК: ********
със седалище гр. София ул. „Д. Хаджикоцев“ №110, ап.7, представлявано от
Х.Л.П. – Управител, чрез Еднолично адвокатско дружество „Ж.“, чрез адв. Д.
Ж. със съдебен адрес гр. София бул. „Александър Стамболийски“ №205, вх.
„Б“, ет.2, офис 223 против ответника Община Мизия с Булстат: ********, с
адрес: гр. Мизия ул. „Георги Димитров“ №25-27, представлявана от кмета на
общината В.Т.Б., с която е предявен иск с правно основание чл. 79, ал. 1, във
вр. с чл.82 от ЗЗД за осъждане на ответника, да заплати на ищцовото
дружество сумата от 23216.53 лева /двадесет и три хиляди двеста и
шестнадесет лева и 53 ст./ - главница, представляваща предвидимата вреда
от прекратяване на административен договор №Д-34-123/24.08.2020г. и
неизпълнение на Споразумение за партньорство от 20.08.2019г., получена
като сбор от сумите:
19032 лв. /деветнадесет хиляди тридесет и два лева/ - разходи, които
„Б....“ ЕООД е извършило преди сключване на договора /разходи по
подготовка на цялостната документация за кандидатстване и самото
кандидатстване;
4184.53 лв. /четири хиляди сто осемдесет и четири лева и 53 ст./ -
направени разходи за администриране на проекта за периода, в който е
действал административния договор, считано от 04.10.2020г. до
12.04.2021г., ведно със законната лихва върху тази сума, считано от
датата на предявяването на исковата молба – 15.06.2021г., до
окончателното и изплащане, както и направените по делото разноски
включително изплатено адвокатско възнаграждение.
В исковата молба се твърди, че съобразно постигнати договорености по
Споразумение за партньорство, сключено с Община Мизия на 20.08.2019г.
1
във връзка с подготовка, кандидатстване и изпълнение /при сключване на
договор/ на проект, безвъзмездно финансиране по процедура BG16M1OP002-
2.009 „Изпълнение на демонстрационни проекти в областта на управлението
на отпадъците“, Оперативна програма „Околна среда 2014-2020 г.“ /ОПОС
2014-2020г./, приоритетна ос Отпадъци, ищецът освен ангажиментите по
изпълнение на проекта /след сключване на договор с финансиращия орган/
поел и дейности по подготовка на цялата документация за участие в
процедурата, поради което сключил три договора с лица, притежаващи
нужните знания и умения.
На 24.08.2020г. бил сключен административен договор №Д-34-123 за
финансиране изпълнението му с безвъзмездна финансова помощ в размер на
383114.74 лв..
Твърди се, че ищецът е предприел всички мерки по изпълнение на
договорените дейности, в обхват на неговата част от партньорското
споразумение.
Сочи се, че през 2021г. Община Мизия е получила от финансиращия
орган договорената авансова сума, като не е превела приспадащата се част на
съконтрагента си, като по този повод дружеството-ищец на 02.02.2021г.,
изпратило покана за плащането, чрез заявление до ответника.
На 19.02.2021г. ответникът уведомява ищеца, че желае да прекрати
административния договор, което било отхвърлено от „Б....“ ЕООД на
16.03.2021г.. Междувременно Община Мизия уведомила и финансиращия
орган, че желае административният договор да бъде прекратен.
Релевира се, че договорът е бил прекратен поради това, че без
съдействие на Община Мизия, „Б....“ ЕООД не е в състояние да изпълнява
възложените дейности.
Излагат се доводи, че с подписването на административния договор, в
съответствие т.5.10, според който финансовата помощ се счита за
предоставена от датата на подписване на договора, за ищеца възниква
правото да получи сторените разходи по подготовка на документацията по и
за кандидатстването в размер на 19032 лева.
Твърди се, че с издаването на Заповед №РД-11-629/04.11.2020г. на
кмета на Община Мизия за определяне на съвместен екип, се утвърждават
поетите договорености по административния договор, откогато за ищеца
възниква очакване, че дейностите по проекта ще се изпълняват.
Счита се, че поради искането за прекратяване на административния
договор и връщане на авансово получената сума от ответника, ищецът е бил
поставен в невъзможност да продължи изпълнението на проекта.
В исковата молба е посочено, че кметът на Община Мизия е прекратил
административния договор без нарочно решение на Общински съвет по
прекратяване на споразумението за партньорство, а според ищеца
административният договор следва да бъде прекратен едва след прекратяване
на Споразумението за партньорство, където в т.9 от което е предвидено, че то
може да се прекрати при неизпълнение на поетите ангажименти, но не и на
конкретен такъв.
Иска се от съда да постанови решение, с което да уважи предявените
2
искове, като присъди на ищцовото дружество и направените в производството
разноски.
Ответникът в срочно подаден отговор на исковата молба по реда на
чл.131 от ГПК е оспорил предявените искове като неоснователни и
недоказани.
Твърди се, че ищецът не е предприел всички правни и фактически
действия по изпълнение на договорените дейности, възлизащи в обхвата на
неговата част от партньорското споразумение.
Сочи се, че към 19.02.2021г. „Б....“ ЕООД гр. София не е представило
разработени процедури за провеждане на обществени поръчки, които
съгласно сключения АДПБФП е било необходимо да бъдат представени пред
УО за предварителен контрол през месец януари 2021г., което съгласно чл.1,
ал.2 от Споразумението за партньорство попада в задълженията на
„партньора“ /ищеца/, във връзка с подготовката и изпълнението на проекта.
Релевира се, че ищецът в нарушение на чл.4, ал.2 от сключеното между
страните споразумение е депозирал пред ответника заявка за плащане вх.
№5300-37/16.02.2021г., след като Община Мизия е получила авансово
плащане по сключения АДПБФП, но същата не била придружена с отчетни
документи, доказващи претендираната сума. На следващо място се твърди, че
такива липсват и към исковата молба.
Именно поради това и на основание чл.7 от споразумението Община
Мизия е отхвърлила претенцията за заплащане на сумата в размер на 23417.70
лева, представляваща сторени разходи, като неоснователна и недоказана.
Излагат се доводи, че ищцовото дружество не е претърпяло вреди, тъй
като самото то в исковата молба е навело твърдения, че „сторените разходи за
подготовка на документите за участие и класиране за сключване на
процесния административен договор, все още са дължими от ищеца към
съконтрагентите му“.
Твърди се, че представените граждански и трудови договори, отчети за
тяхното изпълнение и ведомости за заплати, не доказват реално извършени
плащания от „Б....“ ЕООД гр. София към контрагентите му.
Моли се съдът, да отхвърли предявените искове като неоснователни и
недоказани.
След преценка на събрания доказателствен материал и
процесуалното поведение на страните, съдът приема за установено от
фактическа страна следното:
От приетата по делото административна преписка по повод
кандидатстване, одобрение, сключване и прекратяване на административен
договор №Д-34-123/24.08.2020г. на Министерството на околната среда и
водите, Главна дирекция „Оперативна програма околна среда” и
представените и приети от страните писмени доказателства се установява
следното:
На 15.05.2019г. между „Б....“ ЕООД и А.Н.С. бил сключен Граждански
3
договор №1 за извършване на консултантски услуги, във връзка с
разработване на проектно предложение по процедура №BG 16М1ОР002-2.009
„Изпълнение на демонстрационни проекти в областта на управлението на
отпадъците“, по приоритетна ос 2 „Отпадъци” на Оперативна програма
„Околна среда 2014-2020г.“ за подготовка на обосновка за демонстрационен
проект.
На същата дата между „Б....“ ЕООД и И.П.И. бил сключен Граждански
договор №2 за извършване на консултантски услуги, във връзка с
разработване на проектно предложение по процедура №BG 16М1ОР002-2.009
„Изпълнение на демонстрационни проекти в областта на управлението на
отпадъците“, по приоритетна ос 2 „Отпадъци” на Оперативна програма
„Околна среда 2014-2020г.“.
Отново на 15.05.2019г. между „Б....“ ЕООД и П.Т.П. бил сключен
Граждански договор №3 за извършване на консултантски услуги, във връзка с
разработване на проектно предложение по процедура №BG 16М1ОР002-2.009
„Изпълнение на демонстрационни проекти в областта на управлението на
отпадъците“, по приоритетна ос 2 „Отпадъци” на Оперативна програма
„Околна среда 2014-2020г.“ за подготовка на обосновка за демонстрационен
проект.
На 26.07.2019г. на проведено редовно заседание на Общински съвет
Мизия, видно от Препис-извлечение на Протокол №63, на което на основание
чл.59 и чл.61 от Закона за местното самоуправление и местната
администрация и взето Решение №579 е дадено съгласие Община Мизия да
разработи и кандидатства по проектно предложение по Процедура BG
16М1ОР002-2.009 „Изпълнение на демонстрационни проекти в областта на
управлението на отпадъците“, Оперативна програма „Околна среда 2014-
2020г“, приоритетна ос 2 „Отпадъци” в партньорство с „Б....” ЕООД.
Упълномощен е кметът на Община Мизия да предприеме всички необходими
действия за подаване на проектно предложение по процедурата. Общински
съвет Мизия е одобрява, сключването на споразумение за сътрудничество с
партньор „Б....” ЕООД.
На 20.08.2019г., на основание чл.61 от ЗМСМА и във връзка с
подготовката и изпълнението на проект по Процедура №BG 16М1ОР002-
2.009 „Изпълнение на демонстрационни проекти в областта на управлението
4
на отпадъците“, Оперативна програма „Околна среда 2014-2020г.“ /ОПОС
2014-2020 г./, приоритетната ос Отпадъци между Община Мизия /кандидат/ и
„Б....“ ЕООД /партньор/ е сключено споразумение за партньорство.
Съгласно чл.1, ал.2 от него партньорът се задължава да извърши
следните дейности, във връзка с подготовката и изпълнението на проекта:
„Подготовка“, вкл. извършване на експертни анализи, изследвания,
обосновки и др., с цел прилагане и разпространение на нови мерки или
управленски подходи в областта на управлението на битовите отпадъци;
„Изпълнение на демонстрационен проект“, вкл. подготовка и създаване
на електронна платформа за маркиране и управление на входящ-изходящ
поток на пилотен общински център;
„Кампании за поляризиране на резултатите от проекта“, вкл.
организиране и провеждане на събития, насочени към предмета на
разработвания демонстрационен проект, както и събития за популяризиране
на резултатите от проекта, разработване на информационни материали и
онлайн портали, свързани с основната дейност на демонстрационния проект;
„Организация и управление на проекта“, „Информация и комуникация“.
Било посочено в чл.3, че общият бюджет на проекта е 390 000 лева, като
дейностите, които ще се изпълняват от партньора възлизат на 165 000 лева, а
в съответствие с чл.4, ал.1 партньорът има право да получи авансово плащане
за изпълняваните от него дейности, в размер съответстващ на неговата част от
бюджета, изчислен от общия размер на полученото авансова плащане по
проекта.
В раздел „Срок“ на споразумението чл.9, ал.3 било предвидено, че при
неизпълнение на поетите ангажименти на някоя от страните, изразено
писмено и съгласувано с УО, споразумението може да бъде прекратено.
На 24.08.2020г. бил сключен Административен договор №Д-34-123 за
предоставяне на безвъзмездна финансова помощ по ОП „Околна среда 2014-
2020г.”, съфинансирана от Европейския фонд за регионално развитие и
Кохезионния фонд на Европейския съюз по процедура чрез подбор № BG
16М1ОР002-2.009 „Изпълнение на демонстрационни проекти в областта на
управлението на отпадъците“ на бенефициент Община Мизия и „Б....“ ЕООД,
между ръководителя на Управляващия орган /УО/ и ОП „Околна среда 2014-
2020г.” от една страна и Община Мизия, като кандидат и „Б....” ЕООД като
5
партньор или заедно бенефициент.
Чрез посочения Административен договор №Д-34-123 от 24.08.2020г.
Управляващият орган, предоставя на бенефициента безвъзмездна финансова
помощ в максимален размер до 383 114,74 лева по процедура № BG
16М1ОР002-2.009 „Изпълнение на демонстрационни проекти в областта на
управлението на отпадъците“, по приоритетна ос „Отпадъци“ на ОП „Околна
среда 2014-2020г.“, съфинансирана в размер до 85% от Европейския фонд за
регионално развитие на Европейския съюз, за изпълнение на проект с рег. №
BG 16М1ОР002-2.009-0058 в ИСУН 2020 с наименование: „Пилотен проект
за обособяване на общински център, допринасящ за намаляване на битовите
отпадъци“, на стойност 390 565,56 лева, като за водещ за изпълнение на
договора била определена Община Мизия.
С договора бенефициентът /т.3.5.1/ се задължава в срок от 3 месеца след
сключване на АДБФП да бъде разработена процедура за извършване на
проверки „на място“, а „Б....“ ЕООД /т.3.5.2/ се задължава в срок до 3 месеца
след сключване на АДБФП да бъдат разработени - процедура за изготвяне на
искания за плащане на ниво проект; процедура за верификация на
фактури/документи с доказателствена стойност; процедура за извършване на
мониторинг и извършване проверки „на място“, съгласно изискванията на
ОПОС 2014-2020г. и ИСУН 2020.
За дейностите „Подготовка“ „Изпълнение на демонстрационен проект“,
„Кампании за популяризиране на резултатите от проекта“, „Организация и
управление на проекта“, „Информация и комуникация“ от проекта
безвъзмездната финансова помощ по т.2.1 от договора в размер на 162 095,85
лева се предоставя на „Б....“ ЕООД.
На 05.10.2020г. е сключен Трудов договор №1 между „Б....“ ЕООД и
Ц.А.С., с който последната приела да изпълнява длъжността „Експерт,
програми и проекти” с код НКПД: 24226004.
На същата дата 05.10.2020г. е сключен и Трудов договор №2 между
„Б....” ЕООД и Х.Л.П., с който последният приел да изпълнява длъжността
„Експерт, програми и проекти” с код НКПД: 24226004.
На С. и П. е изплатено договореното трудово възнаграждение за
м.декември 2020г., м.януари, м.февруари и м.март 2021г..
Били изготвени отчети за подготовка на обосновка за демонстрационен
6
проект, по конкретно проучване, съпоставка и анализ за приложимостта на
добри практики, изпълнени вече успешно на друго място.
Със Заповед № РД-11-629/04.11.2020г. на кмета на Община Мизия е
определен екип за управление на проект №BG 16М1ОР002-2.009-0058-С01.
С писмо рег. №5300-42 от 19.02.2021г. ответникът Община Мизия
уведомява ищеца „Б....” ЕООД, че има намерение да разтрогне, сключения
административен договор, поради: Невъзможност за постигане на заложените
в проектното предложение индикатори /материални показатели/, относно
третиране и подготовка за повторна употреба на 250 тона на годишна база
битови отпадъци; За изпълнение на дейностите за осъществяване на
приемане, сортиране и ремонт на цитираните количества отпадъци е
посочено, че ще бъде ангажиран човешки ресурс от 6 служителя, без да е
уточнено откъде ще бъде осигурен финансов ресурс за изплащане на
трудовите възнаграждения за периода на устойчивост на проекта /10 години/
на същите и без да е посочен източник за финансиране на ремонтните
дейности, в т.ч. средства за закупуване на резервни части и материали, и за
чия сметка ще бъдат същите; Няма разписана схема как ще се предоставят за
ползване на трети лица ремонтираните и подготвени за повторна употреба
мебели, електрически уреди пр., поради обстоятелството, че Община Мизия
не е стопански субект по смисъла на Търговския закон, а отделно от това
съществувала рестрикция за генериране на печалби от продажби,
декларирани в документите за кандидатстване по ОП; както и, че сградата,
предвидена за изграждане на центъра за повторна употреба на битови
отпадъци е в съседство на новоизграждащ се парк с прилежаща детска
площадка, поради което двата проекта са функционално несъвместими.
Поради тези причини и вземайки предвид напредналия срок за
изпълнение на дейности по административния договор, както и това, че „Б....“
ЕООД не са представили разработени процедури за провеждане на
обществени поръчки, които било необходимо да представят пред УО за
предварителен контрол през м.януари 2021 г., Община Мизия предлага на
„Б....“ ЕООД да предприемат съвместни действия по разтрогване на
административния договор.
За това си намерение ответникът уведомява и УО на ОПОС, който от
своя страна му заявява с писмо изх. №2-009-0058-1-94/22.02.2021г., че в срок
7
до 14 дни следва да възстановят дължимата сума от 38 111,47 лева, получена
чрез авансово плащане по АДБФП рег.№Д-34-123/24.08.2020г.
С решение № 186/25.02.2021г. по Протокол №18 Общински съвет
Мизия упълномощава кмета на Община Мизия да разтрогне АДБФП рег. №
Д-34-123/24.08.2020г. и му възлага да подготви необходимите документи и
възстанови авансовото плащане по договора, както и да изтегли
предоставената запис на заповед в размер на 38311,47 лева за обезпечаване на
100 ℅ от заявения размер на авансово плащане по договора.
На 18.03.2021г. ищецът депозира в Община Мизия уведомление вх.
№5300-42/1/, във връзка с предложението за прекратяване на сключения
административен договор, в което посочва, че би се съгласил същият да бъде
разтрогнат, в случай, че Община Мизия заплати сторените разходи,
възлизащи на 23 417,70 лева, от които по изпълнение на Дейност 1
„Подготовка“ в размер на 19 054 лева и разходите за екип на управление в
размер на 4363,70 лева.
На 05.04.2021 г. ищецът подава заявление вх.№ 08-00-266 до ответника
и УО по ОП „Околна среда 2014-2020г.“ по повод искането на Община Мизия
за прекратяване на административния договор и подготвеното споразумение
от УО за прекратяването му, в което посочва, че мотивите за това са
неоснователни и отправя предложение към Община Мизия и УО да се
извърши анализ на променените и невзети предвид параметри, заложени в
проектното предложение и отправя изрично искане да се стартира процедура
по промяна на конкретните разходи в секция „Бюджет“ на проектното
предложение; намаляване размера на общите допустими разходи по проекта и
промяна на стойностните индикатори, които да бъдат заложени в нарочно
Допълнително споразумение към административния договор.
Алтернативно заявлението да се счита за писмено уведомление до
Община Мизия за прекратяване на Споразумението за партньорство, поради
неизпълнение на поети от общината ангажименти, и изпратено до УО за
съгласуване.
На 13.04.2021г. е подписано Допълнително споразумение №1 към
Административен договор №Д-34-123/24.08.2020г. за предоставяне на
безвъзмездна финансова помощ и рег. №BG 16М1ОР002-2.009-0058-С01 в
ИСУН 2020, на основание чл.9, ал.5 от Закона за управление на средствата от
8
Европейските структури и инвестиционни фондове“ и постъпило писмо с рег.
№ 2-009-0058-1-94/18.02.2021г. от кмета на Община Мизия за прекратяване
на АДБФП с рег. № Д-34-123/24.08.2020г., като страните се споразумяват, че
административният договор се прекратява, считано от датата на подписване
на споразумението. В същото е посочено, че от страна на бенефициента в
срок е извършено пълно погасяване на дължимото задължение в размер на 38
114.47 лева, получено под формата на авансово плащане.
По повод подаденото заявление на ищеца с писмо рег. № 5300-
42/2/27.04.2021г. ответникът приема, че депозираното заявление е
неоснователно и следва да бъде отхвърлено като незаконосъобразно.
По делото е допусната, изслушана и приета съдебно-счетоводна
експертиза от заключението на която се установява, че по сключеното на
20.08.2019г. между страните по делото Община Мизия в качеството й на
„Кандидат” и „Б....” ЕООД в качеството му на партньор, Споразумение за
партньорство са разпределени дейностите при осъществяване на Проект по
процедура №BG 16М1ОР002-2.009 „Изпълнение на демонстрационни
проекти в областта на управлението на отпадъците”, Оперативна програма
„Околна среда 2014-2020г.”, приоритетна ос „Отпадъци”, като кандидатът се
е задължил да извърши дейности във връзка с подготовката и изпълнението
на проекта, както следва: Дейност 2: - „Изпълнение на демонстрационен
проект” и Дейност 4: - „Организация и управление на проекта”.
Партньорът от своя страна се е задължил да извърши:
Дейност 1 – „Подготовка”, включително извършване на експертни
анализи, изследвания, обосновки и други, с цел прилагане и
разпространение на нови мерки или управленски подходи в областта на
управлението на битовите отпадъци;
Дейност 2 – „Изпълнение на демонстрационен проект”;
Дейност 3 – „Кампании за популяризиране на резултатите от проекта”;
Дейност 4 – „Организация и управление на проекта”;
Дейност 5 – „Информация и комуникация”.
От общия бюджет на проекта 390 000 лева, дейностите, които ще се
изпълняват от Кандидата възлизат на 225 000 лева, а дейностите, които ще се
осъществяват от Партньора възлизат на 165 000 лева.
Във връзка с разработването на проектно предложение по Процедура №
9
BG 16М1ОР002-2.009 „Изпълнение на демонстрационни проекти в областта
на управлението на отпадъците”, Оперативна програма „Околна среда 2014-
2020г.”, ищецът в качеството му на партньор по споразумение от 20.08.2019г.,
сключва три граждански договора с предмет „Извършване на консултантски
услуги във връзка с разработване на обосновка за демонстрационен проект по
процедурата.
Гражданските договори са сключени на 15.05.2019г. с лицата А.Н.С.,
И.П.И. и П.Т.П., като общо дължимият размер по тях е 19032 лева.
Тези граждански договори са осчетоводени от ищеца на 14.02.2021г., а
общата платена сума на изпълнителите по тях след приспадане на
осигурителни, здравни вноски и ДОД е в размер на 17 676, 07 лева.
От одобреното финансиране по Административен договор № Д-34-
123/24.08.2020г., страните са се договорили, а и в самия договор е
установено, че сумата от 19 032 лева, представляват разходите, които „Б....”
ЕООД е извършило преди сключването на самия договор за подготовката на
цялостната документация за кандидатстване и самото кандидатстване. Сумата
от 16 038 лева, „Б....” ЕООД следва да получи в края на 18 месеца, за
покриване на т. нар. разходи за административно управление на проекта.
В периода от 01.10.2020г. до 30.04.2021г. на трудов договор в „Б....”
ЕООД са били назначени двама служители – Х.Л.П. и Ц.А.С.. На наетите
лица са изплатени трудови възнаграждения във връзка с изпълнение на
проекта за периода на действие на административния договор, като ищецът е
заплатил и всички начислени разходи за осигуровки на лицата в
законоустановения срок.
От приетото заключение се установява, че общият размер на всички
разходи, направени от „Б....” ЕООД в периода от 04.10.2020г. до 12.04.2021г.
е в размер на 24459,81 лева.
Според вещото лице всички разходи, извършени от ищеца във връзка със
Споразумение за партньорство от дата 20.08.2019г. и Административен
договор № Д-34-123/24.08.2020г. са отразени в счетоводната отчетност на
дружеството, като са спазени основните счетоводни принципи за действащо
предприятие, принцип за периодичността, за текущо начисляване, за
документална обоснованост и вярно и честно представяне на счетоводните
операции.
Преди сключване на договора са извършени разходи по подготовка на
цялостната документация и за кандидатстване, като в тази връзка са сключени
три граждански договора. Разходите за дължимите по гражданските договори
10
суми са начислени по дебита на счетоводна сметка 602-005 „Разходи за
външни услуги - граждански договор по Административен договор № Д-34-
l23/24“ и по кредита на сметка 421-005 „Персонал - Административен договор
№ Д-34-123/24.08.2020г.“. Начислени са дължимите осигурителни вноски за
ДОО, ДЗПО УПФ и здравно осигуряване. Удържан е данък общ доход.
Ищецът е заплатил хонорарите по гражданските договори чрез банков
превод, за което е представил три копия на нареждане за кредитен превод от
дата 15.05.2024г.. Гражданските договори и дължимите данъци и осигуровки
върху тях са осчетоводени със счетоводни операции, подробно описани в
Таблица 6 на констативно-съобразителната част на заключението.
Във връзка с изпълнението на проекта ищецът е направил разходи за
административно управление на проекта. В дружеството с трудов договор са
назначени две лица, на които ищецът е изплащал заплати. Върху размера на
трудовите възнаграждения са начислявани и плащани задължителните
осигурителни вноски и данъци. В счетоводната отчетност на „Б....“ ЕООД
разходите свързани с администрирането на проекта са отразени по
счетоводни сметки, описани в Таблица 7 на констативно-съобразителната
част на заключението.
Вещото лице установи, че разходите за заплати, начислени в периода от
01.10.2020г. до 30.04.2021г. са осчетоводени по дебита на сметка 604 Разходи
за заплати – „Фонд работна заплата“ и кредита на сметка 421 „Персонал“. От
възнагражденията са удържани всички лични задължителни осигурителни
вноски за ДОО, ДЗПО УПФ, здравно осигуряване и ДОД. Начислени са
осигурителните вноски, които работодателят заплаща за своя сметка.
Трудовите възнаграждения са заплащани чрез банков превод или в брой, за
което са представени копия на Разходни касови ордери и банкови извлечения
за периода от 03.11.2020г. до 30.06.2021 г.
При така установената фактическа обстановка, съдът прави
следните правни изводи:
Предявен е иск с правно основание чл. 79, ал. 1, във вр. с чл.82 от
ЗЗД.
Предявеният иск е допустим, тъй като легитимацията на страните,
съответства на твърдението за наличието на облигационно отношение между
тях. Разгледан по същество искът е основателен.
В тежест на ищеца „Б....“ ЕООД, с ЕИК: ******** бе да докаже,
твърденията в исковата молба, а именно, че между него и Община Мизия с
Булстат: ********, е сключено Споразумение за партньорство от
20.08.2019г., по силата на което е встъпил в облигационно правоотношение с
нея.
Фактическият състав на договорната отговорност за обезщетение за
вреди включва следните елементи: 1. Наличието на действително
правоотношение по Споразумение за партньорство от 20.08.2019г.; 2.
Виновно неизпълнение на договорно задължение, съгласно посоченото в
Споразумение за партньорство от 20.08.2019г.; 3. Вреди, настъпили от
11
неизпълнението, предвидими към момента на пораждане на задължението;
4.Пряка причинна връзка между неизпълнението и настъпилите вреди.
Установяването им е не в тежест на ищеца, а в тежест на ответника е да
докаже настъпването на вредите, в резултат от причина, за която не отговоря.
В тежест на ищеца е да докаже, че е изпълнил задължението си по
Споразумение за партньорство от 20.08.2019г. - подготовка на цялостната
документация за кандидатстване и самото кандидатстване, както и че е
направил разходи за администриране на проекта за периода, в който е
действал административния договор, считано от 04.10.2020г. до 12.04.2021г.
и техния размер.
Ответникът от своя страна е длъжен да докаже онези свои твърдения и
правоизключващи възражения, от които черпи изгодни за себе си правни
последици, като в конкретния случай при евентуално доказване твърденията
на ищеца носи тежестта да докаже, че е изпълнил задължението си за
заплащане на претендираните суми по Споразумение за партньорство от
20.08.2019г., както и че го е изпълнил точно.
С доклада по делото, приет за окончателен с Протоколно определение
№156 от 10.04.2024г., съдът прие за ненуждаещи се от доказване
обстоятелствата, че между страните е сключено Споразумение за
партньорство от 20.08.2019г., както и че въз основа на него впоследствие с
Министерството на околната среда и водите е сключен Административен
договор №Д-34-123/24.08.2020г. за предоставяне на безвъзмездна финансова
помощ по оперативна програма „Околна среда 2014-2020г.“, съфинансирана
от Европейския фонд за регионално развитие в Кохезионния фонд на
Европейския съюз по процедура чрез подбор BG16M1OP002-2.009
„Изпълнение на демонстрационни проекти в областта на управлението на
отпадъците“ с бенефициент Община Мизия и „Б....“ ЕООД, прекратен с
Допълнително споразумение №1 от 13.04.2021г., по желание на ответника.
Не се установи обаче, сключеното между страните по делото
Споразумение за партньорство от 20.08.2019г. да е прекратено, доколкото
наличие на прекратяване се констатира единствено на Административен
договор №Д-34-123/24.08.2020г..
Съгласно чл.79, ал.1 от ЗЗД, ако длъжникът неизпълни точно
задължението си, кредиторът има право да иска изпълнението, заедно с
обезщетение за забава или да иска обезщетение за неизпълнение.
В чл.82 от ЗЗД е предвидено, че обезщетението обхваща претърпяната
загуба и пропуснатата полза, доколкото те са пряка и непосредствена
последица от неизпълнението и са могли да бъдат предвидени при пораждане
на задължението.
По делото от представените и приети писмени доказателства се
установи, че ищецът „Б....” ЕООД е предприел действия по изпълнение на
задълженията му, вменени в чл.1, ал.2 от Споразумението за партньорство
„Подготовка”, включително извършване на експертни анализи, изследвания,
обосновки и други, с цел прилагане и разпространение на нови мерки или
управленски подходи в областта на управлението на битовите отпадъци, във
връзка с подготовката и изпълнението на проект по Процедура №BG
16М1ОР002-2.009 „Изпълнение на демонстрационни проекти в областта на
12
управлението на отпадъците“, Оперативна програма „Околна среда 2014-
2020г.“ /ОПОС 2014-2020 г./, като е сключил на 15.05.2019г. три граждански
договора с лицата А.Н.С., И.П.И. и П.Т.П..
Също така ищецът е сключил и два трудови договора с лицата Х.Л.П. и
Ц.А.С., назначени на длъжност „Експерт, програми и проекти”, на които е
възложена дейност по администриране на проекта в периода от 04.10.2020г.
до 12.04.2021г..
На 03.11.2020г. Община Мизия е получила сумата в размер на 38 111,47
лева, като авансово плащане по АДБФП рег.№Д-34-123/24.08.2020г..
Във връзка с това и в съответствие с посоченото в чл.4, ал.1 от
Споразумението за партньорство от 20.08.2019г. за ответника Община Мизия
възниква задължение, да заплати направените от „Б....“ ЕООД разходи,
свързани с предприетите от последния действия по неговото изпълнение,
доколкото те са били реално извършени, свързани с подготовката на
документите за кандидатстване и класиране, както и администрирането на
проекта, за която цел е наел съответните специалисти, на които е изплатил
вписаните в приложените по делото договори възнаграждения.
По делото не бяха ангажирани доказателства, от които да се направи
извод, че ответникът Община Мизия е заплатила на ищеца „Б....” ЕООД
каквито и да е суми по сключеното между тях Споразумението за
партньорство от 20.08.2019г., включително и за осъществените дейности по
подготовката на документите за кандидатстване и класиране, както и
администрирането на проекта, уредени в чл.4, ал.1.
Такива дейности реално са били извършени от „Б....” ЕООД, чрез
наетите от него лица и именно въз основа на осъществената от последните
работа е сключен Административен договор №Д-34-123/24.08.2020г.. За тази
работа на наетите лица се дължи съответното възнаграждение, уредено в
сключените с ищеца граждански договори, където в чл.19 във всеки един от
договорите, изрично е отбелязано, че договореното възнаграждение в размер
на 6344 лева се изплаща „при одобряване на проектното предложение
/включването му в списъка на проекти за финансиране/, сключване на
Административен договор между Възложителя и Управляващия орган на
оперативна програма „Околна среда 2014-2020г.” по процедурата и
получаване на авансово плащане”.
По делото безспорно се установи сключването на Административен
договор №Д-34-123/24.08.2020г., както и получаване на авансово плащане по
13
него, което от своя страна доказва осъществените дейности от наетите от
ищеца на граждански договори като консултанти лица, обосноваващи
изплащането на същите на дължимите им по тях възнаграждения.
В резултат на това по делото чрез приетата съдебно-счетоводна
експертиза се установи, че доколкото ищецът „Б....” ЕООД е направил
разходи в размер на 24459,81 лева в периода от 04.10.2020г. до 12.04.2021г. за
осъществените от него, посочени по-горе дейности, то същият е претърпял
вреди от неизпълнението на ответника Община Мизия, които са били
предвидими към момента на пораждане на задължението.
Тези вреди са в пряка причинна връзка от неизпълнението на
ответната Община Мизия по сключеното с ищеца „Б....” ЕООД
Споразумението за партньорство от 20.08.2019г., доколкото инициативата за
прекратяване на Административен договор №Д-34-123/24.08.2020г. за
предоставяне на безвъзмездна финансова помощ по оперативна програма
„Околна среда 2014-2020г.“, съфинансирана от Европейския фонд за
регионално развитие в Кохезионния фонд на Европейския съюз по процедура
чрез подбор BG16M1OP002-2.009 „Изпълнение на демонстрационни проекти
в областта на управлението на отпадъците“ е била нейна. Това е така, тъй като
ищецът е изразил в писмо вх. №08-00-266 от 05.04.2021г. желанието си
дейността по проекта да продължи и да бъде финализиран при желание на
Община Мизия, като е приел, че мотивите на последната за прекратяване на
административния договор са неоснователни.
Без значение е, че гражданските договори, сключени от „Б....” ЕООД с
наетите лица са от 15.05.2019г., а осчетоводяването им е осъществено чак на
14.02.2021г.. Заключението на приетата по делото съдебно-счетоводна
експертиза е категорично, че са спазени всички правила и срокове за
осчетоводяването на договорите, тъй като същите са били сключени са
извършване на определена работа. Фактът, че гражданските договори са
сключени на 15.05.2019г., доказва, че това е станало преди предприемането
на дейностите по сключването на административния договор. Т.е. бил е
необходим срок, в който наетите лица са осъществили и положили труд по
подготовката на документите, необходими за кандидатстването и
впоследствие сключването на административния договор.
Съгласно чл.4, ал.2 от Споразумението за партньорство от
20.08.2019г., възстановяването на сумите на партньора ще се извършва след
подаване на заявка за плащане с посочен размер на исканата сума, както и
всички необходимо отчетни документи във връзка с изпълняваните от
партньора дейности.
Ищецът „Б....” ЕООД е падал заявка до ответника Община Мизия, като
към нея са представени и съответните отчетни документи, а именно
сключените договори граждански и трудови, аналитичен регистър и разчетно-
платежни ведомости.
В действителност с писмо изх. №5300-42 кметът на Община Мизия
уведомява „Б....” ЕООД, че последният не е представил разработени
процедури за провеждане на обществени поръчки, които е следвало да бъдат
представени пред УО за предварителен контрол през м. януари 2021г. и в тази
14
връзка предложил предприемането на съвместни действия за разтрогване на
административния договор. Това обаче, не променя факта, че ищцовото
дружество е изпълнило поетите ангажименти по подготовката на документите
за кандидатстване и класиране, както и администрирането на проекта, като е
наела съответните специалисти и е реализирало съответните разходи по
заплащане на възнаграждения, включително заплащането на осигуровки,
данъци и т.н.
Това се потвърждава и от предвиденото в т.5.1 от Административен
договор №Д-34-123/24.08.2020г., че за дейностите - Дейност 1 “Подготовка“,
Дейност 2 - „Изпълнение на демонстрационен проект“, Дейност 3- „Кампании
за популяризиране на резултатите от проекта“, Дейност 4 - „Организация и
управление на проекта“ и Дейност 5 - „Информация и комуникация“
безвъзмездната финансова помощ се предоставя на „Б....“ ЕООД, под формата
на минимална помощ, която съгласно т.5.10 се счита за предоставена от
датата на влизане в сила на договора, съответно за ищеца възниква правото да
получи направените разходи по подготовка на документацията за
кандидатстване и самото кандидатстване.
И доколкото прекратяването на административния договор се дължи
единствено на волята на ответника Община Мизия, то съдът приема, че
вината е нейна и поради факта, че последната не е възстановила на партньора
„Б....” ЕООД гр. София направените разходи по подготовката на документите
за кандидатстване и класиране, както и администрирането на проекта, то е
налице и виновно неизпълнение на поетото договорно задължение по
Споразумение за партньорство от 20.08.2019г..
Както беше посочено по-горе, от заключението на приетата съдебно-
счетоводна експертиза се установи, че направените от ищеца „Б....” ЕООД за
осъществените от него дейности в периода от 04.10.2020г. до 12.04.2021г. са
в размер на 24459,81 лева. Именно това е и размерът на вредата, която е
претърпяло ищцовото дружество. Да, тези вреди реално са настъпили с
плащането на съответните дължими суми по сключените граждански и
трудови договори на 15.05.2024г., но същите са били предвидими и
задълженията на ищеца са съществували към датата на прекратяване на
административния договор и към датата на завеждане на исковата молба.
Извършеното плащане на 15.05.2024г. съдът следва приеме на основание
чл.235, ал.3 от ГПК като факт, настъпил след предявяване на иска, който е от
значение за спорното право. Налице е причинно-следствена връзка между
настъпилата вреда за ищеца „Б....” ЕООД и неизпълнението на Споразумение
за партньорство от 20.08.2019г., произтичащо от прекратяването по
инициатива на ответника Община Мизия на Административен договор №Д-
34-123/24.08.2020г..
Предвид горното, съдът намира, че предявената искова претенция се
явява основателна и доказана, като ответникът Община Мизия с Булстат:
******** с адрес: гр. Мизия ул. „Георги Димитров“ №25-27, представлявана
от Кмета на Общината В.Т.Б. следва да бъде осъден да заплати на ищеца
„Б....“ ЕООД, с ЕИК: ******** със седалище гр. София ул. „Д. Хаджикоцев“
№110, ап.7, представлявано от Х.Л.П. – Управител сумата от 23216,53 лева,
представляваща вреда от прекратяване на Административен договор № Д-34-
123/24.08.2020г. и неизпълнение на Споразумение за партньорство от
15
20.08.2019г., както следва - разходи, извършени преди сключване на
договора, по подготовка на цялостната документация за кандидатстване и
кандидатстването в размер на 19032 лева и 4184.53 лева за администриране на
проекта за периода, в който е действал административния договор считано от
04.10.2020г. до 12.04.2021г., ведно със законната лихва върху сумата от
датата на предявяване на исковата молба до окончателното им изплащане.
По разноските:
С оглед изхода на делото и на основание чл. 78, ал. 1 от ГПК,
ответникът следва да бъде осъден да заплати на ищеца направените разноски
в исковото производство.
Ищецът е направил по делото разноски в общ размер на 8716,17 лв., от
които /960,00 лв. държавна такса, 200 лв. депозит за вещо лице, адвокатско
възнаграждение в размер на 3068,78 лв. пред настоящата инстанция, както и в
размер на 1500 лв. пред АС-София и 2987,39 лв. пред ВАС/.
Така, мотивиран съдът
РЕШИ:
ОСЪЖДА на основание чл.79, ал.1 от ЗЗД вр. чл. 82 от ЗЗД Община
Мизия с Булстат: ******** с адрес: гр. Мизия ул. „Георги Димитров“ №25-27,
представлявана от Кмета на Общината В.Т.Б. ДА ЗАПЛАТИ на „Б....“ ЕООД,
с ЕИК: ******** със седалище гр. София ул. „Д. Хаджикоцев“ №110, ап.7,
представлявано от Х.Л.П. – Управител, сумата от 23216,53 лева,
представляваща вреда от прекратяване на Административен договор № Д-34-
123/24.08.2020г. и неизпълнение на Споразумение за партньорство от
20.08.2019г., както следва - разходи, извършени преди сключване на
договора, по подготовка на цялостната документация за кандидатстване и
кандидатстването в размер на 19032 лева и 4184.53 лева за администриране на
проекта за периода, в който е действал административния договор считано от
04.10.2020г. до 12.04.2021г., ведно със законната лихва върху тази сума,
считано от датата на предявяването на исковата молба – 15.06.2021г., до
окончателното и изплащане
ОСЪЖДА Община Мизия с Булстат: ******** с адрес: гр. Мизия ул.
„Георги Димитров“ №25-27, представлявана от Кмета на Общината В.Т.Б.,
ДА ЗАПЛАТИ на „Б....“ ЕООД, с ЕИК: ******** със седалище гр. София ул.
„Д. Хаджикоцев“ №110, ап.7, представлявано от Х.Л.П. – Управител,
направените по делото разноски в размер 8716,17 лв. /осем хиляди
седемстотин и шестнадесет лева и 17 ст./ - за държавна такса, депозит вещо
16
лице и адвокатско възнаграждение пред настоящата инстанция, както и при
разглеждане на делото пред АС-София и ВАС.
Решението може да бъде обжалвано в двуседмичен срок от връчването
му на страните пред ОС-Враца.
Съдия при Районен съд – Оряхово: _______________________
17