Определение по дело №2708/2020 на Административен съд - Варна

Номер на акта: 2989
Дата: 17 ноември 2021 г.
Съдия: Ралица Добрева Андонова
Дело: 20207050702708
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 10 декември 2020 г.

Съдържание на акта

О П Р Е Д Е Л Е Н И Е

 

                    /16.11.2021 год., гр. Варна

 

 

ВАРНЕНСКИЯТ АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД, ХХVІ състав, в закрито заседание на шестнадесети ноември през две хиляди двадесет и първа година в състав:

           

                                    ПРЕДСЕДАТЕЛ: РАЛИЦА АНДОНОВА

 

като разгледа докладваното от съдията адм. дело № 2708/2020г по описа на съда, за да се произнесе, взе предвид следното:

 

С определение №2241/09.09.2021г, поправено с определение №2578/12.10.2021г, е прекратено производството по настоящото адм.д.№2708/2020г. по описа на АС- Варна, образувано по жалба от А.В.И., ЕГН **********,***, против Решение № Ц2153-03-78/23.11.2020г. на директора на ТП-Варна на НОИ-София, с което е отхвърлена жалбата й против Разпореждане № Д-03-000-00-*********/07.10.2020г. на ръководителя по изплащането на обезщетенията и помощите при ТП-Варна на НОИ, с което на осн.чл.40 ал.4 от КСО считано от 07.10.2020г. е спряно образуваното производство за изплащане на парично обезщетение за временна неработоспособност на жалбоподателката по болничен серия Е №20201335195/17.08.2020г. Със същото определение ТП – Варна на НОИ са осъдени да заплатят на А.И. адвокатско възнаграждение в размер на 350лв.

С молба с.д.№14047/27.09.2021г (наречена частна жалба), уточнена с молба с.д.№15039/14.10.2021г, гл.ю.к.Е. Л. – процесуален представител на ТП – Варна на НОИ, е поискала прекратителното определение да бъде изменено в частта за разноските. Изложени са два аргумента: На първо място се поддържа, че в случая не става въпрос за оттегляне на оспорения ИАА по см.чл.156 от АПК по инициатива на издателя му, а за възобновяване на производството – служебно, при отпадане на основанията за спирането му по см.чл.55 ал.1 от АПК, т.е. в този случай разноски изначално не се дължат. На второ място се сочи, че съдът е прекратил производството на осн.чл.159 т.4 от АПК – поради липса на правен интерес у жалбоподателката, а не на осн.чл.159 т.3 от АПК – поради оттегляне на оспорения ИАА (каквато хипотеза в случая изобщо не е изпълнена), които според молителите неправилно са смесени от съда в обжалваното му определение. С тези аргументи е обосновано искането за отмяна на прекратителното определение в осъдителната му част.

В срока по чл.248 ал.2 от ГПК е постъпило становище с.д.№15558/25.10.2021г от А.И. чрез пълномощника й адв.Я.К., който на първо място счита молбата за недопустима предвид липсата на правомощия на първоинстанционния съд по см.чл.248 ал.1 от ГПК да отмени акта си в частта за разноските, а само да го допълни или измени, каквото искане в конкретния случай към него не е отправено. В условията на евентуалност поддържа и неоснователност на молбата, като оспорва аргументите на административния орган и сочи, че правните последици на процесуалните действия при оттегляне на оспорения ИАА и при издаване на последващ такъв, с който се отменя действието на предходния, са аналогични. Нещо повече – в случая, както правилно е приел и съдът, разпореждането за възобновяване на производството е издадено след срока за постановяване на решение по същество, а не в хода на съдебното дирене на висящ процес, т.е. административният орган действително е станал причина за образуване на настоящото съдебно производство, и точно нему се следва възлагането на разноските на жалбоподателката. За пълнота е посочено, че в хипотезите на чл.159 т.1, т.3, т.6 и т.7 винаги е приложима и т.4 (липса на правен интерес) – законодателят е съобразил възможността за липса на правен интерес у правоспособен оспорващ, по подадена в срок жалба, която не е оттеглена и не е направен отказ от оспорване.

За да се произнесе по молбата за изменение на решението в частта за разноските, съдът прие за установено следното:

            На първо място възражението за недопустимост на молбата за изменение на определението в частта за разноските е неоснователно. Приложимата по препращането на чл.144 от АПК специална норма на чл.248 ал.1 от АПК изрично урежда както правото на страните да направят такова искане в сроковете, посочени в нея, които започват да текат след постановяване на акта по същество (решение или определение), така и компетентността на съда, постановил този акт, да се произнесе по направените искания за изменението му в частта за разноските. Съобразно общия принцип на чл.253 от ГПК, приложим по препращането на чл.144 от АПК, искането е допустимо и в случай, че с него се иска отмяна на акта по същество в частта му за разноските, доколкото той не слага край на производството. В този контекст в конкретния случай искането за изменение на определението по делото в частта за разноските е депозирано своевременно и от легитимиран субект, поради което е процесуално допустимо.

Разгледано по същество, искането е неоснователно.

Съгл.чл.143 ал.2 от АПК подателят на жалбата има право на разноски по ал.1 и при прекратяване на делото поради оттегляне на оспорения от него административен акт. Действително, в съдебната практика и в правната доктрина се прави разграничение между действията по спиране и възобновяване на административното производство по чл.54 – 55 от АПК, и оттегляне на оспорения акт по см.чл.156 от АПК. В този смисъл съдът изцяло споделя становището на молителите, че в първия случай се касае за действия в условията на обвързана компетентност – такива, каквито административният орган е длъжен да предприеме при настъпване на лимитативно изброените в чл.54 от АПК юридически факти, докато във втория – при оттегляне на оспорения ИАА в хода на образувано съдебно производство за проверка на законосъобразността му по чл.156 от АПК, издателят на акта действа в условията на оперативна самостоятелност. Общото между тези хипотези обаче е наличието на волеизявление на издателя на акта, резултиращо в едностранно прекратяване на действието му и на породените от него права и задължения. Така по същество правните последици от възобновяването на спряното административно производство в конкретния казус, и от оттеглянето на ИАА са равнозначни – и в двата случая резултатът е прекратяване действието на Решение №Ц2153-03-78/23.11.2020г на директора на ТП-Варна на НОИ-София и на потвърденото с него Разпореждане №Д-03-000-00-*********/07.10.2020г на ръководителя по изплащането на обезщетенията и помощите при ТП – Варна на НОИ за спиране на производството за изплащане на парично обезщетение на жалбоподателката. С възобновяване на административното производство от административния орган де юре и де факто е постигната претендираната от жалбоподателката отмяна на акта за спирането му, което има последици в две насоки – от една страна води до последващо отпадане на правния интерес на жалбоподателката в хода на съдебното обжалване по см.чл.159 т.4 от АПК, а от друга - и до последваща липса на годен за съдебен контрол административен акт по см.чл.159 т.1 от АПК. В същия смисъл относно крайният резултат на възобновяването на производството и оттеглянето на оспорения ИАА е изложил съображения този съдебен състав и в прекратителното определение №2241/09.09.2021г по делото.

Прекратяването на действието на оспорения акт за спиране на административното производство в настоящия казус е направено в хода на неприключило съдебно производство (независимо от конкретната му фаза) чрез волеизявление за възобновяване на същото от административният орган, който е дал повод за завеждане на делото. В константната си практика по този въпрос ВАС приема, че съществуващата непълнота в разпоредбата на  чл.143 ал.2 от АПК, която урежда заплащането на разноски само в една от хипотезите с правен резултат прекратяване на съдебното производство, а именно – оттегляне на оспорения акт, следва да бъде преодоляна чрез субсидиарното прилагане на чл.78 ал.2 от ГПК. Аргумент в подкрепа на изложеното тълкуване е и новата редакция на ал.3 на чл.143 от АПК (изм. ДВ бр.15 от 2021г), която лишава ответника от право на разноски, ако с поведението си е дал повод за завеждане на делото. Решаващо при преценката за възлагането на разноските в случая е, че именно административният орган с поведението си е станал причина за сторените от жалбоподателката разноски, което обосновава приложимостта на чл.143 ал.2 от АПК. (В този смисъл – определение №718/20.01.2021г по адм.д.№4049/2020г. на ВАС, VІ отд.; определение №6365/27.05.2021г по адм.д.№4811/2021г на ВАС, VІ отд.; определение №2025/16.02.2021г по адм.д.№6055/2020г на ВАС, VІ отд.;  определение №3346/08.10.2019г по адм.д.№10644/2019г на ВАС, VІІ отд.; определение №4154/20.03.2019г по адм.д.№1668/2019г на ВАС, VІІ отд., определение №9936/01.10.2021г по адм.д.№8938/2021г на ВАС., VI отд., и др.).

Предвид констатираната липса на изменение на релевантните факти и на допусната грешка/опущение при постановяването му, съдът намира, че липсва основание за изменение на прекратителното определение №2241/09.09.2021г в частта му за разноските, сторени от жалбоподателката в настоящото производство, които са възложени на ответния административен орган на осн.чл.143 ал.2 от АПК – както по основание, така и по размер. Изложеното квалифицира молбата на административния орган по чл.248 от ГПК като неоснователна и налага оставянето й без уважение.

            Така мотивиран и на осн.чл.248 ал.3 от ГПК вр.чл.144 от АПК, съдът

 

           

О П Р Е Д Е Л И  :

 

           

            ОСТАВЯ БЕЗ УВАЖЕНИЕ молба с.д.№14047/27.09.2021г (наречена частна жалба), уточнена с молба с.д.№15039/14.10.2021г. от гл.ю.к.Е. Л. – процесуален представител на ТП – Варна на НОИ, за изменение на определение № 2241/09.09.2021г по адм.д.№2708/2020г в частта за разноските.

            Определението подлежи на обжалване в 7-дневен срок от съобщаването му на страните пред Върховния административен съд-София.

            Преписи от определението да се връчат на страните.

           

 

 

           

                                                            АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ: