Определение по дело №111/2020 на Административен съд - Варна

Номер на акта: 135
Дата: 16 януари 2020 г.
Съдия: Таня Райкова Димитрова Стоянова
Дело: 20207050700111
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 13 януари 2020 г.

Съдържание на акта Свали акта

О  П  Р  Е  Д  Е  Л  Е  Н  И  Е

№……………..

16.01.2020 г., гр. Варна

 

         АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД – ВАРНА, в закрито заседание на шестнадесети януари през две хиляди и двадесета година, в състав :

ПРЕДСЕДАТЕЛ: БОРИСЛАВ МИЛАЧКОВ

           ЧЛЕНОВЕ: МАРИЯ ЖЕЛЯЗКОВА

                                  ТАНЯ ДИМИТРОВА

като разгледа докладваното от съдия Т. Димитрова административно дело № 111/2020 г. по описа на АдмС-Варна, за да се произнесе, взе предвид следното:

Производството по адм. дело № 111/2020 г. е по реда на чл. 179 и сл. от Административнопроцесуалния кодекс (АПК).

Образувано е по жалба на Ж.Н.П. *** срещу Решение № 3-30 и Решение № 3-31 и двете от 23.12.2019 г., приети от Общински съвет – Провадия, с които съответно е одобрена план-сметката за приходи и разходите за дейност „Чистота“ за 2020 г. – Приложение № 1 и е определен размерът на такса „Битови отпадъци“ за 2020 година.

С жалбата се прави искане за отмяна на оспорените актове на ОбС – Провадия, както и за постановяване на определение, с което да се спре изпълнението на оспорваните актове.

Във връзка с преценката дали са налице основания за спиране на изпълнението на оспорените две решения на ОбС – Провадия, съдът съобрази следното:

Жалбата срещу Решение № 3-30 от 23.12.2019 г., прието от Общински съвет – Провадия, с което е одобрена план-сметката за приходи и разходите за дейност „Чистота“ за 2020 г. – Приложение № 1 е недопустима, доколкото процесното решение не подлежи на самостоятелно обжалване, респ. искането за спиране на изпълнението му следва да бъде оставено без разглеждане.

Според чл. 66 от ЗМДТ, таксата за битови отпадъци се определя в годишен размер за всяко населено място с решение на общинския съвет въз основа на одобрена план-сметка за всяка дейност, включваща необходимите разходи: за 1. осигуряване на съдове за съхраняване на битовите отпадъци - контейнери, кофи и други, 2. събиране на битовите отпадъци и транспортирането им до депата или други инсталации и съоръжения за обезвреждането им, 3. проучване, проектиране, изграждане, поддържане, експлоатация, закриване и мониторинг на депата за битови отпадъци или други инсталации или съоръжения за обезвреждане на битови отпадъци и 4. почистване на уличните платна, площадите, алеите, парковите и другите територии.

Следователно, одобрената план – сметка за разходите за битови отпадъци представлява необходима предпоставка за определяне на размера на таксата за битови отпадъци, а одобряването на план-сметката е елемент от процедурата по приемане на решението на общинския съвет за определяне размера на таксата за битови отпадъци. С план-сметката не се създават права или задължения, нито непосредствено се засягат права, свободи или законни интереси на граждани или юридически лица, поради което същата не представлява общ административен акт по смисъла на чл. 65 АПК, нито индивидуален административен акт, тъй като съгласно чл. 21, ал. 5 АПК, волеизявленията, действията и бездействията, когато са част от производство по издаване на общи административни актове, не са индивидуални административни актове. Контролът за законосъобразност на план-сметката следва да бъде осъществен заедно с контрола върху решението на общинския съвет по чл. 66, ал. 1 ЗМДТ, което представлява общ административен акт по смисъла на чл. 65 АПК. Според чл. 66 ЗМДТ одобрената план-сметка за определяне разходите на общините по ал. 1 подлежи на проверка от Сметната палата. Съдебният контрол може да бъде осъществен само в производство по обжалване на решението по определяне на размера на таксата за битови отпадъци.

В този смисъл са и Определение № 11271 от 19.07.2019 г. на ВАС по адм. дело № 4221/2019 г., Определение № 5515 от 13.05.2008 г. на ВАС по адм. дело № 5099/2008 г.; Определение № 1663 от 09.02.2010 г. на ВАС по адм. дело № 791/2010 г.; Определение № 6224 от 12.05.2010 г. на ВАС по адм. дело № 5552/2010 г.; Определение № 5858 от 08.05.2009 г. на ВАС по адм. дело № 4650/2009 година.

 

По отношение искането за спиране на изпълнението на Решение № 3-31 от 23.12.2019 г., прието от Общински съвет – Провадия, с което е определен размерът на такса „Битови отпадъци“ за 2020 година:

По своята правна същност това решение се явява общ административен акт – чл. 65 от АПК. По силата на закона в случая същото подлежи на предварително изпълнение - съгласно чл. 180, ал. 1 от АПК оспорването не спира изпълнението на общия административен акт.

Допускайки предварително на изпълнение на общите административни актове, законодателят приема, че за такива административни актове се презумира наличието на особено важен държавен или обществен интерес, респ. презумира се съществуването на условия от рода на тези по чл. 60, ал. 1 от АПК.

С разпоредбата на чл. 180, ал. 2 от АПК законодателят регламентира възможност съдът да спре изпълнението на такива актове, но на основанията и по реда на чл. 166, ал. 2 и ал. 3 от АПК.

Процесното искане за спиране на предварителното изпълнение на Решение № 3-31 от 23.12.2019 г. на ОбС – Провадия е допустимо, доколкото е направено в хода на висящо съдебно производство по оспорването на решението.

Релевантните предпоставки, според нормата на чл. 166, ал. 2 от АПК, за постановяване спирането на предварителното изпълнение на акта в случая са следните: предварителното изпълнение да би могло да причини на оспорващия значителна или трудно поправима вреда.

Предпоставка за спиране на предварителното изпълнение на процесния акт е наличието на интерес на оспорващия, който по степен на важност е противопоставим на законовата презумпция за наличието на условията в хипотезите по чл. 60, ал. 1 от АПК.

По аргумент на чл. 166, ал. 4, във вр. с ал. 2 от АПК, след като предварителното изпълнение е по силата на закона, а не по преценка на административния орган, в тежест на молителя е да посочи и докаже наличието на обстоятелства, които водят до извод за основателност на искането за спиране. В тежест на оспорващия е да установи по делото, че предварителното изпълнение би могло да му причини значителна или трудно поправима вреда, т.е. че интересите му надделяват над законовата презумпция за необходимост от защита на особено важен държавен или обществен интерес.

Изложените в искането доводи не обосновават извод за основателност на искането за спиране на предварителното изпълнение на процесната заповед. Сочените от оспорващия обстоятелства – характерът на процесното решение, значимостта на обществените интереси, засегнати от него, големият кръг от адресати, не обосновават извод за значителност и непоправимост на вреда за оспорващия по вид и размер, която да е противопоставима на държавния и обществения интерес.

Безспорно оспореното решение поражда действие върху имуществената сфера на всяко физическо и юридическо лице, притежаващо недвижим имот на територията на Община Провадия, сред които е и оспорващият. Безспорно оспореното решение е от значение за размера на задълженията за заплащане на такса битови отпадъци. Неспирането обаче на изпълнението на оспорения акт и разходването на суми според оспорващия 20% по-високи от предходната година, не следва да се приема, че обосновава извод за значителна и/или за трудно поправима вреда за оспорващия. Финансовите затруднения, които ще изпитат както оспорващия, така и останалите задължени за таксата лица, не следва да се определят нито за значителни, нито за трудно поправими. При настъпването на вреди за страната от процесния незаконосъобразен според оспорващия административен акт и при отмяната му е налице възможност да се претендира обезщетение за вреди по реда на Закона за отговорността на държавата и общините за вреди.

При съобразяване на вредите, които оспорващият сочи, че би понесъл от предварителното изпълнение (без конкретизиране на размера им в абсолютно число), съдът стига до извод, че не е налице несъразмерност на засягането на правата на оспорващия спрямо обществения и държавен интерес, който се защитава посредством допуснатото от законодателя предварително изпълнение на конкретния оспорен акт.

По изложените съображения съдът намира, че следва да отхвърли искането за спиране на предварителното изпълнение на Решение № 3-31 от 23.12.2019 г. на ОбС – Провадия.

Така мотивиран и на основание чл. 159, т. 1 и чл. 166, ал. 2-4 от АПК, Административен съд - Варна

           

О  П  Р  Е  Д  Е  Л  И  :

 

ОСТАВЯ БЕЗ РАЗГЛЕЖДАНЕ жалбата на Ж.Н.П. *** срещу Решение № 3-30 от 23.12.2019 г., прието от Общински съвет – Провадия, с което е одобрена план-сметката за приходи и разходите за дейност „Чистота“ за 2020 г. – Приложение № 1, и обективираното в нея искане за спиране на изпълнението на този акт.

ПРЕКРАТЯВА производството по адм. дело № 111/2020 г. на АдмС-Варна в тази част.

ОТХВЪРЛЯ искането на Ж.Н.П. *** за спиране на предварителното изпълнение на Решение № 3-31 от 23.12.2019 г., прието от Общински съвет – Провадия, с което е определен размерът на такса „Битови отпадъци“ за 2020 година.

Определението подлежи на обжалване с частна жалба пред Върховен административен съд в 7-дневен срок от съобщаването му на страните.

 

       ПРЕДСЕДАТЕЛ:                                                           ЧЛЕНОВЕ: