№ 715
гр. Варна, 03.06.2024 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – ВАРНА, 5 СЪСТАВ, в публично заседание на
двадесет и първи май през две хиляди двадесет и четвърта година в следния
състав:
Председател:Георги Митев
при участието на секретаря Калина Ив. Караджова
като разгледа докладваното от Георги Митев Административно наказателно
дело № 20243110200567 по описа за 2024 година
за да се произнесе взе предвид следното:
Производството е образувано на основание чл.59 и следващите от Закона за
административните нарушения и наказания /ЗАНН/ въз основа на жалба, предявена от
Е. М. М. ЕГН ********** срещу наказателно постановление № 11-01-898/2023 от
07.08.2024 г. на директора на Агенцията за държавна финансова инспекция/АДФИ/ гр.
София.
Жалбоподателят моли съда за цялостна отмяна на атакуваното наказателно
постановление, като счита същото за незаконосъобразно и издадено при съществени
нарушения на материалния закон и процесуалните правила. Като доводи в тази насока
сочи, че нецелево изразходваните средства са възстановени по сметка на държавния
бюджет, нарушението е незабавно отстранено и от него не са настъпили вредни
последици и е налице маловажен случай и че нарушението не е извършено умишлено.
Въззивникът, редовно призован, в съдебно заседание не се явява, представлява
се от адвокат И. И., редовно упълномощена. По същество адвокат И. поддържа
жалбата по изложените в нея основания. Освен това посочва, че Държавна агенция за
финансова инспекция е наложила имуществена санкция за абсолютно същото
нарушение и на Община Аврен, която е платена.
Въззиваемата страна, редовно призована, в съдебно заседание се представлява
от процесуален представител. Счита, че жалбата е неоснователна и моли съда да
1
потвърди наказателното постановление. Сочи, че същото е законосъобразно и
правилно, като наложената санкция е в рамките на закона и е съобразена с тежестта на
нарушението. Потвърждава, че средствата са възстановени в размер на 8200 лева в
държавния бюджет на Република България и това е взето предвид от административно-
наказващият орган при определяне на размера на санкцията към минималния размер.
Сочи, че за такова нарушение законодателят е предвидил налагане на санкция както на
физическото лице - глоба, така и на юридическото лице – имуществена санкция. Моли
и за присъждане на юрисконсултско възнаграждение.
ОТ ФАКТИЧЕСКА СТРАНА:
Съдът, като анализира поотделно и в тяхната съвкупност и взаимна връзка
представените по делото доказателства и съобрази закона в контекста на
правомощията си по съдебния контрол намери за установено от фактическа страна
следното:
Община Аврен е юридическо лице с адрес на управление с.Аврен, ул.Тодор
Ноев № 8. По смисъла на чл.2 ал.1 на Закон за местното самоуправление и местната
администрация/ЗМСМА/ тя е основна административно-териториална единица, в
която се осъществява местно самоуправление. Орган на местното самоуправление е
Общинският съвет. Орган на изпълнителната власт в общината е кметът, който
осъществява своите правомощия съгласно чл.44 от ЗМСМА.
От 07.11.2011 г. и към момента кмет на Община Аврен е Е. М.. Последният
представлява общината и упражнява общо ръководство и контрол на общинската
администрация.
Община Аврен е бюджетна организация по смисъла на §1 т.5 от
Допълнителните разпоредби на Закона за публичните финанси /ЗПФ/ и „бюджетно
предприятие" по смисъла на §1 т.1 от Допълнителните разпоредби на Закона за
счетоводството.
Съгласно чл.44 ал.1 т.1 и т.5 на ЗМСМА и чл.7 ал.5 на ЗПФ кметът на общината
ръководи, координира, контролира осъществяването на политиката на общината на
територията и организира изпълнението на общинския бюджет. Същият е
първостепенен разпоредител с бюджет съгласно чл.11 ал.3 на ЗПФ и „ръководител на
предприятие“ по смисъла на §1 т.24 от Допълнителните разпоредби на Закона за
счетоводството. В последното си качество кметът следва да организира текущото
счетоводно отчитане в съответствие с разпоредбите на този закон, да утвърждава
формата на счетоводството, която осигурява синхронизирано осъществяване на
хронологичното и систематичното (аналитично и синтетично) счетоводно отчитане и
отговаря за съставянето, съдържанието и публикуването на финансовите отчети и на
годишните доклади, изисквани по чл.16 ал.1 т.1, 2 и 3 от Закона за счетоводството.
2
Със Заповед № ФК-10-459 от 13.06.2023 г. на директора на АДФИ е възложено
на И.Ж.И., държавен финансов инспектор, да извърши финансова инспекция на
Община Аврен, област Варна, за проверка за законосъобразност на разходване на
средства, предоставени през 2022 година от централния бюджет за компенсации и
субсидии на автомобилния транспорт за срок от 30 работни дни от 15.06.2023 г. до
26.07.2023 г. Със Заповед № ФК-10-569 от 24.07.2023 г. на директора на АДФИ е
удължен срока за извършване на финансовата инспекция като е определена крайна
дата за приключване 09.08.2023 г.
Във връзка с възложената задача „Проверка за законосъобразност на
разходване на средствата, предоставени през 2022 г. от централния бюджет за
компенсации и субсидии за автомобилния транспорт“, в съответствие с изискванията
на Наредбата за условията и реда за предоставяне на средства за компенсиране на
намалените приходи от прилагането на цени за обществени пътнически превози по
автомобилния транспорт, предвидени в нормативните актове за определени категории
пътници, за субсидиране на обществени пътнически превози по нерентабилни
автобусни линии във вътрешноградския транспорт и транспорта в планински и други
райони и за издаване на превозни документи за извършване на превозите са извършени
проверки за спазване нормативните изисквания, при които е установено следното:
При получени през 2022 г. от държавния бюджет целеви средства за
компенсации и субсидии за автомобилния транспорт по реда на наредбата в размер на
188 698 лв. от Община Аврен са усвоени 187 823.40 лв. чрез:
плащания на общо 329 375 лв. за компенсиране на безплатния транспорт на деца
и ученици по чл.283 ал. 2 от ЗПУО, в т.ч.:
- плащания по сметка на “Мартини" ООД и “Черкезов" ООД на общо 133 932.79 лв. за
специализиран превоз;
- плащания по бюджетна сметка на Община Аврен на общо 57 137.46 лв. за транспорт
със собствен превоз;
плащания на общо 7466.40 лв. за компенсиране на пътувания с междуселищния
автомобилен транспорт на лица по чл.19 т.5 от Наредбата, в т.ч.:
- по сметка на ДЗЗД „ДИВ 21" на общо 2 909.70 лв. и
- 4 556,70 лв. по бюджетна сметка на Община Аврен и
плащания на общо 8 292 лв./100% от допълнителни трансфери за превоз на
пътници по междуселищни автобусни линии, извън тези по § 4 ал.1 и ал.2 от ДР на
ЗАП по бюджетна сметка на Община Аврен.
В качеството на първостепенен разпоредител кмета на Община Аврен е длъжен
да представи ежемесечно и на тримесечие отчети за изпълнението на бюджета на
общината - чл.133 ал.1 от ЗПФ, като реда, начина, формата, съдържанието и сроковете
3
за изготвяне, представяне и публикуване на финансовите отчети на бюджетните
организации се определят от министъра на финансите - чл.170 и чл.133 ал.5 от същия
закон. На посоченото основание министъра на финансите е издал указание изх. ДДС №
08/22.12.2022 г., с което е определил реда и сроковете за годишното счетоводно
приключване и представяне на годишните отчети за касовото изпълнение, оборотните
ведомости и друга отчетна информация за 2022 г., както и публикуване на годишните
финансови отчети за 2022 г. на бюджетните организации. Определеният в т.39.2 от
указанията срок, в който общините следва да представят в министерството на
финансите окончателно уточнените годишни отчети за касовото изпълнение е от
15.02.2023 г. до 22.02.2023 година. Съгласно чл.137 ал. 5 от ЗПФ задължението за това
е на кмета на общината, като същият следва да изготви и годишния отчет за
изпълнението на бюджета на общината - чл.140 ал.1 на ЗПФ.
Оборотните ведомости са част от подлежащата на изготвяне и представяне
отчетна информация - т.I.1.5. от указание изх. ДДС № 08/22.12.2022 г., като съгласно т.
VI. 43., 44 и 45 от същото указание, преди представянето им в министерството на
финансите следва „да са осчетоводени всички активи и пасиви, включително
задбалансови, както и всички приходи и разходи, отнасящи се за 2022 г.", „да са
приложени и съответните процедури, които се извършват в края на годината съгласно
изискванията на т. т. 17.13 - 17.16, 19.7, 37 и 48 - 49 от ДДС № 20/2004 г. и да „бъдат
приложени и съответните отчетни процедури съгласно изискванията на раздел V от
ДДС № 14/2013 г., включително и по отношение на неусвоени суми от помощи и
дарения, предоставени преди 2022 г.“.
Отчетът за изпълнението на бюджета на Община Аврен е изготвен от кмета Е.
М. и представен на министерството на финансите на 21.02.2023 година.
Представеният отчет включва обобщена информация за стопанските операции,
в т.ч. на поетите задължения и извършените плащания с горепосочените целеви
средства за компенсации и субсидии за автомобилния транспорт по реда на наредбата,
както следва:
Извършените плащания на общо 7466.40 лв. за компенсиране на пътувания с
междуселищния автомобилен транспорт на лица по чл. 19 т. 5 от Наредбата са
отразени в оборотите по счетоводни сметки 5011 „Касови наличности в левове“, 5013
“Текущи банкови сметки в левове", 4281 “Задължения за помощи и други трансфери
към домакинства - местни лица" и на разходите по сметка 6421 „Помощи, обезщетения
и други текущи трансфери за домакинства".
Извършените плащания на 8292 лв. за превоз на пътници по междуселищни
автобусни линии, извън тези по § 4 ал. 1 и ал. 2 от ЗР на ЗАП са отразени в оборотите
по счетоводни сметки 5013 „Текущи банкови сметки в левове", 4281 „Задължения за
помощи и други трансфери към домакинства - местни лица", 4291 „Задължения за
4
предоставяне на текущи субсидии и капиталови трансфери" и на разходите по сметка
644100 „Субсидии и други текущи трансфери за нефинансови предприятия".
Посочените 8292 лв. са предоставени с писмо изх. № ДПРС-4/29.09.2022 г. като
допълнителни трансфери по бюджета на Община Аврен на основание чл. 1 ал.1 т.2 от
ПМС № 216/29.07.2022 година. Със чл.4 ал.1 на същото постановление е
регламентирано, че „Кметовете на общини предоставят тези средства на превозвачи,
които спазват нормативно установения ред и правилата за извършване на обществен
превоз на пътници, предвидени в Закона за автомобилните превози и подзаконовите
нормативни актове по неговото прилагане, и с които съответната община има
сключени договори по автобусни линии от утвърдените транспортни схеми -
републиканска, между областна, областни и общински, отговарящи на изискванията на
Регламент (ЕО) № 1370 на Европейския парламент и на Съвета от 23 октомври 2007 г.
относно обществените услуги за пътнически превоз с железопътен и автомобилен
транспорт и за отмяна на регламенти (ЕИО) № 1191/69 и (ЕИО) № 1107/70 на Съвета,
като не се допуска свръх субсидиране". Условията и реда за предоставяне на тези
средства от общините на превозвачите са определени в указанията по приложение № 2
- чл.4 ал.2 на ПМС № 216/29.07.2022 година. Със цитираните указания е
регламентирано, че „за целите на разпределението общините ползват принципа от част
четвърта, глава трета от Наредбата и Регламент (ЕО) № 1370/2007", “Превозвачите
кандидатстват за субсидии по чл. 1. ал. 2 т. 2 с пробег по междуселищни автобусни
линии, който не се субсидира по Наредбата, със следните попълнени справки по
образци, приложени към тези указания: 1. приложение № 1 - пробег по междуселищни
автобусни линии, за който не са разпределени средства за субсидии от държавния
бюджет по реда на Наредбата през 2022 г. и 2. приложение № 2 - справка за
финансовите резултати от извършените междуселищни превози през 2022 г., по не
субсидиран пробег по междуселищни автобусни линии. В указанията към ПМС №
216/29.07.2022 г. изрично е посочено, че „Средствата са целеви и не се допуска
разходването им за други дейности от общините".
Предоставените по бюджета на Община Аврен допълнителни средства за тази
цел в размер на 8292 лв. са налични като лимит по СЕБРА на 30.09.2022 година.
На 01.10.2020 г. с основание „възстановени средства по ПМС 326/2021 за
обществен превоз" в разходите за Функция III „Образование", дейност 389 „Други
дейности по образованието", §§ 4214 „Обезщетения и помощи по решение на
общинския съвет" са отразени следните счетоводни операции:
С мемориален ордер /МО/ № 1447 с 8292 лв. са увеличени „Субсидии и други
текущи трансфери за нефинансови предприятия" по счетоводна сметка 644100 и
задълженията за предоставяне на текущи субсидии и капиталови трансфери - сметка
429100, партида ДЗЗД „ДИВ-21“.
5
С МО № 1849 по счетоводни сметки 428100/501320 е отразено
намаление/сторниране на задълженията за помощи и други трансфери към
домакинства - местни лица и на касовите наличности по текущи банкови сметки в
левове ( минус 8292 лв.).
С МО № 1850 от същата дата сумата е осчетоводена в увеличение на
задължения за предоставяне на текущи субсидии и капиталови трансфери - сметка
429100. партида ДЗЗД „ДИВ-21" и на касовите наличности по текущи банкови сметки.
На база бюджетно платежно нареждане от 20.12.2022 г. на 22.12.2022 г.
средствата са прехвърлени по банкова сметка на Община Аврен.
Със счетоводен запис от 22.12.2022 г. средствата са отразени в увеличение на
средствата по банкови сметки - счетоводна сметка 501310 и на касовите трансфери
от/за ЦБ - счетоводна сметка 751 100, §§ 31-28 „Получени от общини целеви
трансфери/субсидии/ от ЦБ чрез кодове в СЕБРА 488 002 ххх-х". Посоченото в
счетоводния запис и в нареждането основание е „превоз на пътници по междуселищни
автобусни линии".
При проверка е установено, че към посочената дата и към 31.12.2022 г. от
превозвача не са представени следващите се по указанията по приложение № 2 на
ПМС № 216/29.07.2022 г. документи, а именно: приложение № 1 за пробега по
междуселищни автобусни линии, за който не са разпределени средства за субсидии от
държавния бюджет по реда на Наредбата през 2022 г. и приложение № 2 - справка за
финансовите резултати от извършените междуселищни превози през 2022 г., по не
субсидиран пробег по междуселищни автобусни линии.
Предвид липсата на отчетни документи, доказващи че превозвачът е
реализирал загуба от извършеният през 2022 г. не е субсидиран пробег по
междуселищни автобусни линии не са налице основания за субсидиране на същия,
съответно за осчетоводяване на 01.10.2020 г. на задължения към ДЗЗД „ДИВ-21".
Получените целеви средства в размер на 8292 лв. не са платени по сметка на
дружеството, а на общината, поради което не са налице доказателства, съответно
основания за отчитането им като предоставени субсидии и други текущи трансфери за
нефинансови предприятия.
Отчитането на задължения за предоставяне на текущи субсидии и капиталови
трансфери и отразяването им в разходите, следва да се основава на принципа на
документалната обоснованост на стопанските операции по чл.3 ал. 3 от Закона за
счетоводството, а именно да има доказателства за възникване на такива задължения,
съответно че те са платени на дружеството.
Разходваните целеви средства в размер на 7466.40 лв. са отчетени също без
основание, без да е налице документална обоснованост на стопанските операции.
Тези средства са предоставени от държавния бюджет за компенсиране на
6
пътувания с междуселищния автомобилен транспорт на лица по чл.19 т.5 от Наредбата.
Със цитираната разпоредба е регламентирано, че учениците в дневна форма на
обучение и студентите редовно обучение, включително докторантите в редовна форма
на обучение, учащи в училищата, висшите училища и научните организации,
включени в Регистъра на средните училища и детските градини и в Регистъра на
акредитираните висши училища на Министерството на образованието и науката, които
пътуват е минимално намаление на цената на абонаментна карта по основни градски
линии - 30 на сто, а по междуселищни автобусни линии от общинските и областните
транспортни схеми - 20 на сто, спрямо определената редовна цена по действащата
тарифа на съответния превозвач, в съответствие с чл.1 ал.1 т.1, буква "а" и т.2, буква
"а" от Постановление № 66 на МС от 1991 г.“ Съгласно чл. 40 ал.1 на същата наредба,
стойността на намалените приходи при пътуванията на тези лица „се компенсира на
превозвачите ежемесечно въз основа на предоставени в общината опис-сметки за броя
на издадените абонаментни карти, справка за изминатия пробег от превозвачите и
дължимата сума до определените в зависимост от категорията на общината и вида на
превозите месечни размери в левове за всяка една карта". Превозвачите предоставят
опис-сметката и справката най-късно до 7-мо число на месеца, следващ отчетния
месец, в общината по място на учебното заведение - за учащите се, и по местоживеене
- за възрастните граждани - чл.40 ал.3 на същата наредба.
От приложените към документите за плащане карти за пътуване е видно, че
същите са за транспорт на ученици, живущи с постоянен адрес на територията на
Община Аврен и учащи в гр.Варна, т.е. за Община Аврен не са налице основанията по
чл.40 ал.3 на Наредбата за отчитане и изплащане със средства от държавния бюджет на
компенсации за тези превози.
Част от стойността на картите е платена със собствени средства, на база
Решение № 333/22.01.2021 г. на Общински съвет - Аврен превоза на „ученици, живущи
с постоянен адрес на територията на Община Аврен и учащи в гр. Варна" да е за сметка
на общинския бюджет. От отчетените целеви средства от ДБ за компенсиране на
пътувания с междуселищния автомобилен транспорт на лица по чл.19 т.5 от Наредбата
в размер на 7466,40 лв. общо 2909,70 лв. са платени по сметка на ДЗЗД „ДИВ 21", а
останалите 4556,70 лв. по бюджетна сметка на Община Аврен.
При проверката е установено, че извършените превози не са отчетени от
превозвачите по реда и в срока по чл.40 ал.1 от Наредбата - не са представени опис-
сметки за броя на издадените абонаментни карти и справки за изминатия пробег.
Предвид липсата на отчетни документи и основанията по чл.40 ал.3 на
Наредбата, не са налице основания за отчитане на задължения за компенсации на лица
по чл.19 т.5 със предоставените от държавния бюджет целеви средства.
С нареждания от 26.07.2023 г. нецелево изразходваните средства в размер на
7
7466,40 лв. и на 8292 лв. са били възстановени по сметка на централния бюджет.
Проверяващият е приел, че отчитането на посочените задължения за
предоставяне на субсидии и компенсации в размер на 15758,40 лв. и отразяването им в
разходите е извършено в несъответствие на чл.3 ал.3 от Закона за счетоводството. Това
е довело до изготвяне на финансов отчет, в който не е отразен вярно размера на
задълженията/пасивите и разходите на Община Аврен към 31.12.2022 година. Съгласно
чл.24 ал.1 от Закона за счетоводството финансовите отчети трябва да представят вярно
и честно имущественото и финансовото състояние и финансовите резултати от
дейността на предприятието, паричните потоци и собствения капитал. Вярното и
честното представяне изисква достоверно показване на ефектите от операциите, други
събития и условия в съответствие с определенията и критериите за признаване на
активи, пасиви, приходи и разходи, заложени в приложимите счетоводни стандарти -
чл.24 ал.2 от същия закон.
Отговорността за организирането на текущо счетоводно отчитане в
съответствие с разпоредбите на Закона за счетоводството и за утвърждаването на
формата на счетоводството, която осигурява синхронизирано осъществяване на
хронологичното и систематичното (аналитично и синтетично) счетоводно отчитане е
на Кмета на общината, в качеството на ръководител на предприятие - чл.16 ал.1 т.2 и 3
от Закона за счетоводството. Същото лице отговаря за съставянето, съдържанието и
публикуването на финансовите отчети - чл.16 ал. 1 т.4 от Закона за счетоводството.
Според проверяващия на 21.02.2023 г. Е. М. М., в качеството на ръководител
на бюджетно предприятие и първостепенен разпоредител с бюджет е представил на
Министерството на финансите финансов отчет на Община Аврен за 2022 г., в който не
е отразен вярно размера на задълженията/пасивите и разходите на Община Аврен към
31.12.2022 година, с което е нарушил разпоредбата на чл.24 ал.1 във връзка с чл.3 ал.3
във връзка с чл.16 ал.1 т. 2,3 и 4 от Закона за счетоводството.
За констатациите при проверката бил съставен акт за установяване на
административно нарушение/АУАН/ № 11-01-898/07.08.2023 г./приложен оригинал
към административно-наказателната преписка/АНП/. Актосъставителят И.Ж.И.
квалифицирал нарушението по чл.24 ал.1 във връзка с чл.3 ал.3 във връзка с чл.16 ал.1
т.2,3 и 4 от Закона за счетоводството. Акта бил съставен на основание чл.40 ал.1 от
ЗАНН в присъствието на Е. М. М., който не направил възражения при връчването му.
Въз основа на така съставения акт е издадено и обжалваното наказателно
постановление № 11-01-898/2023 от 07.08.2024 г., издадено от С.А.Б. - директор на
Агенцията за държавна финансова инспекция/АДФИ/ гр. София/приложен оригинал/.
Като описание на фактическата обстановка, свързана с нарушението, в наказателното
постановление фигурира идентична на тази, отразена в акта за установяване на
административно нарушение. Административно-наказващият орган е квалифицирал
8
нарушението на въззивника по чл.24 ал.1 във връзка с чл.3 ал.3 във връзка с чл.16 ал.1
т.2,3 и 4 от Закона за счетоводството и на основание чл.77 ал.1 от Закона за
счетоводството наложил административно наказание глоба в размер на 200 лева.
Наказателното постановление е връчено лично на М. М. на 09.01.2024 г., видно от
известието за доставяне/приложен оригинал/.
От въззивника не се оспорва горепосочената фактическа обстановка, поради
което не бе разпитван актосъставителя или други свидетели и не бяха изискани
допълнителни доказателства.
Изложената фактическа обстановка съдът прие за установена въз основа на
писмените доказателствени средства:
- приложените към административно-наказателната преписка:
1. наказателно постановление № 11-01-898 от 07.08.2024 г., издадено от директора на
Агенцията за държавна финансова инспекция/АДФИ/ гр. София/приложен оригинал/;
2. акт за установяване на административно нарушение/АУАН/ № 11-01-898/07.08.2023
г./приложен оригинал/;
3. справка относно отговорните длъжностни лица от Община Аврен, участвали в
процесите на планиране, възлагане, отчитане и/или контрол на средствата,
предоставени през 2022 г. от централния бюджет за компенсации и субсидии за
автомобилния транспорт/приложено заверено копие/;
4. заповед № ЗМФ-454/21.06.2023 г. на министъра на финансите/приложено заверено
копие/;
5. писмо изх.№ ВО-334/1/ от 05.07.2023 г. на Община Аврен/приложено заверено
копие/ с приложени документи и справки;
6. заповед № ФК-10-459 от 13.06.2023 г. на директора на АДФИ /приложено заверено
копие/;
7. заповед № ФК-10-569 от 24.07.2023 г. на директора на АДФИ /приложено заверено
копие/;
8. известие за доставяне/оригинал/;
представени от процесуалния представител на въззиваемата страна в съдебно
заседание:
1. разпечатка от деловодна система „Акстър-офис“ относно административно-
наказателна преписка № 11-01-898/07.08.2023 г., заверено копие, от която е видно, че
като дата на издаване на наказателното постановление е посочена 05.01.2024 г.
приобщени на основание чл.283 от НПК.
ПО ДОКАЗАТЕЛСТВАТА:
9
Съдът кредитира изцяло и приложените към административно-наказателната
преписка и приобщените писмени доказателствени средства като обективни,
непротиворечиви, взаимно допълващи се и представящи в хронологичен ред
събитията. Същите не се оспорват и от страните.
Съдът не кредитира единствено представената в съдебно заседание от
пълномощника на въззиваемата страна разпечатка от деловодна система „Акстър-
офис“ относно административно-наказателна преписка № 11-01-898/07.08.2023 г., от
която е видно, че като дата на издаване на наказателното постановление е посочена
05.01.2024 г. Това е разпечатка от деловодна система, в която могат да се променят
данните, копието е заверено, но не е посочено от кого и не може да послужи като
доказателство на коя дата е издадено наказателното постановление.
ОТ ПРАВНА СТРАНА:
Съдът, като взе предвид становището на страните и императивно вмененото му
задължение за цялостна проверка на издаденото наказателно постановление относно
законосъобразността му, обосноваността му и справедливостта на наложеното
административно наказание, прави следните правни изводи:
По допустимостта на въззивната жалба:
Наказателното постановление е получено от М. М.-родетил на Е. М. на
09.01.2024 г., видно от известието за доставяне/приложен оригинал/, жалбата срещу
него е входирана в Община Аврен на 22.01.2024 г., видно от печата върху нея.
Спазен е четиринадесетдневния срок по чл.59 ал.2 от ЗАНН, жалбата е
подадена в срока на обжалване от процесуално легитимно лице, срещу
административен акт, подлежащ на обжалване, пред компетентния районен съд по
местоизвършване на деянието, поради което същата е процесуално допустима.
По компетентността на актосъставителя и административно-наказващия орган:
АУАН е издаден от компетентен орган. Съгласно изискванията на чл.78 ал.1 от
Закона за счетоводството актовете за установяване на административни нарушения се
съставят от органите на Националната агенция за приходите или на Агенцията за
държавна финансова инспекция. Актът е съставен от И.Ж.И. – държавен финансов
инспектор в Агенцията за държавна финансова инспекция.
Наказателното постановление е издадено от компетентен орган – С.А.Б. -
директор на Агенцията за държавна финансова инспекция гр. София. Съгласно
изискванията на чл.78 ал.2 от Закона за счетоводството наказателните постановления
се издават от министъра на финансите или от оправомощени от него длъжностни лица.
Със заповед № ЗМФ-454/21.06.2023 г. на министъра на финансите/приложено заверено
копие/ е оправомощен С.А.Б. - директор на Агенцията за държавна финансова
10
инспекция гр. София да изпълнява правомощията на наказващ орган по смисъла на
ЗАНН по АУАН по Закона за счетоводството.
По процесуалния закон:
Съдът счита, че в хода на административно-наказателното производство по
издаване на обжалваното наказателно постановление са допуснати съществени
нарушения на процесуалните правила, довели до нарушаване на правото на защита на
привлеченото към административно-наказателна отговорност лице, което води до
незаконосъобразност на наказателното постановление и съответно до неговата отмяна.
На първо място: липса на дата на наказателното постановление.
Нарушението е извършено на 21.02.2023 г.
Заповедта на директора на АДФИ за извършване на финансова инспекция на
Община Аврен от И.Ж.И. е от 13.06.2023 г.
АУАН е съставен на 07.08.2023 г.
Наказателното постановление е с дата 07.08.2024 г., това е дата, която дори и
към настоящия момент не е настъпила, което е равносилно на липса на дата на
издаване на наказателното постановление. Касае се за нарушение на императивните
изисквания на чл.57 ал.1 т.2 от ЗАНН, което е съществено и винаги е основание за
отмяна на акта, защото от една страна води до ограничаване правото на защита на
санкционираното лице, а от друга прави невъзможен контрола върху
законосъобразността и правилността на акта, упражняван при обжалването му пред
съда.
Разпоредбите на закона са ясни и категорични и според чл.57 ал.1 т.2 от ЗАНН
наказателното постановление трябва да съдържа датата на издаване на
постановлението. Това посочване трябва да е точно, недвусмислено и небудещо
съмнение. Обсъждания реквизит на наказателното постановление не може да бъде
извличан по пътя на формалната или правна логика или по тълкувателен път в
твърдения от въззиваемата страна аспект, още по-малко да бъде извличан по
тълкувателен път от съдържанието на други документи по преписката. Това би имало
за последица твърде сериозна неопределеност в регламентацията на обществените
отношения от категорията на процесните, и в твърде сериозна степен би ограничило
правото на защита на привлеченото към отговорност лице. Правоприлагането не може
да почива на предположения, а на конкретни факти, обстоятелства и данни. И в тази
връзка настоящата инстанция счита, че мотивите на въззиваемата страна, че е
допусната грешка при изписването на датата на издаване на наказателното
постановление, са недоказани. Следва да се отбележи, че спорна дата на издаване на
11
наказателното постановление има съществено значение, с оглед правилната
преценката за спазване на сроковете по чл.34 от ЗАНН. Нормата на чл.53 ал.2 от ЗАНН
предвижда, че наказателно постановление се издава и когато е допусната нередовност
в акта, стига да е установено по безспорен начин извършването на нарушението,
самоличността на нарушителя и неговата вина. ЗАНН не съдържа аналогична
разпоредба за наказателното постановление.
В случая наказателното постановление е официален документ по смисъла на
чл.93 т.5 от НК и има удостоверяваща сила относно датата на издаването му.
С оглед на това съдът приема, че наказателното постановление е опорочено в
резултат на същественото процесуално нарушение до степен на незаконосъобразност.
На второ място – неприлагане на процедурата при установяване на маловажен
случай.
В конкретния случай административния орган е нарушил разпоредбата на
чл.53 ал.1 от ЗАНН. Тази правна норма не дава възможност за налагане на
административно наказание, въпреки обстоятелството, че нарушителят е извършил
деянието виновно, след като има основание за прилагане на чл.28 от ЗАНН.
В ЗАНН не е предвиден законен критерия за маловажен случай на
административно нарушение, поради което следва да се изхожда от цялата съвкупност
на смекчаващи и отегчаващи вината обстоятелства на конкретното деяние, стойността
на вредата, кръга на засегнатите интереси, времетраенето на нарушението, значимостта
на конкретно увредените обществени отношения.
Съгласно чл.11 от ЗАНН въпросите за вината, вменяемостта, обстоятелства
изключващи отговорността се прилагат разпоредбите на общата част на Наказателния
кодекс/НК/, доколкото в ЗАНН не е предвидено друго. Съда намира, че всички тези
обстоятелства са изяснени и дават основание да се приеме, че случаят е маловажен по
смисъла на чл.93 т.9 от НК.
Преценката за „маловажност на случая” подлежи на съдебен контрол
/Тълкувателно решение № 1/12.12.2007 г. по тълкувателно н.д. 1/2005 г./, доколкото е
свързана с правилното приложение на материалния закон е в правомощията на съда
при извършване на служебна проверка на обжалваното решение.
Съгласно чл.24 ал.1 от Закона за счетоводството финансовите отчети трябва да
представят вярно и честно имущественото и финансовото състояние и финансовите
резултати от дейността на предприятието, паричните потоци и собствения капитал.
Според изричното предвиждане на чл.3 ал.3 от Закона за счетоводството
предприятията осъществяват текущото счетоводно отчитане на основата на
документална обоснованост на стопанските операции и факти при спазване
12
изискванията за съставянето на документи по този закон.
От анализа на цитираните норми следва, че след като в представения финансов
отчет на Община Аврен за 2022 година не е отразен вярно размера на
задълженията/пасивите на Община Аврен към 31.12.2022 г. и размера на поетите през
тримесечието нови задължения за разходи, то формално Е. М. М. е осъществил от
обективна и субективна страна състава на нарушение по чл.24 ал.1 от Закона за
счетоводството.
Но съдът като разгледа в цялост конкретния случай, намира, че има основание
за прилагане на чл.28 от ЗАНН.
Няма съмнение, че нарушението, за което е ангажирана отговорността на Е. М.
М. в качеството му на кмет Община Аврен, е формално, респективно от него не
настъпват вреди, но пък безспорно сме изправени пред неизпълнение на задължение
към държавата. Прави впечатление обаче стриктното изпълнение на задълженията в
тази насока на жалбоподателя като кмет и на общината и е очевидно, че въззивникът е
изпълнявал вменените му задължения изключително коректно, точно и в срок
/изключение е само процесния финансов отчет/. Горното води до извода за правилно
отношение към законоустановения ред в страната и че се касае за инцидентна проява.
Нещо повече, въззивникът е коригирал направения пропуск още преди съставяне на
АУАН. Поради горните съображения съдът счита, че в случая е налице хипотезата на
чл.93 т.9 от НК, тъй като без съмнение липсват вреди и вредни последици, налице са
смекчаващи обстоятелства и то изключителни, както и че нарушението е с по-ниска
степен на обществена опасност в сравнение с обикновените случаи от съответния вид.
По материалния закон:
Съдът отчита, че формално правилно е приложен материалния закон. В
наказателното постановление е посочено, че е нарушена разпоредбата на чл.24 ал.1 от
Закона за счетоводството. Съгласно тази разпоредба финансовите отчети трябва да
представят вярно и честно имущественото и финансовото състояние и финансовите
резултати от дейността на предприятието, паричните потоци и собствения капитал.
Безспорно е установено, че Е. М. М. в качеството си на кмет на Община Аврен не е
изпълнил задължението си да представи в Министерството на финансите финансов
отчет на Община Аврен за 2022 година с вярно отразяване на размера на
задълженията/пасивите и разходите на Община Аврен към 31.12.2022 г. Правилно е
определена наказващата норма, като е наложено административно наказание в
минимален размер, което отговаря на тежестта на нарушението.
По възраженията на страните:
Съдът приема възражението на въззивника, изложено във въззивната жалба, че
в случая е налице маловажен случай на административно нарушение, като своите
аргументи за това съдът изложи по-горе.
13
Съдът не приема възражението на въззивника, изложено във въззивната жалба,
че деянието не е извършено умишлено. Съгласно чл.6 от ЗАНН административно
нарушение е това деяние (действие или бездействие), което нарушава установения ред
на държавното управление, извършено е виновно и е обявено за наказуемо с
административно наказание, налагано по административен ред. Според чл.7 от ЗАНН
деянието, обявено за административно нарушение, е виновно, когато е извършено
умишлено или непредпазливо. Непредпазливите деяния не се наказват само в изрично
предвидените случаи. По силата на чл.11 от ЗАНН по въпросите на вината,
вменяемостта, обстоятелствата, изключващи отговорността, формите на съучастие,
приготовлението и опита се прилагат разпоредбите на общата част на Наказателния
кодекс, доколкото в този закон не се предвижда друго. Съгласно чл.11 от Наказателния
кодекс деянието е умишлено, когато деецът е съзнавал общественоопасния му
характер, предвиждал е неговите общественоопасни последици и е искал или допускал
настъпването на тези последици, а деянието е непредпазливо, когато деецът не е
предвиждал настъпването на общественоопасните последици, но е бил длъжен и е
могъл да ги предвиди, или когато е предвиждал настъпването на тези последици, но е
мислил да ги предотврати. Съдът счита, че М. е осъществил състава на
административното нарушение виновно при форма на вината непредпазливост. М. в
качеството му на кмет на общината като първостепенен разпоредител с бюджет и
ръководител на предприятие при организиране на текущото счетоводно отчитане е бил
длъжен да предвиди настъпването на общественоопасните последици при представяне
на финансов отчет за 2022 година с невярно отразяване на размера на
задълженията/пасивите и разходите на Община Аврен към 31.12.2022 г.
Съдът не приема възражението на въззивника, направено от процесуалния му
представител в съдебно заседание , че Държавна агенция за финансова инспекция е
наложена имуществена санкция за абсолютно същото нарушение и на Община Аврен,
която е платена. Разпоредбата на чл.77 ал.1 от Закона за счетоводството предвижда, че
освен на виновното физическо лице и на предприятието се налага имуществена
санкция в размер от 300 до 2000 лв., поради което не е нарушен закона.
Съдът не приема възражението на процесуалния представител на въззиваемата
страна, направено в съдебно заседание, че в случая се касае за допусната техническа
грешка при изписване на датата на издаване на наказателното постановление, като
своите аргументи за това съдът изложи по-горе.
По разноските:
От процесуалния представител на въззиваемата страна в съдебно заседание бе
направено искане за присъждане на разноски за юрисконсултско възнаграждение.
С оглед изхода на делото – отмяна на наказателното постановление, това
искане следва да бъде оставено без уважение като неоснователно.
14
С оглед гореизложеното съдът счита, че разглежданото Наказателно
постановление № 11-01-898/07.08.2024 г. на директора на АДФИ гр.София е
незаконосъобразно и като такова следва да бъде отменено, поради което
РЕШИ:
Отменя Наказателно постановление № 11-01-898/2023 от 07.08.2024 г. на
директора на Агенцията за държавна финансова инспекция гр.София, с което на Е. М.
М. ЕГН ********** в качеството му на кмет на Община Аврен, област Варна, е
наложено административно наказание глоба в размер на 200 лева на основание чл.77
ал.1 от Закона за счетоводството за извършено нарушение на чл.24 ал.1 във връзка с
чл.3 ал.3 вр.чл.16 ал.1 т.2,3 и 4 от Закона за счетоводството.
Оставя без уважение искането на Агенцията за държавна финансова инспекция
гр.София за присъждане на юрисконсултско възнаграждение.
Да се изпратят съобщения на Агенцията за държавна финансова инспекция
гр.София и на Е. М. М. чрез адвокат И. И..
Решението подлежи на касационно обжалване с касационна жалба в 14-дневен
срок от получаване на съобщението, че решението е изготвено, пред Административен
съд Варна по реда на глава XII на Административно-процесуалния кодекс.
След влизане в сила на решението, административно-наказателната преписка
да се върне на Агенцията за държавна финансова инспекция гр.София.
Съдия при Районен съд – Варна: _______________________
15