Решение по дело №48/2020 на Районен съд - Първомай

Номер на акта: 260016
Дата: 29 декември 2020 г. (в сила от 12 февруари 2021 г.)
Съдия: Спасимир Спасов Здравчев
Дело: 20205340200048
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 25 февруари 2020 г.

Съдържание на акта

 

№ 260016

 

град Първомай, 29.12.2020 година

 

 

Районен съд - Първомай, първи съдебен състав, в открито заседание на осми септември две хиляди и двадесета година със

Съдия докладчик Спасимир Здравчев

при секретаря Венета Хубенова,

разгледа докладваното от съдията АНД № 48 по описа на Съда за 2020 година и за да се произнесе, взе предвид следното:

Производството е по реда на чл. 59 и следващите от ЗАНН.

Обжалвано е Наказателно постановление № 19-0325-000818 / 11.12.2019 година на Зам.-началника на Районно управление към Областна дирекция на МВР - Пловдив, Районно управление - Първомай, с което на Д.А.А., ЕГН **********, с адрес: ***, са наложени административни наказания глоба в размер на 500 (петстотин) лева и лишаване от право да управлява МПС за срок от дванадесет месеца на основание чл. 175, ал. 3, предложение 1. от Закона за движението по пътищата за нарушение по чл. 140, ал. 1 от същия Закон и на основание Наредба № Iз-2539 / 2012 година на Министъра на вътрешните работи са отнети 10 контролни точки.

В Жалбата си и в съдебно заседание на въззивната инстанция чрез процесуалния си представител адвокат Н.Ш.Б. *** Д.А.А. моли за отмяна на Наказателното постановление като незаконосъобразно и неправилно, заради несъставомерност на деянието от субективна страна.

Въззиваемата страна – Районно управление към Областна дирекция на МВР - Пловдив, Районно управление - Първомай – редовно призована чрез Началника, не изпраща представител; с депозиране на материалите по административнонаказателната преписка е представено становище за оставяне на Жалбата без уважение като неоснователна и потвърждаване на Наказателното постановление.

След преценка на събраните по делото доказателства във връзка с направеното оплакване и съобразно задължението си по чл. 314 от НПК във връзка с чл. 84 от ЗАНН в качеството си на въззивна инстанция да провери изцяло правилността на обжалвания акт на наказващия орган, независимо от основанията, посочени от страните, Съдът намира от фактическа и правна страна следното:

Жалбата е депозирана в срока по чл. 59, ал. 2 от ЗАНН и е процесуално допустима, а разгледана по същество е неоснователна.

 

От фактическа страна:

От 08:00 часа до 20:00 часа на 01.12.2019 година актосъставителят Г.Д.Г. (младши автоконтрольор при РУ на МВР - Първомай) и колегата му А.А.П. (полицай по охрана на обществения ред при РУ на МВР - Първомай) са дежурен автопатрул и в изпълнение на задълженията си по контрол на безопасността на движението двамата извършват обход из град Първомай, област Пловдив.

Около 12:55 часа на улица „Симеон Велики“ в квартал Дебър органите на реда спират за проверка лек автомобил „Пежо 206“ с ДК № *** и установяват, че водач е Д.А.А., който представя изискуемите документи.

Чрез справка със служебния таблет по номера на автомобила и чрез дежурния в оперативната част на РУ на МВР - Първомай проверяващите констатират, че моторното превозно средство е с прекратена регистрация за това, че след сключване на договор за покупко-продажба обстоятелството не е заявено в съответното звено на МВР от новия собственик, за да се издаде на негово име регистрационно свидетелство на пежото, а жалбоподателят обяснява, че е закупил автомобила, но не е знаел, че следва да направи необходимите постъпления за това в структурата на КАТ.

В присъствието на Д.А.А. младши автоконтрольорът му съставя и връчва на място Акт за установяване на административно нарушение (бланка серия GА № 125272), въз основа на който е издадено атакуваното Наказателно постановление.

От разпечатаните справки в информационната система на МВР се установява, че с Договор за покупко-продажба с нотариална заверка на подписите № 11584 от 03.09.2019 година на Нотариус рег. № 251 с район на действие Районен съд - Кърджали лек автомобил „Пежо 206“ с ДК № *** е прехвърлен в собственост от Ф.Ф.А. на Е.М.С., като в съответствие с чл. 144, ал. 4 от Закона за движението по пътищата нотариусът уведомява по електронен път Министерството на вътрешните работи (сектор „Пътна полиция“ към Областна дирекция - Кърджали) за извършената сделка и Договорът за покупко-продажба е маркиран в системата на КАТ в 15:04 часа на 03.09.2019 година, но поради неизпълнение на задължението Е.М.С. да регистрира на свое име моторното превозно средство в двумесечен срок от придобиването му, в 18:30 часа на 04.11.2019 година регистрацията на лек автомобил „Пежо 206“ с ДК № *** е прекратена служебно.

 

Горната фактическа обстановка Съдът приема за безспорно установена от показанията на разпитания в съдебно заседание на въззивната инстанция актосъставител, които се кредитират като обективни и логични, от приетите по съответния по НПК ред писмени доказателства и от приложената административнонаказателна преписка.

 

От правна страна:

По фактически установеното Съдът намира, че от наказващия орган правилно се сочи нарушение по чл. 140, ал. 1 от Закона за движението по пътищата, съгласно чието изречение първо: По пътищата, отворени за обществено ползване, се допускат само моторни превозни средства и ремаркета, които са регистрирани и са с табели с регистрационен номер, поставени на определените за това места.

Отчита се, че жалбоподателят не е собственик на моторното превозно средство с ДК № *** – към инкриминираната дата по смисъла на чл. 144, ал. 1 и ал. 2 от Закона за движението по пътищата собствеността на регистрираните автомобили се прехвърля с писмен договор, като подписите на страните трябва да бъдат нотариално заверени, а процесното пежо е с първоначална регистрация от 16.12.2003 година и липсват доказателства Д.А.А. да го е придобил по посочения надлежен ред. Но по императива на чл. 140, ал. 1 от Закона за движението по пътищата задължението за допускане на пътя само на регистрирани моторни превозни средства е за водачите им, а е констатирано безспорно, че на 01.12.2019 година жалбоподателят шофира по отворен за обществено ползване път лекия автомобил на Е.М.С., чиято регистрация, заради липса на нова такава от приобретателя в двумесечен срок от придобиването, на основание чл. 143, ал. 15 от Закона за движението по пътищата е служебно прекратена, считано от 18:30 часа 04.11.2019 година.

Като субект на правото Д.А.А. е длъжен да познава законите в страната и в частност (като правоспособен водач) – разпоредбите на Закона за движението по пътищата, вменяващ задължение управляваните моторни превозни средства да са с надлежна регистрация, както и че служебно, с отбелязване в автоматизираната информационна система, се прекратява регистрацията на регистрирано пътно превозно средство на собственик, който в двумесечен срок от придобиването не изпълни задължението си да регистрира превозното средство (чл. 143, ал. 15 от Закона за движението по пътищата).

Към 01.12.2019 година жалбоподателят може и да не е предвиждал обществено опасните последици от деянието си на просто извършване, които настъпват със самото управление на нерегистрирания лек автомобил, но е бил длъжен и е могъл да ги предвиди, а по аргумент от чл. 7, ал. 2 на ЗАНН, непредпазливостта като проявна форма на вина не изключва противоправността на деянието, освен в изрично предвидените от закона случаи, какъвто не е настоящият.

Фактите по делото сочат, че Д.А.А. следва да е наясно с нередности по документалното оформяне във връзка със собствеността на автомобила, за да може основателно да предположи активизиране на императива на чл. 143, ал. 15 от Закона за движението по пътищата, защото при спирането му за проверка от органите на реда лично предоставя документите на пежото, в които по разпоредбите на Наредба № I-45 от 24.03.2000 година за регистриране, отчет, спиране от движение и пускане в движение, временно отнемане, прекратяване и възстановяване на регистрацията на моторните превозни средства и ремаркета, теглени от тях, и реда за предоставяне на данни за регистрираните пътни превозни средства фигурира името на собственика Ф.Ф. А. (описано в Акта за установяване на административно нарушение), а пред полицаите нарушителят признава, че не е регистрирал автомобила, за който е платил, в структурите на МВР.

Спазено е от наказващия орган и изискването за точно определяне на санкционната норма по чл. 175, ал. 3, предложение 1 от Закона за движението по пътищата: Наказва се с лишаване от право да управлява моторно превозно средство за срок от 6 до 12 месеца и с глоба от 200 до 500 лв. водач, който управлява моторно превозно средство, което не е регистрирано по надлежния ред или е регистрирано, но е без табели с регистрационен номер.

В съответствие с текста на чл. 27, ал. 1 от ЗАНН наказанията са в определените от законодателя граници, но са наложени в максимума за нарушението. Отчита се от настоящия състав, че съгласно представената с преписката Справка за нарушител / водач Д.А.А., който е правоспособен за категории В, АМ и В1 от 10.11.2003 година, до момента има наложени със 17 влезли в сила наказателни постановления и 10 фиша административни наказания за 30 нарушения на правилата за движение по пътищата, което е и основание да не се счете и настоящият случай, предмет на делото, за маловажен и да се приложи чл. 28 от ЗАНН. Въпреки това, с оглед тежестта на конкретното нарушение Съдът намира, че целите по чл. 12 от ЗАНН – да се предупреди и превъзпита нарушителят към спазване на установения правен ред и да се въздейства възпитателно и предупредително върху останалите граждани, биха се постигнали и с по-леки наказания – към средата на предвиденото по чл. 175, ал. 3, предложение 1 от Закона за движението по пътищата, но над нея, а именно – глоба в размер на 400 лева и лишаване от право да се управлява МПС за срок от десет месеца.

Съгласно чл. 157, ал. 1 от Закона за движението по пътищата, контролните точки служат за отчет на извършваните нарушения и се отнемат съобразно допуснатото нарушение – това не е нито наказание, нито принудителна административна мярка, а фактическо действие с контролно-отчетен характер, извършвано от наказващия орган в условията на обвързана компетентност, но следва да се отбележи, че в случая правилно е приложена Наредба № Iз-2539 от 17.12.2012 година за определяне на първоначалния максимален размер на контролните точки, условията и реда за отнемането и възстановяването им, списъка на нарушенията, при извършването на които от наличните контролни точки на водача, извършил нарушението, се отнемат точки съобразно допуснатото нарушение, както и условията и реда за издаване на разрешение за провеждане на допълнително обучение, съгласно чийто чл. 6, ал. 1, т. 5 за управление на моторно превозно средство, което не е регистрирано по надлежния ред или е регистрирано, но е без табели с регистрационен номер се отнемат 10 контролни точки.

И Актът, и издаденото въз основа на него Наказателно постановление са конкретизирани по време, място, извършител и са в съответствие с всички други изисквания на чл. 42, чл. 43 и чл. 57 от ЗАНН, като документите са издадени от компетентен орган, съгласно Заповед № 8121з-515 / 14.05.2018 година на Министъра на вътрешните работи и Заповед рег. № 317з-7543 / 06.12.2019 година на Директора на Областна дирекция на МВР - Пловдив.

С оглед на гореизложеното и на основание чл. 63 от ЗАНН Районен съд - Първомай, първи съдебен състав,

 

РЕШИ:

 

Изменя Наказателно постановление № 19-0325-000818 / 11.12.2019 година на Зам.-началника на Районно управление към Областна дирекция на МВР - Пловдив, Районно управление - Първомай, с което на Д.А.А., ЕГН **********, с адрес: ***, са наложени административни наказания глоба в размер на 500 (петстотин) лева и лишаване от право да управлява МПС за срок от дванадесет месеца на основание чл. 175, ал. 3, предложение 1. от Закона за движението по пътищата за нарушение по чл. 140, ал. 1 от същия Закон и на основание Наредба № Iз-2539 / 2012 година на Министъра на вътрешните работи са отнети 10 контролни точки, като намаля размера на глобата на 400 (четиристотин) лева и лишаването от право да се управлява МПС на срок от десет месеца.

 

Решението подлежи на касационно обжалване пред Административен съд - Пловдив в 14-дневен срок от съобщението до страните за постановяването му.

 

Районен съдия:                     (п)              

СЗ