МОТИВИ към Присъда от 12.10.2021г., постановена по
НОХД № 903/ 2019г. по описа на РС- Разград
Постъпил е обвинителен акт срещу Б.М.М., ЕГН ********** за това, че на 08.10.2017г., на път 1-2
км.39+851м. /в посока гр.Русе- гр. Разград/ в землището на гр. Цар Калоян, при
управляване на моторно превозно средство /МПС/ - товарна автокомпозиция,
състояща се от влекач „Мерцедес Бенц“ с турски per. № 34 ТК 6015 с прикачено
към него ремарке „Тирсан“ с турски рег.№34 ТК 6016, е нарушил правилата за
движение по пътищата, визирани в:
- чл.5,
ал.1,т.1 от Закона за движение по пътищата /ЗДвП/: „Всеки участник в движението
по пътищата с поведението си не трябва да създава опасности и пречки за
движението, не трябва да поставя в опасност живота и здравето на хората и да
причинява имуществени вреди.“
- чл.8, ал.1 от ЗДвП: „Водачите
на пътни превозни средства използват дясната половина на пътя по посока на
движението си, освен в случаите, когато с пътен знак или със светлинен сигнал е
указано нещо друго.“
- чл.15, ал.1 от ЗДвП и чл.67,
ал.1 от Правилника за прилагане на Закона за движение по пътищата /ППЗДвП/: „На
пътя водачът на пътно превозно средство се движи възможно най-вдясно по
платното за движение, а когато пътните ленти са очертани с пътна маркировка,
използва най-дясната свободна лента“,
- чл.16,ал.1 от ЗДвП и чл.68, т.1
от ППЗДвП: „На пътно платно с двупосочно движение на водача на пътно превозно
средство е забранено:
2.
когато платното за движение има три пътни ленти - да навлиза и да се движи в
крайната лява лента. Навлизането и движението в средната лента е разрешено само
при изпреварване и заобикаляне“,
- чл.20,
ал.1 от ЗДвП: “Водачите са длъжни да контролират непрекъснато пътните превозни
средства, които управляват. Водачите на пътни превозни средства са длъжни при
избиране скоростта на движението да се съобразяват с атмосферните условия, с
релефа на местността, със състоянието на пътя и на превозното средство, с
превозвания товар, с характера и интензивността на движението, с конкретните условия
на видимост, за да бъдат в състояние да спрат пред всяко предвидимо
препятствие. Водачите са длъжни да намалят скоростта и в случай на необходимост
да спрат, когато възникне опасност за движението.“
- чл.21,ал.1 от ЗДвП и чл.73,
ал.1 от ППЗДвП: „При избиране на скоростта на движение на водача на пътно
превозно средство е забранено да превишава следните стойности на скоростта в
км/час:
- за пътно превозно средство, от
категория С+Е, извън населено място, е забранено да превишава скорост 70
км/ч…”,
- чл.44, ал.1 от ЗДвП и чл.92,
ал.2 от ППЗДвП: „При разминаване водачите са длъжни да осигуряват достатъчно
странично разстояние между пътните превозни средства....“
- чл. 150а, ал.1 от ЗДвП: “За да
управлява моторно превозно средство, водачът трябва да притежава свидетелство
за управление, валидно за категорията, към която спада управляваното от него
моторно превозно средство, да не е лишен от право да управлява моторно превозно
средство по съдебен или административен ред, както и свидетелството му за
управление да е в срок на валидност, да не е временно отнето по реда на чл.
171, т. 1 или 4 или по реда на чл. 69а от Наказателно-процесуалния кодекс и да
не е обявено за невалидно, тъй като е изгубено, откраднато или повредено.“,като
се е движел със скорост 91 км/ч. и по непредпазливост е причинил значителни
имуществени вреди, на обща стойност 49 307.13 лв., както следва:
1. на „Алфамейлгруп” ЕООД- гр.Търговище, с управител Ш.М.М. ***,
причинил имуществени вреди по притежаваната от дружеството товарна
автокомпозиция, състояща се от влекач „ДАФ” с рег.№ Т 69-05 МТ, по който са
причинени вреди в размер на 27 930 лв. и по прикачено към него полуремарке
„Кьогел” с рег.№ Т 54-48 ЕЕ, по което са причинени вреди в размер на 4 200
лв., като общата стойност на причинените на „Алфамейлгруп” ЕООД - гр.Търговище
имуществени вреди е в размер на 32 130 лв.
2. на фирма ,,Демир
Улусларарасъ Наклият Итхалят Ихраджат Be Тиджарет Лимитет Ширкети”- гр.
Газиантеп, Р Турция, с данъчен номер **********, с управител Д. Д. от гр.Г., Р
Турция, причинил имуществени вреди по притежаваната от фирмата товарна
автокомпозиция, състояща се от влекач „Мерцедес Бенц“ с турски per. № ***, по
който са причинени вреди, в размер на 1 920 лв. и по прикачено към него
ремарке „Тирсан“ с турски рег.№ ***, по което са причинени вреди, в размер на
3 970 лв.,като общата стойност на причинените на „Демир Улусларарасъ
Наклият Итхалят Ихраджат Be Тиджарет Лимитет Ширкети”-гр.Газиантеп, Р Турция,
имуществени вреди е в размер на 5 890 лв. и
3. на Агенция „Пътна инфраструктура“- гр.София, причинил имуществени
вреди, като унищожил стоманена предпазна ограда /мантинела/ с дължина 160
линейни метра,с което нанесъл вреди,в размер на 10 736 лв. и 2 бр. пътни
знаци /В-24 „Забранено изпреварването на автомобили и мотоциклети с кош“ и С
4“Ограничителна табела“/, с което нанесъл вреди, съответно в размер на 311.71
лв. и на 239.42 лв., като общата стойност на причинените на Агенция „Пътна
инфраструктура“-гр.София имуществени вреди е в размер на 11 287.13 лв. -
престъпление по чл. 343, ал. 1, б. ”а” във връзка с чл. 342, ал. 1 от НК.
В съдебно заседание подс. М., нередовно призован се явява, за него служебен защитник адв. Н. М..
Производството по делото се развива в отсъствие на
подсъдимия, в условията на чл. 269, ал. 3, т.4, б.б от НПК.
Защитата на подсъдимия счита обвинението за доказано.
Иска от съда да произнесе присъда при наличието на многобройни смекчаващи
отговорността обстоятелства, моли за снизхождение.
Прокурорът счита
обвинението за безспорно доказано и предлага на съда да наложи на подсъдимия
наказание „ лишаване от свобода „ в размер на десет месеца, което да бъде
изтърпяно при пирвоначален общ режим. Иска от съда да приведе в изпълнение и
наказанието на подс. М., наложено му по НОХД № 915/17г. по описа на РС – Русе,
доколкото са налице основанията по чл. 68, ал.2 от НК. Намира предявеният
граждански иск за доказан по основание и размер.
По делото е предявен и съдът е приел за съвместно разглежане
граждански иск от АГЕНЦИЯ „ПЪТНА ИНФРАСТРУКТУРА“, ЕИК 0006950890152
със седалище и адрес на управление: гр. София, бул. „Македония” № 3,
представлявано от Председател на УС на АПИ, чрез пълномощник против подс. Б.М.М., ЕГН **********, за сумата
11287,13лева, представляваща обезщетение за причинените имуществени вреди в
резултат от престъплението.
Процесуалният представител на гражданския ищец намира
иска за доказан по основание и размер и моли съда да го уважи изцяло.
Съдът, като прецени събраните по делото доказателства, ценени
в съвкупност и поотделно, доводите и възраженията на страните, приема за
установено от фактическа страна следното:
Подс. Б.М.М. е
роден на ***г***, адрес за призоваване в Р България: с. Висока
поляна, общ. Хитрино, обл. Шумен,
ул. ***, с двойно гражданство - българско и
турско, със средно образование, женен, работи, осъждан,
ЕГН **********.
Подс. М. е
правоспособен водач на МПС от 1991г., категории „В”, “В1“,“ВЕ“ ,“С“ ,“С1“,“Е“ ,“СЕ“, ,,D“ ,‘Т1“, “DIE“, “DE“,“F“ и „М“.
През 2017г. подс.
Б. М. работел като шофьор във фирма „Демир Улусларарасъ Наклият Итхалят
Ихраджат Be Тиджарет Лимитет Ширкети” със
седалище в гр. Газиантеп, РТурция и предмет на дейност - международен
транспорт, с управител Джевдет Демир от гр. Газиантеп, РТурция.
На
08.10.2017г.,около 05.30ч., подс. Б. М. потеглил от Р Румъния с автокомпозиция,
състояща се от влекач „Мерцедес Бенц“ с турски per. № 34 ТК 6015 и прикачено към него ремарке „Тирсан“ с
турски рег.№***,собственост на фирма „ Демир Улусларарасъ Наклият Итхалят
Ихраджат Be Тиджарет Лимитет Ширкети”. Около
07.30ч. той преминал румънско - българската
граница през ГКПП - Дунав мост. В гр. Русе направил задължителна почивка от 45
минути,след което потеглил към гр. Варна,където трябвало да натовари стока.
Същият ден валял дъжд и асфалтът бил мокър. Същият ден, малко преди 10.00ч., подс. Б. М. се движел по път 1-2 с
несъобразена с атмосферните условия скорост. На няколко километра преди гр. Цар
Калоян, на км. З9+851м., при излизане от десен за него завой, подсъдимият
изгубил контрол върху управляваната от него автокомпозиция, в резултат на
което ремаркето на автокомпозицията се завъртяло и навлязло в лентата за
насрещно движение. В този момент в
дясната лента за движение, в посока гр. Разград - гр. Русе,се движели товарна автокомпозиция,
състояща се от влекач „ДАФ” с рег. № ***и
прикачено към него полуремарке „Кьогел” с рег. №***, собственост на „Алфамейлгруп” ЕООД - гр. Търговище, с управител Ш.М.М. ***. Същата била
натоварена със стъклопакети и управлявана от св. Ш.М.М.. Зад управляваната от св. Ш. М.
автокомпозиция се движел товарен автомобил с неустановени в хода на разследване
по делото марка и регистрационен номер, управляван
от св. Ф.И.Д. ***. Пътният участък в зоната на
настъпилото пътнотранспортно произшествие /ПТП/ бил трилентов, като пътната настилка била нова, от
едрозърнест асфалт, без повреди и неравности, представляващи
опасност за движението на преминаващите превозни средства.
При навлизане на ремарке „Тирсан“ с турски рег. №
*** в лентата за движение на насрещно движещите се МПС, последвал удар между
посоченото ремарке и управляваният от св. Ш. М. влекач, като за ремаркето той
бил в лявата, а за влекача - в предната част. В резултат на настъпилото ПТП
били нанесени материални щети и по двете автокомпозиции.
След удара управляваната от обвиняемия
автокомпозиция излязла извън платното за движение, в резултат на което
унищожила 160 линейни метра от поставената в дясно от платното стоманена
предпазна ограда /мантинела/, както и 2бр. пътни знаци /В-24 „Забранено
изпреварването на автомобили и мотоциклети с кош“ и С 4 “Ограничителна
табела“/, всички собственост на Агенция „Пътна инфраструктура“ - гр. София.
По-късно подс. Б. М. и св. Ш. М. били изпробвани
с техническо средство, което не отчело наличие на алкохол в издишвания от тях
въздух. От двамата били иззети кръвни проби, предоставени за химическо
изследване, с оглед установяване наличието или липсата на алкохол в кръвта им.
От
заключенията на вещото лицепо назначените по делото съдебно -химически
експертизи,, в изпратените за изследване проби кръв, взети от св. Ш.
Мехмеделинов М. и подс. Б.М.М., не е установено наличие на етилов алкохол.
От
заключението на вещото лице по назначената по делото повторна автотехническа
експертиза, се установява, че:
1 . Мястото
на началото на удара между предната лява част на т.а. “ДАФ“ и лявата страна на
ремаркето „Тирсан“ е било, както следва:
- по дължина
на пътя: около приетия при огледа ориентир 1 - по ширина на платното: около
десния край на средната лента предназначена за движение към Русе. Взаимното
застъпване е било до около 1,5 метра.
2. Състав от
превозни средства: товарен автомобил „Мерцедес 2640 ЦЛ“ с рег. № **** и ремарке
„Тирсан“ с рег.№ *** се е движил с около 91 км/ч. непосредствено преди
произшествието. От доказателствата в делото се определя, че към началото на
удара ремаркето „Тирсан“ е било навлязло в лентата за насрещно движение.
Състав от
превозни средства: седлови влекач „ДАФ“ с рег. № *** и полуремарке „Кьогел“ с
рег. № *** се е движил с около 52 км/ч. непосредствено преди произшествието.
3. От
доказателствата в делото: обективните находки, намерени на мястото на
произшествието, деформациите получени по двата състава от превозни средства в
резултат на претърпяното ПТП и от свидетелските показания следва извода, че
поради действия на водача Б.М. с органите за управление, той е изгубил контрол
върху управлявания от него състав от превозни средства и го е насочил надясно.
Поради тези действия на водача е нарушено устойчивото движение на състава,
ремаркето е навлязло в лентата за насрещно движение и се е ударило в предната
част на т.а.“ДАФ“. Това е причината за възникване на произшествието от
технически характер.
Произшествието
е станало в обхвата на хоризонтална крива. Видимостта между двамата водачи е
била около 120 метра (зависи от разположението на превозното средство по ширина
на платното за движение). От сравняването на опасните зони за спиране на двете
превозни средства за установените скорости на движение - 168,5 м. (125,5+44) с
разстоянието на видимост - 120 м., следва изводът, че произшествието е било
непредотвратимо чрез едновременно спиране от страна на двамата водачи.
4. Механизъм
на произшествието: На 08.10.2017г.,около 10.00ч., състав от превозни средства: т.а.
„Мерцедес 2640 ЦЛ“ с рег. № 34 ТК 6015 и ремарке „Тирсан“ с рег. № ***, управляван
от Б.М. се е движил по път 1-2 /между Русе и Варна/, посока към Варна със
скорост около 91км/час. По същото време състав от превозни средства: седлови
влекач „ДАФ“ с рег. № *** и полуремарке „Кьогел“ с рег. № ***, управляван от Ш.М.
със скорост около 52км/час се е движил в обратната посока. Според данните в
делото двата състава са преминавали през хоризонтална крива /дясна,по посоката
на движение на т.а.“Мерцедес“/, когато поради действия на водача се е нарушило
устойчивото движение на състава т.а. „Мерцедес“ и ремарке „Тирсан“. Ремаркето е
навлязло в лентата за насрещно движение, където е последвал удар между лявата
му страна и предната част на т.а.“ДАФ“. След този удар т.а. “ДАФ“ е продължил
движението си напред и надясно до мястото, където е намерен при огледа. Т.а. “Мерцедес“
е излязъл с дясната си част извън платното за движение, ударил е с предния си
десен ъгъл предпазната ограда и я е деформирал. Дължината на увредената
предпазна ограда е 160метра. В резултат на произшествието са нанесени
материални щети на двата състава от превозни средства.
От
заключението на вещотно лице по назначената по делото оценителна експертиза се установява, че общият размер на имуществените вреди,
причинени с деянието на „Алфамейлгруп” ЕООД - гр. Търговище, с управител Ш.М.М.
*** 130 лв., от които нанесени по влекач „Даф ХФ105“ с рег. №***, в размер на
27 930лева и нанесени по полуремарке „Кьогел СН24“ с рег. № ***, в размер на 4
200лева.
От
заключението на вещото лице по назначената по делото оценителна експертиза се установява,че
общият размер на имуществените вреди, причинени с деянието на фирма ,, Демир
Улусларарасъ Наклият Итхалят Ихраджат Be Тиджарет Лимитет Ширкети” - гр. Газиантеп, РТурция, с управител Джевдет
Демир от гр. Газиантеп, РТурция, е 5 890лв., от които нанесени по влекач
„Мерцедес Бенц“ с турски per.
№ ***, в размер на 1 920лв. и нанесени по ремарке „Тирсан“ с турски рег. №***,
в размер на 3 970лв..
От
заключението на вещото лице по назначената по делото оценителна експертиза се установява,
че общият размер на имуществените вреди, причинени с деянието на Агенция „Пътна
инфраструктура“ - гр. София е 11 287.13лв., от които стойност на унищожената
стоманена предпазна ограда /мантинела/ - 10 736лв., стойност на унищоженият
пътен знак В-24 „Забранено изпреварването на автомобили и мотоциклети с кош“ -
311.71лв. и стойност на унищоженият пътен знак С 4 “Ограничителна табела“ - 239.42лв.
Общият
размер на нанесените с деянието имуществени щети е 49 307.13лв.
От
заключението на вещите лица по назначената по делото съдебно -техническа
експертиза и показанията на свидетелите Ф.И.Д., св. Ш. Мехмеделинов М. и св. А.Х.М.
се установява, че на 08.10.2017г. посочените свидетели са уведомили оператор на
ЕЕН 112 за възникналото ПТП, съответно в 09.59ч, в 10.11ч. и в 11.08ч.
С протоколно
определение за одобряване на
споразумение № 67/01.02.2017г. по НОХД № 215/2017г. по описа на РС - Русе, за
извършено престъпление по чл.343б, ал.1 от НК, на подс. Б. М. били наложени
наказания 6 месеца „лишаване от свобода“, чието изтърпяване било отложено за
изпитателен срок от 3 години и 1 година и 6 месеца „лишаване от право да
управлява МПС“, като на основание чл.59, ал.4 от НК е приспаднато времето,през
което подсъдимият е бил лишен от това право по административен ред, считано от
19.01.2017г. Следователно деянието, предмет на разглеждане по настоящото дело,
е било извършено в определеният от съда изпитателен срок и към момента на
извършването му подсъдимият е бил лишен от право да управлява моторно превозно
средство по съдебен ред.
Въз основа на изложеното от фактическа страна, от правна
страна съдът намира следното: Деянието на нарушителя е съставомерно по чл.
343, ал. 1, б. „а“,
във вр. с с чл. 342, ал. 1
от НК.
От обективна страна - на инкриминираните дата и място, подс.
М. при управление на моторно превозно
средство – товарна автокомпозиция, състояща
се от влекач „Мерцедес Бенц“ с турски per. № **** с прикачено към него ремарке
„Тирсан“ с турски рег.№ ****, по непредпазливост, като е нарушил правилата за движение по пътищата,
- чл.5, ал.1,т.1 от Закона за движение по пътищата /ЗДвП/: „Всеки
участник в движението по пътищата с поведението си не трябва да създава
опасности и пречки за движението, не трябва да поставя в опасност живота и
здравето на хората и да причинява имуществени вреди.“
- чл.8, ал.1 от ЗДвП: „Водачите на пътни превозни
средства използват дясната половина на пътя по посока на движението си, освен в
случаите, когато с пътен знак или със светлинен сигнал е указано нещо друго.“
- чл.15, ал.1 от ЗДвП и чл.67, ал.1 от Правилника за прилагане на Закона за
движение по пътищата /ППЗДвП/: „На пътя водачът на пътно
превозно средство се движи възможно най-вдясно по платното за движение, а
когато пътните ленти са очертани с пътна маркировка, използва най-дясната
свободна лента“,
- чл.16, ал.1 от ЗДвП и чл. 68, т.1
от ППЗДвП: „На пътно платно с двупосочно движение на водача на
пътно превозно средство е забранено: 2. когато платното за движение има три
пътни ленти - да навлиза и да се движи в крайната лява лента. Навлизането и
движението в средната лента е разрешено само при изпреварване и заобикаляне“,
- чл.20, ал.1 от ЗДвП: “Водачите са
длъжни да контролират непрекъснато пътните превозни средства, които управляват.
Водачите на пътни превозни средства са длъжни при избиране скоростта на
движението да се съобразяват с атмосферните условия, с релефа на местността,
със състоянието на пътя и на превозното средство, с превозвания товар, с
характера и интензивността на движението, с конкретните условия на видимост, за
да бъдат в състояние да спрат пред всяко предвидимо препятствие. Водачите са
длъжни да намалят скоростта и в случай на необходимост да спрат, когато
възникне опасност за движението.“
- чл.21,ал.1 от ЗДвП и чл.73, ал.1 от ППЗДвП: „При
избиране на скоростта на движение на водача на пътно превозно средство е
забранено да превишава следните стойности на скоростта в км/час: -за пътно
превозно средство, от категория С+Е, извън населено място, е забранено да
превишава скорост 70 км/ч ”,
- чл.44, ал.1 от ЗДвП и чл.92, ал.2
от ППЗДвП: „При разминаване водачите са длъжни да осигуряват
достатъчно странично разстояние между пътните превозни средства. ...“
- чл. 150а, ал.1 от ЗДвП: “За да управлява моторно превозно
средство, водачът трябва да притежава свидетелство за управление, валидно за
категорията, към която спада управляваното от него моторно превозно средство,
да не е лишен от право да управлява моторно превозно средство по съдебен или
административен ред, както и свидетелството му за управление да е в срок на
валидност, да не е временно отнето по реда на чл. 171, т. 1 или 4 или по реда
на чл. 69а от Наказателно-процесуалния кодекс и да не е обявено за невалидно,
тъй като е изгубено, откраднато или повредено.“
и по непредпазливост е причинил
значителни имуществени вреди, на обща стойност 49 307.13 лв., както следва:
1. на „Алфамейлгруп” ЕООД - гр.Търговище, с управител Ш.М.М. ***,
причинил имуществени вреди по притежаваната от дружеството товарна автокомпозиция,
състояща се от влекач „ДАФ” с рег.№ ***, по който са причинени вреди в размер
на 27 930 лв. и по прикачено към него полуремарке „Кьогел” с рег.№ ***, по
което са причинени вреди в размер на 4 200 лв., като общата стойност на
причинените на „Алфамейлгруп” ЕООД - гр.Търговище имуществени вреди е в размер
на 32 130 лв.
2. на фирма ,, Демир
Улусларарасъ Наклият Итхалят Ихраджат Be Тиджарет Лимитет Ширкети”- гр.
Газиантеп, Р Турция, с данъчен номер **********, с управител Джевдет Демир от
гр.Газиантеп, Р Турция, причинил имуществени вреди по притежаваната от фирмата
товарна автокомпозиция, състояща се от влекач „Мерцедес Бенц“ с турски per. №
***, по който са причинени вреди, в размер на 1 920 лв. и по прикачено към
него ремарке „Тирсан“ с турски рег.№ ***, по което са причинени вреди, в размер
на 3 970 лв.,като общата стойност на причинените на „Демир Улусларарасъ
Наклият Итхалят Ихраджат Be Тиджарет Лимитет Ширкети”-гр.Газиантеп, Р Турция,
имуществени вреди е в размер на 5 890 лв. и
3. на Агенция „Пътна инфраструктура“- гр.София, причинил
имуществени вреди, като унищожил стоманена предпазна ограда /мантинела/ с
дължина 160 линейни метра,с което нанесъл вреди,в размер на 10 736 лв. и 2
бр. пътни знаци /В-24 „Забранено изпреварването на автомобили и мотоциклети с
кош“ и С 4“Ограничителна табела“/, с което нанесъл вреди, съответно в размер на
311.71 лв. и на 239.42 лв., като общата стойност на причинените на Агенция
„Пътна инфраструктура“-гр.София имуществени вреди е в размер на 11 287.13 лв.
От субективна страна – подс. М. като правоспособен водач
на МПС, придобил съответната квалификация и умения, като не е предвиждал и
целял настъпването на обществено опасните последици – причиняването на значителни
имуществени вреди, но като е могъл и е бил длъжен да ги предвиди, защото е
управлявал процесното МПС, нарушавайки посочените разпоредби от ЗДвП и ППЗДвП,
което нарушение неминуемо е довело до настъпването на вредоносния резултат, е
осъществил по непредпазливост процесното деяние.
По този начин същият е осъществил от обективна и субективна страна състава на
цитираното по-горе престъпление.
В подкрепа изводите на съда са всички събрани и проверени
по реда на НПК доказателства по делото –
показанията на свидетелите Ш. М., Р. Е., Л. Я.,
Ал. М., Ф. Д., от писмените доказателства по делото Протокол за оглед на
автотранспортно произшествие, Протоколи за оглед на веществени доказателства,
Актуална справка от Търговски регистър, Справка относно собствеността върху
процесните МПС, Справка с приложения от застраховател, Справка за съдимост, Декларация, Харастеристика, от заключенията на
вещите лица по назначените и извършени в
досъдебното производство Химически експертизи, Съдебно – техническа експертиза,
Автотехническа
експертиза.
С оглед предвиденото в чл. 343, ал. 1, б. „а“, във вр. с с чл.
342, ал. 1 от НК наказание – „ лишаване от свобода до една година „ или „
пробация „, съдът както прецени обремененото
съдебно минало на подсъдимия, от друга страна - добрите характеристични данни,
семейното положение и имотно състояние и
възможностите за постигане целите на наказанието, визирани в чл.36 от НК, намира, че следва да определи по - тежкото по вид наказание – „ лишаване от
свобода „, в размер на десет месеца, което да бъде изтърпяно при първоначален
общ режим. Съдът намира, че така определеното наказание е съответно на извършеното
деяние и би осеществило в пълна степен целите си, отколкото ако подс. М. бъде
осъден на наказание „ пробация „. Относно комулативно даденото наказание по чл.343г от НК, съдът намира с
оглед характера на престъплението, мотивите и подбудите за осъществяването му,
че следва да бъде определено срок около средния предвиден в Закона, поради
което и на основание чл.343г НК му наложи наказание
лишаване от право да управлява МПС, за срок в размер
на дванадесет
месеца,
като взе предвид, че осъществяваната дейност по управление на МПС е основен
източник на трудови доходи на подсъдимия и семейството му.
Доколкото са налице и
материално – правните предпоставки на чл. 68, ал.2 от НК, съдът приведе в изпълнение, изцяло,
наказанието лишаване от свобода в размер на шест месеца и глоба в размер на 250.00 лв., както и Лишаване от
право да управлява МПС за срок от една година и шест месеца, наложено на
подсъдимият Б.М.М., ЕГН ********** по
НОХД № 215/2017 г. по описа на Районен съд- Русе.
С оглед изхода от делото съдът
намира и предявеният и приет за съвместно разглеждане в наказателното
производство граждански иск за основателен, доказан по основаниие и размер.
Налице са всички материално правни предпоставки по чл. 45 от ЗЗД –
противоправното виновно /макар и непредпазливо/ поведение /общественоопасно
деяние/ на подс. М., настъпилите вреди /доказани по размер/, причинноследствената връзка между деянието и настъпилите вреди,
поради което осъди подс. М. да заплати на АГЕНЦИЯ
„ПЪТНА ИНФРАСТРУКТУРА“, ЕИК 0006950890152 със седалище и адрес на управление:
гр. София, бул. „Македония” № 3, представлявано от Председател на УС на АПИ,
сумата 11287,13лева,
представляваща обезщетение за причинените от престъплението по чл. 343, ал. 1, б. „а“, във вр. с чл.
342, ал. 1 от НК имуществени вреди.
На
основание чл. 189, ал. 3 във връзка с ал. 1 НПК съдът осъди подс.
М. да заплати в полза на Държавата по сметка на
ОД МВР гр. Разград сумата 1700,47 лева, представляваща разноски на досъдебното
производство, а по сметка на Районен съд гр. Разград, сумата 1735.75 лева разноски в съдебното
производство, 451.49 лева, от които държавна такса върху уваженият граждански
иск.
По изложените съображения съдът постанови решението си.
РАЙОНЕН СЪДИЯ: