Решение по дело №974/2019 на Административен съд - Пазарджик

Номер на акта: 853
Дата: 2 декември 2019 г. (в сила от 14 януари 2020 г.)
Съдия: Мариана Димитрова Шотева
Дело: 20197150700974
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 29 август 2019 г.

Съдържание на акта Свали акта

Р Е Ш Е Н И Е

 

№ 853/2.12.2019г.

 

Гр.Пазарджик

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД гр. Пазарджик, първи състав, в публично заседание на пети ноември две хиляди и деветнадесета година, в състав:

СЪДИЯ:  МАРИАНА ШОТЕВА

 

при секретаря Т.Стойнова и с участието на прокурор при Окръжна прокуратура - гр. Пазарджик Паун Савов, като разгледа докладваното от съдията административно дело № 974 по описа за 2019 г. на Административен съд - гр. Пазарджик и за да се произнесе взе предвид следното:

 

Производството е по реда на чл. 203 и сл. от Административно-процесуалния кодекс (АПК) във връзка с чл. 1, ал. 2 от Закона за отговорността на държавата и общините за вреди (ЗОДОВ).

Образувано е по искова молба на „Б. и партньори“ЕООД ЕИК ********* , представлявано от управителя В.Б. чрез адв. Б., против  Областно пътно управление – гр.Пазарджик, с цена на иска от 1 800 лв., представляваща обезщетение за претърпени имуществени вреди. Твърди се, че вредите са причинени от незаконосъобразен акт отменен по съответния ред – НП № 2 от 21.07.2017г. на ОПУ - Пазарджик , отменено със съдебно решение  по АНД № 3241/17г. по описа на РС Пазарджик, обжалвано и потвърдено с решение по КАНД № 165/19г. както и законна  лихва от 27.08.2019г. - дата на завеждане на исковата молба до окончателното изплащане на сумата.

Претендират се и направените по настоящото административно делото разноски.

Твърди се, че в процеса на обжалване на НП № 2 от 21.07.2017г. на ОПУ - Пазарджик, са заплатени три адвокатски възнаграждения – 800 лв. за изготвяне и подаване пред надлежния съд на жалба против НП, като и за представителство по НАХД № 2341/19г.по описа на РС Пазарджик, 400 лв. за явяване в съдебно заседание след второто такова в РС Пазарджик, както и 600 лева за изготвяне и подаване на отговор по касационна жалба и  представителство по КАНД № 165/19г. по описа на Административен съд Пазарджик. Направени са доказателствени искания за прилагане на съответните дела.

В съдебно заседание ищецът , редовно призован, не се явява , представлява се от адв.Б. редовно упълномощен.

Ответникът Областно пътно управление / ОПУ/ - Пазарджик, чрез процесуален представител – Я.Б. – юрист, началник на отдел „административно обслужване“ при ОПУ – Пазарджик, оспорва исковата молба в писмен отговор. Претендира разноските и прави възражение за прекомерност на адвокатския хонорар.

Представителят на Окръжна прокуратура - Пазарджик счита исковата молба за основателна. Сочи, че са налице кумулативните предпоставки по чл.1, ал.1 от ЗОДОВ, съгласно мотивите, изложени в Тълкувателно решение № 1/15.03.2017  г. на ОСС на ВАС.Единствено предоставя на съда да прецени дали размера на исковата претенция е точен.

Съдът, като прецени събраните по делото доказателства, доводите и възраженията на страните, от фактическа страна намира следното:

С НП № 2 от 21.07.2017г. на ОПУ – Пазарджик, е била наложена имуществена санкция на „Б. и партньори“ЕООД на основание чл.54, ал.1,във вр. с чл.53,ал.1 от Закона за пътищата в размер на 1 000 лв. за нарушение на чл.18,ал.1 във вр. с чл.26,ал.2,т.2,б.“б“ от ЗП. Наказателното постановление е било отменено от РС Пазарджик с решение постановено по АНД № 2341/2017г. В производството пред Районен съд Пазарджик са били проведени 7/седем/ заседания, като процесуалния представител на жалбоподателя не се е явил единствено на първото по делото заседание. Заседанията са отлагани не по вина на жалбоподателя. С оглед проведените множество заседания дружеството жалбоподател е заплатило на процесуалния представител адв.Б. по 100лв. за явяване в съдебно заседание след второто, общо 400лв. , видно от разписка, находяща се на л.121 от АНД № 2341/17г. по описа на РС Пазарджик. Решението на съда е обжалвано от ОПУ-Пазарджик с касационна жалба, по която е изготвен отговор по касационна жалба /л.11 от КАНД № 165/19г./. Във връзка с така подадената касационна жалба е било образувано КАНД № 165/19г., протекло в едно съдебно заседание, на което процесуалния представител се е явил.Представено е пълномощно с инкорпорирана в него разписка за получени в брой шест стотин лева за изготвяне подписване и подаване на отговор по касационна жалба както и представителство пред Административен съд Пазарджик / л.14 от КАНД Д 165/19г. /. С решение №222/15.04.2019г. е оставено в сила Решение № 619/14.12.2018г. постановено по НАХД  № 2341/17г. по описа на РС Пазарджик.

При така изяснената фактическа обстановка съдът приема от правна страна следното:

Налице е отменено НП относно наложена санкция в размер на 1000 лева. На основание т. 1 от Тълкувателно постановление № 2/19.05.2015г. на ВАС и ВКС, искът е допустим и е подсъден за разглеждане от административните съдилища.

Съобразно чл. 7 от ЗОДОВ, искът за обезщетение се предявява пред съда по мястото на увреждането или по местожителството на увредения срещу органите по чл. 1, ал. 1 и чл. 2, ал. 1, от чиито незаконни актове, действия или бездействия са причинени вредите. Ищецът твърди, че увреждането е настъпило от издаденото от ОПУ гр. Пазарджик наказателно постановление.

 Съгласно разпоредбата на чл. 203 от АПК, гражданите и юридическите лица могат да предявяват искове за обезщетение за вреди, причинени от незаконосъобразни актове, действия и бездействия на административни органи и длъжностни лица. Исковата защита е възможна при условията на чл. 1 от ЗОДОВ, като исковете се разглеждат по реда на чл. 203 и сл. от АПК, към който препраща и изричният текст на чл. 1, ал. 2 от ЗОДОВ. В чл. 4 от ЗОДОВ е предвидено, че Държавата дължи обезщетение за всички имуществени и неимуществени вреди, които са пряка и непосредствена последица от увреждането, независимо от това, дали са причинени виновно от длъжностното лице. Поради това отговорността се характеризира като обективна, безвиновна, а възникването на право на обезщетение предполага установяване на незаконосъобразни актове, действия и/или бездействия. Във фактическия състав на отговорността на Държавата се включват следните елементи: незаконосъобразен акт, действие или бездействие на орган или длъжностно лице на Държавата при или по повод изпълнение на административна дейност, отменени по съответния ред; вреда от такъв административен акт; причинна връзка между постановения незаконосъобразен акт, действие или бездействие и настъпилия вредоносен резултат. При липсата на който и да е от елементите на посочения фактически състав не може да се реализира отговорността на Държавата по реда на чл. 1, ал. 1 от ЗОДОВ.

Съгласно чл. 205 АПК искът за обезщетение се предявява срещу юридическото лице, представлявано от органа, от чиито незаконосъобразен акт, действие или бездействие са причинени вредите.

В случая предявеният иск за имуществени вреди срещу Областно пътно управление Пазарджик е предявен срещу ненадлежен ответник. Този извод е с оглед разпоредбите на чл. 21, ал. 2 от ЗП и чл. 2 от Правилник за структурата, дейността и организацията на работа на Агенция "Пътна инфраструктура", съгласно които Агенция "Пътна инфраструктура",  е юридическо лице на бюджетна издръжка към министъра на регионалното развитие и благоустройството, със седалище София и със специализирани звена: областни пътни управления, Национално тол управление и Институт по пътища и мостове, поради което Агенция "Пътна инфраструктура", а не Областно пътно управление Пазарджик е надлежния ответник по така предявения иск. Насочването на иска за обезщетение за вреди по ЗОДОВ срещу ненадлежен ответник е въпрос на основателност, а не на допустимост на същия иск, поради което когато се претендират вреди от ненадлежен ответник, тази претенция се явява неоснователна. Следва да се има предвид, че в нормата на чл. 159, т.2 от АПК законодателят е предвидил като основание за оставяне без разглеждане на жалбата - "оспорващият е неправосубектен", но не е регламентирано основание за оставяне без разглеждане "неправилно посочен ответник", като в този смисъл няма изискване и в разпоредбите на чл. 127 - чл. 130 от ГПК, поради което такова основание не следва да се извежда по тълкувателен път. (В този смисъл са определение, постановено по адм.дело. № 5553/2014 г., IV о. на ВАС, Решение № 14012 от 15.11.2018 г. на ВАС по адм. д. № 3571/2018 г., III о., Решение № 7285 от 17.06.2015 г. на ВАС по адм. д. № 12689/2014 г., III о.; Решение № 3088 от 12.03.2018 г. на ВАС по адм. д. № 13/2017 г., III о.; Решение № 6259 от 15.05.2018 г. на ВАС по адм. д. № 6283/2017 г., III о.)

Във връзка с гореизложеното ответникът по настоящето дело – Областно пътно управление - Пазарджик е ненадлежна страна по спора и спрямо нея искът е неоснователен.

С оглед изхода на спора, претенцията на ищеца за заплащане на разноски е неоснователна и не подлежи на уважаване.

Водим от изложеното и на основание чл. 203 и сл. от АПК, Административен съд – Пазарджик

 

 

 

 

Р          Е          Ш          И:

 

 

 

 

 

ОТХВЪРЛЯ иска на „Б. и партньори“ЕООД ЕИК ********* , представлявано от управителя В.Б. чрез адв. Б., против  Областно пътно управление – гр.Пазарджик, с цена на иска от 1 800 лв., представляваща обезщетение за претърпени имуществени вреди причинени от незаконосъобразен акт отменен по съответния ред – НП № 2 от 21.07.2017г. на ОПУ - Пазарджик , отменено със съдебно решение  по АНД № 3241/17г. по описа на РС Пазарджик, обжалвано и потвърдено с решение по КАНД № 165/19г. както и законна  лихва от 27.08.2019г. - дата на завеждане на исковата молба до окончателното изплащане на сумата, като неоснователен.

 

 

 

 

Решението подлежи на касационно обжалване в 14-дневен срок от съобщаването му на страните пред Върховен административен съд на РБ.

 

 

 

 

АДМИНИСТРАТИВЕН  СЪДИЯ:/п/