Решение по дело №125/2021 на Административен съд - Сливен

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 21 септември 2021 г.
Съдия: Слав Иванов Бакалов
Дело: 20217220700125
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 10 март 2021 г.

Съдържание на акта

 

 

Р Е Ш Е Н И Е № 180

гр. Сливен, 21.09.2021  год.

 

В   И М Е Т О  НА  Н А Р О Д А.

СЛИВЕНСКИЯТ АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД,     в публичното заседание на тринадесети септември

през две хиляди двадесет и първа година в състав:

                                       Административен съдия: СЛАВ БАКАЛОВ

при секретаря           Николинка Йорданова                                             и с участието на прокурора                                                                                               като разгледа докладваното от            съдията             административно  дело № 125        по описа за 2021 година, за да се произнесе съобрази:

Производството е административно и намира правното си основание в чл.156 от ДОПК, във връзка с чл.4 ал.1 и чл. 9б от Закона за местните данъци и такси.

Образувано е по жалба от „Перла“ АД – в ликвидация, ЕИК ………….., със седалище и адрес на управление гр. Нова Загора, обл. Сливен, кв. „Индустриален“, пр. от Н.Д.М. – л. срещу Акт за установяване на задължения по чл. 107 ал. 3 от ДОПК № 1127-1/12.11.2020 г., издаден от старши инспектор орган по приходите при Община Нова Загора, с който са установени следните задължения за второто шестмесечие на 2020 г. за собствени на дружеството недвижими имоти и МПС: данък върху недвижимите имоти в размер на 4 186,48 лв. главница и 11.63 лв. лихва, данък върху превозните средства в размер на 189,35 лв. главница и 0,53 лв. лихва и такса битови отпадъци в размер на 10466,17 лв. главница и 29,07 лв. лихва,  потвърден с Решение № 1/15.01.2021 г. на Началник отдел „Местни данъци и такси“ при Община Нова Загора.

В жалбата се релевират доводи за материална и процесуална незаконосъобразност на оспорения акт. Твърди се, че в оспорения акт не е посочено към каква основа са приложени съответните промили и по – конкретно – защо приема, че основата не следва да се определя съобразно генерирания от дружеството отпадък. В случая дружеството през 2019 г. било изрично декларирало, че през цялата 2020 г. за имота е налице един брой контейнер с вместимост от 4 куб.м. Поради това общинската администрация лесно можела да установи размера на отпадъка по броя на извозванията по кубатурата на контейнера. Липсвали въобще мотиви за неприлагането на чл. 67 ал. 4 от ЗМДТ. Таксата за битови отпадъци била неправилно изчислена, тъй като дружеството в случая било извършило всички необходими действия за определяне на ТБО съобразно действително генерирания отпадък, като е подало декларация до общината, с предвиден индивидуален контейнер за смет за имота. Твърди, че с новата редакция на чл. 67 ал. 2 от ЗМДТ законодателят изрично е предвидил, че данъчната оценка на недвижимите имоти, тяхната балансова стойност или пазарната им цена не може да бъде основа за определяне на ТБО. Позовава се и на предходно решение на Административен съд – Сливен. Моли съда да отмени атакувания акт, с претенция за съдебни разноски. 

В с.з. оспорващата страна, редовно и своевременно призована, не се представлява.

В с.з. административният орган, редовно и своевременно призован, не се явява и не се представлява.

Въз основа на всички събрани по делото писмени доказателства, относими към предмета на настоящото оспорване, съдът прие за установена следната фактическа обстановка:

С Декларация по чл. 14 от ЗМДТ за облагане с данък върху недвижимите имоти вх. № 1574/23.10.2015 г. „Перла“ АД декларирало като собственик земя, съставляваща УПИ в строителните граници на населеното място с площ от 53 022 кв.м. и производствени сгради с обща застроена площ 16 303 кв.м., посочени от декларатора с местонахождение гр. Нова Загора, кв. „Индустриален“ и ползвани със стопанска цел. Съгласно декларираните от дружеството данни, общата отчетна стойност на земята и сградите възлиза общо на 2 494 720,86 лв. (л.14-25) Собствеността върху имота е удостоверена от дружеството с Нотариален акт за право на собственост върху недвижим имот, вписан под № 160, том IX, дело № 1884/2001 г. на СВп – Нова Загора. (л.27)

На 12.11.2020 г. длъжностно лице – старши инспектор орган по приходите при община Нова Загора издал Акт за установяване на задължения по чл. 107 ал. 3 от ДОПК, във връзка с подадени декларации по чл. 14 и чл. 54 от ЗМДТ за второ шестмесечие на 2020 г. Съгласно акта, в обхвата на проверката е имот, деклариран с Декларация вх. № 1574/23.10.2015 г. в гр. Нова Загора - земя от 53 022,00 кв.м. с отчетна стойност 533 267,24 лв. и данъчна оценка 412 299,10 лв., производствен обект (склад ГСМ) от 68,00 кв.м. с отчетна стойност 15 557,00 лв. и данъчна оценка 6 721,90 лв.; производствен обект (компрес. ел. подстанция) от 521 кв.м. с отчетна стойност 54 155,00 лв. и данъчна оценка 51 501,50 лв., производствен обект (ацетиленова станция) от 52 кв.м. с отчетна стойност 19 525,16 лв. и данъчна оценка 5 140,30 лв., други нежилищни обекти (административна сграда) с площ 1 440 кв.м. с отчетна стойност 166 370,90 лв. и данъчна оценка 254 409,00 лв., други нежилищни обекти (стол и кухня) с площ 926 кв.м. с отчетна стойност 94 965,50 лв. и данъчна оценка 91 536,30 лв., производствен обект (главен корпус) с площ 9 960 кв.м. с отчетна стойност 1 236 176,30 лв. и данъчна оценка 1 409 069,40 лв., производствен обект (пресов цех) с площ 1 258 кв.м. с отчетна стойност 141 411,80 лв. и данъчна оценка 176 738,90 лв., други нежилищни обекти (сграда за събирания) с площ 198 кв.м. с отчетна стойност 52 661,46 лв. и данъчна оценка 18 374,20 лв., навес с ограда (производствен) навес с площ 1 450 кв.м. с отчетна стойност 120 320,00 лв. и данъчна оценка 50 773,80 лв., навес с ограда (производствен) навес към монтажа с площ 330 кв.м. с отчетна стойност 45 324,30 лв. и данъчна оценка 11 304,20 лв., търговски обект (павилион/магазин) с площ 100 кв.м. с отчетна стойност 14 986,20 лв. и данъчна оценка 3 750,60 лв., с общо застроена площ от 16 303.00 кв.м.

Длъжностното лице е приело, че общата облагаемата основа на недвижимия имот е в размер на 2 790 979,16 лв., определена според по–високата стойност от данъчната оценка и отчетната стойност за всеки от активите и съответно – дружеството дължи данък върху недвижимия имот за второ шестмесечие на 2020 г. в размер на ½ от 8 372,95 лв., определен в размер на 3,00 промила върху облагаемата основа - 4 186,48 лв. главница и 11.63 лв. лихва. В акта таксата битови отпадъци е определена в общ размер на ½ от 20 932,34 лв. – 10466,17 лв. главница и 29.07 лв. лихви за второ шестмесечие на 2020 г., включваща такса за услугите по сметосъбиране и сметоизвозване, обезвреждане на битови отпадъци в депа и чистота на териториите за обществено ползване. С цитирания акт е определен и данък върху превозните средства за второ шестмесечие на 2020 г. за декларирани от дружеството МПС, както следва: за товарен автомобил марка Мерцедес 1317 с рег. № ………… – в размер на 126,00 лв. главница и 0,35 лв. лихви, лек автомобил „Деу Нексия“ с рег. № …….– в размер на 18,63 лв. главница и 0,05 лв. лихви, лек автомобил „БМВ 316И“ с рег. № …….. – в размер на 24,62 лв. главница и 0,07 лв. лихви и товарен автомобил марка „Фолксваген транспортер“ с рег. № ……….. – в размер на 20,30 лв. главница и 0,06 лв. лихви. Длъжностното лице е установило в процесния акт общ размер на задълженията на оспорващото дружество за второ шестмесечие на 2020 г., както следва: данък върху недвижимите имоти в общ размер на 4 186,48 лв. главница и 11.63 лв. лихва, данък върху превозните средства в размер на 189,35 лв. главница и 0,53 лв. лихва и такса битови отпадъци в размер на 10466,17 лв. главница и 29,07 лв. лихва, с общ размер на задълженията 14842,20 лв. главница и 41,23 лв. лихви

Съгласно мотивната част на акта, размерът на данък върху недвижимите имоти е определен на основание чл. 22, във вр. с чл. 10 ал. 1 и чл. 21 ал. 1 от ЗМДТ, чл. 5 ал. 1 т. 2 от Наредба за определяне размера на местните данъци на територията на Община Нова Загора и Решение № 33/22.12.2015 г. на Общински съвет Нова Загора в размер на 3.00 промила върху по-високата стойност от данъчната оценка и отчетната стойност на земята и съответно – на нежилищните имоти; размерът на такса битови отпадъци е определен на основание Заповед № РД-12-787/18.10.2019 г. на Кмета на Община Нова Загора и Решение № 1049/20.12.2013 г. на Общински съвет Нова Загора, като за периода 03.07.2020 г.-31.12.2020 г. размерът на ТБО за нежилищни имоти на юридически лица е 7.5 промила върху по – високата стойност от данъчната оценка на земята и на обектите, като 4.0 промила е таксата за услугата по сметосъбиране и сметоизвозване, 2.00 промила е таксата за услугата по обезвреждане на битови отпадъци в депа и 1,50 промила е такса за услугата чистота на териториите за обществено ползване; данък върху превозните средства е определен на основание чл. 55 от ЗМДТ, Решение № 33/22.12.2015 г. и Решение № 715/31.01.2019 г. на Общински съвет Нова Загора.

Срещу акта, адресирана до Началника на отдел „Местни данъци и такси“ при Община Нова Загора постъпила жалба вх. № 11-03-118/01.02.2021 г., в която било изразено несъгласие с установяванията в АУЗ и заявена молба за отмяна на същия. (л.74)

В отговор на подадената жалба Началникът на отдел „Местни данъци и такси“ при Община Нова Загора се произнесъл с Решение № 1/15.01.2021 г., с което потвърдил Акт за установяване на задължения по чл. 107 ал. 3 от ДОПК № 1127-1/12.11.2020 г., издаден на „Перла“ АД – в ликвидация.  Горестоящият орган приел, че актът е издаден при съобразяване с материалния закон и данните, декларирани от дружеството пред органа по приходите. (л.78-79)

Към доказателствата по делото са приобщени Наредба за определянето и администрирането на местните такси и цени на услуги на територията на Община Нова Загора и Наредба за определяне размера на местните данъци на територията на Община Нова Загора в редакции към процесния период.

С Решение № 1049/20.12.2013 г. на Общински съвет Нова Загора е прието размерът на ТБО за 2014 г. за нежилищни имоти на юридически лица да е: 1. Събиране на битови отпадъци и транспортирането им в депата или други инсталации и съоръжения и обезвреждането им  - 4.00 промила; 2. Проучване, проектиране, изграждане, поддържане, експлоатация, закриване и мониторинг на депата за битови отпадъци или други съоръжения за обезвреждане на битовите отпадъци, включително отчисленията по чл. 60и и чл. 64 от ЗУО – 2.00 промила и 3. Почистване на улични платна, площади, алеи, паркове и други територии, предназначени за обществено ползване – 1.50 промила. (л.138-139)

С Решение № 715/31.01.2019 г. на Общински съвет Нова Загора е прието изменение на чл. 12 от Наредбата за определяне размера на местните данъци на територията на Община Нова Загора, регламентиращ определянето размера на данъка върху превозните средства.

Със същото решение на Общински съвет Нова Загора е изменен чл. 5 ал. 1 от Наредбата за определяне размера на местните данъци на територията на Община Нова Загора, съгласно който текст годишният размер на данъка за нежилищните имоти е 3 на хиляда върху данъчната оценка.

Със Заповед № РД-12-787/18.10.2019 г. Кметът на Община Нова Загора е разпоредил на основание чл. 63 ал. 2 от ЗМДТ видът и честотата на предлаганите услуги по чл. 62 изр. първо от ЗМДТ (сметосъбиране и сметоизвозване, обезвреждане на битовите отпадъци и поддържане на депо за битови отпадъци, поддържане на чистотата на териториите за обществено ползване, определени са границите на районите и видът на предлаганите услуги по чл. 62 от ЗМДТ, както и честотата на сметоизвозване. Видно от съдържанието на тази заповед в строителните граници на града се извършва сметосъбиране и сметоизвозване, предоставят се и за всички имоти в регулационните граници на гр. Нова Загора и населените места в общината обезвреждане на битовите отпадъци и поддържане на депо, както и поддържане на чистотата на териториите за обществено ползване. (л.73)

По силата на Договор № 181/11.05.2020 г. в населените места на община Нова Загора се извършва сметосъбиране и сметоизвозване, поддържане на чистота на териториите за обществено ползване на територията на община Нова Загора. (л.146-156) Представени са и констативни протоколи за ежемесечно почистване в изпълнение на този договор. (л.157-191)

По делото е представена декларация по чл. 62 и чл. 67 от ЗМДТ, в която е заявено от представляващия оспорващия, че за процесния имот за сметосъбиране и сметоизвозване на битови отпадъци през 2020 г. ще се ползва 1 бр. контейнер. Тази декларация е изведена с изходящ номер от дружеството № 72 от 25.10.2019 г. (л.99). В отговор на тази декларация от Община Нова Загора е изпратено писмо изх.№ 26-00-553 от 05.11.2019 г., с което дружеството е уведомено, че ТБО ще бъде изчислена върху по-висока от отчетната и данъчната оценка на имота.

Горната фактическа обстановка съдът прие за установена въз основа на всички събрани в хода на съдебното дирене годни, относими и допустими доказателствени средства. Съдът изгради своите изводи от фактическа страна на база всички приобщени по делото писмени доказателства, които не бяха оспорени от страните по предвидения в закона ред.

Въз основа на така изградената фактическа обстановка, съдът формира следните правни изводи:

Оспорването е направено в рамките на регламентирания от закона срок, от лице, което има правен интерес от това производство и срещу административен акт, който подлежи на съдебен контрол, поради което то е допустимо.

Разгледана по същество, жалбата се преценява от съда като  неоснователна и като такава следва да бъде отхвърлена.

Съображенията на съда в тази насока са следните:

След като е сезиран с оспорване, при служебния и цялостен контрол върху законосъобразността на обжалвания административен акт, съгласно нормата на чл. 168 ал. 1 от АПК, съдът провери изначално неговата валидност. Това се налага поради принципа на служебното начало в административния процес, въведен с нормата на чл. 9 от АПК. Обжалваният административен акт е издаден от компетентен административен орган, в кръга на неговите правомощия, въз основа на законосъобразни, предшестващи издаването му действия, в съответната писмена форма и съдържа необходимите реквизити, което го прави валиден и процесуално законосъобразен. Обжалваният акт е издаден след извършена проверка по писмени данни от служител при общинската администрация – Старши инспектор орган по приходите при Община Нова Загора, оправомощен със Заповед № РД-12-307/16.05.2018 г., т.е. действащ при спазване на териториалните предели на правомощията си и в рамките на предоставената му материална компетентност. Съгласно чл. 4 ал. 1 от ЗМДТ, установяването, обезпечаването и събирането на местните данъци се извършва от служители на общинската администрация по реда на ДОПК. Според разпоредбата на чл. 4 ал. 3, вр. ал. 4 от ЗМДТ, в производствата по ал. 1 служителите от общинската администрация, определени със заповед на кмета на общината, имат правата и задълженията на органи по приходите, а в ал. 5 е предвидено, че ръководителят на звеното за местни приходи в съответната община, упражнява правомощията на териториален директор, вкл. Предвидените в чл. 107 ал. 4 от ЗОПК. С оглед препращащата разпоредба на чл. 9б от ЗПДТ, редът за установяването, обезпечаването и събирането на местните такси по ЗМДТ е също този по чл. 4 ал. 1 – 5 от ЗМДТ. Едновременно с това имотите, за които с процесния АУПДВ е установена дължимост на данък и ТБО се намират на територията на община Нова Загора, поради което и съдът приема, че издателят на акта е действал при наличието както на материална, така и на териториална компетентност.

Предмет на съдебна проверка в настоящото производство е законосъобразността на Акт за установяване на задължение, издаден по реда на чл. 107 от ДОПК - задължения за данък върху недвижимите имоти, такса битови отпадъци и данък върху превозните средства на „Перла“ АД – в ликвидация за второ шестмесечие на 2020 г. Съгласно чл. 107 ал. 1 от ДОПК, когато органът по приходите установява размера на дължимия данък или осигурителната вноска въз основа на подадена от лицето декларация, задължението подлежи на внасяне в срока, предвиден в съответния закон, като органът по приходите издава акт за установяване на задължението, а последният, по аргумент от ал. 4, може да се обжалва пред Директора на ТД на НАП. Доколкото в случая се касае за местни задължения с публичен характер, приложими материалноправни норми са тези по ЗМДТ, като в чл. 4 и чл. 9 б са указани редът и компетентността при установяването, обезпечаването и събирането на този вид задължения. Съгласно чл. 4 ал. 5 от ЗМДТ, ръководителят на звеното за местни приходи при съответната община изпълнява правомощията на териториален директор на НАП и в процесния случай оспореният АУЗ е бил предмет на административно обжалване пред Началника на отдел „Местни данъци и такси“ при Община Нова Загора. Последният се явява компетентният по – горестоящ административен орган, с оглед регламента на чл. 107 ал. 4 от ДОПК, във вр. с чл. 4 ал. 5 от ЗМДТ. В процесния случай съдът не установява и допуснати съществени нарушения на административнопроизводствените правила, доколкото органът – издател се е произнесъл след изясняване на фактите от значение за случая. Съгласно чл. 107 ал. 3 от ДОПК, приложен в случая, органът по приходите издава акт за установяване на задължението служебно в случаите, когато задължението не е платено в срок и не е извършена ревизия. Ето защо настоящият съдебен състав преценява, че обжалваният административен акт е валиден и процесуално законосъобразен.

При преценка на събраните доказателства, съдът намира, че актът за установяване на задължение е постановен и в съответствие с материалния закон, при следните съображения:

По отношение на определения с оспорения акт данък върху недвижимите имоти:

Съгласно чл. 10 ал. 1 от ЗМДТ (в приложимата редакция), с данък върху недвижимите имоти (ДНИ) се облагат разположените на територията на страната сгради и поземлени имоти в строителните граници на населените места и селищните образувания, както и поземлените имоти извън тях, които според подробен устройствен план имат предназначението по чл. 8 т. 1 от ЗУТ и след промяна на предназначението на земята, когато това се изисква по реда на специален закон, на което условие несъмнено отговаря процесният недвижим имот, собственост на оспорващото дружеството. Видно е от приложената декларация по чл. 14 от ЗМДТ, че процесният имот е нежилищен (за производствени нужди) и се намира в строителните граници на гр. Нова Загора, поради което имотът е облагаем, а данъкът – дължим от собственика. Данъкът съставлява публично задължение, породено от фактическата и правна власт, която правният субект има върху съответния обект на облагане, намиращ се на територията на страната. В цитирания по – горе чл. 10 ал. 1 е указано, че с ДНИ се облагат разположените на територията на страната сгради и поземлени имоти, при което дължимостта на данъка не зависи от ползването или неползването на подлежащия на облагане недвижим имот и това изрично е предвидено в разпоредбата на чл. 13 от ЗМДТ. Предвид това, след като към момента на издаване на АУЗД жалбоподателят е собственик на процесния имот и не са налице обстоятелствата за освобождаването му (в хипотезата на чл. 24 от ЗМДТ) от задължението за заплащане на ДНИ, то той е данъчно задължено лице и предвид липсата на документ за заплащане данъка на имота, правилно с оспорения АУЗД е установена неговата дължимост. Съгласно чл. 21 ал. 1 от ЗМДТ, данъчната оценка на недвижимите имоти на предприятията е по – високата между отчетната им стойност и данъчната оценка съгласно приложение № 2. Видно от съдържанието на процесния акт, като основа за определяне размера на процесния ДНИ органът по приходите е извел отчетната стойност на имота, базирана върху декларираното от самото дружество в декларацията по чл. 14 от ЗМДТ, съпоставил я е с данъчната оценка и е определил данъка върху по-висока стойност измежду двете за всеки от подлежащите на облагане имоти. (справка л.130) Данъчна основа на процесните имоти възлиза на 2 790 979,16 лв. и същата, в съответствие с цитираната по – горе разпоредба на чл. 21 ал. 1 от ЗМДТ, правилно е ползвана от издателя на акта като облагаема основа за определяне на данъка. В случая законосъобразно е определен и размерът на ДНИ, съобразен с нормативно установените стойности в Наредба за определяне размера на местните данъци на територията на Община Нова Загора. Съобразно чл. 5 ал. 1 т. 2 от актуалната редакция на Наредбата, годишният размер на данъка върху недвижимите имоти е за нежилищни имоти 3 на хиляда върху данъчната оценка. Следователно, материалният закон е правилно приложен от органа по приходите при определяне размера на ДНИ върху процесния недвижим имот.

По отношение на определената с оспорения акт такса за битови отпадъци:

С процесния административен акт е установен размер на задължения за такса битови отпадъци за второ шестмесечие на 2020 година за собствени на оспорващото дружество недвижими имоти, съставляващи нежилищни такива и находящи се в строителните граници на населеното място – гр. Нова Загора. Съгласно чл. 62 от ЗМДТ, таксата за битови отпадъци се заплаща за услугите по събирането и транспортиране на битови отпадъци до съоръжения и инсталации за тяхното третиране, третиране на битовите отпадъци в съоръжения и инсталации и поддържането на чистотата на териториите за обществено ползване в населените места и селищните образувания в общината, като изрично в чл. 63 ал. 2 от ЗМДТ е посочено, че видът на предлаганите услуги по чл. 62 на територията на общината, както и честотата на събиране и транспортиране на битовите отпадъци се определят със заповед на кмета на общината и се обявяват публично до 31 октомври на предходната година. Следователно, таксата се дължи, ако е налице предоставяне на съответната услуга в съответния район, посочен в заповедта по чл. 63 ал. 2 от ЗМДТ, където се намира имотът. В настоящия случай от доказателствата се установява, че процесният имот се намира в строителните граници на гр. Нова Загора. Нормата на чл. 66 указва всички компоненти на услугите по чл. 62 по дейности, а именно: събиране на битовите отпадъци и транспортирането им до инсталации и съоръжения за третирането им, както и осигуряване на съдове за събиране на битовите отпадъци, с изключение на разделното събиране, предварителното съхраняване и транспортирането на битовите отпадъци, попадащи в управлението на масово разпространени отпадъци по ЗУО – за услугата по чл. 62 т. 1; третиране на битови отпадъци, необхванати в управлението на масово разпространените отпадъци, както и проучване, проектиране, изграждане, поддържане, експлоатация, закриване и мониторинг на депата за битови отпадъци и/или други инсталации и съоръжения за оползотворяване и/или обезвреждане на битови отпадъци – за услугата по чл. 62 т. 2 и за услугата по чл. 62 т. 3 – дейности по поддържане на чистотата на уличните платна, площадите, алеите, парковите и другите територии от населените места и селищните образувания в общината, предназначени за обществено ползване. В процесния административен акт е установен размер на таксата за битови отпадъци и по трите компонента. Съгласно чл. 67 ал. 6 от ЗМДТ, общинският съвет приема основите за изчисляване размера на таксата за всяка от услугите по чл. 62 с наредбата по чл. 9, като решението за приемане или изменение на наредбата по чл. 9. Към доказателствата са приобщени в актуалната към датата на издаване на процесния акт редакция Наредба за определянето и администрирането на местните такси и цени на услуги на територията на община Нова Загора, както и приетата с Решение № 1049/20.12.2013 г. от ОбС Нова Загора план – сметка за разходите на услугите по сметосъбиране, сметоизвозване, обезвреждане на битови отпадъци в депа и поддържане чистотата на териториите за обществено ползване, приета съобразно изискването на чл. 67 ал. 2 от ЗМДТ. Съгласно цитираното решение, размерът на таксата за битови отпадъци за нежилищните имоти на юридическите лица се определя пропорционално върху по – високата между отчетната стойност и данъчната оценка за нежилищния имот на съответното юридическо лице в град Нова Загора и всички населени места в общината. Размерът на таксата за битови отпадъци е определен от Общинския съвет досежно нежилищни имоти, както следва: за услугата по събиране на битови отпадъци и транспортирането им до депата или други инсталации и съоръжения за обезвреждането им – 4,00; за услугата проучване проектиране, изграждане, поддържане, експлоатация, закриване и мониторинг на депата за битови отпадъци или други съоръжения за обезвреждане на битовите отпадъци, вкл. отчисленията по чл. 60и и чл. 64 от ЗУО – 2,00 и за услугата по почистване на улични платна, площади, алеи, паркове и други територии, предназначени за обществено ползване – 1,50. Оспорващото дружество е депозирало пред административния орган декларация, че ще осъществява сметосъбиране в 1 бр. контейнер, но подаването и е без правно значение, доколкото начинът на определяне на таксата е приет с решение на общинския съвет, което е влязъл в сила административен акт, издаден на основание чл.67 ал.5 от ЗМДТ. Доколкото в този административен акт са обосновани обективни обстоятелства, възпрепятстващи прилагането на чл.67 ал.4 и не е предвидена възможност чрез декларация да се избира друга основа за определяне на ТБО, то правилно от административния орган е приложена именно определената с Решение № 1049/20.12.2013 г. на Общински съвет Нова Загора основа за облагане с тази такса.

 На следващо място, от доказателствата по делото се установява, че община Нова Загора предлага и извършва всички посочени в разпоредбата на чл. 62 от ЗМДТ дейности, в която насока са представените по делото заповеди, договори и отчетни протоколи. Видно е от Заповед № РД-12-787/18.10.2019 г. на кмета на Община Нова Загора, че в гр. Нова Загора, в чиито строителни граници се намира процесният имот се предоставят услуги по сметосъбиране и сметоизвозване, обезвреждане на битовите отпадъци и поддържане на депо, както и поддържане на чистотата на териториите за обществено ползване. Реалното предоставяне на услугите по събиране и транспортиране на битови отпадъци до съоръжения за третирането им и по поддържане чистотата на териториите за обществено ползване е удостоверено с представения Договор № 181/11.05.2020 г. и приложените към същия констативни протоколи с отчетен характер. По делото не се оспорва предоставянето на услугата по третиране на битовите отпадъци в съоръжения и инсталации, която също се ползва от оспорващото дружество с оглед посочената по-горе заповед на кмета на община Нова Загора. Следователно, за територията на град Нова Загора, в чиито строителни граници се намира процесният имот, таксата за битови отпадъци се дължи и за трите услуги, визирани в разпоредбата на чл. 62 от ЗМДТ. Нейният размер е определен от органа по приходите съобразно действащите към момента на издаване на оспорения АУЗД разпоредби, приети от органа на местно самоуправление – Общински съвет Нова Загора. При горецитираните ставки и при облагаема основа на процесния имот в размер на 2 790 979,16 лв., размерът на таксата битови отпадъци трите предоставяне от общината и ползвани от дружеството услуги по събиране и транспортиране на битовите отпадъци, тяхното третиране в съоръжения и инсталации и поддържане чистотата на териториите за обществено ползване за  разглеждания период второ шестмесечие на 2020 г. възлиза на 10 466,17 лв., както правилно е прието в атакувания АУЗД. 

На следващо място в оспорения АУЗД е установено и задължение за данък върху превозните средства в общ размер на 189,55 лева за второ шестмесечие на 2020 г., в която част актът се преценява от съда също като съобразен с действащите към момента на постановяването му материалноправни разпоредби. При определяне размера на данъка е приложена нормата на чл. 55 от ЗМДТ, като за всяко от моторните превозни средства, собственост на оспорващото дружество са приложени както имуществения, така и екологичния компонент, съобразно мощността на двигателя, годината на производство на съответния лек или товарен автомобил, както и определените с приложените по преписката решения на Общинския съвет екологични категории.

При изложените по – горе съображения съдът намира, че оспореният Акт за установяване на задължения по чл. 107 ал. 3 от ДОПК № 1127-1/12.11.2020 г., издаден от старши инспектор орган по приходите при Община Нова Загора, с който са установени следните задължения за второто шестмесечие на 2020 г. за собствени на дружеството недвижими имоти и МПС: данък върху недвижимите имоти в размер на 4 186,48 лв. главница и 11.63 лв. лихва, данък върху превозните средства в размер на 189,35 лв. главница и 0,53 лв. лихва и такса битови отпадъци в размер на 10466,17 лв. главница и 29,07 лв. лихва,  потвърден с Решение № 1/15.01.2021 г. на Началник отдел „Местни данъци и такси“ при Община Нова Загора е валиден, материално и процесуално законосъобразен.

Подадената срещу същия жалба от „Перла“ АД – в ликвидация като неоснователна следва да бъде отхвърлена.

Искания за присъждане на разноски не са правени.

Ръководен от изложените съображения,  и на основание чл.172 ал.2 от АПК съдът

 

Р   Е  Ш  И :

 

ОТХВЪРЛЯ жалбата на „Перла“ АД – в ликвидация, със седалище гр. Нова Загора срещу Акт за установяване на задължения по чл. 107 ал. 3 от ДОПК № 1127-1/12.11.2020 г., издаден от старши инспектор орган по приходите при Община Нова Загора, с който са установени следните задължения за второто шестмесечие на 2020 г. за собствени на дружеството недвижими имоти и МПС: данък върху недвижимите имоти в размер на 4 186,48 лв. главница и 11.63 лв. лихва, данък върху превозните средства в размер на 189,35 лв. главница и 0,53 лв. лихва и такса битови отпадъци в размер на 10466,17 лв. главница и 29,07 лв. лихва,  потвърден с Решение № 1/15.01.2021 г. на Началник отдел „Местни данъци и такси“ при Община Нова Загора.

Решението подлежи на касационно обжалване в 14- дневен срок от съобщаването му на страните, чрез връчване на препис от същото, пред Върховния Административен съд.

 

 

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ: