Решение по дело №160/2019 на Административен съд - Силистра

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 30 октомври 2019 г. (в сила от 16 юни 2020 г.)
Съдия: Елена Стойнова Чернева
Дело: 20197210700160
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 25 юни 2019 г.

Съдържание на акта

Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е

 

93

Гр. Силистра,  30 октомври 2019 година

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

Административен съд гр. Силистра, в открито съдебно заседание на тридесети септември през две хиляди и деветнадесета година, в състав:

                                                                  Съдия: Елена Чернева

при секретаря Стефка Димитрова, като разгледа докладваното от съдията адм. д № 160 по описа на съда за 2019 г., за да се произнесе, взе предвид следното:

Производството е по реда на чл. 145 и сл. от Административнопроцесуалния кодекс (АПК), във вр. с чл. 27, ал. 1 от Закона за управление на средствата от Европейските структурни и инвестиционни фондове (ЗУСЕСИФ).

Производството по делото е образувано по жалба на Община Тутракан против  Решение № РД-02-36-727 / 10. 06. 2019 г. на Заместник-министъра на регионалното развитие и благоустройството и ръководител на Управляващия орган (УО) на Оперативна програма „Региони в растеж“  (ОПРР) 2014-2020 г., с което се отказва верификация и извършване на плащане на разходи в размер на 291 952. 27 лв. с вкл. ДДС по искане за междинно плащане под № 3  по Административен договор за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ №  BG16RFOPOO1-2.001-0060-С01 № РД-02-37-78/15. 09. 2016 г.  с бенефициент Община Тутракан, сключен във връзка с постъпило и одобрено проектно предложение №  BG16RFOPOO1-2.001-0060 „Енергийна ефективност в общински административни сгради – гр. Тутракан“.

Жалбоподателят излага доводи за материална незаконосъобразност на оспорваното решение. Твърди, че съгласно проектното предложение и сключения договор е било предвидено изпълнение на мерки, свързани с подобряването на достъпа за лица с увреждания до сградите в съответствие с изискванията на Наредба № 4 / 01. 07. 2009 г.  Счита, че с осигурения достъп на лицата с увреждания до залата за обслужване на клиенти на първия етаж на сградата посредством външна рампа с наклон от 5 % е изпълнил условията, заложени в насоките за кандидатстване. Счита, че Наредба № 4 / 2009 г. следва да се прилага при проектирането, изпълнението и поддържането на строежите, както и при извършване на реконструкция, основно обновяване, основен ремонт, преустройство, пристрояване и надстрояване на съществуващи елементи на урбанизираната територия и на сградите и съоръженията, но не е относима към прилагане на мерки за  енергийна ефективност, които попадат под определението за „Текущ ремонт“ съгласно §1, т. 43 от ДР на ЗУТ.  Моли за отмяна на атакуваното решение.

Ответникът по жалбата - заместник-министъра на регионалното развитие и благоустройството и ръководител на УО на ОПРР 2014-2020 г., представляван от адв. С.К. от САК, оспорва жалбата. Посочва, че в обхвата на задължението на бенефициера да осигури достъпна среда при изпълнението на проектното предложение, финансирано от БФП от ОПРР 2014-2020 г., са включени всички минимално предвидени изисквания по Наредба № 4 от 01. 07. 2009 г. за проектиране, изпълнение и поддържане на строежите в съответствие с изискванията за достъпна среда на населението, включително за хората с увреждания, в това число и осигуряване на възможност на хората с увреждания за ползване на пълната функционалност на сградата и ползване на санитарно-хигиенно помещение. Моли за отхвърляне на жалбата  и за присъждане на разноски. Подробни доводи излага в писмени бележки.

Съдът, като обсъди доводите на страните в производството и събраните по делото доказателства, приема за установено следното от фактическа страна:

Във връзка с открита процедура за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ чрез подбор на проектни предложения BG16RFOP001 – 2. 001 „Енергийна ефективност в периферните райони“, Община Тутракан  е подала проектно предложение с референтен номер BG16RFOP001 – 2. 001 – 0060, с наименование „Енергийна ефективност в общински административни сгради – гр. Тутракан“ и с предмет прилагане на мерки, които ще допринесат за достигане на по-високо ниво на енергийна ефективност и намаляване на енергийното потребление на три обекта, собственост на общината – сграда Общинска администрация на ул. „Трансмариска“ № 31, сграда на ул. „Трансмариска“ № 7 и сграда на ул. „Крепостта“ № 47 (л. 28-42 от делото). В съответствие с разпоредбата на чл. 26  ЗУСЕСИФ  и чл. 5 от Постановление ПМС № 162 от 05. 07. 2016 г. за процедурата са били утвърдени Насоки за кандидатстване (л. 171-199). Подаденото проектно предложение е било одобрено от Ръководителя на УО на ОПРР 2014-2020 г. и на основание чл. 45, ал. 2 от ЗУСЕСИФ между страните е бил сключен административен договор №  BG16RFOPOO1-2.001-0060-С01 № РД–02-37-78 от 15. 09. 2016 г. (л. 55-63), предвиждащ предоставяне на БФП (100%) за реализация на проекта в максимален размер до 1 789 374. 20 лева. Договорът е сключен при Общи условия (л. 64-74).

 На 30. 01. 2019 г. общината е подала в ИСУН искане за междинно плащане № 3 по сключения административен договор. Във връзка с искането е извършена проверка на място, при която са изготвени доклад и становище към доклада. Във връзка с резултата от проверката и на основание чл. 62, ал. 2 ЗУСЕСИФ, ръководителят на УО на ОПРР 2014 – 2010 г. е изискал от бенефициента коригирани и/или допълнителни документи и разяснения в срок до 15 календарни дни (л. 91-93). В т. 3.1.4 от писмото  е изискана информация относно констатацията, че в административната сграда на ул. „Трансмариска“ № 31 не са осигурени алтернативен маршрут до всички етажи на сградата и сервизни помещения и тоалетни за лица с увреждания. Кметът на  Община Тутракан е предоставил исканите пояснения и документи. По отношение на т. 3.1.4 е отбелязал, че са осигурили достъп на лица с увреждания до сградата в съответствие с дадените насоки за кандидатстване по проекта. Позовавайки се на публикуваните отговори на зададени въпроси към УО на ОПРР на сайта на програмата е изразил становище, че с осигуряването на достъп до входа на сградата е изпълнено задължението за подобряване на достъпа на хора с увреждания, още повече, че в обхвата на извършваните дейности за подобряване на енергийната ефективност не се извършва реконструкция, основно обновяване, основен ремонт, преустройство, пристрояване и надстрояване, за да е приложима Наредба № 4  от 01. 07. 2009 г.

Последвало е издаването на Решение № РД-02-36-727 / 10. 06. 2019 г. на УО на ОПРР 2014-2020 г., с което се отказва верификация и извършване на плащане на разходи в размер на 291 952. 27 лв. с вкл. ДДС по искане за междинно плащане под № 3  по сключения между страните договор. Решаващият орган е обосновал отказа си с разпоредбата на чл. 64, ал. 1 ЗУСЕСИФ и липсата на предпоставки за допустимост на разходите съгласно чл. 57, ал. 1, т. 2 и чл. 60 ЗУСЕСИФ, както и съгласно и чл. 76 от Общите условия към сключения между страните договор. По-конкретно е посочено, че в насоките за кандидатстване по процедурата за БФП Приоритетна ос 2: „Подкрепа за енергийната ефективност в опорни центрове в периферните райони“  по ОПРР 2014-2020 г. са заложени като задължителни мерки за осигуряване на достъпна среда на хората с увреждания до сградите в съответствие с изискванията на Наредба № 4 от 01. 07. 2009 г. за проектиране, изпълнение и поддържане на строежите в съответствие с изискванията за достъпна среда на населението, включително за хората с увреждания (Наредба № 4 / 2009 г.). Акцентира се, че бенефициентът не е спазил условията на чл. 75 и чл. 76 от цитираната наредба, както и разпоредбата на чл. 57, ал. 2 от ЗХУ, тъй като липсва възможност за достъп на хората с увреждания до горните етажи на административната сграда на Община Тутракан, а също и предвидено в проекта изграждане на санитарно помещение съгласно изискванията на наредбата.

Оспорването на посоченото решение  е станало повод за инициирането на настоящото производство, в което предвид разпоредбата на чл.168, ал.1 от АПК съдът следва да прецени законосъобразността на обжалвания административен акт на всички основания по чл.146 от АПК - валидността му, спазването на процесуалноправните и материалноправните разпоредби по издаването му и съобразен ли е с целта, преследвана от закона.

Решението е издадено от компетентен орган. Според чл. 9, ал. 5, изр. второ и трето от ЗУСЕСИФ ръководител на управляващия орган е ръководителят на администрацията или организацията, в чиято структура се намира управляващият орган, или определено от него лице като правомощията на ръководител на управляващия орган могат да се упражняват и от овластено от него лице. Разпоредбата на чл. 5, ал. 1, т. 10 от Устройствения правилник на Министерството на  регионалното развитие и благоустройството предвижда, че министърът организира дейността на управляващия орган на Оперативна програма "Региони в растеж" 2014 – 2020 г. С преписката е представена заповед № РД-02-36-1179/26. 09. 2018 г. на министъра на регионалното развитие и благоустройството, с която издателят на оспореното решение Д. Н., в качеството ѝ на заместник министър на регионалното развитие и благоустройството, е определена за ръководител на УО на ОПРР 2014-2020 г. Както беше посочено, съгласно чл. 9, ал. 5 от ЗУСЕСИФ делегирането на тези правомощия е допустимо и в разглеждания случай е редовно извършено.

Оспореното решение е издадено в предписаната от закона писмена форма – чл. 59, ал. 2 от АПК. В него са посочени фактическите и правни основания за издаването му.

Основният спор в процеса е концентриран около материалната законосъобразност на акта и по-конкретно около обхвата на задължението на бенефициера да осигури достъпна среда,  като според административния орган проектът следва да изпълнява изцяло изискванията на Наредба № 4 / 2009 г., в това число чрез осигуряване на  достъп на хората с увреждани до всички етажи на сградата и до ползване на санитарно помещение, а според жалбоподателя за изпълнение на задължението е достатъчно осигуряване на достъп на хората с увреждания до залата за обслужване на клиенти на първия етаж на административната сграда.

Съгласно т. 4.3.2  от Насоките за кандидатстване всички подприоритети и приоритети на програмата, насочени към строителство, ремонт и реконструкция на сгради, включително към енергийно обновяване, както и мерките за подобряване на градската среда, включват задължителна хоризонтална дейност “Подобряване на достъпа на хора с увреждания до гореспоменатите сгради“. Посоченото изискване е доразвито в насоките при посочването на допустимите дейности, като в допълнителната информация към т. 4.4.6 (л. 185 от делото и л. 29 от насоките) е посочено, че всички проекти следва да включват мерки, свързани с подобряване на достъпа на хора с увреждания до сградите в съответствие с изискванията на Наредба № 4 / 2009 г.

За да се прецени необходимия обем на мерките за подобряване на достъпа на лица с увреждания и оттам да се прецени дали проекта отговаря на изискванията на насоките за кандидатстване и дали извършените във връзка с осъществяването му разходи са допустими съгласно чл. 57, ал. 1, т. 2 ЗУСЕСИФ, е необходимо  да се разгледат в паралел целите на процедурата, нейните параметри и предписаните допустими за подпомагане дейности. 

Конкретните цели на процедурата са разписани в т. 2 от насоките за кандидатстване и са свързани с повишаване на енергийната ефективност в жилищния сектор и в обществените сгради в опорните центрове от 4-то ниво на националната полицентрична система. Предвидената безвъзмездна финансова помощ за осъществяване на целите на програмата е 100 %. Не се изисква съфинансиране от конкретния бенефициент (л. 176 от делото и л. 11 от насоките). За  да се получи пълния размер на помощта, е необходимо предвидените цели в проекта да се постигат посредством допустими дейности. Същите са регламентирани в т. 4.4.6 от Насоките, като е предвидено, че СМР на сградите които обхващат ремонт и реконструкция на различни части на сградата (покрив, стени, стълбищни клетки и площадки, коридори, асансьори и др.), могат да бъдат финансирани само ако с предложените мерки по проекта по ОПРР 2014-2020 сградата постигне най-малко клас на енергопотребление "С" и повече от 60% енергийни спестявания; предвидено е, че изискването за повече от 60% енергийни спестявания следва задължително да се спазва, когато описаните СМР не са пряко свързани с изпълнението на задължителните мерки за енергийна ефективност, но тези СМР са предписани в техническото обследване. Видно от проектното предложение на общината е обстоятелството (л. 33), че изчислените спестявания след въвеждане на енергоспестяващите мерки възлизат под 60 %. Следователно в проекта не би следвало да са включени СМР, които обхващат ремонт и реконструкция на различни части на сградата, тъй като тези дейности и разходите за извършването им не биха били допустими съгласно т. 4.5.1 от насоките поради факта, че общината не отговаря на едно от двете кумулативно изискуеми условия за финансирането им -  да достигне повече от 60 % енергийни спестявания.

Видно от приложения инвестиционен проект е обстоятелството, че административната сграда на ул. „Трансмариска“ 31 в гр. Тутракан е построена и пусната в експлоатация през 1951 г. (л. 212). При проведената проверка на 21. 02. 2019 г. е установено, че сградата като цяло не е пригодена за ползване от хора с увреждания и не отговаря на съществените изисквания на Наредба № 4/2009 г., тъй като макар да е осигурен достъп до залата за обслужване на клиенти посредством рампа с наклон 5 %, липсва достъп до горните етажи на сградата и не е предвидено изграждането на санитарно помещение за хора с увреждания. Посочените недостатъци, касаещи достъпността на архитектурната среда,  изискват преустройства и реконструкции, които, както се коментира по-горе, съставляват недопустими  дейности, които биха калкулирали недопустими разходи. Вече беше споменато, че проектът не изисква съфинансиране от бенефициента, поради което не би следвало при осъществяването му да е необходимо извършването на тези разходи за негова сметка. Несъмнено съгласно заложените хоризонтални принципи в Насоките за кандидатстване проектът следва да включва задължителна хоризонтална дейност „Подобряване на достъпа за хора с увреждания до гореспоменатите сгради“ в съответствие с изискванията на Наредба № 4 / 2009 г., но тази дейност следва да е допустима и няма изискване изчерпателно да осъществява всички изисквания на наредбата, а само да подобрява достъпа на хората с увреждания до сградите. В този смисъл са и дадените отговори на зададени въпроси от УО на програмата (л. 206-210), публикувани в ИСУН и в сайта на ОПРР, които отговори, съгласно предоставената допълнителна информация в т. 5.4 от насоките, представляват официалното становище на УО, което обаче се разминава с мотивите на обжалвания акт.

Видно от изготвения окончателен доклад относно годността за ползване на строежа (л. 303) е обстоятелството,   че във връзка с осигуряването на достъпна среда бенефициерът е удължил съществуващата външна рампа за достъп до сградата до постигане на наклон от 5 % съгласно чл. 16, ал. 1 от Наредба № 4 / 2009 г., поставил е метален парапет от двете страни, поставил е тактилна ивица от 60 см в началото и края на рампата и е положил нова настилка от мразоустойчив гранитогрес; вътрешната рампа в сградата е удължена до постигане на максимален наклон от 7 % съгласно чл. 16, ал. 2 от Наредба № 4 / 2009 г. и върху нея е изпълнена нова настилка. Извършените дейности несъмнено са съобразени с изискванията на Наредба № 4 / 2009 г. и в същото време изпълняват условията за допустимост съгласно т. 4.4.6 от насоките и допринасят за подобряване на достъпа на хората с увреждания до сградата.  В този смисъл твърдяното от административния орган неизпълнение на изискванията за достъпна среда за населението при изпълнението на проекта не е налице.

Производството по верификация на разходи се съдържа в чл. 60- чл. 68 ЗУСЕСИФ. Съгласно чл. 62, ал. 3 ЗУСЕСИФ УО извършва верифициране на разходите въз основа на проверка на документите, представени към искането за плащане и на проверки на място, когато това е приложимо. Общите условия за допустимост на разходите са регламентирани в чл. 57 и чл. 58 ЗУСЕСИФ общо за всички оперативни програми. Съгласно чл. 57, ал. 1, т. 2 от ЗУСЕСИФ, за да се считат разходите за допустими, разходите следва да попаднат във включени в документите по чл. 26, ал. 1 и в одобрения проект категории разходи, като един от документите по чл. 26, ал. 1 от ЗУСЕСИФ са Насоките за кандидатстване по съответната процедура. В настоящия случай се установи, че не е налице твърдяната недопустимост на разходите по смисъла на чл. 57, ал. 1, т. 2 ЗУСЕСИФ и чл. 76 от Общите условия към сключения между страните договор, тъй като не е налице несъответствие между осъществената дейност по проекта и изискванията на насоките за кандидатстване.

В заключение на това съдът намира, че Решение № РД-02-36-727 / 10. 06. 2019 г. е незаконосъобразно и е налице основание за неговата отмяна съгласно чл. 146, т. 4 от АПК

Преписката следва да бъде изпратена на органа - ръководителя на Управляващия орган на Оперативната програма за ново произнасяне със задължителни указания по тълкуването и прилагането на материалния закон съгласно изложеното в настоящите мотиви. С оглед разпоредбата на чл. 174 АПК съдът приема, че следва да определи срок на органа за произнасяне от един месец от датата на влизане на настоящото решение в сила.

Съобразно изхода на спора и на основание чл. 143, ал. 1 от АПК във вр. с чл. 78 ал. 8 ГПК и чл.144 АПК, на жалбоподателя следва да се  присъдят разноски в размера на дължимото юрисконсултско възнаграждение. Размерът на юрисконсултското възнаграждение следва да се определи по реда на чл. 37 от Закона за правната помощ, респ. по чл. 24 от Наредбата за заплащане на правната помощ, съгласно който възнаграждението по административни дела за една инстанция е от 100 до 200 лева, като в случая такова следва да бъде присъдено в размер на 200 лева, предвид фактическата и правна сложност на делото. Разноските следва да се възложат в тежест на Министерството на регионалното развитие и благоустройството, като юридическо лице, в структурата на което е органът – ответник по делото.

Водим от това и на основание чл. 173, ал. 2 и чл. 174 от АПК, Административен съд - Силистра

Р  Е  Ш  И:

 

ОТМЕНЯ Решение № РД-02-36-727 / 10. 06. 2019 г. на Заместник-министъра на регионалното развитие и благоустройството и ръководител на Управляващия орган на Оперативна програма „Региони в растеж“  2014-2020 г., с което се отказва верификация и извършване на плащане на разходи в размер на 291 952. 27 (двеста деветдесет и една хиляди деветстотин петдесет и два лв. и двадесет и седем ст.) лв. с вкл. ДДС по искане за междинно плащане под № 3  по Административен договор за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ №  BG16RFOPOO1-2.001-0060-С01 № РД-02-37-78/15. 09. 2016 г.  с бенефициент Община Тутракан, сключен във връзка с постъпило и одобрено проектно предложение №  BG16RFOPOO1-2.001-0060 „Енергийна ефективност в общински административни сгради – гр. Тутракан“

 

ИЗПРАЩА преписката на ръководителя на ръководител на Управляващия орган на Оперативна програма „Региони в растеж“  2014-2020 г. за произнасяне съобразно дадените задължителни указания по тълкуването и прилагането на закона.

 

ОПРЕДЕЛЯ едномесечен срок на компетентния административен орган за произнасяне от влизане на решението в сила.

 

ОСЪЖДА Министерството на регионалното развитие и благоустройството, БУЛСТАТ: *********, адрес: София 1202 ул. "Св. Св.Кирил и Методий" №17-19, да заплати на Община Тутракан, ЕИК *********, представлявана от кмета Д.В.С., разноски по делото в размер на 200. 00 (двеста)лева.

 

Решението подлежи на касационно обжалване пред Върховния административен съд на Република България в 14-дневен срок от съобщаването му на страните.

 

СЪДИЯ: