Решение по дело №2534/2021 на Административен съд - Пловдив

Номер на акта: 2510
Дата: 16 декември 2021 г. (в сила от 16 декември 2021 г.)
Съдия: Явор Иванов Колев
Дело: 20217180702534
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 20 септември 2021 г.

Съдържание на акта

Р     Е     Ш     Е     Н     И     Е

 

Номер 2510/16.12.2021г.           Година  2021, 16.12.        Град  ПЛОВДИВ

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

ПЛОВДИВСКИ АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД, ХХІ състав

 

   на 24.11.2021 година

 

 в публичното заседание в следния състав:

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ: ЯВОР КОЛЕВ

     ЧЛЕНОВЕ:     ЯНКО АНГЕЛОВ

                               ЙОРДАН РУСЕВ

 

при секретаря П.Ц. и при участието на прокурора КАЛОЯН ДИМИТРОВ, като разгледа докладваното от СЪДИЯ ЯВОР КОЛЕВ к. адм. дело номер 2534 по описа за 2021 година и като обсъди:

            

             Производство по чл.208 и сл. АПК във вр. с чл.63 ал.1 ЗАНН.

Постъпила е касационна жалба от ТД на НАП – Пловдив срещу Решение №1222  от 29.07.2021г. на Районен съд – Пловдив, ХХІ наказателен състав, постановено по а.н. дело №1906/2021г., с което е отменено Наказателно постановление(НП) № 550826-F581259 от 10.12.2020 год., издадено от Директора на Дирекция “Обслужване” при ТД на НАП Пловдив, с което на Фондация „Германо – Български център за срещи“, със седалище и адрес на управление гр. Пловдив, ул.„Екзарх Йосиф“№7а на основание чл. 180, ал. 2, във връзка с чл. 180, ал. 1 от ЗДДС, е наложено административно наказание „Имуществена санкция“ в размер на 500 лв. за нарушение на чл. 180, ал. 2, вр. с чл. 180, ал. 1, във вр. с чл. 102, ал. 3, т. 1 и чл. 86, ал. 1 и ал. 2 от ЗДДС и чл. 112, ал. 1 от ППЗДДС.

Поддържаните касационни основания се субсумират в твърдението, че обжалваното съдебно решение е неправилно и незаконосъобразно. В тази връзка се иска обжалваното решение да бъде отменено, а издаденото НП да бъде потвърдено. Претендира се присъждане на юрисконсултско възнаграждение пред двете съдебни инстанции.

Ответникът по касационната жалба – Фондация „Германо – Български център за срещи“, чрез процесуалния си представител адвокат К., счита, че решението на районния съд е правилно и законосъобразно.

Представителят на Окръжна прокуратура – Пловдив дава заключение за основателност на така депозираната касационна жалба.

Пловдивският административен съд – двадесет и първи състав, след като разгледа по отделно и съвкупност наведените с жалбата касационни основания, намира за установено следното.

Каза се, предмет на производството пред първоинстанционния съд е било НП № 550826-F581259 от 10.12.2020 год., издадено от Директора на Дирекция “Обслужване” при ТД на НАП – Пловдив, с което на Фондация „Германо – Български център за срещи“, е наложено административно наказание Имуществена санкция в размер 500 лв. за нарушение на чл. 180, ал. 2, вр. с чл. 180, ал. 1, във вр. с чл. 102, ал. 3, т. 1 и чл. 86, ал. 1 и ал. 2 от ЗДДС и чл. 112, ал. 1 от ППЗДДС.

НП е постановено въз основа на Акт за установяване на административно нарушение № F581259 от 30.11.2020 год., съставен от Г.Б., на длъжност инспектор по приходите при ТП на НАП – Пловдив. Обективираните в акта констатации се свеждат до следното:

-               Данъчнозадълженото по ЗДДС лице Фондация „Германо – Български център за срещи“, не и начислило ДДС в размер на 366,67 лв. по облагаеми доставки на обща стойност 2 200 лв. през периода 01.04.2020 г. - 30.04.2020 г., когато ДЗЛ не е било регистрирано по ЗДДС, тъй като не е подало заявление за регистрация, въпреки че е било длъжно.

-               При извършена проверка, документирана с Протоколи № **********/ 25.09.2020г., №**********/30.10.2020г. и № **********/18.11.2020г. е констатирано, че данъчнозадълженото по смисъла на чл. 3, ал. 1 от ЗДДС лице Фондация „Германо – Български център за срещи“, установено на територията на страната, провежда обучителни курсове по немски език и префактурира наем и консумативни разходи. Фондация „Германо – Български център за срещи“ не е институция в системата па предучилищното и училищно образование, няма лиценз за професионално обучение или професионално ориентиране, не е включена в списък, утвърден от изпълнителния директор на Агенцията по заетостта за предоставяне на обучение за придобиване на ключови компетентности, не е културно-просветна или научна институция и провежданите от същата обучения не попадат в чл. 41, т. 1, б ”а” от ЗДДС и не се третират като освободени. Относно префактурираните консумативни разходи, същите не попадат в приложното поле на чл. 26, ал. 5, т. 4 от ЗДДС, поради което формират облагаем оборот за регистрация по ЗДДС. Следователно, извършените услуги за обучение по немски език, както и префактурирането на наем и консумативни разходи са облагаеми доставки с място на изпълнение на територията на страната.

-               ЗЛ не е подало заявление за регистрация по ЗДДС в ТД па HAП - Пловдив в 7-дневен срок от изтичане на данъчния период 01.09.2017 г. - 30.04.2018 г., през който е достигнало облагаем оборот над 50 000 лв. (54 360 лв.), т.е. до 07.05.18г. включително.

-               Заявление за регистрация по ЗДДС от Фондация „Германо – Български център за срещи“ е подадено едва  на 11.09.2020г. с вх. № 303912002809645/ 11.09.2020 г. в ТД на НАП -Пловдив. Фондация „Германо – Български център за срещи“ е регистрирана по ЗДДС на основание чл. 96, ал. 1 от ЗДДС с Акт за регистрация по ЗДДС № 160422002937782/25.09.2020 г. считано от датата на връчване - 07.10.2020 г.

-               Посочено е, че за първи период, в който на ЗЛ може да бъде съставен АУАН, следва да се счита 01.11.2018 г. – 30.11.2018 г., тъй като справката –декларация и дневника за продажби за м.11.2018 г. е трябвало да се подадат в ТД на НАП гр. Пловдив в срок до 14-то число на месеца, следващ съответния данъчен период, а именно до 14.12.2018 г. вкл. и към м.11.2020 г. не са изтекли две години от извършване на нарушението съобразно чл. 34 от ЗАНН.

-               Прието е, че за периода 01.11.2018 г. до 06.10.2020 г. /датата предхождаща датата, на която е регистрирано/, лицето е следвало да начислява данък за извършените от него облагаеми доставки по ЗДДС /по аргумент от разпоредбата на чл. 102, ал. 3, т. 1 от ЗДДС./

-               Констатирано е, че за периода 01.04.2020 г. – 30.04.2020 г. оборотът е в размер на 2 200 лева, като приходът от извършените продажби е формиран на база издадените фактури и представените банкови извлечения.

-               При това положение е прието, че ако лицето беше регистрирано по ЗДДС, същото е следвало да начисли ДДС в общ размер на 366,67 лв. за извършените от него облагаеми доставки за периода 01.04.2020 г. - 30.04.2020 г. по реда на чл. 86, ал.1 от ЗДДС, като издаде данъчен документ /фактура/, в който да посочи данъка за доставката на отделен ред, посочи издадения документ в дневник за продажби за месец 04.2020г., а по отношение на продажбите към данъчно незадължени ФЛ е следвало на основание чл.112 ал.1 ППЗДДС да състави отчет за извършените продажби, съдържащ обобщена информация за тези доставки за съответния данъчен период, да отрази отчета за продажби в дневника за продажби за месец 04.2020 г., като включи размера на данъка по извършените доставки в справката-декларация за данъчен период м.04.2020 г., а справката-декларация и дневникът за продажби е следвало да подаде в ТД на НАП - Пловдив в срок до 14-то число на месеца, следващ съответния данъчен период, а именно до 14.05.2020 г. включително.

-               Нарушението е извършено на 15.05.2020 г. в гр. Пловдив.

В АУАН е посочено още, че нарушението е установено в ТД на НАП – Пловдив на 30.10.2020 г. при извършена проверка, документирана с протокол №16000 35769/30.10.2020 г. и е определен размерът на неначисления ДДС.

Процесното административно наказание е наложено при тази фактическа и правна обстановка, която в пълнота е възприета и възпроизведена в НП № 550829-F581259 от 10.12.2020 год., издадено от Директора на Дирекция “Обслужване” при ТД на НАП – Пловдив.

За да отмени обжалваното пред него наказателно постановление, Районният съд е приел, че вмененото на фондацията нарушение е недокадано, вкл. и че оборотът от 2 200 лева е формиран от облагаеми доставки(а не от освободени такива), а също така че налбожената санкция се явява непропорционална.

Подробно е мотивирана липсата на яснота в хода на административнонаказателното производство относно това защо наказания субект според наказващия орган не представлява културно-просветна институция по смисъла на чл.41, т.1, б.„а“, предл. предпоследно от ЗДДС, предвид възможността доставките да са освободени. Приети за необосновани са изводите за облагаемост на доставките, състоящи се в префактуриране на разходи, тъй като префактурирането на разходи може да представлява облагаема доставка, но не във всички случаи, а само ако естеството на отношенията между страните е такова, че може да се направи извод, че между тях реално е извършена доставка, цената на която са префактурираните разходи. В тази връзка е налице и позоваване на практика на Съда на ЕС.

Като е стигнал до тези правни изводи, Районният съд е постановил правилен съдебен акт.

В решението са изложени подробни и задълбочени мотиви относно незаконосъобразността на оспорения акт. Фактите по делото са обсъдени поотделно и в тяхната съвкупност. Въз основа на правилно установената фактическа обстановка, са направени обосновани изводи относно приложението, както на материалния, така и на процесуалния закон.

Фактическите констатации и правните изводи формирани от първостепенния съд се споделят напълно от настоящата инстанция при условията на чл. 221 ал. 2 от АПК. Това прави излишно тяхното преповтаряне.

Следва да се посочи, че според този състав на съда в хода на административнонаказателното производство са допуснати съществени нарушения на административнопроизводствените правила, изразяващи се в нарушение на императивната разпоредба на чл.42 т.4 и чл.57 ал.1, т.5 от ЗАНН.

В тази връзка следва да се посочи, че за да предизвика целените с издаването му правни последици, наказателното постановление, като писмено обективирано волеизявление, следва да съдържа отнапред определен в закона минимален обем информация. Данните, фактите и обстоятелствата, които безусловно следва да обхваща наказателното постановление са посочени в чл. 57 от ЗАНН. Тези от тях, посочени в чл.57 ал.1 т.5 и т.6 от ЗАНН, а именно - описание на нарушението, датата и мястото, където е извършено, обстоятелствата, при които е извършено, доказателствата, които го потвърждават, както и законните разпоредби, които са били нарушени виновно, съставляват мотивите – фактическите и правни основания, от които следва постановения от административнонаказващия орган резултат.

Неспазването на така установените нормативни изисквания, има за последица постановен в съществено нарушение на закона акт. Изискването за обосноваване на наказателното постановление е една от гаранциите за законосъобразност на същото, които законът е установил за защитата на правата и правнозащитените интереси на гражданите и организациите - страни в административнонаказателното производство. Тази гаранция се проявява в две насоки. С излагането на мотивите се довежда до знанието на адресата съображенията, въз основа на които административнонаказващият орган е пристъпил към налагане на конкретно административно наказание. Това подпомага лицето, чиято юридическа отговорност е ангажирана в избора на защитните средства и въобще при изграждането на защитата срещу такива актове. От друга страна пък, наличието на мотиви улеснява и прави възможен контрола върху законосъобразността и правилността на акта, упражняван при обжалването му пред съда, допринася за разкриване на евентуално допуснатите закононарушения. Значението на изискването за мотиви според ЗАНН е такова, че тяхното неизлагане към наказателното постановление съставлява съществено нарушение на закона и е основание за отмяна на акта.

В конкретния казус, както процесното НП, така и акта за установяване на административно нарушение не отговарят на установените от закона реквизити – липсва посочване на обстоятелствата, при които е извършено нарушението и на доказателствата, които го потвърждават. Каза се, касае се за нарушение на императивните разпоредби на чл.42 т.4 и чл.57 ал.1, т.5 от ЗАНН.

В АУАН и НП процесното административно нарушение е описано по следния начин: „…Данъчнозадълженото по ЗДДС лице Фондация „Германо – Български център за срещи“, не и начислило ДДС в размер на 366,67 лв. по облагаеми доставки на обща стойност 2 200 лв. през периода 01.04.2020 г. - 30.04.2020 г., когато ДЗЛ не е било регистрирано по ЗДДС, тъй като не е подало заявление за регистрация, въпреки че е било длъжно…“.

Очевидно в случая липсва каквато и да било индивидуализация на процесните доставки или каквито и да било други фактически установявания, които биха могли да обосноват извод, че в случая се касае за облагаеми доставки по смисъл на ЗДДС. Неописването на броя, датата на извършване и най-вече естеството на доставките, за които се твърди, че са облагаеми в АУАН и НП е съществено процесуално нарушение, което е самостоятелно основание за отмяна на НП.

При тази липса на изчерпателно фактическо описание на нарушението, на обстоятелствата, при които е било извършено, както и на доказателствата, които го потвърждават, съдът е лишен от възможността да упражни контрол за законосъобразност върху оспорения административен акт, тъй като от обстоятелствената част на АУАН и на НП не става ясно въз основа на какви установени по несъмнен начин факти и въз основа на какви доказателства, органите на приходната администрация са направили крайния извод, че дружеството е било длъжно, но не е начислило дължимия ДДС по спорните доставки в предвидения от закона срок.

Според твърденията в касационната жалба, проверяваното лице е извършило облагаеми доставки на територията на страната, като посочените суми са установени от представени от самото лице  документи  (фактури и периодични отчети от ФП на ЕКАФП, банкови извлечения др.), доказващи извършеното нарушение, които са обективирани в съставените протоколи за проверки, а самите протоколи като официални документи се ползват с материална доказателствена сила.

Повече от очевидно е, че съставените при проверките протоколи, не съдържат сочената информация, а цитираните от касационния жалбоподател документи не са представени в хода на съдебното производство. В обсъжданите протоколи има информация относно вида на доставките, но така както са описани, те не съвпадат напълно с констатациите в НП. В протоколите се посочва, че издадените 16 бр. фактури за период 20.09.2019 г. – 10.09.2020 г. са с предмет тест за определяне на ниво на немски език, префактуриране на наем, консумативи, без да става ясно кои от тези 16 броя фактури касаят процесния период. А в НП е констатирано, че лицето провежда на територията на страната обучителни курсове по немски език и префактурира наеми и консумативни разходи. Разминаването не е уточнено и не може да се извлече конкретика на база на представените доказателства. Направено е описание на облагаемия оборот, без да е ясно на база на какво е извлечена тази информация.

В представените протоколи, представляващи доказателства, на които се позовава административнонаказващият орган, са посочени номерата на фактурите за целия проверяван период, без да е ясно за процесния период кои от тях са дали основание да се формират направените изводи. Така, на практика в НП липсва конкретно описание на фактическия състав на вмененото нарушение.

Все в тази насока следва да се отбележи, че чл.42 т.4, съответно чл.57 ал.1, т.5  ЗАНН изискват в акта и в наказателното постановление да се посочат конкретни факти и обстоятелства, които като се подведат под съответната правна норма, да осъществяват предвидения в нея състав на административно нарушение.  Това, че в акта и в НП е посочено, че „…данъчнозадълженото по ЗДДС лице …., не и начислило ДДС…”, в никакъв случай не е достатъчно да обоснове твърдяното нарушение, доколкото цитираният израз от съдържанието на НП е правен извод, който обаче се явява фактически необоснован.

Административнонаказващият орган следва да опише подробно и да събере пълни данни за обстоятелствата, при които е извършено нарушението, нещо което в конкретния случай не е сторено, поради което процесното НП се явява незаконосъобразно само на това основание. Това е така, защото описанието на нарушението, доказателствата които го потвърждават и законовите разпоредби, които са виновно нарушени, не могат да бъдат извличани по пътя на формалната или правна логика. Това би имало за последица твърде сериозна неопределеност в регламентацията на обществените отношения от категорията на процесните такива и в твърде сериозна степен би застрашило правото на защита на засегнатото лице. В този смисъл са без значение индициите, че лицето на което е наложено административното наказание, вероятно е разбрало кои са фактите и обстоятелствата, въз основа на които е ангажирана административнонаказателната му отговорност. Правоприлагането не може да почива на предположения, а на конкретни факти, обстоятелства и данни.

Необходимо е да се посочи още, че дори и да се приеме, че протоколите цитирани в процесното НП съдържат обстоятелствата, при които е извършено нарушението, недопустимо е за описание на нарушението и обстоятелствата, при които е било извършено, да се препраща към други документи, без тяхното съдържание да е възпроизведено в обстоятелствената част на АУАН, съответно на НП. Казано с други думи, описанието на нарушението и обстоятелствата, при които е било извършано, както и доказателства, които го подкрепят, следва задължително да се съдържат в АУАН, т.е. още от образуването на административнонаказателното производство следва по недвусмислен начин да е ясно, за какво нарушение и въз основа на какви доказателства се ангажира административнонаказателната отговорност на виновното лице. Това е така, защото АУАН поставя началото на това производство и нарушителят следва да има възможност да разбере точно какво административно нарушение му се вменява, че е извършил.

С оглед изложеното и на основание чл.221 ал.2 предл.първо от АПК във връзка с чл.63 ал.1 изр.второ от ЗАНН, обжалваното решение, като правилно и законосъобразно следва да бъде оставено в сила.

Ето защо и поради мотивите, изложени по – горе ПЛОВДИВСКИЯТ

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД – ХХI състав :

 

Р      Е      Ш      И

                       

ОСТАВЯ В СИЛА Решение №1222 от 29.07.2021г., постановено по АНД №1906/2021г. по описа на Районен съд – Пловдив, XXI-ви н.с.

 

РЕШЕНИЕТО НЕ подлежи на обжалване.

 

 

 

                                                  ПРЕДСЕДАТЕЛ :

 

 

 

                                                                                 ЧЛЕНОВЕ : 1.

 

 

                                                                                                                                                                                                                                                             2.