Решение по дело №505/2020 на Административен съд - Русе

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 17 ноември 2020 г. (в сила от 17 ноември 2020 г.)
Съдия: Росица Димитрова Басарболиева
Дело: 20207200700505
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 4 септември 2020 г.

Съдържание на акта

Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е

 

 

гр. Русе,17.11.2020 год.

 

В    И М Е Т О    Н А    Н А Р О Д А

 

Русенският административен съд, в публичното заседание на двадесети октомври през две хиляди и двадесета година в състав:

 

Съдия: РОСИЦА БАСАРБОЛИЕВА

 

при секретаря ЦВЕТЕЛИНА ДИМИТРОВА като разгледа докладваното от съдия БАСАРБОЛИЕВА административно дело № 505 по описа за 2020 година, за да се произнесе, взе предвид:

 

Производството е по реда на чл. 145 и сл. от Административно-процесуалния кодекс (АПК), във вр. с чл. 46, ал. 5 от Закона за общинската собственост (ЗОС).

Постъпила е жалба от Ф.А.А. *** срещу Заповед № РД-01-2189/17.08.2020 г. на Кмета на Община Русе, с която е прекратено наемното правоотношение с нея, Б.А.Г. и М.Б.А., за общински жилищен имот с административен адрес: гр.Русе, ул. „Николай Здравков“ № 23, етаж І, състоящ се от две стаи, кухня, сервизни помещения и изба. Оспорващата релевира доводи за незаконосъобразност на оспорения акт поради нарушение на процесуалните правила и на материалния закон. Твърди се, че при издаване на заповедта административният орган не е изследвал задълбочено всички релевантни за случая факти като не е взел предвид, дадените от наемателя обяснения. Неправилно административният орган не е изследвал жилищната нужда на жалбоподателката след изтичане на срока на настаняване в общинското жилище, с оглед продължаване на този срок. Поддържа се също така тезата, че оспорената заповед противоречи и на целта на закона и представлява несъразмерна намеса в личния и семеен живот на жалбоподателката в нарушение на чл. 8 от ЕКЗПЧОС. Претендира се отмяна на оспорената заповед и присъждане на направените по делото разноски.

Ответникът – Кмет на Община Русе, чрез процесуалния си представител, счита жалбата за неоснователна. Иска същата да бъде отхвърлена, като неоснователна. Претендира и присъждане на юрисконсултско възнаграждение.

Като заинтересовани страни по делото е конституирана Б.А.Г. лично и като законен представител на М.Б.А.. Заинтересованите страни не изразяват становище по жалбата.

Съдът, като прецени събраните по делото доказателства, по отделно и в тяхната съвкупност, доводите и твърденията на страните и след като извърши служебна проверка на оспорения акт на основание чл. 168 АПК във в с чл. 146 АПК, приема за установено следното:

Жалбата е подадена в законоустановения в чл. 149, ал. 1 от АПК срок, от лице – адресат на акта, поради което е процесуално допустима и подлежи на разглеждане.

Заповед № РД-01-2189/17.08.2020 г. на Кмета на Община Русе е издадена от компетентен орган, при спазване на законоустановената форма. Актът съдържа правни и фактически основания, даващи възможност за проверка на правилността му. При издаване на заповедта не са допуснати съществени нарушения на административнопроизводствените правила – адресатът е уведомен за започналото производство, дадена му е възможност да участва в него. Релевантните по спора обстоятелства са установени в хода на административното производство.

От договор за отдаване под наем на жилищен имот № 2867/17.12.2007 г. (л. 2-3 от преписката) и последен анекс към него от 03.04.2015 г. (л. 13 от преписката) се установява, че Ф.А.А. е наемател на общински жилищен имот на ул. „Николай Здравков“ № 23, етаж І в гр. Русе, състоящ се от две стаи, кухня, сервизни помещения и изба. Настаняването на жалбоподателката е за срок от пет години от влизане в сила на Заповед № РД-01-652/01.04.2015 г. на Кмета на Община Русе (л. 12 от преписката), с която жалбоподателката е настанена в същия общински жилищен имот, ползван от нея от 2007 г. заедно със семейството й, състоящо се от пълнолетната й дъщеря Б.А.Г. и нейния син (внук на жалбоподателката) М.Б.А. – заинтересовани страни в настоящото производство. Заповедта е връчена на А. на 03.04.2015 г. (л. 12 – гръб от преписката) и няма спор, че е влязла в сила на 17.04.2015 г. Така петгодишният срок на настаняването следва да изтече на 17.04.2020 г. Предвид въведеното извънредно положение в страната към тази дата и на основание чл. 4, ал. 1, т. 2 от Закона за мерките и действията по време на извънредното положение, обявено с решение на Народното събрание от 13 март 2020 г. и за преодоляване на последиците, в конкретния случай този срок изтича на 13.06.2020 г. Относно този факт не е налице спор между страните.

С оглед изтичащия срок на настаняване на жалбоподателката в общинското жилище, в Община Русе е подадено заявление вх. № Н-117/10.06.2020 г. (л. 14 от преписката), с което е представено заявление-декларация за издаване на настанителна заповед, ведно с необходимите доказателства, удостоверяващи изпълнението на условията по чл. 3, ал. 1 от Наредба № 6 на ОбС – Русе за условията и реда за установяване на жилищни нужди, настаняване под наем и разпореждане с жилища – общинска собственост (за краткост само Наредба № 6). Като подател на заявлението е посочена жалбоподателката Ф.А., но без да е положен подпис от нейна страна. От своя страна приложеното заявление-декларация, също изхождащо от жалбоподателката, е подписано, като твърденията на ответника са, че положеният подпис не е на А.. Между страните не е спорно, че посочените заявления са депозирани в общината от лицето М. М. Х. Във връзка с подаденото заявление е извършена проверка от служители на Общинско предприятие „Управление на общински имоти“ за установяване броя на живеещите в процесното общинско жилище, в което е настанена жалбоподателката. За проверката е изготвен доклад от ръководител звено „Настаняване“ в общинското предприятие (л. 22-23 от преписката), в който са отразени констатации, че настанените в имота лица – жалбоподателката, дъщеря й и внукът й, не са намерени на адреса, а там живее само лицето М. М., с което А. живее на семейни начала, но което не е сред лицата, настанени в общинския имот със заповедта на кмета. Според обясненията, дадени от М. М. пред проверяващите служители, наемателите са зад граница повече от една година. Установено е още, че към месец юли 2020 г. наемателката не е заплатила наем и такса смет за четири месеца и има 20 неплатени фактури към “ВиК” ООД – Русе.

При тези данни комисията по чл. 6 от Наредба № 6 разгледала подаденото заявление като от една страна посочила, че всъщност не е налице заявление подадено от жалбоподателката, но въпреки това са обсъдени обстоятелствата свързани с наемното й отношение с Общината. Прието било, че А. е нарушила чл. 30 от Наредба № 6 като е допуснала общинското жилище да се ползва от лице, което е извън кръга на настанените лица, което е основание за прекратяване на наемното отношение по чл. 31, ал. 1, т. 9 от Наредба № 6. Наред с това, като основания за прекратяване на наемното правоотношение на жалбоподателката се сочи изтичането на срока на настаняването й, както и обстоятелството, че А. и домакинството й не ползват имота повече от 3 месеца, тъй като трайно са се установили да живеят в чужбина. Комисията взела решение да предложи на ответния орган да издаде заповед за прекратяване на наемното отношение с жалбоподателката.

Ф.А. е уведомена за решението на комисията по чл. 6 от Наредба № 6, както и за започването на производство по издаване на оспорваната заповед чрез писмо от 29.07.2020 г., при връчването на което същата не е намерена на адреса и писмото е залепено на входната врата на жилището. На 10.08.2020 г. М. М. подава в Община Русе становище от името на жалбоподателката, в което се твърди, че същата потвърждава подаването на неподписаното заявление за издаване на нова настанителна заповед. В становището се възразява срещу констатацията на комисията, че жалбоподателката и семейството й трайно са се установили да живеят в чужбина, като си прилагат и доказателства за заплащане на дължимите наем, такса смет и консумирана вода.

На 17.08.2020 г. кметът на Община Русе е издал оспорваната в настоящото производство заповед, с която е прекратено наемното правоотношение с Ф.А., Б.Г. и М.А. за процесното общинско жилище. Като правно основание за издаване на акта е посочен чл. 46, ал. 1, т. 6 и т. 9 от ЗОС и чл. 31, ал. 1, т. 5, т. 8 и т. 9 от Наредба № 6, а като фактически основания се посочва от една страна, че на 13.06.2020 г. е изтекъл срокът на настаняване на жалбоподателката в процесното жилище, както и че жалбоподателката не ползва предоставеното и жилище за повече от три месеца без уважителни причини и е предоставила същото да се ползва от лице, извън кръга на настанените лица.

По отношение на първото основание – изтичане на срока на настаняване (чл. 46, ал. 1, т. 6 от ЗОС и чл. 31, ал. 1, т. 5 от Наредба № 6), съдът намира, че това основание безспорно е налице, доколкото се касае за обективно обстоятелство – изтичане на пет годишен срок, настъпването на което е безспорно доказано по делото и не се спори от страните. Преди прекратяване на наемните отношения на това основание обаче административният орган е длъжен да извърши преценка по реда на чл. 46, ал. 4 от ЗОС дали наемателят отговаря на условията за настаняване под наем в общинско жилище с оглед продължаване на наемното правоотношение. В настоящия случай, по повод подаденото от името на жалбоподателката заявление за издаване на нова настанителна заповед, такава преценка по същество е извършена от помощния орган на ответника – Комисията по чл. 6 от Наредба № 6, макар констатациите на комисията да не са формулирани в такъв смисъл. Всъщност комисията е установила, че освен изтичането на срока на наемното правоотношение са налице и други основания за прекратяване на наемния договор – по чл. 46, ал. 1, т. 9 от ЗОС във връзка с чл. 31, ал. 1, т. 8 и т. 9 от Наредба № 6, при което макар да не е посочено изрично от комисията жалбоподателката не би отговаряла на условието по чл. 3, ал. 1, т. 9 от Наредба № 6, а именно наемното правоотношение за общинско жилище да не е прекратявано на основание чл. 46, ал. 1, т. 1, 3, 4, 8 и 9 от ЗОС и чл. 31, ал. 1, т. 11 от Наредба № 6, освен ако не са изтекли повече от 10 години от освобождаване на жилището. Доколкото в случая се касае за продължаване срока на настаняване, а не за първоначално такова, посоченото изискване на чл. 3, ал. 1, т. 9 от Наредба № 6 следва да се счита изпълнено не само ако предходни наемни правоотношения не са прекратявани на посочените основания, а и по отношение на съществуващото такова, чието продължаване се иска, не е налице такова основание за прекратяване. По тази причина разпоредбата на чл. 46, ал. 4 от ЗОС допускаща продължаване на срока на настаняването в общинско жилище е неприложима. В тази връзка е неоснователно възражението на жалбоподателката, че административният орган е следвало да установи жилищната й нужда. Последната е само едно от условията, които следва да са изпълнени, за да бъде настанено едно лице в общинско жилище по реда на ЗОС и Наредба № 6 на ОбС – Русе.

Отделно от това, оспорената заповед е издадена и на основание чл. 46, ал. 1, т. 9 от ЗОС. Тази разпоредба предвижда, че наемните правоотношения се прекратяват поради други основания, определени с наредбата по чл. 45а, ал. 1 (в случая това е именно Наредба № 6 на ОбС – Русе). Това означава, че законът допуска наемното правоотношение да бъде прекратено и на основания, предвидени в подзаконовия нормативен акт. В случая административният орган се е позовал на две такива – по чл. 31, ал. 1, т. 8 и по чл. 31, ал. 1, т. 9 от Наредба № 6.

Съгласно чл. 31, ал. 1, т. 8 от Наредба № 6 наемните правоотношения се прекратяват поради неползване на предоставения жилищен имот от настанените в него лица за повече от 3 месеца, без уважителни причини. В настоящия случай наличието на това основание е установено по данните, получени от лицето, което е установено от служителите на общината на адреса. М. М. е посочил, че жалбоподателката е в чужбина повече от година. Действително от представената от РД „Гранична полиция“ – Русе информация (л. 39) се установяват единствено датите, на които жалбоподателката е напуснала страната, а не и времето на пребиваване в чужбина, но с това не се опровергава констатацията на административния орган, че процесното жилище не се ползва от жалбоподателката и домакинството й повече от три месеца. Тази констатация се потвърждава и от показанията на свидетелката Р. С., която като служител на ОП „Управление на общински имоти“ отговаря за процесното общинско жилище и има преки впечатления кои и колко лица обитават жилището и в какъв период. Свидетелката заявява, че при всяко посещение на М. М. в общинското предприятие за заплащане на наема се е интересувала къде е наемателката и всеки път отговорът бил, че същата е чужбина. Следва да се посочи също така, че жалбоподателката, която твърди, че е пътувала периодично в чужбина, за да търси работа и прехрана за семейството си, не сочи никакви уважителни причини, поради които предоставеното й под наем общинско жилище не се ползва и от останалите настанени лица – дъщеря й и внука й. Неползването на жилището (отсъствието на жалбоподателката) косвено се потвърждава не само от факта, че при извършената проверка от служители на ОП „Управление на общински имоти“ и при съобщаване на решението на комисията по чл. 6 от Наредба № 6, в имота не са открити нито жалбоподателката, нито друг член на домакинството, но и от обстоятелството, че както заявлението за издаване на нова настанителна заповед, така и становището във връзка с образуваното административно производство по издаване на оспорваната заповед са подадени от друго лице.

Липсват каквито и да е данни, оборващи констатацията на административния орган, че общинското жилище, отдадено под наем на жалбоподателката, не се ползва от нея и то за дълъг период от време. Това налага извод, че в настоящия случай е налице основание за прекратяване на наемните правоотношения с А. по чл. 31, ал. 1, т. 8 от Наредба № 6 във връзка с чл. 46, ал. 1, т. 9 от ЗОС. Следва да се посочи, че разпоредбата визира реално ползване на наетия имот, а не намерение за ползване, каквото намерение жалбоподателката твърди, че е налице с оглед заплащането на дължимия наем и осигуряването на надзор върху жилището.

Дори и да се приеме, че това основание не е надлежно доказано от административния орган, то това не може да се отрази на законосъобразността на постановения административен акт, с който е прекратено наемното правоотношение с жалбоподателката и членовете на домакинството й, доколкото са налице и други безспорни основания за това.

Административният орган се е позовал и на разпоредбата на чл. 31, ал. 1, т. 9 от Наредба № 6, според която наемните правоотношения се прекратяват поради предоставяне на наетия жилищен имот или части от него на лица, извън кръга на настанените, за възмездно или безвъзмездно ползване. Съдът намира, че в настоящия случай наличието на това основание е безспорно установено. Както от съставения доклад от ръководителя на звено „Настаняване“ при ОП „Управление на общински имоти“, отразяващ резултати от извършена проверка на адреса на процесното жилище, така и от показанията на св. Стоянова се установява, че лицето М. М. живее в наетия от жалбоподателката имот. Не кореспондират с доказателствата по делото твърденията на жалбоподателката, че на М. М. е възложено единствено „да наглежда“ имота. Точно обратното, установено е че лицето живее в процесното жилище, т.е. ползва го по смисъла на чл. 31, ал. 1, т. 9 от Наредба № 6, въпреки че не е измежду лицата вписани в настанителната заповед, които единствено имат право да обитават наетия от общината имот.

По изложените съображения съдът счита, че в конкретния случай са налице основанията за прекратяване на наемното правоотношение между Община Русе и Ф.А.А., на които се е позовал административният орган, постановявайки оспорената в настоящото производство заповед.

Заповедта не противоречи и на целта на закона, противно на твърденията на жалбоподателката. Засягането на интересите на домакинството чрез прекратяването на наемното правоотношение, е пропорционално на целта, стояща зад издаването на административния акт. Намесата може да се аргументира и с допустимото ограничаване на правото на зачитане на личния, семейния живот и жилището по чл. 8 от Конвенцията за защита на правата на човека и основните свободи в хипотезите по т. 2 на нормата.

В обобщение на всичко казано до тук, съдът намира подадената жалба срещу Заповед № РД 01-2189/17.08.2020 г. на кмета на Община Русе за неоснователна, поради което оспорването следва да бъде отхвърлено.

При този изход на делото и на основание чл. 143, ал. 4 от АПК и чл. 78, ал. 8 от ГПК във връзка с чл. 144 АПК на ответника следва да бъдат присъдени своевременно заявените разноски по делото за юрисконсултско възнаграждение, които съдът определя на основание чл. 24 от Наредбата за заплащане на правната помощ в размер на 100 лв.

Предвид изложеното и на основание чл. 172, ал. 2 от АПК, Съдът

 

Р  Е  Ш  И  :

 

ОТХВЪРЛЯ оспорването по жалба на Ф.А.А. *** срещу Заповед № РД-01-2189/17.08.2020 г. на Кмета на Община Русе, с която е прекратено наемното правоотношение с Ф.А.А., Б.А.Г. и М.Б.А. за общински жилищен имот в гр. Русе, ул. „Николай Здравков“ № 23, етаж 1, състоящ се от две стаи, кухня, сервизни помещения и изба.

ОСЪЖДА Ф.А.А. ***, ЕГН ********** *** сумата от 100,00 (сто) лева разноски по делото.

Решението, на основание чл. 46, ал. 5 от Закона за общинската собственост, е окончателно.

 

         СЪДИЯ: