Р Е Ш
Е Н И
Е
Гр. Ивайловград 26.06.2020г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
Ивайловградски районен съд, колегия в публично
заседание на пети юни, две хиляди и двадесета година в състав:
Председател: Т.Киркова
при секретаря Кр. Христова, като разгледа докладваното от съдията Н А Х дело № 3 по описа
за 2020год. и, за да се произнесе, взе предвид следното:
Производството е
по реда на чл.59 и следв. от ЗАНН и е
образувано по жалба на Община
Ивайловград, седалище – гр.Ивайловград, ул.”България”, №49,
представлявано от кмета – Д. Овч..
Жалбоподателят е останал недоволен от наказателно постановление № 58/ 14.01.2020г.
на директора на РИОСВ – Хасково. Моли за неговата пълна отмяна, поради допуснати
съществени процесуални нарушения. Липсвала част от задължителното
съдържание на АУАН и процесното НП,
съгл. чл.42 т.3 и чл.57 ал.1 т.5 от ЗАНН -относно мястото на извършване на
нарушението, доколкото то е съществен елемент от обективната страна на деянието
и нарушавало правото на защита на жалбоподателя. Не била конкретизирана
санкционната норма, доколкото тя имала две хипотези. Не ставало ясно и как е
установено, че нерегламентираното сметище се ползва от Община Ивайловград.
В съдебно заседание поддържа
жалбата си чрез своя процесуален представител за отмяна на атакуваното НП.
Ответната
страна се представлява от юрисконсулт на
АНО, който пледира за неоснователност на жалбата и потвърждаване на процесното
НП, в качеството му на законосъобразно.
ДОКАЗАТЕЛСТВА ПО ДЕЛОТО
От акт за установяване на
административно нарушение № 58/19.11.2019г., съставен от гл. експерт К. при
Д-ция „КОС” при РИОСВ – Хасково, в
присъствието на двама свидетели, се установява, че при извършена проверка на 22.10.2019г., във връзка с
контрол по населените места за наличие на нерегламентирани сметища в земл. на
гр. Ивайловград е установено, че специализиран сметосъбиращ автомобил, с
регистрационен номер X ….КН разтоварва свежи битови отпадъци на
нерегламентирано сметище, разположено в югоизточния край под лозята, в
местността „М." по бивша КВС (карта на възстановената собственост), гр.Ивайловград.
Натрупаните на купчини големи количества смесени битови отпадъци били от
организираното сметосъбиране на Община Ивайловград, което се извършвало от
общинско предприятие „Спектър". Образуван бил насип от натрупвани,
уплътнявани и засипвани с почва отпадъци с площ над два декара. Образуваното
незаконно сметище не представлявало депо за отпадъци, по смисъла на Закон за
управление на отпадъците (ЗУО) и подзаконовите нормативни актове. В земл. на
гр. Ивайловград нямало изградено и въведено в експлоатация съоръжение за
обезвреждане на отпадъци - депо за отпадъци. ОП „Спектър", ЕИК …..
притежавало регистрационен документ за дейности по транспортиране (събиране и
транспортиране) по чл. 78, ал. 9 от ЗУО, с № 14-РД-207-00 от 10.12.2018г.,
издадено от директора на РИОСВ - Хасково. С този регистрационен документ се
разрешавало на ОП „Спектър" да извършва дейност по транспортиране
(събиране и транспортиране) в съответствие с § 1, т.41 и 43 от ДР към ЗУО на
територията на цялата страна на отпадъци с код и наименование „200301 - смесени
битови отпадъци", с превозно средство марка „МАН", модел ТГЛ, рег.
номер X …. КН.
Заключава се, че предвид
установеното Община Ивайловград, чрез ОП „Спектър" изхвърля
неопасни отпадъци /свежи битови отпадъци/ на неразрешени за това места, което
представлявало нерегламентирано изхвърляне на отпадъци.
Посочено
е, че по този начин са нарушени разпоредбите на чл.134 ал.1 т.1 пр.1 вр. с
чл.29 ал.2 пр.2 от ЗУО.
Актът е връчен срещу подпис на кмета на Община Ивайловград на 26.11.2019г. Подадено е
възражение след указания в закона 3-дневен срок, чиито аргументи са повторени в
жалбата.
Процесното НП № 58/ 14.01.2020г. е издадено от директора на РИОСВ – Хасково съгл. Заповед №РД-115/13.02.2017г.
на министъра на МОСВ. В него са отразени обстоятелствата на горепосочения акт.
На основание чл.134 ал.1 т.1
пр.1 и чл.157 ал.4 от ЗУО АНО е наложил на жалбоподателя имуществена санкция в минимално предвидения
за извършеното нарушение размер от 1 400лв.
В показанията си в съдебно заседание актосъставителят и свидетеля по
акта, сочат обстоятелствата, изложени в
акта и НП.
ПРАВНИ ИЗВОДИ
Разпоредбата
на чл.
29 ал.2 пр.2 от ЗУО забранява нерегламентираното изхвърляне на отпадъците.
Санкционната разпоредба на чл. 134
ал.1 т.1 пр.1 от ЗУО наказва с
имуществена санкция в размер от 1400 до 4000 лв. юридическо лице, което изхвърля
неопасни отпадъци на неразрешени за това места.
Алинея 1 и ал.4 на чл. 157 от ЗУО регламантират
материалната компетентност на актосъставителя и АНО, като приложените и приети по делото писмени документи / Заповед №РД –
115/13.02.2017г. на министъра на МОСВ и Заповед №8/09.03.2015г. на директора на
РИОСВ – Хасково/ уреждат същата.
При преценка на доказателствата, съдът
намира, че депозираната жалба е неоснователна. Беше изяснена фактическа
обстановка, която напълно кореспондира с
отразеното в процесните АУАН и НП. Проверяващите на място, лично установили, че специализиран
сметосъбиращ автомобил, с регистрационен номер X 3829 КН разтоварва свежи
битови отпадъци на сметище, разположено в югоизточния край под лозята, в
местността „Мандалъка", като се оказало, че те са от организираното сметосъбиране
на Община Ивайловград, което се извършвало от общинско предприятие
„Спектър". Последното притежавало регистрационен документ за дейности по
транспортиране (събиране и транспортиране) по чл. 78, ал. 9 от ЗУО, с №
14-РД-207-00 от 10.12.2018г., издадено от директора на РИОСВ - Хасково. С този
регистрационен документ се разрешавало на ОП „Спектър" да извършва дейност
по транспортиране (събиране и транспортиране) в съответствие с § 1, т.41 и 43
от ДР към ЗУО на територията на цялата страна на отпадъци с код и наименование
„200301 - смесени битови отпадъци", с превозно средство марка „МАН",
модел ТГЛ, рег. номер X 3829 КН. По този начин е установено както извършеното
неправомерно деяние, така и неговият извършител.
Не се установиха визираните в жалбата процесуални нарушения относно
мястото на извършване на нарушението
и определяне качеството на нарушителя.
Място на извършване на нарушението,
макар и непосочено достатъчно точно, е
напълно разпознаваемо, включително и за жалбоподателя, за което сочат неговите
последващи действия по заличаване на незаконното, нерегламентирано сметище. Юридическите
характеристики на нарушителя са определени съгл. чл.136 ал.3 от Конституцията на РБ и в ЗМСМА.
Имайки предвид изложеното,
следва да бъде постановено решение, с което
да бъде потвърдено атакуваното НП като законосъобразно
На основание чл.63 ал.3 вр. ал.5 от ЗАНН
жалбоподателят следва да бъде осъден да заплати на РИОСВ – Хасково юрисконсултско
възнаграждение в размер на 150лева.
Водим от
изложеното и на основание чл.63 ал.1, пр.1 от ЗАНН, съдът
Р Е Ш И :
ПОТВЪРЖДАВА НП № 58/ 14.01.2020г., издадено от директора на РИОСВ – Хасково, с което на Община
Ивайловград, ЕИК ********* е
наложена имуществена санкция на основание чл. 134 ал.1 т.1 пр.1 от ЗУО в
размер на 1 400 лева за допуснато нарушение
разпоредбите на чл.134 ал.1 т.1 пр.1 вр. с чл.29 ал.2 пр.2 от ЗУО, като законосъобразно.
ОСЪЖДА Община Ивайловград, ЕИК ********* да
заплати на РИОСВ – Хасково юрисконсултско възнаграждение в размер от
150лева.
Решението подлежи на касационно обжалване пред Административен съд
- Хасково в 14 дневен срок от съобщаването му на
страните.
Районен съдия :