Решение по дело №360/2021 на Административен съд - Пловдив

Номер на акта: 1999
Дата: 27 октомври 2021 г. (в сила от 10 юни 2022 г.)
Съдия: Петър Георгиев Касабов
Дело: 20217180700360
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 11 февруари 2021 г.

Съдържание на акта

 

РЕШЕНИЕ

 

  1999

 

гр. Пловдив,  27.10. 2021 год.

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД - ПЛОВДИВ, І отделение, XXVII състав в публично заседание на двадесет и осми септември през две хиляди двадесет и първа година в състав:

ПРЕДСЕДАТЕЛ: ПЕТЪР КАСАБОВ

при секретаря П.Д., като разгледа докладваното от Председателя адм. дело № 360 по описа за 2021 год., за да се произнесе взе предвид следното:

І. Производството и исканията на страните:

1. Производството е по реда на чл. 145 и сл. от Административнопроцесуалния кодекс /АПК/във връзка с чл. 215 от Закона за устройство на територията /ЗУТ/.

2. Образувано е по жалба на Р.П.В., ЕГН ********** и В.Б.В., ЕГН **********, двамата с адрес: ***, срещу заповед №   РД-20-1033/02.12.2020 г. на кмета на район „Централен“ при община Пловдив, с която е забранено ползването на строеж: „Преустройство с промяна на предназначението на ЗОХ - Закусвалня 2А с ид. № 56784.524.47.1.20 и 56784.524.47.1.21 в Закусвалня 2Б и Магазин за хранителни стоки 2В“, намиращи се в УПИ II - 47, жил. стр. и общ. обсл. дейности,  кв. 3 по плана на Трета Градска Част на гр. Пловдив, СО с ид. 56784.524.47.1.20 и 56784.524.47.1.21, с административен адрес: бул. *** № 112, гр. Пловдив, който се ползва в несъответствие с одобрените проекти, Разрешение за строеж и Удостоверение за въвеждане в експлоатация.

В жалбата се поддържа становище за незаконосъобразност на оспорената заповед и се иска нейната отмяна. Чрез процесуалния си представител оспорващите застъпват позиция, че в процесния обект не са извършвани преустройства след въвеждането му експлоатация като същият винаги се е ползвал като магазин за хранителни стоки без обособени самостоятелни помещения или обекти за закусвални или с друго предназначение.  Иска се присъждане на сторените в съдебното производство разноски.

3. Ответникът – кмета на район „Централен“ при община Пловдив не взема становище по допустимостта и основателността на жалбата. Претендира са присъждане на юрисконсултско възнаграждение

4. Окръжна прокуратура гр. Пловдив, редовно уведомена за възможността за встъпване в настоящото производство, не взема участие.

ІІ. По допустимостта:

5. Жалбата е подадена в предвидения за това преклузивен процесуален срок и при наличието на правен интерес, поради което се явява ДОПУСТИМА.

ІІІ. Фактите по делото:

6. На 13.07.2004г. главният архитект на община Пловдив одобрил проект за строеж: Жилищна сграда с кота корниз   Н=12,00м.,  с офиси на втория етаж, с магазини за промишлени стоки в първи /приземен/ етаж и интернет - зала с кафе в подземен етаж в УПИ II-47, жилищно строителство и обществени обслужващи дейности, кв.3 - Трета градска част, гр.Пловдив. По проект на първия етаж били предвидени: 1) Магазин за промишлени стоки № 1 - 19,97 кв.м. /горно ниво/; 2) Магазин за промишлени стоки № 2 - 98,98 кв.м., в която площ се включват и склад с площ 10,23 кв.м. и офис с площ 8,15 кв.м., санитарен възел и коридори; 3) Магазин за промишлени стоки № 3 - 91,81 кв.м., в която площ се включват 2 склада с площи 3,81кв.м. и 17,56кв.м., както и офис с площ 6,26 кв.м., санитарен възел и коридори.

За реализация на строежа били издадено Разрешение за строеж №235/06.08.2004г. от главния архитект на община Пловдив.

7. На 12.12.2005г. били одобрен проекти от главния архитект на община Пловдив за преработка по време на строителството като на мястото на Магазин №2 и Магазин №3 били предвидени нови обекти - Закусвалня №2 с площ 117,88 кв.м. (заемаща целия бивш магазин №2, заедно с неговите склад и офис, както и офис, склад и санитарен възел от бившия магазин №3)  и Магазин за промишлени стоки № 3 с площ 72,91 кв.м. (с редуцирана площ, поради отпадане на офис, склад и санитарен възел).

8. На 09.02.2007г. били одобрен проекти от главния архитект на община Пловдив за преработка по време на строителството за обединяване на Закусвалня № 2 и Магазин за промишлени стоки № 3 в нов обект - Заведение за бързо обслужване - Закусвалня № 2A с площ 190,79 кв.м, включваща присъединената площ от бившия магазин №3 ведно със складовите и помощните му помещения.

9. За строежа било издадено Разрешение за ползване № ДК-07-39/19.02.2008г. от Началника на РДНСК - Пловдив: “Жилищна сграда с офиси, магазин за промишлени стоки, Заведение за бързо обслужване - Закусвалня 2А и интернет-кафе, външна водопроводна и канална връзка в УПИ П-47, жил. строит. и общ. обсл. дейности, кв.3 - Трета градска част, гр.Пловдив”.

10. През 2009 г. били нанесена в КК и КР на гр. Пловдив съгласно заповед № РД-18-48/03.06.2009г. следните самостоятелни обекти в сградата: СОС 56784.524.47.1.20 с площ 117,88кв.м., Тип - За обществено хранене, собственост на Т.Б.К.;  СОС 56784.524.47.1.21 с площ 72,91кв.м., Тип - За търговска дейност, собственост на Т.Б.К., Р.П.В., В.Б.В.; СОС 56784.524.47.1.19 - Обект М1, целия с площ 39,94кв.м., на 2 етажа, от които: на ет.1 площ 19,97 кв.м и на ет.-1 площ 19,97кв., собственост на Г.Д.Л.и В.К.Л..

11. За обект: „Магазин за хранителни стоки „Гастро магия““, находящ се на адрес: гр. Пловдив, бул. *** № 112, било издадено удостоверение за регистрация № 00719/22.07.2011г. от Областна дирекция по безопасност на храните – Пловдив.

12. На 26.03.2019г. били одобрени технически инвестиционни проекти за преустройство след въвеждане в експлоатация на сграда от главния архитект на район „Централен“ при община Пловдив за “Преустройство с промяна предназначението на ЗОХ - Закусвалня 2А с идентификатори 56784.524.47.1.20 и 56784.524.47.1.21 в Закусвалня 2Б и Магазин за хранителни стоки 2В в УПИ II-47, жил. строит. и общ. обсл., дейности, кв.3 - Трета градска част, гр.Пловдив, ПИ с идентификатор 56784.524.47 на адрес: бул."Христо Ботев“ № 112.  

Проектът предвижда обособяване на първия етаж от сградата на: Магазин за промишлени стоки № 1 с площ 19,97 кв.м. /горно ниво/, Закусвалня №2-Б с площ 134,27 кв.м. и Магазин за хранителни стоки №2-B с площ 56,52 кв.м.

За преустройството било издаден Разрешение за строеж № 52/28.03.2019 г. от главния архитект на община Пловдив - Район “Централен".

13. От страна на Т.Б.К., Р.П.В. и В.Б.В. било подадено искане рег. № 94012-25392(6)/18.09.2019г. за регистрация на строеж четвърта категория: “Преустройство с промяна предназначението на ЗОХ Закусвалня 2А с идентификатори 56784.524.47.1.20 и 56784.524.47.1.21 в Закусвалня 2Б и Магазин за хранителни стоки 2В“.

За строеж IV – та категория: “Преустройство с промяна предназначението на ЗОХ Закусвалня 2А с идентификатори 56784.524.47.1.20 и 56784.524.47.1.21 в Закусвалня 2Б и Магазин за хранителни стоки 2В в УПИ II-47, жил. строит. и общ. обсл. дейности, кв.3 - Трета градска част, гр.Пловдив, ПИ с идентификатор 56784.524.47 на адрес: бул."Христо Ботев“ № 112“, било издадено Удостоверение за въвеждане в експлоатация № 49-П/25.09.2019г. от главния архитект на район „Централен“ при община Пловдив. Като възложители на строежа били вписани: Т.Б.К., Р.П.В., В.Б.В..

Според Окончателен доклад № 0535-ОД19-П от 21.08.2019г. на „ЕН ДЖИ КОНСУЛТ“ ООД – гр. Пловдив, строежът бил изпълнен в съответствие с одобрените проекти от 26.03.2019г. и Разрешение за строеж № 52/28.03.2019 г., при което били изпълнени два самостоятелни обекта - Закусвалня 2Б с площ 134.27 кв.м и Магазин за хранителни стоки 2В с площ 56,52 кв.м.

14. Със заповед № 18-7586/23.07.2019г. на Началника на СГКК – Пловдив били изменени КК и КР на гр. Пловдив като били заличени: СОС 56784.524.47.1.20 с площ 117,88 кв.м., Тип - За обществено хранене, собственост на Т.Б.К. и СОС 56784.524.47.1.21 с площ 72,91 кв.м., тип - За търговска дейност, собственост на Т.Б.К., Р.П.В., В.Б.В.. Нанесени били нови обекти: 1) СОС 56784.524.47.1.23 с площ по документ - 134,27 кв.м. и 7.98 % ид.ч. от общите части на сградата и от правото на строеж; склад 16 - 13 кв.м., ет.1, брой нива 1, Обект 2Б, Тип - За обществено хранене, Собственост - Частна, вписана в КР на Т.Б.К. и Р.П.В.; 2) СОС 56784.524.47.1.24 с площ по документ - 56,52 кв.м. и 3.26% ид.ч. от сградата, ет.1, брой нива 1, Тип - За търговска дейност, Собственост - Частна, вписана в КР на Т.Б.К., В.Б.В., Р.П.В..

За извършеното изменение било издадено Удостоверение вx. № 25-191586/12.08.2019г. от СГКК – Пловдив, в което било отразено, че за обект: „Преустройство с промяна предназначението на ЗОХ - Закусвалня 2А с ид. 56784.524.47.1.20 и 56784.524.47.1.21 в Закусвалня 2Б и Магазин за хранителни стоки 2В съгласно Разрешение за строеж № 52/28.03.2019г.“, в кадастралната карта са нанесени: СОС 24 - Обект 2В на ет.1, Тип - За търговска дейност и СОС 23 - Обект 2Б на ет.1, Тип - За обществено хранене.

15. Със заповед № 182580/10.03.2020г. на Началника на СГКК – Пловдив били изменени КК и КР на гр. Пловдив като били нанесени нови обекти: СОС 56784.524.47.1.25 с площ по документ 17,05кв.м. и 0.288 % ид.ч., брой нива 1, ет.-1, тип - за склад, обект 15, собственост на Т.Б.К. и СОС 56784.524.47.1.26 с площ по документ 13кв.м. и 0,22 % ид.ч., брой нива 1, ет.-1, тип - за склад, обект 16, собственост на Т.Б.К..

16. На 19.08.2020г. длъжностни лица при район „Централен“ към община Пловдив извършили проверка на обект: „Преустройство с промяна предназначението на ЗОХ - Закусвалня 2А с ид. 56784.524.47.1.20 и 56784.524.47.1.21 в Закусвалня 2Б и Магазин за хранителни стоки 2В“, за резултатите от която бил съставен Констативен акт № 13 от същата дата. В хода на проверката било установено, че в обекта е извършено вътрешно преустройство и промяна на предназначението на обектите, въведени в експлоатация с Удостоверение № 49-П/25.09.2019г. от главния архитект на район „Централен“ при община Пловдив, без издадено разрешение за строеж и без въвеждане в експлоатация, с което били нарушени разпоредбите на чл. 178, ал. 6 от ЗУТ. Двата самостоятелни обекта Закусвалня 2Б и Магазин за хранителни стоки 2В били обединени в един общ обект – магазин за хранителни стоки „Гастро Магия“, премахнати били преградните стени, разделящи двата обекта и било сменено предназначението на обекта  -Закусвалня 2Б.

Констативният акт бил съобщен на оспорващите, който подали възражение без да посочат конкретни мотиви.

17. Кметът на район „Централен“ към община Пловдив издал заповед № РД-20-1033/02.12.2020 г., с която на основание чл. 178, ла. 6 от ЗУТ забранил ползването на строеж: „Преустройство с промяна на предназначението на ЗОХ - Закусвалня 2А с ид. № 56784.524.47.1.20 и 56784.524.47.1.21 в Закусвалня 2Б и Магазин за хранителни стоки 2В“, намиращи се в УПИ II - 47, жил. стр. и общ. обсл. дейности,  кв. 3 по плана на Трета Градска Част на гр. Пловдив, СО с ид. 56784.524.47.1.20 и 56784.524.47.1.21, с административен адрес: бул. *** № 112, гр. Пловдив. В мотивите на административния акт органът се повозвал на установената при проверката фактическа обстановка, отразена в Констативен акт № 13/19.08.2020г. Квалифицирал строежа от четвърта категория, който се ползвал в несъответствие с одобрените проекти, разрешение за строеж и удостоверение за въвеждане в експлоатация.

18. За удостоверяване компетентността да издава актове от категорията на процесния, ответникът представя заповед № 13ОА556/05.03.2013г. на кмета на община Пловдив, с която на основание § 1, ал. 3 от ДР на ЗУТ е упълномощен с правомощията да забранява ползването на строежи или на части от тях, които не са въведени в експлоатация по установения ред или се ползва не по предназначението си съгласно издадените  строителни книжа и условията за въвеждането в експлоатация.

19. По делото бе допусната съдебно – техническа експертиза с вещо лице – инж. Я.Р., чието заключение се прие без възражение от страните и се кредитира с доверие от съда. След проверка на място и по документи експертът установява, че  към момента начинът на ползване на площите, определени като „Закусвалня 2Б и Магазин за хранителни стоки 2В" в УВЕ № 49-П/25.09.2О19г., издадено от главния архитект на община Пловдив Район “Централен", не отговаря на одобрените проекти. На място а двата обекта - Закусвалня 2Б и Магазин за хранителни стоки 2В представляват общ магазин за хранителни стоки - Супермаркет “Гастро магия“. Дадените в проектите нови стени за разделяне на площта на два обекта не са изграждани. Преустройството по проекта от 28.03.2019г. е извършено само по документи, без на място да  са изпълнявани предвидените за него строителни работи. В обектите не се установяват извършени строителни работи в търговската зала на супермаркета, която по проект е следвало да представлява Закусвалня 2Б и Магазин за хранителни стоки 2В. Към момента на проверката вещото лице установява текущ ремонт на складовите помещения, при който са премахнати частични преградни стени за разделяне на отделни функции вътре в помещенията. Тези преградни зидове не са част от носещата конструкция на сградата и не я засягат, като промяната на натоварванията в помещенията е несъществена.

При съпоставка на данните от заснемането към одобрените проекти, за които е издадено УВЕ № 49-П/25.09.2019г. /л.140/ и фактическото положение на място, вещото лице установява, че цялата площ на предвидена Закусвалня 2А в момента се ползва за магазин за хранителни стоки, с което е извършена промяна на предназначението на обекта.

20. По делото се събраха показанията на свидетелите: П. П. Е. – служител на фирма „Тракийски хляб“ и Р. Н. Н. – служител на фирма „Симид“, които заявяват, че зареждат магазин “Гастро магия“ с хляб от 2011г., като в този период до настоящия момент помещението се ползвало общо за магазин за хранителни стоки, без да са извършвани ремонти и преустройства. В обекта не се приготвяли храни и закуски.

IV. От правна страна:

21. Според чл. 178, ал. 4 от ЗУТ, не се разрешава строежи или части от тях да се ползват не по предназначението им или в нарушение на условията за въвеждане в експлоатация. В случай на такива нарушения, правилото на ал. 6 от същата норма предвижда за строежи от четвърта и пета категория кметът на общината или упълномощено от него длъжностно лице въз основа на съставен констативен акт да  забрани с мотивирана заповед ползването на строежите и да разпореди тяхното освобождаване, прекъсване на захранването им с електрическа и топлинна енергия, с вода, газ, телефон и други.

Съгласно § 1, ал. 3 от ДР на ЗУТ, кметът на общината може да предостави свои функции по този закон на заместниците си, на главния архитект на общината и на други длъжностни лица от общинската (районната) администрация.

С оглед горната правна регламентация относимите към предмета на настоящия спор въпроси са: наличието на строеж от четвърта или пета категория, въведен в експлоатация по съответния ред, който се ползва не по предназначение или в нарушение на условията, при които е въведен в експлоатация.

По делото не се формира спор относно характеристиките на процесния обект, които го квалифицират като строеж от четвърта категория. Това обстоятелство е отразено и в издаденото Удостоверение за въвеждане в експлоатация № 49-П/25.09.2019г. от главния архитект на район „Централен“ при община Пловдив.

Безспорно е, че разрешеният за ползване строеж следва да бъде от два самостоятелни обекта с различно предназначение: Закусвалня 2Б и Магазин за хранителни стоки 2В. Именно тези два обекта са заявени и от собствениците в искане рег. № 94012-25392(6)/18.09.2019г. за регистрация на строежа. В последствие отново тези два обекта са били отразени и в КК и КР на град Пловдив със заповед № 18-7586/23.07.2019г. на Началника на СГКК – Пловдив: 1) СОС 56784.524.47.1.23 с площ по документ - 134,27 кв.м. и 7.98 % ид.ч. от общите части на сградата и от правото на строеж; склад 16 - 13 кв.м., ет.1, брой нива 1, Обект 2Б, Тип - За обществено хранене, Собственост - Частна, вписана в КР на Т.Б.К. и Р.П.В.; 2) СОС 56784.524.47.1.24 с площ по документ - 56,52 кв.м. и 3.26% ид.ч. от сградата, ет.1, брой нива 1, Тип - За търговска дейност, Собственост - Частна, вписана в КР на Т.Б.К., В.Б.В., Р.П.В..

При тази фактическа и правна обстановка се налага обоснован извод, че оспореният административен акт е издаден от компетентен административен орган в предписаната от закона форма без допуснати процесуални нарушение.

Въз основа на съдебната експертиза и свидетелските показания, които съдът цени като последователни и непротиворечиви на съвкупния доказателствен материал, се установява безспорно, че след въвеждането в експлоатация на обект Закусвалня № 2A, за периода от 2011г. до издаването на Удостоверение за въвеждане в експлоатация № 49-П/25.09.2019г., както и след това, площта на обединените обекти: Закусвалня № 2 и Магазин за промишлени стоки № 3 по проекта от 09.02.2007г., респ.  площта на ново образуваните обекти: Закусвалня 2Б и Магазин за хранителни стоки 2В по проекта от 26.03.2019г., е била ползвана трайно като един общ обект - магазин за хранителни стоки. Обстоятелството, че реално не са били извършени преустройства за разделяне на обекта Закусвалня № 2A в два самостоятелни обекта, респ. че не са извършвани и преустройства за обединяване на въведените след това в експлоатация два обекта: Закусвалня 2Б и Магазин за хранителни стоки 2В, не изключва законосъобразността на издадената заповед. Фактическите констатации на административния орган за наличието на два самостоятелни обекта се крепят на данните в Окончателен доклад № 0535-ОД19-П от 21.08.2019г., Удостоверение за въвеждане в експлоатация № 49-П/25.09.2019г. и Удостоверение вx. № 25-191586/12.08.2019г. от СГКК – Пловдив, чиято материалната доказателствена стойност не се явява оборена към момента на издаване на заповедта. Оспорващите се стремят да противопоставят на създалото се по тяхна инициатива правно положение едно фактическото ползване на обекта, с аргумент че възложителят не е задължен да реализира издаденото му разрешение за строеж. По принцип тази позиция е вярна, но без да води до отпадане на негативните за адресата правни последици по чл. 178, ал. 6 от ЗУТ, произтичащи от неизпълнението на условията по въвеждане в експлоатация и ползването на обекта не по предназначение. Всеки инвеститор може сам да реши дали да изпълни строежа, който му е разрешен, но след като е заявил въвеждане в експлоатация на два самостоятелни обекта с различно предназначение (който привидно е реализирал) и именно за този строеж му е било разрешено ползване, фактическото положение следва да бъде приведено в съответствие с правното, а не обратното, за да е налице основание ползването на строежа да продължи.

Като е издал оспорената заповед при установената фактическа обстановка  административният орган не е допуснал нарушение на материалноправните норми и целта на закона. Не се установява и нарушение на принципа за съразмерност, залегнал в чл. 6 от АПК, доколкото със заповедта не се цели да бъдат засегнати права на адресата в степен по-голяма от необходимото за изпълнение на законово установените правомощия на контролния орган.

Мотивиран от горното при проверката по чл. 168 от АПК съдът намира, че оспореният административен акт е валиден, издаден в предписаната от закона форма без допуснати съществени процесуални нарушения, в съответствие с материалноправните разпоредби и целта на закона, поради което подадената срещу него жалба се явява неоснователна

V. По съдебните разноски.

22. Предвид изхода на делото на ответника следва да се присъдят сторените съдебни разноски. По реда на чл. 78, ал. 8 от Гражданския процесуален кодекс във вр. чл. 37 от Закона за правната помощ и чл. 24 от Наредба за заплащането на правната помощ /обн., ДВ, бр.5 от 17.01.06г./, настоящият състав определя юрисконсултско възнаграждение в размер на 100 лева.

Ето защо, Съдът

 

Р Е Ш И:

 

ОТХВЪРЛЯ жалбата на Р.П.В., ЕГН ********** и В.Б.В., ЕГН **********, двамата с адрес: ***, срещу заповед №   РД-20-1033/02.12.2020 г. на кмета на район „Централен“ при община Пловдив.

ОСЪЖДА Р.П.В., ЕГН ********** и В.Б.В., ЕГН **********, двамата с адрес: ***, да заплатят на община Пловдив, сумата от общо 100 (сто) лева, представляваща съдебни разноски.

Решението подлежи на обжалване с касационна жалба пред Върховния административен съд на Република България в четиринадесет дневен срок от съобщаването на страните за неговото изготвяне.

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ: