РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ
Административен съд Пловдив
О
П Р Е
Д Е Л
Е Н И Е
№ 517
гр.Пловдив, 30. 03. 2022г.
Административен
съд - Пловдив, VI състав, в закрито заседание на тридесети март през две хиляди
двадесет и втора година, в състав :
Административен съдия : Здравка Диева
като
разгледа докладваното от съдията адм.дело № 802/2022г., взе предвид следното :
Й.К.К. с ЕГН : **********,***
/посочен в жалбата адрес/, представляван от адв.Т. А., обжалва Заповед за
командироване на държавен служител от МВР № 317з-1779/07.03.2022г., издадена от
Директор на ОД МВР – Пловдив.
В пълномощното за адв.Т.А. е вписан постоянен
адрес ***. Посредством служебна проверка в Национална база данни „Население“ се
установи, че оспорващото лице е с постоянен адрес ***. Предвид това се
съобрази, че съгласно чл.133 ал.1 АПК -
„Местна подсъдност“ /изм. – ДВ, бр. 77 от 2018г., в сила от 1.01.2019г./ :
„Делата по оспорване на индивидуални административни актове се разглеждат от
административния съд по постоянен адрес
или седалището на посочения в акта адресат, съответно адресати. Когато
посоченият в акта адресат има постоянен адрес или седалище в чужбина, споровете
се разглеждат от Административния съд – град София.“. Не са налице останалите
хипотези от чл.133 АПК – ал.2, 3, 4, 5 АПК. В
Закона за министерството на вътрешните работи /ЗМВР/ не е предвидена специална
подсъдност при обжалване на административен акт, издаден на основание чл.181а ЗМВР /във вр. и с Тълкувателно решение № 2 от 26.02.2014 г. на ВАС по т. д. №
2/2013 г./.
От изложеното следва, че АС – Пловдив
не е местно компетентния съд, тъй като считано от 01.01.2019г. – преди
образуване на делото, е в сила новата редакция на чл.133 ал.1 АПК и в случая
жалбоподателят е с постоянен адрес в гр.Пазарджик. Местната подсъдност не е
регламентирана в специален закон /както напр. в Закона за енергетиката, в
Закона за устройство на територията и др./ и в § 156 от ПЗР от ЗИД на АПК е
посочено, че изменението влиза в сила от 01.01.2019г., като са предвидени изключения,
сред които настоящата хипотеза не попада.
Според чл. 135 ал.1, ал.2 АПК :
„Всеки съд решава сам дали заведеното пред него дело му е подсъдно. Ако намери,
че делото не му е подсъдно, той го изпраща на надлежния съд. В този случай
делото се смята за образувано от деня на завеждането му пред ненадлежния съд,
като извършените от последния действия запазват силата си.“. Елемент от
правната същност на подсъдността е функцията й на процесуална предпоставка за
надлежно провеждане на съдебно производство, тъй като обуславя разрешаване на
съответния спор от компетентния за това съд.
Определението не прегражда
по-нататъшното развитие на делото, тъй като съдът на когото се препраща по
компетентност, го продължава. Право да повдигне спор за подсъдност има приемащият
съд, ако счете, че не е компетентен.
Мотивиран с изложеното и на
основание чл.135 ал.2 АПК , съдът
О
П Р Е
Д Е Л
И :
Прекратява производството по
адм.дело № 802 по описа за 2022г. на Административен съд-Пловдив, VI състав.
Изпраща по подсъдност на
Административен съд – Пазарджик град жалбата на Й.К.К. с ЕГН : **********,***,
представляван от адв.Т.А., против Заповед за командироване на държавен служител
от МВР № 317з-1779/07.03.2022г., издадена от Директор на ОД МВР – Пловдив. .
Определението не подлежи на обжалване.
Определението да се съобщи на страните
по делото.
Административен съдия :/п/