Определение по дело №275/2023 на Административен съд - Кърджали

Номер на акта: 154
Дата: 22 август 2023 г.
Съдия: Айгюл Аптула Шефки
Дело: 20237120700275
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 19 юли 2023 г.

Съдържание на акта Свали акта

О П Р Е Д Е Л Е Н И Е

гр. Кърджали, 22.08.2023 г.

Административен съд Кърджали в закрито съдебно заседание на двадесет и втори август през две хиляди и двадесет и трета година в състав:

                                                 СЪДИЯ: АЙГЮЛ ШЕФКИ

разгледа докладваното от съдия Шефки адм.д. №275/2023  г. по описа на АС-Кърджали  и  за да се произнесе, взе предвид следното:

Производството е по реда на чл.197 и сл. от Административнопроцесуалния кодекс /АПК/, във с вр. чл. 27, ал. 4, изр.2-ро и чл. 34, ал. 4, т.2 от Закона за управление на средствата от Европейските фондове при споделено управление /ЗУСЕФСУ/, вр. с чл. 18, ал.9, т.2 от Постановление № 162 на МС от 05.07.2016 г. за определяне на детайлни правила за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ по програмите, финансирани от Европейските структурни и инвестиционни фондове за периода 2014 – 2020 г. /ПМС № 162/2016 г. /.

Делото е образувано по жалба от „Пашов-Яр“ ЕООД, с ЕИК ***, със седалище и адрес на управление: ***, срещу Решение №03-260-РД/569/14.06.2023 г., издадено от зам.изпълнителния директор на Държавен фонд “Земеделие“, с което е прекратено производството по оценка на  проектно предложение с идентификационен № *** в ИСУН „Основен ремонт и оборудване на млекопреработвателно предприятие. Изграждане на фотоволтаична система“, подадено от „Пашов-Яр“ ЕООД, за предоставяне на безвъзмездна финасова помощ по Процедура чрез подбор № BG06RDNP001-4.015 по подмярка 4.2 „Инвестиции в преработка/маркетиг на селскостопански продукти„ от мярка 4 „Инвестиции в материални активи“ от Програмата за развитие на селските райони за периода 2014-2020 г.

В жалбата са изложени доводи за нищожност на оспореното решение, като издадено от некомпетентен орган. Жалбоподателят твърди и незаконосъобразност на акта, поради допуснати нарушения на материалния закон и съществени нарушения на процесуалните правила. Намира за необосновани съображенията на административния орган за липса на представени доказателства за факти и обстоятелства, свързани с допустимостта на предложението. Счита, че за последните са представени писмени доказателства и обяснения, както и че същите могат да бъдат извлечени и обобщени, при коректно запознаване с доказателствата. Иска отмяна на оспореното решение и връщане на преписката за продължаване на процедурата.

Ответникът по жалбата – Заместник-изпълнителен директор на Държавен фонд “Земеделие“, не взема становище по жалбата.

Съдът, като обсъди доводите на страните и прецени събраните по делото доказателства, намира за установено от фактическа страна следното:

Безспорно е по делото, че "ПАШОВ-ЯР" ЕООД е кандидат за предоставяне на безвъзмездна финасова помощ по Процедура чрез подбор № BG06RDNP001-4.015 по подмярка 4.2 „Инвестиции в преработка/маркетиг на селскостопански продукти„ от мярка 4 „Инвестиции в материални активи“ от Програмата за развитие на селските райони за периода 2014-2020 г., с проектно предложение, с идентификационен № *** „Основен ремонт и оборудване на млекопреработвателно предприятие. Изграждане на фотоволтаична система“, на обща стойност *** лева, без ДДС.

            При извършена от оценителна комисия, назначена със Заповед на ИД на ДФЗ, проверка за административното съответствие и допустимост на проектното предложение, са установени нередовности. В тази връзка, до кандидата са изпратени уведомления рег.№№ BG06RDNPOOI-4.0I5-0099-M001/ 05.04.2023 г., и с per. №BG06RDNPOOI-4.0I5-0099-M002/12.05.2023 г. в ИСУН, за изясняване на несъответствия, свързани с подаденото предложение, в т.ч. и относно: 1. Липса на обяснителна записка изготвена от правоспособно лице, с отразен дневен и годишен капацитет за производство на всички млечни продукти, както и режим на работа на предприятието; липса на представена схема/чертеж с отразени технологични процеси на всички крайни продукти включени в бизнес плана. Представената е непълна и не съдържа всички крайни продукти, съгласно инвестиционното намерение; липса на данни за производството на кашкавал, сурово мляко и айран. В срока, указан в уведомленията, кандидатът е представил писмени пояснения, както и документи.

          При новата преценка на административното съответствие и допустимостта на предложението, оценителната комисия е приела, че с представените от кандидата писмени обяснения и документи, не са отстранени нередностите, посочени в т.1 от уведомление № BG06RDNPOOI-4.0I5-0099-M001/ 05.04.2023 г., поради: липса на обяснителна записка или допълнение към наличната Технология от 22.11.2010 г., която да съдържа необходимата информация за изчисляване на годишния капацитет на предприятието. Представените данни не съдържат отразен дневен и годишен капацитет за производство на всички млечни продукти съгласно бизнес плана и инвестиционното намерение. Наличните данни са единствено за производство на „сирене“ и „масло", а за останалите крайни продукти не е налична информация, въз основа на която да бъде изчислен производствения капацитет на предприятието, съгласно технологичния проект, по видове крайни продукти. Не са представени схеми/чертежи с отразен поток от постъпване на суровината, до производството на всички крайни продукти. Представените Договори за продажба на сурово краве мляко“ с "***“ ООД и "***" ООД, не съдържат количество краен продукт за реализация. От друга страна не става ясно как „суровото мляко", което не се преработва, а само се съхранява в танкове и „кашкавала“, който не се произвежда, а продава и се изработва по задание на Възложителя, в случая кандидата ПАШОВ-ЯР ЕООД, от „***“ ООД, са предмет на инвестиционното намерение.

Въз основа на горното, проектното предложение на "ПАШОВ-ЯР" ЕООД не е допуснато до техническа и финансова оценка, поради непредставянето на документи по т. 1 от уведомление с регистрационен номер BG06RDNP001-4.015-O099-M00, респ., несъответствие с т. 19 от Раздел 24.1 „Списък с общи документи“  и т. 20 от Раздел 13.2 „Условия за допустимост на дейностите” от Условията за кандидатстване.

Във връзка с подадено от кандидата възражение, с Решение №03-260-РД/569/14.06.2023 г, издадено от зам.изпълнителен директор на Държавен фонд “Земеделие“, предмет на настоящия спор, е прекратено производството по оценка на  проектно предложение с идентификационен № ***, на етап „Оценка на административното съответствие и допустимостта“. В решението е прието, че не са налице данни за дневния/годишния капацитет на преработвателното предприятие по видове продукция, заложени в производствената и търговска програма на бизнес плана, поради което предложението не отговаря на условието на т. 20 от Раздел 13.2 „Условия за допустимост на дейностите", във връзка с т. 19 от Раздел 24.1 „Списък с общи документи" от Условията за кандидатстване. За необосновано е прието твърдението на кандидата, че суровото мляко и кашкавалът, не са предмет на инвестиционното намерение, като е посочено, че горните два продукта фигурират в производствената програма на предприятието, в представения бизнес план, без да се явяват  преработка на селскостопански продукти.

При така установеното от фактическа страна, съдът прави следните правни изводи:

Жалбата е допустима, като подадена срещу административен акт, подлежащ на съдебно оспорване, от лице, засегнато от акта и в рамките на срока по чл. 27, ал. 4, изр. второ от ЗУСЕФСУ.

Разгледана по същество, жалбата е неоснователна. 

Предмет на съдебния контрол е акт по чл. 34, ал. 4, т. 2 от ЗУСЕФСУ и  чл. 18, ал. 9, т. 2 от Постановление № 162 на Министерски съвет от 05.07.2016 г. за определяне на детайлни правила за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ по програмите, финансирани от Европейските структурни и инвестиционни фондове за периода 2014 – 2020 г. /ПМС № 162/05.06.2016 г./, с който, подаденото от жалбоподателя проектно предложение не е допуснато до техническа и финансова оценка и е прекратено производството по оценката му.

Съгласно § 4, ал. 1 от ЗУСЕФСУ, по отношение на ПРСР, функциите на органи за управление, контрол и администриране по този закон се изпълняват от Министерството на земеделието и от Държавен фонд "Земеделие" /ДФЗ/ – Разплащателна агенция /РА/, както това е предвидено в Закона за подпомагане на земеделските производители /ЗПЗП/ и актовете по неговото прилагане. Според чл. 11, ал. 2, т. 4 от ЗПЗП, ДФЗ изпълнява функциите на РА, а според чл. 20а, ал. 1 и ал.4 от ЗПЗП, изпълнителният директор на ДФЗ е и изпълнителен директор на РА.

Съгласно чл. 34, ал. 4, т. 2 от ЗУСЕФСУ, ръководителят на управляващия орган се произнася по основателността на възражението на кандидатите, чието проектно предложение е включено в списъка на проектните предложения, които не се допускат до техническа и финансова оценка, в едноседмичен срок от неговото получаване, като прекратява производството по отношение на кандидата.

Съгласно чл. 20а, ал. 4 от ЗПЗП, изпълнителният директор може да делегира със заповед правомощията си, произтичащи от правото на ЕС или от националното законодателство, както и такива, делегирани на основание чл. 2д, ал. 2, включително за вземане на решения, произнасяне по подадени заявления за подпомагане и формуляри за кандидатстване и/или сключване на договори за финансово подпомагане, административни договори по ЗУСЕСИФ и по подадени заявки и искания за плащане, на заместник-изпълнителните директори и директорите на областните дирекции на фонда.

В случая, оспореното решение е издадено от компетентен орган - зам.изпълнителен директор на ДФЗ, надлежно оправомощен със Заповед № 03-РД/3089/22.08.2022 г. на ИД на ДФЗ, за делегиране на права. Предвид горното, неоснователно е възражението на жалбоподателя за липса на компетентност на издателя на акта.

Оспореният акт е издаден в законоустановената писмена форма, като съдът не констатира и съществени нарушения на административнопроизводствените правила, допуснати в хода на административното производството.

Спазени са изискванията на чл. 33, ал. 1 и чл.34, ал.1 и ал.2 от ЗУСЕФСУ. Оценяването на проектните предложения е извършено от комисия, назначена от ИД на ДФЗ. На кандидата са изпратени писмени уведомления за установените нередовности, определен е разумен срок за тяхното отстраняване, като уведомленията съдържат и информация, че неотстраняването на нередовностите в срок може да доведе до прекратяване на производството по отношение на кандидата. Изготвен е списък на проектните предложения, които не се допускат до техническа и финансова оценка, с посочени основания за недопускане, като жалбоподателят е уведомен за недопускането.

Оспореното решение съответства и на приложимия материален закон.

Съгласно чл. 28, ал. 1 от ЗУСЕФСУ, МС определя с нормативен акт детайлни правила по прилагането на тази глава за съответния програмен период. Такъв нормативен акт, приет на основание чл.28, ал.1 от ЗУСЕФСУ,  е ПМС № 162/05.06.2016 г. за определяне на детайлни правила за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ по програмите, финансирани от Европейските структурни и инвестиционни фондове за периода 2014 – 2020 г.

Съгласно чл. 5, ал. 1 от ПМС № 162/05.06.2016 г., за всяка процедура ръководителят на УО на програмата утвърждава при условията и по реда на чл. 26, ал. 1, 3, 4 и 5 от ЗУСЕФСУ насоки или друг документ, определящи включително условията за кандидатстване.

Съгласно чл.26, ал.1 от ЗУСЕФСУ, ръководителят на управляващия орган на програмата, съответно на водещата програма утвърждава за всяка процедура насоки и/или друг документ, определящи условията за кандидатстване и условията за изпълнение на одобрените проекти. По аргумент от последната разпоредба и съобразно приетото в съдебната практика, следва да се приеме, че Условията за кандидатстване са задължителни за кандидатите.

Видно от съдържанието на оспореното решение, в същото са посочени фактическите и правни основания за издаването му, като по отношение на констатираната нередовност на подаденото от кандидата проектно предложение, е прието неспазване на изискванията на т. 20 от Раздел 13.2 „Условия за допустимост на дейностите", във връзка с т. 19 от Раздел 24.1 „Списък с общи документи" от Условията за кандидатстване, утвърдени от ИД на ДФЗ.

Съгласно т. 19 от Раздел 24.1 “Списък с общи документи“ от Условията за кандидатстване, част от необходимите за кандидатстване документи е технологичният проект, ведно със схема и описание на технологичния процес, изготвен и заверен от правоспособно лице.

С т. 20 от Раздел 13.2 „Условия за допустимост на дейностите” от Условията за кандидатстване е предвидено, към проектните предложения да се прилага технологичен проект, схема и описание на технологичния процес и описание на годишния капацитет на преработвателното предприятие по видове продукция, заложени в производствената и търговска програма на бизнес плана.

Видно от приложения по делото бизнес план, в Таблица 5 „Производствена и търговска програма“, в колона А „Вид продукция по години“, за  целия 10-годишен период кандидатът е посочил следните видове продукция: кисело мляко-3,6%; кисело мляко – 2%; овче кисело мляко; айран; сурово краве мляко; пастьоризирано мляко; сирене; краве масло, както и кашкавал. Съгласно отбелязаното в указанията под Таблица 5, в колона А,  се посочват продукти, които кандидатът произвежда и които са пряко свързани с инвестицията, за която кандидатства. В случай, че даден вид продукция на кандидата е свързан косвено с дейността, в която се инвестира, тя се описва в Таблица 8 „Други приходи“. От своя страна, в Таблица 8 „Други приходи“, кандидатът е отразил „Приходи от продажба на услуги“, без посочени видове продукция, които не са пряко свързани с дейността и от продажбата на които се реализират посочените „други приходи“. Предвид горното, твърденията в жалбата, че продуктите сурово краве мляко и кашкавал са отразени в последната таблица, се явяват необосновани.

          В бизнес плана, в Таблица 6 Производствен капацитет на преработвателното предприятие съгласно технологичен проект“, в колона А „Вид на продукцията“, кандидатът е посочил следните видове продукция: кисело мляко – 2%; кисело мляко-3,6%; овче кисело мляко; айран; сирене; краве масло, както и пастьоризирано мляко. Според забележките под Таблица 6, тук кандидатът следва да посочи продуктите, които произвежда/ще произвежда и годишното количество на всеки продукт, съгласно технологичния проект.  

Според съдържанието на приложения Технологичен проект, надлежно съгласуван с компетентен орган, производителността на млекопреработвателното предприятие на жалбоподателя е общо 5 т. сурово мляко на ден, както следва: сурово мляко за производство на кисело мляко, прясно пастьоризирано мляко и/или айран – до 1 т. на ден; сурово мляко за производство на сирене - до 4т. на ден. В технологичния проект е посочен проектния капацитет за производство на сирене - до 600 кг. на ден, както и на масло - до 50 кг. на ден.

От допълнително представените от кандидата писмени обяснения и документи, касаещи броя работни дни в предприятието, може да се определи  общия годишен капацитет, както и годишния капацитет на предприятието, по отношение на производството на заложените в бизнес плана продукти: сирене и  масло.

В производствената и търговска програма на бизнес плана, предложен от кандидата обаче, освен горните два продукта са посочени още и 3 вида кисели млека, айран, сурово краве мляко; пастьоризирано мляко, както и кашкавал, по отношение на които липсват данни както за дневния, така и за годишния капацитет на преработвателното предприятие по видове продукция, каквото е изискването на т.20 от Раздел 13.2 „Условия за допустимост на дейностите” от Условията за кандидатстване. Изводи за дневния/годишния капацитет на предприятието за тези видове продукти не може да бъде направен нито от представения технологичен проект, нито от допълнително представените от кандидата  документи. В тази връзка, съдът намира за правилен извода на решаващия орган, за несъответствие на проектното предложение с изискванията на т. 20 от Раздел 13.2 „Условия за допустимост на дейностите", във връзка с т. 19 от Раздел 24.1 „Списък с общи документи" от Условията за кандидатстване.

По изложените съображения, подаденото проектно предложение не отговаря на критериите за административно съответствие и допустимост, посочени в Условията за кандидатстване. Констатираните от Оценителната комисия несъответствия, не са били отстранени, въпреки дадената на кандидата възможност, поради което оспореният акт е законосъобразен, а подадената срещу него жалба следва да бъде отхвърлена, като неоснователна.

Водим от горното и на основание чл. 200, ал. 1 от АПК, вр. с чл. 27, ал. 4 от ЗУСЕСИФ, съдът:

ОПРЕДЕЛИ:

 

ОТХВЪРЛЯ жалбата на „Пашов-Яр“ ЕООД, с ЕИК ***, със седалище и адрес на управление:***, срещу Решение №03-260-РД/569/14.06.2023 г, издадено от зам.изпълнителния директор на Държавен фонд “Земеделие“, с което е прекратено производството по оценка на  проектно предложение с идентификационен № *** в ИСУН „Основен ремонт и оборудване на млекопреработвателно предприятие. Изграждане на фотоволтаична система“, подадено от „Пашов-Яр“ ЕООД, за предоставяне на безвъзмездна финасова помощ по Процедура чрез подбор № BG06RDNP001-4.015 по подмярка 4.2 „Инвестиции в преработка/маркетиг на селскостопански продукти„ от мярка 4 „Инвестиции в материални активи“ от Програмата за развитие на селските райони за периода 2014-2020 г.

Определението може да се обжалва с частна жалба пред ВАС на РБ, в 7-дневен срок от съобщението.

 

 

СЪДИЯ: