Решение по дело №222/2020 на Административен съд - Кърджали

Номер на акта: 202
Дата: 30 септември 2020 г. (в сила от 18 февруари 2021 г.)
Съдия: Ангел Маврев Момчилов
Дело: 20207120700222
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 16 юли 2020 г.

Съдържание на акта Свали акта

Р Е Ш Е Н И Е

 

 

Номер

 

     Година

30.09.2020

    Град

Кърджали

В ИМЕТО НА НАРОДА

Кърджалийски административен

Съд                   

 

състав

 

На

10.09.

                                          Година

2020

 

В публично заседание и следния състав:

 

                                            Председател

АНГЕЛ МОМЧИЛОВ

 

                                                    Членове

 

 

                                          Съдебни заседатели

 

 

Секретар

Мариана Кадиева  

 

 

Прокурор

 

 

 

като разгледа докладваното от

Ангел Момчилов

 

 

Адм.

дело номер

222

по описа за

2020

година.

 

Производството е по чл. 145 и сл. от АПК във вр. с чл. 76а, ал. 4 от Закона за здравното осигуряване.

Производството е образувано по жалба на Т. Д. Ч., действащ в качеството си на изпълнителен директор на МБАЛ „Д-р Атанас Дафовски“ АД ***, против Писмена покана № РД-14-67/05.06.2020 г., издадена от директора на Районна здравноосигурителна каса (РЗОК) гр.Кърджали, с която на основание чл. 76б, ал. 1 от ЗЗО и чл. 397, ал. 1 във вр. с чл. 346, ал. 1, т. 4, чл. 347, ал. 1 от Националния рамков договор за медицинските дейности за 2018 г., на дружеството е отправена покана в 14-дневен срок от получаването да възстанови неоснователно получени суми в общ размер на 17 205 лв.

Счита, че оспорената покана е незаконосъобразна, постановена при неправилно приложение на материалния закон и при допуснати съществени нарушения на административно производствените правила. В тази връзка сочи, че дейностите в описаните 18 случая са действително и реално извършени, при спазване изискванията на НРД за медицинските дейности за 2018 г., както и че са спазени изискванията за хоспитализация и дехоспитализация на пациенти, които са заложени в лечебния алгоритъм на съответната клинична процедура.

Релевира възражения, че към датите на хоспитализиране на пациентите, описани в писмената покана, както и към датата на проверката на служителите на РЗОК е влязло в сила Решение № 13 406/08.12.2016 г. на ВАС по а.д. № 5339/2016 г., потвърдено с Решение № 5747/09.05.2018 г. на 5-членен състав на ВАС по а.д. № 1930/2017 г., с което е отменена Наредба № 10/04.03.2010 г. за утвърждаване на медицински стандарт „Анестезия и интензивно лечение“, както и са отменени нивата на болничната компетентност и обем на дейности по анестезиология и интензивно лечение, осъществявани в лечебните заведения.

Твърди, че към датата на издаване на оспорената покана МБАЛ „Д-р Атанас Дафовски“ АД *** е осъществявало лечебна дейност, съгласно Разрешение № ***/*** г., което е отменено с Разрешение за осъществяване на лечебна дейност № ***/*** г. В последното, на стр. 3, т. 14, била отразена структура в лечебното заведение Отделение по анестезиология и интензивно лечение, без изрично да е посочено нивото на компетентност.

Предвид изложеното счита, че в случая не са налице извършено нарушение при лечението на описаните в поканата 18 пациенти, тъй като ОАИЛ в лечебното заведение е отговаряло на съответните изисквания за медицинската апаратура и оборудване, налични и функциониращи на територията на лечебното заведение, както и изпълнителят на болнична помощ е разполагал с необходимите специалисти за изпълнение на Клинична процедура № 4.

Моли съда да постанови решение, с което да отмени Писмена покана № РД-14-67/05.06.2020 г., издадена от директора на Районна здравноосигурителна каса (РЗОК) гр.Кърджали, с която на основание чл. 76б, ал. 1 от ЗЗО и чл. 397, ал. 1 във вр. с чл. 346, ал. 1, т. 4, чл. 347, ал. 1 от Националния рамков договор за медицинските дейности за 2018 г., на дружеството е отправена покана в 14-дневен срок от получаването да възстанови неоснователно получени суми в общ размер на 17 205 лв., като му присъди направените деловодни разноски.

В съдебно заседание, чрез пълномощника адв. Н.М., поддържа депозираната жалба по изложените в нея съображения. Излага съображения за допуснати съществени нарушения на процесуалните правила, аргументирани с нарушение на Инструкция № ***/*** г., издадена от управителя на НЗОК, изразяващи се в това, че Заповед № ***/*** г. за извършване на проверката, не съдържала основен реквизит, а именно не бил посочен периода от време, който да обхване проверката. Счита, че в конкретния случай не са налице основанията за възстановяване на неоснователно получените суми, описани в писмената покана, тъй като от доказателствата по делото се установявало, че лечебното заведение осъществява медицинска помощ въз основа на Разрешение за лечебна дейност № ***/*** год., като в това разрешение на стр. 3, в т. 14, изрично било записано, като структура за лечебна дейност – „Отделение по анестезиология и интензивно лечение”, без изрично да е посочено нивото на компетентност. На следващо място въвежда доводи, че не са налице предпоставките за възстановяване на претендираните суми, тъй като по отношение на Заповед № ***/*** г., към датата на издаване на писмената покана, не е бил изтекъл предвиденият срок за обжалване, независимо от обстоятелството, че към настоящия момент същата не е обжалвана. В този смисъл следвало да се има предвид обявеното извънредното положение и спирането на процесуалните срокове. Безспорно било, че в случая не е бил спазен този срок, поради което и условията на нормативния акт, изискващ влизане в сила на административния акт за налагане на финансови санкции, преди издаване на писмената покана, не бил спазен. Предвид това писмената покана се явявала незаконосъобразна и следвало да бъде отменена. Моли в полза на лечебното заведение да бъдат присъдени направените по делото разноски, съгласно представения списък на разноските.

Ответникът – директор на РЗОК Кърджали, чрез процесуалния си представител - юк. С., оспорва жалбата и моли за отхвърлянето й като неоснователна. Сочи, че оспореният акт е законосъобразен, тъй като съдържал всички изискуеми от закона реквизити и бил издаден от компетентен орган. В хода на съдебното производство се установило, че заповедта за санкции не била обжалвана и е влезнала в сила. На основание чл. 76б от ЗЗО, след влизане в сила на заповед за налагане на санкции, се издавала писмена покана за възстановяване на неоснователно получени суми. Счита, че в случая съответните срокове били спазени от страна на административния орган. Сочи, че процесните нарушения се изразявали в това, че лечебното заведение не е спазило изискването – пациентите да се хоспитализират в друго лечебно заведение с ІІІ-то ниво на компетентност по КПр № 4. В тази връзка в Приложение № 19 от НРД 2018 г. било посочено следното: „В условия на спешност клиничната процедура може да бъде извършена и в болници с разкрита клиника в отделения по анестезия и интензивно лечение от ІІ-ро ниво на компетентност в съответствие с изискванията на медицински стандарт анестезия и интензивно лечение”. В тази хипотеза бил сключен и договорът между МБАЛ „Д-р Атанас Дафовски” АД - *** и РЗОК – Кърджали. Цитира решение на ВАС и Административен съд – Кърджали.

Съдът като прецени събраните по делото доказателства в тяхната съвкупност и поотделно, намира за установено от фактическа и правна страна следното:

Със Заповед № ***/*** г. на директора на РЗОК Кърджали/л. 56/, е наредена проверка на лечебното заведение за болнична медицинска помощ МБАЛ „Д-р Атанас Дафовски“ АД, ***, по изпълнение на Договор № ***/*** г. В съответствие с цитираната заповед е извършена проверка на лечебното заведение, обхващаща периода от 01.07.2019 г. – 30.10.2019 г. За резултата от проверката е изготвен Протокол № ***/*** г. от контрольори при РЗОК – Кърджали/л. 49 – л. 55/, съгласно който контрольори при РЗОК – Кърджали, за гореописания период, са констатирали нарушения на условията и реда за оказване на медицинска помощ, описани в т. 2.1 – т. 2.18. Съставен е Протокол за неоснователно получени суми № ***/*** г./л. 34 – л. 48/, както и е изготвен и Доклад от проверяващия екип с № ***/*** г./л. 34 – л. 48/;

Против констатациите по протокола за неоснователно получени суми е депозирано писмено възражение/вх. № *** от *** г.-л. 30 – л. 31/  от представляващия МБАЛ „Д-р Атанас Дафовски“ АД, ***, в което са изложени съображения, че с влязло в сила сила Решение № 13 406/08.12.2016 г. на ВАС по а.д. № 5339/2016 г., потвърдено с Решение № 5747/09.05.2017 г. на 5-членен състав на ВАС по а.д. № 1930/2017 г., е била отменена Наредба № 10/04.03.2010 г. за утвърждаване на медицински стандарт „Анестезия и интензивно лечение“, както и били отменени нивата на болничната компетентност и обем на дейности по анестезиология и интензивно лечение, осъществявани в лечебните заведения. Посочено е, че към датата на оспорения протокол МБАЛ „Д-р Атанас Дафовски“ АД - *** е осъществявало лечебна дейност, съгласно Разрешение за осъществяване на лечебна дейност № ***/*** г., в което на на стр. 3, т. 14, била отразена структура в лечебното заведение Отделение по анестезиология и интензивно лечение, без изрично да е посочено нивото на компетентност. В този смисъл счита, че липсва извършено нарушение при лечението на описаните в протокола пациенти и моли да бъдат отхвърлени констатациите по  Протокол за неоснователно получени суми № ***/*** г. Депозирано е и писмено становище/ вх. № *** от *** г.-л. 32 – л. 33/, по констатациите в  Протокол № ***/*** г., в което становище са изложени доводи, аналогични с въведените в писменото възражение;

С Решение № 1 от 05.02.2020 г. на Арбитражната комисия/л. 21/, назначена със Заповед № РД-09-27/05.02.2020 г. на директора на РЗОК – Кърджали, са потвърдени констатациите по Протокол № ***/*** г. от т. 2.1. до т. 2.18., включително;

Предвид резултатите от извършената проверка и Решение № 1 от 05.02.2020 г. на Арбитражната комисия, на основание чл. 76, ал.2 от Закона за здравното осигуряване, чл. 55, ал. 2, т. 2, т. 3, т. 5 и т. 6б от Закона за здравното осигуряване, чл. 418, ал. 1, чл. 400, ал. 3 от НРД за медицинските дейности за 2018 г., директорът на РЗОК – Кърджали е издал Заповед за налагане на санкции ***/*** г./л. 13 – л. 19/, с която на МБАЛ „Д-р Атанас Дафовски“ АД, *** е наложена финансова неустойка общо в размер на 3 600 лв., за нарушения на условията и реда за оказване на медицинска помощ, подробно описани в т. 1 – т. 18. Заповедта е връчена на 06.04.2020 г.;

На 05.06.2020 г. директорът на РЗОК – Кърджали е издал Писмена покана с изх. № РД-14-67/л. 6 – л. 12/, адресирана до МБАЛ „Д-р Атанас Дафовски“ АД, ***, с която е поканил лечебното заведение, в 14-дневен срок от получаването й, да възстанови неоснователно получени суми в размер на 17 205 лв. Поканата е връчена на 30.06.2020 г.

При така установената фактическа обстановка, съдът намира, че процесната жалба е подадена в срока по чл. 149, ал. 3  от АПК, приложим на основание чл. 76а, ал. 4 от Закона за здравното осигуряване, от надлежна страна и при наличен правен интерес, в предвидената от закона писмена форма, срещу административен акт, който подлежи на оспорване, т.е. на съдебен контрол за законосъобразност, поради което се явява процесуално допустима.

След извършване на проверката по чл. 168 от АПК, относно законосъобразността на оспорения административен акт на всички основания по чл. 146 от АПК, съдът намира за установено, следното:

Оспорената покана е издадена от компетентен по място, материя и степен орган по смисъла на чл. 76б, ал. 2 от Закона за здравното осигуряване/ЗЗО/, в предписаната от чл. 59, ал. 2 от АПК писмена форма, съдържаща фактически и правни основания за постановяването й и при спазване на административнопроизводствените правила. Поканата съдържа всички необходими реквизити, съобразно изискванията на горецитираната разпоредба. В този смисъл, съдът приема, че атакуваната покана е съобразена с изискванията на закона и поражда валидно правно действие.

Настоящият състав не възприема доводите на жалбоподателя за наличието на допуснати съществени нарушения на процесуалните правила, аргументирани с нарушение на Инструкция № ***/*** г., издадена от управителя на НЗОК, изразяващи се в това, че Заповед № ***/*** г. за извършване на проверката, не съдържала основен реквизит, а именно не бил посочен периода от време, който да обхване проверката. В тази връзка,  съгласно чл. 11, ал. 1 от Инструкция № ***/*** г., служителите на РЗОК - контрольори могат да извършват проверки на територията на съответната РЗОК по заповед на нейния директор. Съдържанието на заповедта е регламентирано в ал. 2 на цитираната норма от Инструкцията, а именно: „заповедта по ал. 1 съдържа: правните и фактическите основания за издаването й: проверяващото лице (лица): обекта - наименование и месторазположение; вид, задача и срок на проверката“. В нито една норма от Инструкцията не е въведено императивно изискване, заповедта за проверка да съдържа изрично периода, за който се проверява изпълнителят на медицинска помощ. Безспорно, за прецизност всяка една заповед, с която се разпорежда извършването на проверка, вкл. и заповед на директора на РЗОК за проверка лечебното заведение за болнична медицинска помощ по изпълнение на договор за оказване на болнична помощ по клинични пътеки, каквато е и процесната, следва да съдържа данни за периода, който ще се проверява. Липсата на такъв, обаче, не води до незаконосъобразност на заповедта, тъй като не представлява съществено нарушение на административнопроизводствените правила и не води до нарушение на правота на защита на проверяването лице, респ. на санкционираното такова. В конкретния случай, Заповед № ***/*** г., на директора на РЗОК – Кърджали, с която е разпоредена проверката на МБАЛ „Д-р Атанас Дафовски“ АД, вследствие на резултатите от която е издадена и оспорената покана, съдържа изискуемите реквизити в съответствие с изискванията на Инструкцията, а именно: правните и фактическите основания за издаването й; длъжностните лица от РЗОК – Кърджали; проверяваното лечебно заведение и неговото месторазположение; види, задачата и срока на проверката.

Оспореният акт е издаден от компетентен орган – директора на РЗОК Кърджали, който по силата на чл. 76б, ал. 2 от ЗЗО, разполага с правомощието да издава писмена покана за възстановяване на сумите, получени без правно основание, след влизане в сила на наказателното постановление и/или на заповедта за налагане на санкция. Релевантната за процеса Заповед за налагане на санкции ***/*** г./л. 13 – л. 19/, с която на МБАЛ „Д-р Атанас Дафовски“ АД, *** е наложена финансова неустойка общо в размер на 3 600 лв., е влязла в сила към датата на издаване на оспорената Писмена покана за възстановяване на суми с изх. № РД-14-67 от 05.06.2020 г./л. 6 – л. 12/, адресирана до МБАЛ „Д-р Атанас Дафовски“ АД, ***. В този смисъл неоснователни са доводите на пълномощника на жалбоподателя, че към датата на издаване на писмената покана, не е бил изтекъл предвиденият срок за обжалване на заповедта за налагане на санкция. Процесната Заповед за налагане на санкции ***/*** г., видно от представената разписка/л. 20/, е връчена на представител на лечебното заведение на 06.04.2020 г. Четиринадесетдневния срок за обжалване на заповедта започва да тече от 21.05.2020 г., тъй като съгласно чл. 3, т. 1 от Закона за мерките и действията по време на извънредното положение, обявено с решение на Народното събрание от 13 март 2020 г. (ДВ, изв. бр. 28 от 24.03.2020 г.), за срока от 13 март 2020 г. до отмяната на извънредното положение спират да текат процесуалните срокове по съдебни, арбитражни и изпълнителни производства, с изключение на сроковете по производствата и делата съгласно приложението. По силата на § 13 от ЗИД на Закона за здравето (ДВ, бр. 44 от 2020 г., в сила от 14.05.2020 г.), сроковете, спрели да текат по време на извънредното положение по Закона за мерките и действията по време на извънредното положение, обявено с решение на Народното събрание от 13 март 2020 г., и за преодоляване на последиците, продължават да текат след изтичането на 7 дни от обнародването на този закон в „Държавен вестник“. Законът е обнародван на 13.05.2020 г., при което 14-дневния срок за подаване на жалба по чл. 149, ал. 1 от АПК, приложим съгласно нормата на чл. 76, ал. 5 от Закона за здравното осигуряване, е започнал да тече на 21.05.2020 г. и изтича на 03.06.2020 г., след която дата заповедта за налагане на санкции влиза в сила. В конкретния случай, не се твърди и не се сочат доказателства, че Заповед за налагане на санкции ***/*** г. е обжалвана от МБАЛ „Д-р Атанас Дафовски“ – Кърджали, като видно от изявлението на пълномощниците на страните в съдебно заседание, процесната заповед не е била обжалвана. Предвид липсата на депозирана жалба, то заповедта е влязла в сила на 04.06.2020 г. и тъй като поканата за възстановяване на суми, предмет на разглеждане в настоящето производство е издадена на 05.06.2020 г., то налице е спазване на изискването на чл. 76б, ал. 2 от ЗЗО. По изложените съображения, ирелевантно за процеса е отбелязването, че заповедта за налагане на санкции е влязла в сила на 22.04.2020 г.

В процесната Писмена покана за възстановяване на суми с изх. № РД-14-67 от 05.06.2020 г., като фактически основания за издаване на същата, са описани 18 случая на констатирани нарушения на условията и реда за оказване на медицинска помощ по Клинична процедура/КПр/ № 4 „Интензивно лечение, мониторинг и интензивни грижи без механична вентилация и/или парентерално хранене” към Приложение № 19А „Клинични процедури” от НРД за медицинските дейности за 2018 година.

След анализ и преценка на релевантните по делото доказателства, съдът намира, че оспореният административен акт/горепосочената Покана № РД-14-67 от 05.06.2020 г./, се явява правилен и материално законосъобразен във всичките му части от т. 1 до т. 18 включително, касаещи отчетените случаи по посочената КПр № 4. Съображенията за това са следните:

С Договор № ***/*** г.  за извършване на клинични процедури/ л. 57 - л. 66/, сключен между Националната здравноосигурителна каса, като възложител и МБАЛ „Д-р Атанас Дафовски“ АД, ***, като изпълнител, лечебното заведение е поело задължението да осъществява медицинска помощ по клинични процедури /КПр/, посочени в приложение № 19а от НРД МД 2018 г., в т.ч. и по КПр № 4 „Интензивно лечение, мониторинг и интензивни грижи без механична вентилация и/или парентерално хранене“. Съгласно чл. 1, ал. 1, т. 3 и 4 от договора, е предвидено дейността по КПр № 4 да се осъществява в отделение по анестезиология и интензивно лечение с второ ниво на компетентност.  В чл. 14 от договора е въведено изискването КПр № 1,  № 2, № 3 и № 4 да се извършват в съответствие с алгоритмите по приложение № 19А „Клинични процедури“. С Разрешение за осъществяване на лечебна дейност № ***/*** г./л. 264/, издадено от министъра на здравеопазването, на МБАЛ „Д-р Атанас Дафовски“ е разрешено извършването на лечебна дейност в посочените отделения, вкл. и в отделение по анестезиология и интензивно лечение /т.14/, като за посоченото отделение не е определено ниво на компетентност.

В оспорената Покана № РД-14-67 от 05.06.2020 г./, като мотив, аргументиращ наличието на извършено нарушение на условията и реда за оказване на медицинска помощ, по всички 18 броя отчетени случаи, респ. 18 точки на поканата, е посочено, че съгласно т. 3 „Дехоспитализация и определяне на следболничния режим. Критерии за прекратяване на интензивно лечение (дехоспитализация или превеждане)” от алгоритмите на КПр № 4 към Приложение № 19А „Клинични процедури” от НРД за медицинските дейности за 2018 год., ако в КАИЛ/клиника по анестезиология и интензивно лечение/ или /ОАИЛ/отделение по анестезиология и интензивно лечение/ - ІІ ниво на компетентност, се налага да продължи интензивното лечение след 48-ия час по клинична процедура № 4 Интензивно лечение, мониторинг и интензивни грижи без механична вентилация и/или парентерално хранене”, пациентът се превежда към КАИЛ/ОАИЛ с III-то ниво на компетентност. За всички 18 случая е изложено, че съгласно т. I. „Условия за сключване на договор и за изпълнение на клиничната процедура за интензивно лечение” от алгоритмите на КПр № 4 към Приложение № 19А „Клинични процедури”, в условията на спешност клиничните процедури могат да бъдат извършвани и в болници с разкрита клиника/отделение по анестезия и интензивно лечение от второ ниво на компетентност в съответствие с изискванията на медицинския стандарт „Анестезия и интензивно лечение” и че КПр № 4 е договорена с МБАЛ „Д-р Атанас Дафовски” АД *** само в условията на спешност, поради второто ниво на компетентност на отделението по анестезиология и интензивно лечение.

При всичките 18 отчетени случая е отразено, че е налице нарушение на чл. 314 от НРД за медицинските дейности за 2018 г. и чл. 14 от Индивидуалния договор, във връзка с чл. 55, ал. 2, т. 2 и 3 от ЗЗО. Съгласно чл. 314 от НРД за МД за 2018 г. (Изм. – ДВ, бр. 34 от 2018 г., в сила от 01.04.2018 г., доп., бр. 4 от 2019 г., в сила от 01.01.2019 г.),„Процедурите по чл. 311, ал. 1, чл. 312, ал. 1 и чл. 313, ал. 1 и чл. 313а, ал. 1 се извършват в съответствие с алгоритмите по приложение № 19а и се отразяват в посочените в тези алгоритми документи.” Разпоредбата на чл. 313, ал. 1 от НРД за МД за 2018 г., гласи: „Клинични процедури № 3 „Интензивно лечение, мониторинг и интензивни грижи с механична вентилация и/или парентерално хранене” и № 4 „Интензивно лечение, мониторинг и интензивни грижи без механична вентилация и/или парентерално хранене” се извършват в полза на пациенти, на които е издадено „Медицинско направление за провеждане на клинични процедури/ амбулаторни процедури” (бл.МЗ-НЗОК № 8А) от лекар от лечебно заведение – изпълнител на процедурите.” С други думи, КПр № 4 е една от процедурите, които задължително следва да се извършват в съответствие с алгоритмите по Приложение № 19а към НРД за МД за 2018 г.

Видно от действащото към момента на всеки един от отчетените 18 случая Приложение № 19а към НРД за МД за 2018 г. (Ново – ДВ, бр. 34 от 2018 год., в сила от 01.04.2018 год, отм., бр. 7 от 24.01.2020 г., в сила от 1.01.2020 г.), за КПр № 4Интензивно лечение, мониторинг и интензивни грижи без механична вентилация и/или парентерално хранене”, е посочено, че минималният престой е 1/един/ ден (не по малко от 24 часа). В Раздел І. Условия за сключване на договор и за изпълнение на клиничната процедура за интензивно лечение” е регламентирано, че клиничната процедура включва дейности и услуги от обхвата на медицинската специалност Анестезиология и интензивно лечение, осъществявана на трето ниво на компетентност, съгласно медицински стандарт Анестезия и интензивно лечение” и че изискванията за наличие на задължителните звена, апаратура и специалисти са в съответствие с посочения медицински стандарт по „Анестезия и интензивно лечение”. В същия Раздел І на Приложение № 19а към НРД за МД за 2018 г., посл. абз. на т.1.1. е отразено, че в условията на спешност клиничната процедура може да бъде извършвана и в болници с разкрита клиника/отделение по анестезия и интензивно лечение от второ ниво на компетентност в съответствие с изискванията на медицинския стандарт „Анестезия и интензивно лечение”, като в тази именно хипотеза е сключен релевантния Договор с № *** от *** г. с МБАЛ „Д-р Атанас Дафовски” АД ***, за извършване на клинични процедури. В Раздел ІІ. „Индикации за хоспитализация и лечение”, т. 1. „Индикации за хоспитализация” на Приложение № 19а към НРД за МД за 2018 г. е описано, че „Клинична процедура № 4 „Интензивно лечение, мониторинг и интензивни грижи без механична вентилация и/или парентерално хранене” се прилага при болни с тежък коморбидитет (ASA – 3-ти или 4-ти клас, Goldman, Mallanpathi), които развиват остри нарушения в органната функция или претърпяват тежки оперативни интервенции с голяма вероятност от изостряне на придружаващите заболявания, но без нужда от механична вентилация и/или парентерално хранене.”. Съгласно т. 3. „Дехоспитализация и определяне на следболничен режим”, клинични процедури № 3 и № 4  са с продължителност 24 часа и при липса на основания за прекратяване на клиничната процедура, след изтичане на продължителността й се преминава към изпълнение на следваща клинична процедура. Посочено е, че клиничните процедури № 3 и № 4 могат да се прилагат по отношение на пациента последователно в зависимост от наличието на необходимост или отпадане на необходимостта от механична вентилация и/или парентерално хранене, независимо от продължителността на всяка от тях и в случай, че при пациента се наложи последователно прилагане на процедурите преди изтичане на пълната продължителност на всяка от тях, се отчита клиничната процедура, по която е извършвана механична вентилация. Регламентирано е, че прекратяване на клинична процедура за интензивно лечение № 3 и № 4 (дехоспитализация или превеждане в друга клиника/отделение на същото или друго лечебно заведение) се предприема само ако пациентът излезе от моделите за прием (в т.ч. отпадне необходимостта му от механична вентилация или от асистирано дишане) и при него не се появят нови приемни критерии в продължение на 24 последователни часа и че посочените 24 часа, в които пациентът се наблюдава, се считат за една процедура (без механична вентилация). Посочено е също, че клиничните процедури № 3 и № 4 се прилагат по отношение на пациентите самостоятелно или в хода на прилагане на лечение по клинична пътека с изключение на клиничните пътеки за интензивно лечение с №114 и 115. В абз. посл. на т. 3 на Раздел ІІ. „Индикации за хоспитализация и лечение” от Приложение №19а към НРД за МД за 2018 г. изрично е отразено:Ако в КАИЛ/ОАИЛ II ниво на компетентност се налага да се продължи интензивното лечение след 48-я час по процедура № 4, пациентът се превежда към КАИЛ/ОАИЛ с ІІІ ниво на компетентност.”

Гореизложеното обосновава извода, че в лечебно заведение с КАИЛ/ОАИЛ с ІІ ниво на компетентност, по отношение на едно хоспитализирано ЗОЛ могат да бъдат извършени последователно и съответно отчетени не повече от две такива КПр № 4, след което, ако се налага да се продължи интензивното лечение по тази клинична процедура, пациентът следва задължително да се преведе към лечебно заведение с КАИЛ/ОАИЛ с ІІІ ниво на компетентност.

От приетите по делото доказателства се установява, че по отношение на всички описани в поканата за възстановяване на суми отчетени 18 случая, спрямо всички ЗОЛ са били извършени и отчетени повече от две КПр № 4, респ. при проведеното лечение на описаните 18 здравноосигурени лица МБАЛ „ Д-р Атанас Дафовски“ АД, в качеството си на изпълнител на БМП не е спазило изискването на Приложение № 19а, т. 3 от р-л „Дехоспитализация и определяне на следболничен режим“, при наложилото се интензивно лечение след 48-я час по процедура № 4 да преведе пациентите към КАИЛ/ОАИЛ с III ниво на компетентност.

Във връзка с горното, в съответствие с чл. 1, ал. 1, т. 3 и т. 4 от Договор № ***/*** г. за извършване на клинични процедури, МБАЛ „Д-р Атанас Дафовски“ осъществява дейността по КПр № 4 в отделение по анестезиология и интензивно лечение с второ ниво на компетентност. Договорът е надлежно подписан от представители на страните по него, като нивото на компетентност по съответната клинична процедура е изрично уговорена между страните. В този смисъл съдът не споделя доводите на жалбоподателя, че отмяната на Наредба №10/04.03.2010 г. за утвърждаване на медицински стандарт „Анестезиология и интензивно лечение“, означавала премахване на нивата на болнична компетентност и обем на дейностите по анестезиология и интензивно лечение. По силата на чл. 310, ал. 2 от НРД МД 2018 г. в алгоритъма на КПр се посочва минималното ниво на компетентност, на което следва да отговаря съответната структура на лечебното заведение. Определянето на нивото на компетентност е необходимо с оглед различните изисквания, предвидени в съответните клинични процедури, в зависимост от нивото на оборудване и наличните специалисти в лечебното заведение - ИБМП. Съгласно чл. 48, ал. 3, т. 4 от Закона за лечебните заведения, в разрешението за осъществяване на лечебна дейност се вписва нивото на компетентност на съответните структури. В издаденото на жалбоподателя Разрешение № ***/*** г. не е посочено нивото на компетентност на отделението по анестезиология и интензивно лечение, но в сключения Договор № ***/*** г., при действието на който е било осъществено лечението на 18 ЗОЛ, описани в поканата, изрично е установено, че болницата осъществява дейността по КПр № 4 в отделение с второ ниво на компетентност.

С други думи,  отмяната на Наредба № 10 от 04.03.2010 г. за утвърждаване на медицински стандарт "Анестезиология и интензивно лечение" не означава премахване на нивата на болнична компетентност и отпадане на правилата за осъществяване на дейностите по анестезиология и интензивно лечение, установени в Закона за здравното осигуряване, Приложение № 19а към НРД за МД за 2018 г. и Индивидуалния договор № ***/*** г.  за извършване на клинични процедури.

По делото не е спорно, че на МБАЛ „Д-р Атанас Дафовски“ АД *** са били заплатени извършените и отчетени дейности по КПр № 4 по отношение на посочените 18 здравно осигурени лице, възлизащи на сумата в общ размер на 17 205 лв. по фактури с №***/*** г., №***/*** г. и №***/*** г., поради което и с оглед  приетото по-горе, че за при всеки един от отчетените случаи ИБМП не е спазил алгоритмите на КПр № 4 от Приложение № 19А, т. 3 от р-л „Дехоспитализация и определяне на следболничен режим“ от НРД за МД за 2018 г., то посочената сума се явява неоснователно получена по аргумент от чл. 346, ал. 1, т. 4 и чл. 347, ал. 1 от НРД за МД за 2018 г. и подлежи на възстановяване по реда на 76б, ал. 1 от ЗЗО във вр. с чл. 397, ал. 1 от НРД за МД за 2018 г.

По изложените съображения, настоящият състав намира, че обжалваната Писмена покана с изх. № РД-14-67/05.06.2020 г. на директора на РЗОК – Кърджали, е издадена от материално и териториално компетентен административен орган, при спазване на установената форма и с определеното от закона съдържание, в съответствие с приложимите материалноправни разпоредби, при липса на допуснати нарушения на административнопроизводствените правила и в съответствие с целта на закона, т.е. по отношение на оспорения акт не е налице някое от отменителните основания по чл. 146 от АПК, поради което жалбата на МБАЛ „Д-р Атанас Дафовски” АД, ***, се явява неоснователна и недоказана и като такава, следва да бъде отхвърлена.

При този изход на делото в полза на жалбоподателя не следва да се присъждат деловодни разноски, като предвид липсата на надлежно заявено искане за присъждане на разноски от страна на ответника и пълномощника му, то съдът не дължи произнасяне в този смисъл.

Водим от горното и на основание чл. 172, ал. 2 от АПК, съдът 

 

                                            Р Е Ш И  :

 

ОТХВЪРЛЯ оспорването по жалба на МБАЛ „Д-р Атанас Дафовски“ АД, ***, ЕИК ***, срещу Писмена покана с изх. № РД-14-67/05.06.2020 г. на директора на РЗОК – Кърджали, за възстановяване на неоснователно получена сума в размер на 17 205 лв.

Препис от решението да се връчи на страните.

Решението подлежи на касационно обжалване пред ВАС, чрез Административен съд – Кърджали, в 14 - дневен срок от деня на съобщението, че е изготвено.

                                                                              Председател: